שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהם אולמות הפצ'ינקו ביפן?
טוקיו בירת יפן מציעה מגוון של אזורי בילוי לצעירים. אחד מרובעי התענוגות של העיר טוקיו הוא קַאבּוּקִיצ'וֹ (Kabukicho). האזור הזה של העיר מתחיל להתעורר בסביבות שש בערב, בשעה שהיפנים הצעירים יוצאים ממקומות העבודה.
המשותף הבולט לקבוקיצ'ו ולאזורים ושכונות כמו שיבויה, גינזה ושינג'וקו הוא המבחר האדיר של היכלי מכונות הפצ'ינקו (Pachinko), שבהם מצטופפים צעירים ומהמרים על כספם כנגד מכונות משחק משוכללות.
מי שאוהבים משחקי מחשב, משחקי ארקייד מפעם או מכונות משחק עכשוויות מוצאים עולם מרתק באלפי אולמות הפצ'ינקו הסואנים והגועשים של טוקיו. האולמות הארקייד הללו משרתים עשרות, אולי מאות אלפי צעירים שמכורים למשחקי מחשב ומתקבצים בהם אחרי שעות העבודה לבילוי הערב שלהם, במשחקי מחשב.
הפצ'ינקו נחשב לתת-תרבות יפנית, צעירה ומרתקת, שאינה מוכרת בשום מקום בעולם. זה אחד הדברים המטורפים ביפן וחוויה אנתרופולוגית של ממש.
כל יום, בתום שעות העבודה ועוד לפני שפותחים אותם, משתרך תור ארוך של ממתינים לפתיחת אולמות הפצ'ינקו.
עם הכניסה לטרקלין של אולם הפאצ'ינקו, מרגישים שנמצאים בעולם אחר. המוני צעירים מרותקים וכמעט אובססיביים למשחקי פצ'ינקו ממוחשבים, יושבים שעות אל מול שורות שורות של מכונות גדולות, עם מסכים קטנים. לרבים מהם תקועה סיגריה בפה והם משחקים ללא הפסקה.
חלקם, ללא ספק, מכורים למשחקים האלה. מרכזי הפצ'ינקו מכילים המוני צעירים, שגם בתום יום עבודה מפרך, לא יכולים להפסיק לשבת אל מול המסכים, לבלות ברעש האופייני, שגם הוא לא מהעולם הזה, ולשחק במכונות המשחקים.
הנה דוגמה לחוויה:
https://youtu.be/iO20QEw1XDc
מדריך למכונת פצ'ינקו:
https://youtu.be/D5hm8cG_bts
רגע באולם הפצ'ינקו בטוקיו:
https://youtu.be/iADzWQj4Qz0
ופרק מרתק על משחקי מחשב בסדרה חינוכית, שמתחיל באולם הפצ'ינקו היפני (עברית):
https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes
מה היה קפה האינטרנט ולמה הוא נועד?
פעם, לפני הטלפון החכם, כשנזקקת לאינטרנט רחוק מהבית או מהעבודה, יכולת להיכנס לאינטרנט קפה (Internet cafe), סוג של בית קפה עם אינטרנט, ולהתחבר.
קפה האינטרנט נולד כתוצאה מצורך, שבאותה תקופה לא היה ממומש, להיות מחובר כשאינך ליד המחשב שלך בבית ואין ברשותך מחשב אחר שמחובר.
בקפה אינטרנט יכולת ליהנות מגלישה באינטרנט עבור תשלום, לפי דקות או שעות. מי שלא היה להם מחשב או מנוי לשירותי גלישה יכולים היו אז לפקוד את קפה האינטרנט המקומי ואף לרכוש מנוי קבוע.
חלק מבתי קפה אינטרנט שימשו אז גם כבתי קפה רגילים, כשבבתי הקפה אינטרנט הרגילים מכרו לגולשים רק שתייה קרה וחטיפים.
בארצות מתפתחות ניתן גם היום למצוא בתי קפה אינטרנט. תרמילאים ומטיילים מתחברים בהם לפייסבוק, אינסטגרם או לחשבונות הדואר האלקטרוני שלהם ושומרים כך על קשר עם הבית והעולם.
את רעיון קפה האינטרנט ואת השם באנגלית "סיייבר קפה" (Cybercafe), המציא אדם בשם איוון פופ (Ivan Pope) בראשית שנת 1994. באותה שנה כבר נפתחו מתחרים כמו ה-CompuCafe, שלצד שירותי האינטרנט הציע גם בר עם מלצרים רובוטים, או ה-Binary Cafe, אינטרנט הקפה הראשון בטורונטו.
הטרנד התפשט במהירות, כשבספטמבר של אותה שנה פתחו את קפה האינטרנט הראשון בלונדון ובראשית 1995 נפתח במנהטן האינטרנט קפה האמריקאי הראשון.
ביקור בקפה אינטרנט ביפן:
https://youtu.be/JZh05urEHTM
בקוריאה הביאו לקפה משחקי מחשב ומחשבי גיימרים מעולים שמושכים צעירים:
https://youtu.be/XXRzQYlKKC4
קפה אינטרנט בהודו שבעליו מספרים על הירידה בשל הסמארטפונים עם האינטרנט:
https://youtu.be/zb_x5MW8gtU
ביפן יש מי שלא הולכים לישון הביתה מהאינטרנט קפה וממש גרים בו:
https://youtu.be/MtdupS0gRt0
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?
בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.
משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.
אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.
בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.
בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.
קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.
הנה תולדות הקונסולות המדרג אותן:
https://youtu.be/tDc9vbZC1Yw
הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג (עברית):
http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8
כמה מהגרועות שבקונסולות (עברית):
http://youtu.be/5ejj0vLt1bw
וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל (עברית):
http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
וההיסטוריה של הקונסולות (עברית):
https://youtu.be/KSqFL5w9sdY?long=yes
גיימרים

טוקיו בירת יפן מציעה מגוון של אזורי בילוי לצעירים. אחד מרובעי התענוגות של העיר טוקיו הוא קַאבּוּקִיצ'וֹ (Kabukicho). האזור הזה של העיר מתחיל להתעורר בסביבות שש בערב, בשעה שהיפנים הצעירים יוצאים ממקומות העבודה.
המשותף הבולט לקבוקיצ'ו ולאזורים ושכונות כמו שיבויה, גינזה ושינג'וקו הוא המבחר האדיר של היכלי מכונות הפצ'ינקו (Pachinko), שבהם מצטופפים צעירים ומהמרים על כספם כנגד מכונות משחק משוכללות.
מי שאוהבים משחקי מחשב, משחקי ארקייד מפעם או מכונות משחק עכשוויות מוצאים עולם מרתק באלפי אולמות הפצ'ינקו הסואנים והגועשים של טוקיו. האולמות הארקייד הללו משרתים עשרות, אולי מאות אלפי צעירים שמכורים למשחקי מחשב ומתקבצים בהם אחרי שעות העבודה לבילוי הערב שלהם, במשחקי מחשב.
הפצ'ינקו נחשב לתת-תרבות יפנית, צעירה ומרתקת, שאינה מוכרת בשום מקום בעולם. זה אחד הדברים המטורפים ביפן וחוויה אנתרופולוגית של ממש.
כל יום, בתום שעות העבודה ועוד לפני שפותחים אותם, משתרך תור ארוך של ממתינים לפתיחת אולמות הפצ'ינקו.
עם הכניסה לטרקלין של אולם הפאצ'ינקו, מרגישים שנמצאים בעולם אחר. המוני צעירים מרותקים וכמעט אובססיביים למשחקי פצ'ינקו ממוחשבים, יושבים שעות אל מול שורות שורות של מכונות גדולות, עם מסכים קטנים. לרבים מהם תקועה סיגריה בפה והם משחקים ללא הפסקה.
חלקם, ללא ספק, מכורים למשחקים האלה. מרכזי הפצ'ינקו מכילים המוני צעירים, שגם בתום יום עבודה מפרך, לא יכולים להפסיק לשבת אל מול המסכים, לבלות ברעש האופייני, שגם הוא לא מהעולם הזה, ולשחק במכונות המשחקים.
הנה דוגמה לחוויה:
https://youtu.be/iO20QEw1XDc
מדריך למכונת פצ'ינקו:
https://youtu.be/D5hm8cG_bts
רגע באולם הפצ'ינקו בטוקיו:
https://youtu.be/iADzWQj4Qz0
ופרק מרתק על משחקי מחשב בסדרה חינוכית, שמתחיל באולם הפצ'ינקו היפני (עברית):
https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes

פעם, לפני הטלפון החכם, כשנזקקת לאינטרנט רחוק מהבית או מהעבודה, יכולת להיכנס לאינטרנט קפה (Internet cafe), סוג של בית קפה עם אינטרנט, ולהתחבר.
קפה האינטרנט נולד כתוצאה מצורך, שבאותה תקופה לא היה ממומש, להיות מחובר כשאינך ליד המחשב שלך בבית ואין ברשותך מחשב אחר שמחובר.
בקפה אינטרנט יכולת ליהנות מגלישה באינטרנט עבור תשלום, לפי דקות או שעות. מי שלא היה להם מחשב או מנוי לשירותי גלישה יכולים היו אז לפקוד את קפה האינטרנט המקומי ואף לרכוש מנוי קבוע.
חלק מבתי קפה אינטרנט שימשו אז גם כבתי קפה רגילים, כשבבתי הקפה אינטרנט הרגילים מכרו לגולשים רק שתייה קרה וחטיפים.
בארצות מתפתחות ניתן גם היום למצוא בתי קפה אינטרנט. תרמילאים ומטיילים מתחברים בהם לפייסבוק, אינסטגרם או לחשבונות הדואר האלקטרוני שלהם ושומרים כך על קשר עם הבית והעולם.
את רעיון קפה האינטרנט ואת השם באנגלית "סיייבר קפה" (Cybercafe), המציא אדם בשם איוון פופ (Ivan Pope) בראשית שנת 1994. באותה שנה כבר נפתחו מתחרים כמו ה-CompuCafe, שלצד שירותי האינטרנט הציע גם בר עם מלצרים רובוטים, או ה-Binary Cafe, אינטרנט הקפה הראשון בטורונטו.
הטרנד התפשט במהירות, כשבספטמבר של אותה שנה פתחו את קפה האינטרנט הראשון בלונדון ובראשית 1995 נפתח במנהטן האינטרנט קפה האמריקאי הראשון.
ביקור בקפה אינטרנט ביפן:
https://youtu.be/JZh05urEHTM
בקוריאה הביאו לקפה משחקי מחשב ומחשבי גיימרים מעולים שמושכים צעירים:
https://youtu.be/XXRzQYlKKC4
קפה אינטרנט בהודו שבעליו מספרים על הירידה בשל הסמארטפונים עם האינטרנט:
https://youtu.be/zb_x5MW8gtU
ביפן יש מי שלא הולכים לישון הביתה מהאינטרנט קפה וממש גרים בו:
https://youtu.be/MtdupS0gRt0

בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.
משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.
אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.
בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.
בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.
קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.
הנה תולדות הקונסולות המדרג אותן:
https://youtu.be/tDc9vbZC1Yw
הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג (עברית):
http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8
כמה מהגרועות שבקונסולות (עברית):
http://youtu.be/5ejj0vLt1bw
וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל (עברית):
http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
וההיסטוריה של הקונסולות (עברית):
https://youtu.be/KSqFL5w9sdY?long=yes