» «
צ'יק קוריאה
מי היה ענק הפיוז'ן ג'אז צ'יק קוריאה?



וירטואוז פסנתר אדיר, יצירתי, מלא תנופה, שופע רעיונות ואחד ממובילי הפיוז'ן ומלחין מלודי מגוון - פסנתרן הג'אז האגדי צ'יק קוריאה (Chick Corea) היה אחד ממוסיקאי הג'אז המרתקים והחשובים במחצית השנייה של המאה העשרים.

הקלידן האגדי שנחשב לאחד ממובילי הפיוזן בג'אז, נולד ב-1941 בצ’לסי שבמסצ’וסטס. לפסנתר הוא הגיע בגיל 4 וכבן למוסיקאי בעצמו, הוא מתחיל די מהר להוציא ולשנן סולואים של באד פאוול והוראס סילבר. מסגנון הנגינה של באד פאוול הוא הושפע מאוד ובשיא הקריירה שלו הוא אף הוציא אלבום הוקרה לזכרו.

די מהר הוא החל לבלוט בנגינה של פרזות מקוריות ושפה אישית מרתקת ועצמאית. עם השפעות מוסיקאים כמו מקוי טיינר והרבי הנקוק, שעתיד להיות הקולגה הבולט שלו אצל מיילס דיוויס, הוא הלך והתפתח.

כשהתבגר הוא ניגן בתחילה בלהקתו של מיילס דיוויס. הוא ניגן באלבום העל "Witches brew", ביחד עם הרבי הנקוק, עם הסקסופוניסט וויין שורטר, מי שיקים לימים את להקת הפיוז'ן המעולה Weather Report, והגיטריסט ג'ון מקלפלין, שעתיד להקים את "מהווישנו אורקסטרה" (Mahavishnu Orchestra) האלקטרו-ג'אזי.

צ'יק היה מהבולטים באלופי הפיוז'ן שימשיכו את מיילס. הוא היה גם רוחני והצטרף אז לדת, בעיני רבים כת הסיינטולוגיה (קראו עליה בתגית "סיינטולוגיה").

כאחד מפסנתרני הג'אז המוכשרים והחשובים, הוא יצר בשנות השבעים מוסיקה פורצת דרך. קוריאה עתיד להיות הצלע החוקרת והרב סגנונית מבין ענקי הפסנתר של הג'אז החדש, דוגמת קית' ג'ארט והרבי הנקוק.

כי קוריאה פיתח סגנון הלחנה, אילתור ונגינה אקלקטי, עם מיקס של השפעות ומקורות מגוונים, שדומה היה לפניו שאי אפשר לחבר ביניהם. זה כולל את עולמות הג'אז, הרוק, הקלאסי, הפופ ומוסיקת האוונגרד המרתקת והחדשנית שלו אך גם כולל אלמנטים ורעיונות ספרותיים, כמו החגיגה סביב עליסה בארץ הפלאות, שיצר באלבום The Mad Hatter.

אך מי שהתגלה די מהר כאחד הפסנתרנים הגדולים בתולדות הג'אז הירבה לשלב גם שלל מקצבים נהדרים וחדשניים, כולל מקצבים לטיניים ושילובי מקצב של ג’אז ורוק.

שוב ושוב הוא יקים הרכבים מרתקים ופורצי דרך, כולל Return To Forever שכלל את סטנלי קלארק, אל דימיולה ולני ווייט וניגן ג’אז מלהיב ומגוון ומלא בהשפעות ורעיונות (משם יצא Spain המטורף), אך גם את Chick Corea Elektric Band, שהפך לאחד ההרכבים המשפיעים ומצליחים בתולדות הפיוז'ן והג'אז רוק.

בניינטיז, שנות ה-90, הוא הופיע לא מעט עם "האיש שהוא כלי נגינה", ווקליסט הג'אז הנהדר בובי מקפרין. לקראת תום המילניום גילה קוריאה, מי שטיפח כל הזמן נגנים צעירים ומוכשרים בהרכביו, את הקונטרבסיסט הישראלי הנהדר אבישי כהן.

כמו זיקית שלא רוצה שיגדירו אותה, צ'יק נע בחופשיות על הספקטרום שהרחיב בעצמו, בין סגנונות ג'אז כמו הארד בופ לפיוז'ן. הוא שילב מלודיות ואלתורים עם השפעות סגנוניות מגוונות, כולל מוסיקה עממית ספרדית, רוק מתקדם ומוסיקה קלאסית, מפלמנקו ועד סקרלטי או מוצרט. צ'יק ביצע סטנדרטים בצורה חדשנית ויצר יצירות מקוריות ומרתקות, לבד ועם מוסיקאים עמיתים. בשנות השבעים והשמונים הוא לא חדל לרגע לבחון כיוונים, לנסות השפעות וחידושים מוסיקליים מרתקים.

ב-2020, תקופת הקורונה, הוא הקים אקדמיה מקוונת ובאמצעות שיעורים ששידר בווידאו הוא לימד את תורתו והטכניקות שלו אונליין.

בפברואר 2021 הלך צ'יק קוריאה לעולמו, כתוצאה מסרטן נדיר שהתגלה אצלו זמן קצר לפני כן. הקלידן האגדי שהיה מלחין פורה וחדשני הותיר את רישומו באופן ברור על הג'אז המודרני ובמיוחד בסצנת הפיוז'ן שבו.

צ’יק קוריאה נכנס ב-2010 להיכל התהילה של הג'אז וזכה בפרס הגראמי 23 פעמים. אבל יצירתו מקיפה בהרבה מהפרסים שקטף. עם 81 אלבומי אולפן, 17 אלבומים מהופעות ושמונה אוספים שללא ספק יילכו ויתרבו לאחר מותו, הוא היה פשוט מעיין נובע של מוסיקה טובה, מלאת תשוקה, פתיחות סגנונית וסקרנות אין קץ.


צ'יק קוריאה עם האלקטריק בנד בחזרות להופעה בטוקיו (בגיטרה ג'ון פטיטוצ'י):

https://youtu.be/lagNpi1v5FY


צ'יק קוריאה עם Return to Forever בהופעה עם Medieval Overture מ-1976:

https://youtu.be/XjOYscEN6Qc


מוקדש לאביו - "ארמנדו'ז רומבה":

https://youtu.be/O4V7uPv2rzg


מצייר על הפסנתר דיוקן של אנשים מהקהל - כמו שעשה בילדותו עם אבא ארמנדו והמשפחה:

https://youtu.be/iVsWELIJ96o?t=2m40s


משדר מהבית בקורונה:

https://youtu.be/YaoIy-kZ0ts


בפסטיבל ממטרו, בפתיחה האלמותית ל-Spain מהקלסיקה של ארנחואז מאת רודריגו:

https://youtu.be/IWBkVucVMCY?t=1m19s


עם בובי מקפרין ברומבה של ארמנדו, אביו:

https://youtu.be/FprooG46jMI


וב"Spain":

https://youtu.be/_o2RS8WfcbY


מלמד אונליין בקורונה - באקדמיה שהקים:

https://youtu.be/wWV9Oatyt1I


ומאלתר על סקרלטי:

https://youtu.be/b8NO20gJlec
סיינטולוגיה
מהי דת הסיינטולוגיה והאם היא דת?


עם 1,084 ספרים ותרגומים ליותר מ-71 שפות, שהוא כתב, אין ספק שלפאייט רונאלד האברד, הידוע בשמו המוכר רון האברד, היה סופר פורה ורב השפעה. הוא פיתח תורה שנקראת כשם הספר "דיאנטיקה" וייסד את תורת הסיינטולוגיה, שהפכה לאחת הכתות הגדולות העולם.

האיש היה כותב אמריקאי, סופר מדע בדיוני, שהוכר רשמית בשנת 2006 על ידי ספר השיאים של גינס כסופר הפורה בעולם. הוא הצליח לגעת במיליוני בני אדם ולסחוף אותם לאמונה בתורתו. בספרים הללו היה עיסוק בחללית וחייזרים, אבל כנראה שמספיק אנשים מצאו בהם היגיון ונהו אחריו בהתלהבות.

מצד שני רבים הם המתנגדים לסיינטולוגיה, תורת החיים או הכת שהוא ייסד. מי שנלחמים בכתות מתעדים אינספור אי דיוקים, ניגודים וסתירות בין פרטים שכתב בהזדמנויות שונות, על מי שהוא, על תולדות חייו וכדומה. לפיהם הם קובעים שגם תורתו אינה נכונה ואינה מבוססת על אמת, הגיון או חוקי המדע.

מטבע הדברים בכת הסיינטולוגיה רואים בהאברד איש אשכולות מדהים, איש רנסאנס, שהירבה ללמוד, היה לפילוסוף וחוקר שבטים נידחים והפך לאחיהם בדם, מי שהיה גיבור צבאי וזכה במדליות שונות, קיבל תארים אקדמיים במתמטיקה ובמדע ועוד.

מתנגדיו, לעומתם, מציינים שכל אלה לא קרו מעולם ושמה שאפיין את חייו היו דווקא סמים, כישלונות אקדמיים, חברות בכת שבמסגרתה עסק בצעירותו במאגיה שחורה ואפילו במעשי אלימות.


#המיתוס הסיינטולוגי
סיפור הדת הזו, המקרא שלהם אם תרצו, הוא על שליט חייזרים אכזרי בשם זנו, שהטיס המוני חייזרים לכדור הארץ ופוצץ אותם על ידי הרי געש שבהם הניח פצצות מימן, עד להשמדת הציביליזציה שלהם. את נשמות החייזרים המתים הוא הצמיד לנפשות בני האדם ולפי הסרט מטרת הדת הסיינטולוגית היא לשחרר את בני האנוש מרדיפת אותם חייזרים ונשמותיהם.


#קיצור תולדות הסיינטולוגיה
האברד ניסח את תורת הסיינטולוגיה. הוא היה מהראשונים, אולי אף החלוץ של ספרי העזרה העצמית. כשפתח האברד את קליניקת הדיאנטיקה הראשונה שלו הוא החל להצליח מאד ובמקביל נרדף על ידי הרשויות באמריקה, שערערו על תקפות שיטתו.

בנו של האברד, מתנגד לשיטותיו גם הוא, הירבה להסגיר פרטים על מחקריו של אביו ולתקוף אותם ואת מהימנותם. בנוסף, כמעט ואין איש מדע שמוכן לקבל אותם כמדעיים.

אבל הדת הסיינטולוגית לא עצרה. היא הפכה להצלחה כלכלית גדולה. גם אם אינה מוכרת כדת במדינות רבות, היא מוציאה ספרים רבים, שאותם היא מוכרת למאמיניה ובונה סניפים במקומות רבים בעולם. יש לה ארגוני משנה, כמו ארגון שמציע שיטות נוגדות לתחום הפסיכיאטריה ומציע רפואה מקבילה, המתנגדת לנטילת תרופות פסיכיאטריות.

גם אם אינה מוכרת כדת במדינות רבות, הסיינטולוגיה מוציאה ספרים רבים, שאותם היא מוכרת למאמיניה ובונה סניפים מפוארים במקומות רבים בעולם. יש לה ארגוני משנה, כמו למשל ארגון שמציע שיטות נוגדות לתחום הפסיכיאטריה ומציע רפואה מקבילה, שמתנגדת לנטילת תרופות פסיכיאטריות.

מתנגדיה של הסיינטולוגיה רואים בה שיטה לניצול, השגת רווחים מהמאמינים ואפילו הפיכת מאמיניה לעבדים. האמת היא שדתות רבות נוהגות בשיטות דומות, אך דומה שטענותיהן ראויות יותר לבדיקה משפטית ופחות לדיון דתי.

אגב, סרט תיעודי בשם "הסיינטולוגיה וכלא האמונה" חשף ב-2015 את עיקרי האמונה הסיינטולוגית, הנשמרת כסוד מוחלט, שרק בכירי הסיינטולוגים יודעים ורק לאחר שלמדו שנים ושילמו לדת סכומי עתק.

כך או כת, תורתו של איש העב"מים המפורסם בעולם, כבר התרחבה מזמן לדת של ממש. לסיינטולוגיה יש מאמינים רבים, גם אם נוטשיה גם הם רבים מספור. נמנים ונמנו עליה דמויות מפורסמות רבות, כשהבולטות ביניהן הם שחקנים כמו טום קרוז, ג'ון טרבולטה וקירסטי אלי, פריסילה פרסלי אשתו של אלביס, ענק הג'אז המנוח צ'יק קוריאה וזמר יוצר ה-Soul אייזק הייז.


האם הסיינטולוגיה היא כת או דת?

http://youtu.be/Uraz0CExF2E


וכתבה על הסיינטולוגיה (עברית):

https://youtu.be/FIjp89_0Yog
פלמנקו
מהי מוסיקת הפלמנקו?



פְלַמֶנְקוֹ (Flamenco) הוא סגנון מוסיקלי ספרדי-צועני, שבמרכזו גיטרה בדרך כלל, ביחד עם שירה וריקוד.

הסגנון, המתאפיין במחיאות-כף וברקיעות רגליים, התפתח והפך לסמל ספרדי אהוב ומוכר בעולם כולו. רקדני הפלמנקו שואבים השראה ומתאימים את עצמם אל הגיטריסט וה-Cantador, זמר או זמרת הפלמנקו.

סגנונות שונים יש לפלמנקו, כשכמעט כל סגנון מקושר לאחד האזורים בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, האזור בו הפלמנקו התפתח. כך לדוגמה ה"אלגרייס" מאזור קדיס, או ה"בולריאס" שבא מאזור חרס-דה-לה-פרונטרה.

מקורו ההיסטורי של השם "פלמנקו" לא ידוע. יש הקושרים את המילה ל"פלאח", איכר בערבית. חוקרים אחרים דווקא סבורים שהאנרגיות והרגש שמבוטאים בריקוד שבו קושרים אותו למילה הלטינית "פלמה", שפירושה אש, או להבה.


#תולדות הפלמנקו
מקור הפלמנקו בשירת הרועים מהרי אנדלוסיה. לצד ה"פאלמאס", מחיאות הכפיים הקצובות ולצד רקיעות הרגליים האנרגטיות, החל עם הזמן ללוות את השירה הזו כלי הנגינה הפופולרי של אותם ימים - הגיטרה.

מקור הפְלַמֶנְקוֹ בחבל אנדלוסיה שבדרום ספרד, בו המוסיקה הושפעה ושאבה מהתרבויות המוסיקליות של צוענים נודדים, של מתיישבים יהודים ספרדים, סוחרים מרחבי אגן הים התיכון, ואפילו מהערבים והבֶּרְבֵּרִים של צפון אפריקה, הידועים בשם "מוּרים" ושלטו פעם בדרום ספרד.

בתחילת המאה ה-19, הפלמנקו בוצע בעיקר על ידי צוענים עניים. עם הזמן החלו יותר ויותר מוסיקאים לא-צוענים לבצע את המוסיקה הזו לפרנסתם.

במהלך המאה ה-19 הפך הפלמנקו לאמנות מוכרת ופופולרית בספרד. הנגינה והשירה הצטרף ריקוד הפלמנקו ונוצר השילוש המפורסם, עם שירה, גיטרה וריקוד (Cante, Guitarra y Baile).

בשנות השבעים של המאה ה-20, מצורף תוף הפלמנקו, הנקרא "קחון".

התפתחות ז'אנר מוזיקת העולם הביאה ברבע האחרון של המאה ה-20 להיווצרות הפלמנקו המודרני. זה היה כשהגיטריסט המוביל בפלמנקו פאקו דה לוסיה וחבריו הכניסו לסגנון כלים מוזיקליים מודרניים, כולל הבאס החשמלי, גיטרה חשמלית, חליל צד ואפילו סקסופון.

ביחד עם השינויים הללו נכנסו לפלמנקו מרכיבים והשפעות של מוסיקת הג'אז, מה שיצר דיונים ואף מתח, בין המעוניינים לשמר את הסגנון המקורי של הפלמנקו, לבין אלה הדוגלים ב"פיוז'ן", תמהיל עם סגנונות אחרים.


#הפלמנקו כמוסיקה
כסגנון מוזיקלי, הפלמנקו הוא סגנון מורכב, בעל מעל 50 סוגי מקצב, חלק מהמקצבים הם מורכבים ביותר, ממקצבים המורכבים מ-12 פעימות ולעתים כאלה המבוססים על 6,4,2 או 5.

לכל אחד מסגנונות הפלמנקו קצב משלו והרמוניות אופייניות. הסולמות הנהוגים בהם בדרך כלל הם מז'ור, מינורי ומודוס פריגי.

בין המוסיקאים המפורסמים בעולם הפלמנקו ידועים היו במיוחד הגיטריסט פאקו דֶה לוּצ'יה, ראמון מונטויה וטומטיטו.


הנה נגני פלמנקו עם רקדנית פלמנקו:

https://youtu.be/AwcOCgBRZZ4


פאקו דה לוסיה:

https://youtu.be/jxodluTaz4g


"אני אוהב אותך כרמן" - הסרט שהביא את הפלמנקו לקולנוע:

https://youtu.be/siz4Cjp6nmk


פלמנקו פוגש ג'אז:

https://youtu.be/v35YhhzCrYk


מתמודד בריאליטי מנגן פרשנות משלו:

https://youtu.be/pfAw7IwUq3E


ובאזורים המסקרנים הללו צמח הפלמנקו (מתורגם):

https://youtu.be/_J2-mTbItwM?long=yes
בובי מקפרין
מיהו הזמר בובי מקפרין שהוא כלי נגינה?



בובי מקפרין הוא מוזיקאי ג'אז שנחשב לזמר וירטואוז. הוא להטוטן של קולות, מוסיקלי להפליא ויכול להפיק מקולו צלילים נמוכים וגבוהים, שנשמעים לא-פעם כאילו הם מושרים בו-זמנית.

הוא מצליח גם להפיק בזמן השירה מגוון של אפקטים קוליים, שמזכירים כלי נגינה. הוא יודע לשחק בקול המיוחד שלו בתווים וסולמות ולעבור בקלילות מקול הפלסטו הגבוה אל קול הבס החם ובחזרה.

את כל אלה מצליח מקפרין לעטוף בקולות הקשה על הגוף, שהוא מפיק בידיו וחזהו ומקצבי פה מדהימים, שהם אולי ההורים של הביטבוקסינג המוכר כיום ופופולארי בעולם כולו.

גם אם הוא הרבה להופיע עם הרכבים ומוסיקאים מעולים, הבולט בהם הוא צ'יק קוריאה, לא פעם נשמע בובי מקפרין ממש כהרכב מוסיקלי שלם גם לבדו. המוסיקליות המדהימה שלו מאפשרת לו לבצע קטעים מורכבים להפליא, לאלתר בשירה ללא הכנה מראש ולדלג מסגנון לסגנון בקלות רבה.


הנה בובי מקפרין שר כלי נגינה בהופעה:

https://youtu.be/_4BhsYbXwf4


כאן הוא מלווה בנגינה בקולו את הקהל המזמר:

https://youtu.be/pO_LV-yInc8


היצירתיות שלו מאפשרת לו להפעיל את הקהל לשיר איתו בדרך מיוחדת במינה:

https://youtu.be/xPYyZofrEBQ


בובי מקפרין בלהיטו הגדול מ-1988 "Don't Worry Be Happy" שבו הוא שר את כל התפקידים:

https://youtu.be/d-diB65scQU


עם צ'יק קוריאה ב"ארמנדו'ז רומבה":

https://youtu.be/FprooG46jMI


ושעה שלמה שבה בובי והתזמורת הפילהרמונית הישראלית עושים פלאים:

https://youtu.be/NjR_brUhYNs

צ'יק קוריאה

קונצ'רטו דה ארנחואז
מה הסיפור העצוב של הקונצ'רטו דה ארנחואז?


קונצ'רטו דה ארנחואז, או בשמו הספרדי "קונסיירטו דה ארנחואס" (Concierto de Aranjuez), היא היצירה המפורסמת ביותר בעולם לגיטרה. אין עוד יצירה מוסיקלית שכה אהובה על שומעיה. גם מי מהם שמתקשים להאזין למוסיקה קלאסית, שומעים את היצירה הספרדית העמוקה ומלאת הרגש הזו ומתאהבים בה מיד.

פרט מעניין כאן הוא שהמלחין הספרדי הצנוע חואקין רודריגו היה עיוור. אבל מה שמדהים ביצירה הזו שהוא בכלל היה פסנתרן, מה שמסביר למה העמיד את הגיטרה במרכז קונצ'רטו, מה שכמעט ולא העיזו לעשות לפניו. אבל רודריגו גם החליט לכתוב קונצ'רטו לגיטרה, מבלי שהוא עצמו ניגן בגיטרה. ולא רק שהוא הצליח להעביר את הגיטרה במיטבה - הוא הצליח לכתוב את יצירת הגיטרה החשובה ביותר והמצליחה אי-פעם!

המנגינה הפיוטית של הפרק השני והקצב הספרדי המשגע ומהדהד, הפלמנקו של הגיטרה לאורך הקונצ'רטו, הדיאלוג של הגיטרה הקטנה-גדולה של הסולן, עם התזמורת הגדולה ומלטפת שכתב רודריגו, כמו גם הטמפרמנט שלה, אותו אופי ספרדי נלהב, מלא תשוקה, רגש, חום ושמחה גם ובמיוחד כשהוא עצוב - כל אלה הפכו את ארנחואז ליצירה שכבשה כל לב.

אבל לא רבים יודעים על הנסיבות העצובות שבהן נכתב הקונצ'רטו לארנחואז. המיתוס מספר שרודריגו כתב את היצירה, במיוחד את הפרק השני העצוב, לאחר הפצצת גרניקה בשנת 1937. אבל המציאות היא שונה. היצירה נכתבה בצל אסון אישי כבד בחייו של המלחין - הוא החל לכתוב אותה מיד לאחר שאיבדו הוא ואשתו ויקטוריה את בנם הראשון, שזה עתה נולד.

כן, כמו שקורה לא פעם לאמנים גדולים, דווקא בשיא הכאב הם יוצרים את יצירותיהם הגדולות ביותר. רודריגו השבור ישב להלחין מתוך עצב והלם רגשי גדול. דווקא מתוך היגון הפרטי והכאב הבלתי נתפס על אובדן בנו הראשון, הוא הצליח להוליד את אותה יצירה נוגעת ללב כולם, יצירה שתפרוס כנפיים לכל העולם ולכל האוזניים ותזכה להיות החשובה בקריירה שלו ואחת הטובות שיצאו מספרד.


הנה אדאג'יו, הפרק השני מהקונצ'רטו דה ארנחואז לגיטרה ולתזמורת:

https://youtu.be/ekznnxaGzNU


ביצוע של הפרק בידי פאקו דה לוסיה, נגן הפלמנקו הנודע:

https://www.youtube.com/watch?v=e9RS4biqyAc


כאן שילב יוצר הג'אז המפורסם צ'יק קוריאה את ארנחואז ביצירתו "Spain":

https://www.youtube.com/watch?v=IWBkVucVMCY&t=84


וכך שרה אישתר את "שיר הקשת" שנכתב על מוסיקת הפרק המפורסם ההוא:

https://www.youtube.com/watch?v=HsGOedQq6qo


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.