שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
הסירה המעופפת
מה היה מטוס הקטלינה, הסירה המעופפת?
בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 התפרסמה חברת "קונסולידייטד איירקראפט" בתור יצרנית של סירות מעופפות לתעופה.
אלו שנים שהתעופה היא דבר חדש ובעיקר צבאי והחברה מתחילה לשווק להיט תעופתי מטורף - סירה מעופפת שיוצרה בארצות הברית וקנדה ונקראת "PBY קטלינה", שם שהמטוס קיבל בצי האמריקני.
המדהים באווירון הזה שהוא לא יהיה רק המצליח מבין מטוסי הסיור של קונסולידייטד, אלא גם זה שיש לו עתיד ושימושים מגוונים יותר אפילו מאולר שוויצרי - הוא יהיה מטוס קרב, מטוס חילוץ וגיבור מלחמה, יכטה מעופפת, מטוס למשלחות מחקר ומטוס לכיבוי שריפות.
הקטלינה הפך לאחת מספינות האוויר המפורסמות ביותר מבין הסירות המעופפות ובאופן מסוים הוא אף גילם סוג של סמל אווירי למלחמת העולם השנייה.
הייתה לקטלינה גם גרסת מטוס אמפיבי, שנחת והמריא גם על מי הים ושירת בצבאות רבים בעולם - מארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וקנדה ועד ניו זילנד ואפילו בברית המועצות.
אחרי המלחמה הקטלינה יגיע לאינספור חילות אוויר, כולל חיל האוויר הישראלי והצעיר.
#הקטלינה באזרחות
בתום מלחמת העולם השנייה, כשהצורך במטוסים ימיים צנח, הוציא הצי האמריקאי את מרבית מטוסי הקטלינה מהשירות.
בעולם בו הטווחים של המטוסים היבשתיים מזנקים, לצד שיפור הולך וגובר ביעילות שלהם, הצורך במטוסים ימיים הלך וירד באופן כללי.
רק אנשים שהתגוררו במקומות שכוחי-אל, לצד אגם או חוף ים שליו, רק הם המשיכו להזדקק למטוסים ימיים, אך כמובן למטוסים קטנים בהרבה מהקטלינה.
הקטלינות בגרסאות האמפיביות שלהן עוד המשיכו לשרת בצי ארצות הברית למשך תקופה מסוימת, אבל יותר מאשר צורך צבאי אמיתי, זה היה סוג של דיסוננס קוגניטיבי, משהו כמו "השקענו כל כך הרבה, אז עכשיו נזרוק?!"
כך נותרו למטוס הקטלינה תפקידים אזרחיים שוליים יחסית. בין השאר הוא שימש בתור מטוס לכיבוי שריפות, מעין מיכל מים אווירי שיכול לנחות על פני מקור מים ולשאוב מים לכיבוי השריפה.
הסבה אחרת שזכתה לפרסום באותה תקופה הייתה ליאכטה ימית לעשירים. האחראי לה היה פאול מאנץ, מי שנודע אז כטייס מרוצים ופעלולן אווירי. בסוף שנות ה-40 הוא הסב מספר מטוסי קטלינה ליאכטות מעופפות כאלה. הן זכו להצלחה מסוימת, עד שהתיישנו ויצאו מכלל שימוש.
עוד הסבה מעניינת לקטלינה הייתה למטוס אמפיבי למשלחות מחקר ימיות. במטוסי קטלינה השתמש אז למשל החוקר ז'אק איב קוסטו. באמצעותם הוא נייד ותמך במשלחות צלילה ומחקר תת-ימי.
למרבה הכאב קוסטו אף איבד את בנו פיליפ בתאונת מטוס קטלינה כזה. מות הבן, שנהרג בהתרסקות קטלינה בפורטוגל, סימן באופן מסוים גם את מותם של המטוסים ההירואיים של המלחמה הגדולה מכולן, אלו שגם נחתו על המים וגם עשו זאת לא מעט על היבשה.
הנה תולדות הסירה המעופפת קטלינה:
https://youtu.be/ZtETYk7wfGI
סרטון אותנטי מ-1942:
https://youtu.be/nzMQH44sTBc
גלריית תמונות שלו:
https://youtu.be/I4T034MPcRc
נחיתה על סירת דייגים:
https://youtu.be/_53_pRsz0Es
הקאטלינה הוא אבן דרך במטוסי הים:
https://youtu.be/m-Gw5Efqkcw
קונסולידייטד PBY קטלינה שב ממשימה צבאית:
https://youtu.be/P6OjFjVR8dg
ה"בלאק קאט", צבוע שחור ולוחם נגד היפנים בלילה:
https://youtu.be/a667ovpnGRA
וכך הפכו מטוסי הקטלינה ליכטות מעופפות?
https://youtu.be/9TaBTjHVx6A?long=yes
בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 התפרסמה חברת "קונסולידייטד איירקראפט" בתור יצרנית של סירות מעופפות לתעופה.
אלו שנים שהתעופה היא דבר חדש ובעיקר צבאי והחברה מתחילה לשווק להיט תעופתי מטורף - סירה מעופפת שיוצרה בארצות הברית וקנדה ונקראת "PBY קטלינה", שם שהמטוס קיבל בצי האמריקני.
המדהים באווירון הזה שהוא לא יהיה רק המצליח מבין מטוסי הסיור של קונסולידייטד, אלא גם זה שיש לו עתיד ושימושים מגוונים יותר אפילו מאולר שוויצרי - הוא יהיה מטוס קרב, מטוס חילוץ וגיבור מלחמה, יכטה מעופפת, מטוס למשלחות מחקר ומטוס לכיבוי שריפות.
הקטלינה הפך לאחת מספינות האוויר המפורסמות ביותר מבין הסירות המעופפות ובאופן מסוים הוא אף גילם סוג של סמל אווירי למלחמת העולם השנייה.
הייתה לקטלינה גם גרסת מטוס אמפיבי, שנחת והמריא גם על מי הים ושירת בצבאות רבים בעולם - מארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וקנדה ועד ניו זילנד ואפילו בברית המועצות.
אחרי המלחמה הקטלינה יגיע לאינספור חילות אוויר, כולל חיל האוויר הישראלי והצעיר.
#הקטלינה באזרחות
בתום מלחמת העולם השנייה, כשהצורך במטוסים ימיים צנח, הוציא הצי האמריקאי את מרבית מטוסי הקטלינה מהשירות.
בעולם בו הטווחים של המטוסים היבשתיים מזנקים, לצד שיפור הולך וגובר ביעילות שלהם, הצורך במטוסים ימיים הלך וירד באופן כללי.
רק אנשים שהתגוררו במקומות שכוחי-אל, לצד אגם או חוף ים שליו, רק הם המשיכו להזדקק למטוסים ימיים, אך כמובן למטוסים קטנים בהרבה מהקטלינה.
הקטלינות בגרסאות האמפיביות שלהן עוד המשיכו לשרת בצי ארצות הברית למשך תקופה מסוימת, אבל יותר מאשר צורך צבאי אמיתי, זה היה סוג של דיסוננס קוגניטיבי, משהו כמו "השקענו כל כך הרבה, אז עכשיו נזרוק?!"
כך נותרו למטוס הקטלינה תפקידים אזרחיים שוליים יחסית. בין השאר הוא שימש בתור מטוס לכיבוי שריפות, מעין מיכל מים אווירי שיכול לנחות על פני מקור מים ולשאוב מים לכיבוי השריפה.
הסבה אחרת שזכתה לפרסום באותה תקופה הייתה ליאכטה ימית לעשירים. האחראי לה היה פאול מאנץ, מי שנודע אז כטייס מרוצים ופעלולן אווירי. בסוף שנות ה-40 הוא הסב מספר מטוסי קטלינה ליאכטות מעופפות כאלה. הן זכו להצלחה מסוימת, עד שהתיישנו ויצאו מכלל שימוש.
עוד הסבה מעניינת לקטלינה הייתה למטוס אמפיבי למשלחות מחקר ימיות. במטוסי קטלינה השתמש אז למשל החוקר ז'אק איב קוסטו. באמצעותם הוא נייד ותמך במשלחות צלילה ומחקר תת-ימי.
למרבה הכאב קוסטו אף איבד את בנו פיליפ בתאונת מטוס קטלינה כזה. מות הבן, שנהרג בהתרסקות קטלינה בפורטוגל, סימן באופן מסוים גם את מותם של המטוסים ההירואיים של המלחמה הגדולה מכולן, אלו שגם נחתו על המים וגם עשו זאת לא מעט על היבשה.
הנה תולדות הסירה המעופפת קטלינה:
https://youtu.be/ZtETYk7wfGI
סרטון אותנטי מ-1942:
https://youtu.be/nzMQH44sTBc
גלריית תמונות שלו:
https://youtu.be/I4T034MPcRc
נחיתה על סירת דייגים:
https://youtu.be/_53_pRsz0Es
הקאטלינה הוא אבן דרך במטוסי הים:
https://youtu.be/m-Gw5Efqkcw
קונסולידייטד PBY קטלינה שב ממשימה צבאית:
https://youtu.be/P6OjFjVR8dg
ה"בלאק קאט", צבוע שחור ולוחם נגד היפנים בלילה:
https://youtu.be/a667ovpnGRA
וכך הפכו מטוסי הקטלינה ליכטות מעופפות?
https://youtu.be/9TaBTjHVx6A?long=yes
כיצד תרם מטוס הקטלינה במלחמת העולם השנייה?
במהלך מלחמת העולם השנייה מילא מטוס הקטלינה (PBY Catalina) תפקיד משמעותי וממשי בניצחון בנות הברית. שוב ושוב שימשו מטוסי הקטלינה הימיים למשימות סיור, לוחמה נגד צוללות ותקיפה ימית, לצד משימות של חיפוש והצלה, חילוץ מן הים, ליווי שיירות ומשימות תובלה רגילות.
על מטוסי קטלינה הותקנו אז מערכות מכ"ם והם היו מכלי הטיס הראשונים שבהם הותקנו מכ"מים כאלו. בנוסף לכך, הצוות נהנה בהם גם משדה ראייה רחב, שנזקף לזכות הכנף הגבוהה של מטוסי הקטלינה וחלונות הבועה הרחבים שלהם.
גם מהירותם האיטית ויכולתם לשהות זמן רב מאוד באוויר סייעו לצוותי המטוסים לאתר צוללות ולתקוף אותן במקלעים, פצצות עומק ואפילו טילי טורפדו שהותקנו במטוסים.
ה"קטלינות" צוידו אז בפצצות רגילות, בפצצות עומק ובמוקשים ימיים, לצד טילי טורפדו. הגנה ליושבי המטוס העניקו 4 מקלעי M2 בראונינג ומקלע M1917 בראונינג אימתניים.
משימות הלוחמה בצוללות לא פסקו גם כשהצוללות הגרמניות צוידו במקלעי ותותחי נ"מ. תוך שהם סופגים לא מעט אבדות בעצמם, השמידו צוותי קטלינות 36 צוללות גרמניות.
אבל היו להם גם הצלחות פחות כמותיות. מטוס קטלינה, שגילה במאי 1941 את אוניית המערכה ביסמרק, ספינת ענק תוקפנית שהצליחה שוב ושוב לחמוק מהמעקב של הצי הבריטי, הביא לתקיפתה על ידי מטוסי קרב ולהטבעתה בהמשך אותו יום, בידי אוניות קרב בריטיות.
גם את קרב מידווי ב-1942 פתחו מטוסי הקטלינה. הם גילו את אוניות המערכה של הצי היפני הרבה לפני שהגיעו לאטול מידוויי. בכך הם אפשרו לכוחות ארצות הברית לסיים את הקרב המפורסם בניצחון מרשים, מהחשובים של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה.
ואגב, עד שנות ה-80 של המאה הקודמת המשיכו המטוסים הללו לשרת בחילות ים ואוויר בעולם.
קונסולידייטד PBY קטלינה שב ממשימה צבאית:
https://youtu.be/P6OjFjVR8dg
ה"בלאק קאט", צבוע שחור ולוחם נגד היפנים בלילה:
https://youtu.be/a667ovpnGRA
כמעט כמו במלחמה - הקטלינה בקולנוע:
https://youtu.be/yX5f7vXnVek
וסרט תיעודי מלא על הסירה המעופפת:
https://youtu.be/GMNkZa3RUX0?long=yes
במהלך מלחמת העולם השנייה מילא מטוס הקטלינה (PBY Catalina) תפקיד משמעותי וממשי בניצחון בנות הברית. שוב ושוב שימשו מטוסי הקטלינה הימיים למשימות סיור, לוחמה נגד צוללות ותקיפה ימית, לצד משימות של חיפוש והצלה, חילוץ מן הים, ליווי שיירות ומשימות תובלה רגילות.
על מטוסי קטלינה הותקנו אז מערכות מכ"ם והם היו מכלי הטיס הראשונים שבהם הותקנו מכ"מים כאלו. בנוסף לכך, הצוות נהנה בהם גם משדה ראייה רחב, שנזקף לזכות הכנף הגבוהה של מטוסי הקטלינה וחלונות הבועה הרחבים שלהם.
גם מהירותם האיטית ויכולתם לשהות זמן רב מאוד באוויר סייעו לצוותי המטוסים לאתר צוללות ולתקוף אותן במקלעים, פצצות עומק ואפילו טילי טורפדו שהותקנו במטוסים.
ה"קטלינות" צוידו אז בפצצות רגילות, בפצצות עומק ובמוקשים ימיים, לצד טילי טורפדו. הגנה ליושבי המטוס העניקו 4 מקלעי M2 בראונינג ומקלע M1917 בראונינג אימתניים.
משימות הלוחמה בצוללות לא פסקו גם כשהצוללות הגרמניות צוידו במקלעי ותותחי נ"מ. תוך שהם סופגים לא מעט אבדות בעצמם, השמידו צוותי קטלינות 36 צוללות גרמניות.
אבל היו להם גם הצלחות פחות כמותיות. מטוס קטלינה, שגילה במאי 1941 את אוניית המערכה ביסמרק, ספינת ענק תוקפנית שהצליחה שוב ושוב לחמוק מהמעקב של הצי הבריטי, הביא לתקיפתה על ידי מטוסי קרב ולהטבעתה בהמשך אותו יום, בידי אוניות קרב בריטיות.
גם את קרב מידווי ב-1942 פתחו מטוסי הקטלינה. הם גילו את אוניות המערכה של הצי היפני הרבה לפני שהגיעו לאטול מידוויי. בכך הם אפשרו לכוחות ארצות הברית לסיים את הקרב המפורסם בניצחון מרשים, מהחשובים של ארצות הברית במלחמת העולם השנייה.
ואגב, עד שנות ה-80 של המאה הקודמת המשיכו המטוסים הללו לשרת בחילות ים ואוויר בעולם.
קונסולידייטד PBY קטלינה שב ממשימה צבאית:
https://youtu.be/P6OjFjVR8dg
ה"בלאק קאט", צבוע שחור ולוחם נגד היפנים בלילה:
https://youtu.be/a667ovpnGRA
כמעט כמו במלחמה - הקטלינה בקולנוע:
https://youtu.be/yX5f7vXnVek
וסרט תיעודי מלא על הסירה המעופפת:
https://youtu.be/GMNkZa3RUX0?long=yes