שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך עוברות אוניות בין האוקיינוסים בתעלת פנמה?
תעלת פנמה מאפשרת לקצר את המסלול הארוך שמסביב לאמריקה הדרומית ודרך מצר מגלן ולחסוך יותר מ-12,000 קילומטרים של שיט.
בשל הפרשי הגבהים, בדרך בין האוקיינוסים, הפכה בניית תעלת פנמה לאחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים בתולדות האנושות.
במהלך ההפלגה בתעלת פנמה האוניות החוצות את התעלה "מטפסות" למעשה על יבשת אמריקה.
הפרשי הגובה בתעלת פנמה הם בין מפלסי פני הים הזהים של האוקיינוסים עצמם, לבין שטח קרקעי מרכזי גבוה בכ-26 מטר ובאגם גאטון המלאכותי.
כך שהאוניות עולות מהאוקיינוסים, שמפלסיהם כמעט שווים, עם הפרש מזערי של כ-20 סנטימטרים בין האוקיינוס השקט לאוקיינוס האטלנטי, בגלל גאות ושפל.
#איך האוניות עולות?
הספינות עולות בתאים שבתוך תעלת פנמה, תאים שמוצפים במים כשהאוניה נכנסת. גובה פני המים עולה, יחד עם האוניה שבתא. כשהגובה זהה לגובה המשך התעלה, נפתחת דלת עצומה והאוניה ממשיכה בדרכה, בגובה החדש.
דבר דומה מתרחש גם בירידה, כשהאוניות מתחילות לרדת מהאגם שנמצא בשיא הגובה, רק שהפעם מרוקנים את המים שבתא.
הדרך המדויקת: ספינה מהאוקיינוס השקט עולה בתאי מירפלורס (16.5 מטרים בערך) ואז בתאי פדרו-מיגל (9.5 מ' נוספים) אל אגם מירפלורס ואגם גאטון (24.2 ק"מ), שגובהו 26 מטרים מעל פני הים. משם היא יורדת בתאי גאטון, בחזרה לאוקיינוס האטלנטי.
הנה המעבר בתאי המים של תעלת פנמה (אנימציה ללא מילים):
https://youtu.be/_UoToGlKTt4
כך עוברות האוניות בתעלת פנמה:
https://youtu.be/hoQ7RHyG-EA
מהאוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט:
https://youtu.be/pHmaZw5j1is
בהילוך מהיר:
http://youtu.be/fA-pnN54uPw
מלמעלה - זה הפתרון בעיית הפרשי הגבהים שבין האוקיינוסים (ללא מילים):
http://youtu.be/AbYXUpujF5k
וסרט תיעודי על המעבר המתוחכם בין גבהים בתעלת פנמה:
https://youtu.be/jh79YSCC8mM?long=yes
מהי תעלת פנמה?
תעלת פנמה (Panama Canal) היא תעלה באורך של 77 קילומטרים, המחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט, באזור מצר פנמה שבמרכז אמריקה שאותו היא חוצה.
התעלה קיצרה ביותר מ-12,000 קילומטרים את המסלול הארוך שנדרש להפליג, מסביב לאמריקה הדרומית ודרך מצר מגלן, בכל פעם שרצו לעבור מצד אחד של יבשת אמריקה לצידה השני. מדובר בחסכון אדיר של זמן, חיי אדם וכסף.
בשל הפרשי הגבהים שבין מימי האוקיינוסים, הפכה בניית תעלת פנמה לאחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים ביותר בתולדות האנושות.
מי שחפר את תעלת סואץ, הצרפתי פרדיננד דה לספס, היה הראשון לחפור את התעלה הזו. בצל קשיים רבים ובניגוד למנהגו, הוא נאלץ ב-1889 להפסיק את הפרויקט השאפתני כל כך ולא הצליח להשלימו.
15 שנים לאחר מכן חידשה ממשלת ארצות הברית את החפירה של תעלת פנמה והיא נפתחה לשיט בשנת 1914.
היסטורית, זה היה גם פרויקט מסוכן וקשה במיוחד. מעל 27 אלף עובדים מתו במהלך שני שלבי החפירה של התעלה.
קראו על הפתרון המדהים להעברת אוניות ענק מאוקיינוס אחד לשני, בגבהים שונים ביניהם, בתגית "טכנולוגיה, תעלת פנמה".
הנה תולדות חציבתה של תעלת פנמה (מתורגם):
https://youtu.be/uE_UuHRtXCY
מצגת וידאו על תעלת פנמה:
https://youtu.be/KspQbkKmuqs
המעבר בתעלת פנמה, מהאוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט:
https://youtu.be/pHmaZw5j1is
מעבר מהיר אל האוקיינוס השני:
https://youtu.be/tiOngrHY7zg
מעבר בהילוך מאוד מהיר (ללא מילים):
https://youtu.be/m8TkcWhmByg
ובהילוך מהיר:
http://youtu.be/fA-pnN54uPw
טכנולוגיה, תעלת פנמה

תעלת פנמה מאפשרת לקצר את המסלול הארוך שמסביב לאמריקה הדרומית ודרך מצר מגלן ולחסוך יותר מ-12,000 קילומטרים של שיט.
בשל הפרשי הגבהים, בדרך בין האוקיינוסים, הפכה בניית תעלת פנמה לאחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים בתולדות האנושות.
במהלך ההפלגה בתעלת פנמה האוניות החוצות את התעלה "מטפסות" למעשה על יבשת אמריקה.
הפרשי הגובה בתעלת פנמה הם בין מפלסי פני הים הזהים של האוקיינוסים עצמם, לבין שטח קרקעי מרכזי גבוה בכ-26 מטר ובאגם גאטון המלאכותי.
כך שהאוניות עולות מהאוקיינוסים, שמפלסיהם כמעט שווים, עם הפרש מזערי של כ-20 סנטימטרים בין האוקיינוס השקט לאוקיינוס האטלנטי, בגלל גאות ושפל.
#איך האוניות עולות?
הספינות עולות בתאים שבתוך תעלת פנמה, תאים שמוצפים במים כשהאוניה נכנסת. גובה פני המים עולה, יחד עם האוניה שבתא. כשהגובה זהה לגובה המשך התעלה, נפתחת דלת עצומה והאוניה ממשיכה בדרכה, בגובה החדש.
דבר דומה מתרחש גם בירידה, כשהאוניות מתחילות לרדת מהאגם שנמצא בשיא הגובה, רק שהפעם מרוקנים את המים שבתא.
הדרך המדויקת: ספינה מהאוקיינוס השקט עולה בתאי מירפלורס (16.5 מטרים בערך) ואז בתאי פדרו-מיגל (9.5 מ' נוספים) אל אגם מירפלורס ואגם גאטון (24.2 ק"מ), שגובהו 26 מטרים מעל פני הים. משם היא יורדת בתאי גאטון, בחזרה לאוקיינוס האטלנטי.
הנה המעבר בתאי המים של תעלת פנמה (אנימציה ללא מילים):
https://youtu.be/_UoToGlKTt4
כך עוברות האוניות בתעלת פנמה:
https://youtu.be/hoQ7RHyG-EA
מהאוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט:
https://youtu.be/pHmaZw5j1is
בהילוך מהיר:
http://youtu.be/fA-pnN54uPw
מלמעלה - זה הפתרון בעיית הפרשי הגבהים שבין האוקיינוסים (ללא מילים):
http://youtu.be/AbYXUpujF5k
וסרט תיעודי על המעבר המתוחכם בין גבהים בתעלת פנמה:
https://youtu.be/jh79YSCC8mM?long=yes

תעלת פנמה (Panama Canal) היא תעלה באורך של 77 קילומטרים, המחברת בין האוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט, באזור מצר פנמה שבמרכז אמריקה שאותו היא חוצה.
התעלה קיצרה ביותר מ-12,000 קילומטרים את המסלול הארוך שנדרש להפליג, מסביב לאמריקה הדרומית ודרך מצר מגלן, בכל פעם שרצו לעבור מצד אחד של יבשת אמריקה לצידה השני. מדובר בחסכון אדיר של זמן, חיי אדם וכסף.
בשל הפרשי הגבהים שבין מימי האוקיינוסים, הפכה בניית תעלת פנמה לאחד הפרויקטים ההנדסיים המורכבים ביותר בתולדות האנושות.
מי שחפר את תעלת סואץ, הצרפתי פרדיננד דה לספס, היה הראשון לחפור את התעלה הזו. בצל קשיים רבים ובניגוד למנהגו, הוא נאלץ ב-1889 להפסיק את הפרויקט השאפתני כל כך ולא הצליח להשלימו.
15 שנים לאחר מכן חידשה ממשלת ארצות הברית את החפירה של תעלת פנמה והיא נפתחה לשיט בשנת 1914.
היסטורית, זה היה גם פרויקט מסוכן וקשה במיוחד. מעל 27 אלף עובדים מתו במהלך שני שלבי החפירה של התעלה.
קראו על הפתרון המדהים להעברת אוניות ענק מאוקיינוס אחד לשני, בגבהים שונים ביניהם, בתגית "טכנולוגיה, תעלת פנמה".
הנה תולדות חציבתה של תעלת פנמה (מתורגם):
https://youtu.be/uE_UuHRtXCY
מצגת וידאו על תעלת פנמה:
https://youtu.be/KspQbkKmuqs
המעבר בתעלת פנמה, מהאוקיינוס האטלנטי לאוקיינוס השקט:
https://youtu.be/pHmaZw5j1is
מעבר מהיר אל האוקיינוס השני:
https://youtu.be/tiOngrHY7zg
מעבר בהילוך מאוד מהיר (ללא מילים):
https://youtu.be/m8TkcWhmByg
ובהילוך מהיר:
http://youtu.be/fA-pnN54uPw