שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
חילוף קול
למה הקול מתחלף אצל בנים בהתבגרות?
בגיל ההתבגרות מתחלף הקול אצל בנים, אם כי חשוב לדעת שהשינויים הללו מתרחשים באופן פחות מהיר וברור יותר גם אצל בנות.
מכל מקום, בגיל זה בולט המעבר מקול של ילד, גבוה ודומה לקול של ילדה או אישה בעלת קול גבוה, לקול נמוך ואופייני לגבר.
אצל כל הגברים מתחלף הקול בגיל ההתבגרות. השינויים האנטומיים במיתרי הקול שלנו הם שגורמים לקול שלנו להשתנות כשאנו מתבגרים.
השינויים הללו כוללים התקשות של קולגן, ניוון של סיבי אלסטין ונפיחות של מיתרי הקול שלנו, הממוקמים בגרון.
כשאנו מדברים, האוויר שיוצא מהריאות דוחף את מיתרי הקול וגורם להם לרטוט ולהפיק קול. עוצמת הקול שאנו מפיקים נקבעת לפי כמות האוויר שנדחף אליהם. גובה הקול נקבע על פי הרטט של קפלי הקול, וליתר דיוק - כמה הרטט הזה הוא מהיר או איטי.
במהלך ההתבגרות, מתארך הגרון של המתבגר וגם מיתרי הקול. זה גורם, במיוחד אצל גברים, להפיכה של הקול לנמוך יותר. לגדילה המהירה של מיתרי הקול אחראית בין השאר פעילות הורמונלית מוגברת, האופיינית לגיל הזה. במהלך ההתבגרות, מקבלים מיתרי הקול גם 3 רבדים ברורים, המוסיפים עומק וניואנסים לקול.
מגיל ההתבגרות יישאר קולם של רוב האנשים יציב, למשך תקופה של כ-50 שנה. רק בזקנתם יחולו שינויים שונים בקולות הללו, בשל התקשות הקולגן במיתרי הקול, התנוונות ואובדן הגמישות של סיבי האלסטין ושינויים ההופכים את הקול למתנשם או מחוספס יותר ונובעים מהיחלשות השליטה בשרירים.
הנה הסבר להתחלפות הקול בהתבגרות (מתורגם):
https://youtu.be/rjibeBSnpJ0
הסבר חילופי הקול בכיל ההתבגרות באנגלית:
https://youtu.be/QqhBD4u7T74
וכך זה קורה:
https://youtu.be/YIkV_Cof5Yg
בגיל ההתבגרות מתחלף הקול אצל בנים, אם כי חשוב לדעת שהשינויים הללו מתרחשים באופן פחות מהיר וברור יותר גם אצל בנות.
מכל מקום, בגיל זה בולט המעבר מקול של ילד, גבוה ודומה לקול של ילדה או אישה בעלת קול גבוה, לקול נמוך ואופייני לגבר.
אצל כל הגברים מתחלף הקול בגיל ההתבגרות. השינויים האנטומיים במיתרי הקול שלנו הם שגורמים לקול שלנו להשתנות כשאנו מתבגרים.
השינויים הללו כוללים התקשות של קולגן, ניוון של סיבי אלסטין ונפיחות של מיתרי הקול שלנו, הממוקמים בגרון.
כשאנו מדברים, האוויר שיוצא מהריאות דוחף את מיתרי הקול וגורם להם לרטוט ולהפיק קול. עוצמת הקול שאנו מפיקים נקבעת לפי כמות האוויר שנדחף אליהם. גובה הקול נקבע על פי הרטט של קפלי הקול, וליתר דיוק - כמה הרטט הזה הוא מהיר או איטי.
במהלך ההתבגרות, מתארך הגרון של המתבגר וגם מיתרי הקול. זה גורם, במיוחד אצל גברים, להפיכה של הקול לנמוך יותר. לגדילה המהירה של מיתרי הקול אחראית בין השאר פעילות הורמונלית מוגברת, האופיינית לגיל הזה. במהלך ההתבגרות, מקבלים מיתרי הקול גם 3 רבדים ברורים, המוסיפים עומק וניואנסים לקול.
מגיל ההתבגרות יישאר קולם של רוב האנשים יציב, למשך תקופה של כ-50 שנה. רק בזקנתם יחולו שינויים שונים בקולות הללו, בשל התקשות הקולגן במיתרי הקול, התנוונות ואובדן הגמישות של סיבי האלסטין ושינויים ההופכים את הקול למתנשם או מחוספס יותר ונובעים מהיחלשות השליטה בשרירים.
הנה הסבר להתחלפות הקול בהתבגרות (מתורגם):
https://youtu.be/rjibeBSnpJ0
הסבר חילופי הקול בכיל ההתבגרות באנגלית:
https://youtu.be/QqhBD4u7T74
וכך זה קורה:
https://youtu.be/YIkV_Cof5Yg
האם זמרי קסטרטי סורסו כדי לשיר?
הקסטרטי (Castrati) היו זמרי האופרה שסורסו באירופה, כדי לשמור על קולם הגבוה. לגברים מתחלף הקול בגיל ההתבגרות. מקול של ילד, שהוא גבוה ודומה לקול של ילדה, או אישה בעלת קול סופרן, משתנה קולו לקול נמוך של גבר.
ברחבי אירופה בכלל ובאיטליה שבין המאה ה-16 ל-18 במיוחד, הייתה האופרה אחת מצורות הבילוי האמנותי החשובות ביותר. הקסטרטי היו ילדים שסורסו בסתר, כדי שיוכלו לשיר באופרות. התופעה של סירוס בכדי לשמור על קול גבוה תפסה מקום מרכזי בתרבות האופראית של אותם ימים. גם השימוש בסירוס כדי לספק לכנסייה זמרים בעלי קול גבוה היה די נפוץ.
באופן מוזר הפכו הקסטרטי, אותם זמרים מסורסים, לסלבריטאים של ממש. הם היו ככל הנראה הידוענים הראשונים בעולם המערבי.
אך חייהם לא היו קלים. הם לא התחתנו ובשל כך לא היו להם משפחה או קשרים בקהילה. הם נדדו ברחבי אירופה, כשמעריצים עוברים איתם מעיר לעיר וצופים בהם שוב ושוב.
באלפי משפחות עניות מדי שנה דאגו אז לביצוע הניתוח מכיוון בכדי שהילד ייהנה מהצלחה כלכלית ואמנותית. חוקרים מעריכים שבתחילת המאה ה-18 סורסו כך כ-4,000 ילדים מדי שנה. מי מהקסטרטי שלא הפכו לזמרים או כוכבים בינלאומיים, עבדו במשרות קבועות בכנסיות ובמוסדות ציבור וזכו לקיום כלכלי טוב. זה הספיק להורים, בכדי לבצע את הניתוח.
זה היה הפילוסוף הצרפתי הנודע ז'אן ז'אק רוסו שביקר קשות את סירוס הילדים למטרות כאלה וחולל גל של התנגדות לתופעה האכזרית. במידה רבה בזכותו הלכה תרבות הקסטרטי ונעלמה במהלך המאה ה-18. הכנסיות עוד המשיכו עם זמרי קסטרטי ששרו בטקסים דתיים, אבל במאה ה-20 הם נעלמו לחלוטין.
הנה אלסנדרו מורשי אחד מאחרוני הקסטרטי בעולם:
https://youtu.be/lQo2PNnwOww
ורשימה של קסטרטי מפורסמים בהיסטוריה:
https://youtu.be/OxSlnE408Eo
הקסטרטי (Castrati) היו זמרי האופרה שסורסו באירופה, כדי לשמור על קולם הגבוה. לגברים מתחלף הקול בגיל ההתבגרות. מקול של ילד, שהוא גבוה ודומה לקול של ילדה, או אישה בעלת קול סופרן, משתנה קולו לקול נמוך של גבר.
ברחבי אירופה בכלל ובאיטליה שבין המאה ה-16 ל-18 במיוחד, הייתה האופרה אחת מצורות הבילוי האמנותי החשובות ביותר. הקסטרטי היו ילדים שסורסו בסתר, כדי שיוכלו לשיר באופרות. התופעה של סירוס בכדי לשמור על קול גבוה תפסה מקום מרכזי בתרבות האופראית של אותם ימים. גם השימוש בסירוס כדי לספק לכנסייה זמרים בעלי קול גבוה היה די נפוץ.
באופן מוזר הפכו הקסטרטי, אותם זמרים מסורסים, לסלבריטאים של ממש. הם היו ככל הנראה הידוענים הראשונים בעולם המערבי.
אך חייהם לא היו קלים. הם לא התחתנו ובשל כך לא היו להם משפחה או קשרים בקהילה. הם נדדו ברחבי אירופה, כשמעריצים עוברים איתם מעיר לעיר וצופים בהם שוב ושוב.
באלפי משפחות עניות מדי שנה דאגו אז לביצוע הניתוח מכיוון בכדי שהילד ייהנה מהצלחה כלכלית ואמנותית. חוקרים מעריכים שבתחילת המאה ה-18 סורסו כך כ-4,000 ילדים מדי שנה. מי מהקסטרטי שלא הפכו לזמרים או כוכבים בינלאומיים, עבדו במשרות קבועות בכנסיות ובמוסדות ציבור וזכו לקיום כלכלי טוב. זה הספיק להורים, בכדי לבצע את הניתוח.
זה היה הפילוסוף הצרפתי הנודע ז'אן ז'אק רוסו שביקר קשות את סירוס הילדים למטרות כאלה וחולל גל של התנגדות לתופעה האכזרית. במידה רבה בזכותו הלכה תרבות הקסטרטי ונעלמה במהלך המאה ה-18. הכנסיות עוד המשיכו עם זמרי קסטרטי ששרו בטקסים דתיים, אבל במאה ה-20 הם נעלמו לחלוטין.
הנה אלסנדרו מורשי אחד מאחרוני הקסטרטי בעולם:
https://youtu.be/lQo2PNnwOww
ורשימה של קסטרטי מפורסמים בהיסטוריה:
https://youtu.be/OxSlnE408Eo