» «

מציל

מציל
מה עושה המציל בים ובבריכה?



המציל אחראי לשמור על השוחים בחוף ובבריכה. אם המציל רואה מישהו שטובע או נמצא במצוקה, הוא רץ ושוחה אליו, או חותר מהר בסירה ומציל אותו.

בעזרת הרמקול מזהיר המציל את מי שלא נזהר ומורה לרוחצים כיצד לנהוג בחוף. כשהוא מניף דגל בצבע לבן, פירוש הדבר שמותר לשחות בים. כשהדגל בצבע אדום, זה אומר שהים מסוכן. דגל שחור מניף המציל כשאסור להיכנס אל הים, כי הים סוער במיוחד ומסוכן מאד.

המציל הוא היחיד בחוף שצריך להיות כל הזמן עירני וקשוב ולשים לב לכל מה שמתרחש בו. הוא שומר עלינו ועל הבטיחות שלנו בחוף.


הנה מציל שמספר על עבודתו (עברית):

https://youtu.be/LS1gf5VJPhY?t=12s


מצילים שהצליחו להציל אדם שטבע (עברית):

https://youtu.be/fA7BUHDkpNI


ובחיוך גדול - יובל המבולבל עם המציל (עברית):

https://youtu.be/6L63UwYdVdo
רובוט הצלה
מהו הרובוט המציל?



יתכן למצילים בחוף יש סיבה לדאגה.. Pars הוא רובוט הצלה מעופף, קטן ומשוכלל, שמיועד לטוס אל אנשים שטובעים בים ולהצילם על ידי השלכת גלגלי הצלה. בניסויים הצליח הרובוט להגיע בתוך 22 שניות לאדם שטבע במרחק 75 מטרים מהחוף. אולי התוצאה לא מרשימה כל כך, אבל העובדה שהוא מהיר ב–50 שניות יותר ממציל אנושי מאפשרת לשער שבטביעה אמיתית, זה יוכל להיות ההבדל שיציל את הטובע, או הטובעים באסונות של כמה טובעים בו-זמנית.

כמובן שכמו כל רובוט לניקוי בית, גם לרובוט Pars יש מערכת ניווט, שתחזיר אותו בחזרה לעמדת העגינה שלו לאחר שסיים להציל אנשים.

הרובוט שפותח עם הכינוי "PARS" מפותח עוד ועוד וכיום עובדים על הדגם הבא הנקרא Roboguard.


הנה רובוט ההצלה הימי פארס:

http://youtu.be/hgC2cKtSaEI
דגלי חוף
מה אומרים צבעי הדגלים בחוף?



דגלי חוף, או דגלי מציל הם דגלים בצבע לבן, אדום ושחור, שהמצילים מניפים מעל סוכת המציל כדי לציין לציבור על מצב הים ולהזהיר אותם מפני ים מסוכן. אנשים שמעוניינים לרחוץ בים צריכים לדעת מה משמעותו של כל דגל שהניף המציל. דגל שחור מסמן שבגלל מצב הים, מסכנת הרחצה בים את בטיחותם ועליהם להימנע מלהיכנס למים.

דגלים מונפים רק בשעות שבהן המציל פעיל, כלומר בשעות הרחצה. אם המציל אינו נוכח, לא מניפים דגלים, מחשש שהדגל לא ישקף את המצב המעודכן של גלי הים והסכנה בו.


דגל לבן אומר שהים שקט ומותר לרחוץ בו, כמובן עם ליווי של מבוגר.

דגל אדום אומר שמסוכן כי הים קצת סוער. הרחצה מותרת אך מוגבלת ומעט מסוכנת.

דגל שחור פירושו שהים אסור לרחצה!


הנה יובל המבולבל לומד על הדגלים (עברית):

https://youtu.be/TilZVf8nrtg


ויובל מסביר שנכנסים אל הים רק ביחד עם מבוגר (עברית):

https://youtu.be/Ei-9I9ZzdDY
חסקה
איך נולדה סירת החסקה ומה מיוחד בה?



חַסַקֶה (SUP) היא ללא ספק הסירה בעלת הסקס אפיל הכי גדול שיש לנו כאן. פעם הרוויח כל גברבר שקיבל אותה בהשאלה מהמציל, מבטי הערכה והערצה מהחתיכות שעל החוף. לא פעם גם אסף אחת מהן לשיט קצר, כשמבטי הקנאה של חברותיה מלוות אותם ככל שהם מתרחקים אל מרחבי הים.

אבל לא כולם יודעים שחסקה היא גם ההמצאה הישראלית הכי מגניבה וקולית שנולדה כאן.

נתחיל בעובדות: חסקה היא סירה ישראלית, שהומצאה בארץ ומשמשת את המצילים כאן מאז תחילת שנות ה-30. זה כלי שיט חלול, בעבר היה עשוי עץ וכיום יותר פיברגלס ומחייב רק משוט אחד, עם שני להבים - אחד בכל צד.

החסקה מאפשרת חתירה בעמידה. זה סגנון שבאנגלית נקרא Supping, שם הפועל של הקיצור SUP (עבור Stand Up Paddling או "חתירה בעמידה").

וכמו בשיר המפורסם, אין בחסקה מפרש ולא מעקה. הסירה הזו כוללת רק משטח שעליו עומד החותר ופשוט חותר. משוט אחד, חותר אחד, הרבה גלים ולהציל חיים.

למה להציל חיים? - עוד רגע תדעו.


#תולדות החסקה
שנות השלושים בארץ ישראל. אחת ההמצאות הראשונות של היישוב העברי נולדת. היא רטובה כמו תינוק בן יומו, אבל גדולה הרבה יותר. זו סירת החסקה.

אין מחלוקת על ממציא החסקה, אבל נראה שהיו לו השפעות. אם אלה כלי השיט השטוחים ששימשו כאן את הדייגים הערביים ואם זה הגלשן החלול, שהומצא ב-1926 על ידי האמריקאי תום בלייק.

הממציא של החסקה הוא אדם מעורר השראה. שמו שלמה אלחסוף והוא לא מהנדס או מומחה לסירות. אלחסוף הוא מציל. הוא חירש או לפחות כבד שמיעה ויש לו ידע בנגרות כי בהכשרתו הוא הוכשר גם כנגר.

בתור מציל יש לאלחסוף בעיה להציל טובעים, כי השחייה עד אליהם, במיוחד כשהם טובעים במרחק גדול מהחוף, לוקחת זמן.

עם כשרון הנגרות שלו, הוא מחליט לייצר סירה מעץ, שתשמש את המצילים. מושפע מסירות הדיג השטוחות של הערבים תושבי הארץ, הוא בונה בתחילה סירה שיש לה לא רק חרטום אלא גם ירכתיים.

אבל אלחסוף מבין שהירכתיים לא נחוצים. הצורך לסובב את הסירה במים הוא בעייתי למציל, במיוחד בזמן שהוא משיב אל החוף טובע שהרגע נשלף מהמים.

לכן בונה אלחסוף סירה נוספת, הפעם כזו שיש לה חרטום בשני הצדדים, גם מקדימה וגם מאחור. מעתה יכול המציל פשוט לשנות כיוון, על סיפון הסירה עצמו, ולחתור במהירות לכיוון השני, אל החוף.

את תנועת החסקה על הגלים יכול היה המציל לתמרן ולאזן בהטיית גופו. גם התחתית הקעורה של הסירה, כפי שעיצב אותה הממציא, מנעה מהחרטום לשקוע במים.

מידות הסירה שבנה אז אלחסוף היו 4.75 מטרים אורך ובמרכזה 1.25 מטרים רוחב. המדהים הוא שהעבודה שעשה הייתה כה מאוזנת ומדויקת, עד שמידות החסקה של אלחסוף נשארו זהות עד היום, גם כשעברו לייצר אותה מפיברגלס, עם הזמן.

הסירה החדשנית שהמציא המציל אלחסוף נפוצה די מהר והמצילים בחופי הארץ הצטיידו בה בהמוניהם. בשנות ה-70 החלו להשכיר סירות חסקה גם להמונים ושום גברבר לא פספס אז את ההזדמנות לקחת עליהן את הבחורה לסיבוב.


הנה חותר בחסקה:

https://youtu.be/nyxXWIq2vEw


השיר של להקת חיל הים "חסקה" (עברית):

https://youtu.be/HpQtd-QD3Q4


תכנית חינוכית עם החסקה (עברית):

https://youtu.be/0CoHfD1j4KY?long=yes


והאיש של החסקה - המציל (עברית):

https://youtu.be/LS1gf5VJPhY?t=32s?long=yes


בואו לשוט על חסקה:

https://youtu.be/IR4ZeeqC8YY?qr=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.