» «
גשר
למה בונים גשרים?



גשר בונים כדי לחצות מעל נהרות, כבישים או עמקים, מבלי לגרום לכביש לרדת אליהם.

לעיתים, כמו במקרה של נחלים או נהרות, אין אפשרות אלא לעבור מעליהם בגשר.

במקרים של גשר מעל כביש, הוא נועד לחסוך לנהגים זמן רב של המתנה בצומת ולמנוע פקקי תנועה בשעות העומס.


תרגיל חשיבה - איך אתם הייתם בונים גשר טוב? (עברית)

http://youtu.be/6BBuWN71p6o


כך בונים גשר:

http://youtu.be/Rn9RPAOcQ_0


בניה בהילוך מהיר של גשר עצום מעל סכר הובר:

http://youtu.be/fu4_gY5TFOY


סרטון דומה של גשר מעל נהר:

http://youtu.be/8gvgUdQo9LM


מעל הים:

http://youtu.be/8RTWMEouKdw


ושיר על הגשר המתמוטט של לונדון:

http://youtu.be/JUke3Hnv8o4
ג'ימי הסלדן
מי מת מההמצאה שרכש?



ג'ימי הסלדן היה מולטי מיליונר בריטי שרכש את חברת סגווי מידיו של הממציא דין קיימן. הוא מת בצורה טראגית ביותר. לקראת השקת דגם שטח חדש של הסגווי, בעת שניסה נסיעת שטח באחוזתו עם הסגווי, הוא נפל מצוק אל מימי הנהר העובר בשטח האחוזה הגדולה שלו שבאנגליה. עובר אורח מצא אותו מת בנהר.

סיפור חייו של הסלדן מעניין לא פחות ממותו. הוא היה כורה אנגלי פשוט שפוטר מעבודתו במכרה ועם פיצויי הפיטורין שלו הוא הקים חברה שפיתחה מערכות שאיפשרו לו לזכות בחוזים עם גופים ביטחוניים באנגליה, בארה"ב ובנאט"ו. הוא יצר למשל התקן ממוגן מפני ירי שניתן להעביר ממקום למקום ושמבוסס על מערכת שאוספת מים וחול וכלוב תיל שהפך להצלחה מסחררת בצבאות שונים בעולם.


הנה סרטון על ג'ימי הסלדן ומותו הטראגי:

http://youtu.be/sHKrt1iPvMc?t=4s
ריקשה
מהי הריקשה העתיקה ואיפה נוסעים בריקשות בימינו?



הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להוביל נוסעים ממקום למקום.

הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.

בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו "ממונעות אדם". כלומר מי שהיה הכוח המניע בהן היה מסיע הריקשה, שהיה רץ ומושך את הריקשה עליה ישב הנוסע.

בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.

כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.

הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ואם ככלי להסעת תיירים באירופה.


הנה תולדות הריקשה:

https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s


יש גם ריקשות ממונעות בהודו:

http://youtu.be/vX0a_LyCM6c


שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:

http://youtu.be/xLsg4QEHPS0


האבולוציה של ריקשות האופניים:

https://youtu.be/lQTi8DSWSlI


ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:

https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ


וריקשה עם מזגן? - כן...

https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s
טוק טוק
מה מיוחד בטוק טוק התאילנדי?



הטוק טוק (Tuk tuk) הוא המונית הלא רשמית של תאילנד. אם תרצו זוהי מונית העניים התאילנדית, כשמצד שני אין תייר שיבקר שם, מבלי לנסוע לפחות פעם אחת על הטוק טוק.

הטוק טוק הוא למעשה אופנוע טוסטוס, בעל 3 גלגלים, שעליו הותקנה יחידה מוסעת ופתוחה, עם מושבים שיכולים לנסוע עליהם גם 4 אנשים. רוב הטוק טוקים מכוסים בגג.

הטוק טוק נוסע יפה ומגיע למהירות של 90 קילומטרים לשעה. הוא נראה בדיוק כמו לפני יותר מ-50 שנה, אבל הוא עצמו משוכלל הרבה יותר, קל יותר ובעל מנוע משוכלל וחזק, בעל 60 כוחות סוס, שנוסע על גז ולא על בנזין כבעבר.

נהגי הטוקטוקים בעיר הבירה בנגקוק, נוסעים מהר ולא חוששים להידחף לתוך הפקקים המפורסמים של העיר ההומה אדם וכלי רכב. אז אולי הנסיעה בו היא קצת מעיקה, בשל העשן שהנוסע מריח כל הזמן מהמכוניות הרבות שלפניו, אבל מצד שני, נהגי הטוק טוק מכירים היטב את הרחובות והכבישים וכמעט תמיד מצליחים להביא את הנוסעים אל היעד, מהר יותר מהמוניות.

שמו של הטוק טוק ניתן לו על שום צלילי הנקישה שמשמיע המנוע שלו.


הנה הטוק טוק בתאילנד:

https://youtu.be/s1t80DyAT9I


תיירים אוהבים אותו מאד:

https://youtu.be/2dNMgFMEbrM


בואו לנסיעה על הטוק טוק:

https://youtu.be/z6ZKZyAjtoU


גם בקמבודיה יש טוק טוקים:

https://youtu.be/0VcnCgeYfn0?end=1m36s


ומצגת וידאו של טוק טוקים בשלל צבעים והקשרים:

https://youtu.be/FUTHfsF8ZQM

תחבורה

אופניים
מי המציא את האופניים?



ממציא האופניים המוקדמות הוא הצרפתי ז'וזף ניפס שבשנת 1816 בנה מעין אופניים, שמוט חיבר בין שני הגלגלים שלהם והנוסע ישב על המוט ובעט באדמה בכדי להניע אותן קדימה. בשנת 1818 שיפר הברון הגרמני קארל פון דרייס את ההמצאה ויצר "אופני דחיפה" או דרייסין, כמו שקראו להם על שמו.

אבל רק 21 שנה לאחר מכן, בשנת 1839 יצר נפח סקוטי בשם קירקפטריק מקמילן את האופניים המודרניות. הוא בנה גל ארכובה - מתקן להנעה של הגלגל האחורי באמצעות הרגליים, פעולה שאנו קוראים לה כיום "דיווש".

היו גם גירסאות שלא התפתחו, כמו "מרטיטי העצמות" של הצרפתים ארנסט מישהו ופייר ללמן, שבנו את האופניים עם הגלגל הקדמי הגדול מאד, שעליו ישירות דיווש הרוכב. האופניים הללו שהאמריקאים קראו להם "פני ורבע" (בגלל גודל הגלגלים השונה) היו קשים לרכיבה. בשל גובה הכיסא וחלוקת המשקל הגרועה שלהם הרוכבים הסתכנו בנפילה מגובה רב וחבלות. אחריהם פותחו "האופניים הבטוחות" שמזכירות את האופניים המודרניות ושווקו כך כדי להדגיש שהם בטוחים יותר מהאופניים הקודמים - "האופניים הרגילים".

בסוף המאה ה-19 הגיעו האופניים לתור הזהב שלהם - המצאות כמו הצמיג המנופח באוויר וההנעה באמצעות שרשרת, שיפרו אותם והפכו אותם לכלי רכב פופולארי מאד.


הנה המצאת האופניים והימים הראשונים של האופניים:

http://youtu.be/WOaJw2XQzO8


רוכב מודרני על "האופניים הרגילים":

http://youtu.be/OptGmDkEwJs


וההתפתחות של האופניים בקצרה:

https://youtu.be/E-U02-RWUPc
DC3
כיצד שינה מטוס ה-DC3 את עולם התעופה?



מטוס ה-DC3 הוא אולי המטוס המעניין ביותר בתולדות התיירות. עד שהוא נולד הייתה הטיסה עניין יקר במיוחד, שרק עשירים מופלגים נהנו ממנו. המטוס הזה נולד בכלל מה-DC2 שהיה מטוס עמיד, מהיר ומוצלח מאוד. הייתה זו חברת תעופה שהזמינה אצל חברת מקדונלד - דאגלס, המתחרה הגדולה של בואינג המצליחה, מטוס נוסעים גדול ומהיר יותר.

התוצאה הייתה מטוס מהיר יותר, שהטיס כמעט פי 2 נוסעים מקודמו (22 לעומת 12 ב-DC2) ואגב כך, כמעט ולא הגדיל את תצרוכת הדלק שלו. מכאן באה ההצלחה הכלכלית האדירה של המטוס החדש. כרטיסי הטיסה הוזלו משמעותית בו, כי ניתן היה להטיס בו המון נוסעים ולעשות זאת במחיר כמעט זהה למתחריו וקודמיו. מכאן למעשה, הגיעה הטיסה גם למעמד הבינוני. המוני אנשים שבעבר לא יכולים היו לחלום על טיסה, לפתע מצאו את עצמם עם מזוודה על המטוס, בדרך לחופשה בארץ רחוקה.

אגב, מכאן גם נולד מקצוע הדיילת, עם ההצלחה של מטוס ה-DC3. בתור מטוס שהטיס יותר מפי 2 מהמתחרה היחיד שלו, היו צריכים מי שיטפל, יזין וישרת את 22 הנוסעים שבו. נשים רבות מצאו את עצמן במקצוע חדש לחלוטין - הדיילת. המקצוע הזה משך אליו המוני נשים שגם כך לא היו משופעות במקצועות שיכולות היו לעסוק בהם באותה תקופה. אולי לא פמיניזם, אבל בכל זאת התקדמות מסוימת לכיוונו.

גם גיבור מלחמה היה ה-DC3 הזה... כי במלחמת העולם השנייה הפכו האמריקאים את המטוס הפופולרי למטוס נושא גייסות. כאן הם יקראו לו דקוטה. גם כאן הוא הפך מיד להצלחה מסחררת, כי זה היה מטוס עמיד במיוחד, שכמעט שום דבר לא הפיל אותו והוא צלח מבחנים אינסופיים במצבים קשים וברגעי מלחמה.

כמובן שאחרי המלחמה נמכרו המוני דקוטות מעודפי הצבא, ליותר מ-100 מדינות שרכשו אותם בגרושים ונהנו מאוד מהמטוסים האמינים והמצוינים האלה. במקומות רבים בעולם הוא עדיין טס! בזכותו הפכו הטיסות לזולות מאי-פעם והתיירות העולמית החלה להמריא אל השמיים, תרתי משמע!

אז ניתן לומר בקלות שה-DC3 היה מטוס גבר, גיבור ומתגבר גם יחד!


הנה סיפורו של מטוס ה-DC3 (עברית):

https://youtu.be/E7PwRbbvZ_M
מטוס הרקולס
מה גדולתו של מטוס ההרקולס?



מטוסי ההרקולס (Hercules planes) מתוצרת חברת לוקהיד האמריקאית הם מהידועים מבין מטוסי המטען בעולם. עד היום משמשים המטוסים הללו, ממטוסי התובלה הטובים בהיסטוריה, כאמת מידה למטוסי המטען באשר הם.

מטוס ההרקולס, ששמו המדויק הוא הרקולס C-130, הוא מטוס תובלה בינוני בגודלו, המתמחה בהצנחת מטענים מגובה נמוך של מטרים בודדים, עבור הכוחות לוחמים. המשימות הללו הן מסוכנות מאוד, בעיקר כשהמטוסים הללו טסים בגובה של 5 מטרים מעל הקרקע.

אבל ההרקולס הוא לא רק מטוס תובלה לציוד ולוחמים. מדובר במטוס מטען שהיה בעצם גם מטוס התקיפה המאיים ביותר שיש. מ-1967 הוא סיפק לכוחות הצבא האמריקאי ובהתאם לדרישותיו כוח אש משמעותי.

במהלך מלחמת וייטנאם הוא היה מטוס התובלה העיקרי של הצבא האמריקאי, אך במקביל הוא שימש לא פעם גם כמפציץ שעסק בטיהור של יערות שבהם התבצרו לוחמי הגרילה של הווייטקונג.

אמינותו ויכולותיו של ההרקולס הביאו לתפוצה רחבה של המטוס, שנמכר בכל העולם. כמטוס ותיק, המשמש מאז שנות ה-60, ההרקולס עדיין נמצא בייצור שוטף. לוקהיד מכרה אותו למעל 60 מדינות, בהן ישראל וכמובן ארצות הברית.

וישראל,אגב, השתמשה בהרקולסים להטסת הלוחמים הנועזים לאוגנדה, במסגרת "מבצע אנטבה" המפורסם. קראו על כך בתגית "מבצע אנטבה".


הנה מטוס ההרקולס (עברית):

https://youtu.be/Ia7AmMRNFW4


כך הוא הפך לספינת תותחים אימתנית (עברית):

https://youtu.be/eC0K64wHnBg


איך מכונאי שחטף הרקולס כמעט וגרם למלחמת עולם (עברית):

https://youtu.be/l1zZ0Hib9D8


כך ההרקולס ממריא:

https://youtu.be/eCC6ZbZvG8I


ומטוס ההרקולס ששודרג בחיל האוויר ל"שמשון" - ממטוסי התובלה המתקדמים בעולם (עברית):

https://youtu.be/_cPRjZrjb4s?long=yes
מגן דוד אדום
מהו מגן דוד אדום?



מטיפול במצבי חירום רפואיים, דרך פינוי וטיפול בנפגעי תאונות דרכים ותאונות אחרות - כארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, לשירותי רפואה דחופה לפני אשפוז ולשירותי דם - "מגן דוד אדום" (Magen David Adom) הוא הגוף הלאומי העיקרי שמציל חיי אדם בשגרה ובחירום בישראל.

גם בעת מלחמה וגם בעת שלום, מוכן "מגן דוד אדום" בישראל לבצע ולמלא שלל תפקידים רפואיים עבור הציבור. כמו ארגונים לאומיים מקבילים בעולם, מגיש מד"א סיוע ועזרה ראשונה בפיגועים, מלחמה ואסונות טבע.

בכל שנה מטפל מד"א באינספור מקרים של טיפולי חירום והצלת חיים. מסייעים לכך אלפי מתנדבים ברחבי הארץ. המתנדבים הללו והפראמדיקים של הארגון מטפלים בהצלת חיים ונפגעים, על פי פרוטוקולים מובילים, כמו אלה של איגוד הלב האמריקאי, תוך שימוש במכשור טכנולוגי מהמתקדמים בעולם.

גם בתחום הדם מגן דוד אדום ניצב במרכז. בכל שנה מתרים הארגון מאות אלפי מנות דם מלא ומרכיבי דם ומבצע במעבדות שלו מגוון בדיקות נדרשות.

כחבר בארגון הצלב האדום והסהר האדום הבינלאומי, מגן דוד אדום הוא למעשה ארגון מקביל לשניהם בישראל. אך מעבר להיותו הארגון הישראלי המקביל לארגון הצלב האדום הבינלאומי, מד"א גם נטל לעצמו תפקידי הכשרה והדרכה לציבור.

הארגון מנחה ומדריך צעירים ומתנדבים בנושאים כמו טיפולי חירום, מניעת מחלות, טיפול בנפגעי תאונות ועוד, הכל תוך שמירה על כבוד האחר וקדושת החיים.

עוד יוזם הארגון הקמת בתי חולים וניהולם, מרפאות להתרמת דם, הדרכת אחיות ועזרה לנכים, קשישים ונזקקים וכמובן אספקה של אמבולנסים ושירותי חילוץ בטבע ובדרכים.


כך פועל מגן דוד אדום:

https://youtu.be/iqk946ThVAY


לא מעט בני נוער מתנדבים למגן דוד אדום:

https://youtu.be/TAAdgivV1Nc


האמבולנסים של מגן דוד אדום מוכנים ליציאה בכל רגע:

https://youtu.be/sTxfnwNwKfE


והמתנדבים מספרים על מד"א:

https://youtu.be/jXAyAN0u6kQ


רכבת תחתית
מהי רכבת תחתית?



רכבת תחתית היא רכבת שנוסעת על מסילה שנמצאת במנהרות מתחת לאדמה. זוהי מעין רכבת קלה ותת-קרקעית. רכבת תחתית מצויה בעיקר בערים גדולות וצפופות בעולם, משום שבערים כאלה קשה לבנות פסי רכבת ולהפעיל רכבות ברחובות העמוסים.

בכל מקום הרכבת התחתית מכונה אחרת, בהתאם לשפת המקום. בצרפת היא נקראת מטרו, טיוב בניו יורק, אנדרגראונד בלונדון וכך הלאה.


הנה סרטון שמסביר על הרכבת התחתית לילדים:

http://youtu.be/FdJ8gilCpfA


המטרו של פאריס - הרכבת התחתית שעכשיו נוהגת אוטומטית ללא נהגים:

https://youtu.be/QoH-2g-j59A


והרכבת התחתית המפורסמת של ניו יורק:

https://youtu.be/26-QEKM_UoY
מהי רכבת?



רכבת (Train) היא כלי תחבורה שנוסע על מסילת ברזל. בחזית הרכבת נוסע הקטר, המושך אחריו קרונות רבים.

הרכבת משמשת להובלה של נוסעים או מטען והיא מסוגלת לנסוע למרחקים גדולים מאד.

לרכבות היה תפקיד חשוב והיסטורי במה שנקרא "המהפכה התעשייתית", מהפכה טכנולוגית שבמידה רבה יצרה את הקידמה האנושית של המאה ה-20.

הכירו את סוגי הרכבות ותפקידם בתגית "רכבות".


הנה הרכבת:

https://youtu.be/9x8SkBakj8I


הרכבת המהירה לירושלים:

http://youtu.be/hRXsOlwU5Is?t=9s


נוסעת בהרים:

http://youtu.be/GaxP83FizJc


רכבת נוסעת בשלג כבד:

http://youtu.be/6acPX_00M9Q


בשיא החורף בהרי שווייץ:

https://youtu.be/bADR5QowGXc


וסצנות מטורפות עם רכבות מהסרטים הישנים:

https://youtu.be/Moh2l7udjio
איך פועל הרכבל?



רַכֶּבֶל (שילוב של "רכבת" ו"כבל") היא רכבת כבלים, שמסיעה קרונות התלויים באוויר על כבל עבה. הכבל העילי מחובר בין שתי נקודות ומושך עליו את הקרונות, על ידי מנוע חזק ומשקולות.

לרוב נועד הרכבל להעלות ולהוריד אנשים אל ומההרים. הכבלים מחוברים ממבנה שניצב בראש ההר ובצד השני אל המבנה שלמטה. מנוע חזק מעלה חלק מהתאים כלפי מעלה, אל ראש ההר. במקביל, באותו הזמן, יורדים תאים אחרים למטה מההר.

הרכבל מעלה בדרך כלל אנשים למרחקים קצרים בגובה רב. בישראל ידועים הרַכַּבְלִים שבמצדה ובראש הנקרה.


כך עובד הרכבל:

http://youtu.be/O5wyb3k3QMo


רכבל מלגו שמראה איך הוא עובד:

http://youtu.be/PYAWR1gP29s


והרכבל של חיפה:

http://youtu.be/QTbhVJvSEHI
כיצד פועל הרמזור?



כמו שוטר התנועה של פעם, הרמזור הוא המצאה מצוינת שמכוונת את התנועה. רמזורים פשוטים מתחלפים מדי כמה דקות ובכל פעם מאפשרים לצד אחר של הצומת לנסוע. רמזורים בצמתים עמוסות יותר מחוברים למערכות ממוחשבות, שמקבלות אות אלקטרוני מחיישנים הנמצאים מתחת לכביש על עומס התנועה. בעזרת המידע שמועבר אליהם מהצמתים השונות, "מחליטים" המחשבים כיצד יופעלו הרמזורים, כדי למנוע פקקי תנועה.


כך פועל הרמזור המודרני:

https://youtu.be/otGPYEJvUk4


בכל אזור יש חדר בקרה ממוחשב ומקושר לרמזורים:

https://youtu.be/GmpwWHHqSqQ?t=14s


מתחת לכביש יש משקל ששוקל את כלי הרכב ומערכת שקובעת לפי הנתונים כמה זמן לתת אור ירוק:

https://youtu.be/lZtOgqbNMVE


סרטון אנימציה שמסביר על הדרך שבה פועלת מצלמת הרמזור:

http://youtu.be/3KFFGDbeMHs?t=3s


על מצלמת הרמזור:

http://youtu.be/8XoTvbqsT68?t=4s


ופרק הרמזורים מהסדרה "חיפזון וזהירון":

http://youtu.be/y9YjWJZwjFQ?long=yes
מהו מקור השם קורקינט?



מקור שמו של הקוֹרְקִינֵט הוא בכלל שיבוש של מילה בצרפתית: המילה טרוטינט (trottinette) שובשה לקורקינט ומאז זה השם של מה שבעברית קיבל בכלל, מי זוכר, את השם גַּלְגִּלַּיִם..

מדובר בכלי תחבורה פשוט ביותר, העשוי ממשטח צר הניצב על מספר גלגלים, לרוב שניים. יש לו גם כידון היגוי שמחובר במוט אל הגלגל הקדמי וזהו. נראה שזו אינה המצאה של ממציא אלא המצאה שכונתית של ילדים, שהפכה לאחד מכלי הרכב האהובים והנמכרים עד היום.

יש גם גירסה של קורקינט עם 3 גלגלים שנקרא סטריטר. חוץ מהדחיפה שלו בעזרת רגל אחת, כשהסטריטר מאט, ניתן להאיץ אותו שוב בהזזה של שתי הרגליים לצדדים.

כיום נפוצים גם הקורקינטים החשמליים, שפועלים על חשמל והממונעים שנוסעים על דלק. בהיותו כלי רכב אישי, הקורקינט חוסך אנרגיה וזיהום אוויר.



הנה סרטון על רוכבי הקורקינט הנועזים:

http://youtu.be/K6jEzM-I6FA



והקורקינט החשמלי, שמנצח את הסגווי כאמצעי הניידות החסכוני ביותר בעיר:

http://youtu.be/gLR8otVSlts
למה חופרים מנהרות לנסיעה?



את המנהרה חוצבים כדי לקצר את זמן הנסיעה של רכבות או כבישים, בנסיעה בהרים. נסיעה בין ההרים הייתה בעבר על כבישים מפותלים, שעלו וירדו מההרים. כיום מאפשרות המנהרות החצובות בהרים לקצר את זמן הנסיעה ולנסוע ישירות, מבלי לעלות ולרדת על ההרים, בדרכים מסוכנות.

בערים רבות נחצבו מנהרות מתחת לפני הקרקע ובהן עוברות מסילות הרכבת התחתית. כך ניתן להגיע במהירות ממקום למקום בערים צפופות, מבלי להתעכב ברמזורים ופקקי תנועה.

חציבת המנהרות כל כך התקדמה עד כדי כך שכיום חצובות מנהרות גם מתחת לים. כזו היא המנהרה שמחברת בין אנגליה לצרפת ועוברת מתחת לים.


הנה מנהרה שחצובה בהרים ותוביל את הרכבת החדשה לירושלים:

http://youtu.be/6VGjHPrCOBs


הנה חציבה של מנהרה:

http://youtu.be/zRmczNZMxo8


וכך פועלת מכונת החציבה האדירה:

http://youtu.be/79ZxTL7NXaM
למה משמש הפיל בהודו?



הפיל הוא בהמת המשא העיקרית של הודו. כמו הגמל במזרח התיכון והלמה בדרום אמריקה, הפיל ההודי מסיע משאות ואנשים ממקום למקום.

עוד מימי קדם התגלו פילים מאולפים כחיות יעילות ביותר. אצל ההודים הם משמשים כבהמות משא ומנופים לעת מצוא וכאמצעי תחבורה עממי באזורים הכפריים.

הפיל ההודי יכול לחיות עד 75 שנה. חוץ מבני אדם, הוא היונק שחי הכי הרבה שנים.


הנה נוסעים על מונית פיל בהודו:

https://youtu.be/ZH79GcGl5z4


גם בדרכי הכפר:

https://youtu.be/E2Zl9FPnM5I


והבה נצטרף לשיירת פילים:

http://youtu.be/MZeBOY5fTJA?qr=yes
מה עושה הטרקטור?



הטרקטור הוא כלי רכב שבו משתמש החקלאי כדי להעביר כלים וגידולים אל השדות ומהם. בעזרתו הוא גם מבצע עבודות שונות בשדה, כמו חריש, קציר או הנחה של צינורות השקייה בשדות. לטרקטור יש גלגלים גדולים כדי שלא יטבע בבוץ ויצליח לנסוע בשדה גם בימי גשם.

הטרקטור גורר אחריו כל מיני מכשירים חשובים לחקלאות. לעיתים זו מחרשה, שמכינה את השדה לזריעה, אחרי כן מזרעה, שאיתה מפזרים את הזרעים על האדמה ולעיתים מקצרה, שקוצרת את התבואה שגדלה בו.

פעם נעזרו האיכרים בבהמות שעשו את העבודה הקשה הזו, כמו הפרד והסוס. הטרקטור החליף אותן.


הנה טרקטור עם מתקנים וציוד שמשמש לחריש, זריעה, קציר ועוד:

http://youtu.be/B43JyTSknl0


ריקוד של טרקטורים בחג שבועות בקיבוץ:

http://youtu.be/1t-HizRMv0Y


טרקטור שחופר וטרקטור שאוסף את האדמה:

http://youtu.be/VdOvgdWWLys


ולצעירים - הנה הטרקטור של טוטיטו:

http://youtu.be/ViIR3n0zS8M
מהי סירה?



סירה (Boat) היא כלי שיט קטן שאין לו סיפון. תקנות משרד התחבורה בישראל, למשל, מוגדרת הסירה ככלי שיט שאורכו אינה עולה באורכה על 7 מטרים. לפי הגדרות אלה מונעת הסירה בכוח מנוע, מפרשים או בעזרת משוטים.

קיימים בעולם סוגים שונים של סירות. ביניהם ניתן למצוא סירות כמו סירת גומי, סירת דיג, סירת הצלה, סירת מפרש, סירת פדלים לנופשים, סירת משוטים, סירת נצרים, סירות קאנו, סירת הקיאק וסירת מנוע.

מקור המילה "סירה" הוא, לפי רש"י, מהמילה סיר. זאת עקב קוטנה של הסירה, לעומת האנייה והספינה, מה שמזכיר סיר קטן.


הנה סרטון שמציג מגוון סירות שונות ומשונות:

https://youtu.be/Xn-uS1dL09A


סירת דיג:

https://youtu.be/zJsmZ-bcAtg


סירות מרוץ בתחרות:

https://youtu.be/-898l3Dcgno


סירה עתיקה מלפני 2,000 שנה, שנשלתה מהכנרת והיא מתקופתו של ישו:

https://youtu.be/M_w5qPO99Ns


וסירה עתיקה של פרעה, שהתגלתה בקברו שבפירמידה:

https://youtu.be/5pCN7peywDw


מה זו דוברה?



דוֹבְרָה (Barge), או אַרְבָּה, היא כלי שיט בעל סיפון שטוח, שמשמש לרוב להסעת מטענים כבדים. לדוברה בדרך כלל אין הנעה עצמית ומושכת אותה סירה, אם כי בעידן המודרני יותר יותר דוברות זוכות להנעה משלהן.

לרוב משמשות דוברות לשיט והסעת מטענים על פני נהרות, תעלות, ביצות ואגמים.

במקורה הייתה הדוברה כלי שיט פשוט יחסית, שנבנה מבולי עץ או אלומות קנים הקשורים יחדיו.


הנה דוברה שמסיעה משאיות על פני הנהר:

http://youtu.be/9GRzjd1Len0


דוברה בהולנד:

http://youtu.be/S_x0koWwmCM


דוברות מלון הן דוברות חדישות עם מנוע שמסיעות תיירים על פני נהרות ומהן הם יורדים לטייל:

http://youtu.be/Nwvfd_0EKhY


ודוברה סולארית חדישה, שמקבלת אנרגיה מקרני השמש:

http://youtu.be/Ou9JYE5BVZY
למה משמשת המעבורת?



ספינה שמעבירה מכוניות על פני המים קרויה 'מעבורת' (Ferry). המעבורות הן ספינות גדולות שמשמשות להעברת אנשים וכלי רכב למרחקים קצרים, בין גדות נהרות ובין איים, חופים לא רחוקים וכדומה. יש גם מעבורות למרחקים גדולים יותר, אך הן גדולות הרבה יותר.

בחלק גדול מהמעבורות נוהגים הנהגים עם מכוניותיהם היישר לתוך המעבורת וגם יורדים ממנה בנהיגה. המעבורת היא ספינה רחבה שמעבירה מכוניות ואנשים למרחקים קצרים יחסית. המכוניות והנוסעים עולים למעבורת דרך פתח ענקי בצידה הקדמי של המעבורת ואז היא ממשיכה מיד בדרכה.


הנה סרטון על המעבורות:

http://youtu.be/Kl3NCi43Crs


הפלגה במעבורת עם הרכב לאי יווני:

https://youtu.be/HIZxRjfq-RA


מעבורת מורידה נוסעים וכלי רכב:

https://youtu.be/-omtCVlkqMM


ומעבורות גדולות מעלות כלי רכב בנמל:

https://youtu.be/OYNsZeOQfT8
האם אוטובוס העתיד ייסע מעלינו?



אם לומר את האמת, האוטובוס של ההווה נראה די דומה לאוטובוס של פעם. אבל אולי זה עומד להשתנות בעתיד. תארו לעצמכם אוטובוס שנוסע מעל למכוניות שברחוב ומעל לאנשים ולא תקוע לעולם בפקק. וזו רק ההתחלה...


הנה אוטובוס עתידני אפשרי שייסע מעל לרחוב וייראה יותר כמעין תחנת נוסעים שלמה:

http://youtu.be/t1gTzc7-IbQ


לממשלת סין יש כבר תכניות לכמה אוטובוסים ראשונים כאלה:

http://youtu.be/Hv8_W2PA0rQ
מהם אופני הרים?



אופני הרים כשמם הם - אופניים שנועדו לרכיבה בהרים. אלו אופניים חזקות מאד, שניתן לרכב בהן בשטחים קשים וחלקים, כמו אלה שיש בהרים.

לאופני ההרים יש גלגלים חזקים וצמיגים עבים, שנאחזים היטב בקרקע.


הנה אליפות ישראל באופני הרים (עברית):

https://youtu.be/6YZCNn0Ti0Q


דוגמה לתרגול של קפיצות בהם (עברית):

http://youtu.be/W-FrY1jQeIc


ודברים שניתן לעשות באופני הרים (עברית):

http://youtu.be/VfaSyPAyc3k?t=22s
מהו האופנוע הכי גדול בעולם?
מהי הצוללת הגדולה בעולם?
מי המציא את הרכבל?
באיזה שדה תעופה עובר כביש ראשי?
מהו כביש מהיר?


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.