שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו עתיד המסעות לחלל?
טיסות לחלל נעות בין צורך קיומי של המין האנושי, חיפוש אחר מקומות חיים עתידיים לבני אדם ובין מירוץ יוקרתי של מדינות עשירות ובעלות מדע מפותח וטכנולוגיה עתירת ידע. נראה שכרגע החיפוש של חיים בחלל יכול להניב יותר באמצעים טכנולוגיים המופעלים מכדור הארץ, מאשר בטיסות חלל מאויישות.
גילויים בחלל מתבצעים כיום יותר בעזרת גשושיות ורכבי חלל המונחתים על כוכבים כמו מאדים ולומדים את הממצאים המדעיים שנאספים ומייצרים מידע שנשלח לניתוח בכדור הארץ.
בניגוד לתחזיות שהושמעו בעבר, מסעות אנושיים בחלל הם עדיין לא מחזה יומיומי. מאז שנות ה-80 הפכו לנדירים יותר. העלויות הכספיות של שליחת אסטרונאוטים למסעות רחוקים והחזרתם הביתה הצליחו להכריע את המעצמות שעסקו במירוץ לחלל. גם התמוטטות הגוש הקומוניסטי הביאה לרגיעה במירוץ לכוכבים רחוקים וגרמי שמיים.
בעתיד נראה שנוכל לגלות מידע רב במסעות ממוקדים כאלה, אך הם יחייבו טכנולוגיות מתקדמות משיש למין האנושי כיום, בעיקר טכנולוגיות של יצירת אנרגיה בחלל וייצור של מושבות חלל שיאפשרו שליחת חוקרים או רובוטים לאזורים החלליים הסמוכים אליהן.
הנה ההיסטוריה של הטיסות לחלל:
https://youtu.be/PLcE3AI9wwE
בעתיד סביר שטיסות לחלל יגיעו רחוק מאד:
http://youtu.be/js1r4stQbXs
אז יצטרכו להכניס את האסטרונאוטים לתרדמת (מתורגם):
https://youtu.be/xptpXSTtgSY
וחלליות העתיד כפי שרואה אותם סטיבן הוקינג, שינועו בזמן, אל העתיד:
http://youtu.be/YzMrNFd4oOk
טיסות לחלל נעות בין צורך קיומי של המין האנושי, חיפוש אחר מקומות חיים עתידיים לבני אדם ובין מירוץ יוקרתי של מדינות עשירות ובעלות מדע מפותח וטכנולוגיה עתירת ידע. נראה שכרגע החיפוש של חיים בחלל יכול להניב יותר באמצעים טכנולוגיים המופעלים מכדור הארץ, מאשר בטיסות חלל מאויישות.
גילויים בחלל מתבצעים כיום יותר בעזרת גשושיות ורכבי חלל המונחתים על כוכבים כמו מאדים ולומדים את הממצאים המדעיים שנאספים ומייצרים מידע שנשלח לניתוח בכדור הארץ.
בניגוד לתחזיות שהושמעו בעבר, מסעות אנושיים בחלל הם עדיין לא מחזה יומיומי. מאז שנות ה-80 הפכו לנדירים יותר. העלויות הכספיות של שליחת אסטרונאוטים למסעות רחוקים והחזרתם הביתה הצליחו להכריע את המעצמות שעסקו במירוץ לחלל. גם התמוטטות הגוש הקומוניסטי הביאה לרגיעה במירוץ לכוכבים רחוקים וגרמי שמיים.
בעתיד נראה שנוכל לגלות מידע רב במסעות ממוקדים כאלה, אך הם יחייבו טכנולוגיות מתקדמות משיש למין האנושי כיום, בעיקר טכנולוגיות של יצירת אנרגיה בחלל וייצור של מושבות חלל שיאפשרו שליחת חוקרים או רובוטים לאזורים החלליים הסמוכים אליהן.
הנה ההיסטוריה של הטיסות לחלל:
https://youtu.be/PLcE3AI9wwE
בעתיד סביר שטיסות לחלל יגיעו רחוק מאד:
http://youtu.be/js1r4stQbXs
אז יצטרכו להכניס את האסטרונאוטים לתרדמת (מתורגם):
https://youtu.be/xptpXSTtgSY
וחלליות העתיד כפי שרואה אותם סטיבן הוקינג, שינועו בזמן, אל העתיד:
http://youtu.be/YzMrNFd4oOk
מי מתכנן הטיסות לחלל?
כבר עשרות שנים חולמים אנשים רבים על רקטות תיירים אל הירח. היזם והמיליארדר ריצ'ארד ברנסון עומד להטיס בקרוב אנשים לחלל. מאות כרטיסי טיסה כבר נמכרו לעשירים במחירים של רבע מיליון דולר לכרטיס.
על אף כישלון של טיסת הניסוי הראשונה, השיגור הראשון כבר בוצע, המנכ"ל ריצ'ארד ברנסון היה אכן התייר הראשון לחלל והחוויה למי שהזמינו כרטיסים כבר נראית קרובה ומובטחת!
בחברה שהקים "וירג'ין גלקטיק" יש לברנסון גם תכניות להמשך, כמו טיסות שמאפשרות להקיף את כדור הארץ ומלונות חלל, מעין מלונות שבהם ישהו תיירים ותיירות בין הכוכבים.
ההתחלה של האיש כיזם ואיש עשיר הייתה רחוקה מאוד מעולם החלל. ברנסון התעשר כשהקים בשנות ה-70 את חברת התקליטים וירג'ין והפך אותה לאחת החברות המצליחות בתעשיית התקליטים. הוא כבר הוכיח פעמים רבות את תבונתו העיסקית ואת היכולת שלו לתרגם חלומות להצלחות מסעירות.
בטיסת אימון של החללית המאויישת הראשונה שלו שיצאה אל החלל, זמן קצר לפני שהייתה אמורה לצאת לטיסה המסחרית הראשונה שלה, התרסקה החללית. התאונה הטילה צל על עתיד התכנית השאפתנית של תאגיד וירג'ין ושל החברות האחרות בתחום. אבל ברנסון לא התייאש והמשיך עד שהחל להוציא טיסות חלל לעשירי עולם.
הנה התייר הראשון לחלל, ריצ'ארד ברנסון מייסד "וירג'ין גלקטיק" (עברית):
https://youtu.be/AymaO2N562g
סרטון מתחילת הדרך, על הטיסות המתוכננות לחלל, של הנרשמים הראשונים לטיסה לחלל:
http://youtu.be/N_SjGaiuGoU
וטיסת המבחן הראשונה לחלל:
http://youtu.be/SHIrM2O6BZA
כבר עשרות שנים חולמים אנשים רבים על רקטות תיירים אל הירח. היזם והמיליארדר ריצ'ארד ברנסון עומד להטיס בקרוב אנשים לחלל. מאות כרטיסי טיסה כבר נמכרו לעשירים במחירים של רבע מיליון דולר לכרטיס.
על אף כישלון של טיסת הניסוי הראשונה, השיגור הראשון כבר בוצע, המנכ"ל ריצ'ארד ברנסון היה אכן התייר הראשון לחלל והחוויה למי שהזמינו כרטיסים כבר נראית קרובה ומובטחת!
בחברה שהקים "וירג'ין גלקטיק" יש לברנסון גם תכניות להמשך, כמו טיסות שמאפשרות להקיף את כדור הארץ ומלונות חלל, מעין מלונות שבהם ישהו תיירים ותיירות בין הכוכבים.
ההתחלה של האיש כיזם ואיש עשיר הייתה רחוקה מאוד מעולם החלל. ברנסון התעשר כשהקים בשנות ה-70 את חברת התקליטים וירג'ין והפך אותה לאחת החברות המצליחות בתעשיית התקליטים. הוא כבר הוכיח פעמים רבות את תבונתו העיסקית ואת היכולת שלו לתרגם חלומות להצלחות מסעירות.
בטיסת אימון של החללית המאויישת הראשונה שלו שיצאה אל החלל, זמן קצר לפני שהייתה אמורה לצאת לטיסה המסחרית הראשונה שלה, התרסקה החללית. התאונה הטילה צל על עתיד התכנית השאפתנית של תאגיד וירג'ין ושל החברות האחרות בתחום. אבל ברנסון לא התייאש והמשיך עד שהחל להוציא טיסות חלל לעשירי עולם.
הנה התייר הראשון לחלל, ריצ'ארד ברנסון מייסד "וירג'ין גלקטיק" (עברית):
https://youtu.be/AymaO2N562g
סרטון מתחילת הדרך, על הטיסות המתוכננות לחלל, של הנרשמים הראשונים לטיסה לחלל:
http://youtu.be/N_SjGaiuGoU
וטיסת המבחן הראשונה לחלל:
http://youtu.be/SHIrM2O6BZA
מה ההבדל בין רקטה לטיל?
יש לא מעט בלבול בין רקטות לטילים. ההבדלים ביניהם, בעבר לפחות, היו חשובים ודי ברורים:
בעוד שלרקטה (Rocket) מנוע סילוני, חלק גדול מהטילים המשוכללים של ימינו מצוידים במנוע הרקטי המוגבל יחסית.
גם באשר ליכולות הפגיעה יש ביניהם הבדל ברור - הטיל הוא נשק מדויק ואף מונחה (ניתן להמשיך ולשלוט במעופו של טיל מונחה, עד לשלב הפגיעה במטרה). הרקטה לעומתו, אינה מדויקת ואין לה שום מערכת הנחיה או אמצעי שמאפשר לכוון אותה למטרה נקודתית. משום כך מרבים לשלוח כמה רקטות, כדי להגדיל את יכולת הנזק שלהן.
הנה הרקטות הפשוטות של החמאס (עברית):
https://youtu.be/hWkG1ntGkJw
וכך מיירט טיל של כיפת ברזל את הרקטות של האויב בעזרת יכולת ההנחייה שלו:
https://youtu.be/b4a_ie0J0hU
יש לא מעט בלבול בין רקטות לטילים. ההבדלים ביניהם, בעבר לפחות, היו חשובים ודי ברורים:
בעוד שלרקטה (Rocket) מנוע סילוני, חלק גדול מהטילים המשוכללים של ימינו מצוידים במנוע הרקטי המוגבל יחסית.
גם באשר ליכולות הפגיעה יש ביניהם הבדל ברור - הטיל הוא נשק מדויק ואף מונחה (ניתן להמשיך ולשלוט במעופו של טיל מונחה, עד לשלב הפגיעה במטרה). הרקטה לעומתו, אינה מדויקת ואין לה שום מערכת הנחיה או אמצעי שמאפשר לכוון אותה למטרה נקודתית. משום כך מרבים לשלוח כמה רקטות, כדי להגדיל את יכולת הנזק שלהן.
הנה הרקטות הפשוטות של החמאס (עברית):
https://youtu.be/hWkG1ntGkJw
וכך מיירט טיל של כיפת ברזל את הרקטות של האויב בעזרת יכולת ההנחייה שלו:
https://youtu.be/b4a_ie0J0hU
מי היה היצור החי הראשון בחלל?
על אף שיש החולקים על כך, כנראה שהיצור החי הראשון שטס אל החלל באופן רשמי, היה כלבה רוסית בשם לייקה (LAIKA). היא הייתה כלבת החלל הרוסית הראשונה שטסה במסלול לווייני, הנוסעת היחידה בחללית הסובייטית ספוטניק 2.
לייקה הייתה כלבה תועה שנמצאה ברחובות מוסקבה ואומנה ביחד עם עוד שני כלבים למשימות חלל. כבר 3 ימים לפני ההמראה היא שוכנה בלוויין ועוד לפני כן היא הורגלה לתא הקטן על ידי שהיה של 20 יום בתאים בגודל זעיר.
חיישנים שהוצמדו לגופה של לייקה הראו שהדופק שלה עלה בעת השיגור לפי שלושה מהדופק שלה במצב מנוחה ורק לאחר שהגיעה למצב של חוסר משקל ירד לה הדופק בחזרה. אחרי כ-6-7 שעות מתחילת הטיסה, הפסיקו להתקבל מלייקה סימני חיים כלשהם.
בערך חצי שנה לאחר מכן, אחרי 2,570 הקפות במסלול. בחלל, נהרסה ספוטניק 2 בעת הכניסה מחדש לאטמוספירה.
הנה סרטון על הכלבה לייקה ומשימתה בחלל:
http://youtu.be/N3x_TSq0cVo
סיפורה של לייקה בעברית מהתכנית גלילאו:
https://youtu.be/4XXrpSJQiE0?t=16m33s&end=20m44s
שיר זיכרון ללייקה, כלבת החלל:
http://youtu.be/rf4sriWEgzM
מצגת עם סיפורה של לייקה ומותה בחלל:
http://youtu.be/MbylJPVMBzg
וסרטון אנימציה שהוקדש לסיפור שלה:
https://youtu.be/6DB-jvvavoM
על אף שיש החולקים על כך, כנראה שהיצור החי הראשון שטס אל החלל באופן רשמי, היה כלבה רוסית בשם לייקה (LAIKA). היא הייתה כלבת החלל הרוסית הראשונה שטסה במסלול לווייני, הנוסעת היחידה בחללית הסובייטית ספוטניק 2.
לייקה הייתה כלבה תועה שנמצאה ברחובות מוסקבה ואומנה ביחד עם עוד שני כלבים למשימות חלל. כבר 3 ימים לפני ההמראה היא שוכנה בלוויין ועוד לפני כן היא הורגלה לתא הקטן על ידי שהיה של 20 יום בתאים בגודל זעיר.
חיישנים שהוצמדו לגופה של לייקה הראו שהדופק שלה עלה בעת השיגור לפי שלושה מהדופק שלה במצב מנוחה ורק לאחר שהגיעה למצב של חוסר משקל ירד לה הדופק בחזרה. אחרי כ-6-7 שעות מתחילת הטיסה, הפסיקו להתקבל מלייקה סימני חיים כלשהם.
בערך חצי שנה לאחר מכן, אחרי 2,570 הקפות במסלול. בחלל, נהרסה ספוטניק 2 בעת הכניסה מחדש לאטמוספירה.
הנה סרטון על הכלבה לייקה ומשימתה בחלל:
http://youtu.be/N3x_TSq0cVo
סיפורה של לייקה בעברית מהתכנית גלילאו:
https://youtu.be/4XXrpSJQiE0?t=16m33s&end=20m44s
שיר זיכרון ללייקה, כלבת החלל:
http://youtu.be/rf4sriWEgzM
מצגת עם סיפורה של לייקה ומותה בחלל:
http://youtu.be/MbylJPVMBzg
וסרטון אנימציה שהוקדש לסיפור שלה:
https://youtu.be/6DB-jvvavoM
טיסות לחלל
איזה עתיד מכינה לנו חברת החלל ספייס איקס?
חברת ספייס איקס האמריקאית נותנת שירותי שיגור לחלל באמצעות חלליות מטען וחלליות מאוישות שפיתחה. SpaceX פיתחה שתי רקטות - טילים לשימוש חוזר, פאלקון 1 ופאלקון 9 שמטרתן שיגור זול ופשוט ללוויינים לחלל. ספייס X גם פיתחה חללית שמתוכננת לשאת בני אדם בעתיד, חללית בשם דרגון ("Dragon").
החללית דרגון מסוגלת לשאת מטען ואספקה במשקל של עד 6,000 ק"ג או עד 7 אנשי צוות במקרים של טיסה מאוישת. הטיסה הראשונה שלה הייתה בשנת 2010, היא שוגרה למסלול סביב כדור הארץ, הקיפה אותו פעמיים (במהירות הגבוהה מ-27,000 קמ"ש) והגיעה בחזרה לכדור הארץ כשנחתה בשלום באוקיינוס השקט. בשנת 2012 הייתה הטיסה השניה שלה, יעד הטיסה שלה היה תחנת החלל הבינלאומית, היא שוגרה כשעל סיפונה ציוד ואספקה והגיעה ליעדה בהצלחה, ובכך הפכה לחללית הפרטית-מסחרית הראשונה בהיסטוריה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית.
מאז ביצעה החללית עוד טיסות רבות שכמעט כולם הסתיימו בהצלחה. יש אפילו תוכנית שמטרתה להטיס את החללית דרגון למאדים ששמה דרגון-אדום ("Red Dragon"), השיגור הצפוי הוא בשנת 2022 אך תוכנית זו עדיין לא אושרה סופית.
את SpaceX הקים בשנת 2002 היזם אילון מאסק. ספייס איקס עשתה היסטוריה בהיותה החברה הפרטית הראשונה ששלחה בהצלחה מטען לתחנת החלל הבינלאומית ולמעשה הראשונה שגם שלחה חללית לתחנת החלל הבינלאומית.
מטרתו של מאסק היא לעזור באמצעות SpaceX וליצור נוכחות אנושית קבועה על כוכב מאדים. בשנת 2016 עשתה החברה צעד חשוב בכיוון של שימוש בחלליות רב-פעמיות, כשהצליחה להביא חללית עם אספקה למעבורת החלל הבינלאומית ולאחר מכן להנחיתה על דוברה בים, כשהיא מוכנה לשימוש חוזר.
הנה מימוש החזון של חברת ספייס איקס, כשהחללית הפרטית הראשונה בהיסטוריה יוצאת לחלל (עברית):
https://youtu.be/fqFGdAaZT4Q
שיטת הרקטות לשימוש חוזר שמשגרות לחלל לוויין:
http://youtu.be/tfXa-zItqjU
ושיגור של Falcon 9 לחלל מחברת ספייס איקס:
http://youtu.be/pErvLYr8K2k
חברת ספייס איקס האמריקאית נותנת שירותי שיגור לחלל באמצעות חלליות מטען וחלליות מאוישות שפיתחה. SpaceX פיתחה שתי רקטות - טילים לשימוש חוזר, פאלקון 1 ופאלקון 9 שמטרתן שיגור זול ופשוט ללוויינים לחלל. ספייס X גם פיתחה חללית שמתוכננת לשאת בני אדם בעתיד, חללית בשם דרגון ("Dragon").
החללית דרגון מסוגלת לשאת מטען ואספקה במשקל של עד 6,000 ק"ג או עד 7 אנשי צוות במקרים של טיסה מאוישת. הטיסה הראשונה שלה הייתה בשנת 2010, היא שוגרה למסלול סביב כדור הארץ, הקיפה אותו פעמיים (במהירות הגבוהה מ-27,000 קמ"ש) והגיעה בחזרה לכדור הארץ כשנחתה בשלום באוקיינוס השקט. בשנת 2012 הייתה הטיסה השניה שלה, יעד הטיסה שלה היה תחנת החלל הבינלאומית, היא שוגרה כשעל סיפונה ציוד ואספקה והגיעה ליעדה בהצלחה, ובכך הפכה לחללית הפרטית-מסחרית הראשונה בהיסטוריה שעגנה בתחנת החלל הבינלאומית.
מאז ביצעה החללית עוד טיסות רבות שכמעט כולם הסתיימו בהצלחה. יש אפילו תוכנית שמטרתה להטיס את החללית דרגון למאדים ששמה דרגון-אדום ("Red Dragon"), השיגור הצפוי הוא בשנת 2022 אך תוכנית זו עדיין לא אושרה סופית.
את SpaceX הקים בשנת 2002 היזם אילון מאסק. ספייס איקס עשתה היסטוריה בהיותה החברה הפרטית הראשונה ששלחה בהצלחה מטען לתחנת החלל הבינלאומית ולמעשה הראשונה שגם שלחה חללית לתחנת החלל הבינלאומית.
מטרתו של מאסק היא לעזור באמצעות SpaceX וליצור נוכחות אנושית קבועה על כוכב מאדים. בשנת 2016 עשתה החברה צעד חשוב בכיוון של שימוש בחלליות רב-פעמיות, כשהצליחה להביא חללית עם אספקה למעבורת החלל הבינלאומית ולאחר מכן להנחיתה על דוברה בים, כשהיא מוכנה לשימוש חוזר.
הנה מימוש החזון של חברת ספייס איקס, כשהחללית הפרטית הראשונה בהיסטוריה יוצאת לחלל (עברית):
https://youtu.be/fqFGdAaZT4Q
שיטת הרקטות לשימוש חוזר שמשגרות לחלל לוויין:
http://youtu.be/tfXa-zItqjU
ושיגור של Falcon 9 לחלל מחברת ספייס איקס:
http://youtu.be/pErvLYr8K2k
איך רקטות טסות?
הרקטה (Rocket) היא מעין גליל שמשוגר, בעזרת משגר רקטות, למרחקים קצרים של עד 250 מטרים. הרקטה משוגרת ומונעת בעזרת מנוע רקטי שנמצא בחלקה האחורי של הרקטה ודוחף אותה קדימה. בניגוד לטיל, שהוא מיועד גם למרחקים אדירים, פגיעות הרקטה אינן מדויקות והיא אינה מצויידת במערכת הנחיה, שמאפשרת לכוון אותה למטרה נקודתית. לכן נוהגים לשגר רקטות רבות בבת אחת לעבר המטרה ובכך להגדיל את הסיכוי לפגיעה.
המנוע הרקטי הוא שמבדיל את הרקטה מהפגז למשל. שניהם אמנם נורים ונעים בזכות כוח הדחף, אך בעוד שבפגז פועל הכוח רק כשהוא נמצא בקנה המשגר שלו (התותח), והוא נע בזכות המהירות הראשונית שפיתח, ברקטה פועל כוח הדחף גם לאחר השיגור, בשלב הראשון של התעופה שלה.
הנה ההיסטוריה של הרקטות בסקירה על אלה של החמאס (עברית):
https://youtu.be/hWkG1ntGkJw
סרטון שצולם מתוך טיל שממריא אל החלל:
https://youtu.be/zyq5eN9C4Cc
סוללות טילים יורות בצבא הרוסי (הילוך מהיר):
https://youtu.be/St1lbeBkTkc
אם תרצו לעשות ניסוי - כך בונים רקטה קטנה (עברית):
https://youtu.be/crUuk7qF5_U
וכך נשלחות וחוזרות מהחלל רקטות מודרניות לשימוש חוזר שמשגרות לחלל לוויין וחוזרות לכדור הארץ:
http://youtu.be/tfXa-zItqjU
הרקטה (Rocket) היא מעין גליל שמשוגר, בעזרת משגר רקטות, למרחקים קצרים של עד 250 מטרים. הרקטה משוגרת ומונעת בעזרת מנוע רקטי שנמצא בחלקה האחורי של הרקטה ודוחף אותה קדימה. בניגוד לטיל, שהוא מיועד גם למרחקים אדירים, פגיעות הרקטה אינן מדויקות והיא אינה מצויידת במערכת הנחיה, שמאפשרת לכוון אותה למטרה נקודתית. לכן נוהגים לשגר רקטות רבות בבת אחת לעבר המטרה ובכך להגדיל את הסיכוי לפגיעה.
המנוע הרקטי הוא שמבדיל את הרקטה מהפגז למשל. שניהם אמנם נורים ונעים בזכות כוח הדחף, אך בעוד שבפגז פועל הכוח רק כשהוא נמצא בקנה המשגר שלו (התותח), והוא נע בזכות המהירות הראשונית שפיתח, ברקטה פועל כוח הדחף גם לאחר השיגור, בשלב הראשון של התעופה שלה.
הנה ההיסטוריה של הרקטות בסקירה על אלה של החמאס (עברית):
https://youtu.be/hWkG1ntGkJw
סרטון שצולם מתוך טיל שממריא אל החלל:
https://youtu.be/zyq5eN9C4Cc
סוללות טילים יורות בצבא הרוסי (הילוך מהיר):
https://youtu.be/St1lbeBkTkc
אם תרצו לעשות ניסוי - כך בונים רקטה קטנה (עברית):
https://youtu.be/crUuk7qF5_U
וכך נשלחות וחוזרות מהחלל רקטות מודרניות לשימוש חוזר שמשגרות לחלל לוויין וחוזרות לכדור הארץ:
http://youtu.be/tfXa-zItqjU
מה החידוש של מטוס החלל סקיילון?
כבר משחר התעופה והרבה לפני ששוגר הלוויין הראשון בשנת 1957, ליווה את מדעני החלל החלום ליצור מטוס חלל שיוכל לטוס אל החלל פעמים רבות וללא צורך במאייצים רקטיים, שיאפשרו לו לברוח מהאטמוספרה. מאז, יותר מ-50 שנה מאז הטיסה המאויישת הראשונה לחלל, עדיין לא הצליחו לייצר כלי טיס שכזה.
אולי מטוס החלל סקיילון הוא שיגשים את החלום הזה. במקום מנוע סילון, כמו שיש למטוסים המשוכללים היום, יש למטוס המהיר הזה, שמהירותו המרבית היא פי 5 ממהירות הקול, מנוע רקטי על-קולי חדשני שנקרא סאבר (SABRE). מנוע זה הוא לא רק מהיר וחזק במיוחד, אלא גם חסכוני מאד ועשוי להקטין את צריכת הדלק בעולם התעופה ביותר מ-10%. יש לו גם מערכת קירור שפותרת את בעיית ההתחממות של מנועים חזקים הפועלים בגבול החלל. כדי לקרר את הטמפרטורה, שיכולה להגיע ל-1000 מעלות צלזיוס, יצרו המנדסים רשת של צינורות דקיקים, באורך כולל של 50 קילומטרים, שמקררים את המנוע במהירות עצומה ומונעים את היווצרות מעטפת הקרח המוכרת ממערכות קירור שכאלה.
התוצאה מבטיחה להיות מטוס שיתפקד היטב הן באטמוספירה והן בגבול החלל. יכולתו של הסקיילון לטוס בקלות בגבול החלל תאפשר לו להציב לוויינים במסלול נמוך בחלל בקלות, במהירות ובזול מכל שיטת שיגור שמשמשת כיום להצבת לוויינים בחלל.
אמנם הסקיילון נמצא בפיתוח מתקדם, אך הצפי הוא שהוא יהפוך למטוס מסחרי רק אחרי שנת 2020. הוא זכה לשמו ממגדל שהוקם בלונדון ונהרס בשנה שלאחר מכן, מגדל שנקרא סקיילון.
הנה מטוס החלל המכונה סקיילון:
http://youtu.be/_pDz0p75yg8
ועוד ממטוס החלל העתידני, שמגיע לפי 5 ממהירות הקול:
http://youtu.be/k_BvzoiuoN8
כבר משחר התעופה והרבה לפני ששוגר הלוויין הראשון בשנת 1957, ליווה את מדעני החלל החלום ליצור מטוס חלל שיוכל לטוס אל החלל פעמים רבות וללא צורך במאייצים רקטיים, שיאפשרו לו לברוח מהאטמוספרה. מאז, יותר מ-50 שנה מאז הטיסה המאויישת הראשונה לחלל, עדיין לא הצליחו לייצר כלי טיס שכזה.
אולי מטוס החלל סקיילון הוא שיגשים את החלום הזה. במקום מנוע סילון, כמו שיש למטוסים המשוכללים היום, יש למטוס המהיר הזה, שמהירותו המרבית היא פי 5 ממהירות הקול, מנוע רקטי על-קולי חדשני שנקרא סאבר (SABRE). מנוע זה הוא לא רק מהיר וחזק במיוחד, אלא גם חסכוני מאד ועשוי להקטין את צריכת הדלק בעולם התעופה ביותר מ-10%. יש לו גם מערכת קירור שפותרת את בעיית ההתחממות של מנועים חזקים הפועלים בגבול החלל. כדי לקרר את הטמפרטורה, שיכולה להגיע ל-1000 מעלות צלזיוס, יצרו המנדסים רשת של צינורות דקיקים, באורך כולל של 50 קילומטרים, שמקררים את המנוע במהירות עצומה ומונעים את היווצרות מעטפת הקרח המוכרת ממערכות קירור שכאלה.
התוצאה מבטיחה להיות מטוס שיתפקד היטב הן באטמוספירה והן בגבול החלל. יכולתו של הסקיילון לטוס בקלות בגבול החלל תאפשר לו להציב לוויינים במסלול נמוך בחלל בקלות, במהירות ובזול מכל שיטת שיגור שמשמשת כיום להצבת לוויינים בחלל.
אמנם הסקיילון נמצא בפיתוח מתקדם, אך הצפי הוא שהוא יהפוך למטוס מסחרי רק אחרי שנת 2020. הוא זכה לשמו ממגדל שהוקם בלונדון ונהרס בשנה שלאחר מכן, מגדל שנקרא סקיילון.
הנה מטוס החלל המכונה סקיילון:
http://youtu.be/_pDz0p75yg8
ועוד ממטוס החלל העתידני, שמגיע לפי 5 ממהירות הקול:
http://youtu.be/k_BvzoiuoN8
מהו מפרש השמש שיטיס חלליות בחלל?
כבר בשנת 1920 הגה מהנדס הרקטות הסובייטי פרידריך זנדר את הרעיון הנועז והחדשני שחלליות בעתיד יוכלו לטוס באמצעות הנעה חללית שמבוססת על לחץ קרינה. הרעיון היה ונשאר פשוט - מפרש שמש שיוצמד לחללית יאפשר לה לאגור קרינה מאור השמש וליצור את האנרגיה הנחוצה למסעות ארוכים בחלל.
מפרש השמש הוא משטח גדול, ממש כמו מפרש, שנהדף כשפוגעת בו קרינה של כוכב וההדף הזה הוא המטיס אותו ואת החללית שאליה הוא מוצמד. ממש כמו מפרש רוח, תוכל החללית לשייט בין כוכבים, בעזרת מפרשי השמש שלה.
במשך כמעט מאה שנים, נשאר מפרש השמש רעיון תיאורטי, אך בשנים האחרונות הטכנולוגיה הגיעה ליכולות של ממש בייצור של מפרשי שמש שמספקים מספיק אנרגיה למעוף בחלל.
הניסויים שנעשו במסלול ארץ נמוך, נחלו הצלחות מסוימות. על אף שהחללית קוסמוס 1 ששוגרה ב-2005 אבדה בחלל, בלי קשר למפרש השמש שלה, שוגרו שוב מפרשי חלל והביאו חלליות עד לכוכב נוגה.
הנה מפרשי השמש של החלליות שהוצעו כבר בשנות ה-70:
https://youtu.be/-cEXKu_Onlk
ההגיון במפרשים הללו:
https://youtu.be/8LmePYdraoU
תכניות מוקדמות של המפרשים אל מול השמש:
https://youtu.be/FPlZ0MNHerw
והחללית "הליוס" שמתוכננת לטוס עם מפרש שמש אל מחוץ למערכת השמש:
http://youtu.be/4F97NdwvmUM
כבר בשנת 1920 הגה מהנדס הרקטות הסובייטי פרידריך זנדר את הרעיון הנועז והחדשני שחלליות בעתיד יוכלו לטוס באמצעות הנעה חללית שמבוססת על לחץ קרינה. הרעיון היה ונשאר פשוט - מפרש שמש שיוצמד לחללית יאפשר לה לאגור קרינה מאור השמש וליצור את האנרגיה הנחוצה למסעות ארוכים בחלל.
מפרש השמש הוא משטח גדול, ממש כמו מפרש, שנהדף כשפוגעת בו קרינה של כוכב וההדף הזה הוא המטיס אותו ואת החללית שאליה הוא מוצמד. ממש כמו מפרש רוח, תוכל החללית לשייט בין כוכבים, בעזרת מפרשי השמש שלה.
במשך כמעט מאה שנים, נשאר מפרש השמש רעיון תיאורטי, אך בשנים האחרונות הטכנולוגיה הגיעה ליכולות של ממש בייצור של מפרשי שמש שמספקים מספיק אנרגיה למעוף בחלל.
הניסויים שנעשו במסלול ארץ נמוך, נחלו הצלחות מסוימות. על אף שהחללית קוסמוס 1 ששוגרה ב-2005 אבדה בחלל, בלי קשר למפרש השמש שלה, שוגרו שוב מפרשי חלל והביאו חלליות עד לכוכב נוגה.
הנה מפרשי השמש של החלליות שהוצעו כבר בשנות ה-70:
https://youtu.be/-cEXKu_Onlk
ההגיון במפרשים הללו:
https://youtu.be/8LmePYdraoU
תכניות מוקדמות של המפרשים אל מול השמש:
https://youtu.be/FPlZ0MNHerw
והחללית "הליוס" שמתוכננת לטוס עם מפרש שמש אל מחוץ למערכת השמש:
http://youtu.be/4F97NdwvmUM