» «
היסטוריה
מהו מדע ההיסטוריה?



ההִיסְטוֹרְיָה (History) האנושית רצופה באירועים והתרחשויות מופלאות. אנשים בכל תקופה ותקופה תיעדו והשאירו עדויות על האירועים ההיסטוריים שקרו בעבר. אבל אנשי המדע שעושים סדר בידע שלנו על העבר הם ההיסטוריונים.

היסטוריה היא תחום מחקרי שעוסק בחקר אירועים שהתרחשו בעבר, בעיקר לפי חומר כתוב. אנו רוצים לחשוב שההיסטוריה היא מדע מדויק ושתיאור המציאות של ההיסטוריון הוא אכן פני הדברים המדויקים. אבל ההיסטוריון זוכר תמיד שהמנצחים הם שכותבים את ההיסטוריה. לכן, יש לבחון היטב את סיפוריהם שתועדו במסמכים שאותם בוחן חוקר ההיסטוריה ולדעת שהמרחק בין הדימוי של המלך החזק, המנצח, החכם והמצליח, לבין בוגד עלוב, טיפש וחדל-אישים, הוא העובדה הפשוטה שהראשון הוא זה שניצח בקרב או במאבק על הירושה ואנשיו הם שכתבו את העדויות ההיסטוריות. השני, גם אם גרסתו נכתבה, לא פעם היא הושמדה על ידי השליט, או סתם לא נחשבה למשהו בעל ערך ונגוזה - אל פח האשפה של ההיסטוריה.

כך, לדוגמה, קרה עם שטיח באייה, שמציג במעין קומיקס מימי הביניים 58 סצינות שמספרות על נצחונו של דוכס נורמנדי "ויליאם הכובש", בקרב הייסטינגס, והפיכתו למלך אנגליה. הוא מימן את יצירת השטיח ואין בו כל עדות או זווית מגירסתם של כוחות הרולד, מלך אנגליה שהובס ומת בקרב.

השימוש הנפוץ במילה היוונית היסטוריה, שפירושה "תיעוד" או "חקירה", הוא כמתארת אירועים והתרחשויות חשובות בעבר. היא הוכנסה לשימוש התרבותי בעידן של יוון הקדומה, מתוך השם "היסטוריה", שבחר הרודוטוס, מי שלימים יכונה "אבי ההיסטוריה", לספרו על מלחמת פרס-יוון. אגב, מהמילה "היסטוריה" נולדה גם המילה האנגלית "Story", לסיפור.


הנה סיפור לידתה של ההיסטוריה, עם הרודוטוס "אבי ההיסטוריה" (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


ציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc


יש גם היסטוריות ספציפיות, כמו למשל ההיסטוריה של האינטרנט (מתורגם):

https://youtu.be/DBJsVfmvbuo


זו חשיבות לימוד ההיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/OA1gjV_Lhio


סרטון שמציג את ההיסטוריה של העולם בשעתיים בלבד (מתורגם):

https://youtu.be/HZzSLaqk2dA?long=yes


ומדע ההיסטוריה המרתק כל כך (מתורגם):

https://youtu.be/5TbUxGZtwGI?long=yes
האימפריה האוסטרו-הונגרית
מה הייתה האימפריה האוסטרו-הונגרית?



האימפריה של אוסטריה-הונגריה, או הקיסרות האוסטרו-הונגרית, הייתה אימפריה שהורכבה משתי ממלכות, אוסטריה והונגריה. היא כללה 15 לאומים שונים. האימפריה האוסטרו-הונגרית התקיימה באירופה משנת 1867, לאחר שהקיסר פרנץ יוזף הבין שהמלחמה בהונגרים לא תועיל והחליט להתאחד עימם לאימפריה מאוחדת. זה היה מעין איחוד של ממלכת הונגריה ושל קיסרות אוסטריה, שתיהן בניהול עצמי אך תחת שלטונו שלו.

האימפריה האוסטרו הונגרית החזיקה במשך כ-50 שנה, עד לסיומה של מלחמת העולם הראשונה, כשבעקבות הפסדה במלחמה היא פורקה למספר מדינות שונות.


כך נוצרה האימפריה האוסטרו-הונגרית:

http://youtu.be/HUoA_qKuoY0


הנה המנון האימפריה האוסטרו-הונגרית והדגל שלה:

http://youtu.be/yavbVK8RUqg
מאה הימים של נפוליאון
מה היו 100 הימים של נפוליאון?



לאחר שנפוליאון הכריז על עצמו קיסר צרפת ונסוג בחורף הרוסי הקשה, הוא הובס לראשונה בקרב על ידי קואליציית הארצות שהתנגדה לו. הללו הביסו אותו וגרשו אותו אל האי הזעיר אלבה. כך הפך נפוליאון, ברשות, לשליטו של אי קטן בטוסקנה שבאיטליה, במקום לשליט אירופה כולה.

אבל לאחר כמה שנים, משנחלש השלטון בצרפת, עזב בונפרטה ביוזמתו את האי וחזר לצרפת. הוא השתלט ללא קושי מיוחד על הרפובליקה, ששיוועה לימיה הגדולים בראשותו. כך החלה תקופת שלטונו השנייה, "תקופת מאה הימים".

שוב בשלטון, נפוליאון בונפרטה לא איבד זמן כדי להגן על שלטונו מכוחות הקואליציה האירופית. קואליציית המנצחים, שהביאה לגלותו באי הקטן, סרבה להתיר לו לשוב לשלטון. אבל נפוליאון לא נכנס להיסטריה ולא מתעסק בהיסטוריה. הוא עושה אותה. שוב הוא ניצח פה ושם ושוב הוא מתקדם לעבר קרב מכריע. הקרב הזה מתקיים ליד העיירה ווטרלו.

נפוליאון נחוש להחזיר את צרפת לימיה הגדולים, אבל בקרב ווטרלו הוא הובס על ידי כוחות הקואליציה, בראשות הדוכס הבריטי מוולינגטון.

כך הובס נפוליאון בונפרטה בקרב ווטרלו סופית וירד מבימת ההיסטוריה.. תמו מאה הימים של נפוליאון. הפעם נשלח נפוליאון לגלות באי המבודד והמרוחק סנט-הלנה, שבו הוא יחיה שנים ספורות, עד מותו בגיל 52.


כך שהה נפוליאון באי האיטלקי אלבה, שאליו הוגלה לאחר שנכשל ברוסיה, עד ששב ממנו לצרפת:

https://youtu.be/142bkmUb9DU


כשחזר לצרפת הוא אסף סביבו את הצבא מחדש והחל את מאה הימים. הנה הפגישה ביניהם:

https://youtu.be/puZh2LARvHU


האי סנט הלנה והבית שבו התגורר ומת נפוליאון בונפרטה:

https://youtu.be/p4T3ieZZxfE


וסרט תיעודי על בונפרטה המצביא, הקיסר ומי שיקבל מאה ימים של הזדמנות נוספת:

https://youtu.be/t5fO_Jc_Lps?long=yes
הרודוטוס
מיהו הרודוטוס אבי ההיסטוריה וכיצד תרם להבנת הדמוקרטיה?



הֶרוֹדוֹטוֹס (Herodotus), הידוע כ"אבי ההיסטוריה", הוא פילוסוף יווני בן המאה ה-5 לפני הספירה. האיש נחשב ל"אבי ההיסטוריה", על שום היותו הראשון שנקט בשיטות מחקריות לתיעוד וניתוח של אירועים שקרו בימיו.

מאז פרסום ספרו היחיד של האיש, שחי בהליקרנאסוס, שהייתה באזור בדרום התורכית של ימינו, הוא זוכה להערכה רבה ואף לפופולריות. בספר, שנקרא "היסטוריוֹת" תיאר הרודוטוס את הפלישה הפרסית ליוון של התקופה.

מאז ימי העת העתיקה ועד לימי הביניים לא חדלו להעתיק בכתב יד את ספרו של הרודוטוס, על גבי פפירוסים ומגילות קלף. גם בעת החדשה הרבו להדפיסו והוא תורגם לשפות רבות.

חשיבותו הגדולה של הרודוטוס נובעת מהעובדה שהוא חולל מהפכה חשיבתית, בהיותו הראשון שהבדיל בין המחקר השיטתי של מאורעות העבר לבין מיתוסים וסיפורים שנוהגים היו אז לספר על אירועים שהיום היינו מכנים כאירועים היסטוריים.

כך שלמעשה הרודוטוס היה ההיסטוריון הידוע הראשון ומי שניסח עקרונות בסיס של מה שייוודע לימים כתחום מדעי, שייקרא כשם ספרו היחיד "היסטוריה".

בזכותו של הרודוטוס וברוח כתיבתו, המשיכו אנשים בתקופות שאחריו, לתעד ולשמר עדויות על האירועים שקרו בתקופתם. בכך הוא יצר מסורת מחקרית של עשיית סדר בידע האנושי על העבר או במילים אחרות - של ההִיסְטוֹרְיָה (History).

מאז "אבי ההיסטוריה" נוהגים ההיסטוריונים, כאנשי המדע, לעשות סדר שיטתי בידע שלנו על העבר. במקביל, מהמילה "היסטוריה" תיוולד עם השנים גם המילה האנגלית "Story", לסיפורים. ואגב, מעניין לציין שהניגוד וההשלמה בין התיעוד ההיסטורי והסיפורים המלווים את האירועים מלווים מאז את התחום. זאת משום שידוע שההיסטוריה נרשמת לרוב על ידי המנצחים וגרסתם לאירועים היא זו שנתפסת שנים רבות אחר כך לגרסה המקובלת, מה שלא פעם מעלה בעיה אמיתית לגבי אמינות המחקר ההיסטורי ומוביל היסטוריונים בעת החדשה לעודד כתיבת גרסאות שונות לאותן התרחשויות.


כך הוליד הרודוטוס את ההיסטוריה (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


וציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית עד אז ומאז (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc

היסטוריה

עכו
מה מדהים במתקפה של נפוליאון על עכו?



עכו היא עיר עתיקה, בת כ-5000 שנה, מערי הנמל העתיקות בעולם, קיימת כבר מתקופת הברונזה הקדומה. במאה ה-12 מנצחים המוסלמים בקרב קרני חיטים, בהנהגת צלאח א-דין, את הצבא הצלבני. כל ארץ ישראל נכבשת חוץ מ... עכו.

כן, עכו ההיסטורית הייתה עיר חשובה וחזקה ביותר. היא הגיעה לשיאה במאה ה-13 כשהייתה לבירת ממלכת ירושלים הקתולית ושימשה כמרכז השלטון הצלבני בארץ ישראל. בימי הביניים היא הביסה את המונגולים, אותו כוח לא מנוצח מהמזרח הרחוק, שיצר את האימפריה הגדולה ביותר בהיסטוריה ונעצר בה. עכו עשתה זאת שוב, כשהפכה לבירתו של אחמד אל-ג'זאר המוסלמי במאה ה-18.

אבל מאז החליפה אותה חיפה בתור עיר הנמל החשובה של צפון הארץ. עכו הפכה לעיר קטנה וחשובה הרבה פחות.

היו תקופות שבהן עכו היתה אחת הערים החשובות באזור, עיר מפתח לכיבוש ארץ ישראל, בזכות מיקומה על רצועת החוף הרחבה, מה שאיפשר למי שכבש אותה גישה נוחה ומהירה לתוך הארץ.

במאה ה-18 שלטו בה התורכים והמצביא הצרפתי נפוליאון החליט לכבוש אותה, בדרך לכיבוש המזרח.

מטרת הפלישה של נפוליאון אל המזרח התיכון בכלל ולארץ ישראל בפרט הייתה לאפשר לצרפת קשר ישיר ויבשתי עם הודו והמזרח. באותם ימים התקיים מרוץ ומאבק בין מעצמות המערב, ליצירת קשר כזה. במאבק הזה נכללו בריטניה, גרמניה, ואוסטריה. מטבע הדברים, נפוליאון רצה לנצח ולייצר את הקשר לטובת צרפת.

אבל למרבית הפתעתו, דווקא בעכו הוא נכשל. נפוליאון, שסבר שכמו בפריצה ליפו, הוא עומד להביס את עכו בקלות, נמלא מבוכה. כל תכניות הכיבוש של העיר הצפונית נכשלו. לאחר 54 ימי מצור על עכו ונסיונות חוזרים וכושלים לפרוץ לתוכה, נסוג הצבא הצרפתי התשוש והמובס. נפוליאון שניצח כמעט בכל הקרבות שניהל עד אז החל לחזור מושפל למולדתו.

שנים רבות אחרי שהובס בעכו, כשישב בכלא סנט הלנה, נפוליאון כתב בזיכרונותיו על כישלונו הצורב בכיבוש העיר: "אם עכו הייתה נופלת בידי, הייתי משנה את פני העולם".


כך נכשל נפוליאון לפרוץ את חומות עכו (עברית):

https://youtu.be/PqYbnchHyd4


והנה עכו וההיסטוריה המעניינת שלה (עברית):

http://youtu.be/xzeSllhn2dE?t=3m13s
עבדות
מהי עבדות?



העבדות (Slavery), אותו כתם מכוער ואפל בתולדות האנושות, נטועה עמוק בתרבות העולמית. מדובר בבעלות ובשליטה מוחלטת על בני אדם שנחשבים לרכושם של אחרים.

אבל מה זה להיות עבד? - דמיינו שאתם עובדים קשה מאוד בשביל אדם אחר, לא מקבלים כל שכר, כל חייכם נשלטים על ידו, ילדיכם שנולדים הופכים מיד לעבדים גם הם והוא רשאי לעשות בכם ובמשפחתכם מה שרק ירצה - זוהי העבדות.

התופעה הזו, העבדות, נולדה ככל הנראה עוד בעידן הפרהיסטורי, עוד לפני המהפכה החקלאית והמצאת הכתב והתרבות. כבר אז היו מי שלקחו עבדים, שעשו את העבודות הקשות והלא נחמדות.

כשנולדה התרבות האנושית המשיכה העבדות ומזהים אותה כבר בתרבויות מסופוטמיה הקדומות והעתיקות ביותר, כמו שומר ובבל. גם במצרים העתיקה המשיכו להעביד אנשים, אולי אף את אותם עבדים מקרב בני ישראל שעליהם מסופר בתנ"ך.

העבדות התפתחה עוד יותר, גם במספרי העבדים שלקחה האימפריה הרומית בכיבושיה בעולם העתיק וגם באכזריות ובשליטה בהם. כל מרד באימפריה החזקה דוכא אז בכוח רב והסתיים בהעברה המונית של המורדים ובני משפחותיהם למקומות בהם רצתה האימפריה להשתמש בהם כעבדים ומשרתים. כך קרה לאחר המרד הגדול, כשהוגלו היהודים לאירופה, לעבדות ולגלות שנמשכה כמעט 2,000 שנה.

במאות האחרונות התפתחה העבדות עוד יותר, כשראו האירופים בילידי השבטים של אפריקה אנשים נחותים ולקחו אותם בהמוניהם אל מדינות רבות באירופה ובמושבות באמריקה, להיות עבדים.

אבל איך מתקיימים חיי העבדים?

העבד הוא אדם שאינו חופשי. אדוניו הוא שקובע את סדר היום שלו, את עבודתו ולמעשה הוא שקובע עבורו את מרבית הדברים הנוגעים לאורח חייו ודרכי התנהלותו בחיי היום יום.

מעבודה בשדות ובאחוזה של האדון, דרך אימהות שהן גם משרתות בביתו וילדי העבדים, אפילו הצעירים שבהם, שמטפלים בניקיון ובמלאכות שונות.

העבד אינו בן חורין ולא יכול לעזוב את אדוניו ולצאת לחופשי. ההיפך הוא הנכון - מרבית העבדים בהיסטוריה היו שייכים לאדוניהם באופן מוחלט, שירתו אותם והיו לגמרי נתונים לחסדיהם, לגחמותיהם ולהחלטותיהם.

מעבר לנטילת חירותם, מרבית העבדים סבלו מהשפלה ממשית של כבודם. הם פחדו מהאדונים שלהם ובקרב האדונים שררה לא פעם תרבות מאוד אלימה, שנועדה לשמור את העבדים צייתנים וכנועים לחלוטין. להרוג את העבד שלך הייתה זכותך המוחלטת וענישה על רצח עבדים הייתה נדירה.

בתקופת העבדות באמריקה, למשל, איבדו לא מעט בעלי-עבדים את אנושיותם. זו הייתה תוצאה ישירה של האלימות המרושעת והכוח המשחית שהתפתחו אצלם. עונשים קשים היו עניין שבשגרה וניתנו לעבדים על כל עבירה, גם הקלה ביותר. הצלפות והטלת מומים היו עניין מקובל, אבל לצידם היו גם ניצול גופני וכאמור, אפילו הוצאות להורג של עבדים "סוררים", בידי אדוניהם.

העבדים היו הרכוש של האדון. הם נישאו זה לזה רק באישור האדון. כמובן שנשותיהם וילדיהם היו שייכים לו ונוצלו גם הם כעבדים. חוץ מלנצל אותם לכל מטרה, מותר היה לבעלי העבדים גם למכור אותם לאחרים. בתקופת העבדות לא נדיר היה לראות שוקי עבדים, עם מכירות פומביות, שבהן נמכרים עבדים מבוגרים. לא פעם המכירה הייתה לצד הילדים והילדות שלהם, המוצעים למכירה גם הם ומופרדים מהוריהם כי מישהו אחר קנה אותם.

בשוק העבדים נהגו הקונים לבחון את "הסחורה" בציניות ואף באכזריות. סוחרי עבדים ובעלי אחוזות היו בוחנים את שיניהם, שריריהם, חוסנם הגופני ובריאותם הפיזית של העבדים המוצעים למכירה, כשבסופו של דבר הכל אמור לשקף את הרווח הכלכלי המובטח מהם וכמה תפוקה יספקו לאדון.


הנה הסיפור הכאוב והמרגיז של העבדות:

http://youtu.be/znwRJ5K85XI


בורות העבדים שהשתמרו בזנזיבר, אחד ממוקדי מסחר העבדים:

http://youtu.be/iWcOrNnHBIc


תפילה עתיקה ונואשת שהשאיר עבד מצרי קדום (מתורגם):

https://youtu.be/8eotO2Orpao


העבדות התנ"כית של עם ישראל במצרים (עברית):

https://youtu.be/1YhfeZwFr84


והייתם מאמינים שגם אנחנו עבדים? - עבדים מודרניים אבל עדיין (מתורגם):

https://youtu.be/oraRnV7zGsI
שנות ה-80
מה היה מיוחד בשנות ה-80?



שנות ה-80 (The '80s) של המאה הקודמת היו מהתקופות המרגשות בחיבור שבין טכנולוגיה, בידור, אמנות, אופנה וכסף. אחרי גילוי הצעירים בסיקסטיז וההתרגשות של הסוונטיז, מגיע הפיצוץ הטכנולוגי שמפגיש את הטכנולוגיה עם התרבות הפופולרית.

העשור הזה הוא עידן המחשב האישי, בו אפל לוקחת את אמריקה ומשאירה למיקרוסופט את שאר העולם. זה עולם של לומדות ראשונות שמנסות ללמד תלמידים נבוכים כאילו היו כלבים לאילוף ושל מנהיגות שמנסה להוביל עולם שרוצה ללכת בעצמו ולא רוצה - לא מלחמה קרה ולא מלחמות חמות.

זה עידן המוסיקה הניידת בו הווקמן של סוני הופך לנחלת הכלל ולסמן של סגנון חיים. עולם שהבום בוקס מוציא את המוסיקה לרחובות ומביא את הצעירים להתחיל לרפרפ רגשות ומצוקות.

זה העידן של משחקי המחשב המפוקסלים והזמן של הסאונד הדיגיטלי, עם הקומפקט דיסק והטכנולוגיה הבידורית שמתחילה לפרוץ מכל כיוון.

בבוא הטכנולוגיה המתאימה, גם המוסיקה בשנות ה-80 מתקדמת לאלקטרוניקה והסינתסייזרים משתלטים על המוסיקה הפופולרית. סגנונות חדשים כמו ניו אייג', סינת'פופ ואלקטרו פופ נולדו ולקראת אמצע העשור הופכות למוסיקת הפופ העיקרית והמצליחה.

באופנה הנשית זה העשור של הכתפיים המוגבהים בהגזמה ושל החותלות שהפכו כל נערה לרקדנית בהתהוות. בעשור הזה התסרוקות נעשות מוגזמות ומתולתלות וחולצות הטריקו יוצאות לשוק ונותנות פייט לצבעוניות של צבעי המאכל בגוונים... ובכן, המוגזמים.

זה העשור שאיש לא ישכח, כי ערוץ טלוויזיה אחד בשם MTV שינה בו את תעשיית הבידור ואוטוטו יגלה שגם אותו כבר לא צריכים.


הנה הטרנדים של העשור הזה:

https://youtu.be/OWBSu-9mrRM


האסתטיקה של שנות ה-80:

https://youtu.be/TCI8lPvr6SM


הלהקות המסונתזות של הסינת'פופ:

https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo


התסרוקות:

https://youtu.be/GTQuVW4ZH7M


המחשבים המרתקים של האייטיז:

https://youtu.be/TXNKkx_ZcaQ


והמוסיקה של האייטיז:

https://youtu.be/Bxz6jShW-3E?long=yes
אלכוהול
מה מקור המילה אלכוהול?



הראשונים שהשתמשו במילה "אלכוהול" היו הערבים. מקור המילה אלכוהול הוא ככל הנראה במילה העברית "כחל". אבקת הכחל ששימשה בעולם העתיק לאיפור העיניים וכאמצעי ריפוי לעיניים. משם התגלגלה המילה לערבית בשם "אלכחל", שמתאר אבקה טחונה או תמצית.

סוחרים ערביים שהגיעו לאירופה בסביבות המאה ה-6 הביאו עימם את המילה "אל כוהל" וההשפעה הערבית על אירופה גרמה לכך שהמילה התגלגלה סופית ל"אלכוהול" בשפה הלטינית.

הפרדוקס ההיסטורי שדווקא הערבים, לפחות המוסלמים שבהם, אינם שותים אלכוהול. זאת בשל איסור דתי על משקאות אלכוהוליים, שהטיל הנביא מוחמד על המאמינים בדת האיסלאם.


הנה תולדות האלכוהול (מתורגם):

https://youtu.be/y5XEwTDlriE


משמעות המילה אלכוהול:

https://youtu.be/b_WF--Wt9-w


ואיך האלכוהול עלול לגרום לנו לשיכרות (מתורגם):

https://youtu.be/gCrmFbgT37I


ההעפלה
מי היו המעפילים ולמה עלתה ספינת מעפילים על שרטון מול חופי תל אביב?



המעפילים היו יהודים שעלו בצורה בלתי חוקית לארץ ישראל, בדרכי הים והיבשה ומאוחר יותר גם בדרך האוויר, על אף התנגדות השלטון הבריטי, שאיפשר רק ליהודים מעטים לבוא לארץ. בתחילה היו רבים מהם יהודים שברחו מהשלטון הנאצי ששלט בגרמניה. בהמשך באו באניות המעפילים הישנות והרעועות ניצולי שואה ויהודים שנרדפו, עונו ואיבדו את כל משפחתם בשואה. אף על פי כן, לא הרשו להם הבריטים לעלות לארץ.

ההעפלה אורגנה על ידי היישוב העברי בתקופת המנדט הבריטי משנת 1934 ועד הקמת מדינת ישראל ב-1948. אניות רבות עם מעפילים נלכדו ולא הורשו להוריד את המעפילים בארץ. רבים מהם הועברו למחנות מעצר בקפריסין ובאיי מאוריציוס, שהיו תחת שלטון בריטי.

כחלק מהמאבק בבריטים, היו ניסיונות רבים למנוע גירוש של אוניות המעפילים. אחד מהם היה של אוניה שהועלתה על שרטון מול חופי תל אביב, כדי שיקשה לגרש את המעפילים מהארץ.


הנה סרטון על המעפילים (עברית):

https://youtu.be/Wk8KTOSS-XU


האוניה "פאריטה" שהגיעה לתל אביב והועלתה על סרטון, עליו ישבה משך שנים רבות (עברית):

http://youtu.be/RT4xA4_eSkY?t=19s


וסיפורו של מעפיל על ההעפלה ותלאותיה (עברית):

http://youtu.be/gANbJIMLmSY
מהו המכתב שהציל את העולם החופשי?



אם היו עושים תחרות בין המכתבים שנשלחו בתולדות האנושות, על החשוב והמשפיע בהיסטוריה, כנראה שאת אחד המקומות החשובים ביותר היה תופס מכתב ששינה את גורל מלחמת העולם ואת ההיסטוריה של המאה ה-20.

הוא מכונה מכתב איינשטיין-סילארד (Einstein-Szilard Letter). המכתב הזה נולד ערב פתיחת מלחמת העולם השנייה. אל אלברט איינשטיין, מגדולי המדענים של אותה תקופה, שברח מאירופה אל ארצות הברית, פנו שלושה מדענים מהונגריה, שכתבו מכתב. גם הם עצמם היגרו לארה"ב אך זכרו את אכזריותם של הנאצים וחששו מהידע שהצטבר אצלם בתחום ביקוע הגרעין, כמו גם מהעובדה שמרבצי האורניום הגדולים שבצ'כוסלובקיה נפלו לידיו של היטלר. המדענים ההונגרים ביקשו מאיינשטיין, מאנשי המדע המוערכים בעולם, עזרה. בקשתם הייתה שיסייע לשכנע את נשיא ארה"ב רוזבלט, בנחיצות הפיתוח של נשק גרעיני אמריקני.

וכך הסכים איינשטיין לחתום על המכתב שכתב לאו סילארד בהתייעצות עם שני חבריו הפיזיקאים אדוארד טלר ויוג'ין ויגנר. הוא נשלח בתחילת אוגוסט 1939 לרוזוולט, נשיא ארצות הברית, על ידי איינשטיין וסילארד. במכתב הם כתבו על החשש שהפיזיקאים של היטלר יקדימו את ארה"ב ושאר המדינות הדמוקרטיות בפיתוח פצצה גרעינית והאיצו בו לפתח פצצת ביקוע גרעיני על ידי ארצות הברית.

איינשטיין ו"השלישייה ההונגרית" הצליחו במשימה. על אף שהחל בהיסוס ובאיחור, הממשל האמריקאי השקיע בפרויקט מנהטן משאבים רבים והשיג יתרון ניכר על פני הנאצים. מהצד השני ולמזלו של העולם החופשי, העדיף היטלר להמר על פיתוח של כלי נשק אחרים והחמיץ את הנשק הגרעיני. התוצאה הייתה פצצות האטום שהוטלו על הירושימה ועל נגסאקי ושהכריעו את מלחמת העולם השנייה.


הנה המכתב שהציל את העולם החופשי:

https://youtu.be/s9wmhSJ-uKU


המחזה של השיחה בנושא עם נשיא ארה"ב:

https://youtu.be/sQGjiieee-A
מה היה משבר הטילים בקובה?



במשך 13 הימים הארוכים ביותר שעברו על העולם, כמעט איש לא ידע עד כמה הוא היה קרוב לחורבן. בפעם הראשונה בהיסטוריה עומדים בני האדם עם כל הדרוש כדי להשמיד את כל החיים על כדור הארץ ודרושה רק לחיצה על כפתור..

במשבר הטילים בקובה העולם עמד בפני סכנה ממשית של מלחמה גרעינית בין שתי מעצמות העל, ארצות הברית של אמריקה וברית המועצות. זה קרה כשבריה"מ בהנהגת חרושצ'וב הציבה טילים גרעיניים באי קובה, במרחק של כ-240 קילומטרים מחופי ארה"ב, "כדי להגן על קובה". קובה שנשלטה בידי הקומוניסטים בראשות המהפכן פידל קסטרו הייתה אויבת של ארה"ב. ארה"ב בראשות הנשיא הצעיר ג'ון קנדי לא השלימה עם הצבת הטילים. קנדי אמר אז "שנות ה-30 לימדו אותנו לקח ברור. התנהגות תוקפנית, אם מתירים לה להתפתח ללא מעצור, מביאה בסופו של דבר למלחמה".

בניגוד לעצת רוב היועצים שלו, שהציגו לתקוף את הטילים ולהשמידם, הנשיא קנדי נהג בתבונה ובאיפוק והכריז על סגר ימי, למעשה מצור על קובה. חרושצ'וב בתגובה שלח 25 ספינות מלחמה לכיוון קובה. הבית הלבן הוציא הודעה שכל נסיון לפרוץ את הסגר ייבלם בכוח. בארצות הברית חששו אזרחים רבים שהעולם עומד על סף מלחמת עולם שלישית, הפעם מלחמה גרעינית. אנשים אגרו מזון והכינו מקלטים, בחשש גדול ובידיעה שהמקלטים אינם הגנה מספקת בפני פצצות אטום.

אבל המנהיג הרוסי חרושצ'וב מצמץ ראשון. הוא הורה למשחתות הסובייטיות להסתובב ולחזור הביתה. הוא הציע פגישת פסגה, אך הבית הלבן סרב. קנדי עמד על דרישתו למנוע הצבת טילים בקובה. במגעים סודיים שנוהלו בשקט בין המעצמות התחייבה ארה"ב שלא לתקוף את קובה ולאפשר מט כבוד לרוסי. קנדי גם הודיע שבחודשים הקרובים תפנה ארצות הברית את טילי הניסוי שהציבה זה מכבר בטורקיה. הסובייטים נסוגו מהתכנית להצבת הטילים הבליסטיים בקובה ופינו את מה שכבר הוצב שם.

זה היה נצחון לשני הצדדים - בעוד שהרוסים זכו בניצחון טקטי, קנדי הוכיח שארה"ב נחושה לבלום את הרוסים מפגיעה או איום על העולם המערבי. באופן אישי זכה קנדי הצעיר, נשיא חדש ולא מוערך עד אז, להכרה במנהיגותו ובתבונתו המדינית שאפשרה לו לנווט משבר מורכב ומסובך בהצלחה יתרה. מעט לאחר המשבר הוא נשא נאום שהזמין את ברית המועצות לשמור ביחד על העולם וחרושצ'וב נעתר. המעצמות סיכמו על הפסקת הניסויים הגרעיניים. שהובס במשבר הטילים הזה, הודח זמן מה לאחר מכן.


הנה רצף האירועים שהביא למשבר הטילים בקובה (מתורגם):

https://youtu.be/bwWW3sbk4EU


כך התרחש משבר הטילים של קובה - באנגלית:

https://youtu.be/XbKCyQn5oTc


עד כמה קרוב היה העולם למלחמת העולם השלישית:

http://youtu.be/Ig8UdfQKXSY


סרטון היסטורי שערכו תלמידים אמריקניים על משבר הטילים של קובה:

http://youtu.be/Bzgps7u61W4


השיר "גשם כבד עומד ליפול" של בוב דילן נכתב על האיום הגרעיני שהסתמן במשבר הטילים של קובה:

https://youtu.be/8O7heJ5ILvM


וסרט תיעודי על משבר הטילים והימים שבהם עצר העולם את נשימתו:

https://youtu.be/dC4XhIjBPEQ?long=yes
מהו תפקיד הכנסת בישראל?



הכנסת היא הפרלמנט של מדינת ישראל, בית הנבחרים של המדינה היהודית. זוהי רשות לאומית שיש לה כמה תפקידים:

- לחוקק חוקים.

- לבקר את עבודת הממשלה.

- לקבל החלטות ולאשר פעולות שונות במדינה (חלוקת התקציב במדינה, קביעת גובה המסים ועוד).


בכנסת 120 חברי כנסת, שנבחרים אחת לארבע שנים. חברי הכנסת נבחרים מהמפלגות שקיבלו בבחירות את קולות הבוחרים. כל מפלגה מכניסה לכנסת חברי כנסת על פי מספר הקולות שקיבלה בבחירות. במקרה שהממשלה נופלת, בהצבעת אי-אמון בכנסת (כלומר אינה מקבלת יותר את תמיכה רוב חברי הכנסת) או אם אינה מצליחה להעביר בהצבעה את תקציב המדינה השנתי, הכנסת מתפזרת והבחירות מתקיימות לפני כן.


הנה בניית משכן הכנסת שנראה לרבים כמו מקדש יווני:

https://youtu.be/FVYb0qRPLgc


המחנות הפוליטיים שנוצרים בה (עברית):

https://youtu.be/nyrfyPa2uxI


סיפור הכנסת השנייה:

https://youtu.be/YdovsGMryLI


וחברי הכנסת בעבודה...

https://youtu.be/U6V0aoW6KZI
איך הוקמה תל אביב?



ממש לא. תל אביב קמה מהחולות. היא החלה כעיר קטנה בגודל של שכונה תל אביבית של היום וכונתה "פנינת הציונות". על אף הרבה מאד ספקות של "מומחים" ונסיונות לדכא את ההתלהבות של בוני העיר, היא הפכה די מהר לאחד המקומות ההומים ומלאי אדם בארץ ישראל ולאחר מכן במדינת ישראל.

כיום היא העיר הגדולה בישראל וודאי החשובה והמצליחה שבערינו, אבל ההתחלה היתה צנועה יותר.. קבוצת יהודים תושבי יפו, רצו לחיות חיים עבריים עצמאיים וללא תלות בערבים שביפו. הם החליטו בשנת 1909 לייסד את שכונת אחוזת בית. חלומם היה להקים שכונת בתים נמוכי קומה ומוקפים בגינות, משהו כמו ישוב קהילתי של היום. קבוצה זו התכנסה בשנת 1906 והפכה לאגודה. התכנית היתה להקים עיר עברית ומודרנית מחוץ ליפו, ממש כמו הערים שבמערב אירופה. לאחר הקמת "אחוזת בית" הוסב שמה בשנת 1910 ל"תל אביב" ובהדרגה היא גדלה והתפשטה לכל הכיוונים והיתה לבירת העסקים ומרכז הפעילות של מדינת ישראל.


הנה תל אביב הקטנה בשנת 1935 (עברית):

http://youtu.be/F2iGPT4rZ3g


סקירה על החיים בתל אביב הקטנה (עברית):

http://youtu.be/a29uu-sXtvs


וסרט ארוך עם תולדות תל אביב ב-100 השנים האחרונות (עברית):

https://youtu.be/D8B61WQJ9QU?long=yes
מה עושה הזמן לחברה האנושית?



הזמן שעובר עושה שינויים גדולים בחברה האנושית. החברה משתנה והמקומות משתנים, חידושים והמצאות משנות את הסביבה ואת לבושם וחייהם של האנשים. לפעמים קשה להאמין עד כמה משתנה החברה האנושית במהלך השנים והשינויים האלה רק הולכים ונעשים מהירים.

השוואה בין החיים של פעם והחיים של היום היא תמיד דבר מסקרן שמראה כמה שינויים חלו, אבל מעניין גם לראות שאחרי שמתעלמים מהחידושים והצורה שלהם, הרבה דברים נשארים בדיוק כמו שהיו - היחסים בין אנשים, הרגשות וכדומה.


הנה סרטון על קיומו של הזמן (מתורגם):

https://youtu.be/R3tbVHlsKhs


כאן משוות שתי בנות בין פעם והיום (עברית):

http://youtu.be/Xa6tbYR-_mM


מה עושה הזמן לעיר לונדון, אחרי 90 שנה:

http://youtu.be/U-9ya-v1Zmw
איך התפתחו אמנויות הלחימה?



אמנויות לחימה (Martial arts) הן יכולות גופניות שנועדו לאפשר לחימה פנים אל פנים. רוב אמנויות הלחימה התפתחו במשך אלפי שנים, לרוב במדינות באסיה. בימי הביניים ידוע על אמנויות לחימה גם באירופה ולמעשה היה בכל תרבות אמנויות לחימה משלהן.

אמנויות הלחימה הראשונות התפתחו לפני כמעט 5000 שנה. הסגנונות העתיקים ביותר הידועים מאז הם דהרמה מארגה ההודית וההאבקות הסינית שְּוָואי גִ'יאָוו. עם זאת, רוב אמנויות הלחימה המוכרות בעולם נולדו משיטות לחימה שפיתחו על ידי נזיר בודהיסטי במאה ה-5 לספירה, במנזר שאולין שבסין.

כיום קיימים אלפי סגנונות של אמנויות הלחימה הסיניות. רק חלק קטן מהן זכה להתפשט אל העולם כולו. בין אמנויות לחימה אלה ניתן למצוא את הג'ודו, קרטה, קונג פו, טאי צ'י, קיק בוקסינג וקנדו.

כיום עוסקים מיליוני בני אדם ברחבי העולם באמנויות לחימה שונות, הן להגנה עצמית והן כפעילות גופנית לשעות הפנאי. יש מהם שאף הופכים את הלימוד למקצועי ומתחרים בתחרויות בינלאומיות. במקומות רבים בעולם לומדים כיום אמנויות לחימה כאלה בבתי ספר, במרכזים קהילתיים, ביחידות צבאיות ועוד.


הנה ההיסטוריה של אמנויות הלחימה:

http://youtu.be/B-lxbU47pho


הנה אמנות הלחימה העתיקה מהודו, דהרמה מארגה שפותחה לפני 5000 שנה:

http://youtu.be/3xS_BzQuO0Q
איך התעשרה משפחת רוטשילד?



אין משפחה שעושרה הפך לאגדה כמו משפחת רוטשילד. אבל אין גם מי שסיפורי קונספירציה דבקו בהם כמוה. אבל כיצד הפכה משפחה יהודית בגלות לאחת המשפחות העשירות והמשפיעות בהיסטוריה?

הכל החל כשמאיר אנשל רוטשילד, שישב בפרנקפורט שבגרמניה, קיבל אוצר לשמירה עבור נסיך גרמני שנאלץ לברוח. רוטשילד שמר את האוצר במשך שנים, עד שחזר הנסיך וגילה שכל כספו נשמר לו, מבלי שנגעו בו או גרעו ממנו. הנסיך התפעל מהשמירה על כספו והפיץ בכל גרמניה את דבר הנאמנות והאמינות של רוטשילד. כך הפך רוטשילד לבנקאי עשיר ומצליח והרוויח כסף רב. היושר והאמינות שלו הקנו לו שם של מי שכדאי לעשות איתו עסקים.

בשלב מסוים בחייו שלח האב את בניו להקים סניפים ברחבי היבשת, מעין זרועות של המשפחה בלונדון, פריז, וינה, נאפולי ופרנקפורט. ואכן, כל בן ייסד עסקים מצליחים בעיר אירופית אחרת. האחים שיתפו פעולה זה עם זה והם הגדילו את הצלחותיהם בזכות שיתוף הפעולה ביניהם. כך השם רוטשילד הפך לשם דבר באירופה, שם נרדף לאמינות בעסקים ומסחר הגון. וכמובן שגם לעושר גדול ומופלג, שכן במהלך המאה ה-19 הייתה משפחת רוטשילד למשפחה העשירה באירופה. היא החזיקה אימפריה בנקאית עם סניפים בכל רחבי אירופה.

בני משפחת רוטשילד הם שהמציאו את אגרות החוב הממשלתיות, שאפשרו להם לממן צבאות אירופיים שונים עבור מלכים ונסיכים באירופה, תמורת עמלות שמנות ומתגמלות היטב. בני המשפחה נהגו לקנות מניות בשעת המלחמה ולמכור עם בוא הניצחון והשלום.. כך הם הלכו והתעשרו והפכו לאחת המשפחות החזקות בהיסטוריה. כך גם תמך הברון רוטשילד בתנועה הציונית והוא אחד הגורמים החשובים בשיבת היהודים לארץ ישראל ובעליות הראשונות אליה.


הנה סיפורה של משפחת רוטשילד בעברית:

https://youtu.be/KOPJmOk2Ixk


סוד עושרה של המשפחה:

https://youtu.be/GWKeqDiPNts


תולדות משפחת רוטשילד:

https://youtu.be/6sM3KOYPL_A


היום יש על שמם רחוב בתל אביב:

https://youtu.be/SXbsQOwJdjY


האמרה "לו הייתי רוטשילד" הפכה בזמנו לשיר:

https://youtu.be/Us2mxGqKZSE


צחוק צחוק אבל רוטשילד נתקל באנשים עם אאמממ... חזון:

https://youtu.be/J9nVlvzC-Ew


תכנית חינוכית על משפחת רוטשילד:

https://youtu.be/xdWSFHuf7iE?long=yes


וסרט תיעודי על משפחת הטריליונרים היחידה בעולם:

https://youtu.be/5rtRL0vvUBQ?long=yes
מה עשה ארגון האצ"ל?



ארגון אצ"ל היה ארגון מחתרתי שהוקם בשנת 1937. הארגון נשען על רעיונותיו של ז'בוטינסקי ומטרתו הייתה הכנה למלחמה, עד לניצחון על הבריטים והערבים בארץ ישראל. חברי הארגון התנגדו להבלגה של ארגון "ההגנה" על פרעות שביצעו ערביי ארץ-ישראל. הם פרשו כדי לפנות לשימוש בכוח אלים נגד הערבים והבריטים בתקופת המנדט.

החל משנת 1944 הנהיג מפקד האצ"ל מנחם בגין את האצ"ל למרד צבאי בשלטונות המנדט הבריטי. בוצעו פעולות צבאיות נגד בסיסים ושדות תעופה בריטיים, כולל פיצוץ המפקדה הראשית של הבריטים במלון המלך דוד. פעולה זו גרמה לכמעט 100 הרוגים, כולל אזרחים חפים מפשע. היא הביאה לרדיפת חברי האצ"ל על ידי הבריטים, בתמיכה של הנהגת היישוב היהודי בארץ ישראל. קראו לתקופה זו "הסזון" והיא הייתה רוויה במאסרים, הוצאות להורג ורדיפה של חברי האצ"ל.

עם פרוץ מלחמת העצמאות נכנסו חיילי האצ"ל לפעילות בכוח הלוחם, ביחד עם "ההגנה". עם קום המדינה פסק האצ"ל לפעול כארגון נפרד וחלק מחבריו פנו לפעילות פוליטית, במסגרת תנועת החירות.


הנה סרטון על ארגון אצ"ל:

http://youtu.be/4TZDPEr3IWA


על הנשים לוחמות האצ"ל:

http://youtu.be/phK06utpMpI


ואחת מפעולות הטרור של האצ"ל:

http://youtu.be/OeUWMyFAEXE


איפה נולדה תל-אביב?



ב-11 באפריל 1909, בשנת תרס"ט, התכנסו 66 משפחות על חוף שמצפון ליפו. שם, על דיונת החול, הגרילו ביניהם מי שכבר החליטו להקים את שכונת אחוזת בית, צדפים. על פי הסימון שעל הצדפים הללו הם חילקו ביניהם את מגרשי השכונה העתידית. לימים היא תצמח ותהיה לעיר תל אביב.

כולם היו יהודים מיפו שהחליטו לצאת ממנה כדי לחיות חיים עבריים ועצמאיים. ביניהם היו אנשים שהיום יש רחובות על שמם. מדיזנגוף, שיהיה ראש העיר הראשון של העיר תל אביב, דרך שלוש, מי שכבר ייסד את נווה צדק, בוגרשוב, שינקין, אבולעפיה, גוטמן, אריה וייס, עקיבא חסין ועוד רבים אחרים - כל אלו היו למייסדי העיר.

העיר הגדולה תל אביב החלה בתור השכונה היהודית החדשה שמחוץ לחומותיה של יפו. קדמה להם משפחת שלוש, שהגיעה ליפו שנים לפני כן מאלג'יריה והחלה לעסוק במסחר. אהרון שלוש, אבי המשפחה, התעשר מעסקיו ואז העיז ויצא מחומות יפו אל שכונה חדשה שיקים - השכונה הראשונה של תל אביב, היא נווה צדק.

אבל מועד יסודה הרשמי של העיר תל אביב נחשב בהצבעה ההיא, על הדיונה בחוף, ב-11 באפריל 1909. זה היה היום החמישי של חול המועד פסח באותה שנה. באותו יום התכנסה קבוצה של מייסדי העיר בחולות שמצפון ליפו. הם הגרילו ביניהם את המגרשים שעליהם יבנו את בתיהם בעיר העתידית שהם החליטו להקים, מחוץ ליפו. העיר הזו, הם קיוו, תהיה על פי הדגם של הערים המודרניות הנהוגות במערב אירופה.

הם החליטו להקים שכונה של בתים נמוכי קומה ומוקפי גינות.

מרבית מגרילי המגרשים היו אנשים שהשתתפו בקבוצה שהוקמה 3 שנים לפני כן ונקראה "אגודת בוני בתים". עתה השתנה שמה ל"אחוזת בית" ושנה אחר-כך, בשנת 1910, תחליף אחוזת-בית את שמה ל"תל אביב".


הנה סיפורה של נווה צדק - ההתחלה של תל אביב:

http://youtu.be/sTt6hCvCmlI?t=18s


כך נולדה תל אביב הקטנה שהפכה לתל אביב של היום:

https://www.youtube.com/watch?v=_HbLNwzDQdc


הנה תל אביב בימינו וכמה שהיא קצבית וללא הפסקה:

http://youtu.be/Zx1qpRlALsY?t=11s
מהו תיאטרון הגלוב?



תיאטרון הגלוב (The Globe Theatre) הוא שמו של תיאטרון שנבנה בסוף המאה ה-16 עבור להקת התיאטרון של ויליאם שייקספיר. ב-1613 עלה התיאטרון באש, בשל ירי תותח במחזה "הנרי השמיני" של שייקספיר, שהצית את גג הקש שלו. שנה לאחר מכן נבנה התיאטרון מחדש ונפתח, כשהפעם יש לו גג רעפים. בהשפעת הפוריטנים (תנועה שנאבקה בהשפעות קתוליות על הכנסיה של אנגליה) נסגר התיאטרון בשנת 1642 ונהרס. רק בשנת 1989 נתגלו היסודות שלו, מתחת לבניין אחר.

בשנת 1997 הוקם שחזור של תיאטרון גלוב, כ-200 מטרים מהמקום שבו ניצב בעבר התיאטרון המקורי. לבנייתו השתמשו בתכניות המקוריות של הגלוב העתיק. כיום הוא אחד המקומות המבוקשים בלונדון, לצפייה במחזות של שייקספיר. כמו בתיאטרון הגלוב האליזבטני, גם גגו הפתוח של התיאטרון החדש עשוי מקש, אך הוא בטוח יותר וכיום לא יורים יותר בתיאטרון..


הנה סרטון על תיאטרון הגלוב והסיפור ההיסטורי שלו:

https://youtu.be/m3VGa6Fp3zI


סרטון אנימציה שבו שייקספיר עצמו מספר על תיאטרון הגלוב:

https://youtu.be/P0SBg-KG4C4


קטע ממחזה על קליאופטרה ואנטוניוס:

https://youtu.be/czxcFuTTuVk


ופרסומת לגלוב:

https://youtu.be/fhWhyUD7Jp0
איזה גשר נפל בגלל הרוח?



בשנת 1940 התמוטט בארה"ב גשר טקומה (Tacoma Narrows Bridge). אלו היו הימים שבהם טכנולוגיית הגשרים הייתה עדיין ראשונית יחסית והמהנדסים עוד לא ידעו את כל הידע שנרכש בימינו על בניית גשרים עמידים ויציבים. הם פישלו. בלי כוונה.

הדבר קרה כשפגעי הטבע גרמו להתמוטטות גשר טקומה, בשל הרוח העזה שנשבה לידו. זה אולי נשמע לא הגיוני שגשר ייפול בגלל רוח, אבל זו בדיוק הסיבה. הגשר נפל בגלל עוצמת הרוח וחישובים לא נכונים של ההתנגדות לרוח הזו ותופעה של רוח, כוח כבידה ומתח, שגרמו לו לרטוט הלוך וחזור, הלוך וחזור - עד שקרס. המומחים קוראים לתופעה הזו "רפרוף אירואלסטי"..

לא היו נפגעים אנושיים בהתמוטטות הגשר. אבל כלב שנשכח במכונית שננטשה בזמן הבריחה מהגשר הרועד שילם בחייו על שגיאת התכנון הקשה הזו.


הנה סיפור נפילתו של גשר מצר טקומה:

https://youtu.be/6ai2QFxStxo


וסרטון שמראה את גשר טקומה שהתמוטט:

http://youtu.be/j-zczJXSxnw
מה עשה אוסקר שינדלר למען היהודים?



חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר (Oskar Schindler) היה תעשיין גרמני ציני, שחי לפני מלחמת העולם השנייה בחבל הסודטים בצ'כיה, עסק בריגול בשביל המודיעין הגרמני בצ'כיה ופולין ואף זכה ב"עיטור הדם" (Das Blutorden) מהעיטורים הנחשבים ביותר בגרמניה הנאצית.

בתחילת המלחמה ניצל את השלטון הנאצי ואת כיבוש פולין כדי להרוויח כסף רב. אך בהדרגה החל שינדלר נחשף לזוועות הנאצים וממי שתמך בנאצים, הוא שינה את פניו והחל לגלות סלידה מהאלימות והטרור שלהם.

וכך, תוך שהוא מנהל מפעל מצליח שמתבסס על רכוש יהודי שנבזז, החל האיש לקלוט יהודים רבים מהגטו ולהציל את חייהם ממחנות ההשמדה. בעזרת כספו ותושייתו והרבה אומץ לב, הוא הצליח לשמור את עובדיו ומשפחותיהם בחיים ולהצילם שוב ושוב ממוות. הוא הוציא כסף רב על המבצעים לשמירת עובדיו היהודים בחיים.

שוב ושוב נקלע שינדלר לסכנת חיים, למול החשדות של הנאצים על פשר החיבה הגדולה של ידידם ליהודים. אבל בפקחות וביוזמה, הוא הצליח לבלבל אותם ולהציג את הדברים כמיזם שחשוב לצרכי הייצור של הצבא הגרמני. את המלחמה סיימו כל עובדיו ומשפחותיהם בחיים ושינדלר הפך ל"חסיד אומות העולם".

לאחר המלחמה, משאזל כל כספו במבצעי ההצלה שלו, הוא שב לגרמניה, אך לא הצליח בעסקיו שוב. בהדרגה נעשה מצבו הכלכלי קשה. הוא חי בעוני ורק תרומות מארגונים יהודיים אפשרו לו לשרוד.

לאחר מותו, מילאו הניצולים הרבים את בקשתו וקברו אותו בהר ציון שבירושלים. במהלך השואה, לאורך מלחמת העולם השנייה, הציל אוסקר שינדלר את חייהם של 1,200 יהודים. סיפור ההצלה שלהם הונצח בסרט הקולנוע המפורסם וזוכה האוסקר "רשימת שינדלר".


הנה סקירה נהדרת של הסרט המופלא שנעשה עליו:

https://youtu.be/HNaqnTlRrx4


קדימון מהסרט "רשימת שינדלר":

http://youtu.be/W74jGQ-CDTE


הווידוי של שינדלר בסרט (השחקן ליאם ניסן), על צערו שלא הציל יותר (מתורגם):

https://youtu.be/0hQkUPcwKN0


זיכרונות של ניצול שינדלר (עברית):

https://youtu.be/xbBDFk6zsWg


עדות של ניצולה של אוסקר שינדלר (עברית):

http://youtu.be/ADqrZKhqKmo


סיפור קברו של שינדלר בירושלים (עברית):

http://youtu.be/SD1aUP9qLG0


המפעל של שינדלר, בו עבדו וניצלו היהודים "שלו", הוא היום מוזיאון:

https://youtu.be/6rmcTS77hSE


ומצגת וידאו על אוסקר שינדלר:

https://youtu.be/ZCHJgvK8GaU
איך נולדו הפתיתים שכונו אורז בן גוריון?
מה קרה במלחמה הקרה?
מהי מלחמת העולם השנייה ומדוע פרצה?
במה נודע המלך לואי ה-14?
מה מיוחד במבצע אנטבה ואיך הטעו את החוטפים?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.