» «
היסטוריה
מהו מדע ההיסטוריה?



ההִיסְטוֹרְיָה (History) האנושית רצופה באירועים והתרחשויות מופלאות. אנשים בכל תקופה ותקופה תיעדו והשאירו עדויות על האירועים ההיסטוריים שקרו בעבר. אבל אנשי המדע שעושים סדר בידע שלנו על העבר הם ההיסטוריונים.

היסטוריה היא תחום מחקרי שעוסק בחקר אירועים שהתרחשו בעבר, בעיקר לפי חומר כתוב. אנו רוצים לחשוב שההיסטוריה היא מדע מדויק ושתיאור המציאות של ההיסטוריון הוא אכן פני הדברים המדויקים. אבל ההיסטוריון זוכר תמיד שהמנצחים הם שכותבים את ההיסטוריה. לכן, יש לבחון היטב את סיפוריהם שתועדו במסמכים שאותם בוחן חוקר ההיסטוריה ולדעת שהמרחק בין הדימוי של המלך החזק, המנצח, החכם והמצליח, לבין בוגד עלוב, טיפש וחדל-אישים, הוא העובדה הפשוטה שהראשון הוא זה שניצח בקרב או במאבק על הירושה ואנשיו הם שכתבו את העדויות ההיסטוריות. השני, גם אם גרסתו נכתבה, לא פעם היא הושמדה על ידי השליט, או סתם לא נחשבה למשהו בעל ערך ונגוזה - אל פח האשפה של ההיסטוריה.

כך, לדוגמה, קרה עם שטיח באייה, שמציג במעין קומיקס מימי הביניים 58 סצינות שמספרות על נצחונו של דוכס נורמנדי "ויליאם הכובש", בקרב הייסטינגס, והפיכתו למלך אנגליה. הוא מימן את יצירת השטיח ואין בו כל עדות או זווית מגירסתם של כוחות הרולד, מלך אנגליה שהובס ומת בקרב.

השימוש הנפוץ במילה היוונית היסטוריה, שפירושה "תיעוד" או "חקירה", הוא כמתארת אירועים והתרחשויות חשובות בעבר. היא הוכנסה לשימוש התרבותי בעידן של יוון הקדומה, מתוך השם "היסטוריה", שבחר הרודוטוס, מי שלימים יכונה "אבי ההיסטוריה", לספרו על מלחמת פרס-יוון. אגב, מהמילה "היסטוריה" נולדה גם המילה האנגלית "Story", לסיפור.


הנה סיפור לידתה של ההיסטוריה, עם הרודוטוס "אבי ההיסטוריה" (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


ציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc


יש גם היסטוריות ספציפיות, כמו למשל ההיסטוריה של האינטרנט (מתורגם):

https://youtu.be/DBJsVfmvbuo


זו חשיבות לימוד ההיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/OA1gjV_Lhio


סרטון שמציג את ההיסטוריה של העולם בשעתיים בלבד (מתורגם):

https://youtu.be/HZzSLaqk2dA?long=yes


ומדע ההיסטוריה המרתק כל כך (מתורגם):

https://youtu.be/5TbUxGZtwGI?long=yes
שנות ה-80
מה היה מיוחד בשנות ה-80?



שנות ה-80 (The '80s) של המאה הקודמת היו מהתקופות המרגשות בחיבור שבין טכנולוגיה, בידור, אמנות, אופנה וכסף. אחרי גילוי הצעירים בסיקסטיז וההתרגשות של הסוונטיז, מגיע הפיצוץ הטכנולוגי שמפגיש את הטכנולוגיה עם התרבות הפופולרית.

העשור הזה הוא עידן המחשב האישי, בו אפל לוקחת את אמריקה ומשאירה למיקרוסופט את שאר העולם. זה עולם של לומדות ראשונות שמנסות ללמד תלמידים נבוכים כאילו היו כלבים לאילוף ושל מנהיגות שמנסה להוביל עולם שרוצה ללכת בעצמו ולא רוצה - לא מלחמה קרה ולא מלחמות חמות.

זה עידן המוסיקה הניידת בו הווקמן של סוני הופך לנחלת הכלל ולסמן של סגנון חיים. עולם שהבום בוקס מוציא את המוסיקה לרחובות ומביא את הצעירים להתחיל לרפרפ רגשות ומצוקות.

זה העידן של משחקי המחשב המפוקסלים והזמן של הסאונד הדיגיטלי, עם הקומפקט דיסק והטכנולוגיה הבידורית שמתחילה לפרוץ מכל כיוון.

בבוא הטכנולוגיה המתאימה, גם המוסיקה בשנות ה-80 מתקדמת לאלקטרוניקה. הסינתסייזרים משתלטים על המוסיקה, אפילו "קווין" שהתהדרו שהאלבומים שלהם נעשו בלי סינתסייזרים מתרצים באייטיז ומתקדמים אליהם. ממשק MIDI מחבר אותם למחשבים ומאפשר קומפוזיציה ועיבודים מבוססי מחשב.

הפופולרית. סגנונות חדשים כמו ניו אייג', סינת'פופ ואלקטרו פופ נולדו ולקראת אמצע העשור הופכות למוסיקת הפופ העיקרית והמצליחה.

באופנה הנשית זה העשור של הכתפיים המוגבהים בהגזמה ושל החותלות שהפכו כל נערה לרקדנית בהתהוות. בעשור הזה התסרוקות נעשות מוגזמות ומתולתלות וחולצות הטריקו יוצאות לשוק ונותנות פייט לצבעוניות של צבעי המאכל בגוונים... ובכן, המוגזמים.

זה העשור שאיש לא ישכח, כי ערוץ טלוויזיה אחד בשם MTV שינה בו את תעשיית הבידור ואוטוטו, ממש בעשור הבא, הוא עתיד לגלות שגם אותו כבר לא צריכים.


הנה הטרנדים של העשור הזה:

https://youtu.be/OWBSu-9mrRM


האסתטיקה של שנות ה-80:

https://youtu.be/TCI8lPvr6SM


הלהקות המסונתזות של הסינת'פופ:

https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo


התסרוקות:

https://youtu.be/GTQuVW4ZH7M


המחשבים המרתקים של האייטיז:

https://youtu.be/TXNKkx_ZcaQ


והמוסיקה של האייטיז:

https://youtu.be/Bxz6jShW-3E?long=yes
הרודוטוס
מיהו הרודוטוס אבי ההיסטוריה וכיצד תרם להבנת הדמוקרטיה?



הֶרוֹדוֹטוֹס (Herodotus), הידוע כ"אבי ההיסטוריה", הוא פילוסוף יווני בן המאה ה-5 לפני הספירה. האיש נחשב ל"אבי ההיסטוריה", על שום היותו הראשון שנקט בשיטות מחקריות לתיעוד וניתוח של אירועים שקרו בימיו.

מאז פרסום ספרו היחיד של האיש, שחי בהליקרנאסוס, שהייתה באזור בדרום התורכית של ימינו, הוא זוכה להערכה רבה ואף לפופולריות. בספר, שנקרא "היסטוריוֹת" תיאר הרודוטוס את הפלישה הפרסית ליוון של התקופה.

מאז ימי העת העתיקה ועד לימי הביניים לא חדלו להעתיק בכתב יד את ספרו של הרודוטוס, על גבי פפירוסים ומגילות קלף. גם בעת החדשה הרבו להדפיסו והוא תורגם לשפות רבות.

חשיבותו הגדולה של הרודוטוס נובעת מהעובדה שהוא חולל מהפכה חשיבתית, בהיותו הראשון שהבדיל בין המחקר השיטתי של מאורעות העבר לבין מיתוסים וסיפורים שנוהגים היו אז לספר על אירועים שהיום היינו מכנים כאירועים היסטוריים.

כך שלמעשה הרודוטוס היה ההיסטוריון הידוע הראשון ומי שניסח עקרונות בסיס של מה שייוודע לימים כתחום מדעי, שייקרא כשם ספרו היחיד "היסטוריה".

בזכותו של הרודוטוס וברוח כתיבתו, המשיכו אנשים בתקופות שאחריו, לתעד ולשמר עדויות על האירועים שקרו בתקופתם. בכך הוא יצר מסורת מחקרית של עשיית סדר בידע האנושי על העבר או במילים אחרות - של ההִיסְטוֹרְיָה (History).

מאז "אבי ההיסטוריה" נוהגים ההיסטוריונים, כאנשי המדע, לעשות סדר שיטתי בידע שלנו על העבר. במקביל, מהמילה "היסטוריה" תיוולד עם השנים גם המילה האנגלית "Story", לסיפורים. ואגב, מעניין לציין שהניגוד וההשלמה בין התיעוד ההיסטורי והסיפורים המלווים את האירועים מלווים מאז את התחום. זאת משום שידוע שההיסטוריה נרשמת לרוב על ידי המנצחים וגרסתם לאירועים היא זו שנתפסת שנים רבות אחר כך לגרסה המקובלת, מה שלא פעם מעלה בעיה אמיתית לגבי אמינות המחקר ההיסטורי ומוביל היסטוריונים בעת החדשה לעודד כתיבת גרסאות שונות לאותן התרחשויות.


כך הוליד הרודוטוס את ההיסטוריה (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


וציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית עד אז ומאז (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc
טובות מלחמה
מה היו טוּבות המלחמה היפניות?



"טוּבות המלחמה" (War tubas) היפאניות היו אמצעים צבאיים שבהם השתמשו היפאנים במהלך מלחמת העולם הראשונה ועד לתחילת מלחמת העולם השנייה כדי לעקוב אחרי נשק של האויב.

האוזניים העצומות הללו היו למעשה סוג מוקדם של רדאר, בעברית מכ"מ, האמצעי שמשמש לאיתור ספינות ומטוסים. ה"טוּבות" הללו השתמשו בצליל כדי למצוא את המרחק והכיוון של מטוסי האויב.

את הכינוי המשונה קיבלו המכ"מים הללו במערב, בשל הדמיון לטוּבה - כלי הנגינה הענקי, כלי נשיפה שנקרא "טוּבה". היו להם שופרי-ענק, שחוברו אל אוזניות סטטוסקופ (כמו של רופא) שאפשרו לשמוע את רעש המטוסים כבר מרחוק.

השיטה של זיהוי של מטוסי אויב, על פי הרעש של המנועים, לא הייתה הצלחה גדולה והיא הוחלפה במהלך השנים גם בצבא יפאן, במכשירי רדאר חכמים הרבה יותר, שהתבססו על גלי רדיו וקרינה אלקטרומגנטית.


הנה האוזניות של היפנים לגילוי מטוסים (עברית):

https://youtu.be/BDjp2euyD3g


שידור טלוויזיה קצת מלגלג על טובות המלחמה:

https://youtu.be/lf1rDZiknww


דוגמאות של טובות לוחמה מהעבר:

https://youtu.be/wAQ_Gtxsp_s


והטובה הגדולה בעולם - היא בטח הייתה מנצחת...

https://youtu.be/OK1GDkvFdL4

היסטוריה

ממלכת הכוזרים
מי היו הכוזרים שהתגיירו בימי הביניים בהמוניהם?



הכוזרים היו בעלי ממלכה שהתקיימה בין המאות ה-7 ל-12. ממלכת הכוזרים ישבה באסיה, באזור שבין נהר הוולגה והרי הקווקז לים השחור והים הכספי. בהדרגה כללה הממלכה גם את חצי האי קרים ועד לנהר הדנובה. הממלכה הייתה מאד מפותחת, יחסית לימי הביניים. היו לה מערכת כלכלית מאורגנת, צבא קבע חזק ומסודר וממשל מוצלח ומאוחד.

הכוזרים היו שבטי נוודים מהמרחב שסביב תורכיה של היום. הכוזרים דיברו כוזרית, מעין עגה שמזכירה את השפה הטורקית. בתחילה שלטו בהם ההונים, אך הם הפכו לשליטי האזורים ובמשך הזמן החלישו וחיזקו אותם לסירוגין מלחמות שונות שקיימו.

ביהדות שמור לכוזרים מקום מיוחד גם כיום, במיוחד בשל העובדה שרבים מתושבי הממלכה, כולל מלכיה, הפכו ליהודים. יש אפילו טענה של חוקרים, הגורסת שיהודי מזרח אירופה הם צאצאי הכוזרים.


הנה סרטון קצר על הכוזרים (עברית):

https://youtu.be/b2VkbOs-fRc


ומחקר שמצא שהישראלים האשכנזים אינם כוזרים (עברית):

https://youtu.be/AUMq4Yn-w-0
מאה הימים של נפוליאון
מה היו 100 הימים של נפוליאון?



לאחר שנפוליאון הכריז על עצמו קיסר צרפת ונסוג בחורף הרוסי הקשה, הוא הובס לראשונה בקרב על ידי קואליציית הארצות שהתנגדה לו. הללו הביסו אותו וגרשו אותו אל האי הזעיר אלבה. כך הפך נפוליאון, ברשות, לשליטו של אי קטן בטוסקנה שבאיטליה, במקום לשליט אירופה כולה.

אבל לאחר כמה שנים, משנחלש השלטון בצרפת, עזב בונפרטה ביוזמתו את האי וחזר לצרפת. הוא השתלט ללא קושי מיוחד על הרפובליקה, ששיוועה לימיה הגדולים בראשותו. כך החלה תקופת שלטונו השנייה, "תקופת מאה הימים".

שוב בשלטון, נפוליאון בונפרטה לא איבד זמן כדי להגן על שלטונו מכוחות הקואליציה האירופית. קואליציית המנצחים, שהביאה לגלותו באי הקטן, סרבה להתיר לו לשוב לשלטון. אבל נפוליאון לא נכנס להיסטריה ולא מתעסק בהיסטוריה. הוא עושה אותה. שוב הוא ניצח פה ושם ושוב הוא מתקדם לעבר קרב מכריע. הקרב הזה מתקיים ליד העיירה ווטרלו.

נפוליאון נחוש להחזיר את צרפת לימיה הגדולים, אבל בקרב ווטרלו הוא הובס על ידי כוחות הקואליציה, בראשות הדוכס הבריטי מוולינגטון.

כך הובס נפוליאון בונפרטה בקרב ווטרלו סופית וירד מבימת ההיסטוריה.. תמו מאה הימים של נפוליאון. הפעם נשלח נפוליאון לגלות באי המבודד והמרוחק סנט-הלנה, שבו הוא יחיה שנים ספורות, עד מותו בגיל 52.


כך שהה נפוליאון באי האיטלקי אלבה, שאליו הוגלה לאחר שנכשל ברוסיה, עד ששב ממנו לצרפת:

https://youtu.be/142bkmUb9DU


כשחזר לצרפת הוא אסף סביבו את הצבא מחדש והחל את מאה הימים. הנה הפגישה ביניהם:

https://youtu.be/puZh2LARvHU


האי סנט הלנה והבית שבו התגורר ומת נפוליאון בונפרטה:

https://youtu.be/p4T3ieZZxfE


וסרט תיעודי על בונפרטה המצביא, הקיסר ומי שיקבל מאה ימים של הזדמנות נוספת:

https://youtu.be/t5fO_Jc_Lps?long=yes
עבדות
מהי עבדות?



העבדות (Slavery), אותו כתם מכוער ואפל בתולדות האנושות, נטועה עמוק בתרבות העולמית. מדובר בבעלות ובשליטה מוחלטת על בני אדם שנחשבים לרכושם של אחרים.

אבל מה זה להיות עבד? - דמיינו שאתם עובדים קשה מאוד בשביל אדם אחר, לא מקבלים כל שכר, כל חייכם נשלטים על ידו, ילדיכם שנולדים הופכים מיד לעבדים גם הם והוא רשאי לעשות בכם ובמשפחתכם מה שרק ירצה - זוהי העבדות.

התופעה הזו, העבדות, נולדה ככל הנראה כבר בעידן הפרהיסטורי, עוד לפני המהפכה החקלאית והמצאת הכתב והתרבות. כבר אז היו מי שלקחו עבדים, שעשו את העבודות הקשות והלא נחמדות.

כשנולדה התרבות האנושית המשיכה העבדות ומזהים אותה כבר בתרבויות מסופוטמיה הקדומות והעתיקות ביותר, כמו שומר ובבל. גם במצרים העתיקה המשיכו להעביד אנשים, אולי אף את אותם עבדים מקרב בני ישראל שעליהם מסופר בתנ"ך.

העבדות התפתחה עוד יותר, גם במספרי העבדים שלקחה האימפריה הרומית בכיבושיה בעולם העתיק וגם באכזריות ובשליטה בהם. כל מרד באימפריה החזקה דוכא אז בכוח רב והסתיים בהעברה המונית של המורדים ובני משפחותיהם למקומות בהם רצתה האימפריה להשתמש בהם כעבדים ומשרתים. כך קרה לאחר המרד הגדול, כשהוגלו היהודים לאירופה, לעבדות ולגלות שנמשכה כמעט 2,000 שנה.

אחר כך הייתה העבדות של המוני סלאבים מאירופה, לבנים דווקא, על ידי הטורקים העות'מנים. משם ומאותם סלאבים, אגב, באה המילה Slave שבה מכונים עד היום עבדים באנגלית.

במאות האחרונות התפתחה העבדות עוד יותר, כשראו האירופים בילידי השבטים של אפריקה אנשים נחותים ולקחו אותם בהמוניהם אל מדינות רבות באירופה ובמושבות באמריקה, להיות עבדים.


#אבל איך מתקיימים חיי העבדים?
העבד הוא אדם שאינו חופשי. אדוניו הוא שקובע את סדר היום שלו, את עבודתו ולמעשה הוא שקובע עבורו את מרבית הדברים הנוגעים לאורח חייו ודרכי התנהלותו בחיי היום יום.

מעבודה בשדות ובאחוזה של האדון, דרך אימהות שהן גם משרתות בביתו וילדי העבדים, אפילו הצעירים שבהם, שמטפלים בניקיון ובמלאכות שונות.

העבד אינו בן חורין ולא יכול לעזוב את אדוניו ולצאת לחופשי. ההיפך הוא הנכון - מרבית העבדים בהיסטוריה היו שייכים לאדוניהם באופן מוחלט, שירתו אותם והיו לגמרי נתונים לחסדיהם, לגחמותיהם ולהחלטותיהם.

מעבר לנטילת חירותם, מרבית העבדים סבלו מהשפלה ממשית של כבודם. הם פחדו מהאדונים שלהם ובקרב האדונים שררה לא פעם תרבות מאוד אלימה, שנועדה לשמור את העבדים צייתנים וכנועים לחלוטין. להרוג את העבד שלך הייתה זכותך המוחלטת וענישה על רצח עבדים הייתה נדירה.

בתקופת העבדות באמריקה, למשל, איבדו לא מעט בעלי-עבדים את אנושיותם. זו הייתה תוצאה ישירה של האלימות המרושעת והכוח המשחית שהתפתחו אצלם. עונשים קשים היו עניין שבשגרה וניתנו לעבדים על כל עבירה, גם הקלה ביותר. הצלפות והטלת מומים היו עניין מקובל, אבל לצידם היו גם ניצול גופני וכאמור, אפילו הוצאות להורג של עבדים "סוררים", בידי אדוניהם.

העבדים היו הרכוש של האדון. הם נישאו זה לזה רק באישור האדון. כמובן שנשותיהם וילדיהם היו שייכים לו ונוצלו גם הם כעבדים. חוץ מלנצל אותם לכל מטרה, מותר היה לבעלי העבדים גם למכור אותם לאחרים. בתקופת העבדות לא נדיר היה לראות שוקי עבדים, עם מכירות פומביות, שבהן נמכרים עבדים מבוגרים. לא פעם המכירה הייתה לצד הילדים והילדות שלהם, המוצעים למכירה גם הם ומופרדים מהוריהם כי מישהו אחר קנה אותם.

בשוק העבדים נהגו הקונים לבחון את "הסחורה" בציניות ואף באכזריות. סוחרי עבדים ובעלי אחוזות היו בוחנים את שיניהם, שריריהם, חוסנם הגופני ובריאותם הפיזית של העבדים המוצעים למכירה, כשבסופו של דבר הכל אמור לשקף את הרווח הכלכלי המובטח מהם וכמה תפוקה יספקו לאדון.


הנה תולדות העבדות:

https://youtu.be/NO_wmixXBdE


הסיפור הכאוב והמרגיז של העבדות:

http://youtu.be/znwRJ5K85XI


בורות העבדים שהשתמרו בזנזיבר, אחד ממוקדי מסחר העבדים:

http://youtu.be/iWcOrNnHBIc


תפילה עתיקה ונואשת שהשאיר עבד מצרי קדום (מתורגם):

https://youtu.be/8eotO2Orpao


העבדות התנ"כית של עם ישראל במצרים (עברית):

https://youtu.be/1YhfeZwFr84


והייתם מאמינים שגם אנחנו עבדים? - עבדים מודרניים אבל עדיין (מתורגם):

https://youtu.be/oraRnV7zGsI
תרבות הצריכה
איך התפתחה תרבות הצריכה המודרנית?



לוגואים, פרסומות, מיתוג, מודעות, קמפיינים, באנרים, ג'ינגלים או שלטי פרסום - היום יום שלנו מוצף בהזמנות לצרוך, לקנות, לרכוש בעלות או להשקיע במוצרים ושירותים שיהפכו אותנו מאושרים ואת חיינו נוחים יותר. בחברה המודרנית אם אתה צורך - משמע אתה קיים!

על זה מתבססת תרבות הצריכה (Consumer culture) של ימינו, תופעה צעירה יחסית שמעולם לא התקיימה לפני העידן המודרני. לא תמיד היה המין האנושי, במיוחד בחלקים הפחות מבוססים שבו, כל כך עסוק בקניות ובזבזן בצריכה.

חשבו על זה לרגע. עד לפס הייצור והייצור ההמוני שהפך את התעשייה למובילת הכלכלה, האדם קנה. אבל בדרך כלל הוא קנה לצרכיו.

ההיסטוריה הקצרה של תרבות הצריכה המודרנית מראה שהכל מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה. היציאה מעידן קשה של מיתון וכלכלת מלחמה מצומצמת, שהיא עצמה באה אחרי שפל עולמי גדול, הייתה הדרגתית אבל הרימה את הכלכלה לגבהים שהמין האנושי לא הכיר לפני כן.

הייצור המלחמתי של המלחמה העולמית כולה הופנה באחת לפסי ייצור שלמים של מוצרי נוחות, פנאי וסטטוס (אלה שמדגימים לשכנים כמה אנחנו מצליחים ויכולים להרשות לעצמנו).

גם היכולת הכלכלית של הציבור במדינות רבות צמחה פלאים. הרדיו ואחריו הטלוויזיה החלו לפרסם מוצרים וחוויות והדמיון אחז בעגלת הקניות. לפתע המוצרים שקנית הפכו לפחות מאלה שאתה צריך באמת ויותר מאלה שמפגינים מי אתה וכמה אתה מצליח.

אנשים החלו לפתע להפגין עושר והמוצרים שהם קנו הפכו למוצרים ממותגים. חלק משמעותי מעלות המוצר שקנית היה שווי הלוגו שיש עליו.

מצליח, מעריך איכות, לא מתפשר, בעל יכולת - לא פעם, יותר משהוא מעיד על איכות המוצר, המותג שמייצר אותו ומתנוסס עליו העיד עליך כבעליו.

בואכה המילניום החדש, האינטרנט הביא את הצריכה בעולם החופשי לגבהים חדשים. העולם שבו אנו חיים החל מציע כמות אדירה של מוצרים וכמעט בלי חשבון. המין האנושי עתיר רצונות והוא רוצה הרבה מהם, שיגיעו בזול, מיידית ובלי להמתין. שהכל יהיה בידינו - כאן ועכשיו.

די מהר התפתחה הגלובליזציה והפכה את העולם כולו לשוק אחד גדול. החברות כבר לא מייצרות לכלכלה ספציפית או אפילו למדינות האזור. תאגידים בינלאומיים מייצרים כשהשוק שלהם הוא בפשטות כל העולם. גם אתה הצרכן חושק במשהו, נכנס לאינטרנט, משווה בין המחירים שלו ברשתות שליד הבית או באתרי מכירה ענקיים כמו אמזון ואיביי, מציץ לרגע בשלל שווקים מקוונים מסין, מזמין וממתין שהשליח יביא אל סף ביתך.

הרשתות החברתיות הכניסו את השיווק לעידן בו הרזולוציה היא ברמת היחיד. היכולת של בינה מלאכותית וספציפית הלמידה העמוקה, ללמוד את חשקיו ותחומי העניין של כל משתמש וגולש מביאים לכך שלכל אדם מותאמים הפרסומות, הפוסטים והמוצרים שהוא רואה, מה שמגדיל את המכירות בטירוף. כשהתאגיד נותן לך בחינם, אתה הופך למוצר והדאטה שנאסף עליך הוא שמאפשר לדייק את מה שתראה ואפילו את המחירים שתראה לכל מוצר שגילית בו עניין. ספוילר: הם בדרך כלל יהיו גבוהים יותר כשהאלגוריתם מבין שגילית בהם עניין.

לדת הקניות והשופינג יש גם חגים משלה. חגי הצרכנות הולכים ומתרבים. אם פעם היו חגי תשרי ופסח ליהודים וכריסטמס וה-New Year לכל שאר העולם, היום הצטרפו עוד המון "חגי קניות" לדת הרשת. ביניהם יהיו יום הרווקים הסיני, הסופר מאנדיי, סאמר סייל, יום האהבה, הפי וונלטיינ'ז דיי ובטח כבר יש שניים שלושה חדשים שלא הזכרנו.

בולמוס הצריכה לא עושה סימנים שהוא ייעלם בקרוב. אפילו משבר האקלים ומצבו המחמיר ומכמיר הלב של כדור הארץ לא מדגדג לו את כרטיס האשראי. אלה אנחנו שמשלמים ונמשיך לשלם את המחיר של הצריכה הזו והוא לא יהיה בכסף - הוא יהיה הרבה יותר יקר.


כך נוצרה הצריכה הלא-נשלטת והחומרנות בעולם המודרני:

https://youtu.be/iFlMQAppIpg


התוצאה ברורה - מעולם לא היה המין האנושי בבולמוס כזה של קניות:

https://youtu.be/2zf9HaWwaLI


מה גורם לנו לקנות כל כך הרבה?

https://youtu.be/KtWlmbDsx-U


כך התכנון של הקניון, מרכז הקניות המודרני, מיועד לגרום לצריכה נלהבת ולא נשלטת (מתורגם):

https://youtu.be/yzWASs0Nh7I


וסרט תיעודי על היווצרות תרבות הצריכה שגורמת לנו לרכוש עוד ועוד מוצרים מיותרים (מתורגם):

https://youtu.be/Y-Unq3R--M0?long=yes


עכו
מה מדהים במתקפה של נפוליאון על עכו?



עכו היא עיר עתיקה, בת כ-5000 שנה, מערי הנמל העתיקות בעולם, קיימת כבר מתקופת הברונזה הקדומה. במאה ה-12 מנצחים המוסלמים בקרב קרני חיטים, בהנהגת צלאח א-דין, את הצבא הצלבני. כל ארץ ישראל נכבשת חוץ מ... עכו.

כן, עכו ההיסטורית הייתה עיר חשובה וחזקה ביותר. היא הגיעה לשיאה במאה ה-13 כשהייתה לבירת ממלכת ירושלים הקתולית ושימשה כמרכז השלטון הצלבני בארץ ישראל. בימי הביניים היא הביסה את המונגולים, אותו כוח לא מנוצח מהמזרח הרחוק, שיצר את האימפריה הגדולה ביותר בהיסטוריה ונעצר בה. עכו עשתה זאת שוב, כשהפכה לבירתו של אחמד אל-ג'זאר המוסלמי במאה ה-18.

אבל מאז החליפה אותה חיפה בתור עיר הנמל החשובה של צפון הארץ. עכו הפכה לעיר קטנה וחשובה הרבה פחות.

היו תקופות שבהן עכו היתה אחת הערים החשובות באזור, עיר מפתח לכיבוש ארץ ישראל, בזכות מיקומה על רצועת החוף הרחבה, מה שאיפשר למי שכבש אותה גישה נוחה ומהירה לתוך הארץ.

במאה ה-18 שלטו בה התורכים והמצביא הצרפתי נפוליאון החליט לכבוש אותה, בדרך לכיבוש המזרח.

מטרת הפלישה של נפוליאון אל המזרח התיכון בכלל ולארץ ישראל בפרט הייתה לאפשר לצרפת קשר ישיר ויבשתי עם הודו והמזרח. באותם ימים התקיים מרוץ ומאבק בין מעצמות המערב, ליצירת קשר כזה. במאבק הזה נכללו בריטניה, גרמניה, ואוסטריה. מטבע הדברים, נפוליאון רצה לנצח ולייצר את הקשר לטובת צרפת.

אבל למרבית הפתעתו דווקא בעכו הוא נכשל. נפוליאון, שסבר שכמו בפריצה ליפו, הוא עומד להביס את עכו בקלות, נמלא מבוכה. כל תכניות הכיבוש של העיר הצפונית נכשלו. אל ג'זאר, שליט עכו ומפקד העיר, היה אכזרי ומתוחכם לא פחות ממנו ובכל פריצה של הצרפתים את החומות, הם פגשו הפתעה קטלנית חדשה.

השמועות על הטבח שעשה ביפו גם הן כבר הגיעו לעכו. לעות'מנים הנצורים בעיר פשוט לא היה מה להפסיד. כך או כך הם נלחמו על חייהם.

מחלת הדבר עשתה גם היא שמות בחייליו של נפוליאון. ביחד עם ההרוגים בניסיונות הפריצה לעיר, הוא ראה את מספרם הולך וקטן. לבסוף, לאחר הפריצה המכרעת, שהסתיימה גם היא בפיצוץ ענקי ואש שהמתינו לכוח הפורץ ולאובדן קשה של חיילים רבים ואחד מקציניו הבכירים, נפוליאון ויתר.

לאחר 54 ימי מצור על עכו ונסיונות חוזרים וכושלים לפרוץ לתוכה, נסוג לראשונה הצבא הצרפתי התשוש והמובס. נפוליאון, שניצח כמעט בכל הקרבות שניהל עד אז, החל לחזור מושפל למצרים. גם שם כבר המתין לו מתח עם המקומיים ומתקפה עות'מנית שתבוא ודי מהר הוא שב למולדתו.

שנים רבות אחרי שהובס בעכו, כשישב בכלא סנט הלנה, נפוליאון כתב בזיכרונותיו על כישלונו הצורב בכיבוש העיר: "אם עכו הייתה נופלת בידי, הייתי משנה את פני העולם".


כך נכשל נפוליאון לפרוץ את חומות עכו (עברית):

https://youtu.be/PqYbnchHyd4


עכו וההיסטוריה המעניינת שלה (עברית):

http://youtu.be/xzeSllhn2dE?t=3m13s


ופודקסט עם פרופסור הרסגור מ"שעה היסטורית" על מסע הכיבושים של נפוליאון למזרח התיכון וסופו בעכו (עברית):

https://youtu.be/Ir98OKdZRCU?long=yes
מה הייתה האימפריה האוסטרו-הונגרית?



האימפריה של אוסטריה-הונגריה, או הקיסרות האוסטרו-הונגרית, הייתה אימפריה שהורכבה משתי ממלכות, אוסטריה והונגריה. היא כללה 15 לאומים שונים. האימפריה האוסטרו-הונגרית התקיימה באירופה משנת 1867, לאחר שהקיסר פרנץ יוזף הבין שהמלחמה בהונגרים לא תועיל והחליט להתאחד עימם לאימפריה מאוחדת. זה היה מעין איחוד של ממלכת הונגריה ושל קיסרות אוסטריה, שתיהן בניהול עצמי אך תחת שלטונו שלו.

האימפריה האוסטרו הונגרית החזיקה במשך כ-50 שנה, עד לסיומה של מלחמת העולם הראשונה, כשבעקבות הפסדה במלחמה היא פורקה למספר מדינות שונות.


כך נוצרה האימפריה האוסטרו-הונגרית:

http://youtu.be/HUoA_qKuoY0


הנה המנון האימפריה האוסטרו-הונגרית והדגל שלה:

http://youtu.be/yavbVK8RUqg
איך התעשרה משפחת רוטשילד?



אין משפחה שעושרה הפך לאגדה כמו משפחת רוטשילד. אבל אין גם מי שסיפורי קונספירציה דבקו בהם כמוה. אבל כיצד הפכה משפחה יהודית בגלות לאחת המשפחות העשירות והמשפיעות בהיסטוריה?

הכל החל כשמאיר אנשל רוטשילד, שישב בפרנקפורט שבגרמניה, קיבל אוצר לשמירה עבור נסיך גרמני שנאלץ לברוח. רוטשילד שמר את האוצר במשך שנים, עד שחזר הנסיך וגילה שכל כספו נשמר לו, מבלי שנגעו בו או גרעו ממנו. הנסיך התפעל מהשמירה על כספו והפיץ בכל גרמניה את דבר הנאמנות והאמינות של רוטשילד. כך הפך רוטשילד לבנקאי עשיר ומצליח והרוויח כסף רב. היושר והאמינות שלו הקנו לו שם של מי שכדאי לעשות איתו עסקים.

בשלב מסוים בחייו שלח האב את בניו להקים סניפים ברחבי היבשת, מעין זרועות של המשפחה בלונדון, פריז, וינה, נאפולי ופרנקפורט. ואכן, כל בן ייסד עסקים מצליחים בעיר אירופית אחרת. האחים שיתפו פעולה זה עם זה והם הגדילו את הצלחותיהם בזכות שיתוף הפעולה ביניהם. כך השם רוטשילד הפך לשם דבר באירופה, שם נרדף לאמינות בעסקים ומסחר הגון. וכמובן שגם לעושר גדול ומופלג, שכן במהלך המאה ה-19 הייתה משפחת רוטשילד למשפחה העשירה באירופה. היא החזיקה אימפריה בנקאית עם סניפים בכל רחבי אירופה.

בני משפחת רוטשילד הם שהמציאו את אגרות החוב הממשלתיות, שאפשרו להם לממן צבאות אירופיים שונים עבור מלכים ונסיכים באירופה, תמורת עמלות שמנות ומתגמלות היטב. בני המשפחה נהגו לקנות מניות בשעת המלחמה ולמכור עם בוא הניצחון והשלום.. כך הם הלכו והתעשרו והפכו לאחת המשפחות החזקות בהיסטוריה. כך גם תמך הברון רוטשילד בתנועה הציונית והוא אחד הגורמים החשובים בשיבת היהודים לארץ ישראל ובעליות הראשונות אליה.


הנה סיפורה של משפחת רוטשילד בעברית:

https://youtu.be/KOPJmOk2Ixk


סוד עושרה של המשפחה:

https://youtu.be/GWKeqDiPNts


תולדות משפחת רוטשילד:

https://youtu.be/6sM3KOYPL_A


היום יש על שמם רחוב בתל אביב:

https://youtu.be/SXbsQOwJdjY


האמרה "לו הייתי רוטשילד" הפכה בזמנו לשיר:

https://youtu.be/Us2mxGqKZSE


צחוק צחוק אבל רוטשילד נתקל באנשים עם אאמממ... חזון:

https://youtu.be/J9nVlvzC-Ew


תכנית חינוכית על משפחת רוטשילד:

https://youtu.be/xdWSFHuf7iE?long=yes


וסרט תיעודי על משפחת הטריליונרים היחידה בעולם:

https://youtu.be/5rtRL0vvUBQ?long=yes
מה המשמעות של דגל ישראל?



דגל עם ישראל הוא דגל כחול לבן עם סמל המגן דוד באמצעו. יש הסבורים שעל הדגל מוצג סמל של יציאת מצרים, כשעם ישראל שאותו מיצג מגן דויד, פוסע בין שני צידי הים החצוי (שני הפסים מייצגים אותו) אבל כנראה שסברה זו אין לה בסיס אמיתי.

צבעי הכחול הלבן של הדגל הם בהשראת הטלית, ובמרכזו מגן דוד, הקסגרמה, כוכב בעל שישה קודקודים, שהוא סוג של משושה משוכלל, שהינו סמל יהודי עתיק יומין.

דגל ישראל הראשון עוצב והונף לראשונה בראשון לציון בט"ו בא"ב, 1885, בחגיגות 3 שנים להיווסדותה. הדגל נוצר על ידי ישראל בלקינד, ממייסדי קבוצת ביל"ו, ביחד עם תושבת נוספת, פאני מאירוביץ'.

מסתבר שלבקינד לא היה היחיד שעיצב את דגל ישראל. דוד וולפסון, מי שהיה לנשיאה השני של ההסתדרות הציוניות, הציע גם הוא דגל הדומה לדגל שעיצב בלקינד, יתכן שעיצוב של וולפסון שוולפסון נעשה על בסיס העיצוב של בלקינד או שהוא הגיע לעיצוב דומה בעצמו. הדגל שהציע וולפסון נקבע כדגלה של התנועה הציונית בהקונגרס הציוני הראשון בבאזל בשנת 1897. הוא עיצב את הדגל את הדגל בהשראת הטלית היהודית. כך הוא אמר:
"והנה הבהיק רעיון במוחי: הרי יש לנו דגל. לבן כחול. הטלית אשר בה נתעטף בתפילתנו - טלית זו היא סמלנו. נוציא נא את הטלית מנרתיקה ונגולל אותה לעיני ישראל ולעיני כל העמים. הזמנתי אז דגל כחול לבן ומגן דוד מצויר עליו. וכך בא לעולם דגלנו הלאומי".

הנה סרטון על ייצירתו והנפתו של דגל ישראל הראשון (עברית):
https://www.youtube.com/watch?v=xq4jehIfMAs


הצעות לעיצובים לדגל שלא נבחרו, מתוך ארכיון המדינה (עברית):

https://www.youtube.com/watch?v=Kxpb1wc7OLE


וציור דגל ישראל הגדול ביותר בעולם, שנמצא באילת (עברית):
https://youtu.be/V9WCp0FJMf8
למה אמריקה נקראת אמריקה?



לפעמים ההיסטוריה מזכה את מי שיש לו מספיק תבונה להבין את מה שכולם רואים, אך לא מבינים. הנווט ומגלה הארצות מאיטליה, אמריגו וספוצ'י, הפליג בשליחות מלך פורטוגל, בשנת 1501, לחופיה הדרומיים של אמריקה. לאחר שהגיע לאזורים שמעולם לא תועדו במסעות הרבים שניהלו האירופים במזרח אסיה, וספוצ'י היה הראשון שהבין שמדובר ביבשת אחרת, יבשת חדשה.

טענתו הייתה אמיצה ונועזת. בא אדם וטוען שהעולם לא מכיל רק שלוש יבשות אלא ארבע! - עד אז כולם חשבו כמו קולומבוס, שהוא גילה נתיב להודו. הרי קולומבוס היה בטוח שהשבטים המקומיים שגילה שם הם הודים ולכן קרא להם "אינדיאנים", מילה שפירושה "הודים". ובאמת, בתוך שנים אחדות הגיעו הגיאוגרפים למסקנה שאמריגו צודק.

אז אם היבשות הקודמות נקראו על שם נשים, הסכימו חוקרי העולם לקרוא ליבשת החדשה על שמו של גבר וקיבלו את השם שנתן לה הגאוגרף הגרמני מרטין ולדזמילר - "אמריקה".


הנה המגלים של אמריקה, שלא ידעו שהם כאלה, עד שאמריגו עלה על האמת:

https://youtu.be/-6s5JEAaVoI


וסרטון קצר על תגליתו של אמריגו וספוצ'י:

http://youtu.be/AzZ3M2lJKa4?t=19s


על בחירת השם אמריקה:

http://youtu.be/Od9as8HR5Go
מהו המקרוני ומי כונו כך והוזכרו בשיר?



"מקרוֹנִי" (maccheroni) הוא אחד מסוגי הפסטות הכי מוכרות שיש. זוהי פסטה יבשה וחלולה, ללא ביצים, באורך בינוני ובטוח קצרה מהספגטי.

את המקרוני מכינים כמעט תמיד באמצעות מכונה מיוחדת, אבל מרבית המקרוני שאוכלים בעולם הוא לא מייצור עצמי אלא מחבילה שיצרו במפעל.

המקרוני הוא אמנם מאכל איטלקי, אבל מסתבר שאת השם הוא קיבל בכלל מאנגליה. בסביבות המאה ה-18 שהו רבים מצעירי האצולה האנגלית באיטליה וחיו בה חיים הוללים. באותה תקופה נהגו פשוטי העם שלא זכו להרפתקאות ובילויים כאלו בחו"ל לקרוא להם "מקרוני", על שום הבילוי שלהם באיטליה.

אגב הצעירים הללו, באותה תקופה התפרסם באמריקה השיר "ינקי דודל" (Yankee Doodle). באחד המשפטים בשיר נאמר "He stuck a feather in his hat, And called it macaroni". כלומר, בתרגום חופשי זה יהיה משהו כמו "תקע נוצה בכובעו וקרא לה מקרוני". אבל המשמעות של המקרוני כאן קשור ל"מקרוני" של הגנדרנים הבריטים הללו ולא של המאכל המפורסם.


הנה סיפור שמו של המקרוני והשיר על "ינקי דודל" באמריקה:

https://youtu.be/9QcVNahOavw


ינקי דודל עם הנוצה על הכובע:

https://youtu.be/7XZQZ8KL3as


והמילים (עם הסבר ורקע נהדרים בתגובה לפני האחרונה)

https://youtu.be/P_BMzqwSdW8
מה היו אופני סוס השעשועים?



האופניים שכונו באנגליה "סוס השעשועים" (Hobbyhorse) היו אופניים ללא דוושות ובעלי גלגלי עץ. אלה היו האופניים הראשונים בתולדות האופניים ובימים שלפני המצאת הדוושות הם היו אהובים מאד בצרפת ובבריטניה.

את האופניים המציא בפאריס הברון הגרמני קארל פון דרייס (Karl von Drais) בשנת 1818. לעיתים נקראו פשוט "אופני דחיפה", כיוון שרגלי הרוכב הן שדחפו אותן במעין הליכה ולעיתים הם כונו על שם ממציאם "דרייסיין" (Draisienne).

בונה מרכבות בריטי בשם דניס ג'ונסון (Denis Johnson) שיפר את האופניים הצרפתיות וקרא לאופניים הקלות והמעוצבות שבנה "כירכרת הולך רגל" (pedestrian curricle). הציבור הבריטי בחר לכנותם Hobbyhorse – סוס שעשועים וגם dandyhorse כיוון שהגנדרנים אנשי החברה הגבוהה הם שהרבו לרכב עליהם.


הנה אופני סוס השעשועים:

https://youtu.be/tOMlIO0_fEQ


ואופני סוס שעשועים שהשתמרו משנת 1818:

https://youtu.be/NmIM8KDlq50
למה סבלו הלבקנים בהיסטוריה?



אחת המחלות הקשות בעולם היא הבורות. כשמתלווה לבורות והטפשות גם כוח, הן הופכות לאסון. לכן רדיפת הלבקנים היא מהסיפורים מעוררי הסלידה שההיסטוריה יודעת לספר.

הלבקנות (Albinism) היא מחלה גנטית, שבה נולדים אנשים ללא הפיגמנט הטבעי שצובע את העור, העיניים והשיער שלהם. הלבקן הוא לרוב בהיר מאד ושונה במראהו מאחרים. בשל החוסר במלנין, יש גם פגיעה בראייתם. אבל זה הכל. הלבקנים אינם שונים בדבר מהאנשים שמסביבם.

אך המראה יוצא הדופן של הלבקנים גרם מאז ומתמיד לחשדנות סביבם. באפריקה, למשל, לא פעם ראו בהם סוג של שדים. במקומות רבים באפריקה ובאי ג'מייקה נהוג כבר דורות להתייחס אל הלבקנים כאל מקוללים.

ביבשת השחורה לא מצליחים למנוע עד ימינו את הרדיפות שמהן סובלים הלבקנים. לא פעם זה מגיע לרצח, כשהסיבה העיקרית היא האמונה הטפלה לפיה לבקנים מביאים מזל רע.

תופעה חולנית נוספת שרווחת פה ושם באפריקה, היא רצח של לבקנים על מנת לסחור באבריהם. לאו דווקא לצורך השתלות - משום מה השתרשה באפריקה האמונה שאיברים של לבקנים מביאים מזל.


הנה לבקנים במקום שנותן הגנה מרדיפות האוכלוסייה:

https://youtu.be/Uo2hcSEwdbk


רדיפת לבקנים בטנזניה שבאפריקה:

https://youtu.be/zd7RRr5Eubg?t=42s


והניגוד לעולם המודרני שבו לבקנים הפכו אפילו לדוגמנים:

https://youtu.be/OQoaF6t5QH0
מהי מלחמת העולם השנייה ומדוע פרצה?



מלחמת העולם השנייה היתה מלחמה שפרצה לפני הכל בשל הדיקטטורה של אדולף היטלר, ששאף לכבוש את העולם ולעשות בו סדר חדש וגזעני.

למלחמת העולם השנייה היה גם רקע היסטורי, שנבע מהתוצאות הקשות שידעה גרמניה מהסכם ורסאי הדרקוני. על ההסכם הזה הוחתמה גרמניה, לאחר שהובסה במלחמת העולם הראשונה. היטלר עשה שימוש ציני ומניפולטיבי ברגשות העם הגרמני הפגוע ומרושש כתוצאה מהחובות האדירים שגרמניה נדרשה להשיב למנצחים במלחמה הקודמת, כדי לעלות לשלטון ובהמשך כדי לפתוח במלחמה עולמית נוספת ואף גרועה מקודמתה.

מלחמת העולם השנייה היא ללא ספק האסון מעשה ידי אדם, הגדול בתולדות האנושות. זוהי המלחמה הגדולה ביותר בתולדות המים האנושי והיא הביאה למותם של כ-60 עד 70 מיליון איש, מתוכם כ-40 מיליון אזרחים!

מלחמת העולם השנייה פרצה ב-1 בספטמבר 1939, עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין והסתיימה ב-8 במאי 1945 עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי.

במקביל לזירה האירופית שלה החלו אירועי המלחמה באסיה, בתחילת מלחמת סין-יפן השנייה ב-7 ביולי 1937. לאחר מכן, פתחו היפאנים במלחמה עם ארה"ב בפרל הרבור והמלחמה הפכה עולמית. הנאצים הכריזו מלחמה גם הם על ארה"ב והיא החלה להילחם גם ביפאנים וגם לצד הבריטים באירופה. מלחמת העולם השנייה בזירה האסייתית הסתיימה ב-15 באוגוסט 1945 עם כניעת יפן לארצות הברית.

במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה השואה, מבצע של רצח עם שלא היה לו תקדים בתולדות האנושות. באופן אירוני, מעריכים רבים מהמומחים וההיסטוריונים שדווקא אידיאולוגיית ומדיניות ההשמדה שהנהיגה גרמניה הנאצית, הן שהביאו לתבוסתה במלחמה.


הנה הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה (עברית):

https://youtu.be/a79rj6ztgPE


כך פרצה המלחמה האלימה והגדולה בהיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/OSTNcYqNFWg


היהודים מיד יתחילו לסבול (עברית):

https://youtu.be/0CAYxRHOYLQ


השתלשלות האירועים שהביאו לפרוץ המלחמה (עברית):

https://youtu.be/LyX5zDoLyIc


מפתח המלחמה הדינמית והשתלשלות מלחמת העולם השנייה (מתורגם):

https://youtu.be/yUzpLl3CZJM


סקירה על מלחמת העולם השנייה באנגלית:

https://youtu.be/HUqy-OQvVtI


ומתקפת הבזק שיובילו הגרמנים בפתיחת מלחמת העולם השנייה והממו בה את אירופה (עברית):

https://youtu.be/HLIFpBE1SfU


מה השינוי הגדול שהביאו שנות השישים?



שנות ה-60 היו עשור מרתק בתולדות העולם המודרני. אם בעשור שלפני הסיקסטיז כולם התנהגו לפי הכללים והשתדלו שלא לצאת מהקווים, בסיסקטיז הכל התהפך.

רוק, ביטלס, סמים ואהבה. המוסיקה מתחילה להיפתח. היא נפתחת לכיוונים שונים אל הרוק האנגלי, לעולם, למזרח הרחוק ולצלילים חדשים.

באו גם הפסיכדליה, גם ווא ווא, דיסטורשן והנדריקס. ג'ופלין צורחת להיטים וצורכת סמים ומוריסון מתדלק את עצמו בשירה ואלכוהול.

מיני, ביקיני, ג'ינס וטריקו - האופנה החדשה לא שמה על עצמה מגבלות וכבר לא רצתה להתלבש כמו ההורים. רזה זה יפה וטוויגי, הדוגמנית הרזה ביותר - יש לה מה לומר ובמקום להיות קולב היא מדברת.

והיה גם "אנטי". נגד המלחמה, נגד ההורים, הקונפורמיזם והשמרנות. הצעירים של ארצות הברית, אותם "בייבי בומרס" שנולדו או גדלו אתרי המלחמה, החלו לדרוש שינוי, חופש ושלום.

המלחמות וההתנקשויות הפוליטיות לא עזרו למתנגדי השינוי. הפגנות, זמרי מחאה, שירים ופסטיבלים של שלום ואהבה עמדו מולם באומץ. בתחילה זה היה המאבק לזכויות האזרח, או אם לדייק אז זכויות השחורים באמריקה. לא עוד הסכימו אנשים בעלי צבע עור שונה להיחשב נחותים ולחיות עם האפליה כתכתיב של מי שהפכו את אבותיהם לעבדים. וגם הצעירים הלבנים זקפו ראש ותמכו בהם בהמוניהם.

בהמשך הפכה המלחמה בווייטנאם למקור החיכוכים העיקרי של הצעירים כנגד דור ההורים, שסיבך את ארצות הברית במלחמה שנראתה ולימים גם התבררה כחסרת סיכוי.

בצד המאבק לזכויות האזרח ולמאבק נגד המלחמה בווייטנאם, שנות השישים האיצו גם את המאבק לזכויות הנשים. במאבק חשוב לזכות בהכרה ובסיכויים שווים אל מול הגברים, החלו הנשים בהפגנות תלת הסיסמה "ידיים לאגרופים" ובדרישות לשוויון.

נשים באמריקה החלו ללמוד באנויברסיטאות היוקרתיות מקצועות שנחשבו גבריים לחלוטין, כולל משפטים.

העשור המסעיר הזה היה נקודת מפנה של ממש בתרבות המערבית. כמעט כל תחום תרבותי השתנה בו. ראו חלק מהם בתגית "שנות ה-60".


הנה קדימון לסרט תיעודי על השנים המסעירות ההן (מתורגם):

https://youtu.be/h92Bt8zrHNU


ההיפים ותרבות הנגד שלהם שינו את הכללים:

https://youtu.be/FJgwGxY37OE


כמה מההתרחשויות החשובות של אותו עשור מסעיר:

https://youtu.be/C4pJru-L_GQ


עשור של שינויים באופנת הצעירים:

https://youtu.be/8-iNPIIsRYo


להיט ענק מהתקופה (מתורגם):

https://youtu.be/HJcoeIVJSU8


אמריקה בסיקסטיז התמכרה למוצרים נוחים:

https://youtu.be/X9gEzDcO4-0


וסרט תיעודי על העשור הכי מעניין במאה ה-20:

https://youtu.be/sXoOh3lJHSA?t=33s?long=yes
כמה זמן נמשכה מלחמת מאה השנים?



מלחמת מאה השנים התקיימה בין ממלכת אנגליה וצרפת, כולה על אדמת צרפת. האנגלים ניסו לכבוש את צרפת, אבל זה היה רק חלק ממה שנדמה לא פעם למלחמת אזרחים צרפתית, שבה אנגליה משחקת תפקיד חלקי.

תחילת הסכסוך הארוך הזה בשנת 1337 והוא הסתיים 116 שנים לאחר מכן, בשנת 1453. בתקופה הזו, אגב, מלכו באנגליה ובצרפת לא פחות מ-5 מלכים שונים.

זו לא היתה מלחמה מתמשכת אלא סדרה של מערכות שביניהן היו תקופות רגיעה, של לוחמה חלשה והפסקות אש.

במהלך המלחמה מתגלה מי שתהפוך למיתוס צרפתי ואף עולמי, הנערה הצעירה מארל, ז'אן דארק, שתוביל את חייליה לניצחון, עד שתובס ותוצא להורג בידי האנגלים.

אלמלא המגיפה השחורה, שפרצה באנגליה, ההיסטוריונים מעריכים שהמלחמה הייתה נמשכת עוד לפחות 100 שנה.


על המלחמה של 100 השנים:

https://youtu.be/AGn3QEQU6Nc


וסקירה על מלחמת מאה השנים (עברית):

http://youtu.be/AAiVKBUZ52E?t=1m28s?long=yes
מה היה משבר הטילים בקובה?



במשך 13 הימים הארוכים ביותר שעברו על העולם, כמעט איש לא ידע עד כמה הוא היה קרוב לחורבן. בפעם הראשונה בהיסטוריה עומדים בני האדם עם כל הדרוש כדי להשמיד את כל החיים על כדור הארץ ודרושה רק לחיצה על כפתור..

במשבר הטילים בקובה () העולם עמד בפני סכנה ממשית של מלחמה גרעינית בין שתי מעצמות העל, ארצות הברית של אמריקה וברית המועצות. זה קרה כשבריה"מ בהנהגת חרושצ'וב הציבה טילים גרעיניים באי קובה, במרחק של כ-240 קילומטרים מחופי ארה"ב, "כדי להגן על קובה". קובה שנשלטה בידי הקומוניסטים בראשות המהפכן פידל קסטרו הייתה אויבת של ארה"ב. ארה"ב בראשות הנשיא הצעיר ג'ון קנדי לא השלימה עם הצבת הטילים. קנדי אמר אז "שנות ה-30 לימדו אותנו לקח ברור. התנהגות תוקפנית, אם מתירים לה להתפתח ללא מעצור, מביאה בסופו של דבר למלחמה".

בניגוד לעצת רוב היועצים שלו, שהציגו לתקוף את הטילים ולהשמידם, הנשיא קנדי נהג בתבונה ובאיפוק והכריז על סגר ימי, למעשה מצור על קובה. חרושצ'וב בתגובה שלח 25 ספינות מלחמה לכיוון קובה. הבית הלבן הוציא הודעה שכל נסיון לפרוץ את הסגר ייבלם בכוח. בארצות הברית חששו אזרחים רבים שהעולם עומד על סף מלחמת עולם שלישית, הפעם מלחמה גרעינית. אנשים אגרו מזון והכינו מקלטים, בחשש גדול ובידיעה שהמקלטים אינם הגנה מספקת בפני פצצות אטום.

אבל המנהיג הרוסי חרושצ'וב מצמץ ראשון. הוא הורה למשחתות הסובייטיות להסתובב ולחזור הביתה. הוא הציע פגישת פסגה, אך הבית הלבן סרב. קנדי עמד על דרישתו למנוע הצבת טילים בקובה. במגעים סודיים שנוהלו בשקט בין המעצמות התחייבה ארה"ב שלא לתקוף את קובה ולאפשר מט כבוד לרוסי. קנדי גם הודיע שבחודשים הקרובים תפנה ארצות הברית את טילי הניסוי שהציבה זה מכבר בטורקיה. הסובייטים נסוגו מהתכנית להצבת הטילים הבליסטיים בקובה ופינו את מה שכבר הוצב שם.

זה היה נצחון לשני הצדדים - בעוד שהרוסים זכו בניצחון טקטי, קנדי הוכיח שארה"ב נחושה לבלום את הרוסים מפגיעה או איום על העולם המערבי. באופן אישי זכה קנדי הצעיר, נשיא חדש ולא מוערך עד אז, להכרה במנהיגותו ובתבונתו המדינית שאפשרה לו לנווט משבר מורכב ומסובך בהצלחה יתרה. מעט לאחר המשבר הוא נשא נאום שהזמין את ברית המועצות לשמור ביחד על העולם וחרושצ'וב נעתר. המעצמות סיכמו על הפסקת הניסויים הגרעיניים. שהובס במשבר הטילים הזה, הודח זמן מה לאחר מכן.


הנה רצף האירועים שהביא למשבר הטילים בקובה (מתורגם):

https://youtu.be/bwWW3sbk4EU


הנה משבר הטילים של קובה - באנגלית:

https://youtu.be/uAi7RyR0qac


כך התרחש המשבר:

https://youtu.be/XbKCyQn5oTc


עד כמה קרוב היה העולם למלחמת העולם השלישית:

http://youtu.be/Ig8UdfQKXSY


סרטון היסטורי שערכו תלמידים אמריקניים על משבר הטילים של קובה:

http://youtu.be/Bzgps7u61W4


השיר "גשם כבד עומד ליפול" של בוב דילן נכתב על האיום הגרעיני שהסתמן במשבר הטילים של קובה:

https://youtu.be/8O7heJ5ILvM


וסרט תיעודי על משבר הטילים והימים שבהם עצר העולם את נשימתו:

https://youtu.be/dC4XhIjBPEQ?long=yes
איך התפתחו אמנויות הלחימה?



אמנויות לחימה (Martial arts) הן יכולות גופניות שנועדו לאפשר לחימה פנים אל פנים. רוב אמנויות הלחימה התפתחו במשך אלפי שנים, לרוב במדינות באסיה. בימי הביניים ידוע על אמנויות לחימה גם באירופה ולמעשה היה בכל תרבות אמנויות לחימה משלהן.

אמנויות הלחימה הראשונות התפתחו לפני כמעט 5000 שנה. הסגנונות העתיקים ביותר הידועים מאז הם דהרמה מארגה ההודית וההאבקות הסינית שְּוָואי גִ'יאָוו. עם זאת, רוב אמנויות הלחימה המוכרות בעולם נולדו משיטות לחימה שפיתחו על ידי נזיר בודהיסטי במאה ה-5 לספירה, במנזר שאולין שבסין.

כיום קיימים אלפי סגנונות של אמנויות הלחימה הסיניות. רק חלק קטן מהן זכה להתפשט אל העולם כולו. בין אמנויות לחימה אלה ניתן למצוא את הג'ודו, קרטה, קונג פו, טאי צ'י, קיק בוקסינג וקנדו.

כיום עוסקים מיליוני בני אדם ברחבי העולם באמנויות לחימה שונות, הן להגנה עצמית והן כפעילות גופנית לשעות הפנאי. יש מהם שאף הופכים את הלימוד למקצועי ומתחרים בתחרויות בינלאומיות. במקומות רבים בעולם לומדים כיום אמנויות לחימה כאלה בבתי ספר, במרכזים קהילתיים, ביחידות צבאיות ועוד.


הנה כמה מאמנויות הלחימה ואיזו מהן לבחור לילד (עברית):

https://youtu.be/f_tXfCc1JE0


הערצה למאסטר (עברית):

https://youtu.be/m8BLb2SAkf4


אמנות הלחימה העתיקה מהודו, דהרמה מארגה שפותחה לפני 5000 שנה:

http://youtu.be/3xS_BzQuO0Q


קרב המגע הישראלי:

https://youtu.be/_bXH9vDoLJ8


ואמנויות לחימה בכל העולם (עברית):

https://youtu.be/MJ5Kd_-ZQCo?long=yes
מה קרה במלחמה הקרה?
מיהו ממציא המחשב?
מהו סיפורו העצוב של גשר האנחות?
איך הוקמה תל אביב?
מי המציא את אבק השריפה?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.