שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
האימפריה המוסלמית
מהו מסגד אל אקצה ומהי כיפת הסלע?
האגדה המוסלמית מספרת שדרך הר הבית עלה נביא האיסלאם מוחמד השמיימה. באגדה הגיע באחד הלילות המלאך גבריאל לעיר מכה ובה פגש את הנביא מוחמד. במצוות המלאך טס מוחמד לירושלים על גבה של 'אל-בוראק' - חיה משונה, בעלת שיער של נערה, משובצת אבנים טובות ובעלת שש כנפיים.
מהר הבית בירושלים, מספרת האגדה, עלו מוחמד והמלאך דרך שבעה רקיעים אל השמיים. שם פגשו את משה רבנו ועניינו אותו בדת החדשה של מוחמד. משה רבנו המליץ למוחמד להסתפק ב-5 תפילות ביום, במקום 50 שנהגו עד אז המוסלמים להתפלל. לאחר שמוחמד קיבל את ההמלצה, הוא שב על גב ה'אל-בוראק' לירושלים, דרך הרקיעים ומשם לביתו שבמכה.
היה לא היה, מסגד אל-אקצא (Al-Aqsa Mosque) הוא הקדום והמפורסם שבמסגדי ארץ ישראל והוא נחשב לאחד המסגדים הגדולים והחשובים בעולם המוסלמי. המסגד הוקם לראשונה בשנת 705, בעיצומם של ימי הזוהר של האימפריה המוסלמית, שהשתרעה אז מאפריקה ועד לחופי הים השחור.
התקופה הזו הצטיינה בהקמה של מבני ענק מוסלמיים ומרשימים במיוחד ומסגד אל אקצה נועד להעלות את חשיבותה של ירושלים בעולם המוסלמי ולהפוך אבן שואבת לעולי רגל איסלאמיים מרחבי העולם. מקימיו רצו לתת לו משקל של ממש למול הערים הקדושות מכה ומדינה.
פירוש השם "אל אקצא" הוא בערבית "הקיצוני ביותר", זה שבקצה. אנו מכירים את השם כמתייחס למסגד של ימינו, אם כי במקור הוא התייחס לכלל אזור הר הבית. מקורו במסע הלילה של מוחמד ממכה, מרכז האיסלאם, אל ירושלים שבקצהו, "קצה העולם המקודש", המקום הכי רחוק שאליו הגיע מוחמד בחייו ושהיה למוקד עלייה לרגל.
אגב, כיפת הסלע המפורסמת שבהר הבית, זו המכונה לא פעם "כיפת הזהב", איננה מסגד. לידתה באמונה שהיא נבנתה במקום בו עמד הסלע המקראי שעליו התרחשה עקידת יצחק.
אף על פי כן, מדובר במבנה מוסלמי מרהיב, אולי פסגת האדריכלות האיסלאמית. המתומן, בעל 8 הצלעות והכיפה, נמצא בפסגתו של הר הבית. הוא נחשב בעולם למבנה המוסלמי העתיק ביותר שלא השתנה במשך כל תקופת קיומו, למעט בנייה מחדש של הכיפה המקורית שהתמוטטה במאה ה-11.
כיםת הסלע נבנתה במאה ה-6. הבנייה החליפה מקדש בשם "ג'ופיטר קאפיטולינוס", שבנו הרומאים על מקומו של בית המקדש השני, לאחר שהרסו אותו בעת כיבוש ירושלים בשנת 70 לספירה.
הנה מסגד אל אקצה והעיר העתיקה בירושלים:
https://youtu.be/xNi7zNzelqI
על האמונה המוסלמית והמבנה המיוחד של המסגד הזה (עברית):
https://youtu.be/9FisgFRFss4
כיפת הסלע ומסגד אל אקצה במצגת וידאו מנקודת מבט יהודית:
https://youtu.be/BBXsIZmn9Ac
סרטון תיעודי על הבנייה היהודית של בית המקדש השלישי שיצרה למעשה את מקדש אל אקצא (עברית):
https://youtu.be/D9gewvN9NtU?long=yes
ותכנית תעודה על המתיחות סביב מסגד אל אקצה (עברית):
https://youtu.be/-Nxd1JyuP1A?long=yes
האגדה המוסלמית מספרת שדרך הר הבית עלה נביא האיסלאם מוחמד השמיימה. באגדה הגיע באחד הלילות המלאך גבריאל לעיר מכה ובה פגש את הנביא מוחמד. במצוות המלאך טס מוחמד לירושלים על גבה של 'אל-בוראק' - חיה משונה, בעלת שיער של נערה, משובצת אבנים טובות ובעלת שש כנפיים.
מהר הבית בירושלים, מספרת האגדה, עלו מוחמד והמלאך דרך שבעה רקיעים אל השמיים. שם פגשו את משה רבנו ועניינו אותו בדת החדשה של מוחמד. משה רבנו המליץ למוחמד להסתפק ב-5 תפילות ביום, במקום 50 שנהגו עד אז המוסלמים להתפלל. לאחר שמוחמד קיבל את ההמלצה, הוא שב על גב ה'אל-בוראק' לירושלים, דרך הרקיעים ומשם לביתו שבמכה.
היה לא היה, מסגד אל-אקצא (Al-Aqsa Mosque) הוא הקדום והמפורסם שבמסגדי ארץ ישראל והוא נחשב לאחד המסגדים הגדולים והחשובים בעולם המוסלמי. המסגד הוקם לראשונה בשנת 705, בעיצומם של ימי הזוהר של האימפריה המוסלמית, שהשתרעה אז מאפריקה ועד לחופי הים השחור.
התקופה הזו הצטיינה בהקמה של מבני ענק מוסלמיים ומרשימים במיוחד ומסגד אל אקצה נועד להעלות את חשיבותה של ירושלים בעולם המוסלמי ולהפוך אבן שואבת לעולי רגל איסלאמיים מרחבי העולם. מקימיו רצו לתת לו משקל של ממש למול הערים הקדושות מכה ומדינה.
פירוש השם "אל אקצא" הוא בערבית "הקיצוני ביותר", זה שבקצה. אנו מכירים את השם כמתייחס למסגד של ימינו, אם כי במקור הוא התייחס לכלל אזור הר הבית. מקורו במסע הלילה של מוחמד ממכה, מרכז האיסלאם, אל ירושלים שבקצהו, "קצה העולם המקודש", המקום הכי רחוק שאליו הגיע מוחמד בחייו ושהיה למוקד עלייה לרגל.
אגב, כיפת הסלע המפורסמת שבהר הבית, זו המכונה לא פעם "כיפת הזהב", איננה מסגד. לידתה באמונה שהיא נבנתה במקום בו עמד הסלע המקראי שעליו התרחשה עקידת יצחק.
אף על פי כן, מדובר במבנה מוסלמי מרהיב, אולי פסגת האדריכלות האיסלאמית. המתומן, בעל 8 הצלעות והכיפה, נמצא בפסגתו של הר הבית. הוא נחשב בעולם למבנה המוסלמי העתיק ביותר שלא השתנה במשך כל תקופת קיומו, למעט בנייה מחדש של הכיפה המקורית שהתמוטטה במאה ה-11.
כיםת הסלע נבנתה במאה ה-6. הבנייה החליפה מקדש בשם "ג'ופיטר קאפיטולינוס", שבנו הרומאים על מקומו של בית המקדש השני, לאחר שהרסו אותו בעת כיבוש ירושלים בשנת 70 לספירה.
הנה מסגד אל אקצה והעיר העתיקה בירושלים:
https://youtu.be/xNi7zNzelqI
על האמונה המוסלמית והמבנה המיוחד של המסגד הזה (עברית):
https://youtu.be/9FisgFRFss4
כיפת הסלע ומסגד אל אקצה במצגת וידאו מנקודת מבט יהודית:
https://youtu.be/BBXsIZmn9Ac
סרטון תיעודי על הבנייה היהודית של בית המקדש השלישי שיצרה למעשה את מקדש אל אקצא (עברית):
https://youtu.be/D9gewvN9NtU?long=yes
ותכנית תעודה על המתיחות סביב מסגד אל אקצה (עברית):
https://youtu.be/-Nxd1JyuP1A?long=yes
איך נולדה האמנות האיסלאמית?
האמנות האיסלאמית (Islamic art) היא אמנות חזותית, הכוללת עיטורים, אדריכלות וקליגרפיה, שהתפתחו והפכו למרכיב חשוב באימפריה המוסלמית ובארצות והמדינות שנולדו ממנה.
ישנם שני מאפיינים שבולטים במיוחד באמנות המוסלמית. הראשון שבהם הוא השימוש בקליגרפיה של הכתב הערבי לעיטורים שונים.
בשל מגבלות ההלכה המוסלמית, הנקראת "השריעה" והאיסור החמור על דמויות של בני אדם בציור או בפיסול, הקליגרפיה הפכה מרכזית באמנות המוסלמית. האיסור הזה, שהאיסלאם ירש מהיהדות, בה יש איסור של "לא תעשה לך פסל וכל תמונה". אבל הוא קיים או התקיים כמעט בכל דת בשלב כלשהו בהיסטוריה שלה. במחקר התופעה הזו מכונה "אנאייקוניזם".
את תוצאות האיסור הזה ניתן לראות היטב במסגדים המוסלמיים המקושטים ברישומי קליגרפיה רבים ובערבסקות. כל אלה הפכו מרכזיים באמנות האסלאמית ומעבירים את הרעיון שאת מעשי האל לא ניתן לתפוס.
עובדה זו באה לידי ביטוי גם בפיתוח של אדריכלות ייחודית לבנייה של מסגדים ובתי מדרש מוסלמיים, המכונים "מדרסות".
את התפיסה מגלמים כתביו של הפילוסוף המוסלמי אבו אל-חזן, שחי בקהיר במאה ה-10. הוא כתב שהיופי נמצא בכל מקום ותולה אותו באופן בו רואים את הדברים, בדברים עצמם ובכל חפץ קיים.
לדבריו, בעצמים המאירים, בשמש והכוכבים, בכתב הערבי על הפיתולים שבו והחזרה הריתמית ובעיטורים שבכתב הזה ובערבסקות הנפוצות בתרבות והאמנות המוסלמית - בכל אלה יש יופי.
האור עצמו, כותב אבו אל-חזן, הוא יופי. גם הצבע הוא יופי והדמיון יוצר יופי. אפשר, הוא כותב, להעתיק את התהליך לאמנות ולהסביר לפיו את היפה באמנות המופשטת - היופי שבמשטח חלק, יופי בלתי פיגורטיבי, שניתן למצוא בכיפות המסגדים המבריקות שהאיסלאם הקים בכל ארץ שכבש, בפיתוחי שיש ועץ ועוד. אל חזן הטעים שהאמן המוסלמי לא מרגיש צורך לתאר דמות אדם ביצירתו ואם כבר אז יעדיף לתאר אותה בצורה מופשטת.
עוד על כך קראו בתגית "קליגרפיה, איסלאם".
הנה אמנות האיסלאם עם העיטורים הגאומטריים והעיטורים החוזרים במקום דמויות (מתורגם):
http://youtu.be/pg1NpMmPv48
על הקשר ההיסטורי שבין דת ואמנות (עברית):
https://youtu.be/qfITRYcnP84
ערבסקות יפהפיות בסרטון של אמנות איסלמית:
https://youtu.be/yGp29FIirI8
ותכנית טלוויזיה על אמנות איסלאמית (עברית):
https://youtu.be/afDg86ILFwY?long=yes
האמנות האיסלאמית (Islamic art) היא אמנות חזותית, הכוללת עיטורים, אדריכלות וקליגרפיה, שהתפתחו והפכו למרכיב חשוב באימפריה המוסלמית ובארצות והמדינות שנולדו ממנה.
ישנם שני מאפיינים שבולטים במיוחד באמנות המוסלמית. הראשון שבהם הוא השימוש בקליגרפיה של הכתב הערבי לעיטורים שונים.
בשל מגבלות ההלכה המוסלמית, הנקראת "השריעה" והאיסור החמור על דמויות של בני אדם בציור או בפיסול, הקליגרפיה הפכה מרכזית באמנות המוסלמית. האיסור הזה, שהאיסלאם ירש מהיהדות, בה יש איסור של "לא תעשה לך פסל וכל תמונה". אבל הוא קיים או התקיים כמעט בכל דת בשלב כלשהו בהיסטוריה שלה. במחקר התופעה הזו מכונה "אנאייקוניזם".
את תוצאות האיסור הזה ניתן לראות היטב במסגדים המוסלמיים המקושטים ברישומי קליגרפיה רבים ובערבסקות. כל אלה הפכו מרכזיים באמנות האסלאמית ומעבירים את הרעיון שאת מעשי האל לא ניתן לתפוס.
עובדה זו באה לידי ביטוי גם בפיתוח של אדריכלות ייחודית לבנייה של מסגדים ובתי מדרש מוסלמיים, המכונים "מדרסות".
את התפיסה מגלמים כתביו של הפילוסוף המוסלמי אבו אל-חזן, שחי בקהיר במאה ה-10. הוא כתב שהיופי נמצא בכל מקום ותולה אותו באופן בו רואים את הדברים, בדברים עצמם ובכל חפץ קיים.
לדבריו, בעצמים המאירים, בשמש והכוכבים, בכתב הערבי על הפיתולים שבו והחזרה הריתמית ובעיטורים שבכתב הזה ובערבסקות הנפוצות בתרבות והאמנות המוסלמית - בכל אלה יש יופי.
האור עצמו, כותב אבו אל-חזן, הוא יופי. גם הצבע הוא יופי והדמיון יוצר יופי. אפשר, הוא כותב, להעתיק את התהליך לאמנות ולהסביר לפיו את היפה באמנות המופשטת - היופי שבמשטח חלק, יופי בלתי פיגורטיבי, שניתן למצוא בכיפות המסגדים המבריקות שהאיסלאם הקים בכל ארץ שכבש, בפיתוחי שיש ועץ ועוד. אל חזן הטעים שהאמן המוסלמי לא מרגיש צורך לתאר דמות אדם ביצירתו ואם כבר אז יעדיף לתאר אותה בצורה מופשטת.
עוד על כך קראו בתגית "קליגרפיה, איסלאם".
הנה אמנות האיסלאם עם העיטורים הגאומטריים והעיטורים החוזרים במקום דמויות (מתורגם):
http://youtu.be/pg1NpMmPv48
על הקשר ההיסטורי שבין דת ואמנות (עברית):
https://youtu.be/qfITRYcnP84
ערבסקות יפהפיות בסרטון של אמנות איסלמית:
https://youtu.be/yGp29FIirI8
ותכנית טלוויזיה על אמנות איסלאמית (עברית):
https://youtu.be/afDg86ILFwY?long=yes