שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
ג'ורג' מרטין
איך החלו הביטלס לעבוד עם ג'ורג' מרטין?
ג'ורג' מרטין (George Martin) ידוע כמי שקיבל את הביטלס לאודישן בחברת התקליטים EMI והחתים אותם על חוזה הקלטות בחברה. אבל לא כולם יודעים שהאיש הוא אחד האחראים העיקריים לכך שארבעה המוסיקאים הללו מליברפול, הפכו למלכי המוסיקה הפופולרית ולקלאסיקה בפני עצמם.
ראשית, מרטין אחראי לכך שהם החליפו את המתופף המקורי שלהם, פיט בסט, שהאגדה מספרת שהוא, ג'ורג' מרטין, דרש שיוחלף. האמת היא כנראה מעט שונה, הוא הציע להחליפו בהקלטות ולאו דווקא בהופעות. אפילו מרטין לא ידע אז שהביטלס צפויים להצלחה כה מסחררת ורק העובדה שהם הבינו שעליהם לזרוק את בסט לחלוטין מהלהקה, הביאה לכך שהם הזמינו את רינגו סטאר, מה שסגר את ה"קאסטינג" הטוב בהיסטוריה של הרוק, ללהקת רוק מעולה. ברור היום שזו הייתה אחת ההחלטות החכמות שקיבלה הלהקה ולא מעט בזכותה היא הפכה ללהקה המצליחה והטובה שהם.
עוד תרומה של ג'ורג' מרטין ללהקה קשורה בכך שהוא מעולם לא התווכח עם רצונם להקליט רק שירים שהם כתבו. ההחלטה הזו שלהם הייתה פורצת דרך והאיש הכל כך מנוסה הזה והמקושר כל כך, יכול היה בקלות ללחוץ ולהביא לשינוי, אבל הוא הבין את הכישרון והאנשים שעמדו מולו וקיבל את זה, כאילו הם המנוסים והמקצועיים והוא הלומד. זה היה כמובן ההיפך - הם היו חבורה פוחזת ורעשנית מליברפול והוא מהמפיקים המנוסים באנגליה של אותם ימים.
בהמשך הוא הפך לדמות חשובה במיוחד בעיצוב הצליל והגאונות של הביטלס. למעשה, אם בוחנים את התוספות שידע לתת להם, בעיבוד, בהפקה המוסיקלית, בסאונד ובהמצאות המוסיקליות המהממות שהוסיף לשיריהם, כמעט בלתי נמנע מלקבוע שמרטין היה הגאון הנוסף בלהקה שגם ככה הכילה כמות בלתי סבירה של גאונים.
מתוספות המיתרים בשירים כמו Yesterday ואלינור ריגבי ועד הפסיכדליה בשירי סרג'נט פפר ו"אבי רוד", מרטין עתיד להפוך לכוח משמעותי בלהקה, מבלי שהיה חבר בה. כל כך הרבה שירים הוא הפך לקלאסיקות, בזכות הידע העצום והכישרון, אבל לפני הכל בזכות היכולת שלו להכיל את הלהקה המצוינת הזו ואת חבריה, אחד לאחד, ולמזג אותם עם רעיונותיו ולהפוך את החומר שלהם לשירים מושלמים ומופקים כהלכה.
הנה ג'ורג' מרטין והביטלס מספרים על ההיכרות ההדדית:
https://youtu.be/h3AY1CVUgJw
והסיפור המלא של ג'ורג' מרטין והביטלס:
https://youtu.be/WscjZkIYjr8?long=yes
ג'ורג' מרטין (George Martin) ידוע כמי שקיבל את הביטלס לאודישן בחברת התקליטים EMI והחתים אותם על חוזה הקלטות בחברה. אבל לא כולם יודעים שהאיש הוא אחד האחראים העיקריים לכך שארבעה המוסיקאים הללו מליברפול, הפכו למלכי המוסיקה הפופולרית ולקלאסיקה בפני עצמם.
ראשית, מרטין אחראי לכך שהם החליפו את המתופף המקורי שלהם, פיט בסט, שהאגדה מספרת שהוא, ג'ורג' מרטין, דרש שיוחלף. האמת היא כנראה מעט שונה, הוא הציע להחליפו בהקלטות ולאו דווקא בהופעות. אפילו מרטין לא ידע אז שהביטלס צפויים להצלחה כה מסחררת ורק העובדה שהם הבינו שעליהם לזרוק את בסט לחלוטין מהלהקה, הביאה לכך שהם הזמינו את רינגו סטאר, מה שסגר את ה"קאסטינג" הטוב בהיסטוריה של הרוק, ללהקת רוק מעולה. ברור היום שזו הייתה אחת ההחלטות החכמות שקיבלה הלהקה ולא מעט בזכותה היא הפכה ללהקה המצליחה והטובה שהם.
עוד תרומה של ג'ורג' מרטין ללהקה קשורה בכך שהוא מעולם לא התווכח עם רצונם להקליט רק שירים שהם כתבו. ההחלטה הזו שלהם הייתה פורצת דרך והאיש הכל כך מנוסה הזה והמקושר כל כך, יכול היה בקלות ללחוץ ולהביא לשינוי, אבל הוא הבין את הכישרון והאנשים שעמדו מולו וקיבל את זה, כאילו הם המנוסים והמקצועיים והוא הלומד. זה היה כמובן ההיפך - הם היו חבורה פוחזת ורעשנית מליברפול והוא מהמפיקים המנוסים באנגליה של אותם ימים.
בהמשך הוא הפך לדמות חשובה במיוחד בעיצוב הצליל והגאונות של הביטלס. למעשה, אם בוחנים את התוספות שידע לתת להם, בעיבוד, בהפקה המוסיקלית, בסאונד ובהמצאות המוסיקליות המהממות שהוסיף לשיריהם, כמעט בלתי נמנע מלקבוע שמרטין היה הגאון הנוסף בלהקה שגם ככה הכילה כמות בלתי סבירה של גאונים.
מתוספות המיתרים בשירים כמו Yesterday ואלינור ריגבי ועד הפסיכדליה בשירי סרג'נט פפר ו"אבי רוד", מרטין עתיד להפוך לכוח משמעותי בלהקה, מבלי שהיה חבר בה. כל כך הרבה שירים הוא הפך לקלאסיקות, בזכות הידע העצום והכישרון, אבל לפני הכל בזכות היכולת שלו להכיל את הלהקה המצוינת הזו ואת חבריה, אחד לאחד, ולמזג אותם עם רעיונותיו ולהפוך את החומר שלהם לשירים מושלמים ומופקים כהלכה.
הנה ג'ורג' מרטין והביטלס מספרים על ההיכרות ההדדית:
https://youtu.be/h3AY1CVUgJw
והסיפור המלא של ג'ורג' מרטין והביטלס:
https://youtu.be/WscjZkIYjr8?long=yes
מי היה "הביטל החמישי"?
אחת השאלות שמעריצי הביטלס דנים עליה מזה עשרות שנים היא מי יכול היה להיחשב לביטל החמישי. אנשים שונים קיבלו במשך השנים את הכינוי המחמיא והיו גם כאלו שנטלו אותו לעצמם. המשמעות של להיות גלגל חמישי לארבעה כל כך מופלאים היא עצומה ושנייה רק ללהיות ממש אחד מהם..
הראשון שעולה על הדעת הוא ג'ורג' מרטין (George Martin) כמובן. המפיק והמנהל המוסיקלי שהפך את שירי הצמד לנון ומקרטני ליצירות מוסיקליות על-זמניות, נחשב מאז למורה הגדול ומי שתרם נהרות של ידע מוסיקלי, יכולת תזמור, עיבוד, הפקה מוסיקלית ובעיקר גישה אנושית שידעה להכיל את המתח העצום שנוצר בקרב הלהקה בתקופות הלא-קלות שלה, במיוחד לקראת סוף דרכה. קשה להבין עד כמה תרומתו הייתה משמעותית, אלא אם מנסים לדמיין שירים כמו Yesterday ואלינור ריגבי בלי רביעיית המיתרים שליוותה בליווי שכתב לה מרטין ועד הניסויים המוסיקליים והפסיכדליה שהכניס מרטין לאלבומיהם האחרונים והגאוניים ביותר של הביטלס.
אולי ג'ון לנון צחק מזה, אבל ממה לנון לא צחק?
ואולי היה זה בריאן אפשטיין, מנהל הלהקה שגילה אותו ומי שאחראי לכך שארבעת הבחורים הצעירים מליברפול הפכו ללהקה הכי מפורסמת בעולם. הוא הפך לחבר נפש וחלק כל כך חשוב מהביטלס, שעל אף שלא נגע בצד המוסיקלי של יצירתם, קשה היה לדמיין את התהליך שהלהקה עברה בלי הניהול החכם, גם אם לא מושלם שלו. הוא היה הדבק שהחזיק את הכור האטומי של המוסיקליות שקראו לו ביטלס והתקשה לסבול את החלטתם להפסיק להופיע. לאחר מותו של "אֵפִּי" החל תהליך מהיר של התפרקות והלהקה לא שרדה זמן רב. בסוף שנות ה-90 אמר פול מקרטני בראיון את מה שחושבים רבים ממעריצי הלהקה האדוקים: "אם מישהו היה הביטל החמישי, זה היה בריאן".
הקלישאה אומרת ש"מתופף טוב לא יציל להקה גרועה, אבל מתופף רע יהרוס בקלות להקה טובה." ואכן, יש מי שמנסים בתואר "החיפושית החמישית" לעשות צדק היסטורי ולתת מקום ליד "ארבעת המופלאים" לפיט בסט. הוא היה המתופף המקורי של הביטלס, שהודח לדרישתו של ג'ורג' מרטין והוחלף ברינגו סטאר. זו הייתה אחת ההחלטות החכמות שקיבלה הלהקה ולא מעט בזכותה היא הפכה ללהקה המצליחה והטובה בעולם, אבל היא נעשתה בצורה כה אכזרית שיש רבים המעוניינים לעשות קצת צדק ולפחות להעניק לבסט מקום לצד הארבעה בהיכל התהילה.
ומה עם סטיוארט סאטקליף, נגן הבאס המקורי של הלהקה, שעזב עוד כשהיו בהמבורג, לפני הפרסום, כי רצה להתרכז באמנות דווקא? ואולי החמישי הוא שניים, כמו צמד ה"רודיז", צוות הדרך של הלהקה ומי שהניעו אותה לכל מקום, ניל אַספינַל ומָל אִבַנס. הם היו חברים כל כך טובים של ארבעת המופלאים, כבר מנעוריהם בליברפול, שהיו מי שראו בהם חלק מהלהקה, על אף שלא ניגנו אקורד אחד...
הנה תצוגה של הטוענים לכתר "החיפושית החמישית":
https://youtu.be/Kpv5S4l1Uvc
סרטון על הביטל החמישי לטענת רבים, האמרגן שלהם בריאן אפשטיין:
https://youtu.be/5ecPpQmzA0w
ג'ורג' מרטין המפיק המוסיקלי האגדי שלהם:
https://youtu.be/O1F7BHkx4H0
שיר בהרכב שבו היה המתופף הראשון פיט בסט:
https://youtu.be/3If5AWP5eL4
ועצוב אבל זה מה שנשאר לפיט בסט - הנה הוא בשעשועון טלוויזיה באמריקה:
https://youtu.be/ToLZewcgIK8
והסיפור המלא על תרומתו לביטלס של ג'ורג' מרטין:
https://youtu.be/WscjZkIYjr8?long=yes
אחת השאלות שמעריצי הביטלס דנים עליה מזה עשרות שנים היא מי יכול היה להיחשב לביטל החמישי. אנשים שונים קיבלו במשך השנים את הכינוי המחמיא והיו גם כאלו שנטלו אותו לעצמם. המשמעות של להיות גלגל חמישי לארבעה כל כך מופלאים היא עצומה ושנייה רק ללהיות ממש אחד מהם..
הראשון שעולה על הדעת הוא ג'ורג' מרטין (George Martin) כמובן. המפיק והמנהל המוסיקלי שהפך את שירי הצמד לנון ומקרטני ליצירות מוסיקליות על-זמניות, נחשב מאז למורה הגדול ומי שתרם נהרות של ידע מוסיקלי, יכולת תזמור, עיבוד, הפקה מוסיקלית ובעיקר גישה אנושית שידעה להכיל את המתח העצום שנוצר בקרב הלהקה בתקופות הלא-קלות שלה, במיוחד לקראת סוף דרכה. קשה להבין עד כמה תרומתו הייתה משמעותית, אלא אם מנסים לדמיין שירים כמו Yesterday ואלינור ריגבי בלי רביעיית המיתרים שליוותה בליווי שכתב לה מרטין ועד הניסויים המוסיקליים והפסיכדליה שהכניס מרטין לאלבומיהם האחרונים והגאוניים ביותר של הביטלס.
אולי ג'ון לנון צחק מזה, אבל ממה לנון לא צחק?
ואולי היה זה בריאן אפשטיין, מנהל הלהקה שגילה אותו ומי שאחראי לכך שארבעת הבחורים הצעירים מליברפול הפכו ללהקה הכי מפורסמת בעולם. הוא הפך לחבר נפש וחלק כל כך חשוב מהביטלס, שעל אף שלא נגע בצד המוסיקלי של יצירתם, קשה היה לדמיין את התהליך שהלהקה עברה בלי הניהול החכם, גם אם לא מושלם שלו. הוא היה הדבק שהחזיק את הכור האטומי של המוסיקליות שקראו לו ביטלס והתקשה לסבול את החלטתם להפסיק להופיע. לאחר מותו של "אֵפִּי" החל תהליך מהיר של התפרקות והלהקה לא שרדה זמן רב. בסוף שנות ה-90 אמר פול מקרטני בראיון את מה שחושבים רבים ממעריצי הלהקה האדוקים: "אם מישהו היה הביטל החמישי, זה היה בריאן".
הקלישאה אומרת ש"מתופף טוב לא יציל להקה גרועה, אבל מתופף רע יהרוס בקלות להקה טובה." ואכן, יש מי שמנסים בתואר "החיפושית החמישית" לעשות צדק היסטורי ולתת מקום ליד "ארבעת המופלאים" לפיט בסט. הוא היה המתופף המקורי של הביטלס, שהודח לדרישתו של ג'ורג' מרטין והוחלף ברינגו סטאר. זו הייתה אחת ההחלטות החכמות שקיבלה הלהקה ולא מעט בזכותה היא הפכה ללהקה המצליחה והטובה בעולם, אבל היא נעשתה בצורה כה אכזרית שיש רבים המעוניינים לעשות קצת צדק ולפחות להעניק לבסט מקום לצד הארבעה בהיכל התהילה.
ומה עם סטיוארט סאטקליף, נגן הבאס המקורי של הלהקה, שעזב עוד כשהיו בהמבורג, לפני הפרסום, כי רצה להתרכז באמנות דווקא? ואולי החמישי הוא שניים, כמו צמד ה"רודיז", צוות הדרך של הלהקה ומי שהניעו אותה לכל מקום, ניל אַספינַל ומָל אִבַנס. הם היו חברים כל כך טובים של ארבעת המופלאים, כבר מנעוריהם בליברפול, שהיו מי שראו בהם חלק מהלהקה, על אף שלא ניגנו אקורד אחד...
הנה תצוגה של הטוענים לכתר "החיפושית החמישית":
https://youtu.be/Kpv5S4l1Uvc
סרטון על הביטל החמישי לטענת רבים, האמרגן שלהם בריאן אפשטיין:
https://youtu.be/5ecPpQmzA0w
ג'ורג' מרטין המפיק המוסיקלי האגדי שלהם:
https://youtu.be/O1F7BHkx4H0
שיר בהרכב שבו היה המתופף הראשון פיט בסט:
https://youtu.be/3If5AWP5eL4
ועצוב אבל זה מה שנשאר לפיט בסט - הנה הוא בשעשועון טלוויזיה באמריקה:
https://youtu.be/ToLZewcgIK8
והסיפור המלא על תרומתו לביטלס של ג'ורג' מרטין:
https://youtu.be/WscjZkIYjr8?long=yes
איך הוחתמו הביטלס בחברת EMI?
הלהקה, שעתידה להיות הלהקה המצליחה בעולם נכשלה באודישן לחברת "דקה". חברי הלהקה שוכנעו על ידי המנהל שלהם, בריאן אפשטיין, לבצע באודישן הכושל ההוא שירים של אחרים. הכישלון באודישן הביא להחלטה שלהם לבצע מעתה, גם באודישנים, רק שירים פרי עטם. היא עתידה לשנות את גורלם כבר באודישן הבא.
למזלם של הביטלס, ההקלטות שעשו באודישן של "דקה" הביאו לתוצאה טובה אחת. טכנאי בחברה שמע אותם והתרשם. הוא סיפר על הלהקה לסיד קולמן מחברת EMI והם אכן הוזמנו לאודישן אצלה, אודישן שבו עתיד גורלם, כאמור, להשתנות מן הקצה אל הקצה.
לאחר האודישן המוצלח בחברת EMI החתימו אנשי החברה את הביטלס על החוזה שיהפוך אותם לכוכבים. מי שבחן ובחר לחתום איתם היה ג'ורג' מרטין, איש חברת EMI ומפיק מוסיקלי ידען ומוערך מאוד.
מרטין, בעל רקע קלאסי וידע אדיר בעיבוד, הפקה מוסיקלית ותזמור, היה בדיוק מה שנזקקה לו הלהקה מליברפול, בדרכה אל הטופ של הפופ. הוא סיפר בראיונות שראה בלהקה "לא להקה מבטיחה במיוחד", אבל הוא אהב את חוש ההומור שלהם.
הנה קטעי ראיונות עם הביטלס ועם ג'ורג' מרטין על אותו אודישן היסטורי:
https://youtu.be/h3AY1CVUgJw
כל המקומות בשירי הביטלס:
https://youtu.be/OXueukxz7Zo
מאשאפ משעשע המחבר בין הביטלס של אז לתכנית הריאליטי של ימינו "Britain's got talent":
https://youtu.be/njnuksaD9xI
וסרט תיעודי קצר על תחילת הדרך של הביטלס, מחבורת צעירים מליברפול אל פסגת הפופ:
https://youtu.be/HsYhHI0-LNg?long=yes
הלהקה, שעתידה להיות הלהקה המצליחה בעולם נכשלה באודישן לחברת "דקה". חברי הלהקה שוכנעו על ידי המנהל שלהם, בריאן אפשטיין, לבצע באודישן הכושל ההוא שירים של אחרים. הכישלון באודישן הביא להחלטה שלהם לבצע מעתה, גם באודישנים, רק שירים פרי עטם. היא עתידה לשנות את גורלם כבר באודישן הבא.
למזלם של הביטלס, ההקלטות שעשו באודישן של "דקה" הביאו לתוצאה טובה אחת. טכנאי בחברה שמע אותם והתרשם. הוא סיפר על הלהקה לסיד קולמן מחברת EMI והם אכן הוזמנו לאודישן אצלה, אודישן שבו עתיד גורלם, כאמור, להשתנות מן הקצה אל הקצה.
לאחר האודישן המוצלח בחברת EMI החתימו אנשי החברה את הביטלס על החוזה שיהפוך אותם לכוכבים. מי שבחן ובחר לחתום איתם היה ג'ורג' מרטין, איש חברת EMI ומפיק מוסיקלי ידען ומוערך מאוד.
מרטין, בעל רקע קלאסי וידע אדיר בעיבוד, הפקה מוסיקלית ותזמור, היה בדיוק מה שנזקקה לו הלהקה מליברפול, בדרכה אל הטופ של הפופ. הוא סיפר בראיונות שראה בלהקה "לא להקה מבטיחה במיוחד", אבל הוא אהב את חוש ההומור שלהם.
הנה קטעי ראיונות עם הביטלס ועם ג'ורג' מרטין על אותו אודישן היסטורי:
https://youtu.be/h3AY1CVUgJw
כל המקומות בשירי הביטלס:
https://youtu.be/OXueukxz7Zo
מאשאפ משעשע המחבר בין הביטלס של אז לתכנית הריאליטי של ימינו "Britain's got talent":
https://youtu.be/njnuksaD9xI
וסרט תיעודי קצר על תחילת הדרך של הביטלס, מחבורת צעירים מליברפול אל פסגת הפופ:
https://youtu.be/HsYhHI0-LNg?long=yes