» «

אסונות ימיים

ואסה
מה מלמד סיפורה המדהים של הספינה ואסה?


בשנים האחרונות מדברים בעולם ההייטק והעסקים יותר ויותר על ספינת מלחמה עתיקה, שהזמין מלך שוודיה לפני 400 שנה, עבור הצי שלו. אבל מה בדיוק מעסיק את אנשי העתיד בספינה מלפני זמן כה רב?

ובכן, האונייה ואסה אינה רק היסטוריה אלא גם סיפור ומשל חשוב להתנהלות בפיתוח נכון, לתכנון וביצוע איכותיים ולעקרונות של ניהול נכון, שהם נכונים תמיד, או לפחות כמעט תמיד.

הכל התחיל כשהחליט גוסטבוס אדולפוס, מלך שוודיה במאה ה-17, לבנות צי של אוניות מלחמה, שכמותן טרם נראו באירופה. שוודיה אז הייתה במלחמה עם פולניה והאונייה הראשונה שנבנתה בפקודתו הייתה "ואסה". 3 שנים לקח לבנות אותה והעלות הייתה של 4% מהתוצר הלאומי של הממלכה - סכום בלתי נתפס באותם זמנים.

באורך "עצום" של 69 מטרים וגובה של בניין בן 12 קומות, ממדי ה"ואסה" היו רק חלק מהתמונה. לדרישת המלך, שתוך כדי הבנייה לא הפסיק להתערב ו"להגדיל", ממש כמו במקדונלדס, את ספינת המלחמה שלו, נבנו 2 קומות תותחים, כפול מהמקובל בלוחמה הימית של אותם ימים ומהתכנון המוקדם של האונייה.

סביר שהיו מהנדסים שהתריעו על השגיאה החמורה, של הוספת גובה בשלב שבו לא ניתן לשנות את אורך ה"ואסה". אולי היו גם פועלים שראו את חוסר ההיגיון בהחלטה וודאי היה מי שלחש למלך שראוי לחשוב שוב ואולי אף שילם על כך. אבל כמו בעולם המודרני, החלטת ההנהלה, במקרה הזה המלך, היא שקבעה. לה הרי שמורה תמיד המלה האחרונה...

כך התנהלה בניית האונייה, כשמדי פעם מתערב המלך ו"מנחית" שינויים והוראות חדשות. לבסוף הבנייה הסתיימה וב-10 לאוגוסט 1628, ביום שמש סקנדינבי, עמדו אלפי שבדים בנמל שטוקהולם וחגגו את השקת ספינת המלחמה הגדולה והטובה אי-פעם.

היא אכן הייתה מדהימה וכשהחלה להפליג, התרחב ליבם של הנוכחים. היסטוריה בפעולה. שוודיה עומדת עתה להפוך לאימפריה ימית של ממש. אבל אבוי, אחרי כמה מטרים של הפלגה, בעודה עדיין בתחומי הנמל, הביא חוסר היציבות את הספינה העצומה והמרשימה לנטות הצידה, להתמלא במים ולרדת אל קרקעית הים, כשבתוכה אלפי טונות של עץ, ברונזה ואפילו זהב. אבל הכי חשוב - בתוכה טבעו 150 אנשי צוות שרגע לפני כן עמדו בגאווה על סיפון הטיטאניק של המלחמות, ספינת המלחמה החזקה ביותר אי-פעם, פאר התעשייה הימית של שוודיה.

וכך, במה שהייתה הפלגת הבכורה הקצרה בתולדות הספנות ולבטח הכושלת ביותר בהיסטוריה הימית, טבעה ה"ואסה", דקות ספורות לאחר שיצאה להפלגה הראשונה שלה.

באופן אירוני, אותה קומת התותחים נוספת, שהגביהה את האונייה בכמה מטרים והוסיפה לה עשרות תותחים כבדים, הייתה אולי הגורם המרכזי באסון. ה"קילינג פיצ'ר" שלה, תרתי משמע, הרגה את ה"ואסה". היא הקטינה את האיזון והיציבות של האונייה, הגדילה את משקלה באופן לא מתוכנן והביאה לטביעתה.

אחר כך באו ועדות חקירה, בדיקות, מסמוס והאשמות, אבל איש לא מפנה אפילו רמז לאחריותו של המלך. העניין הלך ונשכח. במלחמה נגד פולין, אגב, שוודיה ניצחה בכל זאת, על אף שבניית האוניות הנוספות שתוכננו לצי בוטלה, בשל ההפסד הכספי של טביעת הוואסה.

עברו 350 שנה והאסון הפך היסטוריה רחוקה. לאחר שאותרה במעמקי הנמל, ה"ואסה" נשלתה האונייה מהים והסתבר שהיא נשמרה מצוין. היא טופלה בתהליך מושקע ויקר ומוצגת כיום במוזיאון "ואסה" בשטוקהולם. ה"ואסה" נחשבת לאונייה השמורה ביותר מכל הספינות הטבועות שנשלו מהים בעולם.

אז ה"ואסה" אולי לא ניצחה במלחמה, אבל היא חשובה דווקא בלקח שהעולם יכול ללמוד ממנה. גם בימינו אנו, יש חשיבות לתכנון המוקדם, להיוועצות מקצועית ולא סמכותית במומחים ולצניעות שצריכים לסגל לעצמם מנהלים חכמים, אל מול אנשי המקצוע הכפופים להם וחושבים אחרת. ולעובדים כאלה - לומר את דברם ללא חשש ולהטיל ספק בדברי בעלי המאה ומשרות הניהול.


הנה תקציר סיפורה של הוואסה:

https://youtu.be/Su69apBS81I


הסיפור והלקח של הספינה ואסה:

https://youtu.be/kmJ59yyYza4


והמוזיאון ללא מילים:

https://youtu.be/u2hbUq2rN_I
הצוללת דקר
מהו סיפורה של הצוללת דקר?



הצוללת הישראלית אח"י דקר (אניית חיל הים "דקר") הייתה צוללת שנרכשה מהצי הבריטי, עבור חיל הים הישראלי, בשנת 1965. היא נעלמה בשיט הראשון שלה לארץ, בשנת 1968. כל החיפושים שנערכו אחריה על ידי אניות, צוללות וכלי טיס, לא העלו דבר ותעלומת העלמה של הדקר הייתה גדולה. החיפושים אחריה מוקדו באזור מצרים, בין השאר לאחר שנמצא אחד ממצופי החירום של הדקר בחוף של רצועת עזה.

רק בשנת 1999, שנים רבות לאחר שנעלמה, נמצאו שרידי הצוללת והתברר סופית שדקר וכל 69 אנשי הצוות שלה נספו. שרידי הדקר נמצאו בעומק של כ-3 קילומטרים, במרחק של כמעט 500 קילומטרים מחופי ישראל.



הנה סרטון עם סיפור הצוללת דקר:

http://youtu.be/XwwAXFOlvb0

טיטניק
מהי האוניה הכי גדולה שטבעה אי פעם?



האנייה "טיטאניק" הייתה האנייה הגדולה ביותר שנבנתה אי-פעם (עד לזמנה) והיא גם האנייה הכי גדולה שטבעה. הכי מדהים הוא שזה קרה כבר בהפלגת הבכורה. בהפלגה הראשונה שלה, בלילה לאחר עוד ליל מסיבות פאר לעשירים ששטו בו, התנגשה הטיטאניק בקרחון עצום וטבעה.

טביעת הטיטאניק נחשבת הטביעה של אוניה הכי גדולה בהיסטוריה. היא נחשבה אז כחסינה מפני טביעה. האפשרות שתטבע הייתה כה לא סבירה בעיני מי שבנו אותה, שמספר סירות ההצלה על הספינה היה מועט מאד, ביחס למספר הנוסעים. רבים ירדו למצולות בשל עובדה זו.

בשנת 1985 נחשפו שרידי הספינה במעמקי הים, על ידי רוברט בלארד. במלאת 100 שנים לטביעת הספינה נסרקו שרידיה ונבנה מודל תלת ממדי המאפשר לראות כל חלק ובה.

המיתוס של ההפלגה הראשונה שמסתיימת בטביעה כה טראגית לא נגוז. פריטים הקשורים בה נחשבים למבוקשים במיוחד, כמו למשל הכינור שעליו ניגן הכנר וואלס הארטלי כששקעה הספינה, שנמכר במכירה פומבית עבור מיליון וחצי דולר. אפילו כרטיס מקורי להפלגת הבכורה של הטיטאניק נמכר בסכום לא נתפס של 56 אלף דולר!


הנה סיפורה של הטיטאניק ואחיותיה:

https://youtu.be/GDYKAkguApM?end=1m55s


תמונות אמיתיות מאניית הטיטאניק:

http://youtu.be/7kefVbJt0_s


סרטון שצולם לפני יציאתה להפלגה האחרונה:

http://youtu.be/ZFrDhpzigug


מודל תלת ממד שמראה את טביעת ושרידי הטיטאניק:

http://youtu.be/FSGeskFzE0s


קטע טביעת האוניה מהסרט "טיטאניק" משנת 1997:

http://youtu.be/EdmhVWkXASA


טענה מוזרה שמספרת שהטיטאניק מעולם לא טבעה באמת:

https://youtu.be/8im_dYE4e8Y


הנה סיפורה המלא של האונייה טיטאניק, מייצורה ועד טביעתה, מלווה בצלילים בלבד:

https://youtu.be/8QRvF_wnM1U?long=yes
משולש ברמודה
מהו משולש ברמודה?



יש אזור אחד בעולם שאיש לא היה רוצה לשוט או לטוס בו. קוראים לו משולש ברמודה (Bermuda Triangle). זהו אזור שצורתו משולשת והוא נמצא באוקיינוס האטלנטי. אירעו בו כמה תאונות מסתוריות, שאין להן הסבר. משום כך הוא הפך לאיזור מפורסם שכולם חוששים ממנו.

האסון המפורסם ביותר במשולש ברמודה הוא אסון ההיעלמות של חמישה מפציצים אמריקניים בטיסת אימון בדצמבר 1945. עד היום לא נמצא הסבר להיעלמות המטוסים בטיסה שנודעה בכינוי "טיסה 19". גם מטוס שיצא לחפש אותם נעלם.

כבר קולומבוס, במסעו ב-1492, דיווח על מצפן שהשתגע באזור ועל אור משונה בשמיים. בשנת 1918 נעלמה ספינת הצי האמריקאי על 309 האנשים שהיו על סיפונה. גם אחרי דצמבר 1945 המשיכו האסונות כשיאכטה בשם "קונמרה" נעלמה ב-1955על כל אנשי הצוות שלה.

ספר בשם "משולש ברמודה" (משנת 1974) של צ'ארלס ברליץ, כמו גם שמועות רבות אחרות, כולם חיזקו את הטענה שיש באזור המשולש כוח מסתורי שמצליח להעלים כלי שיט וטיס העוברים בו. על אף ההסבר הרשמי של משמר החופים האמריקאי, שמספר התאונות אינו גדול מהסביר, בהתחשב בנפח התחבורה הימית והאווירית באזור, נקשרו ל"תעלומה" של משולש ברמודה, הסברים על טבעיים כגון חייזרים המתגוררים באזור וחוטפים את את כלי התחבורה, חור בזמן, שדה מגנטי דמיוני המושך מתכות לים ועוד שלל רעיונות יצירתיים במיוחד. באחרונה טענו חוקרים שמצאו את ההסבר לטביעות והמטוסים הרבים שנעלמו במשולש ברמודה. אלה הן "פצצות אוויר", שנוצרות מחורי עננים משושים שגורמים לגלים עצומים ולטביעה של ספינות וכלי טיס רבים.

שטחו של משולש ברמודה הוא כמיליון קילומטרים רבועים וקודקודיו של משולש ברמודה הם איי ברמודה בצפון, החוף המזרחי של פלורידה במערב, ופוארטו ריקו בדרום.


הנה סרטון הסבר בעברית על משולש ברמודה:

http://youtu.be/AQf7IYd2-3k


על היעלמותה של "טיסה 19" במשולש ברמודה:

http://youtu.be/FfsQBeXWktU


החוקרים שמצאו את ההסבר למשולש ברמודה (בעברית):

https://youtu.be/bnCdIJAmUao


ומי שסבור שאין שם כלום אלא אינטרסים:

https://youtu.be/zHgScLIjN9o


האם יש דברים שמסתירים מאיתנו לגבי משולש ברמודה:

http://youtu.be/M0-bIVu2JUc


כמה עובדות לא ידועות על משולש ברמודה:

https://youtu.be/aBN6jvPmZGs


ומצגת וידאו על המשולש הכי מפחיד בכדור הארץ:

https://youtu.be/wK5LryVZ4Go


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.