» «
סקיילון
מה החידוש של מטוס החלל סקיילון?



כבר משחר התעופה והרבה לפני ששוגר הלוויין הראשון בשנת 1957, ליווה את מדעני החלל החלום ליצור מטוס חלל שיוכל לטוס אל החלל פעמים רבות וללא צורך במאייצים רקטיים, שיאפשרו לו לברוח מהאטמוספרה. מאז, יותר מ-50 שנה מאז הטיסה המאויישת הראשונה לחלל, עדיין לא הצליחו לייצר כלי טיס שכזה.

אולי מטוס החלל סקיילון הוא שיגשים את החלום הזה. במקום מנוע סילון, כמו שיש למטוסים המשוכללים היום, יש למטוס המהיר הזה, שמהירותו המרבית היא פי 5 ממהירות הקול, מנוע רקטי על-קולי חדשני שנקרא סאבר (SABRE). מנוע זה הוא לא רק מהיר וחזק במיוחד, אלא גם חסכוני מאד ועשוי להקטין את צריכת הדלק בעולם התעופה ביותר מ-10%. יש לו גם מערכת קירור שפותרת את בעיית ההתחממות של מנועים חזקים הפועלים בגבול החלל. כדי לקרר את הטמפרטורה, שיכולה להגיע ל-1000 מעלות צלזיוס, יצרו המנדסים רשת של צינורות דקיקים, באורך כולל של 50 קילומטרים, שמקררים את המנוע במהירות עצומה ומונעים את היווצרות מעטפת הקרח המוכרת ממערכות קירור שכאלה.

התוצאה מבטיחה להיות מטוס שיתפקד היטב הן באטמוספירה והן בגבול החלל. יכולתו של הסקיילון לטוס בקלות בגבול החלל תאפשר לו להציב לוויינים במסלול נמוך בחלל בקלות, במהירות ובזול מכל שיטת שיגור שמשמשת כיום להצבת לוויינים בחלל.

אמנם הסקיילון נמצא בפיתוח מתקדם, אך הצפי הוא שהוא יהפוך למטוס מסחרי רק אחרי שנת 2020. הוא זכה לשמו ממגדל שהוקם בלונדון ונהרס בשנה שלאחר מכן, מגדל שנקרא סקיילון.


הנה מטוס החלל המכונה סקיילון:

http://youtu.be/_pDz0p75yg8


מטוס החלל העתידני:

http://youtu.be/x-oVbabd1aQ


והנה עוד ממטוס הסקיילון, שמגיע לפי 5 ממהירות הקול:

http://youtu.be/k_BvzoiuoN8
טייס אוטומטי
למה הומצא הטייס האוטומטי?



טייס אוטומטי נועד להטיס את המטוס ממקום למקום ולדאוג לבדוק את כל נתוני הטיסה ולנהל את הטיסה לפיהם, בצורה הטובה ביותר. הטכנולוגיה הזו במיוחד יעילה בטיסות ארוכות. כשרוצים להפעילו, לוחצים הטייסים על שני כפתורי ניווט, והמטוס יטוס עד ליעד, כשהוא שומר על גובה, כיוון וכדומה. בכל רגע שבו ירצה הטייס להחזיר לעצמו את השליטה במטוס, הוא מנתק את הטייס האוטומטי וחוזר להטיסו בעצמו.

הטייס האוטומטי הראשון פותח על-ידי תאגיד "ספרי" (Sperry) ב-1912. לורנס ספרי (בנו של הממציא האמריקאי אלמר ספרי) הציג אותו לציבור שנתיים מאוחר יותר והמחיש את אמינות המצאתו בכך שטס במטוס כשידיו מורמות והטייס האוטומטי שולט בהיגוי.


הנה סרטון על הנחתת מטוס בעזרת הטייס האוטומטי:

http://youtu.be/8K62MuaT9mU


הנה סרטון של טיסה עם טייס אוטומטי בפעולה:

https://youtu.be/9NFq2eZSDJE


והנה הטייס האוטומטי של המכונית של טסלה:

https://youtu.be/7quu551ehc0
צפלין
מה זה צפלין?



צפלין הוא שם בגרמנית (Zeppelin) לספינת אוויר קלה מהאוויר, שפותחה על ידי הרוזן הגרמני פרדיננד פון צפלין. הצפלין נבנה בתחילת המאה ה-20 והיווה את הבסיס לכלי הטיס הקשיחים (שאינם בלון). ספינות אוויר רבות כיום נקראות צפלין.

מתחילת המאה ה-20 שימשו הצפלינים לתחבורה אזרחית ולצרכים צבאיים. עוד לפני מלחמת העולם הראשונה הפעילו צפלינים לטיסות סדירות באירופה. מהרצון להגיע ולראות מקומות רחוקים ותרבויות אחרות, גם לסיור וצילום מעל ארץ ישראל הגיע הצפלין. אפילו לאמריקה הפעילו צפלינים בטיסות ארוכות. למעשה היו הצפלינים היו לכלי הטיס הראשון בהיסטוריה ששימש לתחבורה ציבורית אווירית.

במלחמת העולם עשה הצבא הגרמני שימוש רב בצפלינים, לתצפיות ריגול והפצצות. הוא היה כלי חדשני ומרשים מאד, אם כי הרבה פחות חזק מהטנקים, שגם הם הופיעו במלחמה זו בפעם הראשונה.

בשנת 1937 ולאחר שגם כך ירד השימוש בצפלין לטיסות מסחריות, אירע "אסון ההינדנבורג" שהביא לקיצו הסופי של עידן הצפלין. האסון התרחש בעת הנחיתה בניו ג'רזי כשהצפלין הנאצי נשרף לגמרי ו-35 מנוסעיו ואנשי הצוות שלו נהרגו. קראו על האסון באאוריקה בתגית "אסון הינדנבורג".


הנה ספינות האוויר וההיסטוריה שלהם - הצפלין:

https://youtu.be/-OihqWUue9Q


טיסת צפלין מעל גרמניה בשנת 1929, מעל שרידי הערים שנפגעו במלחמת העולם הראשונה:

http://youtu.be/tpSPEc3ZTKE


הנה מטוסים אמריקאים מקבלים את פניו של הגרף פרדיננד פון צפלין, בטיסה על הצפלין שהמציא:

https://youtu.be/VG_wnJeH0fk


ומה שיהיה סופו של עידן, כשהצפלין הינדנבורג מגיע לאמריקה ומתרחש אסון ההינדנבורג:

http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
גלישה אווירית
מהו גלשן אוויר?



גלשן אוויר (hang glider), שיש המכנים "גלשון אוויר", הוא מתקן תעופה ספורטיבי לא ממונע. הוא מציע שילוב של תחביב לשעות הפנאי וספורט תחרותי. גולשים מיומנים יודעים לספר שגלישה אווירית בגלשון האוויר היא החוויה הקרובה ביותר למעוף הציפור.

גלשן האוויר בנוי משלד אלומיניום קל ובדים המתוחים עליו. הגולש תלוי על המתקן בעזרת רתמה המחוברת לשלד הגלשן. השליטה בכיוון המעוף של גלשן האוויר מתבצעת על ידי הטיית הגוף ימינה ושמאלה, בעוד שהאטה והאצה של המהירות מתבצעת על ידי תנועת הגוף של הגולש קדימה ואחורה.

בגלישה האווירית ניתן לגמוע מרחקים גדולים מאד. אם בתחילת עידן גלשני האוויר ניתן היה לגלוש רק במורד, כיום עושים גולשי אוויר מיומנים מרחקים של מאות קילומטרים בגלישה אווירית אחת. בישראל למשל, גמא גולש מרחק של 200 קילומטרים בתוך 6 שעות גלישה, מאופקים ועד לעיר אילת. גלישה כזו נקראת "קרוס" (מלשון Cross Country, שהיא "חוצה המדינה"). לטיסות כאלה נדרשת בדרך כלל המראה בגרירה, שמתבצעת על ידי גרירה של הגלשן באמצעות כלי רכב. הרכב הממונע מאפשר לגולש להמריא ולטפס לגובה ואז להשתחרר ולגלוש הלאה באופן עצמאי.

גולשי אוויר מיומנים יודעים לנצל את ה"תרמיקות", שהם זרמי אוויר חמים העולים למעלה, בכדי להגיע לגובה רב. גולש אוויר ישראלי הגיע לגובה של כמעט 5 קילומטרים במעוף שכזה.


הנה גלשן אוויר בגלישה בהרים:

https://youtu.be/S2b4IL1or7I


מעל הים:

https://youtu.be/9URS7fLd_K4


גולש אווירי שהחליט לנחות על דאון:

https://youtu.be/OIk0XzAfbs0


והפעלולן בוב ווילס שחיבר אופנוע לגלשן אוויר ובדק אם יצליח לגלוש עם משקל כזה:

https://youtu.be/lLygZUrLv9M

תעופה

מסוק
למה משתמשים במסוקים?



מסוק או הליקופטר הוא כלי טיס שיכול להמריא ולנחות בכל מקום, ללא צורך בשדה תעופה. למסוק יש כנפיים מסתובבות מעליו וכך הוא יכול לטוס באוויר למעלה ולמטה. כושר התמרון שלו וההגעה לכל פינה הוא התכונה הכי חשובה של המסוק ובזכותה הוא מצוין גם לשימושים צבאיים וגם למגוון צרכים אזרחיים.

המסוק משמש לנשיאה של אנשים וציוד גם בצבא וגם לצרכים אזרחיים, כמו העברת עובדים למקומות מבודדים והובלת אספקה לאתרי עבודה רחוקים ועוד. ישנם מסוקים המשמשים למרדפים ומעקב, כמו מסוק המשטרה, למשל, שמדווח על פקקי תנועה ומאפשר לשדר ברדיו מידע על דרכים פנויות שכדאי לנהגים לנסוע בהן.

לצורכי הצבא פותחו מסוקי תקיפה, המצוידים בתותחים מיוחדים ובשלל כלי נשק שהותקנו עליהם. מסוקי התקיפה הם כלי נשק אוויריים לכל דבר, שיכולת התמרון שלהם וכוח האש המסיבי מסייעים ללוחמה מדויקת באויב.


הנה המסוק המודרני:

http://youtu.be/PN1BV11hVzI


כך מטיסים הליקופטר:

http://youtu.be/x8tslDHX4jg


מגוון של מסוקים מסוגים שונים וכושר התימרון שלהם:

http://youtu.be/9pBHB7tYceg


יש טייסי מסוקים שיודעים לעשות עם המסוק פעלולים מדהימים:

http://youtu.be/mQT26oxOG4c


והנה מסוק לאדם אחד, שפותח לפני המון שנים:

https://youtu.be/1oYS_5SgU_0


בואו לטוס במסוק מעל העיר האוסטרלית סידני:

https://youtu.be/Po9PYGw0X28?qr=yes
רחפן
מה זה רחפן?



הרחפן, (Drone) בעברית תקנית "רב-להב", הוא מעין הליקופטר זעיר ולא מאוייש, בעל 4 מנועים, המרחף באוויר ויכול לצלם, לעקוב, להעביר דברים לא כבדים וכדומה.

רחפן יכול להיות עצמאי ומתוכנת מראש, כמו רחפני התובלה שחברות שונות שבראשן חברת המסחר האלקטרוני אמזון מתכננות להעביר באמצעותם את המוצרים שנרכשו מהם אל בית הלקוח.

רוב הרחפנים בימינו הם רחפנים שמופעלים בשלט רחוק. כך יכול המפעיל לשחק בלהטיס אותם בתור שעשוע, או להפעילם ממוקד שליטה, לצורך מעקבים, משימות ריגול, צילום ואף חבלה.


הנה מראות מהרחפן ב-360 מעלות:

http://youtu.be/TyvgldPagxU?qr=yes


הנה רחפן:

http://youtu.be/6WKOCWNRO-8?t=17s


המראות שהוא יכול לתעד:

https://youtu.be/WHnOTKUX_X0


כך מטיסים את הרחפן עם שלט רחוק:

https://youtu.be/XdlmoLAbbiQ


גם המשטרה משתמשת ברחפנים לתיעוד:

http://youtu.be/5sE-N0-iaLo
X-15
מהו המטוס הראשון ששבר את מחסום הקול?



מטוס X-15 התפרסם כמטוס הראשון ששבר את מחסום הקול. ה-X15 היה מטוס רקטי ששימש כמטוס ניסוי. הייתה לו טכנולוגיה של טיל והוא אף יצא 13 פעם לכיוון החלל. באחת הפעמים יצא המטוס אל מחוץ לגבולות ה-100 קילומטרים שפירושם יציאה רשמית לחלל.

X15 פותח כמטוס ניסוי רקטי בשנת 1947 על ידי חברת נורת' אמריקן האמריקאית. הוא היה לאבן דרך בהמשך בתכנונם של מטוסים וחלליות ותרומתו למחקר התעופה המתקדם היא גדולה. כמו רבים מההישגים בתחום התעופה והטילים, השתמשו גם בפיתוח ה-X15 בטכנולוגיה שמקורה בפיתוחים של הגרמנים בזמן מלחמת העולם השנייה.


הנה סרטון על הטיסה המהירה ביותר אי-פעם:

http://youtu.be/wnWA4In1M-E


והנה עוד סרטון שמציג את הטיסה המהירה בתולדות האדם:

http://youtu.be/Lr5pvwDZvNU


הנה חלק מסרט ארוך שמסביר את הפיתוח הטכנולוגי הגרמני שהיווה בסיס ל-X15:

http://youtu.be/lWNpB4fTRH4?t=43m26s?long=yes
הנחתת מטוס
איך להנחית מטוס?



לטוס כולנו יודעים בתור נוסעים. אך מה יקרה אם נצטרך פעם להנחית מטוס שמשהו קרה לטייס שלו? - אנחנו מדגישים ששום סרטון הדרכה באינטרנט לא יוכל ללמד אותך להטיס מטוס או אפילו להנחית אותו, אבל אם אין ברירה אז כל דבר הוא טוב יותר מכלום. לכן צורפו הסרטונים הבאים, שמנסים לסייע בהדרכה להנחתת מטוסים.


הנה סרטון הדרכה להנחתת מטוס:

http://youtu.be/BRRHoSXDhCA


מכת ברק
מה הסכנה למטוס שפוגע בו ברק?



מדענים מעריכים ש-8 מיליון ברקים מתרחשים בכל יום בעולם. האם ברק שפוגע במטוס יכול להזיק ליושבים בו? - ובכן לא. מסתבר מהמון ניסויים שהברקים עוברים על גוף המטוס ולא מצליחים לחדור פנימה ולהזיק ליושביו או לגרום לשריפה מסוכנת. מסתבר שגם במטוסים שבנויים מהרבה חומרים שאינם מתמודדים טוב עם ברק כזה, גם בהם המטוס שורד ללא קושי פגיעה של ברק.


הנה סרטון על הסכנות מהברקים למטוסים באוויר:

http://youtu.be/m37z5R2rJ5E
מי היה הברון האדום?



מנפרד פון ריכטהופן, שכונה "הברון האדום" היה אלוף ההפלות המפורסם ביותר בתולדות התעופה. במלחמת העולם הראשונה הוא הפיל 80 מטוסים צרפתיים ואנגליים, לפני שהופל והוא בן 25 בלבד.

ברון היה תואר אצולה שנבע מהיותו בן למשפחת אצילים גרמנית, אבל למה אדום? - כדי להקל את הזיהוי שלהם, כל מטוס בטייסת שעליה פיקד ריכטהופן זכה לצבע משלו. את הכינוי קיבל המפקד "הברון" מצבע מטוסו האדום.

הטייס הגרמני הנודע זכה לתהילה בכל אירופה והכינוי "הברון האדום" הפך שם נרדף לטייס אמיץ ונועז. כשהופל, על אף שהיה אויב והפיל רבים מחבריהם הטייסים, עשו לו החיילים הבריטים הלוויה צבאית ממלכתית.

על פי החקירות והשחזורים של הקרב האחרון שלו, קבעו ההיסטוריונים שהוא ככל הנראה הופל מירי נגד מטוסים שהגיע מהקרקע. אף על פי כן, את הכבוד להיחשב כמי שהפילו נתנו לטייס בריטי, שאליו הסתובב ברגע הפגיעה.


הנה סיפורו של הברון האדום:

http://youtu.be/BCtvfu5NIG0


כך נראה בקולנוע "הקרקס המעופף" בפיקודו של הברון האדום:

http://youtu.be/GlRebi9GjUo


וקרב אוויר נגד הבריטים:

http://youtu.be/8Kp7fEjpC1g


והלוויה הקולנועית של הברון האדום:

http://youtu.be/g_sXd-28PXs
למה נועד סימולטור הטיסה?



סימולטור הטיסה הוא מתקן המדמה נהיגה במטוס והתמודדות עם מצבים ותרחישים הדומים לאלה שחווה טייס במציאות. כמו רוב הסימולטורים מסוגו, גם סימולטור הטיסה משמש לצורכי אימון והדרכה של טייסים. כיום מחוייבים טייסי קרב רבים בעולם, כולל אלה של חיל האוויר הישראלי, בתרגול קבוע באמצעות סימולטורים כאלה. חלק מההטמעה של מטוסים חדשים או מערכות טכנולוגיות מתקדמות מלווה כמעט תמיד בתרגולי סימולטורים כאלה.

גם טייסי חברות תעופה מסחריות, כמו אל על, עוברים הכשרה באמצעות סימולטורי טיסה ומתרגלים תרחישים שונים, מספר פעמים בשנה. בצורה כזו יכולות חברות התעופה לשפר את איכות הטייסים ויכולותיהם, מבלי לסכן מטוסים וכמובן נוסעים.

בשנים האחרונות, בזכות התפתחות המחשב, נוצרו גם סימולטורים שנועדו לבידור מסחרי להמונים. מתקנים כאלה נועדו להרחיב את החוויה של משחקי המחשב שמאפשרים הטסה מדומה של מטוסים ומסוקים ואף לתרגל קרבות אוויר.


כך מתאמן טייס בסימולטור טיסה:

http://youtu.be/YvBUbQbHdOI


הנה משחק מחשב שהוא סימולטור טיסה לחובבים:

http://youtu.be/cYyuZcKpdEs


והנה בחור שהצליח ללמוד לטוס כמעט רק בעזרת הסימולטור:

http://youtu.be/XF93ht9EuQg


והנה הסימולטורים השונים שצה"ל מפעיל כדי להכשיר את החיילים, כולל סימולטורי טיסה משוכללים:

http://youtu.be/R36v0iN4_Rw
מיהו חלוץ התעופה הברזילאי?



יודעי דבר בעולם התעופה מספרים בשקט שיש מי שהקדים את האחים רייט בטיסה הראשונה. יש שראו בו את ממציא התעופה המודרנית ויש שרואים בו אדם שבעיקר עשה פוזות של ממציא, אבל אלברטו סנטוס דימון, או אלברטו סנטוס דומונט, היה מגדולי ומחלוצי עולם התעופה.

אלברטו סנטוס דומונט נחשב גיבור לאומי בברזיל והברזילאים מגדירים אותו כמי "שנתן לאדם כנפיים". שדה התעופה הלאומי שלהם נקרא על שמו של אלברטו סנטוס דימון והם רואים בו את ראשון המעופפים בהיסטוריה.


הנה סרטון על אלברטו סנטוס דימון:

http://youtu.be/YxAo6SV6UR8


מצגת וידאו על דומונט והישגיו בתחום התעופה:

http://youtu.be/o7Rf-MnERfo


גירסה מודרנית למטוס הדמואזל שלו:

http://youtu.be/x0QjMbUeMpw


והנה סרט מלא על אלברטו סנטוס דימון האגדי:

http://youtu.be/3NWFFSx5lSE?long=yes
מיהם אנשי הסילון?



"איש הסילון" (Jetman) הוא פעלולן שטס באוויר כשהוא חגור בחגורות סילון וטס בטיסת יחיד. חגורת הסילון פותחה במקור עבור אסטרונאוטים לצורך מילוי של משימות בחלל, אך בשנים האחרונות היא הפכה לאחד המכשירים הפופולאריים אצל חובבי התעופה האתגרית.

לאחרונה הוצג מבצע מעורר התפעלות. המבצע הזה תוכנן במשך חודשים, כשצמד טייסים, אנשי סילון החגורים בחגורות סילון, ליוו מטוס נוסעים ענקי מסוג A380 בשמי דובאיי.

לטיסה ה"קלה" הזו נדרשו חודשים של הכנה ותכנון קפדני עם טייסי המטוס, בעיקר כדי להגיע לתיאום ושיתוף פעולה מושלם. הסיבה העיקרית היא בטיחות אנשי הסילון וצוות טייסי ונוסעי המטוס.


איב רוסי, איש הסילון הוותיק, שמתאר את הטיסה על הסילון האישי:

https://youtu.be/HZRp6iRjnhQ


כאן לקט טיסות על הסילון הצמוד שלו במקומות בעולם:

https://youtu.be/x2sT9KoII_M


ההכנות המקדימות והסיורים לתכנון טיסה מעל לקניון הגדול:

https://youtu.be/n4CX-8Eo_6I


והנה אנשי הסילון טסים ליד מטוס הנוסעים:

https://youtu.be/_VPvKl6ezyc
מה מטוס הביון הוקאיי?



מטוס הביון הוקאיי, בעברית "עין הנץ" (Hawkeye) מדגמי E-2, מזוהה באנטנה העגולה שמתנוססת מעליו. זהו מטוס שנועד למטרות ריגול ואיסוף מודיעין על האוייב ושליטה על כוחות בקרב. למעשה, הצלחת הגדולה שמעליו היא אנטנה ענקית. טווח גילוי המטוסים שלה הוא 460 קילומטרים בכל הכיוונים!

הוקאיי, או בשמו המלא נורת'רופ גראמן E-2 הוקאיי, הוא מטוס דו-מנועי שפותח במקור בשביל הצי האמריקאי. הוא נועד למשימות ביון, שליטה על כוחות והתראה בשדות קרב. מטוסי הוקאיי יושבים בדרך כלל על סיפון נושאות המטוסים של הצי והם יוצאים למשימות בהמראה מהסיפון.

כיאה למטוס שמיועד לנושאות מטוסים, יש להוקאיי כנפיים מתקפלות. הן מסייעות לו לתפוס מקום מצומצם על פני הסיפון, המוגבל במקום, של נושאת המטוסים.


הנה הסברים על מטוסי הוקאיי והצלחת הגדולה שמותקנת על גבם:

http://youtu.be/3BEK6CbgqPQ


מטוס הביון הוקאיי חוזר לטיפולים והמתנה בנושאת המטוסים:

http://youtu.be/Ru40TzVsWrY


כך מכינים אותו להמראה:

http://youtu.be/VMauLW0EWrA


מטוס ההוקאיי מבפנים:

https://youtu.be/ddfgvh3QNDI


הוקאיי ממריא מנושאת המטוסים:

http://youtu.be/kc_U2sk7KH8


והנה טיסה על ההוקאיי מבפנים:

http://youtu.be/I3dVuNHXyV0
מה הייתה הטיסה לשומקום?



בשנות ה-90 יצאה חברת התעופה הישראלית "אל על" בקמפיין שנקרא "טיסה לשום מקום". הרעיון היה מבריק בפשטותו - מטוס אל על המריא בכל יום לטיסה מעל ים התיכון, שנמשכה כשעתיים ובמהלכה הוגשה ארוחה מושקעת והוקרן סרט. לאחר החוויה שב המטוס ונחת בנתב"ג.

המדהים הוא שעבור רוב הנוסעים הטיסה הייתה רק חלק קטן מהחווייה. הם הרי ביקרו קודם בקודש הקודשים של הנסיעה לחו"ל, שבמקרה הזה כלל לא הייתה.. הם ביקרו לפני הטיסה בדיוטי פרי ורכשו מוצרים כרצונם. כך שלאחר הטיסה ירדו הנוסעים מהטיסה, אספו את הטובין שרכשו קודם לכן ב-Duty Free ונסעו הביתה שבעים ומרוצים...

הטיסות הללו טסו מלאות, הייתה הרשמה לטיסות רבות מראש. ישראלים רבים מצאו שזול יותר לטוס בטיסה כזו בשביל הקניות הזולות בדיוטי פרי. המוצרים, קשה להאמין, זולים יותר עם עלות הטיסה, מאשר רכישה שלהם בחנויות הרגילות בארץ..

אבל אז חוקקה הכנסת חוק שהביא לכך שהמבצע של טיסה לשום מקום בוטל. החוק החדש סגר את הפרצה כיוון שקבע שפטור ממכס יינתן רק למי שהיה מחוץ למדינת ישראל למשך 48 שעות לפחות.


לצערנו אין סרטון של הטיסה לשומקום.
מיהו היונק היחידי שעף?



היונקים היחידים שיש להם כנפיים ומסוגלים לעוף כמו עופות הם העטלפים. לעטלף אין נוצות כמו עוף, אלא כנפיים מעור מתוח, שמתוחות בין אצבעותיו. העטלף חי לרוב במושבה, קבוצה ענקית של עטלפים שחיים ביחד. במהלך עונת החורף הם עוברים לשנת חורף וקצב פעימות הלב שלהם יורד ל-10 פעימות בדקה.

יחסי הציבור של העטלף די גרועים. מסיפורי הערפדים שלרובם אין קשר למציאות, ועד לעובדה שעטלפים הם שגרמו למגפת האבולה, אנשים פוחדים ושונאים את העטלפים ולא בצדק. העטלף הוא מדביר המזיקים המצטיין של הטבע והוא מסייע לאדם בכך. הוא גם יצור לא מזיק לאדם ברוב המקרים.

יחידות שונות בצה"ל מתהדרות בעטלף בסמל היחידה שלהן, כולל הקומנדו הימי והיחידה נגד מטוסים. ילדים רבים חבים לו גם את באטמן, איש העטלף מהקומיקס והסרטים.


הנה סרטון על העטלפים הגדולים בעולם:

http://youtu.be/5FK9tWT5pA4


הנה מעוף העטלף בהילוך איטי:

http://youtu.be/Upq7LyhCGXE
מי היו הפטרוזאורים?



הפטרוזאורים (Pterosaurs) היו מעל 100 מינים של דינוזאורים מעופפים, בעלי שלד קל ומותאם לתעופה. ביניהם היו הדימורפודון שניזון מחרקים, הסקפוגנתוס שצד דגים, פטרודאוסטרוו שבזכות שיני המסננת שלו הוא ניזון מבעלי חיים קטנים מהים ועוד.

יש שטוענים שהפטרוזאורים אינם דינוזאורים, גם אם אינם ציפורים קדומות. גודלו של בטרכוגנתוס, הפטרוזאור הקטן ביותר, היה כגודלו של עורב. לאורניתוכיירוס הענקי, מנגד, היו כנפיים בעלי מוטה של 12 מטרים!

פירוש השם "פטרוזאורים" הוא "לטאות בעלות כנפיים". הם התקיימו במשך 150 מיליון שנה. לצורך ההשוואה - האדם קיים רק 2 מיליון שנה...


הנה סרטון על הפטרוזאורים השונים:

http://youtu.be/VCr1aZ3AAwo


מצגת שמתארת את ה"מפרשים" המגוונים שנשאו הפטרוזאורים:

http://youtu.be/HlxAxJnJe4I?t=12s


האורניתוכירוס עצומי הכנפיים ומלכי השמיים של העידן ההוא:

http://youtu.be/bP3JkC0FyMI


מצגת על חשיבותם של הפטרוזאורים:

http://youtu.be/wd5TGmv19Io


וסרט תיעודי על הפטרוזאורים:

https://youtu.be/J_Drt-c6rgA?long=yes


איזה מטוס תכנן לאונרדו דה וינצ'י?



החוקר והאמן מתקופת הרנסאנס לאונרדו דה וינצ'י, היה מגדולי הממציאים בכל הזמנים. על אף שמעולם לא ניסה בעצמו לעוף, הוא שרטט ותכנן מכונות טיסה רבות, ביניהן דגמי מטוסים ומסוקים שונים ומשונים. המסוק שתכנן היה במאה ה-20 הבסיס למסוקים הראשונים שהוטסו באוויר. הוא אפילו העלה לאוויר דמויות שעווה ממולאות באוויר חם, מאות שנים לפני הכדור הפורח של האחים מונגולפייה!

בין שאר הדגמים שתכנן, שרטט דה וינצ'י את מה שכינה "הציפור". זו הייתה מכונת תעופה, מטוס אם תרצו, בעלת כנפיים שדומות לאלו של ציפור. לצורך תכנון "הציפור" השתמש בידע והיכולת המדעיים שלו כדי לחקור זרמי אוויר, כוחות וחישובים מול כוח הכבידה. הוא גם עשה שימוש בידע הנרחב שלו באנטומיה, חקר הגוף, כדי ללמוד על מבנה הכנפיים של הציפורים ואיך ניתן לחקותו במכונות טיסה מכניות. הידע והתצפיות שלו בזואולוגיה הביאו אותו למסקנה שכנפיו של העטלף הן המתאימות ביותר לחיקוי במכונת טיסה.


הנה סרטון על מחקריו של ליאונרדו דה וינצ'י על מעוף הציפורים:

http://youtu.be/ugVB9ih9boQ


הסבר על העניין שלו במכונות טיסה:

https://youtu.be/lSAXn8kste0


דגם מודרני של מכונת הטיסה שתכנן דה וינצ'י:

http://youtu.be/EZrBmdERmig


הודעה על תערוכה של רישומיו בנושא - הקודקס על מעוף הציפורים:

http://youtu.be/oPCZ6HU9XLQ
האם ספינת האוויר חוזרת?



ספינות האוויר (airships) די נעלמו מאז אסון ההינדנבורג. אבל יש סיכוי די טוב שבקרוב נתחיל לראות אותן שוב ומשופרות לבלי הכר. האייר לנדר הוא כלי הטיס הארוך ביותר בעולם. הוא נבנה כיום באנגליה ויוכל לשהות באוויר במשך 21 יום.


הנה ספינת האוויר הענקית בעולם:

http://youtu.be/oMdIijWIE_A


שעובדים עליה כיום:

http://youtu.be/qL1YqhgHMk0


הנה ההמראה הראשונה שלה:

http://youtu.be/3ha1V6wR8_E


הנה גרסה מוקדמת P-791 של לוקהיד מרטין:

http://youtu.be/isJRgEu7DQo
מהו כיסא מפלט ואיך הוא פועל?



עם המצאת מטוסי הסילון החליטו המהנדסים שטייס שמטוסו נפגע לא חייב להתרסק עימו. המצאת כיסא המפלט (מושב המפלט) איפשרה לטייסים להיזרק עם כסא הטייס שלהם מהמטוס ולצנוח בביטחה אל הקרקע.

לכיסא המפלט יש מנגנון אוטומטי שמשחרר את הכיסא, כשהטייס צונח באוויר. אחרי זמן מה גם נפתח המצנח האוטומטי והטייס ממשיך לצנוח למטה בביטחון מוחלט. בשל העובדה שהם חשופים להתקפות והסיכוי לפגיעה בהם גבוה יותר, מטוסי קרב מצוידים כיום כמעט תמיד בכיסאות מפלט.


הנה סרטון שמראה כיצד פועל מושב המפלט:

http://youtu.be/_E5QSvxbnmw


דרך הפעולה של כיסא מפלט מודרני:

http://youtu.be/e-RcMEDLu7Y


הנה סרט ארוך על כסאות מפלט:

http://youtu.be/bJDtRZ0K7Y0?long=yes
מהו כוח העילוי?



כוח העילוי (Lift) הוא כוח שמחזיק את המטוס באוויר. ידוע שצורתה של כנף המטוס תורמת לכוח העילוי, אך לגבי שיטת הפעולה של כוח העילוי יש סברות והסברים שונים.

הסבר אחד לכוח העילוי שפועל על כלי טיס הוא שחלקה הקדמי של כנף המטוס מפצל את האוויר לשניים. הבדלי לחץ-האוויר שבין האוויר שמעל לכנף וזה שמתחתיה, הם הגורמים להיווצרותו של כוח העילוי ולהחזקתו של המטוס באוויר.

הסבר אחר נאחז בעיקרון ברנולי. לפי השערה זו המהירות הגבוהה של האוויר שמעל לכנף היא שגורמת לירידת לחץ האוויר מעל הכנף ובכך יוצרת את של כוח העילוי שבזכותו המטוס נשאר באוויר.

הסבר שלישי טוען שמה שמשאיר את המטוס באוויר, מבלי ליפול, הוא "אפקט קואנדה". לפי "אפקט קואנדה" האוויר, כמו המים, נצמד לפני השטח של כל משטח שהוא זורם על פניו. כך דוחף הקימור של כנף המטוס, את האוויר כלפי מטה ובזכות הדחיפה הנגדית של האוויר את הכנף, מחזיקות הכנפיים את המטוס באוויר, מבלי שייפול.

וזה לא רק כוח העילוי שפועל על המטוס. כוח הכבידה מושך אותו למטה וכוח העילוי - למעלה. כוח הגרר דוחף אותו כנגד כיוון הטיסה ומקטין את מהירותו של המטוס.

אבל יהיה אשר יהיה ההסבר המדויק לאופן שבו הוא פועל, כוח העילוי הוא הגורם החשוב שמאפשר למטוסים לא ליפול ולציפורים לנדוד למרחקים של אלפי קילומטרים.


הנה הסבר על כוח העילוי שמסביר איך המטוס נשאר באוויר:

https://youtu.be/uJKv5yfecHY


הנה כוח העילוי בהדגמה יפה לתלמידים:

http://youtu.be/cQIvbO5MpQY


מבנה הכנף המותאם לכח העילוי מרים את המטוס למעלה:

http://youtu.be/uUMlnIwo2Qo?t=1m05s


כך הוא מחזיק את המטוס באוויר:

https://youtu.be/MvFKUiW8-tY


וכך ציפורים נעזרות בכוח העילוי כדי לנדוד למרחקים:

http://youtu.be/5dk9m2zgngM
באיזה שדה תעופה עובר הכביש הראשי?
למה משמש מסוק תקיפה?
מהו מטוס הדמואזל?
מהו המטוס שמונע על אור השמש?
מה עלה בסופו של די. בי. קופר?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.