» «

חד פעמי

סכו
מה תרם ומה גרם החד"פ לעולם?



את יתרונות השימוש בסכו"ם ובכלים חד פעמיים כולם מבינים. הקלות בה מושלכים הכלים הללו לפח האשפה בסוף הארוחה, במקום שטיפת הכלים הוא חיסכון בזמן ובכוח עבודה.

תולדות החד-פעמי קשורים קשר הדוק לתעשיית המזון המהיר. הנייר והפלסטיק היו זולים ובעבר נעלם המחיר הסביבתי שלהם מהעין, מה שלא היקשה לרגע להשתמש בחד"פ.

ומה שמדהים הוא שבלי הכלים והסכו"ם חד הפעמים לא הייתה תעשיית המזון המהיר משתלטת על העולם.

כי הכלים והסכו"ם חד הפעמיים (Disposable dishes) היו בסוף שנות ה-40 אחד ממרכיבי ההצלחה העיקריים של מסעדת מקדונלדס המקורית בקליפורניה. את זה למד גם ריי קרוק, מי שרכש את המסעדה הבודדת והמצליחה הזו והפך אותה לרשת המזון המהיר הגדולה בעולם. כל שאר הרשתות הלכו בעקבותיה והשאר היסטוריה.

בזכות יתרונם של החד"פ, בביטול הצורך ברחיצת הכלים, הפך השימוש בכלים החד-פעמיים נפוץ בכל מקום. ממסעדות מזון מהיר, דרך מסיבות ואירועים רבי משתתפים ועד לפינות שתייה ומטבחים של מקומות עבודה.

אלא שסכו"ם, כוסות וצלחות חד-פעמיים עשויים לרוב מפלסטיק, בעוד חלק מצלחות חד"פ וכוסות למשקאות חמים עשויים גם מנייר. את הנייר קל אם רוצים למחזר, בעוד שהפלסטיק מעולם לא טופל מספיק והפך לנזק סביבתי עצום וברובו לא ממוחזר.

יתרון נוסף בשימוש בסכו"ם, כוסות וצלחות חד פעמיים הוא בעניין כשרות של כלים עבור הסועדים היהודים, המקפידים על כשרות. מכאן שהנהנית השנייה מכוסות, סכו"ם ושאר כלים חד פעמיים היא מדינת ישראל, המדורגת בראש טבלת צריכת כלי הפלסטיק בעולם. בעולם של זיהום פלסטיק השיא הזה הוא ממש לא מחמאה.

כי הצרכנים העיקריים של הכלים החד-פעמיים אצלנו, לצד תעשיות המזון המהיר והטייק-אווי הפורחות כאן הם אנשי הקהילה החרדית. בקהילה זו המשפחות הגדולות והכשרות אינה קלה, שכן היא מחייבת להפריד בהן בין כלי מטבח בשריים וכלים לאוכל חלבי. משום כך הפכו הכלים החד-פעמיים לפתרון נוח וזול ולתחליף של ממש להדחת הכלים המפרכת שלאחר הארוחה, במיוחד במשפחות גדולות.

בנוסף, מתחילת שנות האלפיים, עם קפיצה מדהימה בעידן הקורונה, זינקה בישראל ובכל העולם תרבות הטייק אוויי. היר הגדילה משמעותית את השימוש היומיומי בכלים חד פעמיים. כך יצא שהחל ממארזים לסכו"ם וכלי אוכל לארוחות שלמות, דרך כוסות פלסטיק, מכסים, בוחשני קפה ומנשאים לכל אלה - הפלסטיק הפך כאן למוצר שהשימוש האנושי בו נמשך פחות משעה, אך הוא לא מתכלה וקיומו הוא לאלפי שנים קדימה, כשהמחיר האמיתי הסביבתי הוא עצום וברור יותר ויותר.


הנה הבעיה בסכו"ם חד פעמי ובכלים חד פעמיים (עברית):

https://youtu.be/b_XUwfye37A


הם הפכו לבעיה הכי גדולה גם של הים (עברית):

https://youtu.be/_jEvk-oEUeg


אדם ששחה למרחק אדיר של פלסטיק (עברית):

https://youtu.be/-SZED7gdf7U


יש פתרונות וצריך פשוט לאמץ אותם (עברית):

https://youtu.be/SVZyxiU-SJc


ולא יעזרו גם פתרונות מתכלים (עברית):

https://youtu.be/uTJ5TN8eWBw?long=yes
סווטש
כיצד הציל שעון הסווטש את התעשייה הטובה בעולם?



הלידה של שעוני הסווטש (Swatch) הוא סיפור של חשיבה יצירתית, שהולידה מהפכה. הופעתו של שעון הסווטש הראשון בשנת 1983, שעון שוויצרי צבעוני וקל, הפתיעה את העולם. זה היה שעון מהנה, אמין, לא יקר ועשוי פלסטיק, שהוצע ללקוחות כ"שעון שני" - פריט אופנתי שמתווסף לבגדים כאקססורי פשוט ולא משהו שמחזיקים אחד ממנו, כי הוא יקר להחריד, כמו השעונים השוויצרים של אותה תקופה.

אבל לפני הכל מדובר על מבצע של איש אחד להצלת תעשיית השעונים המפוארת של שווייץ. בסוף שנות ה-70 איבדו עשרות אלפי שוויצרים את עבודתם בתעשיית השעונים של המדינה הקטנה הזו. שעון שוויצרי נחשב אז לפאר היצירה ונוצר במלאכת מחשבת של עבודת יד מפרכת ויקרה. השעונים הללו נחשבו לתכשיטי יוקרה, שמועברים מדור לדור ונשמרים לתמיד.

המשבר החמור נוצר כשהעולם נשטף בשעוני קוורץ זולים ומדויקים יחסית מאסיה. השעונים היפאניים היו מצוידים במנגנון קוורץ ולא נפלו בדיוק שלהם מהשעונים המכניים והאיכותיים מתוצרת שווייץ. הם הפכו ללהיטי ענק. אפילו השווייצרים קנו אותם בהמוניהם. אם קודם החזיקו השוויצרים ב-50% ממכירות שוק השעונים העולמי, הם צנחו תוך זמן קצר לפחות מ-15% מהמכירות.

מי שחשב על פתרון לקריסת המכירות של השעונים שווייץ היה אז יצרן שעונים בשם ניקולס ג' האייק (Nicolas G. Hayek). האייק פיתח קונספט שאותו כינה "השעון השני" - במקום להציע ללקוחות שעוני יוקרה, מעין תכשיטים יקרים שמיוצרים בעבודת יד, הוא הציע להם שעונים זולים יחסית, עם מספר חלקים קטן בהרבה ועדיין איכותיים, שיהיו מוצרי אופנה שניתן יהיה להחזיק כמה מהם ולהחליפם בהתאם למצב רוח וההקשר החברתי. סווטש שיווקה את הסווטש בתור שעון שיאפשר למשתמש להצהיר על אישיותו והרגשתו בכל רגע.

שעוני הסווטש מתוצרת שווייץ יצרו של סוג של מהפכה בעולם השעונים. הרעיון שאפשר לקנות שעוני אקססורי זולים יחסית, שעונים שהם אביזרי אופנה, במקום שעון יקר ובעל אופי של תכשיט, היה חדשני. בכך שהם הוציאו לשוק שעונים בעלי מנגנון יצוק, מפלסטיק, שאי אפשר לתקנו כשהוא מתקלקל, חיזקו בסווטש גם את מהפכת החד-פעמי וגרמו לכך שאנשים כבר לא זקוקים לשען, אלא לחנות שבה יקנו שעון חדש, במקום זה שהתקלקל.

כך הפך "השעון השני" של ניקולס ג' האייק למותג ולאביזר צבעוני שיצא במאות עיצובים ודוגמאות. הוא לא נחשב רק שעון ואביזר אופנה, אלא גם כסוג של תקשורת עם אחרים והצהרה עצמית, שמאפשרת להציג את עצמך למול העולם.

סווטש הפכה מאז לאחד המותגים המצליחים בעולם. בשנות האלפיים חגגה היצרנית Swatch את ייצור השעון ה-350 מיליון שלה והיא תרמה לשיקומה והצעדתה קדימה של התעשייה השוויצרית הוותיקה, שעמדה לפני שוקת שבורה.


הנה שגעון הסווטש:

https://youtu.be/0ZwDlS3uktI


עיצוב לדוגמה מתוך מאות:

https://youtu.be/mOpr7Sb1Slk


אחד מהעיצובים הצבעוניים והצעירים של סווטש:

https://youtu.be/YXlcxgBFL-0


עלילות החברה שהחזירה את השעון השוויצרי למקומו בראש התעשיה:

https://youtu.be/QmKHw-3sVTI


ותולדות שעוני הסווטש:

https://youtu.be/85_lECBkwI8


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.