שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
למה בצמיגים יש חריצים?
למה תקר בצמיג מרוקן את האוויר ממנו?
מהו השבר שמפצל את אפריקה לשתי יבשות?
ביבשת אפריקה אפשר לראות בעשורים האחרונים תופעה גאולוגית מדהימה שזה עתה. הוא ממש מתחילה. קשה אולי להאמין אבל באפריקה החל סדק גדול להיפער והיבשת מאיימת להתפצל לשניים.
השבר העצום הזה, בלב היבשת, הולך ומתרחב בהדרגה. המדענים אומרים שהשבר או הבקע, שכבר זכה לשם הבקע המזרח אפריקני, או השבר המזרח אפריקני, מתרחב בקצב של כ-2.5 סנטימטרים מידי שנה.
לפיכך, יש חשש שעם הזמן העניין עלול לגרום לחלק מהיבשת להתפצל ולהיפרד ממנה. בקצב הנוכחי, מדובר בשבר בסדר גודל של ים סוף, שעלול להיווצר בעוד כ-20-30 מיליון שנה.
הגורם העיקרי לתופעה הזו הוא פליטת סלע מותך בכמויות אדירות, סלע העולה מליבת כדור הארץ ומניע את לוחות כדור הארץ בצורה בה השבר הולך ומתרחב.
מבחינה גאולוגית, כל סדק כזה הולך ומתרחב, כששני לוחות טקטוניים הולכים ומתרחקים זה מזה. התופעה הזו של יבשות שזזות, הולכות ומתרחקות או מתקרבות זו לזו, נקראת "טקטוניקת הלוחות". כך נוצרים עמקים ובקעות ועד ימים ואוקיינוסים חדשים. במקרה הזה, למשל, מסמן הסדק הזה באפריקה את תחילתה של קריעת שני חלקי היבשת לשניים ויצירה של אוקיינוס שישי על פני כדור הארץ.
אבל לטובת חברינו האפריקאים - לא מומלץ להילחץ ולהתחיל לחפש כרטיסי טיסה ליבשת אחרת. זה עניין של עוד קצת זמן, עד שהיבשת השחורה תהפוך לשתיים כאלה... משהו כמו 50 מיליון שנה. קחו את זה לאט.
הנה הסיפור של השבר האפריקאי החדש:
https://youtu.be/0PyUwmQDnn0
השבר של אפריקה:
https://youtu.be/BozTpXBnFeE
ניתוח התופעה:
https://youtu.be/nnkjrKRsly4
כך מתחיל כיום אוקיינוס חדש באתיופיה:
https://youtu.be/PoV4qSwg7nc
וסרטון תיעודי על אפריקה הנחתכת:
https://youtu.be/JhtsvY31j0U?long=yes
חריצים

מה מטרת החריצים שבצמיגי הרכב?
החריצים שעל הצמיג נועדו כדי לאפשר למים לעבור מתחת לצמיג ולהגדיל את אחיזתו הטובה בכביש. אם לא היו חריצים בצמיג, הוא היה חלק מאד וקשה היה לשלוט בו.
גם צמיג שחוק מאד הופך להיות חלק יותר והחריצים שלו נשחקים ונעלמים. לכן מחליפים למכוניות ואופנועים צמיגים שהתבלו.
אבל מה רע בצמיג חלק? - צמיגים חלקים הם מסוכנים מאד, מפני שהרכב מחליק בהם על הכביש ובמיוחד על כביש רטוב. במצב כזה של החלקה, עלול הנהג לאבד שליטה והרכב יכול בקלות להתהפך או להתנגש ברכב אחר.
כך פועלים החריצים בצמיג:
https://youtu.be/Lualcj06m68
מבנה הצמיג:
https://youtu.be/CX7_6mL7ksA
וצמיגים מיוחדים לכביש רטוב:
https://youtu.be/G5Vi5uDsLVE
החריצים שעל הצמיג נועדו כדי לאפשר למים לעבור מתחת לצמיג ולהגדיל את אחיזתו הטובה בכביש. אם לא היו חריצים בצמיג, הוא היה חלק מאד וקשה היה לשלוט בו.
גם צמיג שחוק מאד הופך להיות חלק יותר והחריצים שלו נשחקים ונעלמים. לכן מחליפים למכוניות ואופנועים צמיגים שהתבלו.
אבל מה רע בצמיג חלק? - צמיגים חלקים הם מסוכנים מאד, מפני שהרכב מחליק בהם על הכביש ובמיוחד על כביש רטוב. במצב כזה של החלקה, עלול הנהג לאבד שליטה והרכב יכול בקלות להתהפך או להתנגש ברכב אחר.
כך פועלים החריצים בצמיג:
https://youtu.be/Lualcj06m68
מבנה הצמיג:
https://youtu.be/CX7_6mL7ksA
וצמיגים מיוחדים לכביש רטוב:
https://youtu.be/G5Vi5uDsLVE

#מה עושה הפאנצ'ר לצמיגים?
כל מי שנתקל פעם בפאנצ'ר בצמיג הרכב, אותו תקר, חור או נקב בצמיג, מכיר את התחושה המעצבנת של לראות את הצמיג מתקמט, מאבד את האוויר ותוקע את המכונית. אבל מה שקורה בתוך הצמיג הוא דרמה פיזיקלית אמיתית המתרחשת בין שני כוחות חזקים.
כי מהו הצמיג בעצם? - צמיג הוא מעין בלון ענק וחזק שמכיל בתוכו אוויר דחוס מאוד. הלחץ בתוך הצמיג הוא פי 2 עד 3 מהלחץ הרגיל של האוויר שמסביבנו והוא נלחץ לשם בכוח, באמצעות המשאבה בתחנת הדלק.
האוויר הדחוס נשאר בצמיג כי הגומי אוטם אותו מכל הצדדים ומונע ממנו מלברוח החוצה. ברגע שיש תקר, באנגלית פאנצ'ר, כשמופיע נקב בצמיג, האוויר הדחוס שבתוך הצמיג מוצא לו מסלול בריחה. והפיזיקה עושה כאן את שלה - כמו תמיד, אוויר בורח מאזור של לחץ גבוה לאזור של לחץ נמוך.
זה כמו שאתם תקועים בין המון בני אדם, כולם דחוסים בדוחק ורוצים, ממש "מתים" לצאת מהלחץ ולהירגע בחוץ. או כמו מים שתמיד יזרמו במהירות למטה, בחוק טבע בסיסי שתמיד יתקיים ולא ניתן יהיה לעצור אותו.
נחזור לצמיג. לחץ האוויר הפנימי שבתוכו הוא שהופך את הצמיג לקשיח ויציב ומאפשר למכונית הכבדה לנסוע עליו ועל הצמיגים האחרים. כשיש תקר והאוויר בורח ממנו, נעלם אותו לחץ פנימי. ואחרי שהגומי איבד את הכוח שהחזיק אותו בלחץ והקשיח את הגלגל, הוא חוזר למצבו הטבעי, הרפוי והמקומט.
זה כמו בלון שמתרוקן מהאוויר. כשהקרום הגמיש שלו פשוט איבד את הכוח שניפח אותו לפני כן, הוא מתרופף והופך לסתם פיסת גומי מקומטת.
ומעניין שמי שפיתח בשנת 1888 את הצמיג הפניאומטי, הצמיג הממולא באוויר דחוס, היה וטרינר סקוטי בשם ג'ון דנלופ (John Boyd Dunlop). הוא פשוט רצה לעזור לבנו לרכוב בנוחות על האופניים וגילה שאוויר דחוס יכול לספוג זעזועים מהדרך ולהיות הרבה יותר נעים לרכיבה מאשר צמיג קשיח.
אבל יחד עם היתרון הגיע גם האתגר - איך לשמור על האוויר בתוכו. היום יש חומרי איטום שיכולים לסגור נקבים קטנים מבפנים וכך מתקנים פאנצ'רים בצמיגים. אבל העיקרון הפיזיקלי נשאר זהה. האוויר תמיד ימצא דרך להשתחרר למקום עם לחץ אוויר נמוך יותר, אם רק יהיה לו פתח לברוח דרכו. הטבע פשוט שואף לשיווי משקל.
הנה הצמיג המודרני המשוכלל:
https://youtu.be/BPYxLeW6WjM
כך מחליפים צמיג מפונצ'ר:
https://youtu.be/Tn-Xh5ldkXw
החלפת גלגל לילדים:
https://youtu.be/KjHECx0CViM
כיום יש צמיגים בטוחים יותר ללא פנימית:
https://youtu.be/FZQpdKq3HD8
ושיר לילדים על פנצ'ר בגלגל (עברית):
https://youtu.be/KucUrm1fnXA
כל מי שנתקל פעם בפאנצ'ר בצמיג הרכב, אותו תקר, חור או נקב בצמיג, מכיר את התחושה המעצבנת של לראות את הצמיג מתקמט, מאבד את האוויר ותוקע את המכונית. אבל מה שקורה בתוך הצמיג הוא דרמה פיזיקלית אמיתית המתרחשת בין שני כוחות חזקים.
כי מהו הצמיג בעצם? - צמיג הוא מעין בלון ענק וחזק שמכיל בתוכו אוויר דחוס מאוד. הלחץ בתוך הצמיג הוא פי 2 עד 3 מהלחץ הרגיל של האוויר שמסביבנו והוא נלחץ לשם בכוח, באמצעות המשאבה בתחנת הדלק.
האוויר הדחוס נשאר בצמיג כי הגומי אוטם אותו מכל הצדדים ומונע ממנו מלברוח החוצה. ברגע שיש תקר, באנגלית פאנצ'ר, כשמופיע נקב בצמיג, האוויר הדחוס שבתוך הצמיג מוצא לו מסלול בריחה. והפיזיקה עושה כאן את שלה - כמו תמיד, אוויר בורח מאזור של לחץ גבוה לאזור של לחץ נמוך.
זה כמו שאתם תקועים בין המון בני אדם, כולם דחוסים בדוחק ורוצים, ממש "מתים" לצאת מהלחץ ולהירגע בחוץ. או כמו מים שתמיד יזרמו במהירות למטה, בחוק טבע בסיסי שתמיד יתקיים ולא ניתן יהיה לעצור אותו.
נחזור לצמיג. לחץ האוויר הפנימי שבתוכו הוא שהופך את הצמיג לקשיח ויציב ומאפשר למכונית הכבדה לנסוע עליו ועל הצמיגים האחרים. כשיש תקר והאוויר בורח ממנו, נעלם אותו לחץ פנימי. ואחרי שהגומי איבד את הכוח שהחזיק אותו בלחץ והקשיח את הגלגל, הוא חוזר למצבו הטבעי, הרפוי והמקומט.
זה כמו בלון שמתרוקן מהאוויר. כשהקרום הגמיש שלו פשוט איבד את הכוח שניפח אותו לפני כן, הוא מתרופף והופך לסתם פיסת גומי מקומטת.
ומעניין שמי שפיתח בשנת 1888 את הצמיג הפניאומטי, הצמיג הממולא באוויר דחוס, היה וטרינר סקוטי בשם ג'ון דנלופ (John Boyd Dunlop). הוא פשוט רצה לעזור לבנו לרכוב בנוחות על האופניים וגילה שאוויר דחוס יכול לספוג זעזועים מהדרך ולהיות הרבה יותר נעים לרכיבה מאשר צמיג קשיח.
אבל יחד עם היתרון הגיע גם האתגר - איך לשמור על האוויר בתוכו. היום יש חומרי איטום שיכולים לסגור נקבים קטנים מבפנים וכך מתקנים פאנצ'רים בצמיגים. אבל העיקרון הפיזיקלי נשאר זהה. האוויר תמיד ימצא דרך להשתחרר למקום עם לחץ אוויר נמוך יותר, אם רק יהיה לו פתח לברוח דרכו. הטבע פשוט שואף לשיווי משקל.
הנה הצמיג המודרני המשוכלל:
https://youtu.be/BPYxLeW6WjM
כך מחליפים צמיג מפונצ'ר:
https://youtu.be/Tn-Xh5ldkXw
החלפת גלגל לילדים:
https://youtu.be/KjHECx0CViM
כיום יש צמיגים בטוחים יותר ללא פנימית:
https://youtu.be/FZQpdKq3HD8
ושיר לילדים על פנצ'ר בגלגל (עברית):
https://youtu.be/KucUrm1fnXA

ביבשת אפריקה אפשר לראות בעשורים האחרונים תופעה גאולוגית מדהימה שזה עתה. הוא ממש מתחילה. קשה אולי להאמין אבל באפריקה החל סדק גדול להיפער והיבשת מאיימת להתפצל לשניים.
השבר העצום הזה, בלב היבשת, הולך ומתרחב בהדרגה. המדענים אומרים שהשבר או הבקע, שכבר זכה לשם הבקע המזרח אפריקני, או השבר המזרח אפריקני, מתרחב בקצב של כ-2.5 סנטימטרים מידי שנה.
לפיכך, יש חשש שעם הזמן העניין עלול לגרום לחלק מהיבשת להתפצל ולהיפרד ממנה. בקצב הנוכחי, מדובר בשבר בסדר גודל של ים סוף, שעלול להיווצר בעוד כ-20-30 מיליון שנה.
הגורם העיקרי לתופעה הזו הוא פליטת סלע מותך בכמויות אדירות, סלע העולה מליבת כדור הארץ ומניע את לוחות כדור הארץ בצורה בה השבר הולך ומתרחב.
מבחינה גאולוגית, כל סדק כזה הולך ומתרחב, כששני לוחות טקטוניים הולכים ומתרחקים זה מזה. התופעה הזו של יבשות שזזות, הולכות ומתרחקות או מתקרבות זו לזו, נקראת "טקטוניקת הלוחות". כך נוצרים עמקים ובקעות ועד ימים ואוקיינוסים חדשים. במקרה הזה, למשל, מסמן הסדק הזה באפריקה את תחילתה של קריעת שני חלקי היבשת לשניים ויצירה של אוקיינוס שישי על פני כדור הארץ.
אבל לטובת חברינו האפריקאים - לא מומלץ להילחץ ולהתחיל לחפש כרטיסי טיסה ליבשת אחרת. זה עניין של עוד קצת זמן, עד שהיבשת השחורה תהפוך לשתיים כאלה... משהו כמו 50 מיליון שנה. קחו את זה לאט.
הנה הסיפור של השבר האפריקאי החדש:
https://youtu.be/0PyUwmQDnn0
השבר של אפריקה:
https://youtu.be/BozTpXBnFeE
ניתוח התופעה:
https://youtu.be/nnkjrKRsly4
כך מתחיל כיום אוקיינוס חדש באתיופיה:
https://youtu.be/PoV4qSwg7nc
וסרטון תיעודי על אפריקה הנחתכת:
https://youtu.be/JhtsvY31j0U?long=yes