» «
מזחלת
מהי מזחלת?



המזחלת היא כלי רכב שבאמצעותו נוסעים במהירות על גבי השלג או הקרח. זהו אמצעי תחבורה נוח ושימושי באזורים מכוסי קרח ושלג. המזחלת לא משמשת רק לתנועה ותחבורה, אלא גם לספורט חורפי והנאה בשלג, כיוון שהיא מחליקה בקלות במורדות המושלגים.

כיום המזחלות מונעות גם בעזרת מנוע, אך בעבר המזחלות הונעו על ידי כלבים ואיילים, בעלי חיים שנעים בקלות באזורים מושלגים.

יש מזחלות שניתן להשתמש בהן בשטחים חלקים כמו דשא ובוץ, בעיקר להנאה וחוויה. הארכיאולוגים משערים שמזחלות היו האמצעי ששימש להעברת אבני ענק על קרקע חולית במדבר, לבניית מקדשים ופירמידות במצרים הקדומה.


הנה כלבי המזחלת של גרינלנד:

http://youtu.be/Nj1p02iE0t4


מזחלת כלבים באלסקה:

http://youtu.be/AFn9Sn3bOFI


טיול מזחלות בלפלנד:

http://youtu.be/q1DojnovQFM


מזחלת ספורט:

http://youtu.be/zbksh0tW45g


ומזחלת בשלג בירושלים:

http://youtu.be/TSjDYKBOkd4


כך ההרגשה לנסוע במזחלת:

http://youtu.be/jsWH6ZdfLjc?qr=yes
רכבת
מהי רכבת?



רכבת (Train) היא כלי תחבורה שנוסע על מסילת ברזל. בחזית הרכבת נוסע הקטר, המושך אחריו קרונות רבים.

הרכבת משמשת להובלה של נוסעים או מטען והיא מסוגלת לנסוע למרחקים גדולים מאד.

לרכבות היה תפקיד חשוב והיסטורי במה שנקרא "המהפכה התעשייתית", מהפכה טכנולוגית שבמידה רבה יצרה את הקידמה האנושית של המאה ה-20.

הכירו את סוגי הרכבות ותפקידם בתגית "רכבות".


הנה הרכבת:

https://youtu.be/9x8SkBakj8I


הרכבת המהירה לירושלים:

http://youtu.be/hRXsOlwU5Is?t=9s


נוסעת בהרים:

http://youtu.be/GaxP83FizJc


רכבת נוסעת בשלג כבד:

http://youtu.be/6acPX_00M9Q


בשיא החורף בהרי שווייץ:

https://youtu.be/bADR5QowGXc


וסצנות מטורפות עם רכבות מהסרטים הישנים:

https://youtu.be/Moh2l7udjio
ריקשה
מהי הריקשה העתיקה ואיפה נוסעים בריקשות בימינו?



הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להוביל נוסעים ממקום למקום.

הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.

בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו "ממונעות אדם". כלומר מי שהיה הכוח המניע בהן היה מסיע הריקשה, שהיה רץ ומושך את הריקשה עליה ישב הנוסע.

בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.

כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.

הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ואם ככלי להסעת תיירים באירופה.


הנה תולדות הריקשה:

https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s


יש גם ריקשות ממונעות בהודו:

http://youtu.be/vX0a_LyCM6c


שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:

http://youtu.be/xLsg4QEHPS0


האבולוציה של ריקשות האופניים:

https://youtu.be/lQTi8DSWSlI


ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:

https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ


וריקשה עם מזגן? - כן...

https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s
רכבת ריחוף מגנטי
מהי הרכבת המגנטית המהירה בעולם?



בשאנגחאי שבסין נבנתה רכבת המגלב (קיצור של המילים MAGnetic LEVitation) המהירה ביותר בעולם. המגלב, רכבת הריחוף המגנטי, היא רכבת שבמקום לנסוע על פסי רכבת היא מרחפת מעל מסילת הרכבת, בלא שהיא זקוקה לגלגלים. הנעת הרכבת בשיטת ריחוף מגנטי היא בעזרת כוח אלקטרומגנטי. כוח זה נוצר באמצעות מגנטים ואלקטרומגנטים שדוחפים את הרכבת כלפי מעלה מהמסילה ואחרים שדוחפים את הרכבת קדימה, בהתאם להוראות נהגי הרכבת.

רכבת ריחוף מגנטי, שמפותחת בגרמניה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נוסעת במהירות גבוהה יותר מרכבות רגילות שנוסעות על גלגלים ולכן היא הרכבת המהירה ביותר בעולם. בניסויים הגיעו רכבות מגלב למהירויות של כמעט 600 קמ"ש. העובדה שאין מגע פיזי בין הרכבת למסילה מונעת חיכוך ביניהן ולכן הנסיעה מהירה וחלקה מאד. חסרונה של רכבת זו שהיא גורמת רעש גדול יותר מבחוץ ובנייתה היא יקרה הרבה יותר.


הנה התכנית המקורית של הרכבת המהירה בתבל:

http://youtu.be/tOK1goFBWQM


על רכבת המגלב:

http://youtu.be/SUBUTo82EQw


נסיעה בתוכה:

http://youtu.be/PTo-krTSZBA


והטכנולוגיה של רכבת המגלב:

http://youtu.be/aIwbrZ4knpg

אמצעי תחבורה

מצנח רחיפה
איך זה לטוס במצנח רחיפה?



מצנח רחיפה (Paraglider) הוא כלי הטיס הפשוט והזול ביותר. הוא מעין מצנח, לרוב ללא מנוע, שניתן לטוס בו כמו במטוס קטן. זהו דאון שמצליח לטוס בעזרת לחץ האוויר שנכנס לפנים המצנח, כשהאוויר דוחף את המצנח לעלות מעלה.

במצנח הרחיפה יושב הטייס בריתמה שמחוברת עם טבעות ורצועות לכנפי הבד. גם כשאין מספיק רוח או כשדחיפת האוויר חלשה, יכול מצנח הרחיפה לרחף בבטחה ולנחות בבטיחות בשדה הנחיתה.

היתרון הגדול של מצנח הרחיפה הוא היכולת לשאת אותו מקופל בתיק ולהרכיבו בקלות יחסית, לפני הטיסה. מה שהופך אותו לסוג של "דאון כיס", שקל לשאת לכל מקום.


הנה מצנח הרחיפה הקל ביותר בעולם, שכולו מקופל לתוך תיק גב:

https://youtu.be/33nP5Rm0cu8


טיסה במצנח רחיפה בשמי ישראל (עברית):

http://youtu.be/fAovNEXssd0?t=9s


ומצנח הרחיפה מהזווית של הצנחן:

https://youtu.be/EmCoSWBE-VU


בואו לצנוח גם אתם:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes


ואם יש לכם אומץ לצנוח במצנח רחיפה עם הולנדי חמוד מצוק נישא:

https://youtu.be/WRQegRIKSr8?qr=yes
פילים
למה משמש הפיל בהודו?



הפיל הוא בהמת המשא העיקרית של הודו. כמו הגמל במזרח התיכון והלמה בדרום אמריקה, הפיל ההודי מסיע משאות ואנשים ממקום למקום.

עוד מימי קדם התגלו פילים מאולפים כחיות יעילות ביותר. אצל ההודים הם משמשים כבהמות משא ומנופים לעת מצוא וכאמצעי תחבורה עממי באזורים הכפריים.

הפיל ההודי יכול לחיות עד 75 שנה. חוץ מבני אדם, הוא היונק שחי הכי הרבה שנים.


הנה נוסעים על מונית פיל בהודו:

https://youtu.be/ZH79GcGl5z4


גם בדרכי הכפר:

https://youtu.be/E2Zl9FPnM5I


והבה נצטרף לשיירת פילים:

http://youtu.be/MZeBOY5fTJA?qr=yes
כלי שיט
מה זו דוברה?



דוֹבְרָה (Barge), או אַרְבָּה, היא כלי שיט בעל סיפון שטוח, שמשמש לרוב להסעת מטענים כבדים. לדוברה בדרך כלל אין הנעה עצמית ומושכת אותה סירה, אם כי בעידן המודרני יותר יותר דוברות זוכות להנעה משלהן.

לרוב משמשות דוברות לשיט והסעת מטענים על פני נהרות, תעלות, ביצות ואגמים.

במקורה הייתה הדוברה כלי שיט פשוט יחסית, שנבנה מבולי עץ או אלומות קנים הקשורים יחדיו.


הנה דוברה שמסיעה משאיות על פני הנהר:

http://youtu.be/9GRzjd1Len0


דוברה בהולנד:

http://youtu.be/S_x0koWwmCM


דוברות מלון הן דוברות חדישות עם מנוע שמסיעות תיירים על פני נהרות ומהן הם יורדים לטייל:

http://youtu.be/Nwvfd_0EKhY


ודוברה סולארית חדישה, שמקבלת אנרגיה מקרני השמש:

http://youtu.be/Ou9JYE5BVZY
אופני הרים
מהם אופני הרים?



אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.

לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.


הנה אליפות ישראל באופני הרים (עברית):

https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q


דוגמה לתרגול של קפיצות בהם (עברית):

http://youtu.be/W-FrY1jQeIc


ודברים שניתן לעשות באופני הרים (עברית):

http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s


מונית
למה צריך מוניות בעולם?



מונית היא כלי רכב שמסיע נוסעים ואת המטען שלהן למחוז חפצם. היתרון שלה על אוטובוס או על רכבת הוא שהמונית לא עוצרת לאסוף ולהוריד נוסעים נוספים.

מחיר הנסיעה במונית אינו קבוע כמו באוטובוס או ברכבת. בכל מונית מותקן "מונה" שמחשב את מחיר הנסיעה. בעברית קיבלה המונית את שמה מהמונה שמותקן בה.

בכל מקום בעולם יש למוניות מראה אחיד. המונית בניו-יורק למשל, היא בצבע כתום צהבהב ונקראת "קאב". המונית הבריטית של לונדון היא שחורה. אצלנו המוניות בצבע לבן שמנת.

בערים שבהן יש נתיבי מים רבים, יש הרבה פעמים "מוניות נהר". אלו הם כלי שיט שבמקום להסיע את הנוסעים על גבי כבישים, משיטים אותם על פני המים. כך למשל משמשות גונדולות בעיר ונציה כמוניות מים.


הנה המונית שאפשר להגיע איתה מהר יותר, תלוי בנהג...

https://youtu.be/T4p_rX74TgI


יש נהגי מוניות מצחיקים מאוד (עברית):

https://youtu.be/4Yem4mgDjOc


ונהג אחר ומשעשע שמסיע אדם מפורסם (עברית):

https://youtu.be/d857U_4ZSs0
מי המציא את הרכבל?



הרַכֶּבֶל (Aerial tramway) הראשון בעולם נבנה בשנת 1644 על ידי מי שככל הנראה המציא אותו. קראו לו אדם וייבה.

אבל אותו וייבה לא פיתח את הרכבל הזה להסעת בני-אדם אלא להעברת אדמה לצורך בניית חומות.

יותר ממאתיים שנה אחר-כך, בשנת 1867, בנה מהנדס בשם אנדרו סמית הליידיי את הרכבל הראשון שהסיע אנשים.


הנה רכבל עתיק ממכרה במדבר נוואדה שבארה"ב:

http://youtu.be/IAHWmH_stmU


ונסיעה ברכבל מודרני, מהגדולים בעולם, שנמצא בפאלם ספרינגס ארה"ב:

http://youtu.be/XsaSB3Lf3TI
איך פועל הרכבל?



רַכֶּבֶל (שילוב של "רכבת" ו"כבל") היא רכבת כבלים, שמסיעה קרונות התלויים באוויר על כבל עבה. הכבל העילי מחובר בין שתי נקודות ומושך עליו את הקרונות, על ידי מנוע חזק ומשקולות.

לרוב נועד הרכבל להעלות ולהוריד אנשים אל ומההרים. הכבלים מחוברים ממבנה שניצב בראש ההר ובצד השני אל המבנה שלמטה. מנוע חזק מעלה חלק מהתאים כלפי מעלה, אל ראש ההר. במקביל, באותו הזמן, יורדים תאים אחרים למטה מההר.

הרכבל מעלה בדרך כלל אנשים למרחקים קצרים בגובה רב. בישראל ידועים הרַכַּבְלִים שבמצדה ובראש הנקרה.


כך עובד הרכבל:

http://youtu.be/O5wyb3k3QMo


רכבל מלגו שמראה איך הוא עובד:

http://youtu.be/PYAWR1gP29s


והרכבל של חיפה:

http://youtu.be/QTbhVJvSEHI
מהי גונדולה ששטה בעיר ונציה?



גונדולות הן המוניות הימיות של ונציה. הגונדולה היא סירה צרה וארוכה שעשויה עץ ומשמשת כאמצעי התחבורה הנפוץ ביותר בוונציה.

בוונציה משמשת הגונדולה כמעין מעבורת, או מונית המעבירה נוסעים בין התעלות והרחובות השונים של העיר.

הגונדולות הן כלי התחבורה הנפוץ בעיר ונציה, מכיוון שהתעלות מלאות המים אינן מאפשרות תנועה בכלי רכב רגילים הנוסעים ביבשה.

הנעת הגונדלה היא על ידי חתירה במשוט יחיד וארוך.

ממש כמו המוניות הצהובות של ניו-יורק או המוניות השחורות בבריטניה, הגונדולות בוונציה צבועות בשחור, על פי המנהג המקומי.

בקיץ נוהגים הגונדוליירים, שייטי הגונדולות של ונציה, למתוח מעל הגונדולה יריעת בד להגנה מהשמש. בחורף משמשת יריעת ניילון לבידוד והגנה מהגשם.


הנה הגונדולות של ונציה:

http://youtu.be/YNk7xvq0Kc0


ההיסטוריה של הגונדולה (מתורגם):

https://youtu.be/B5x5CnwQZD4


בואו להפלגת לילה בגונדולה:

http://youtu.be/8sf32GkIQGA


כך נראית ונציה מהגונדולה:

https://youtu.be/xplFCLKGArQ


וסרטון תמונות של גונדולות מוונציה:

http://youtu.be/A7QxlC7mIrk


שיט בגונדולה ב-360 מעלות:

https://youtu.be/pwivE6bvD8w?qr=yes
מי האיש שטס באוויר עם חליפת תעופה בלבד?



לאיב רוסי, הידוע בכינויו "ג'טמן", יש חליפת תעופה אישית, שעימה הוא טס באוויר כמו מטוס. הוא עדיין לא יכול להמריא ולנחות איתה (זה ידרוש פיתוח מתקדם יותר), אבל הוא מגיע עם חליפת התעופה המשוכללת הזו למהירות טיסה של כמעט 400 קמ"ש!


הנה טיסתו של רוסי עם חליפת הטיסה:

https://youtu.be/qZjDmgYp8ug


עם חברים:

https://youtu.be/pNaZCDhvh88


וסרטון תיעודי על האיש ופועלו (מתורגם):

https://youtu.be/x2sT9KoII_M?long=yes
מהן מכוניות מרוץ?



למכוניות מרוץ (Racing cars) יש מבנה מיוחד שמאפשר להן להגיע למהירויות גבוהות במיוחד. הן נמוכות וצרות מאד ובעלות מנועים חזקים במיוחד. גם הדלק שהן משתמשות בו במרוצים מאפשר להן להאיץ הרבה מעבר לכל מכונית בעולם.

מכוניות מרוץ אלה יכולות להגיע למהירות של כ-410 קילומטרים לשעה, במרוץ פורמולה 1 היוקרתי והחשוב בעולם.

עלו על מכונית המרוץ וניסע:

http://youtu.be/ClAuhgFQpLo?qr=yes


כך בוחנים מכונית מרוץ של פרארי:

https://youtu.be/w7BR0gwt46E


מכונית מרוץ או מטוס קרב - מי מנצח במירוץ ביניהם?

http://youtu.be/6muw6pqzk_c?t=6m38s


אולי מיכאל שומכר, מגדולי נהגי המרוץ, יצליח לנצח מטוס קרב:

http://youtu.be/RC8H_gXPFS4


פרסומת מעניינת עם מכונית מרוץ:

http://youtu.be/R69AsJnwqk4


ומכונית המירוץ החוקית הראשונה בישראל:

http://youtu.be/_N1uaN0u4lk?t=10s
מהי רכבת תחתית?



רכבת תחתית היא רכבת שנוסעת על מסילה שנמצאת במנהרות מתחת לאדמה. זוהי מעין רכבת קלה ותת-קרקעית. רכבת תחתית מצויה בעיקר בערים גדולות וצפופות בעולם, משום שבערים כאלה קשה לבנות פסי רכבת ולהפעיל רכבות ברחובות העמוסים.

בכל מקום הרכבת התחתית מכונה אחרת, בהתאם לשפת המקום. בצרפת היא נקראת מטרו, טיוב בניו יורק, אנדרגראונד בלונדון וכך הלאה.


הנה סרטון שמסביר על הרכבת התחתית לילדים:

http://youtu.be/FdJ8gilCpfA


המטרו של פאריס - הרכבת התחתית שעכשיו נוהגת אוטומטית ללא נהגים:

https://youtu.be/QoH-2g-j59A


והרכבת התחתית המפורסמת של ניו יורק:

https://youtu.be/26-QEKM_UoY
מהי רכבת הקליע היפנית?



רכבת הקליע (Bullet Train) היא רכבת מהירה מאד שנוסעת כבר שנים רבות ביפן. רכבות הקליע הגיעו למהירויות של 320 קילומטרים לשעה ויותר.

כיום רכבת הקליע אינה המהירה ביותר ביפאן. בשנת 2014 הושק קו רכבות חדש ומתחרה שבו הרכבות מגיעות למהירות של 500 קילומטרים לשעה. זוהי רכבת ש"צפה על המסילה" בטכנולוגיית הריחוף המגנטית, הידועה בראשי התיבות "מגלב" (MAGLEV).

רכבות הקליע משמשות כבר שנים רבות ברשת הרכבות היפאנית "שינקנסן" (Shinkansen). זוהי רשת הרכבות המהירות שהוצגה ביפאן כבר בשנת 1964.

את השם "רכבות הקליע" קיבלו רכבות השינקנסן בזכות מהירותן הגדולה ובשל הצורה העגולה והמחודדת של הקרון המוביל, שמזכירה צורה של קליע.


הנה רכבות השינקנסן, רכבות הקליע של יפן:

https://youtu.be/F2q9vXLHrmE


רכבת הקליע מגיעה למהירויות גבוהות ושוברת שיא עולמי:

https://youtu.be/41X8-RQm6rc


רק 350 קמ"ש - כך נראות רכבות הקליע ה"איטיות" בסין (עברית):

https://youtu.be/fzzsoTvXHDI


ורכבת הקליע מככבת בקרב הרכבות המהירות בתבל (עברית):

https://youtu.be/LE6cMcxhXY4?long=yes
מאיפה מגיעה סירת הקאנו?



קאנו (Canoe) היא סירה אינדיאנית קטנה ומחודדת קצוות, לרוב עם משוטים.

החתירה בקאנו היא על ידי "משוטים אינדיאניים", בעלי להב אחד או שניים, כשהחותרים פונים לכיוון הנסיעה (בסירה רגילה, יושבים החותרים בכיוון הפוך מכיוון השיוט).

יש גם סירות קאנו שמונעות בכול הרוח באמצעות מפרשים בגדלים שונים. סירות קאנו המפרשים הבינלאומיים, בעלות שטח מפרשים של 10 מטרים מרובעים, משמשות כדגמי תחרויות מהירים ביותר.


הנה שיט בסירת קאנו:

http://youtu.be/_8H6x8OzjyQ


ילדים מגלפים סירת קאנו ושטים עליה בשיעורי היסטוריה:

http://youtu.be/FPomd2KkI5M


ומצגת שמראה את ההיסטוריה של הקאנו בצפון אמריקה:

http://youtu.be/W5jl3PJg1k4


מה זה מונוסייקל?



המונוסייקל (Monocycle) הוא חד אופן פשוט וקל משקל שעליו נוסעים בעמידה. הוא יכול לשמש לנסיעה איטית על מדרכות מרוצפות בעיר.

הנסיעה המונוסייקל מחייבת תרגול ואימון כי שיווי המשקל בו מעט קשה מאשר באופניים רגילים.

למעשה המונוסייקל הוא הגרסה המכנית של היוניסייקל החשמלי, המכונה גם מונווויל חשמלי, שמותיו של כלי תחבורה אישי, חד-גלגלי אבל חשמלי, שעליו נוסעים בעמידה.

היוניסייקל הוא הממשיך החשמלי של כלי המונוסייקל שקיימים כבר זמן רב בגרסה שאינה חשמלית. הוא יכול להפוך בקלות לכלי הרכב האישי של העתיד, אבל את זה אמרו כבר גם על כלים אחרים, כמו הסגוויי למשל.

במשקל של פחות מ-10 קילו, גובה של פחות מחצי מטר ורוחב פחות מ-20 סנטימטרים, הוא כנראה כלי התחבורה הקומפקטי ביותר שיש. הוא זול וחכם להפליא ויכול לעלות איתך הביתה או למשרד, מבלי לתפוס מקום רב.

הטכנולוגיה של המונוסייקלים היא חכמה מאד. מייצב את עצמו בעזרת ומחשב פנימי ומייצבים מבוססי ג'יירוסקופ מאפשרים לו יציבות מירבית, מנגנוני בטיחות שולטים במהירות שלו, כך שלא יאיץ למהירות שבה הוא יסכן את הנוהג בו. הג'יירוסקופ מקנה לו יציבות רבה ואף דואג שמזווית של 45 מעלות הוא יכבה אוטומטית, כדי שלא לגרור את הרוכב על הקרקע.

הנהיגה במונוסייקל היא באמצעות הטייה קלה של הגוף היא כל מה שדרוש כדי לשלוט במונוסייקל ולהפנותו ימינה או שמאלה, מהר ולאט. זה אולי נשמע פשוט, אבל כלי התחבורה הפשוט הזה מחייב שליטה והיא לוקחת זמן. שלא כמו מקורות ההשראה שלו, האופניים המוכרות לנו מחד ומנגד, מתקן הסגוויי המפורסם והיקר כל כך, הנהיגה במונו סייקל מחייבת תרגול ואימונים לא מעטים.

נראה שמעבר למגניבות שבכלי התחבורה הקטנטן והיעיל הזה, חשמלי או לא, הוא לפני הכל פתרון מצוין לנוסעים ברכבת. קל לשאת אותו והוא לא תופס מקום או מחייב תשלום מיוחד.

המונוסייקל הוא פתרון מעולה גם למתגוררים או עובדים בקומות גבוהות, במיוחד בערים גדולות, שבהן גניבות מהחנייה מאיימות בדרך קבע על בעלי אופניים חשמליים, קורקינטים חשמליים וכדומה.


הנה המונוסייקל בעיר הגדולה:

http://youtu.be/8N7xh4cWLfU


הסבר על הכלי המוצלח הזה:

https://youtu.be/YFkQbk4flcY


אפשר להגיע בו לשליטה מדהימה:

http://youtu.be/XMrYlV4g3OE


יש כאלו שמנווטים אותם בעזרת מתקן המזכיר ג'ויסטיק:

http://youtu.be/sueRuNYam88


ויש את הסולו וויל:

http://youtu.be/hvckQDB2X2g


הולכים לעבודה:

http://youtu.be/e5Hdq2QOugk


וחלק מהיצרנים מייצרים אותו עמיד וחזק להפליא:

http://youtu.be/fIMPH1Dli3g
איך צוללת שוקעת וצפה?



צוללת היא כלי שיט שנע ופועל מתחת לפני הים. יכולת הציפה של הצוללת מבוססת על חוק ארכימדס. כדי לצלול מתחת לפני הים מפעילות הצוללות רעיון שמשקל המים שהיא דוחה יהיה שווה למשקל שלה ולכן משקלה במים מתאפס. אם משקלה יהיה גדול יותר - היא תשקע לעומק הים, בעוד שאם המשקל שלה קטן יותר משל המים שהיא דוחה - היא תצוף.

כדי לרדת למעמקי הים יש בצוללת מיכלי כובד, שאותם ממלאים במים, כדי לצלול. אם רוצים לעשות את הדבר ההפוך, לעלות לפני הים, ממלאים את מכלי הכובד באוויר דחוס, שדוחק את המים החוצה ומקטין את משקל הצוללת וגורם לה לעלות לפני הים.

כמובן שלא כל שינוי בעומק של הצוללת מחייב מילוי מי ים במיכלי הכובד או ריקונם. כמו הגה הכיוון שמכוון את הצוללת ימינה ושמאלה, ישנם לצוללת גם הגאי עומק. הגאי העומק הם מעין כנפיים קטנות שביכולתן לשנות את זווית הצוללת כלפי מעלה ומטה ובכך לסייע לה לעלות ולרדת בעומקי הים.


הנה הסבר באנימציה על שיטת הצלילה של הצוללות ואיך הן עולות ויורדות:

http://youtu.be/yb3e4IegeJ0


וצוללות הענק מסוג טייפון עולה ויורדת במים:

http://youtu.be/Yfn19IxP18c?t=3s
איך בנויים אופני מירוץ?



אופני מירוץ הם אופניים חזקים, מהירים וקלים במיוחד. גלגליהם דקים במיוחד ויש להם מערכת הילוכים, שמאפשרת לרוכב להתאים את הנהיגה לתנאי הדרך.

החוזק של אופני המירוץ נובע מהחומרים המיוחדים שבהם משתמשים כדי לייצר אותם, שידועים גם בהיותם קלים יותר מהברזל, שממנו בנו בעבר אופניים רגילים. בין החומרים הללו האלומיניום, סיבי הפחם ואפילו הפלסטיק.


הנה סרטון שמראה כיצד לבחור אופני מרוץ:

http://youtu.be/2rgHP_gm6ZI


ומרוצי אופניים בישראל:

http://youtu.be/T5-y37RMfYU?t=22s
איך נולדה סירת החסקה ומה מיוחד בה?



חַסַקֶה (SUP) היא ללא ספק הסירה בעלת הסקס אפיל הכי גדול שיש לנו כאן. פעם הרוויח כל גברבר שקיבל אותה בהשאלה מהמציל, מבטי הערכה והערצה מהחתיכות שעל החוף. לא פעם גם אסף אחת מהן לשיט קצר, כשמבטי הקנאה של חברותיה מלוות אותם ככל שהם מתרחקים אל מרחבי הים.

אבל לא כולם יודעים שחסקה היא גם ההמצאה הישראלית הכי מגניבה וקולית שנולדה כאן.

נתחיל בעובדות: חסקה היא סירה ישראלית, שהומצאה בארץ ומשמשת את המצילים כאן מאז תחילת שנות ה-30. זה כלי שיט חלול, בעבר היה עשוי עץ וכיום יותר פיברגלס ומחייב רק משוט אחד, עם שני להבים - אחד בכל צד.

החסקה מאפשרת חתירה בעמידה. זה סגנון שבאנגלית נקרא Supping, שם הפועל של הקיצור SUP (עבור Stand Up Paddling או "חתירה בעמידה").

וכמו בשיר המפורסם, אין בחסקה מפרש ולא מעקה. הסירה הזו כוללת רק משטח שעליו עומד החותר ופשוט חותר. משוט אחד, חותר אחד, הרבה גלים ולהציל חיים.

למה להציל חיים? - עוד רגע תדעו.


#תולדות החסקה
שנות השלושים בארץ ישראל. אחת ההמצאות הראשונות של היישוב העברי נולדת. היא רטובה כמו תינוק בן יומו, אבל גדולה הרבה יותר. זו סירת החסקה.

אין מחלוקת על ממציא החסקה, אבל נראה שהיו לו השפעות. אם אלה כלי השיט השטוחים ששימשו כאן את הדייגים הערביים ואם זה הגלשן החלול, שהומצא ב-1926 על ידי האמריקאי תום בלייק.

הממציא של החסקה הוא אדם מעורר השראה. שמו שלמה אלחסוף והוא לא מהנדס או מומחה לסירות. אלחסוף הוא מציל. הוא חירש או לפחות כבד שמיעה ויש לו ידע בנגרות כי בהכשרתו הוא הוכשר גם כנגר.

בתור מציל יש לאלחסוף בעיה להציל טובעים, כי השחייה עד אליהם, במיוחד כשהם טובעים במרחק גדול מהחוף, לוקחת זמן.

עם כשרון הנגרות שלו, הוא מחליט לייצר סירה מעץ, שתשמש את המצילים. מושפע מסירות הדיג השטוחות של הערבים תושבי הארץ, הוא בונה בתחילה סירה שיש לה לא רק חרטום אלא גם ירכתיים.

אבל אלחסוף מבין שהירכתיים לא נחוצים. הצורך לסובב את הסירה במים הוא בעייתי למציל, במיוחד בזמן שהוא משיב אל החוף טובע שהרגע נשלף מהמים.

לכן בונה אלחסוף סירה נוספת, הפעם כזו שיש לה חרטום בשני הצדדים, גם מקדימה וגם מאחור. מעתה יכול המציל פשוט לשנות כיוון, על סיפון הסירה עצמו, ולחתור במהירות לכיוון השני, אל החוף.

את תנועת החסקה על הגלים יכול היה המציל לתמרן ולאזן בהטיית גופו. גם התחתית הקעורה של הסירה, כפי שעיצב אותה הממציא, מנעה מהחרטום לשקוע במים.

מידות הסירה שבנה אז אלחסוף היו 4.75 מטרים אורך ובמרכזה 1.25 מטרים רוחב. המדהים הוא שהעבודה שעשה הייתה כה מאוזנת ומדויקת, עד שמידות החסקה של אלחסוף נשארו זהות עד היום, גם כשעברו לייצר אותה מפיברגלס, עם הזמן.

הסירה החדשנית שהמציא המציל אלחסוף נפוצה די מהר והמצילים בחופי הארץ הצטיידו בה בהמוניהם. בשנות ה-70 החלו להשכיר סירות חסקה גם להמונים ושום גברבר לא פספס אז את ההזדמנות לקחת עליהן את הבחורה לסיבוב.


הנה חותר בחסקה:

https://youtu.be/nyxXWIq2vEw


השיר של להקת חיל הים "חסקה" (עברית):

https://youtu.be/HpQtd-QD3Q4


תכנית חינוכית עם החסקה (עברית):

https://youtu.be/0CoHfD1j4KY?long=yes


והאיש של החסקה - המציל (עברית):

https://youtu.be/LS1gf5VJPhY?t=32s?long=yes


בואו לשוט על חסקה:

https://youtu.be/IR4ZeeqC8YY?qr=yes
איך כבש הקורקינט החשמלי את הרחובות?
מהן הספינות המעופפות?
איך נראה מלון צף מבפנים?
מהי סירה?
מהי רכבת המגלב המהירה כל כך?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.