» «
זווית צילום
איך זוויות הצילום יוצרות אמנות?



זוויות צילום (Camera angle) הן הזוויות שמהן מצולמים העצמים שבו. לזווית הצילום יש השפעה פסיכולוגית גדולה על הצופים והיא יכולה לשנות את האופן שבו הם תופסים ומבינים את האובייקט שמוצגים בצילום.

לזווית הצילום יש חשיבות רבה בהצגה מסעירה של המציאות. פעולות קטנות בעת הצילום משנות לגמרי את התמונה ואת נקודת המבט שאנשים התרגלו לראות בה דברים בחיי היום יום שלהם. סיבוב קל של המצלמה, צילום מגובה הרצפה כלפי מעלה, מהחלון כלפי מטה, או דרך משהו אחר - אלה הן רק דוגמאות לשינוי זווית. צילום מלמטה מעצים את המצולם בעוד שאם מצלמים מלמעלה כלפי מטה מגמדים ומקטינים אותו.

גם בקולנוע משתמשים בזוויות צילום כדי ליצור דרמה ולספר סיפור מעניין יותר. הזוויות הבסיסיות בצילום קולנועי הן צילום מגובה העין (נקודת המבט הרגילה), צילום מזווית גבוהה (שמקטינה ומגמדת את המצולם), זווית נמוכה (שמאדירה ומגדילה אותו), צילום ממעוף הציפור וזווית עקומה - כזו ששוברת את השגרה שבה אנו צופים בדרך כלל במציאות.


הנה זוויות צילום מעניינות:

https://youtu.be/Koi-odrN9ZU


והנה צילום בזוויות צילום שונות:

https://youtu.be/dIOHg4dirjQ?t=2m30s
תנועות מצלמה
אילו תנועות מצלמה ושוטים יש בקולנוע?



תנועה וזוויות מצלמה, כמו סוגי שוטים שונים על פי המרחק - כל אלה משמשים ככלי ביטוי ועבודה בצילום סרטים. בדרך כלל הם מתייחסים לאופן שבו מצלמת המצלמה את מושא הצילום, את המצולם. זה יכול להיות אדם, עצם, חלל או אזור מסוים שהמצלמה מכוונת אליו.


הבולטים שבין סוגי תנועות המצלמה:

פאן (תנועת Pan) - תנועת מצלמה אופקית, ימינה ושמאלה.

טילט (Tilt) - תנועת מצלמה אנכית, למעלה ולמטה.

דולי (Dolly) - תנועת מצלמה מתקרבת או מתרחקת מהמצולם. לרוב עם עגלה, או דולי מקצועי, שהיא מערכת גלגלים שעליה מותקנת המצלמה ונעה בצורה חלקה לכיוונים שונים, קדימה או אחורה.

טראק (Track) - תנועת מצלמה שבה המצלמה נעה ימינה ושמאלה, לרוב על גבי מסילה.

זום (zoom) - תנועת מצלמה שבה המצלמה אינה זזה ובזכות העדשה המתכווננת היא מתקרבת ומתרחקת מהמצולם.

סטדי קאם (Steady cam) - תנועה "אנושית" יציבה, שמושגת בהתקנת המצלמה על מתקן שיושב על גוף הצלם.

הנד הלד (Hand held) - צילום ממצלמה המוחזקת ביד, מה שמאופיין בצילום קצת "רועד" ולא יציב לחלוטין. משמש לרוב לצילום סרטים דוקומנטריים או בכדי לייצר ריאליזם קולנועי, באמצעות חיקוי עינו של האדם בשעה שהוא נע במרחב.


הנה המדריך שלכם לסוגי שוטים:

https://youtu.be/tD63b6Z-Tr0


סרטון שמדגים את זוויות הצילום, השוטים ותנועות המצלמה בקולנוע:

http://youtu.be/j5886yCsmrg
צורת הצילום
איך מחליטים על זווית התמונה בסמארטפון?



במצלמות של הסמארטפונים האיכות היום נפלאה. צורת הצילום, פורטרט או נוף, תמונה עומדת או שוכבת, קובעת הרבה מההצלחה של התמונה. אבל רבים נוטים לצלם בטלפון לאורך ולא לרוחב. לא ברור מה הסיבה לכך אבל ההשערה היא שכולם עושים את זה, כי ככה כולם עושים...

המלצתנו - בזמן הצילום, החזיקו את הסמארטפון לרוחב, בצורה אופקית, הוריזונטלית. לחלק מאיתנו זה ייראה אולי מעט מוזר, בכל זאת התרגלנו לטלפון עומד, אבל יש לזה הרבה יתרונות.

וידאו, למשל, צלמו תמיד לרוחב. גם מסכי המחשב וגם אלו של הטלוויזיה נועדו לצפייה אופקית. כך התרגלנו לצרוך את הווידאו שלנו מאז ומתמיד ואין סיבה לשנות זאת. סרטונים שצולמו לאורך, כשהמכשיר "עומד", נראים זוועה על המסך הגדול.

גם תמונות סטילס כדאי לצלם לרוחב ולא לאורך. את רובן הרי נראה על מסך המחשב, המקרן, או הטלוויזיה החכמה. כל אלו מציגים נהדר כשהתמונה לרוחב. תמונות שצולמו לאורך ייראו פשוט רע - קטנות, עם אזורים שחורים משני הצדדים ומעט מאד מהחווייה הוויזואלית שבשבילה אנו מצלמים.

אפילו בסמארטפון, עם כל ההרגלים החדשים שלנו, כשנרצה לראות את התמונות שלנו או לצפות בסרטונים שצילמנו, נגלה לרוב שהן נראות נהדר, כשאנו מסובבים את המכשיר ומחזיקים אותו לרוחב.

מתי בכל זאת לצלם לאורך? - אם אתם מצלמים משהו גבוה במיוחד, כמו גורד שחקים, או שחקן כדורסל המזנק אל הסל. אם יש תנועה לכיוון מעלה, של טיל שנורה וכדומה. גם צילום פורטרטים יעבוד נפלא בצילום ורטיקלי.

אם אתם מצלמים הרבה תמונות שאתם עתידים ליצור מהן אלבום מודפס, יש היגיון לצלם את חלקן לאורך. באלבומים כאלה יוצר הגיוון שבין תמונות האורך והרוחב, לא מעט עניין. אולי זה המקרה גם אם אתם מרבים ביצירת קולאז'ים של תמונות.


כך מחליטים כיצד לסובב את הטלפון כשמצלמים תמונה:

https://youtu.be/hRZ5V5cdBl4


יש אפילו אפליקציה שיכולה לסייע בצילום אופקי בכל מקרה:

https://youtu.be/ZmXCHNC72Eo


וקליפ משעשע שאומר את מה שאנו אומרים:

https://youtu.be/AqHZJe6306k
אשליות אופטיות
איך העין מטעה מזווית צילום שונה?


ראשון היה אורן לביא. הוא הציג וידאו קליפ שצולם באנמציית סטופ מושן על גבי מיטה, מלמעלה. הדמויות נראות בו כשהן מהלכות ונעות, כאילו צולמו מהצד. זה עבד נהדר וזכה למחמאות מכל כיוון. הקליפ הזה הוא אחד המוצלחים בתולדות הז'אנר של הווידאו קליפים.

גם אמני במה עושים זאת לעתים, על ידי הקרנה של סרט על הבמה ותנועה מעליה. זה נראה נהדר אם התנועה מדויקת ומדמה גם היא מבט מהצד.



אשליה אופטית בהופעה שמתבססת על תנועה בשכיבה והקרנה של סרט מתחת:

https://youtu.be/2URo3JUKdNk?t=18m52s&end=22m09s


סטופ מושן שמשתמש בצילום מלמעלה שמדמה תנועה בממד אחר:

https://youtu.be/2_HXUhShhmY

זוויות צילום

מנוף מצלמה
מה תורם המנוף לסרטים?



בקולנוע מחפשים לא פעם זוויות צילום מעניינות במיוחד, כדי ליצור את החוויה הקולנועית. צילום מהגובה, תוך כדי תנועה, יכול להיות אחת הצורות המרגשות והמשמעותיות לסצנות חזקות ומרגשות.

אחד האמצעים הטובים לעשות זאת הוא בעזרת המנוף (Crane), שאנשי המקצוע קוראים לו באנגלית קריין.

באמצעות המנוף ניתן ליצור תנועה קיצונית של המצלמה לכיוון מעלה או מטה. לרוב מבצעים את התנועה הזו על ידי מנוף אמיתי או בעזרת "מצלמת-רחף", שהיא מעין מנוף למצלמה בלבד.


הנה מנוף לצילומי קולנוע:

https://youtu.be/-m598H0BJJ8


מנוף ממונע:

https://youtu.be/RgoZ_oPA5ns


מנוף מצלמה גדול:

https://youtu.be/Ad2IxHWd1wY


מנוף נוצה קטן להנעת מצלמה:

https://youtu.be/Z4t0mznq3ew


קטע מסרט שמראה כיצד משתמשים במנוף בצילום סרטים:

https://youtu.be/z8M2BzGVH_k


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.