» «

עקרון התמדת המראה

עקרון התמדת המראה
מהם המכשירים הראשונים שיצרו אשליית תנועה רצופה?



במאה ה-19 פותחו שורה של מכשירים, כמו ה"פנקיסטוסקופ", בעברית "תוף הפלאים", הסטרובוסקופ והזואטרופ (ראו בתגית "זואיטרופ").

כולם ניצלו את העיקרון של התמדת המראה, או עיקרון התמדת הראייה, שלפיו כשמוקרנת שורה של תמונות בודדות במהירות, נוצרת אשליה של תנועה רציפה.

כשהצופה במכשירים אלו היה מציץ בחריצי ההצצה, הוא היה רואה תנועה רצופה של פעולה, כמו סוס דוהר, אדם הולך וכדומה.


הנה סרטון על הטכנולוגיות החדשות הללו:

http://youtu.be/r4B3FHHt_k8


כך תבנו זואיטרופ:

http://youtu.be/lfAzr0GWknU


וסרטון הדרכה לבניית פינקיסטוסקופ בעצמכם:

http://youtu.be/2rzwdRqsuVM
עיקרון התמדת הראייה
מהו עיקרון התמדת הראייה?



שמתם לב שלפעמים העין ממשיכה “לראות” אור, זמן קצר אחרי שהוא נעלם בפועל? - זהו עיקרון שנקרא עיקרון התמדת הראייה (Persistence of Vision או בקיצור POV). כל אמנות הקולנוע והצילום של תנועה מבוסס עליו.

עיקרון התמדת הראייה, או עיקרון התמדת המראה, אומר שאם מוקרנת שורה של תמונות בודדות במהירות ובין אחת לשנייה מוקרן חושך, נוצרת אשליה של תנועה רציפה.

הבסיס של עקרון התמדת הראייה נובע מהפירוש שהמוח נותן לסדרת תמונות קפואות שמוצגות בזו אחר זו במהירות. המוח תופס את סדרת התמונות הזו כאילו היו תמונה אחת, תמונה של תנועה. כיום התפיסה היא שזה קורה במוח, אבל פעם סברו שהסיבה לכך היא שהתמונה הקודמת נשארת ומתמידה (מכאן "התמדת הראייה") לחלקיק שנייה על גבי רשתית העין - אותו חלק שאחראי על המרת האור לאותות העצביים שמשודרים למוח.

כך יכול רצף של תמונות בודדות ובהן סוס רץ להפוך לתמונה נעה, כשהן מוקרנות ברצף. את זה הראה הצלם מייברידג' ביצירת מה שייחשב לסרט הראשון בהיסטוריה (בתגית "אדוארד מייברידג'").

גם בקולנוע המצולם וגם בסרטי אנימציה משתמשים בעיקרון התמדת הראייה כדי ליצור אשליה של תנועה.

בקולנוע מה שיוצר את אשליית התנועה היא המצלמה. מצלמות הקולנוע, הן מצלמות הפילם של פעם והן מצלמות הווידאו, מצלמות בכל שנייה מספר רב של פריימים, כלומר תמונות בודדות. הצילום הוא של 24 פריימים בשנייה בפילם, ולפחות 25 פריימים בווידאו. אשליית התנועה נוצרת כשהפריימים הללו מוקרנים במהירות.

סרטי אנימציה נוצרים בצורה דומה אבל מורכבת יותר. האנימטורים יוצרים פריים אחד אחרי השני, כל אחד בנפרד. אשליית התנועה נוצרת בתהליך ארוך שבו מניעים עצמים על המסך, פריים אחרי פריים, לאט לאט. לכן נמשכת יצירתם של סרטי אנימציה כל כך הרבה זמן.


עיקרון התמדת הראייה הוא חלק מהקסם של האנימציה והקולנוע בכלל (מתורגם):

https://youtu.be/V8A4qudmsX0


הדגמה נהדרת של עיקרון התמדת הראייה:

https://youtu.be/YismwdgMIRc


כבר ביוון העתיקה עלו על העיקרון הזה:

https://youtu.be/1OGUkY2jfZg


מתקן שכבר בשנת 1860 הראה תנועה מדומה באמצעות עיקרון התמדת המראה:

http://youtu.be/6Ww2qFhW3Ws


וסרט תיעודי על עבודתו פורצת הדרך של מייברידג':

https://youtu.be/5Awo-P3t4Ho?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.