» «
היסטוריה
מהו מדע ההיסטוריה?



ההִיסְטוֹרְיָה (History) האנושית רצופה באירועים והתרחשויות מופלאות. אנשים בכל תקופה ותקופה תיעדו והשאירו עדויות על האירועים ההיסטוריים שקרו בעבר. אבל אנשי המדע שעושים סדר בידע שלנו על העבר הם ההיסטוריונים.

היסטוריה היא תחום מחקרי שעוסק בחקר אירועים שהתרחשו בעבר, בעיקר לפי חומר כתוב. אנו רוצים לחשוב שההיסטוריה היא מדע מדויק ושתיאור המציאות של ההיסטוריון הוא אכן פני הדברים המדויקים. אבל ההיסטוריון זוכר תמיד שהמנצחים הם שכותבים את ההיסטוריה. לכן, יש לבחון היטב את סיפוריהם שתועדו במסמכים שאותם בוחן חוקר ההיסטוריה ולדעת שהמרחק בין הדימוי של המלך החזק, המנצח, החכם והמצליח, לבין בוגד עלוב, טיפש וחדל-אישים, הוא העובדה הפשוטה שהראשון הוא זה שניצח בקרב או במאבק על הירושה ואנשיו הם שכתבו את העדויות ההיסטוריות. השני, גם אם גרסתו נכתבה, לא פעם היא הושמדה על ידי השליט, או סתם לא נחשבה למשהו בעל ערך ונגוזה - אל פח האשפה של ההיסטוריה.

כך, לדוגמה, קרה עם שטיח באייה, שמציג במעין קומיקס מימי הביניים 58 סצינות שמספרות על נצחונו של דוכס נורמנדי "ויליאם הכובש", בקרב הייסטינגס, והפיכתו למלך אנגליה. הוא מימן את יצירת השטיח ואין בו כל עדות או זווית מגירסתם של כוחות הרולד, מלך אנגליה שהובס ומת בקרב.

השימוש הנפוץ במילה היוונית היסטוריה, שפירושה "תיעוד" או "חקירה", הוא כמתארת אירועים והתרחשויות חשובות בעבר. היא הוכנסה לשימוש התרבותי בעידן של יוון הקדומה, מתוך השם "היסטוריה", שבחר הרודוטוס, מי שלימים יכונה "אבי ההיסטוריה", לספרו על מלחמת פרס-יוון. אגב, מהמילה "היסטוריה" נולדה גם המילה האנגלית "Story", לסיפור.


הנה סיפור לידתה של ההיסטוריה, עם הרודוטוס "אבי ההיסטוריה" (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


ציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc


יש גם היסטוריות ספציפיות, כמו למשל ההיסטוריה של האינטרנט (מתורגם):

https://youtu.be/DBJsVfmvbuo


זו חשיבות לימוד ההיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/OA1gjV_Lhio


סרטון שמציג את ההיסטוריה של העולם בשעתיים בלבד (מתורגם):

https://youtu.be/HZzSLaqk2dA?long=yes


ומדע ההיסטוריה המרתק כל כך (מתורגם):

https://youtu.be/5TbUxGZtwGI?long=yes
הרודוטוס
מיהו הרודוטוס אבי ההיסטוריה וכיצד תרם להבנת הדמוקרטיה?



הֶרוֹדוֹטוֹס (Herodotus), הידוע כ"אבי ההיסטוריה", הוא פילוסוף יווני בן המאה ה-5 לפני הספירה. האיש נחשב ל"אבי ההיסטוריה", על שום היותו הראשון שנקט בשיטות מחקריות לתיעוד וניתוח של אירועים שקרו בימיו.

מאז פרסום ספרו היחיד של האיש, שחי בהליקרנאסוס, שהייתה באזור בדרום התורכית של ימינו, הוא זוכה להערכה רבה ואף לפופולריות. בספר, שנקרא "היסטוריוֹת" תיאר הרודוטוס את הפלישה הפרסית ליוון של התקופה.

מאז ימי העת העתיקה ועד לימי הביניים לא חדלו להעתיק בכתב יד את ספרו של הרודוטוס, על גבי פפירוסים ומגילות קלף. גם בעת החדשה הרבו להדפיסו והוא תורגם לשפות רבות.

חשיבותו הגדולה של הרודוטוס נובעת מהעובדה שהוא חולל מהפכה חשיבתית, בהיותו הראשון שהבדיל בין המחקר השיטתי של מאורעות העבר לבין מיתוסים וסיפורים שנוהגים היו אז לספר על אירועים שהיום היינו מכנים כאירועים היסטוריים.

כך שלמעשה הרודוטוס היה ההיסטוריון הידוע הראשון ומי שניסח עקרונות בסיס של מה שייוודע לימים כתחום מדעי, שייקרא כשם ספרו היחיד "היסטוריה".

בזכותו של הרודוטוס וברוח כתיבתו, המשיכו אנשים בתקופות שאחריו, לתעד ולשמר עדויות על האירועים שקרו בתקופתם. בכך הוא יצר מסורת מחקרית של עשיית סדר בידע האנושי על העבר או במילים אחרות - של ההִיסְטוֹרְיָה (History).

מאז "אבי ההיסטוריה" נוהגים ההיסטוריונים, כאנשי המדע, לעשות סדר שיטתי בידע שלנו על העבר. במקביל, מהמילה "היסטוריה" תיוולד עם השנים גם המילה האנגלית "Story", לסיפורים. ואגב, מעניין לציין שהניגוד וההשלמה בין התיעוד ההיסטורי והסיפורים המלווים את האירועים מלווים מאז את התחום. זאת משום שידוע שההיסטוריה נרשמת לרוב על ידי המנצחים וגרסתם לאירועים היא זו שנתפסת שנים רבות אחר כך לגרסה המקובלת, מה שלא פעם מעלה בעיה אמיתית לגבי אמינות המחקר ההיסטורי ומוביל היסטוריונים בעת החדשה לעודד כתיבת גרסאות שונות לאותן התרחשויות.


כך הוליד הרודוטוס את ההיסטוריה (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


וציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית עד אז ומאז (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc
מאה הימים של נפוליאון
מה היו 100 הימים של נפוליאון?



לאחר שנפוליאון הכריז על עצמו קיסר צרפת ונסוג בחורף הרוסי הקשה, הוא הובס לראשונה בקרב על ידי קואליציית הארצות שהתנגדה לו. הללו הביסו אותו וגרשו אותו אל האי הזעיר אלבה. כך הפך נפוליאון, ברשות, לשליטו של אי קטן בטוסקנה שבאיטליה, במקום לשליט אירופה כולה.

אבל לאחר כמה שנים, משנחלש השלטון בצרפת, עזב בונפרטה ביוזמתו את האי וחזר לצרפת. הוא השתלט ללא קושי מיוחד על הרפובליקה, ששיוועה לימיה הגדולים בראשותו. כך החלה תקופת שלטונו השנייה, "תקופת מאה הימים".

שוב בשלטון, נפוליאון בונפרטה לא איבד זמן כדי להגן על שלטונו מכוחות הקואליציה האירופית. קואליציית המנצחים, שהביאה לגלותו באי הקטן, סרבה להתיר לו לשוב לשלטון. אבל נפוליאון לא נכנס להיסטריה ולא מתעסק בהיסטוריה. הוא עושה אותה. שוב הוא ניצח פה ושם ושוב הוא מתקדם לעבר קרב מכריע. הקרב הזה מתקיים ליד העיירה ווטרלו.

נפוליאון נחוש להחזיר את צרפת לימיה הגדולים, אבל בקרב ווטרלו הוא הובס על ידי כוחות הקואליציה, בראשות הדוכס הבריטי מוולינגטון.

כך הובס נפוליאון בונפרטה בקרב ווטרלו סופית וירד מבימת ההיסטוריה.. תמו מאה הימים של נפוליאון. הפעם נשלח נפוליאון לגלות באי המבודד והמרוחק סנט-הלנה, שבו הוא יחיה שנים ספורות, עד מותו בגיל 52.


כך שהה נפוליאון באי האיטלקי אלבה, שאליו הוגלה לאחר שנכשל ברוסיה, עד ששב ממנו לצרפת:

https://youtu.be/142bkmUb9DU


כשחזר לצרפת הוא אסף סביבו את הצבא מחדש והחל את מאה הימים. הנה הפגישה ביניהם:

https://youtu.be/puZh2LARvHU


האי סנט הלנה והבית שבו התגורר ומת נפוליאון בונפרטה:

https://youtu.be/p4T3ieZZxfE


וסרט תיעודי על בונפרטה המצביא, הקיסר ומי שיקבל מאה ימים של הזדמנות נוספת:

https://youtu.be/t5fO_Jc_Lps?long=yes
עבדות
מהי עבדות?



העבדות (Slavery), אותו כתם מכוער ואפל בתולדות האנושות, נטועה עמוק בתרבות העולמית. מדובר בבעלות ובשליטה מוחלטת על בני אדם שנחשבים לרכושם של אחרים.

אבל מה זה להיות עבד? - דמיינו שאתם עובדים קשה מאוד בשביל אדם אחר, לא מקבלים כל שכר, כל חייכם נשלטים על ידו, ילדיכם שנולדים הופכים מיד לעבדים גם הם והוא רשאי לעשות בכם ובמשפחתכם מה שרק ירצה - זוהי העבדות.

התופעה הזו, העבדות, נולדה ככל הנראה עוד בעידן הפרהיסטורי, עוד לפני המהפכה החקלאית והמצאת הכתב והתרבות. כבר אז היו מי שלקחו עבדים, שעשו את העבודות הקשות והלא נחמדות.

כשנולדה התרבות האנושית המשיכה העבדות ומזהים אותה כבר בתרבויות מסופוטמיה הקדומות והעתיקות ביותר, כמו שומר ובבל. גם במצרים העתיקה המשיכו להעביד אנשים, אולי אף את אותם עבדים מקרב בני ישראל שעליהם מסופר בתנ"ך.

העבדות התפתחה עוד יותר, גם במספרי העבדים שלקחה האימפריה הרומית בכיבושיה בעולם העתיק וגם באכזריות ובשליטה בהם. כל מרד באימפריה החזקה דוכא אז בכוח רב והסתיים בהעברה המונית של המורדים ובני משפחותיהם למקומות בהם רצתה האימפריה להשתמש בהם כעבדים ומשרתים. כך קרה לאחר המרד הגדול, כשהוגלו היהודים לאירופה, לעבדות ולגלות שנמשכה כמעט 2,000 שנה.

במאות האחרונות התפתחה העבדות עוד יותר, כשראו האירופים בילידי השבטים של אפריקה אנשים נחותים ולקחו אותם בהמוניהם אל מדינות רבות באירופה ובמושבות באמריקה, להיות עבדים.

אבל איך מתקיימים חיי העבדים?

העבד הוא אדם שאינו חופשי. אדוניו הוא שקובע את סדר היום שלו, את עבודתו ולמעשה הוא שקובע עבורו את מרבית הדברים הנוגעים לאורח חייו ודרכי התנהלותו בחיי היום יום.

מעבודה בשדות ובאחוזה של האדון, דרך אימהות שהן גם משרתות בביתו וילדי העבדים, אפילו הצעירים שבהם, שמטפלים בניקיון ובמלאכות שונות.

העבד אינו בן חורין ולא יכול לעזוב את אדוניו ולצאת לחופשי. ההיפך הוא הנכון - מרבית העבדים בהיסטוריה היו שייכים לאדוניהם באופן מוחלט, שירתו אותם והיו לגמרי נתונים לחסדיהם, לגחמותיהם ולהחלטותיהם.

מעבר לנטילת חירותם, מרבית העבדים סבלו מהשפלה ממשית של כבודם. הם פחדו מהאדונים שלהם ובקרב האדונים שררה לא פעם תרבות מאוד אלימה, שנועדה לשמור את העבדים צייתנים וכנועים לחלוטין. להרוג את העבד שלך הייתה זכותך המוחלטת וענישה על רצח עבדים הייתה נדירה.

בתקופת העבדות באמריקה, למשל, איבדו לא מעט בעלי-עבדים את אנושיותם. זו הייתה תוצאה ישירה של האלימות המרושעת והכוח המשחית שהתפתחו אצלם. עונשים קשים היו עניין שבשגרה וניתנו לעבדים על כל עבירה, גם הקלה ביותר. הצלפות והטלת מומים היו עניין מקובל, אבל לצידם היו גם ניצול גופני וכאמור, אפילו הוצאות להורג של עבדים "סוררים", בידי אדוניהם.

העבדים היו הרכוש של האדון. הם נישאו זה לזה רק באישור האדון. כמובן שנשותיהם וילדיהם היו שייכים לו ונוצלו גם הם כעבדים. חוץ מלנצל אותם לכל מטרה, מותר היה לבעלי העבדים גם למכור אותם לאחרים. בתקופת העבדות לא נדיר היה לראות שוקי עבדים, עם מכירות פומביות, שבהן נמכרים עבדים מבוגרים. לא פעם המכירה הייתה לצד הילדים והילדות שלהם, המוצעים למכירה גם הם ומופרדים מהוריהם כי מישהו אחר קנה אותם.

בשוק העבדים נהגו הקונים לבחון את "הסחורה" בציניות ואף באכזריות. סוחרי עבדים ובעלי אחוזות היו בוחנים את שיניהם, שריריהם, חוסנם הגופני ובריאותם הפיזית של העבדים המוצעים למכירה, כשבסופו של דבר הכל אמור לשקף את הרווח הכלכלי המובטח מהם וכמה תפוקה יספקו לאדון.


הנה הסיפור הכאוב והמרגיז של העבדות:

http://youtu.be/znwRJ5K85XI


בורות העבדים שהשתמרו בזנזיבר, אחד ממוקדי מסחר העבדים:

http://youtu.be/iWcOrNnHBIc


תפילה עתיקה ונואשת שהשאיר עבד מצרי קדום (מתורגם):

https://youtu.be/8eotO2Orpao


העבדות התנ"כית של עם ישראל במצרים (עברית):

https://youtu.be/1YhfeZwFr84


והייתם מאמינים שגם אנחנו עבדים? - עבדים מודרניים אבל עדיין (מתורגם):

https://youtu.be/oraRnV7zGsI

היסטוריה

תל אביב
איפה נולדה תל-אביב?



ב-11 באפריל 1909, בשנת תרס"ט, התכנסו 66 משפחות על חוף שמצפון ליפו. שם, על דיונת החול, הגרילו ביניהם מי שכבר החליטו להקים את שכונת אחוזת בית, צדפים. על פי הסימון שעל הצדפים הללו הם חילקו ביניהם את מגרשי השכונה העתידית. לימים היא תצמח ותהיה לעיר תל אביב.

כולם היו יהודים מיפו שהחליטו לצאת ממנה כדי לחיות חיים עבריים ועצמאיים. ביניהם היו אנשים שהיום יש רחובות על שמם. מדיזנגוף, שיהיה ראש העיר הראשון של העיר תל אביב, דרך שלוש, מי שכבר ייסד את נווה צדק, בוגרשוב, שינקין, אבולעפיה, גוטמן, אריה וייס, עקיבא חסין ועוד רבים אחרים - כל אלו היו למייסדי העיר.

העיר הגדולה תל אביב החלה בתור השכונה היהודית החדשה שמחוץ לחומותיה של יפו. קדמה להם משפחת שלוש, שהגיעה ליפו שנים לפני כן מאלג'יריה והחלה לעסוק במסחר. אהרון שלוש, אבי המשפחה, התעשר מעסקיו ואז העיז ויצא מחומות יפו אל שכונה חדשה שיקים - השכונה הראשונה של תל אביב, היא נווה צדק.

אבל מועד יסודה הרשמי של העיר תל אביב נחשב בהצבעה ההיא, על הדיונה בחוף, ב-11 באפריל 1909. זה היה היום החמישי של חול המועד פסח באותה שנה. באותו יום התכנסה קבוצה של מייסדי העיר בחולות שמצפון ליפו. הם הגרילו ביניהם את המגרשים שעליהם יבנו את בתיהם בעיר העתידית שהם החליטו להקים, מחוץ ליפו. העיר הזו, הם קיוו, תהיה על פי הדגם של הערים המודרניות הנהוגות במערב אירופה.

הם החליטו להקים שכונה של בתים נמוכי קומה ומוקפי גינות.

מרבית מגרילי המגרשים היו אנשים שהשתתפו בקבוצה שהוקמה 3 שנים לפני כן ונקראה "אגודת בוני בתים". עתה השתנה שמה ל"אחוזת בית" ושנה אחר-כך, בשנת 1910, תחליף אחוזת-בית את שמה ל"תל אביב".


הנה סיפורה של נווה צדק - ההתחלה של תל אביב:

http://youtu.be/sTt6hCvCmlI?t=18s


כך נולדה תל אביב הקטנה שהפכה לתל אביב של היום:

https://www.youtube.com/watch?v=_HbLNwzDQdc


הנה תל אביב בימינו וכמה שהיא קצבית וללא הפסקה:

http://youtu.be/Zx1qpRlALsY?t=11s
האימפריה האוסטרו-הונגרית
מה הייתה האימפריה האוסטרו-הונגרית?



האימפריה של אוסטריה-הונגריה, או הקיסרות האוסטרו-הונגרית, הייתה אימפריה שהורכבה משתי ממלכות, אוסטריה והונגריה. היא כללה 15 לאומים שונים. האימפריה האוסטרו-הונגרית התקיימה באירופה משנת 1867, לאחר שהקיסר פרנץ יוזף הבין שהמלחמה בהונגרים לא תועיל והחליט להתאחד עימם לאימפריה מאוחדת. זה היה מעין איחוד של ממלכת הונגריה ושל קיסרות אוסטריה, שתיהן בניהול עצמי אך תחת שלטונו שלו.

האימפריה האוסטרו הונגרית החזיקה במשך כ-50 שנה, עד לסיומה של מלחמת העולם הראשונה, כשבעקבות הפסדה במלחמה היא פורקה למספר מדינות שונות.


כך נוצרה האימפריה האוסטרו-הונגרית:

http://youtu.be/HUoA_qKuoY0


הנה המנון האימפריה האוסטרו-הונגרית והדגל שלה:

http://youtu.be/yavbVK8RUqg
זמן
מה עושה הזמן לחברה האנושית?



הזמן שעובר עושה שינויים גדולים בחברה האנושית. החברה משתנה והמקומות משתנים, חידושים והמצאות משנות את הסביבה ואת לבושם וחייהם של האנשים. לפעמים קשה להאמין עד כמה משתנה החברה האנושית במהלך השנים והשינויים האלה רק הולכים ונעשים מהירים.

השוואה בין החיים של פעם והחיים של היום היא תמיד דבר מסקרן שמראה כמה שינויים חלו, אבל מעניין גם לראות שאחרי שמתעלמים מהחידושים והצורה שלהם, הרבה דברים נשארים בדיוק כמו שהיו - היחסים בין אנשים, הרגשות וכדומה.


הנה סרטון על קיומו של הזמן (מתורגם):

https://youtu.be/R3tbVHlsKhs


כאן משוות שתי בנות בין פעם והיום (עברית):

http://youtu.be/Xa6tbYR-_mM


מה עושה הזמן לעיר לונדון, אחרי 90 שנה:

http://youtu.be/U-9ya-v1Zmw
ימי הביניים
מה קרה בימי הביניים?



התקופה ההיסטורית המכונה יְמֵי הַבֵּינַיִם (Middle ages) היא התקופה שבין העת העתיקה באירופה ולפני העת החדשה. ימי הביניים החלו בנפילת הקיסרות הרומית, בסביבות המאה החמישית לספירה. שבטים שונים, כמו ההונים של אטילה ההוני, המונגולים של ג'ינגיס חאן, ויזיגותים, ויקינגים ועוד, כולם כובשים ובוזזים חלקים מאירופה. ימי הביניים הפכו לתקופה אלימה וחשוכה, שכונתה על ידי ההיסטוריונים "הזמנים האפלים" (Dark Ages).

בתקופה זו שקעו התרבות והקידמה. העוני היה בה גדול והשיטה הפאודלית השליטה מעטים על הרכוש, כשמרבית האירופים היו אריסים עניים וחלשים. בתקופה זו שלטו גורמים מעכבים כמו הכנסייה הנוצרית והם רדפו את מי שהחלו להעלות רעיונות מדעיים ראשונים. בימי הביניים נבלמה הקידמה האנושית שאפיינה את יוון הקדומה ואת התקופה שבה שלטה האימפריה הרומית, האמנות לא התפתחה בה וההתפתחות המדעית והכלכלית, שכה אפיינה את העת העתיקה ותהיה בלב העת החדשה שתבוא אחריה, כמעט ונעצרה.

גם פוליטית השתלטה הדת הנוצרית על אירופה. בהיעדר אימפריה שלטת חזקה, הכנסיה הופכת לכוח החזק ביותר ביבשת. היא שולטת ללא עוררין במלכים ובמנהיגים והוכיחה זאת לא פעם, כמו במקרה "ההליכה לקנוסה" שבו נאלץ מלך "האימפריה הרומית הקדושה" (שם חיוור לממלכה חלשה ששרדה 1000 שנים) להתרפס לפני האפיפיור, כדי לשמור על שלטונו.

רבים רואים בשנת 1492, השנה שבה הפליג קולומבוס אל העולם החדש ולגילוי אמריקה, את סופם הסמלי של ימי הביניים. אז החלה תקופת הרנסאנס ("התחייה"), שנחשבת לתחיית התרבות המערבית ולתחילתה של העת החדשה.


הנה החיים בימי הביניים:

https://youtu.be/6_HkW4OQgbg


קריסתה של האימפריה הרומית היא שהובילה לימי הביניים (עברית):

https://youtu.be/41XsBMvO40g


האירועים המרכזיים של ימי הביניים:

https://youtu.be/6EAMqKUimr8


ימי הביניים הם התקופה הפאודלית (עברית):

https://youtu.be/6weAkWiRGb4?t=1m23s


שיר שמספר על ההיסטוריה של התקופה:

https://youtu.be/VKuarYshelQ


וסרטון תיעודי על ימי הביניים:

https://youtu.be/ydXi-KiMv7o?long=yes


גשר טקומה
איזה גשר נפל בגלל הרוח?



בשנת 1940 התמוטט בארה"ב גשר טקומה (Tacoma Narrows Bridge). אלו היו הימים שבהם טכנולוגיית הגשרים הייתה עדיין ראשונית יחסית והמהנדסים עוד לא ידעו את כל הידע שנרכש בימינו על בניית גשרים עמידים ויציבים. הם פישלו. בלי כוונה.

הדבר קרה כשפגעי הטבע גרמו להתמוטטות גשר טקומה, בשל הרוח העזה שנשבה לידו. זה אולי נשמע לא הגיוני שגשר ייפול בגלל רוח, אבל זו בדיוק הסיבה. הגשר נפל בגלל עוצמת הרוח וחישובים לא נכונים של ההתנגדות לרוח הזו ותופעה של רוח, כוח כבידה ומתח, שגרמו לו לרטוט הלוך וחזור, הלוך וחזור - עד שקרס. המומחים קוראים לתופעה הזו "רפרוף אירואלסטי"..

לא היו נפגעים אנושיים בהתמוטטות הגשר. אבל כלב שנשכח במכונית שננטשה בזמן הבריחה מהגשר הרועד שילם בחייו על שגיאת התכנון הקשה הזו.


הנה סיפור נפילתו של גשר מצר טקומה:

https://youtu.be/6ai2QFxStxo


וסרטון שמראה את גשר טקומה שהתמוטט:

http://youtu.be/j-zczJXSxnw
מי המציאו את הכדורגל ומה תולדות הכדורגל?



לא ידוע בדיוק מי אחראים ללידתו של המשחק הפופולארי הזה. כבר במאה ה-2 לפני הספירה שיחקו בסין משחק בעיטות בכדור בשם קוג'ו, שמבטאים קוז'ו. היו בו מרכיבים של מיומנות ודיוק כמו בכדורגל.

בהמשך באים היוונים ומאמצים את המשחק הזה. משחק הכדורגל היווני נקרא הפיסקירוס והוא כנראה היה הבסיס לכדורגל של הרומים, משחק שיאומץ בהתלהבות מהתרבות היוונית ויזכה לשם הרפסטום.

את המשחקים הרומיים הקדומים שיחקו אז בכדור מעור בעלי חיים וממולא בחומרים קלים. הרפסטום הזכיר את הכדורגל בן ימינו ומשחק הכדורגל האיטלקי העתיק, קאלצ'ו, כבר התחיל להיות ממש דומה.

מי שמביאים את המשחק לאנגליה הם הכובשים הרומאים של האי. כשעזבו הרומאים נשאר המשחק באי הבריטי והאנגלים יהיו אלה שיאחדו את חוקי המשחק המקומיים ויקימו במאה ה-19 התאחדות לכדורגל ויהפכו את המשחק לרשמי. בשנת 1872 התקיימה תחרות הכדורגל הרשמית הראשונה, גביע ה-FA. באותה שנה הוקמה גם נבחרת אנגליה, נבחרת הלאום הראשונה, והתקיים המשחק הרשמי הראשון שלה כנגד נבחרת סקוטית.

ליגת הכדורגל הראשונה נוסדה באנגליה ב-1888 וגביע העולם בכדורגל - המונדיאל נערך לראשונה בשנת 1930. מכאן הכדורגל התקדם והפך לספורט האהוד ביותר ולמכונת בידור וספורט שלא תאומן.


הנה ההיסטוריה של הכדורגל המודרני:

http://youtu.be/0LIuY-m8Tes


ותכנית חינוכית על ספורט הכדורגל (עברית):

https://youtu.be/neuPQlmtJgE?long=yes
מה קרה במלחמה הקרה?



המלחמה הקרה הוא כינוי למלחמה שמעולם לא התקיימה. היא היתה מאבק שקט ומתמשך בין הגוש המזרחי, בראשות ברית המועצות ובין הגוש המערבי, שבראשו עמדה ארצות הברית.

המלחמה הקרה החלה מיד עם תום מלחמת העולם השנייה. הכינוי "מלחמה קרה" הוצע על ידי הפוליטיקאי האמריקאי ברנרד ברוך ומטרתו היתה לסמן את התחרות שבין הגושים, פעולות הריגול המתמשכות ביניהם, מאבקי העוצמה והאיומים הצבאיים שביניהן. היו גם פעולות מלחמתיות רבות שהושפעו ונגזרו מהמלחמה הקרה, ביניהן מלחמת ויאטנם, המלחמה בקוריאה, מבצע קדש ומלחמת ששת הימים.

תום המלחמה הקרה הגיע כשחלה התפרקות של ברית המועצות, בתחום שנות ה-80 של המאה ה-20.


הנה סרטון על המלחמה הקרה (מתורגם):

https://youtu.be/-QopdZ7G8ww


סקירה באנגלית על המלחמה הקרה בשנים 1945-1991:

http://youtu.be/g3wpV0OoHRk?t=8s


הריגול במלחמה הקרה:

https://youtu.be/0zm1WX2nQ5c


המלחמה הקרה הסתיימה בשנות ה-80 (עברית):

https://youtu.be/9Xqm7MTF5ok


וקרבות האוויר בתקופת המלחמה הקרה (עברית):

https://youtu.be/fnzZ2oQw_u8
מי היה דוד בן גוריון?



דוד בן גוריון, מייסד מדינת ישראל, הפך ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון שלה. בן גוריון היה ממנהיגיה הבולטים של התנועה הציונית. למרות הסיכון הכרוך בכך, הוא החליט, דחף, שכנע את חבריו והכריז על הקמת המדינה בתאריך ה' באייר, תש"ח.

בן גוריון עיצב את דמות המדינה הצעירה ודמותו של צה"ל, כצבא העם. בעיקר חשובה היתה תפיסתו את צה"ל כצבא העם כולו, יחסו לנושא החינוך וחשיבותו לכל אזרח בישראל ויחסו לעליה לארץ, כשלמרות הקשיים והמצוקה הכלכלית בשנותיה הראשונות של המדינה, התעקש בן גוריון להעלות אליה כל יהודי שניתן.

בן גוריון גם האמין ביישוב הנגב ובשנת 1953 הוא התקבל כחבר ועבר לגור בצריף רעוע בקיבוץ שדה בוקר שבנגב, יחד עם אשתו פולה וברצון לסמן לאחרים על חשיבות הנושא.

בשנת 1963 כשפרש מהחיים הפוליטיים הוא העביר סופית את מקום מגוריו אל הקיבוץ. שם הוא התגורר עד למותו.


הנה סיפור חייו של דויד בן גוריון (עברית):

https://youtu.be/N02yTb1URDU


כך צמח מנהיג ומייסד מדינת ישראל (עברית):

http://youtu.be/xM4GkFMRaAU


בן גוריון מכריז על הקמת מדינת ישראל (עברית):

https://youtu.be/EfqxqSB5Rl8


מתראיין בטלוויזיה (עברית):

https://youtu.be/jXb5FXtSuJ4


על חומרי ראיון עם בן גוריון שנמצאו והפכו לסרט (עברית):

https://youtu.be/S7ZNTido0yw


סרט תיעודי על חייו של בן גוריון (עברית):

https://youtu.be/PwOjaUArjNE?long=yes


ותכנית חינוכית על דרכו המופתית של מייסד המדינה - בן גוריון (עברית):

https://youtu.be/lJLzKA6IjvA?long=yes
מה היתה רכבת העמק?



רכבת העמק היתה קו מסילת רכבת שחיבר את חיפה בתקופה העות'מנית למסילת הרכבת החיג'אזית. הרכבת נבנתה בתחילת המאה ה-20 וקישרה בין חיפה לסמח' ומשם לדמשק בירת סוריה. אמנם השם "רכבת העמק" לא היה שמה הרשמי של הרכבת הזו, אך השתמשו בכינוי כל כך הרבה ביישוב היהודי בארץ ישראל, שהוא הפך לשם המקובל על כולם.

רכבת העמק פעלה עד מלחמת השחרור. בחבלות של פלוגות ההגנה ב"ליל הגשרים" נהרסו גשרים רבים כדי למנוע את פלישת צבאות ערב למדינת ישראל הצעירה. היות ובחודשים שקדמו לפיצוץ היתה רכבת העמק לכלי המרכזי שבו נשלחו תגבורות לעזרת הלוחמים הערבים בקרבות מלחמת העצמאות, היה ברור שרק שיתוק קו הרכבת ימנע את התחזקות הכוחות הערביים ואף את נצחונם. מאז ועד היום לא הופעל הקו.

בשנים האחרונות מתבצעת הקמה של מסילה חדשה ל"רכבת העמק" ולאחרונה נכנס הקו המודרני לפעילות.



הנה ההיסטוריה של רכבת העמק:

http://youtu.be/LE1a10Hp0os




וסרטון המחשה של התכנון לרכבת העמק החדשה:

http://youtu.be/ZQLfFk5qk8k?t=5s
איך התעשרה משפחת רוטשילד?



אין משפחה שעושרה הפך לאגדה כמו משפחת רוטשילד. אבל אין גם מי שסיפורי קונספירציה דבקו בהם כמוה. אבל כיצד הפכה משפחה יהודית בגלות לאחת המשפחות העשירות והמשפיעות בהיסטוריה?

הכל החל כשמאיר אנשל רוטשילד, שישב בפרנקפורט שבגרמניה, קיבל אוצר לשמירה עבור נסיך גרמני שנאלץ לברוח. רוטשילד שמר את האוצר במשך שנים, עד שחזר הנסיך וגילה שכל כספו נשמר לו, מבלי שנגעו בו או גרעו ממנו. הנסיך התפעל מהשמירה על כספו והפיץ בכל גרמניה את דבר הנאמנות והאמינות של רוטשילד. כך הפך רוטשילד לבנקאי עשיר ומצליח והרוויח כסף רב. היושר והאמינות שלו הקנו לו שם של מי שכדאי לעשות איתו עסקים.

בשלב מסוים בחייו שלח האב את בניו להקים סניפים ברחבי היבשת, מעין זרועות של המשפחה בלונדון, פריז, וינה, נאפולי ופרנקפורט. ואכן, כל בן ייסד עסקים מצליחים בעיר אירופית אחרת. האחים שיתפו פעולה זה עם זה והם הגדילו את הצלחותיהם בזכות שיתוף הפעולה ביניהם. כך השם רוטשילד הפך לשם דבר באירופה, שם נרדף לאמינות בעסקים ומסחר הגון. וכמובן שגם לעושר גדול ומופלג, שכן במהלך המאה ה-19 הייתה משפחת רוטשילד למשפחה העשירה באירופה. היא החזיקה אימפריה בנקאית עם סניפים בכל רחבי אירופה.

בני משפחת רוטשילד הם שהמציאו את אגרות החוב הממשלתיות, שאפשרו להם לממן צבאות אירופיים שונים עבור מלכים ונסיכים באירופה, תמורת עמלות שמנות ומתגמלות היטב. בני המשפחה נהגו לקנות מניות בשעת המלחמה ולמכור עם בוא הניצחון והשלום.. כך הם הלכו והתעשרו והפכו לאחת המשפחות החזקות בהיסטוריה. כך גם תמך הברון רוטשילד בתנועה הציונית והוא אחד הגורמים החשובים בשיבת היהודים לארץ ישראל ובעליות הראשונות אליה.


הנה סיפורה של משפחת רוטשילד בעברית:

https://youtu.be/KOPJmOk2Ixk


סוד עושרה של המשפחה:

https://youtu.be/GWKeqDiPNts


תולדות משפחת רוטשילד:

https://youtu.be/6sM3KOYPL_A


היום יש על שמם רחוב בתל אביב:

https://youtu.be/SXbsQOwJdjY


האמרה "לו הייתי רוטשילד" הפכה בזמנו לשיר:

https://youtu.be/Us2mxGqKZSE


צחוק צחוק אבל רוטשילד נתקל באנשים עם אאמממ... חזון:

https://youtu.be/J9nVlvzC-Ew


תכנית חינוכית על משפחת רוטשילד:

https://youtu.be/xdWSFHuf7iE?long=yes


וסרט תיעודי על משפחת הטריליונרים היחידה בעולם:

https://youtu.be/5rtRL0vvUBQ?long=yes
מה היה כלי הנגינה האלקטרוני הראשון בעולם?



טרמין הוא כלי נגינה אלקטרוני וכלי הנגינה הראשון שהנגינה בו מבוצעת ללא מגע. הוא נקרא על שם הרוסי לב טרמין שהמציא אותו בשנת 1919.

הנגינה בטרמין מתבצעת על ידי שינוי מרחק הידיים מזוג אנטנות. המרחק של הידיים משפיע על השדה האלקטרומגנטי שבסביבתן. האות מהאנטנות שולט על מתנד אלקטרוני המחולל את הצליל שמפיק הטרמין.

בנגינה שולטת יד אחת בגובה הצליל (תדר האות), והיד השנייה בעוצמה של הצליל.

הטרמין מנגן צלילים ממושכים ולא ניתן להפיק בו צלילים קצרים או נגינה קטועה, מה שנקרא במוסיקה "סטקטו".


הנה לב טרמין הממציא, מנגן בטרמין בעצמו:

http://youtu.be/w5qf9O6c20o


ביצוע בטרמין לשיר "אי שם מעבר לקשת":

https://youtu.be/K6KbEnGnymk


היום הטרמין הוא וירטואלי והוא בטאבלט או במחשב (ראו למטה קישור):

https://youtu.be/aFK_aq44z4Y
מה מיוחד במבצע אנטבה ואיך הטעו את החוטפים?



מבצע אנטבה (או "מבצע יונתן") הוא מגדולי המבצעים הצבאיים של צה"ל בכל הזמנים. במסגרת המבצע המורכב והמדהים הזה הציל צבא ההגנה לישראל באוגנדה ב-4 ביולי 1976, 105 נוסעים ישראלים, יהודים וצוות מטוס אייר פרנס, שנחטפו על ידי טרוריסטים במהלך טיסתם מישראל לצרפת.

במהלך החטיפה הובא המטוס החטוף לשדה התעופה "אנטבה" שבאוגנדה. החוטפים ניהלו משא ומתן לשחרור חבריהם שבכלא. במהלך הימים הראשונים שיחררו החוטפים את כל הלא-יהודים שבין החטופים והשאירו את היהודים ואת צוות המטוס, שבחר להישאר מרצונו עם החטופים.

צה"ל הכין את המבצע המבריק והמסובך, במרחק של אלפי קילומטרים מישראל, וביצע אותו בהצלחה גדולה. חיילי צה"ל נחתו בשדה התעופה אנטבה עם מכונית מרצדס שחורה והחוטפים הוטעו לחשוב שמדובר ברכבו של אידי אמין, מנהיג אוגנדה שתמך בהם. ההטעייה הצליחה מעל למשוער והחיילים פרצו לבית הנתיבות שבו הוחזקו החטופים. במתקפה אמיצה ומהירה, כמעט כל החטופים חולצו בשלום וגם מרבית הלוחמים חזרו בשלום.

במבצע נהרגו כמה נוסעים ונהרג גם מפקד סיירת מטכ"ל, שהיה גם מפקד כוח הפריצה והמבצע נקרא על שמו, יוני נתניהו.


הנה סיפורו של מבצע אנטבה (עברית):

http://youtu.be/81X0vHxxOCg


סרטון תיעודי על המבצע המדהים:

https://youtu.be/8w23ZxhIqCg


וכתבת טלוויזיה על מבצע אנטבה (עברית):

http://youtu.be/5BFe9weVqBA
מי המציא את אבק השריפה?



את אבק השריפה (Gun powder) אנו "חייבים" לסינים. תודות להמצאה הזו יש לנו מלחמות הרסניות ופצצות שהרוסות והורגות בכוח הרס עצום.

כבר בשנת 300 לפני הספירה עסקו הסינים בפיצוצים להנאתם, כשנהגו לחמם קני במבוק ובכך לפוצץ אותם. את אבק השריפה עצמו הם פיתחו בסביבות המאה ה-9 לספירה. מאה שנים אחר-כך, במאה ה-10 לספירה, החלו הסינים לירות מעין פגזים קדומים, או יותר נכון רומחי-אש, על אויביהם.

לאירופה הגיעה אבקת השריפה בסביבות המאה ה-13. אז החלו האירופים להשתמש בה בשדה הקרב. תותחים החלו לירות פגזים עם אבק שרפה ורובים הוטענו בכדורים מתפוצצים. מאירופה ואסיה החל התפשט אבק השרפה למזרח התיכון ולארצות ערב והחל לשמש כחומר נפץ. כוח ההרס וההרג המשמעותי שלו הפך למרכיב החשוב במלחמות השונות שהתקיימו מאז בעולם כולו.


הנה סיפורו של אבק השריפה שנולד בסין:

https://youtu.be/1vYqF9P0ieo


הנה סרטון מתורגם לעברית על אבק השריפה, המצאתו ושימושיו:

http://youtu.be/mqHVRgCkCDE?t=8s


מה מקור המילה אלכוהול?



הראשונים שהשתמשו במילה "אלכוהול" היו הערבים. מקור המילה אלכוהול הוא ככל הנראה במילה העברית "כחל". אבקת הכחל ששימשה בעולם העתיק לאיפור העיניים וכאמצעי ריפוי לעיניים. משם התגלגלה המילה לערבית בשם "אלכחל", שמתאר אבקה טחונה או תמצית.

סוחרים ערביים שהגיעו לאירופה בסביבות המאה ה-6 הביאו עימם את המילה "אל כוהל" וההשפעה הערבית על אירופה גרמה לכך שהמילה התגלגלה סופית ל"אלכוהול" בשפה הלטינית.

הפרדוקס ההיסטורי שדווקא הערבים, לפחות המוסלמים שבהם, אינם שותים אלכוהול. זאת בשל איסור דתי על משקאות אלכוהוליים, שהטיל הנביא מוחמד על המאמינים בדת האיסלאם.


הנה תולדות האלכוהול (מתורגם):

https://youtu.be/y5XEwTDlriE


משמעות המילה אלכוהול:

https://youtu.be/b_WF--Wt9-w


ואיך האלכוהול עלול לגרום לנו לשיכרות (מתורגם):

https://youtu.be/gCrmFbgT37I
איך נולדו הפתיתים שכונו אורז בן גוריון?



"אורז בן גוריון" הוא הכינוי שקיבלו.. הפתיתים!

הפתיתים הם גרגרי פסטה אפויים שהומצאו בישראל בתקופת הצנע

כיום נחשבים הפתיתים לאחת התרומות הקולינריות היחידות שנתנה ישראל לעולם. במקומות שונים הם נכנסו למנות יוקרה ומטבח גורמה בעולם. שף בינלאומי מפורסם בעולם פרסם אותם בעולם כולו, לאחר שביקר בביתה של השפית מיקה שרון וטעם אותם כשהוגשו לילדיה. הפתיתים אמנם דומים למאכלים מהמטבח הלבנוני (מאפטול), האיטלקי (אורזו) והמאכל פרגולה מהאי סרדיניה, אבל הם כולם שלנו - המצאה ישראלית שמתבססת על המסורת היהודית.

אז כיצד נולד מאכל ישראלי לחלוטין ותוצרת הארץ לגמרי שהתפרסם בעולם כולו? - הסיפור ההיסטורי שלהם הוא מתקופת הצנע, כשהמדינה סבלה ממחסור באורז. כדי לספק את צרכי העולים הרבים, שתזונתם התבססה מאד על האורז והקוסקוס, ביקש דוד בן-גוריון ממנהלי חברת אסם לייצר תחליף לאורז שמתבסס על חיטה. הם נזכרו במאפה מזרח אירופי בשם "פערפאלאך" ופיתחו ממנו מוצר חדש, מקורי ותעשייתי שהחל להימכר בשקיות.

כך קיבלו הפתיתים החדשים את הכינוי "אורז בן-גוריון". בתחילה הם היו בצורת אורז ועם הזמן נוצרו צורות נוספות, כמו צורת הקוסקוס, הטבעות והכוכבים. כיום הם מהתוספות האהובות בישראל, לצד השניצל האהוב כמנת הבשר האהודה בארץ.


הנה קיצור תולדות "אורז בן גוריון" (עברית):

https://youtu.be/vsLls-Q_7RU


הכל על הפתיתים בישראל (עברית):

https://youtu.be/hU91ZMJyVrE


ואורז בן גוריון בירקות אסיאתיים (עברית):

http://youtu.be/pFYZP-I4oBQ
מה עשה אוסקר שינדלר למען היהודים?



חסיד אומות העולם אוסקר שינדלר (Oskar Schindler) היה תעשיין גרמני ציני, שחי לפני מלחמת העולם השנייה בחבל הסודטים בצ'כיה, עסק בריגול בשביל המודיעין הגרמני בצ'כיה ופולין ואף זכה ב"עיטור הדם" (Das Blutorden) מהעיטורים הנחשבים ביותר בגרמניה הנאצית.

בתחילת המלחמה ניצל את השלטון הנאצי ואת כיבוש פולין כדי להרוויח כסף רב. אך בהדרגה החל שינדלר נחשף לזוועות הנאצים וממי שתמך בנאצים, הוא שינה את פניו והחל לגלות סלידה מהאלימות והטרור שלהם.

וכך, תוך שהוא מנהל מפעל מצליח שמתבסס על רכוש יהודי שנבזז, החל האיש לקלוט יהודים רבים מהגטו ולהציל את חייהם ממחנות ההשמדה. בעזרת כספו ותושייתו והרבה אומץ לב, הוא הצליח לשמור את עובדיו ומשפחותיהם בחיים ולהצילם שוב ושוב ממוות. הוא הוציא כסף רב על המבצעים לשמירת עובדיו היהודים בחיים.

שוב ושוב נקלע שינדלר לסכנת חיים, למול החשדות של הנאצים על פשר החיבה הגדולה של ידידם ליהודים. אבל בפקחות וביוזמה, הוא הצליח לבלבל אותם ולהציג את הדברים כמיזם שחשוב לצרכי הייצור של הצבא הגרמני. את המלחמה סיימו כל עובדיו ומשפחותיהם בחיים ושינדלר הפך ל"חסיד אומות העולם".

לאחר המלחמה, משאזל כל כספו במבצעי ההצלה שלו, הוא שב לגרמניה, אך לא הצליח בעסקיו שוב. בהדרגה נעשה מצבו הכלכלי קשה. הוא חי בעוני ורק תרומות מארגונים יהודיים אפשרו לו לשרוד.

לאחר מותו, מילאו הניצולים הרבים את בקשתו וקברו אותו בהר ציון שבירושלים. במהלך השואה, לאורך מלחמת העולם השנייה, הציל אוסקר שינדלר את חייהם של 1,200 יהודים. סיפור ההצלה שלהם הונצח בסרט הקולנוע המפורסם וזוכה האוסקר "רשימת שינדלר".


הנה סקירה נהדרת של הסרט המופלא שנעשה עליו:

https://youtu.be/HNaqnTlRrx4


קדימון מהסרט "רשימת שינדלר":

http://youtu.be/W74jGQ-CDTE


הווידוי של שינדלר בסרט (השחקן ליאם ניסן), על צערו שלא הציל יותר (מתורגם):

https://youtu.be/0hQkUPcwKN0


זיכרונות של ניצול שינדלר (עברית):

https://youtu.be/xbBDFk6zsWg


עדות של ניצולה של אוסקר שינדלר (עברית):

http://youtu.be/ADqrZKhqKmo


סיפור קברו של שינדלר בירושלים (עברית):

http://youtu.be/SD1aUP9qLG0


המפעל של שינדלר, בו עבדו וניצלו היהודים "שלו", הוא היום מוזיאון:

https://youtu.be/6rmcTS77hSE


ומצגת וידאו על אוסקר שינדלר:

https://youtu.be/ZCHJgvK8GaU
מהו המכתב שהציל את העולם החופשי?



אם היו עושים תחרות בין המכתבים שנשלחו בתולדות האנושות, על החשוב והמשפיע בהיסטוריה, כנראה שאת אחד המקומות החשובים ביותר היה תופס מכתב ששינה את גורל מלחמת העולם ואת ההיסטוריה של המאה ה-20.

הוא מכונה מכתב איינשטיין-סילארד (Einstein-Szilard Letter). המכתב הזה נולד ערב פתיחת מלחמת העולם השנייה. אל אלברט איינשטיין, מגדולי המדענים של אותה תקופה, שברח מאירופה אל ארצות הברית, פנו שלושה מדענים מהונגריה, שכתבו מכתב. גם הם עצמם היגרו לארה"ב אך זכרו את אכזריותם של הנאצים וחששו מהידע שהצטבר אצלם בתחום ביקוע הגרעין, כמו גם מהעובדה שמרבצי האורניום הגדולים שבצ'כוסלובקיה נפלו לידיו של היטלר. המדענים ההונגרים ביקשו מאיינשטיין, מאנשי המדע המוערכים בעולם, עזרה. בקשתם הייתה שיסייע לשכנע את נשיא ארה"ב רוזבלט, בנחיצות הפיתוח של נשק גרעיני אמריקני.

וכך הסכים איינשטיין לחתום על המכתב שכתב לאו סילארד בהתייעצות עם שני חבריו הפיזיקאים אדוארד טלר ויוג'ין ויגנר. הוא נשלח בתחילת אוגוסט 1939 לרוזוולט, נשיא ארצות הברית, על ידי איינשטיין וסילארד. במכתב הם כתבו על החשש שהפיזיקאים של היטלר יקדימו את ארה"ב ושאר המדינות הדמוקרטיות בפיתוח פצצה גרעינית והאיצו בו לפתח פצצת ביקוע גרעיני על ידי ארצות הברית.

איינשטיין ו"השלישייה ההונגרית" הצליחו במשימה. על אף שהחל בהיסוס ובאיחור, הממשל האמריקאי השקיע בפרויקט מנהטן משאבים רבים והשיג יתרון ניכר על פני הנאצים. מהצד השני ולמזלו של העולם החופשי, העדיף היטלר להמר על פיתוח של כלי נשק אחרים והחמיץ את הנשק הגרעיני. התוצאה הייתה פצצות האטום שהוטלו על הירושימה ועל נגסאקי ושהכריעו את מלחמת העולם השנייה.


הנה המכתב שהציל את העולם החופשי:

https://youtu.be/s9wmhSJ-uKU


המחזה של השיחה בנושא עם נשיא ארה"ב:

https://youtu.be/sQGjiieee-A
איך התפתחו אמנויות הלחימה?
מיהו ממציא המחשב?
מה הייתה קרתגו?
מהי מלכודת הצריכה של ימינו?
מה מדהים במתקפה של נפוליאון על עכו?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.