» «
היכטה של פיליפ סטארק
מהי המגה יכטה של פיליפ סטארק?



מעצב-העל פיליפ סטארק מוכר בתור אחד ממעצבי המוצר והריהוט הידועים והמצליחים בעולם. את המגה-יכטה שעיצב הוא מכנה Motor Yacht A והיא נחשבת לאחת היכטות היפות בתבל, אם לא היפה שבהן.

הסופר-יאכטה הזו היא ענקית ומי שקונים אותה הם רק מיליארדרים אמיתיים. אורכה של כלי השיט המדהים הזה הוא כמעט 120 מטרים והיא כל כך מפוארת ומשוכללת, עד שקשה להאמין שיש דברים כאלו. בין השאר היא כוללת 3 בריכות שחייה, כולל אחת עם רצפת זכוכית וג'קוזי מובנה, סוויטה מרכזית ענקית, עם חלונות זכוכית חסינה מפני פצצות ומיטה מסתובבת ועוד 7 תאים מפוארים בהם ניתן לארח עד 14 אורחים. ביכטה גם חדר לאונג' ענק ומפואר, עם רהיטי עץ ועור וחלונות ענק ומקומות לינה לעוד 42 אנשי צוות, המשוכנים בחדרים אחרים שלה.

המהירות המרבית של היכטה, שעוצבה על ידי פיליפ סטארק, היא של 42 קמ"ש וטווח השיט שלה הוא כ-6,500 מיילים ימיים.

פתח בצד היאכטה מאפשר כניסה ויציאה מהחניון שבטנה, בו מאוחסנים כלי רכב ימיים, כגון סירות מנוע ואופנועי ים.


הנה היכטה של פיליפ סטארק:

https://youtu.be/e-a_764HKa0


מיליארדר רוסי מאפשר הצצה לתוכה:

https://youtu.be/vbucJO3zDCE


ושיר הלל ליופי והעושר המשייט הזה:

https://youtu.be/jn4AP6ccTtk
מרינה
מהי המרינה ומי חיים בה?



מרינה (Marina) היא מעגן מיוחד לעגינה של יכטות וסירות, עם שירותי חוף עבורם. המרינה מיועדת רק לכלי שיט קטנים ולא לשימושם של כלי שיט גדולים, בין אם לנוסעים או למטען, העוגנים בנמלים.

במרינה עוגנים רק חלק קטן מכלי השיט בעולם, שכן ברבות מהמרינות בעולם שטחי העגינה מצומצמים ומאוד מבוקשים. רגים ממתינים זמן רב ואפילו שנים, עד לקבלת זכות לעגון במרינה עגינה קבועה.

המרינות מזוהות לרוב עם העשירון העליון, המחזיק ביכטות מפוארות. אז אמנם המרינה משמשת מעגן ליכטות של העשירים, אך לא מעט אנשים שרחוקים מהעושר ממש מתגוררים בה.

בהרבה מקרים כאלה מדובר באנשים ששכרו או קנו יכטות קטנות העוגנות במרינות. הם מתגוררים בהן, כדרך להתגבר על מחירי הדירות בעיר, או לפחות כדי לאסוף עוד הרפתקה בחיים הצעירים שלהם, רגע לפני שהם יולדים ילדים ומתחתנים עם משכנתא לבנק.

בכל מרינה יש נקודת שליטה של משמר החופים המקומי. אנשי המשמר ממלאים תפקידי שיטור ושמירה, לצד בקרת הגירה ורישום כניסה של תושבים זרים למדינה, דרך המרינה, לצד פעילות מכס ובקרה על מה שהם מביאים עימם.


הנה מרינה:

https://youtu.be/fuX8NwoULY4


המרינה של תל אביב:

https://youtu.be/TcKu_D6Oejk


מגורים על יכטה הם רק אחת השיטות למגורים אלטרנטיביים (עברית):

https://youtu.be/SKuY5CKwp4Y?long=yes
לגור ביכטה
איך זה לחיות קבוע בתוך יכטה?



מחירי השכירות והדירות בעולם המערבי ובמיוחד במדינות המתקדמות הולכים ועולים. זה מכריח רבים לבחור באמצעים לא שגרתיים להוזיל את המחיה בעיר. בצר להם, אנשים צעירים מוצאים פתרונות דיור מרתקים. דוגמאות מעוררות השראה ראו בתגית "מגורים אלטרנטיביים".

אחד מהפתרונות הללו הוא מגורים ביכטה. מדובר באנשים ששכרו או קנו יכטות קטנות ומתגוררים בהן, כדרך להתגבר על מחירי הדירות בעיר.

אז רובנו מכירים את המרינה כמעגן לסירות פשוטות או של יאכטות יוקרתיות, אבל לא מעט אנשים מתגוררים בה בתוך סירה או יכטה העוגנת בה.

מכל מקום, מגורים כאלה מחייבים צמצום משמעותי של הרכוש והדברים שמקיפים את הדייר. אנשים לומדים להסתפק במועט, לעבור למוד מינימליסטי ולהתרגל למידות קטנות בהכל - בשולחן האוכל, שהוא שולחן העבודה וגם שולחן הסלון, במיטה שלא פעם מתקפלת במהלך היום, בספסלים שהם שטחי אחסון, שהם מקרר או ארון בגדים וכדומה ובמקלחת שהיא מצומצמת כל כך שאסור לך להשמין...

ומאחר ששטחי העגינה במרינות רבות מבוקשים ודי מצומצמים, לא תמיד מסתדר הדבר מיידית. לא פעם אישור העגינה הקבועה, כך זה נקרא, לוקח זמן רב. לעתים ממתינים אפילו שנים, עד שמתפנה מקום לעגינה קבועה במרינה.


הנה זוג שחי על יכטה:

https://youtu.be/MbNF-orx20U


מגורים קבועים של משפחות על יאכטות:

https://youtu.be/0QxDJYaQQ8c


על אנשים בישראל שבחרו לגור על יכטה (עברית):

https://youtu.be/ZivY3vRjygk?long=yes


ביקור וראיון עם זוג שחי המון שנים בסירה קטנה (עברית):

https://youtu.be/3P6n29dl7vA?long=yes


מגורים על יכטה הם רק אחת השיטות למגורים אלטרנטיביים (עברית):

https://youtu.be/SKuY5CKwp4Y?long=yes
יאכטה
מהי יאכטה?



יאכטה היא סירה שנועדה לספורט והנאה. עשירים נוהגים להחזיק יאכטה כאחד מפריטי היוקרה המהנים שיש וכסמל מעמד.

גם אם בעולם המודרני נחשבת היאכטה לסמל לעושר ולאיכות חיים של עשירים, רבים ממחזיקי היאכטות נוהגים לצאת עימו לחופשות ולהפלגות נופש ברחבי הימים והאוקיינוסים.

יאכטות של עשירים הן לא פעם ספינות פאר ענקיות ומפנקות במיוחד, וילות צפות של ממש ולעתים, במקרים של עשירי עולם, יותר אחוזות צפות.

חלק מהיאכטות עולה מאות מיליוני דולרים והוא ממש עיר פרטית ששטה בים, שיש בה צוות גדול של עובדים, שכולו עומד לשירות בעלי היאכטה ואורחיהם.

לרוב היאכטות יש מפרשים ולמעטות מהן מנוע בלבד. משיט היאכטה חייב להיות בעל הסמכה להשיט יאכטות והוא נקרא "סקיפר".


הנה החיים על היאכטות המודרניות:

http://youtu.be/A4FfCjP-dhY


סיור בתוך היאכטה היוקרתית A, שעוצבה על ידי פיליפ סטארק:

http://youtu.be/vbucJO3zDCE


לא חייבים להיות עשירים - קבוצות חברים שרוכשים ביחד יכטה (עברית):

https://youtu.be/CuZ--eUp3zo


על היאכטות היקרות בעולם:

https://youtu.be/H18evJ2S47I


תכנית לנאוטילוס 300 היכטה העתידנית:

http://youtu.be/ATudOc-nqTw


יאכטות העתיד:

http://youtu.be/U2kch87_Yxw


יכטות בעלות עיצובים נועזים:

http://youtu.be/L4C2f7raOHw


וסרט תיעודי על ה"סופר יכטות":

https://youtu.be/tcYVhrDwU_o?long=yes

יכטות

ספינה סולארית
מהי הספינה הסולארית?



בשנת 2010 יצאה מנמל מונקו יאכטה מוזרה, הספינה הסולארית "טוראנור פלאנט-סולאר" (Turanor PlanetSolar). מטרתה של ספינת הקטאמרן הזו הייתה להקיף את העולם, כשהיא מונעת באנרגיית השמש בלבד.

פחות משנתיים אחר-כך ולאחר שעברה 60,000 קילומטרים, על גבי 3 אוקיינוסים, הפכה ה"טוראנור" בשנת 2012 לספינה הסולארית הראשונה בהיסטוריה שהקיפה את העולם.

יזם בניית הספינה הסולארית המהפכנית הזו הוא מהנדס האלקטרוניקה השווייצרי רפאל דומיאן, המאמין באנרגיה ירוקה ובנחיצות המעבר למקורות אנרגיה לא מתכלים ונקיים. בעקבות גיבורי המסע מסביב לעולם של הסופר ז'ול ורן, החליט דומיאן לצאת למסע חסר-תקדים מסביב לעולם, כשהוא שט על גבי ספינת קאטמרן שמונעת באנרגיה סולארית בלבד.

היתרון של מבנה הקטמרן הוא בכך שבמקום לשוט על הגלים, סירה כזו "חותכת" את גלי הים, כשהיא מונחת בגובה של 8 מטרים, מעל שתי "סירות" צרות, מה שמקטין את שטח המגע שלה עם המים וחוסך אנרגיה רבה. כך יכולה הספינה לנצל את כוחם של 4 המנועים החשמליים שלה היטב, ולגמוא מרחקים עצומים, על אף שטחה הגדול. היא עושה זאת, אגב, במהירות נמוכה מאד של 13 קילומטרים לשעה.

מקור השם "טוראנור" הוא מסינדרין, השפה הידועה מספרי "שר הטבעות". משמעותה המילה שם הוא "כוח השמש".

ביחד עם אימו שטרוכר, שותף גרמני עשיר, בנה דומיאן את הספינה הסולארית שלו וריצף את כולה בלוחות סולאריים, קולטי קרניים שממירים את החום שלהן והופכים אותו לאנרגיה חשמלית.

השניים הקיפו את עצמם בצוות בינלאומי שתרם לבניית ספינה חדשנית, המנצלת את אנרגיית קרני השמש היטב (עם 38,000 קולטי שמש!), מקטינה את המשקל ומשמרת את האנרגיה היטב, כדי שתוכל לשייט גם בתנאים של מזג אוויר בעייתי. הם ניצלו חומרים קלים וחזקים כמו קרבון לבניית הספינה, יישמו פתרונות מזהירים בתכנון וההנדסה של הספינה ויישמו תכנון אווירודינמי יעיל במיוחד.


הנה תכנון הספינה ומסלול ההפלגה הסולרית מסביב לעולם בהילוך מהיר:

https://youtu.be/n7fAnFuvPXU


הסירה הסולארית יוצאת להקיף את העולם:

https://youtu.be/WDN781I7vmc


וסיפור ההפלגה המדהימה הזו, שכולה מבוססת על אנרגיית השמש:

https://youtu.be/lcbFWo00jM4
קונסולידייטד PBY קטלינה
מה היה מטוס הקטלינה, הסירה המעופפת?



בשנות ה-20 וה-30 של המאה ה-20 התפרסמה חברת "קונסולידייטד איירקראפט" בתור יצרנית של סירות מעופפות לתעופה.

אלו שנים שהתעופה היא דבר חדש ובעיקר צבאי והחברה מתחילה לשווק להיט תעופתי מטורף - סירה מעופפת שיוצרה בארצות הברית וקנדה ונקראת "PBY קטלינה", שם שהמטוס קיבל בצי האמריקני.

המדהים באווירון הזה שהוא לא יהיה רק המצליח מבין מטוסי הסיור של קונסולידייטד, אלא גם זה שיש לו עתיד ושימושים מגוונים יותר אפילו מאולר שוויצרי - הוא יהיה מטוס קרב, מטוס חילוץ וגיבור מלחמה, יכטה מעופפת, מטוס למשלחות מחקר ומטוס לכיבוי שריפות.

הקטלינה הפך לאחת מספינות האוויר המפורסמות ביותר מבין הסירות המעופפות ובאופן מסוים הוא אף גילם סוג של סמל אווירי למלחמת העולם השנייה.

הייתה לקטלינה גם גרסת מטוס אמפיבי, שנחת והמריא גם על מי הים ושירת בצבאות רבים בעולם - מארצות הברית, בריטניה, אוסטרליה וקנדה ועד ניו זילנד ואפילו בברית המועצות.

אחרי המלחמה הקטלינה יגיע לאינספור חילות אוויר, כולל חיל האוויר הישראלי והצעיר.


#הקטלינה באזרחות
בתום מלחמת העולם השנייה, כשהצורך במטוסים ימיים צנח, הוציא הצי האמריקאי את מרבית מטוסי הקטלינה מהשירות.

בעולם בו הטווחים של המטוסים היבשתיים מזנקים, לצד שיפור הולך וגובר ביעילות שלהם, הצורך במטוסים ימיים הלך וירד באופן כללי.

רק אנשים שהתגוררו במקומות שכוחי-אל, לצד אגם או חוף ים שליו, רק הם המשיכו להזדקק למטוסים ימיים, אך כמובן למטוסים קטנים בהרבה מהקטלינה.

הקטלינות בגרסאות האמפיביות שלהן עוד המשיכו לשרת בצי ארצות הברית למשך תקופה מסוימת, אבל יותר מאשר צורך צבאי אמיתי, זה היה סוג של דיסוננס קוגניטיבי, משהו כמו "השקענו כל כך הרבה, אז עכשיו נזרוק?!"

כך נותרו למטוס הקטלינה תפקידים אזרחיים שוליים יחסית. בין השאר הוא שימש בתור מטוס לכיבוי שריפות, מעין מיכל מים אווירי שיכול לנחות על פני מקור מים ולשאוב מים לכיבוי השריפה.

הסבה אחרת שזכתה לפרסום באותה תקופה הייתה ליאכטה ימית לעשירים. האחראי לה היה פאול מאנץ, מי שנודע אז כטייס מרוצים ופעלולן אווירי. בסוף שנות ה-40 הוא הסב מספר מטוסי קטלינה ליאכטות מעופפות כאלה. הן זכו להצלחה מסוימת, עד שהתיישנו ויצאו מכלל שימוש.

עוד הסבה מעניינת לקטלינה הייתה למטוס אמפיבי למשלחות מחקר ימיות. במטוסי קטלינה השתמש אז למשל החוקר ז'אק איב קוסטו. באמצעותם הוא נייד ותמך במשלחות צלילה ומחקר תת-ימי. למרבה הכאב הוא אף איבד את בנו פיליפ בתאונת מטוס קטלינה כזה. מות הבן, שנהרג בהתרסקות קטלינה בפורטוגל, סימן באופן מסוים גם את מותם של המטוסים ההירואיים של המלחמה הגדולה מכולן, אלו שגם נחתו על המים וגם עשו זאת על היבשה.


הנה תולדות הסירה המעופפת קטלינה:

https://youtu.be/ZtETYk7wfGI


סרטון אותנטי מ-1942:

https://youtu.be/nzMQH44sTBc


גלריית תמונות שלו:

https://youtu.be/I4T034MPcRc


נחיתה על סירת דייגים:

https://youtu.be/_53_pRsz0Es


הקאטלינה הוא אבן דרך במטוסי הים:

https://youtu.be/m-Gw5Efqkcw


קונסולידייטד PBY קטלינה שב ממשימה צבאית:

https://youtu.be/P6OjFjVR8dg


ה"בלאק קאט", צבוע שחור ולוחם נגד היפנים בלילה:

https://youtu.be/a667ovpnGRA


וכך הפכו מטוסי הקטלינה ליכטות מעופפות?

https://youtu.be/9TaBTjHVx6A?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.