» «
היסטוריה
מהו מדע ההיסטוריה?



ההִיסְטוֹרְיָה (History) האנושית רצופה באירועים והתרחשויות מופלאות. אנשים בכל תקופה ותקופה תיעדו והשאירו עדויות על האירועים ההיסטוריים שקרו בעבר. אבל אנשי המדע שעושים סדר בידע שלנו על העבר הם ההיסטוריונים.

היסטוריה היא תחום מחקרי שעוסק בחקר אירועים שהתרחשו בעבר, בעיקר לפי חומר כתוב. אנו רוצים לחשוב שההיסטוריה היא מדע מדויק ושתיאור המציאות של ההיסטוריון הוא אכן פני הדברים המדויקים. אבל ההיסטוריון זוכר תמיד שהמנצחים הם שכותבים את ההיסטוריה. לכן, יש לבחון היטב את סיפוריהם שתועדו במסמכים שאותם בוחן חוקר ההיסטוריה ולדעת שהמרחק בין הדימוי של המלך החזק, המנצח, החכם והמצליח, לבין בוגד עלוב, טיפש וחדל-אישים, הוא העובדה הפשוטה שהראשון הוא זה שניצח בקרב או במאבק על הירושה ואנשיו הם שכתבו את העדויות ההיסטוריות. השני, גם אם גרסתו נכתבה, לא פעם היא הושמדה על ידי השליט, או סתם לא נחשבה למשהו בעל ערך ונגוזה - אל פח האשפה של ההיסטוריה.

כך, לדוגמה, קרה עם שטיח באייה, שמציג במעין קומיקס מימי הביניים 58 סצינות שמספרות על נצחונו של דוכס נורמנדי "ויליאם הכובש", בקרב הייסטינגס, והפיכתו למלך אנגליה. הוא מימן את יצירת השטיח ואין בו כל עדות או זווית מגירסתם של כוחות הרולד, מלך אנגליה שהובס ומת בקרב.

השימוש הנפוץ במילה היוונית היסטוריה, שפירושה "תיעוד" או "חקירה", הוא כמתארת אירועים והתרחשויות חשובות בעבר. היא הוכנסה לשימוש התרבותי בעידן של יוון הקדומה, מתוך השם "היסטוריה", שבחר הרודוטוס, מי שלימים יכונה "אבי ההיסטוריה", לספרו על מלחמת פרס-יוון. אגב, מהמילה "היסטוריה" נולדה גם המילה האנגלית "Story", לסיפור.


הנה סיפור לידתה של ההיסטוריה, עם הרודוטוס "אבי ההיסטוריה" (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


ציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc


יש גם היסטוריות ספציפיות, כמו למשל ההיסטוריה של האינטרנט (מתורגם):

https://youtu.be/DBJsVfmvbuo


זו חשיבות לימוד ההיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/OA1gjV_Lhio


סרטון שמציג את ההיסטוריה של העולם בשעתיים בלבד (מתורגם):

https://youtu.be/HZzSLaqk2dA?long=yes


ומדע ההיסטוריה המרתק כל כך (מתורגם):

https://youtu.be/5TbUxGZtwGI?long=yes
האימפריה האוסטרו-הונגרית
מה הייתה האימפריה האוסטרו-הונגרית?



האימפריה של אוסטריה-הונגריה, או הקיסרות האוסטרו-הונגרית, הייתה אימפריה שהורכבה משתי ממלכות, אוסטריה והונגריה. היא כללה 15 לאומים שונים. האימפריה האוסטרו-הונגרית התקיימה באירופה משנת 1867, לאחר שהקיסר פרנץ יוזף הבין שהמלחמה בהונגרים לא תועיל והחליט להתאחד עימם לאימפריה מאוחדת. זה היה מעין איחוד של ממלכת הונגריה ושל קיסרות אוסטריה, שתיהן בניהול עצמי אך תחת שלטונו שלו.

האימפריה האוסטרו הונגרית החזיקה במשך כ-50 שנה, עד לסיומה של מלחמת העולם הראשונה, כשבעקבות הפסדה במלחמה היא פורקה למספר מדינות שונות.


כך נוצרה האימפריה האוסטרו-הונגרית:

http://youtu.be/HUoA_qKuoY0


הנה המנון האימפריה האוסטרו-הונגרית והדגל שלה:

http://youtu.be/yavbVK8RUqg
עבדות
מהי עבדות?



העבדות (Slavery), אותו כתם מכוער ואפל בתולדות האנושות, נטועה עמוק בתרבות העולמית. מדובר בבעלות ובשליטה מוחלטת על בני אדם שנחשבים לרכושם של אחרים.

אבל מה זה להיות עבד? - דמיינו שאתם עובדים קשה מאוד בשביל אדם אחר, לא מקבלים כל שכר, כל חייכם נשלטים על ידו, ילדיכם שנולדים הופכים מיד לעבדים גם הם והוא רשאי לעשות בכם ובמשפחתכם מה שרק ירצה - זוהי העבדות.

התופעה הזו, העבדות, נולדה ככל הנראה עוד בעידן הפרהיסטורי, עוד לפני המהפכה החקלאית והמצאת הכתב והתרבות. כבר אז היו מי שלקחו עבדים, שעשו את העבודות הקשות והלא נחמדות.

כשנולדה התרבות האנושית המשיכה העבדות ומזהים אותה כבר בתרבויות מסופוטמיה הקדומות והעתיקות ביותר, כמו שומר ובבל. גם במצרים העתיקה המשיכו להעביד אנשים, אולי אף את אותם עבדים מקרב בני ישראל שעליהם מסופר בתנ"ך.

העבדות התפתחה עוד יותר, גם במספרי העבדים שלקחה האימפריה הרומית בכיבושיה בעולם העתיק וגם באכזריות ובשליטה בהם. כל מרד באימפריה החזקה דוכא אז בכוח רב והסתיים בהעברה המונית של המורדים ובני משפחותיהם למקומות בהם רצתה האימפריה להשתמש בהם כעבדים ומשרתים. כך קרה לאחר המרד הגדול, כשהוגלו היהודים לאירופה, לעבדות ולגלות שנמשכה כמעט 2,000 שנה.

במאות האחרונות התפתחה העבדות עוד יותר, כשראו האירופים בילידי השבטים של אפריקה אנשים נחותים ולקחו אותם בהמוניהם אל מדינות רבות באירופה ובמושבות באמריקה, להיות עבדים.

אבל איך מתקיימים חיי העבדים?

העבד הוא אדם שאינו חופשי. אדוניו הוא שקובע את סדר היום שלו, את עבודתו ולמעשה הוא שקובע עבורו את מרבית הדברים הנוגעים לאורח חייו ודרכי התנהלותו בחיי היום יום.

מעבודה בשדות ובאחוזה של האדון, דרך אימהות שהן גם משרתות בביתו וילדי העבדים, אפילו הצעירים שבהם, שמטפלים בניקיון ובמלאכות שונות.

העבד אינו בן חורין ולא יכול לעזוב את אדוניו ולצאת לחופשי. ההיפך הוא הנכון - מרבית העבדים בהיסטוריה היו שייכים לאדוניהם באופן מוחלט, שירתו אותם והיו לגמרי נתונים לחסדיהם, לגחמותיהם ולהחלטותיהם.

מעבר לנטילת חירותם, מרבית העבדים סבלו מהשפלה ממשית של כבודם. הם פחדו מהאדונים שלהם ובקרב האדונים שררה לא פעם תרבות מאוד אלימה, שנועדה לשמור את העבדים צייתנים וכנועים לחלוטין. להרוג את העבד שלך הייתה זכותך המוחלטת וענישה על רצח עבדים הייתה נדירה.

בתקופת העבדות באמריקה, למשל, איבדו לא מעט בעלי-עבדים את אנושיותם. זו הייתה תוצאה ישירה של האלימות המרושעת והכוח המשחית שהתפתחו אצלם. עונשים קשים היו עניין שבשגרה וניתנו לעבדים על כל עבירה, גם הקלה ביותר. הצלפות והטלת מומים היו עניין מקובל, אבל לצידם היו גם ניצול גופני וכאמור, אפילו הוצאות להורג של עבדים "סוררים", בידי אדוניהם.

העבדים היו הרכוש של האדון. הם נישאו זה לזה רק באישור האדון. כמובן שנשותיהם וילדיהם היו שייכים לו ונוצלו גם הם כעבדים. חוץ מלנצל אותם לכל מטרה, מותר היה לבעלי העבדים גם למכור אותם לאחרים. בתקופת העבדות לא נדיר היה לראות שוקי עבדים, עם מכירות פומביות, שבהן נמכרים עבדים מבוגרים. לא פעם המכירה הייתה לצד הילדים והילדות שלהם, המוצעים למכירה גם הם ומופרדים מהוריהם כי מישהו אחר קנה אותם.

בשוק העבדים נהגו הקונים לבחון את "הסחורה" בציניות ואף באכזריות. סוחרי עבדים ובעלי אחוזות היו בוחנים את שיניהם, שריריהם, חוסנם הגופני ובריאותם הפיזית של העבדים המוצעים למכירה, כשבסופו של דבר הכל אמור לשקף את הרווח הכלכלי המובטח מהם וכמה תפוקה יספקו לאדון.


הנה הסיפור הכאוב והמרגיז של העבדות:

http://youtu.be/znwRJ5K85XI


בורות העבדים שהשתמרו בזנזיבר, אחד ממוקדי מסחר העבדים:

http://youtu.be/iWcOrNnHBIc


תפילה עתיקה ונואשת שהשאיר עבד מצרי קדום (מתורגם):

https://youtu.be/8eotO2Orpao


העבדות התנ"כית של עם ישראל במצרים (עברית):

https://youtu.be/1YhfeZwFr84


והייתם מאמינים שגם אנחנו עבדים? - עבדים מודרניים אבל עדיין (מתורגם):

https://youtu.be/oraRnV7zGsI
מאה הימים של נפוליאון
מה היו 100 הימים של נפוליאון?



לאחר שנפוליאון הכריז על עצמו קיסר צרפת ונסוג בחורף הרוסי הקשה, הוא הובס לראשונה בקרב על ידי קואליציית הארצות שהתנגדה לו. הללו הביסו אותו וגרשו אותו אל האי הזעיר אלבה. כך הפך נפוליאון, ברשות, לשליטו של אי קטן בטוסקנה שבאיטליה, במקום לשליט אירופה כולה.

אבל לאחר כמה שנים, משנחלש השלטון בצרפת, עזב בונפרטה ביוזמתו את האי וחזר לצרפת. הוא השתלט ללא קושי מיוחד על הרפובליקה, ששיוועה לימיה הגדולים בראשותו. כך החלה תקופת שלטונו השנייה, "תקופת מאה הימים".

שוב בשלטון, נפוליאון בונפרטה לא איבד זמן כדי להגן על שלטונו מכוחות הקואליציה האירופית. קואליציית המנצחים, שהביאה לגלותו באי הקטן, סרבה להתיר לו לשוב לשלטון. אבל נפוליאון לא נכנס להיסטריה ולא מתעסק בהיסטוריה. הוא עושה אותה. שוב הוא ניצח פה ושם ושוב הוא מתקדם לעבר קרב מכריע. הקרב הזה מתקיים ליד העיירה ווטרלו.

נפוליאון נחוש להחזיר את צרפת לימיה הגדולים, אבל בקרב ווטרלו הוא הובס על ידי כוחות הקואליציה, בראשות הדוכס הבריטי מוולינגטון.

כך הובס נפוליאון בונפרטה בקרב ווטרלו סופית וירד מבימת ההיסטוריה.. תמו מאה הימים של נפוליאון. הפעם נשלח נפוליאון לגלות באי המבודד והמרוחק סנט-הלנה, שבו הוא יחיה שנים ספורות, עד מותו בגיל 52.


כך שהה נפוליאון באי האיטלקי אלבה, שאליו הוגלה לאחר שנכשל ברוסיה, עד ששב ממנו לצרפת:

https://youtu.be/142bkmUb9DU


כשחזר לצרפת הוא אסף סביבו את הצבא מחדש והחל את מאה הימים. הנה הפגישה ביניהם:

https://youtu.be/puZh2LARvHU


האי סנט הלנה והבית שבו התגורר ומת נפוליאון בונפרטה:

https://youtu.be/p4T3ieZZxfE


וסרט תיעודי על בונפרטה המצביא, הקיסר ומי שיקבל מאה ימים של הזדמנות נוספת:

https://youtu.be/t5fO_Jc_Lps?long=yes

היסטוריה

הרודוטוס
מיהו הרודוטוס אבי ההיסטוריה וכיצד תרם להבנת הדמוקרטיה?



הֶרוֹדוֹטוֹס (Herodotus), הידוע כ"אבי ההיסטוריה", הוא פילוסוף יווני בן המאה ה-5 לפני הספירה. האיש נחשב ל"אבי ההיסטוריה", על שום היותו הראשון שנקט בשיטות מחקריות לתיעוד וניתוח של אירועים שקרו בימיו.

מאז פרסום ספרו היחיד של האיש, שחי בהליקרנאסוס, שהייתה באזור בדרום התורכית של ימינו, הוא זוכה להערכה רבה ואף לפופולריות. בספר, שנקרא "היסטוריוֹת" תיאר הרודוטוס את הפלישה הפרסית ליוון של התקופה.

מאז ימי העת העתיקה ועד לימי הביניים לא חדלו להעתיק בכתב יד את ספרו של הרודוטוס, על גבי פפירוסים ומגילות קלף. גם בעת החדשה הרבו להדפיסו והוא תורגם לשפות רבות.

חשיבותו הגדולה של הרודוטוס נובעת מהעובדה שהוא חולל מהפכה חשיבתית, בהיותו הראשון שהבדיל בין המחקר השיטתי של מאורעות העבר לבין מיתוסים וסיפורים שנוהגים היו אז לספר על אירועים שהיום היינו מכנים כאירועים היסטוריים.

כך שלמעשה הרודוטוס היה ההיסטוריון הידוע הראשון ומי שניסח עקרונות בסיס של מה שייוודע לימים כתחום מדעי, שייקרא כשם ספרו היחיד "היסטוריה".

בזכותו של הרודוטוס וברוח כתיבתו, המשיכו אנשים בתקופות שאחריו, לתעד ולשמר עדויות על האירועים שקרו בתקופתם. בכך הוא יצר מסורת מחקרית של עשיית סדר בידע האנושי על העבר או במילים אחרות - של ההִיסְטוֹרְיָה (History).

מאז "אבי ההיסטוריה" נוהגים ההיסטוריונים, כאנשי המדע, לעשות סדר שיטתי בידע שלנו על העבר. במקביל, מהמילה "היסטוריה" תיוולד עם השנים גם המילה האנגלית "Story", לסיפורים. ואגב, מעניין לציין שהניגוד וההשלמה בין התיעוד ההיסטורי והסיפורים המלווים את האירועים מלווים מאז את התחום. זאת משום שידוע שההיסטוריה נרשמת לרוב על ידי המנצחים וגרסתם לאירועים היא זו שנתפסת שנים רבות אחר כך לגרסה המקובלת, מה שלא פעם מעלה בעיה אמיתית לגבי אמינות המחקר ההיסטורי ומוביל היסטוריונים בעת החדשה לעודד כתיבת גרסאות שונות לאותן התרחשויות.


כך הוליד הרודוטוס את ההיסטוריה (מתורגם):

https://youtu.be/A542ixwyBhc


וציר זמן לילדים המתאר את ההיסטוריה האנושית עד אז ומאז (מתורגם):

https://youtu.be/8POXvpQ31Uc
מלחמת העולם השנייה
מהי מלחמת העולם השנייה ומדוע פרצה?



מלחמת העולם השנייה היתה מלחמה שפרצה לפני הכל בשל הדיקטטורה של אדולף היטלר, ששאף לכבוש את העולם ולעשות בו סדר חדש וגזעני.

למלחמת העולם השנייה היה גם רקע היסטורי, שנבע מהתוצאות הקשות שידעה גרמניה מהסכם ורסאי הדרקוני. על ההסכם הזה הוחתמה גרמניה, לאחר שהובסה במלחמת העולם הראשונה. היטלר עשה שימוש ציני ומניפולטיבי ברגשות העם הגרמני הפגוע ומרושש כתוצאה מהחובות האדירים שגרמניה נדרשה להשיב למנצחים במלחמה הקודמת, כדי לעלות לשלטון ובהמשך כדי לפתוח במלחמה עולמית נוספת ואף גרועה מקודמתה.

מלחמת העולם השנייה היא ללא ספק האסון מעשה ידי אדם, הגדול בתולדות האנושות. זוהי המלחמה הגדולה ביותר בתולדות המים האנושי והיא הביאה למותם של כ-60 עד 70 מיליון איש, מתוכם כ-40 מיליון אזרחים!

מלחמת העולם השנייה פרצה ב-1 בספטמבר 1939, עם פלישת גרמניה הנאצית לפולין והסתיימה ב-8 במאי 1945 עם חתימת גרמניה הנאצית על חוזה הכניעה הסופי.

במקביל לזירה האירופית שלה החלו אירועי המלחמה באסיה, בתחילת מלחמת סין-יפן השנייה ב-7 ביולי 1937. לאחר מכן, פתחו היפאנים במלחמה עם ארה"ב בפרל הרבור והמלחמה הפכה עולמית. הנאצים הכריזו מלחמה גם הם על ארה"ב והיא החלה להילחם גם ביפאנים וגם לצד הבריטים באירופה. מלחמת העולם השנייה בזירה האסייתית הסתיימה ב-15 באוגוסט 1945 עם כניעת יפן לארצות הברית.

במהלך מלחמת העולם השנייה התרחשה השואה, מבצע של רצח עם שלא היה לו תקדים בתולדות האנושות. באופן אירוני, מעריכים רבים מהמומחים וההיסטוריונים שדווקא אידיאולוגיית ומדיניות ההשמדה שהנהיגה גרמניה הנאצית, הן שהביאו לתבוסתה במלחמה.


הנה הסיבות לפרוץ מלחמת העולם השנייה (עברית):

https://youtu.be/a79rj6ztgPE


כך פרצה המלחמה האלימה והגדולה בהיסטוריה (עברית):

https://youtu.be/OSTNcYqNFWg


היהודים מיד יתחילו לסבול (עברית):

https://youtu.be/0CAYxRHOYLQ


השתלשלות האירועים שהביאו לפרוץ המלחמה (עברית):

https://youtu.be/LyX5zDoLyIc


מפתח המלחמה הדינמית והשתלשלות מלחמת העולם השנייה (מתורגם):

https://youtu.be/yUzpLl3CZJM


סקירה על מלחמת העולם השנייה באנגלית:

https://youtu.be/HUqy-OQvVtI


ומתקפת הבזק שיובילו הגרמנים בפתיחת מלחמת העולם השנייה והממו בה את אירופה (עברית):

https://youtu.be/HLIFpBE1SfU
טרמין
מה היה כלי הנגינה האלקטרוני הראשון בעולם?



טרמין הוא כלי נגינה אלקטרוני וכלי הנגינה הראשון שהנגינה בו מבוצעת ללא מגע. הוא נקרא על שם הרוסי לב טרמין שהמציא אותו בשנת 1919.

הנגינה בטרמין מתבצעת על ידי שינוי מרחק הידיים מזוג אנטנות. המרחק של הידיים משפיע על השדה האלקטרומגנטי שבסביבתן. האות מהאנטנות שולט על מתנד אלקטרוני המחולל את הצליל שמפיק הטרמין.

בנגינה שולטת יד אחת בגובה הצליל (תדר האות), והיד השנייה בעוצמה של הצליל.

הטרמין מנגן צלילים ממושכים ולא ניתן להפיק בו צלילים קצרים או נגינה קטועה, מה שנקרא במוסיקה "סטקטו".


הנה לב טרמין הממציא, מנגן בטרמין בעצמו:

http://youtu.be/w5qf9O6c20o


ביצוע בטרמין לשיר "אי שם מעבר לקשת":

https://youtu.be/K6KbEnGnymk


היום הטרמין הוא וירטואלי והוא בטאבלט או במחשב (ראו למטה קישור):

https://youtu.be/aFK_aq44z4Y
עכו
מה מדהים במתקפה של נפוליאון על עכו?



עכו היא עיר עתיקה, בת כ-5000 שנה, מערי הנמל העתיקות בעולם, קיימת כבר מתקופת הברונזה הקדומה. במאה ה-12 מנצחים המוסלמים בקרב קרני חיטים, בהנהגת צלאח א-דין, את הצבא הצלבני. כל ארץ ישראל נכבשת חוץ מ... עכו.

כן, עכו ההיסטורית הייתה עיר חשובה וחזקה ביותר. היא הגיעה לשיאה במאה ה-13 כשהייתה לבירת ממלכת ירושלים הקתולית ושימשה כמרכז השלטון הצלבני בארץ ישראל. בימי הביניים היא הביסה את המונגולים, אותו כוח לא מנוצח מהמזרח הרחוק, שיצר את האימפריה הגדולה ביותר בהיסטוריה ונעצר בה. עכו עשתה זאת שוב, כשהפכה לבירתו של אחמד אל-ג'זאר המוסלמי במאה ה-18.

אבל מאז החליפה אותה חיפה בתור עיר הנמל החשובה של צפון הארץ. עכו הפכה לעיר קטנה וחשובה הרבה פחות.

היו תקופות שבהן עכו היתה אחת הערים החשובות באזור, עיר מפתח לכיבוש ארץ ישראל, בזכות מיקומה על רצועת החוף הרחבה, מה שאיפשר למי שכבש אותה גישה נוחה ומהירה לתוך הארץ.

במאה ה-18 שלטו בה התורכים והמצביא הצרפתי נפוליאון החליט לכבוש אותה, בדרך לכיבוש המזרח.

מטרת הפלישה של נפוליאון אל המזרח התיכון בכלל ולארץ ישראל בפרט הייתה לאפשר לצרפת קשר ישיר ויבשתי עם הודו והמזרח. באותם ימים התקיים מרוץ ומאבק בין מעצמות המערב, ליצירת קשר כזה. במאבק הזה נכללו בריטניה, גרמניה, ואוסטריה. מטבע הדברים, נפוליאון רצה לנצח ולייצר את הקשר לטובת צרפת.

אבל למרבית הפתעתו, דווקא בעכו הוא נכשל. נפוליאון, שסבר שכמו בפריצה ליפו, הוא עומד להביס את עכו בקלות, נמלא מבוכה. כל תכניות הכיבוש של העיר הצפונית נכשלו. לאחר 54 ימי מצור על עכו ונסיונות חוזרים וכושלים לפרוץ לתוכה, נסוג הצבא הצרפתי התשוש והמובס. נפוליאון שניצח כמעט בכל הקרבות שניהל עד אז החל לחזור מושפל למולדתו.

שנים רבות אחרי שהובס בעכו, כשישב בכלא סנט הלנה, נפוליאון כתב בזיכרונותיו על כישלונו הצורב בכיבוש העיר: "אם עכו הייתה נופלת בידי, הייתי משנה את פני העולם".


כך נכשל נפוליאון לפרוץ את חומות עכו (עברית):

https://youtu.be/PqYbnchHyd4


והנה עכו וההיסטוריה המעניינת שלה (עברית):

http://youtu.be/xzeSllhn2dE?t=3m13s


תולדות אמנויות לחימה
איך התפתחו אמנויות הלחימה?



אמנויות לחימה (Martial arts) הן יכולות גופניות שנועדו לאפשר לחימה פנים אל פנים. רוב אמנויות הלחימה התפתחו במשך אלפי שנים, לרוב במדינות באסיה. בימי הביניים ידוע על אמנויות לחימה גם באירופה ולמעשה היה בכל תרבות אמנויות לחימה משלהן.

אמנויות הלחימה הראשונות התפתחו לפני כמעט 5000 שנה. הסגנונות העתיקים ביותר הידועים מאז הם דהרמה מארגה ההודית וההאבקות הסינית שְּוָואי גִ'יאָוו. עם זאת, רוב אמנויות הלחימה המוכרות בעולם נולדו משיטות לחימה שפיתחו על ידי נזיר בודהיסטי במאה ה-5 לספירה, במנזר שאולין שבסין.

כיום קיימים אלפי סגנונות של אמנויות הלחימה הסיניות. רק חלק קטן מהן זכה להתפשט אל העולם כולו. בין אמנויות לחימה אלה ניתן למצוא את הג'ודו, קרטה, קונג פו, טאי צ'י, קיק בוקסינג וקנדו.

כיום עוסקים מיליוני בני אדם ברחבי העולם באמנויות לחימה שונות, הן להגנה עצמית והן כפעילות גופנית לשעות הפנאי. יש מהם שאף הופכים את הלימוד למקצועי ומתחרים בתחרויות בינלאומיות. במקומות רבים בעולם לומדים כיום אמנויות לחימה כאלה בבתי ספר, במרכזים קהילתיים, ביחידות צבאיות ועוד.


הנה ההיסטוריה של אמנויות הלחימה:

http://youtu.be/B-lxbU47pho


הנה אמנות הלחימה העתיקה מהודו, דהרמה מארגה שפותחה לפני 5000 שנה:

http://youtu.be/3xS_BzQuO0Q
איפה נולדה תל-אביב?



ב-11 באפריל 1909, בשנת תרס"ט, התכנסו 66 משפחות על חוף שמצפון ליפו. שם, על דיונת החול, הגרילו ביניהם מי שכבר החליטו להקים את שכונת אחוזת בית, צדפים. על פי הסימון שעל הצדפים הללו הם חילקו ביניהם את מגרשי השכונה העתידית. לימים היא תצמח ותהיה לעיר תל אביב.

כולם היו יהודים מיפו שהחליטו לצאת ממנה כדי לחיות חיים עבריים ועצמאיים. ביניהם היו אנשים שהיום יש רחובות על שמם. מדיזנגוף, שיהיה ראש העיר הראשון של העיר תל אביב, דרך שלוש, מי שכבר ייסד את נווה צדק, בוגרשוב, שינקין, אבולעפיה, גוטמן, אריה וייס, עקיבא חסין ועוד רבים אחרים - כל אלו היו למייסדי העיר.

העיר הגדולה תל אביב החלה בתור השכונה היהודית החדשה שמחוץ לחומותיה של יפו. קדמה להם משפחת שלוש, שהגיעה ליפו שנים לפני כן מאלג'יריה והחלה לעסוק במסחר. אהרון שלוש, אבי המשפחה, התעשר מעסקיו ואז העיז ויצא מחומות יפו אל שכונה חדשה שיקים - השכונה הראשונה של תל אביב, היא נווה צדק.

אבל מועד יסודה הרשמי של העיר תל אביב נחשב בהצבעה ההיא, על הדיונה בחוף, ב-11 באפריל 1909. זה היה היום החמישי של חול המועד פסח באותה שנה. באותו יום התכנסה קבוצה של מייסדי העיר בחולות שמצפון ליפו. הם הגרילו ביניהם את המגרשים שעליהם יבנו את בתיהם בעיר העתידית שהם החליטו להקים, מחוץ ליפו. העיר הזו, הם קיוו, תהיה על פי הדגם של הערים המודרניות הנהוגות במערב אירופה.

הם החליטו להקים שכונה של בתים נמוכי קומה ומוקפי גינות.

מרבית מגרילי המגרשים היו אנשים שהשתתפו בקבוצה שהוקמה 3 שנים לפני כן ונקראה "אגודת בוני בתים". עתה השתנה שמה ל"אחוזת בית" ושנה אחר-כך, בשנת 1910, תחליף אחוזת-בית את שמה ל"תל אביב".


הנה סיפורה של נווה צדק - ההתחלה של תל אביב:

http://youtu.be/sTt6hCvCmlI?t=18s


כך נולדה תל אביב הקטנה שהפכה לתל אביב של היום:

https://www.youtube.com/watch?v=_HbLNwzDQdc


הנה תל אביב בימינו וכמה שהיא קצבית וללא הפסקה:

http://youtu.be/Zx1qpRlALsY?t=11s
מהי מלכודת הצריכה של ימינו?



כולנו רוצים את המכשיר הכי חדש, הכי מעודכן, הכי גדול או הכי קטן וקומפקטי, עם הפיצ'רים הכי מתקדמים, ההרחבות הכי מגניבות והיכולות ששום מכשיר אחר לא יעקוף. אבל הפלא ופלא - שוב ושוב אנחנו מתאכזבים ומגלים שזה קרה לנו שוב... רק הגענו הביתה וכבר המכשיר החדש שקנינו הוא ישן, כי יצא דגם חדש!

במילים אחרות - קרה לכם ודאי שנקלעתם לתסכול על שהמכשיר היוקרתי שקניתם לא מזמן התגלה במהירות כמיושן ולא נחשק? - זה לא במקרה כך - מלכודת הצריכה (Consumer culture) של ימינו היא תופעה צעירה יחסית. לא תמיד היה המין האנושי, במיוחד החלקים העשירים שבו, כל כך בזבזן בצריכה.

הכל מתחיל לאחר מלחמת העולם השנייה. הבום הכלכלי שחווה העולם המערבי הביא כסף רב לידיהם של ציבורים גדולים והם החלו לקנות. בתחילה הם היו מהוססים, מוציאים פה ושם, אך מנסים לשמור חיסכון לימים קשים. בהמשך הם החלו לצרוך יותר ויותר והחל בולמוס צרכני כמותו לא הכיר המין האנושי מעולם. אמריקה הובילה במירוץ הצריכה הזה, אבל מדינות רבות נגררו אחריה, במה שנדמה כמסע תענוגות, שלא לומר מסע קניות מטורף...

וכך אנחנו חיים היום בעולם שיש בו המון מוצרים. אבל המכשיר שעד לפני זמן קצר היה מושא חלומותינו והאמנו שהוא עתיד לשנות את חיינו ושהאושר שיביא איתו ימלא את ימינו, מסתבר שהוא אשליה אחת גדולה ויש טובים, חדישים ונוצצים ממנו ושהם בהישג ידינו. רק עוד כמה דולרים והאושר כולו שלנו...

אז הבנתם ודאי כבר שהאושר הוא בסך הכל מניפולציה אינסופית של פרסומות מתוחכמות, עם דימויים וצלילים מלהיבים וקריינים שכל מילה שלהם נכתבה על ידי פסיכולוגים ומומחי שיווק ואשליה. ודאי הפנמתם שהכל הוא חלק מתרמיות פרסומיות שנועדו לגרום לנו להרגיש כך. כי היצרנים מספרים סיפורים יפים ואנחנו באמת יכולים שלא לקנות. הרי מרבית הפיצ'רים החדשים לא באמת נחוצים, לעתים אף מיותרים וחלקם ממש פוגעים במה שהמכשיר הקודם עשה כל כך טוב...

אל המלכודת הזו של הצריכה, תתפלאו, אנו נכנסים מרצוננו. האמת כה שקופה, עד שמי שלא מבין אותה הוא ככל הנראה תמים במיוחד, או שבוחר ורוצה להיות חלק מהמירוץ הבלתי מושג אל האושר הצרכני שלא באמת קיים.


הנה מלכודת הצריכה המיישנת את כל מה שחדש במהירות:

https://youtu.be/uNbgQxmcYQY


האם זה הפתרון לאובססיה הזו, של צריכה שאין לה שובע? (עברית)

https://youtu.be/D7VlC76_RZ4


יש אנשים שיצאו ממירוץ הצריכה המטורף (עברית):

https://youtu.be/UQGJ7LI5ABM


וזו ההמלצה הפשוטה ביותר שתאפשר לנו לחמוק ממלכודת הצריכה המטורפת (עברית):

https://youtu.be/rcGD4VBMuW8
איך הוקמה תל אביב?



ממש לא. תל אביב קמה מהחולות. היא החלה כעיר קטנה בגודל של שכונה תל אביבית של היום וכונתה "פנינת הציונות". על אף הרבה מאד ספקות של "מומחים" ונסיונות לדכא את ההתלהבות של בוני העיר, היא הפכה די מהר לאחד המקומות ההומים ומלאי אדם בארץ ישראל ולאחר מכן במדינת ישראל.

כיום היא העיר הגדולה בישראל וודאי החשובה והמצליחה שבערינו, אבל ההתחלה היתה צנועה יותר.. קבוצת יהודים תושבי יפו, רצו לחיות חיים עבריים עצמאיים וללא תלות בערבים שביפו. הם החליטו בשנת 1909 לייסד את שכונת אחוזת בית. חלומם היה להקים שכונת בתים נמוכי קומה ומוקפים בגינות, משהו כמו ישוב קהילתי של היום. קבוצה זו התכנסה בשנת 1906 והפכה לאגודה. התכנית היתה להקים עיר עברית ומודרנית מחוץ ליפו, ממש כמו הערים שבמערב אירופה. לאחר הקמת "אחוזת בית" הוסב שמה בשנת 1910 ל"תל אביב" ובהדרגה היא גדלה והתפשטה לכל הכיוונים והיתה לבירת העסקים ומרכז הפעילות של מדינת ישראל.


הנה תל אביב הקטנה בשנת 1935 (עברית):

http://youtu.be/F2iGPT4rZ3g


סקירה על החיים בתל אביב הקטנה (עברית):

http://youtu.be/a29uu-sXtvs


וסרט ארוך עם תולדות תל אביב ב-100 השנים האחרונות (עברית):

https://youtu.be/D8B61WQJ9QU?long=yes
מהו המכתב שהציל את העולם החופשי?



אם היו עושים תחרות בין המכתבים שנשלחו בתולדות האנושות, על החשוב והמשפיע בהיסטוריה, כנראה שאת אחד המקומות החשובים ביותר היה תופס מכתב ששינה את גורל מלחמת העולם ואת ההיסטוריה של המאה ה-20.

הוא מכונה מכתב איינשטיין-סילארד (Einstein-Szilard Letter). המכתב הזה נולד ערב פתיחת מלחמת העולם השנייה. אל אלברט איינשטיין, מגדולי המדענים של אותה תקופה, שברח מאירופה אל ארצות הברית, פנו שלושה מדענים מהונגריה, שכתבו מכתב. גם הם עצמם היגרו לארה"ב אך זכרו את אכזריותם של הנאצים וחששו מהידע שהצטבר אצלם בתחום ביקוע הגרעין, כמו גם מהעובדה שמרבצי האורניום הגדולים שבצ'כוסלובקיה נפלו לידיו של היטלר. המדענים ההונגרים ביקשו מאיינשטיין, מאנשי המדע המוערכים בעולם, עזרה. בקשתם הייתה שיסייע לשכנע את נשיא ארה"ב רוזבלט, בנחיצות הפיתוח של נשק גרעיני אמריקני.

וכך הסכים איינשטיין לחתום על המכתב שכתב לאו סילארד בהתייעצות עם שני חבריו הפיזיקאים אדוארד טלר ויוג'ין ויגנר. הוא נשלח בתחילת אוגוסט 1939 לרוזוולט, נשיא ארצות הברית, על ידי איינשטיין וסילארד. במכתב הם כתבו על החשש שהפיזיקאים של היטלר יקדימו את ארה"ב ושאר המדינות הדמוקרטיות בפיתוח פצצה גרעינית והאיצו בו לפתח פצצת ביקוע גרעיני על ידי ארצות הברית.

איינשטיין ו"השלישייה ההונגרית" הצליחו במשימה. על אף שהחל בהיסוס ובאיחור, הממשל האמריקאי השקיע בפרויקט מנהטן משאבים רבים והשיג יתרון ניכר על פני הנאצים. מהצד השני ולמזלו של העולם החופשי, העדיף היטלר להמר על פיתוח של כלי נשק אחרים והחמיץ את הנשק הגרעיני. התוצאה הייתה פצצות האטום שהוטלו על הירושימה ועל נגסאקי ושהכריעו את מלחמת העולם השנייה.


הנה המכתב שהציל את העולם החופשי:

https://youtu.be/s9wmhSJ-uKU


המחזה של השיחה בנושא עם נשיא ארה"ב:

https://youtu.be/sQGjiieee-A
מה היה משבר הטילים בקובה?



במשך 13 הימים הארוכים ביותר שעברו על העולם, כמעט איש לא ידע עד כמה הוא היה קרוב לחורבן. בפעם הראשונה בהיסטוריה עומדים בני האדם עם כל הדרוש כדי להשמיד את כל החיים על כדור הארץ ודרושה רק לחיצה על כפתור..

במשבר הטילים בקובה העולם עמד בפני סכנה ממשית של מלחמה גרעינית בין שתי מעצמות העל, ארצות הברית של אמריקה וברית המועצות. זה קרה כשבריה"מ בהנהגת חרושצ'וב הציבה טילים גרעיניים באי קובה, במרחק של כ-240 קילומטרים מחופי ארה"ב, "כדי להגן על קובה". קובה שנשלטה בידי הקומוניסטים בראשות המהפכן פידל קסטרו הייתה אויבת של ארה"ב. ארה"ב בראשות הנשיא הצעיר ג'ון קנדי לא השלימה עם הצבת הטילים. קנדי אמר אז "שנות ה-30 לימדו אותנו לקח ברור. התנהגות תוקפנית, אם מתירים לה להתפתח ללא מעצור, מביאה בסופו של דבר למלחמה".

בניגוד לעצת רוב היועצים שלו, שהציגו לתקוף את הטילים ולהשמידם, הנשיא קנדי נהג בתבונה ובאיפוק והכריז על סגר ימי, למעשה מצור על קובה. חרושצ'וב בתגובה שלח 25 ספינות מלחמה לכיוון קובה. הבית הלבן הוציא הודעה שכל נסיון לפרוץ את הסגר ייבלם בכוח. בארצות הברית חששו אזרחים רבים שהעולם עומד על סף מלחמת עולם שלישית, הפעם מלחמה גרעינית. אנשים אגרו מזון והכינו מקלטים, בחשש גדול ובידיעה שהמקלטים אינם הגנה מספקת בפני פצצות אטום.

אבל המנהיג הרוסי חרושצ'וב מצמץ ראשון. הוא הורה למשחתות הסובייטיות להסתובב ולחזור הביתה. הוא הציע פגישת פסגה, אך הבית הלבן סרב. קנדי עמד על דרישתו למנוע הצבת טילים בקובה. במגעים סודיים שנוהלו בשקט בין המעצמות התחייבה ארה"ב שלא לתקוף את קובה ולאפשר מט כבוד לרוסי. קנדי גם הודיע שבחודשים הקרובים תפנה ארצות הברית את טילי הניסוי שהציבה זה מכבר בטורקיה. הסובייטים נסוגו מהתכנית להצבת הטילים הבליסטיים בקובה ופינו את מה שכבר הוצב שם.

זה היה נצחון לשני הצדדים - בעוד שהרוסים זכו בניצחון טקטי, קנדי הוכיח שארה"ב נחושה לבלום את הרוסים מפגיעה או איום על העולם המערבי. באופן אישי זכה קנדי הצעיר, נשיא חדש ולא מוערך עד אז, להכרה במנהיגותו ובתבונתו המדינית שאפשרה לו לנווט משבר מורכב ומסובך בהצלחה יתרה. מעט לאחר המשבר הוא נשא נאום שהזמין את ברית המועצות לשמור ביחד על העולם וחרושצ'וב נעתר. המעצמות סיכמו על הפסקת הניסויים הגרעיניים. שהובס במשבר הטילים הזה, הודח זמן מה לאחר מכן.


הנה רצף האירועים שהביא למשבר הטילים בקובה (מתורגם):

https://youtu.be/bwWW3sbk4EU


כך התרחש משבר הטילים של קובה - באנגלית:

https://youtu.be/XbKCyQn5oTc


עד כמה קרוב היה העולם למלחמת העולם השלישית:

http://youtu.be/Ig8UdfQKXSY


סרטון היסטורי שערכו תלמידים אמריקניים על משבר הטילים של קובה:

http://youtu.be/Bzgps7u61W4


השיר "גשם כבד עומד ליפול" של בוב דילן נכתב על האיום הגרעיני שהסתמן במשבר הטילים של קובה:

https://youtu.be/8O7heJ5ILvM


וסרט תיעודי על משבר הטילים והימים שבהם עצר העולם את נשימתו:

https://youtu.be/dC4XhIjBPEQ?long=yes
מה זה פוטש?



פוטש פירושו מזימה לתפיסת השלטון מידי השליטים החוקיים, על ידי קבוצת קושרים מצומצמת ובדרך שאינה חוקית. מקור המלה בגרמנית. פירושה דחיפה, או מהלומה. לאחרונה המילה עלתה לכותרות כשראש הממשלה האשים שרים בממשלתו בנסיון לפוטש, להדחה שלו בדרך שאינה דמוקרטית.

ההקשר הרע של המלה הזו קשור בהיסטוריה ובמיוחד האלימה והלא-דמוקרטית. אחד הפוטשים המפורסמים בהיסטוריה היה 'הפוטש במרתף הבירה' בשנת 1923, שבו ניסה אדולף היטלר לתפוס את השלטון בבוואריה, בדרך להשתלטות על גרמניה כולה. הפוטש שנכשל הכניס אותו לבית הסוהר, אך לא פגע במאמציו להשתלט לבסוף על הדמוקרטיה הגרמנית, כיוון שהוא אפשר לו לכתוב ספר מלא שטנה נגד היהודים ולהשתלט על גרמניה.

כיום משתמשים במושג פוטש, גם לתיאור של נסיונות חתרניים שנעשים בסתר, לשינוי המצב הקיים. נסיונות כאלה אולי לא עוברים על החוק, אך המכנים אותם פוטש מסמנים אותם לציבור כלא נאותים.


הנה 'פוטש מרתף הבירה' של הנאצים:

http://youtu.be/FpUA1Kbmaow


דרמה שמתארת את הפוטש:

http://youtu.be/0VuFrJibv9U


בהיסטוריה:

http://youtu.be/lbvMnFwe4lc


והנה סיפור הפוטש הזה:

http://youtu.be/DvD8bbCiAVE


בחוקה האמריקאית יש הליך שנקרא "הדחה" והמודח ואנשיו תמיד ינסו לטעון שמדובר בפוטש (מתורגם):

https://youtu.be/hSszixvo7d8
מה עשה ארגון האצ"ל?



ארגון אצ"ל היה ארגון מחתרתי שהוקם בשנת 1937. הארגון נשען על רעיונותיו של ז'בוטינסקי ומטרתו הייתה הכנה למלחמה, עד לניצחון על הבריטים והערבים בארץ ישראל. חברי הארגון התנגדו להבלגה של ארגון "ההגנה" על פרעות שביצעו ערביי ארץ-ישראל. הם פרשו כדי לפנות לשימוש בכוח אלים נגד הערבים והבריטים בתקופת המנדט.

החל משנת 1944 הנהיג מפקד האצ"ל מנחם בגין את האצ"ל למרד צבאי בשלטונות המנדט הבריטי. בוצעו פעולות צבאיות נגד בסיסים ושדות תעופה בריטיים, כולל פיצוץ המפקדה הראשית של הבריטים במלון המלך דוד. פעולה זו גרמה לכמעט 100 הרוגים, כולל אזרחים חפים מפשע. היא הביאה לרדיפת חברי האצ"ל על ידי הבריטים, בתמיכה של הנהגת היישוב היהודי בארץ ישראל. קראו לתקופה זו "הסזון" והיא הייתה רוויה במאסרים, הוצאות להורג ורדיפה של חברי האצ"ל.

עם פרוץ מלחמת העצמאות נכנסו חיילי האצ"ל לפעילות בכוח הלוחם, ביחד עם "ההגנה". עם קום המדינה פסק האצ"ל לפעול כארגון נפרד וחלק מחבריו פנו לפעילות פוליטית, במסגרת תנועת החירות.


הנה סרטון על ארגון אצ"ל:

http://youtu.be/4TZDPEr3IWA


על הנשים לוחמות האצ"ל:

http://youtu.be/phK06utpMpI


ואחת מפעולות הטרור של האצ"ל:

http://youtu.be/OeUWMyFAEXE
למה אמריקה נקראת אמריקה?



לפעמים ההיסטוריה מזכה את מי שיש לו מספיק תבונה להבין את מה שכולם רואים, אך לא מבינים. הנווט ומגלה הארצות מאיטליה, אמריגו וספוצ'י, הפליג בשליחות מלך פורטוגל, בשנת 1501, לחופיה הדרומיים של אמריקה. לאחר שהגיע לאזורים שמעולם לא תועדו במסעות הרבים שניהלו האירופים במזרח אסיה, וספוצ'י היה הראשון שהבין שמדובר ביבשת אחרת, יבשת חדשה.

טענתו הייתה אמיצה ונועזת. בא אדם וטוען שהעולם לא מכיל רק שלוש יבשות אלא ארבע! - עד אז כולם חשבו כמו קולומבוס, שהוא גילה נתיב להודו. הרי קולומבוס היה בטוח שהשבטים המקומיים שגילה שם הם הודים ולכן קרא להם "אינדיאנים", מילה שפירושה "הודים". ובאמת, בתוך שנים אחדות הגיעו הגיאוגרפים למסקנה שאמריגו צודק.

אז אם היבשות הקודמות נקראו על שם נשים, הסכימו חוקרי העולם לקרוא ליבשת החדשה על שמו של גבר וקיבלו את השם שנתן לה הגאוגרף הגרמני מרטין ולדזמילר - "אמריקה".


הנה המגלים של אמריקה, שלא ידעו שהם כאלה, עד שאמריגו עלה על האמת:

https://youtu.be/-6s5JEAaVoI


וסרטון קצר על תגליתו של אמריגו וספוצ'י:

http://youtu.be/AzZ3M2lJKa4?t=19s


על בחירת השם אמריקה:

http://youtu.be/Od9as8HR5Go


מי המציא את אבק השריפה?



את אבק השריפה (Gun powder) אנו "חייבים" לסינים. תודות להמצאה הזו יש לנו מלחמות הרסניות ופצצות שהרוסות והורגות בכוח הרס עצום.

כבר בשנת 300 לפני הספירה עסקו הסינים בפיצוצים להנאתם, כשנהגו לחמם קני במבוק ובכך לפוצץ אותם. את אבק השריפה עצמו הם פיתחו בסביבות המאה ה-9 לספירה. מאה שנים אחר-כך, במאה ה-10 לספירה, החלו הסינים לירות מעין פגזים קדומים, או יותר נכון רומחי-אש, על אויביהם.

לאירופה הגיעה אבקת השריפה בסביבות המאה ה-13. אז החלו האירופים להשתמש בה בשדה הקרב. תותחים החלו לירות פגזים עם אבק שרפה ורובים הוטענו בכדורים מתפוצצים. מאירופה ואסיה החל התפשט אבק השרפה למזרח התיכון ולארצות ערב והחל לשמש כחומר נפץ. כוח ההרס וההרג המשמעותי שלו הפך למרכיב החשוב במלחמות השונות שהתקיימו מאז בעולם כולו.


הנה סיפורו של אבק השריפה שנולד בסין:

https://youtu.be/1vYqF9P0ieo


הנה סרטון מתורגם לעברית על אבק השריפה, המצאתו ושימושיו:

http://youtu.be/mqHVRgCkCDE?t=8s
מה קרה במלחמה הקרה?



המלחמה הקרה הוא כינוי למלחמה שמעולם לא התקיימה. היא היתה מאבק שקט ומתמשך בין הגוש המזרחי, בראשות ברית המועצות ובין הגוש המערבי, שבראשו עמדה ארצות הברית.

המלחמה הקרה החלה מיד עם תום מלחמת העולם השנייה. הכינוי "מלחמה קרה" הוצע על ידי הפוליטיקאי האמריקאי ברנרד ברוך ומטרתו היתה לסמן את התחרות שבין הגושים, פעולות הריגול המתמשכות ביניהם, מאבקי העוצמה והאיומים הצבאיים שביניהן. היו גם פעולות מלחמתיות רבות שהושפעו ונגזרו מהמלחמה הקרה, ביניהן מלחמת ויאטנם, המלחמה בקוריאה, מבצע קדש ומלחמת ששת הימים.

תום המלחמה הקרה הגיע כשחלה התפרקות של ברית המועצות, בתחום שנות ה-80 של המאה ה-20.


הנה סרטון על המלחמה הקרה (מתורגם):

https://youtu.be/-QopdZ7G8ww


סקירה באנגלית על המלחמה הקרה בשנים 1945-1991:

http://youtu.be/g3wpV0OoHRk?t=8s


הריגול במלחמה הקרה:

https://youtu.be/0zm1WX2nQ5c


המלחמה הקרה הסתיימה בשנות ה-80 (עברית):

https://youtu.be/9Xqm7MTF5ok


וקרבות האוויר בתקופת המלחמה הקרה (עברית):

https://youtu.be/fnzZ2oQw_u8
מה עושה הזמן לחברה האנושית?



הזמן שעובר עושה שינויים גדולים בחברה האנושית. החברה משתנה והמקומות משתנים, חידושים והמצאות משנות את הסביבה ואת לבושם וחייהם של האנשים. לפעמים קשה להאמין עד כמה משתנה החברה האנושית במהלך השנים והשינויים האלה רק הולכים ונעשים מהירים.

השוואה בין החיים של פעם והחיים של היום היא תמיד דבר מסקרן שמראה כמה שינויים חלו, אבל מעניין גם לראות שאחרי שמתעלמים מהחידושים והצורה שלהם, הרבה דברים נשארים בדיוק כמו שהיו - היחסים בין אנשים, הרגשות וכדומה.


הנה סרטון על קיומו של הזמן (מתורגם):

https://youtu.be/R3tbVHlsKhs


כאן משוות שתי בנות בין פעם והיום (עברית):

http://youtu.be/Xa6tbYR-_mM


מה עושה הזמן לעיר לונדון, אחרי 90 שנה:

http://youtu.be/U-9ya-v1Zmw
מהו תיאטרון הגלוב?



תיאטרון הגלוב (The Globe Theatre) הוא שמו של תיאטרון שנבנה בסוף המאה ה-16 עבור להקת התיאטרון של ויליאם שייקספיר. ב-1613 עלה התיאטרון באש, בשל ירי תותח במחזה "הנרי השמיני" של שייקספיר, שהצית את גג הקש שלו. שנה לאחר מכן נבנה התיאטרון מחדש ונפתח, כשהפעם יש לו גג רעפים. בהשפעת הפוריטנים (תנועה שנאבקה בהשפעות קתוליות על הכנסיה של אנגליה) נסגר התיאטרון בשנת 1642 ונהרס. רק בשנת 1989 נתגלו היסודות שלו, מתחת לבניין אחר.

בשנת 1997 הוקם שחזור של תיאטרון גלוב, כ-200 מטרים מהמקום שבו ניצב בעבר התיאטרון המקורי. לבנייתו השתמשו בתכניות המקוריות של הגלוב העתיק. כיום הוא אחד המקומות המבוקשים בלונדון, לצפייה במחזות של שייקספיר. כמו בתיאטרון הגלוב האליזבטני, גם גגו הפתוח של התיאטרון החדש עשוי מקש, אך הוא בטוח יותר וכיום לא יורים יותר בתיאטרון..


הנה סרטון על תיאטרון הגלוב והסיפור ההיסטורי שלו:

https://youtu.be/m3VGa6Fp3zI


סרטון אנימציה שבו שייקספיר עצמו מספר על תיאטרון הגלוב:

https://youtu.be/P0SBg-KG4C4


קטע ממחזה על קליאופטרה ואנטוניוס:

https://youtu.be/czxcFuTTuVk


ופרסומת לגלוב:

https://youtu.be/fhWhyUD7Jp0
מהם אופני סוס השעשועים?
מי היו המעפילים ולמה עלתה ספינת מעפילים על שרטון מול חופי תל אביב?
למה סבלו הלבקנים בהיסטוריה?
מיהו ממציא המחשב?
למה נחפרה תעלת סואץ?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.