» «
התעופפות בסרטים
איך הדמויות מתעופפות בסרטים?



בסרטים רבים התרגלנו לצפות בדמויות מעופפות, כאילו אין כוח כבידה בעולם... אם עניין אתכם לדעת איך הדמויות מתעופפות בסרטים הרי שמדובר בעוד אפקט קולנועי שנעשה עם המסך הירוק, גרין סקרין.

השיטה היא פשוטה: כבלים חזקים שמחוברים לתקרת הסטודיו מחזיקים את השחקנים באוויר. הם מבצעים את התנועות שהבמאי מדריך אותם לבצע ומצלמים את הסצנות כשמאחריהם מסך ירוק ענקי.

בשלב הבא מקבלת מחלקת המחשבים, שאחראית על האפקטים המיוחדים, את החומרים המצולמים, בשפה המקצועית קוראים להם פוטג'. אנשי האפקטים מחברים את הפוטג' לרקעים המתאימים באמצעות גרפיקת מחשב מושקעת. כך הופכים השחקנים לפתע לדמויות בעלות יכולת תעופה בלתי נתפסת... הם מעופפות על רקע הרים, ברום השמיים, או מעל הים, גורדי שחקים או נופים דימיוניים. הכל טריקים - אל תאמינו לכלום...


כך מצלמים אנשים מעופפים באולפן:

http://youtu.be/T1m0ORVdsQc


כך יצרו מסדרון ללא כבידה, באמצעות סט המתגלגל על צירו בשביל הסרט "Inception":

https://youtu.be/8PhiSSnaUKk


שחקני אפולו 13 התאמנו בתנאי אפס גרביטציה במטוס בואינג שיצר באמצעות טיסה פרבולית כ-20 שניות של חוסר משקל:

https://youtu.be/5IAAjk3QdU8


אוסף של דמויות מעופפות מהסרטים:

http://youtu.be/OHHNkz5QIaI


מכוניות יכולות לעוף כך?

http://youtu.be/24bRtzwK4rY


והנה סרט עלילתי קצר על האיש המעופף:

http://youtu.be/Gj1MqHgFnmE?long=yes
המטריקס
מהו המטריקס?



"המטריקס" הוא טרילוגיית סרטים, סדרה של 3 סרטים כמעט פילוסופיים, שעוררו דיון ציבורי רחב, על נושאים שלא נהגו עד אז לקשר לסרטי קולנוע דווקא. הסרט הראשון והמעולה היה סרט שחידש ועורר עניין רב בעולם הקולנוע ההוליוודי והבנאלי. במיוחד דיברו בו בהקשרים של פילוסופיה, תנועה ועיצוב. הוא גם שדרג את סרטי האקשן שבאו אחריו ויצר גל של של כוכבים מעופפים המנהלים קרבות קונג פו מסוגננים.

כמו סיפורים גדולים בהיסטוריה האנושית, מטריקס מהדהד את ארכיטיפ מסע הגיבור, שבו יוצא אדם למסע שממנו ישוב כגיבור ולא ככל האדם.

המטריקס הוא עולם של חלום, אבל בבסיסו עומד דווקא חוסר היכולת האנושית להבדיל בין חלום למציאות. משום כך, יש בסדרה ערבוב בין מציאות כמו שכולנו מכירים לבין יכולות עילאיות של הדמויות. קצת כמו בחלומותינו שלנו, שבהם גם אנחנו עפים בלי המגבלות של כוח הכבידה, הדמויות נעות בסרט בין המציאות לאשליה, כשהן לא מוגבלות לקרקע או למגבלות האנושיות שבמציאות. הגיבור "הנבחר" ניאו מבין שהוא אינו חי במציאות האמיתית, וכמו ברבים מסרטי האקשן, גם כאן הוא משחרר את העולם מהרשעים שהחזיקו אותו בתוך האשליה. יש כאן מערכות אינטליגנציה מלאכותית שהפכו את האדם לנשלט והוא היחיד שיוכל להן. או שלא, כי לא נעשה ספוילר..

המטריקס העלה סוגיות פילוסופיות מעניינות, כמו האבחנה בין מציאות לדמיון והיכולת של גיבור הסרט ניאו לחיות במציאות שהיא לגמרי אשליה. הסרט מעורר מחשבה על המציאות השולטת גם בנו ובמוחנו. הפילוסוף דקארט שאל כבר מזמן איך נוכל לדעת שאיננו חיים בחלום וגרס שאם לא יצאנו מעודנו מתוך החלום, לעולם לא נדע בביטחון שהמציאות היא אכן "המציאות". המטריקס משתעשע בדיוק בבלבול שבקו התפר הזה, בין חלום למציאות. כך הוא מזמין אותנו לחשוב גם על חיינו שלנו ועל הקשר בין מה שאנו "יודעים" על חיינו לבין האמת שבהם.

המטריקס נודע גם בשיטות הצילום החדשניות שלו, כמו "השוט של מטריקס", שיטת הצילום ב-360 מעלות שהוצגה בו לראשונה וזכתה לחיקויים רבים מאז. מיוחדת גם שיטת ה"צילום זמן-קליע" (Bullet-Time), המגמישה את המהירות בסצנות אקשן והופכת אותן למחולות מסוגננים של אלימות יפה להפליא. הצילום, העריכה והאפקטים המיוחדים של הסרטים הללו הופכים את המציאות של המטריקס לחלום קולנועי ולגן עדן של "אפקטים מיוחדים".

ושוב כמו בחלום, עם כל הדמויות היפות, הסגנון המעוצב, התלבושות המוקפדות והאביזרים האייקוניים, כל מה שמופיע במטריקס הוא מיוחד ומלא בסטייל. תוך כדי עלילת האקשן המקובלת, משרטטים סרטי המטריקס על המסך מציאות בעלת גוון ועיצוב ייחודיים שהפכו לאגדה.


הנה סיפורו של המטריקס (עברית):

https://youtu.be/ok0lSP6ePHk?t=10s


האפקטים המיוחדים שמככבים בסרט מטריקס:

https://youtu.be/Kjcv-JtUOgA


הנה השילוב של שיטות הצילום "טכניקת זמן קליע" ו"השוט של מטריקס" ב-360 מעלות:

http://youtu.be/bKEcElcTUMk


וטכניקת "חיתוך זמן" שהתפתחה מהמטריקס:

http://youtu.be/OruWu1hZe9M


או "הקפאת הזמן" כמו שמכנים אותה לעתים:

http://youtu.be/dDYNYHaDYGE
דיאלוג עם הילד שהיית
איך אנשים משוחחים עם הילד שהיו?



כשצופים בסרטון של שחקן המדבר עם עצמו בילדותו, נכבשים לרוב מיד. כבר נאמר שילדים וכלבים גונבים את ההצגה וכאן השחקן בצעירותו גונב לא פעם את ההצגה לשחקן הבוגר, עד כדי כך שקל לשכוח שמדובר באותו אדם...

אמנם לא פעם מדובר בשני שחקנים שונים, שהדמיון החיצוני מאפשר להם להדמות בסרט לאותו אדם, אבל מדי פעם אנו רואים גם את אותו אדם, המשוחח עם עצמו הצעיר. כיצד זה קורה?

החוכמה היא לצפות פני עתיד ולהשאיר קלטת שבה אתה כאדם צעיר מנהל שיחה עם עצמך הבוגר. לא תמיד צריך לכתוב תסריט. אפשר פשוט להשתטות ולצלם, כשיום אחד עורכים את שיחת הצעיר שהיית עם איתך הבוגר. אפילו את או אתה תוכלו להקליט סרטון דומה ולכשתהיו בוגרים תוכלו לערוך את הסרט כרצונכם.


כך השחקן תום אבני משוחח עם עצמו הצעיר בסרט:

https://youtu.be/mh2lGBMcnC0


והנה סרטון שהשפיע עליו, שבו שחקן אמריקני משוחח עם עצמו כילד:

https://youtu.be/XFGAQrEUaeU
גבורה
מי יכול להיות גיבור?



ג'וזף קמפבל, שכתב ספר על גיבורים בתרבויות שונות, מגדיר גיבור כמי שעובר דרך עולם מיוחד ובלתי מוכר. כמו הארי פוטר למשל, הגיבור לפיו עובר דרך שלבים קבועים ומשותפים לכל הגיבורים. זה מתחיל מחייו הרגילים של הגיבור, המבוגרים קוראים לזה "אזור הנוחות" שלו, כשהוא מקבל אתגר או מסר שמוציא אותו אל המסע (זו השעה 1), מקבל עזרה ממישהו חכם או בוגר ממנו (2) ובשעה 3 יוצא אל הדרך - להרפתקה. ב-4 הגיבור עובר מבחנים, ב-5 מתקרב למטרה ועומד במבחן האיום והגדול. ב-6 הוא נקלע למשבר שמאיים על חייו, אבל נולד מחדש. הוא זוכה באוצר (7), כלומר בכוח, בנערה או בהישג. בשלב ה-8 הוא משיג את התוצאה, ב-9 הוא מתחיל לחזור הביתה אל עבר החיים החדשים שלו (10). ב-11 מתקבלת התוצאה והפתרון של התעלומה והעלילה המסובכת. ב-12 הוא חוזר לחייו, אבל עכשיו הם טובים יותר, משודרגים, עד להרפתקה הבאה..

זהו המחזור של הגיבורים.. ג'וזף קמפבל אמר ש"במערה שאליה נפחד להיכנס, שם נמצא האוצר שאנו מחפשים.." - הקשיבו לקריאה להרפתקה כזו וקבלו את האתגר, התגברו על הפחד וכבשו את המטרות שאתם רוצים להשיג ואז עשו זאת שוב..


הנה סרטון על הגיבור שנוכל להיות (מתורגם):

http://youtu.be/Hhk4N9A0oCA?t=13s


יש גבורה בקרב:

https://youtu.be/H48nXOuClFw


יש גבורת יחיד:

https://youtu.be/PFjhbkyegDQ


אבל לא רק לוחמים יכולים להיות גיבורים:

https://youtu.be/Tyt0RH-b3dU


ולא רק גברים:

https://youtu.be/Qxg1m5QG_3c

ארכיטיפ הגיבור

מסע הגיבור
מהו מסע הגיבור?



מסע הגיבור (Hero's journey) הוא מבנה סיפורי נפוץ, שהציע חוקר הספרות יוסף קמפבל בספרו "הגיבור בעל אלף הפרצופים". הסיפורים שבנויים כך מגוללים תמיד את סיפורו של גיבור כלשהו היוצא להרפתקה, עושה דרך, עובר תהליך אישי ומחפש את דרכו, אל מול העולם ובתוך תוכו, עובר משבר מכריע, מנצח ושב לביתו.

לרעיון יש הרבה תומכים ונראה שכמעט כל אפוס היסטורי שני תואם, באופן כלשהו, לתבנית הסיפורית הזו. אבל יש לרעיון גם מבקרים, הטוענים שהוא כללי מדי ולכן לא ניתן להקביל את כל הסיפורים לפיו.

מגילגמש ועד אודיסאוס, מאברהם אבינו בדרך לארץ המובטחת ועד לקולומבוס המחפש את הודו, מדורותי בדרך לארץ עוץ, פר גינט השב אל סולווג ועד לריק דקארד ב"בלייד ראנר" או הארי פוטר בסדרת הספרים הפופולריים, ממשה רבנו ועד בודהה או ישו - התרבות האנושית רצופה במיתוסים שעוקבים אחר מבנה מסע הגיבור ואלה רק כמה מהם.

לפי קמפבל, מסע הגיבור הוא מסע היסטורי, ששב בסיפורים, ספרים, סרטים ומחזות. מניתוח של סיפורים מתרבויות רבות ומשלל תקופות, הוא מצא 17 שלבים המופיעים בדרך כלל בסיפור המסע של הגיבורים הספרותיים הללו.

עתיק כמעט כמו ימי התרבות האנושית, הסיפור, לפי קמפבל, מתחיל תמיד באתגר או במסר שמקבל הגיבור ובעקבותיו הוא יוצא אל המסע. בדרכו הוא יקבל סיוע מחכם או זקן וייצא אל הדרך המסוכנת והארוכה. בהרפתקה עובר תמיד הגיבור מבחנים, מתקרב למטרתו ועומד במבחן האיום והגדול שלו. גם אחרי שהוא נקלע למשבר קשה ומסוכן, שעלול להביא לסופו, מצליח הגיבור לנצח, להיוולד מחדש, לזכות באוצר, בכוח, באישה או בהישג. מכאן הוא מתחיל לשוב הביתה אל עבר החיים החדשים שלו, לפתרון התעלומה והעלילה ולחייו המשופרים, הטובים מבעבר.

מעבר לניתוח מדעי ספרותי, המבר היפה של ג'וזף קמפבל מזמין אותנו להקשיב לקריאה שאנו מקבלים להרפתקה, להתגבר על הפחד, לקבל עלינו את האתגר ולכבוש את מטרותינו. "במערה שאליה אנו חוששים להיכנס," - מטעים קמפבל - "שם נמצא האוצר שאנו מחפשים..."


הנה מסע הגיבור שיכול להפוך את חיינו לבעלי משמעות ויופי:

https://youtu.be/JAY60dY-irY


מסע הגיבור מהסוג שמשנה תודעה, יוצר מיתולוגיה ומצמיח בסיפורים עליו את האנושות כולה:

https://youtu.be/7qJGDFyjeyY


וארכיטיפ הגיבור:

https://youtu.be/DJFjUTJfkrg
הארי פוטר
איך נולד הארי פוטר?



מי לא מכיר את הארי פוטר? - הספר "הארי פוטר ואבן החכמים" היה הראשון בסדרת הספרים שחוללה היסטריה והיסטוריה. איש לא הצליח להבין בזמן אמת, כיצד החזיר העולם של הארי פוטר את ילדי דור ה-Y לקרוא ספרים עבי-כרס ולהתמכר, פשוטו כמשמעו, לעולם היצירתי והדימיוני, שבמרכזו הקוסם הצעיר וחבריו, הרמיוני ורון.

הספר הראשון בסדרת הספרים הנמכרת ביותר בהיסטוריה נכתב בבתי קפה באדינבורו. כתבה אותו ג'. ק. רולינג (את ה-K היא הוסיפה רק אחר-כך) - אישה בריטית גרושה ומובטלת, שחייתה מקצבת רווחה. האגדה מספרת שאת הספר היא כתבה בבתי קפה מפני לא היה בביתה חימום. רולינג עצמה טוענת, אגב, שזו הגזמה של עיתונאים ושהיא העדיפה לכתוב שם בזכות האווירה הטובה במקומות כאלו.

בכל מקרה, כיום יכולה הסופרת פשוט לקנות את בית הקפה, או אולי רשת בתי קפה שלמה... רולינג יצרה מותג תרבותי ומסחרי שעומד במרכזה של הצלחה כלכלית פנומנלית. היא עצמה שברה שיא אחר שיא והפכה לסופרת העשירה ביותר בעולם, המצליחה ביותר בעת המודרנית ולאחת הנשים העשירות באנגליה כולה.

סדרת הארי פוטר הפנטסטית התבססה על עולם של קוסמים ובמרכזה, כמו כל הצלחה כזו, מאבק בין טוב לרע. היא זכתה להצלחה חסרת תקדים ונמכרה במאות מיליוני עותקים ברחבי העולם. היא כנראה רב-המכר השני בעולם, אחרי התנ"ך. הקוסם הצעיר הארי פוטר היה לגיבור הספרותי המוכר ביותר לילדים על פני כדור הארץ.

סוד ההצלחה של ג'יי. קיי רולינג הוא העולם הספרותי העשיר ומלא הדמיון שיצרה ויישום מופלא של השיווק המודרני. אלה הפכו את המותג העצום של הארי פוטר למכונת הכנסות אדירה. סרטים, חפצים ממותגים וכמובן הספרים המצליחים - כל אלו גרפו עשרות מיליארדים שממשיכים לגדול כל הזמן.


הנה קדימון לסרט "הארי פוטר ואוצרות המוות - חלק 2":

http://youtu.be/Mnc6_jeLp44?t=7s


הנה קדימונים של כל סרטי הסדרה:

http://youtu.be/6dU-3DeIYgQ?t=8s


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.