שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה ההיסטוריה של המרכבות?
המרכבות (Chariots), ביחיד מרכבה או מרכֶּבֶת, הן כלי רכב דו-גלגליים, הנמשכים על ידי סוסים מהירים ושימשו להתניידות מהירה יחסית. המרכבה, שהייתה כלי תחבורה קל יחסית, נולדה מעגלות שחוברו לפני כן לשוורים.
שיא השימוש במרכבות היה בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל. אם העגלות שימשו בעיקר למשאות ולנסיעה אזרחית, המרכבה הרתומה לסוסים שימשה יותר לקרב. אבל השימוש במרכבות היה גם בעיתות שלום וגם למלחמה, למטרות צבאיות בלוחמה ובמקביל גם להובלה ולצרכים יומיומיים ואזרחיים.
המרכבה הייתה חידוש מדהים שסייע להתיישבות גם במקומות רחוקים יחסית ממים. אם לפניה נכבלה ההתיישבות האנושית לסביבות הנהרות בשל הצורך במים, הרי שהמרכבה סייעה עתה להעביר בקלות רבה כמויות של מזון וציוד למרחקים. הדבר אפשר לאבותינו לנדוד עם העדרים אל היבשה המרוחקת ממקורות המים.
למרכבה היו גלגלי חישור והסוסים בה ננהגו על ידי הרוכבים באמצעות רֶסֶן. לפני שהסוס בוית והפך לבעל חיים צייתן, הייתה הרכיבה בעיקר על חיות משק איטית כמו חמורים ופרדות ואלה, בניגוד לסוסים, נהגו לא פעם לסרב להתקדם.
עם השנים, לאחר שפרשים על סוסים תפסו את מקום המרכבות בשדה הקרב, השימוש בהן לא פסק, אם כי שימש בעיקר לאירועים טקסיים, בתהלוכות, בתחרויות שונות ולצרכי תחבורה מוגבלים יחסית.
במצרים העתיקה ובכנען שימשו המרכבות את האצילים ואת בעלי הממון או התפקיד שאפשר להם לזכות בה. במקרא למשל, הן מוזכרות כשמתוארת הצלחתו של יוסף בבית פרעה.
#בשדה הקרב
בשדה הקרב המרכבה הקדומה הייתה מהירה מאוד, בעלת יכולת תמרון מרשימה ואיזון מצוין בין קלילות ויציבות.
השימוש במרכבה נע בין העברה של לוחמים אל שדה הקרב, ובקרב עצמו לתימרון ולהנעה בשדה הקרב עצמו של כוח האש.
כשהלוחמה הייתה כנגד כוחות שאינם מצוידים במרכבות, היה גם אלמנט פסיכולוגי בהסתערות המרכבות על החיילים הרגלים. תוך שימוש בסוג קדום של לוחמה פסיכולוגית, סביר שרבים מחיילי האויב הפשוטים נכנסו להלם ותפקדו הרבה פחות טוב, כשראו את המרכבות המהירות והבטוחות יחסית פושטות עליהם ומסתערות מולם.
בתקופות כה קדומות המרכבה הייתה כלי רכב צבאי כמעט מושלם, כי היא הציעה בסיס מעולה להפעלה של נשק. לא סתם נקרא בשם זה הטנק הישראלי "מרכבה", שרבים רואים כי את הטנק הטוב בעולם.
השימוש הקרבי במרכבות הוא בעיקר בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל המוקדמת.
#דוגמאות היסטוריות?
במאה 15 לפני הספירה, בניצחון שלו במגידו, לקח תחותמס השלישי מלך מצרים שלל רב של מרכבות כסף וזהב ואף מרכבות צבועות.
לפי ספר שמות, גם ביציאת מצרים רדף חיל פרעה אחרי בני ישראל בתור חיל רכב, ככל הנראה על מרכבות.
בכנען של תקופת ההתנחלות נלחמו הפלישתים והכנענים בחילות רכב כנגד בני ישראל. בספר יהושע מתואר שמרכבותיהם נקראו "רכב ברזל", ככל הנראה על שום החלקים עשוי הברזל במרכבות.
שימוש מסוים עשו אז גם במרכבת חרמש. זו הייתה מרכבה שלהבי ברזל יצאו מגלגליה אל הצד. כשמרכבה זו נסעה במהירות לעבר חיילי האויב היא קצרה בהם. אגב, בניגוד לצפי של ממציאי מרכבת החרמש ולחשש של חיילי הרגלים המאוימים, המרכבות הללו לא היו הצלחות גדולות מדי.
על פי כתובת שלמנאסר השלישי, גם בימי אחאב, שימשו מרכבות בחיל הרכב של צבאות ממלכת ישראל. אל קרב קרקר, בשנת 853 לפני הספירה, הביא אחאב 2000 מרכבות משלו לקואליציה שהיה ממגבשיה, כנגד ממלכת אשור. חבריו לברית הביאו מספרים קטנים של מרכבות, מה שמפגין את עוצמתו האדירה של צבא ישראל באותם ימים.
הנה המרכבות העתיקות והיעילות שלהן בשדה הקרב:
https://youtu.be/dw_7nYDjHnw
תמונת המרכבות של הַחִתִּים:
https://youtu.be/xmQ3leDTZRU
שחזור מרכבות מתקופת הברזל:
https://youtu.be/7ObAfc8o-Tc
מירוץ מרכבות אצל הרומאים מתוך הסרט "בן חור" מ-1959:
https://youtu.be/frE9rXnaHpE
נעימת הנושא שכתב ונגליס לסרט "מרכבות האש":
https://youtu.be/8a-HfNE3EIo
וסרט תיעודי על מרכבות מצרים הקדומות:
https://youtu.be/0Loti-WBK_k?long=yes
המרכבות (Chariots), ביחיד מרכבה או מרכֶּבֶת, הן כלי רכב דו-גלגליים, הנמשכים על ידי סוסים מהירים ושימשו להתניידות מהירה יחסית. המרכבה, שהייתה כלי תחבורה קל יחסית, נולדה מעגלות שחוברו לפני כן לשוורים.
שיא השימוש במרכבות היה בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל. אם העגלות שימשו בעיקר למשאות ולנסיעה אזרחית, המרכבה הרתומה לסוסים שימשה יותר לקרב. אבל השימוש במרכבות היה גם בעיתות שלום וגם למלחמה, למטרות צבאיות בלוחמה ובמקביל גם להובלה ולצרכים יומיומיים ואזרחיים.
המרכבה הייתה חידוש מדהים שסייע להתיישבות גם במקומות רחוקים יחסית ממים. אם לפניה נכבלה ההתיישבות האנושית לסביבות הנהרות בשל הצורך במים, הרי שהמרכבה סייעה עתה להעביר בקלות רבה כמויות של מזון וציוד למרחקים. הדבר אפשר לאבותינו לנדוד עם העדרים אל היבשה המרוחקת ממקורות המים.
למרכבה היו גלגלי חישור והסוסים בה ננהגו על ידי הרוכבים באמצעות רֶסֶן. לפני שהסוס בוית והפך לבעל חיים צייתן, הייתה הרכיבה בעיקר על חיות משק איטית כמו חמורים ופרדות ואלה, בניגוד לסוסים, נהגו לא פעם לסרב להתקדם.
עם השנים, לאחר שפרשים על סוסים תפסו את מקום המרכבות בשדה הקרב, השימוש בהן לא פסק, אם כי שימש בעיקר לאירועים טקסיים, בתהלוכות, בתחרויות שונות ולצרכי תחבורה מוגבלים יחסית.
במצרים העתיקה ובכנען שימשו המרכבות את האצילים ואת בעלי הממון או התפקיד שאפשר להם לזכות בה. במקרא למשל, הן מוזכרות כשמתוארת הצלחתו של יוסף בבית פרעה.
#בשדה הקרב
בשדה הקרב המרכבה הקדומה הייתה מהירה מאוד, בעלת יכולת תמרון מרשימה ואיזון מצוין בין קלילות ויציבות.
השימוש במרכבה נע בין העברה של לוחמים אל שדה הקרב, ובקרב עצמו לתימרון ולהנעה בשדה הקרב עצמו של כוח האש.
כשהלוחמה הייתה כנגד כוחות שאינם מצוידים במרכבות, היה גם אלמנט פסיכולוגי בהסתערות המרכבות על החיילים הרגלים. תוך שימוש בסוג קדום של לוחמה פסיכולוגית, סביר שרבים מחיילי האויב הפשוטים נכנסו להלם ותפקדו הרבה פחות טוב, כשראו את המרכבות המהירות והבטוחות יחסית פושטות עליהם ומסתערות מולם.
בתקופות כה קדומות המרכבה הייתה כלי רכב צבאי כמעט מושלם, כי היא הציעה בסיס מעולה להפעלה של נשק. לא סתם נקרא בשם זה הטנק הישראלי "מרכבה", שרבים רואים כי את הטנק הטוב בעולם.
השימוש הקרבי במרכבות הוא בעיקר בתקופת הברונזה ובתקופת הברזל המוקדמת.
#דוגמאות היסטוריות?
במאה 15 לפני הספירה, בניצחון שלו במגידו, לקח תחותמס השלישי מלך מצרים שלל רב של מרכבות כסף וזהב ואף מרכבות צבועות.
לפי ספר שמות, גם ביציאת מצרים רדף חיל פרעה אחרי בני ישראל בתור חיל רכב, ככל הנראה על מרכבות.
בכנען של תקופת ההתנחלות נלחמו הפלישתים והכנענים בחילות רכב כנגד בני ישראל. בספר יהושע מתואר שמרכבותיהם נקראו "רכב ברזל", ככל הנראה על שום החלקים עשוי הברזל במרכבות.
שימוש מסוים עשו אז גם במרכבת חרמש. זו הייתה מרכבה שלהבי ברזל יצאו מגלגליה אל הצד. כשמרכבה זו נסעה במהירות לעבר חיילי האויב היא קצרה בהם. אגב, בניגוד לצפי של ממציאי מרכבת החרמש ולחשש של חיילי הרגלים המאוימים, המרכבות הללו לא היו הצלחות גדולות מדי.
על פי כתובת שלמנאסר השלישי, גם בימי אחאב, שימשו מרכבות בחיל הרכב של צבאות ממלכת ישראל. אל קרב קרקר, בשנת 853 לפני הספירה, הביא אחאב 2000 מרכבות משלו לקואליציה שהיה ממגבשיה, כנגד ממלכת אשור. חבריו לברית הביאו מספרים קטנים של מרכבות, מה שמפגין את עוצמתו האדירה של צבא ישראל באותם ימים.
הנה המרכבות העתיקות והיעילות שלהן בשדה הקרב:
https://youtu.be/dw_7nYDjHnw
תמונת המרכבות של הַחִתִּים:
https://youtu.be/xmQ3leDTZRU
שחזור מרכבות מתקופת הברזל:
https://youtu.be/7ObAfc8o-Tc
מירוץ מרכבות אצל הרומאים מתוך הסרט "בן חור" מ-1959:
https://youtu.be/frE9rXnaHpE
נעימת הנושא שכתב ונגליס לסרט "מרכבות האש":
https://youtu.be/8a-HfNE3EIo
וסרט תיעודי על מרכבות מצרים הקדומות:
https://youtu.be/0Loti-WBK_k?long=yes
מהי הכרכרה?
ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.
היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.
כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.
אגב, המילה "Car" למכונית באה ממילה אנגלית עתיקה, שהופיעה בסביבות שנת 1300. ה-Car באה מהמילה הלטינית עם השורשים הקלטיים, "קאררוס" (carrus), מילה שמשמעותה עגלה דו-גלגלית וממנה ככל הנראה הגיעה גם המילה "כרכרה" בעברית.
ואכן, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.
הנה הכרכרה:
http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s
כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:
http://youtu.be/v-5Ts_i164c
כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:
http://youtu.be/Iah547V3fuw
וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:
https://youtu.be/suUkU8kh5AE
ממצרים העתיקה, דרך האימפריה הרומית, ימי הביניים ועד לתחילת המאה ה-20, היה כלי רכב אחד היוקרתי והמכובד ביותר מכולם - הכרכרה (Horse drawn Carriage). היא הסיעה לוחמים מצרים שרדפו אחרי בני ישראל, קיסרים נסעו בה בדרכים הרומיות של האימפריה, אצילי אירופה נסגרו בה בנסיעות לטירותיהם ומכובדי כל העולם החזיקו בכרכרה יוקרתית משלהם.
היא הייתה המכונית שלפני עידן המכוניות.
כרכרה היא עגלה שמחוברת לסוסים והם הכוח שמושך אותה בנסיעה. במאות האחרונות הכרכרה הייתה כלי התחבורה ששימש את עשירי אירופה ואמריקה לתנועה, בטרם הומצאו המכוניות.
אגב, המילה "Car" למכונית באה ממילה אנגלית עתיקה, שהופיעה בסביבות שנת 1300. ה-Car באה מהמילה הלטינית עם השורשים הקלטיים, "קאררוס" (carrus), מילה שמשמעותה עגלה דו-גלגלית וממנה ככל הנראה הגיעה גם המילה "כרכרה" בעברית.
ואכן, כשנולדו המכוניות הראשונות, הן דמו מאד לכרכרות. ההבדל היחידי ביניהן לבין הכרכרות הוותיקות היה שבמקום סוסים הניעו אותן מנועי בנזין רועשים. גם מהירותן הוגבלה למהירות של 7 קילומטרים לשעה, כדי שלא יידרסו הולכי-רגל תמימים ובעלי חיים. המושג "כוח סוס" למדידת כוח המנוע שאוב מעולם הכרכרות הנהוגות בסוסים.
הנה הכרכרה:
http://youtu.be/M15r6j2Xww4?t=26s
כך בלונדון של תחילת המאה ה-20:
http://youtu.be/v-5Ts_i164c
כרכרות משמשות היום בעיקר לתיירים:
http://youtu.be/Iah547V3fuw
וכרכרה לתיירים בעיר קרקוב בפולין:
https://youtu.be/suUkU8kh5AE
מהי הריקשה העתיקה ואיפה נוסעים בריקשות בימינו?
הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להובלת נוסעים ממקום למקום.
הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.
בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו בעצם עגלות "ממונעות אדם". כלומר, הכוח המניע בהן היה אדם שרץ ומושך את הריקשה עליה יושב הנוסע.
בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.
כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.
הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ופה ושם אפילו ככלי להסעת תיירים באירופה.
הנה תולדות הריקשה:
https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s
יש גם ריקשות ממונעות בהודו:
http://youtu.be/vX0a_LyCM6c
שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:
http://youtu.be/xLsg4QEHPS0
האבולוציה של ריקשות האופניים:
https://youtu.be/lQTi8DSWSlI
ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:
https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ
וריקשה עם מזגן? - כן...
https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s
הריקשה (Rickshaw) היא תלת אופן שמשמש בהודו ובמדינות נוספות באסיה בתור מוניות, כלומר להובלת נוסעים ממקום למקום.
הריקשה נולדה ביפן, במחצית השנייה של המאה ה-19. משם היא עברה לארצות בסביבה, כולל אל סין והודו הענקיות.
בעבר לא היו הריקשות כלי מנועי. הריקשות של אותם ימים היו בעצם עגלות "ממונעות אדם". כלומר, הכוח המניע בהן היה אדם שרץ ומושך את הריקשה עליה יושב הנוסע.
בהודו השתלטו בסוף האלף הקודם ריקשות האופניים (Rikshaw cycle), בהן הרוכב מדווש מאחורי הנוסע או המשא בריקשה המשמשת להעברת סחורות וחומרים ולמעשה "דוחף" אותם קדימה.
כיום רואים בהודו בדרך כלל טוק-טוקים, שהם ריקשות-אופניים או ריקשות-אופנוע. בשני הסוגים הללו מסיע נהג הריקשה או רוכב הריקשה את הנוסע על תלת-אופן, כשהנוסע יושב מאחוריו.
הריקשות הממונעות של המאה ה-21 כבר התפשטו לארצות אחרות בעולם, אם לארצות אפריקה דוגמת טנזניה וקניה ופה ושם אפילו ככלי להסעת תיירים באירופה.
הנה תולדות הריקשה:
https://youtu.be/J2-aqFSpZ5Q?t=6s
יש גם ריקשות ממונעות בהודו:
http://youtu.be/vX0a_LyCM6c
שורת ריקשות ברחוב הודי אופייני:
http://youtu.be/xLsg4QEHPS0
האבולוציה של ריקשות האופניים:
https://youtu.be/lQTi8DSWSlI
ריקשה הידועה גם בתור "טוק טוק" הגיעו גם לאפריקה:
https://youtu.be/tfWxkwxHoaQ
וריקשה עם מזגן? - כן...
https://youtu.be/0YXChbqqEm0?t=8s
מי בנה את מכונית הקיטור הראשונה בעולם?
מנועים מונעי קיטור היו סיפור הצלחה משמעותי בתקופה הוויקטוריאנית, במאה ה-19. אך רבים לא מודעים לכך שכבר בשלהי המאה ה-18 נוצרו מספר דגמי מכוניות קיטור ראשונות, שהיה להם סיכוי אמיתי להביא את כולם העגלות והמרכבות לסופו המוקדם.
זה היה בסוף המאה ה-18, בשנת 1769, כשהחל ממציא צרפתי בשם נִיקוֹלאס-ג'וֹזֶף קוּגְנוֹ (Nicolas-Joseph Cugnot) לבנות כמה רכבי קיטור ניסיוניים. הם היו כבדים, מסורבלים, גרועים ולא מספקים, אבל הם היו כלי הרכב הממונעים הראשונים בהיסטוריה והיה להם סיכוי ממשי ליצור קפיצה של ממש בעולם כלי הרכב. נדגיש שבאותה תקופה כל כלי הרכב שמסביב מבוססים על הנעה של בעלי חיים. בקיצור עגלות.
לאחר ניסיונות מספר, פיתח קוגנוט עבור הצבא, בשנת 1771, את רכב הקיטור הממונע שלו. הרכב הכבד שקל כ-2.5 טונות ונועד לשאת תותחים כבדים. היו לו שני גלגלים אחוריים גדולים ועוד גלגל קדמי קטן.
רכב הקיטור הצבאי הזה היה איטי ביותר וקשה היה מאוד להניעו. הממציא הקשה מאוד על הנהג לנווט את הרכב המסורבל, מכיוון שהוא מיקם את דוד המים הגדול שלו בחזית כלי הרכב. לאור העובדה שעגלה מונעת על ידי סוס הייתה מהירה ממנו וכמובן קלה יותר לתפעול, אין פלא שרכב הקיטור החדשני הזה לא זכה להצלחה של ממש.
אבל הממציא הצרפתי פורץ הדרך לא התייאש. הוא בנה דגם אזרחי, מתקדם יותר ומסורבל פחות, של כלי הרכב והסיע אותו ברחובות פאריז. מהירותו המרבית הייתה של 5 קמ"ש, אך מספרים שהוא הרס קיר אבן גדול, לאחר שהתנגש בו.
לאחר שניסה כמה שיטות, פתרונות ושיפורים, אך כלי הרכב מבוססי הקיטור של קוגנוט לא זכו להצלחה, הבין האיש שהוא לא מצליח בפיתוח הטכנולוגיה הממונעת שלו והוא התייאש וזנח את הרעיון.
במאות הבאות אמנם יוולדו דגמי קיטור כמו משאית הקיטור של חברת ליילנד משנת 1896 ומכוניות הגראוט (Grout) והווייט מודל M, עם מנוע הקיטור מתחילת המאה ה-20. אבל כמובן שפריצת הדרך האמיתית הייתה במעבר למנוע בעירה פנימי שהפליא לעשות קארל בנץ בשנת 1885, כשתכנן ובנה את המכונית האמיתית הראשונה.
הנה מצגת וידאו על קוגנו ומכונית הקיטור שלו:
https://youtu.be/MzJhUftykEs
מכונית קיטור ראשונה שהקדימה את מנוע הבעירה הפנימית של המכונית שאנו מכירים:
https://youtu.be/gqJ8nF5sLWc
מכונית הקיטור הראשונה של ניקולס קוגנוט משנת 1769:
https://youtu.be/wr1MELVd0L4
דגם של כלי הרכב הממונע בקיטור שלו:
https://youtu.be/KP_oQHYmdRs
כאן מביאים את רכב הקיטור לתערוכת מכוניות היסטוריות:
https://youtu.be/XsEbeCrPcA8
וכך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):
https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
מנועים מונעי קיטור היו סיפור הצלחה משמעותי בתקופה הוויקטוריאנית, במאה ה-19. אך רבים לא מודעים לכך שכבר בשלהי המאה ה-18 נוצרו מספר דגמי מכוניות קיטור ראשונות, שהיה להם סיכוי אמיתי להביא את כולם העגלות והמרכבות לסופו המוקדם.
זה היה בסוף המאה ה-18, בשנת 1769, כשהחל ממציא צרפתי בשם נִיקוֹלאס-ג'וֹזֶף קוּגְנוֹ (Nicolas-Joseph Cugnot) לבנות כמה רכבי קיטור ניסיוניים. הם היו כבדים, מסורבלים, גרועים ולא מספקים, אבל הם היו כלי הרכב הממונעים הראשונים בהיסטוריה והיה להם סיכוי ממשי ליצור קפיצה של ממש בעולם כלי הרכב. נדגיש שבאותה תקופה כל כלי הרכב שמסביב מבוססים על הנעה של בעלי חיים. בקיצור עגלות.
לאחר ניסיונות מספר, פיתח קוגנוט עבור הצבא, בשנת 1771, את רכב הקיטור הממונע שלו. הרכב הכבד שקל כ-2.5 טונות ונועד לשאת תותחים כבדים. היו לו שני גלגלים אחוריים גדולים ועוד גלגל קדמי קטן.
רכב הקיטור הצבאי הזה היה איטי ביותר וקשה היה מאוד להניעו. הממציא הקשה מאוד על הנהג לנווט את הרכב המסורבל, מכיוון שהוא מיקם את דוד המים הגדול שלו בחזית כלי הרכב. לאור העובדה שעגלה מונעת על ידי סוס הייתה מהירה ממנו וכמובן קלה יותר לתפעול, אין פלא שרכב הקיטור החדשני הזה לא זכה להצלחה של ממש.
אבל הממציא הצרפתי פורץ הדרך לא התייאש. הוא בנה דגם אזרחי, מתקדם יותר ומסורבל פחות, של כלי הרכב והסיע אותו ברחובות פאריז. מהירותו המרבית הייתה של 5 קמ"ש, אך מספרים שהוא הרס קיר אבן גדול, לאחר שהתנגש בו.
לאחר שניסה כמה שיטות, פתרונות ושיפורים, אך כלי הרכב מבוססי הקיטור של קוגנוט לא זכו להצלחה, הבין האיש שהוא לא מצליח בפיתוח הטכנולוגיה הממונעת שלו והוא התייאש וזנח את הרעיון.
במאות הבאות אמנם יוולדו דגמי קיטור כמו משאית הקיטור של חברת ליילנד משנת 1896 ומכוניות הגראוט (Grout) והווייט מודל M, עם מנוע הקיטור מתחילת המאה ה-20. אבל כמובן שפריצת הדרך האמיתית הייתה במעבר למנוע בעירה פנימי שהפליא לעשות קארל בנץ בשנת 1885, כשתכנן ובנה את המכונית האמיתית הראשונה.
הנה מצגת וידאו על קוגנו ומכונית הקיטור שלו:
https://youtu.be/MzJhUftykEs
מכונית קיטור ראשונה שהקדימה את מנוע הבעירה הפנימית של המכונית שאנו מכירים:
https://youtu.be/gqJ8nF5sLWc
מכונית הקיטור הראשונה של ניקולס קוגנוט משנת 1769:
https://youtu.be/wr1MELVd0L4
דגם של כלי הרכב הממונע בקיטור שלו:
https://youtu.be/KP_oQHYmdRs
כאן מביאים את רכב הקיטור לתערוכת מכוניות היסטוריות:
https://youtu.be/XsEbeCrPcA8
וכך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):
https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
כלי רכב עתיקים
מי הראשון שיצר כלי תחבורה ממונע בבנזין?
את האיש הזה כולם במולדתו ניסו להשכיח. זיגפריד מרכוס (Siegfried Marcus) הוא האיש שהמציא את הכרכרה הממונעת הראשונה בהיסטוריה.
מעל 20 שנה לפני קרל בנץ הצליח הגאון היהודי להסיע כלי רכב ממונע בבנזין. כרכרה ממונעת ראשונה יצאה לדרכה והעולם שתק.
קרל בנץ ידוע כמי שקידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר בשנת 1885 כלי רכב של ממש, שגם נמכר לאחרים.
אבל מחקר היסטורי לא מעמיק מדי גילה עם הזמן שאת בנץ הקדים ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס. הוא היה ממציא גרמני יהודי שאת מרבית חייו בילה באוסטריה.
כבר ב-1864 מרקוס הצליח להניע ולנסוע על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. היא אמנם נראתה כמו עגלת יד פשוטה שיש בה מנוע והיא גם לא הייתה מעשית כמוצר מסחרי לשיווק אבל היא הייתה הראשונה. ההמצאה.
אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ואפילו נעצר על ידי המשטרה המקומית לאחר ש"נתפס" נוסע על הרכב המוזר, הכרכרה בלי סוסים...
מכל מקום, מרכוס די זנח את המצאתו ולא ייסד את תעשיית הרכב. בניגוד מגוון הפטנטים שרשם על המצאות שונות, הוא לא המשיך לפתחה.
אבל הוא היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין. שנים לפני בנץ, שכבודו במקומו מונח היטב והמשיך אותו בגאונות טכנולוגית ועסקית משלו.
#אבל איך שכחו כולם את הגאון הזה?
התשובה גם כאן, כמו בתעלומות רבות הקשורות ביהודים שנשכחו, הופלו והועלמו היסטורית ופעמים רבות גם פיזית, היא היטלר.
כשהנאצים אלו לשלטון ובמסגרת עליונות הגזע הארי על היהודים שהם שנאו כל כך, הם דאגו למחוק כל תיעוד על ממציאים יהודיים בגרמניה והמצאותיהם. במסגרת זו הם דאגו להסיר את הפסל של מרכוס מחזית בניין הטכניון של וינה והשמידו במיומנות את כל המסמכים שהעידו על המצאתו.
כך הם הצליחו ליצור מצג שווא ולשכתב את ההיסטוריה לעובדה שקבעה שקארל פרידריך בנץ הוא ממציא הרכב המנוע, בעוד שבעצם הוא היה המשפר והממסחר הגאוני של הרכב ממונע הבנזין, אבל לא הממציא שלו.
אז כן. בנץ אכן הגה ופיתח את המכונית הראשונה בהיסטוריה שתהפוך למוצר ותימכר לכל בעל ממון שירצה בכך. אבל מרקוס הוא שיכול ואף צריך להיחשב לממציא האמיתי של המכונית המונעת באמצעות מנוע בעירה פנימי.
אפילו האוסטרים הבינו שאסור לתת להיטלר וכנופייתו הגזענית לשכתב את ההיסטוריה. בשנת החמישים למותו של מרכוס הם העבירו את עצמותיו לבית הקברות המרכזי בווינה, פסלו הוצב מחדש בחזית הטכניון ונבנה לו קבר מכובד.
גם דגם המכונית שלו, שהוצג לפני העידן הנאצי במוזיאון הטכנולוגי בווינה, נשמר לאחר שהוסתר על ידי עובדי המוזיאון מהמשטר הנאצי ושרד עד ימינו.
הנה סיפורו של זיגפריד מרכוס (עברית):
https://youtu.be/0PkxNYTdhQ4
דגם כלי הרכב הראשון שלו שהונע בבנזין:
https://youtu.be/gXdm680zY40
סרטון מהודו שמכיר בבכורה המוטורית של מרכוס:
https://youtu.be/RW-MUrod6bU
והמכונית הראשונה של קרל בנץ:
https://youtu.be/WZ2Q5B0ZYnI
את האיש הזה כולם במולדתו ניסו להשכיח. זיגפריד מרכוס (Siegfried Marcus) הוא האיש שהמציא את הכרכרה הממונעת הראשונה בהיסטוריה.
מעל 20 שנה לפני קרל בנץ הצליח הגאון היהודי להסיע כלי רכב ממונע בבנזין. כרכרה ממונעת ראשונה יצאה לדרכה והעולם שתק.
קרל בנץ ידוע כמי שקידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר בשנת 1885 כלי רכב של ממש, שגם נמכר לאחרים.
אבל מחקר היסטורי לא מעמיק מדי גילה עם הזמן שאת בנץ הקדים ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס. הוא היה ממציא גרמני יהודי שאת מרבית חייו בילה באוסטריה.
כבר ב-1864 מרקוס הצליח להניע ולנסוע על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. היא אמנם נראתה כמו עגלת יד פשוטה שיש בה מנוע והיא גם לא הייתה מעשית כמוצר מסחרי לשיווק אבל היא הייתה הראשונה. ההמצאה.
אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ואפילו נעצר על ידי המשטרה המקומית לאחר ש"נתפס" נוסע על הרכב המוזר, הכרכרה בלי סוסים...
מכל מקום, מרכוס די זנח את המצאתו ולא ייסד את תעשיית הרכב. בניגוד מגוון הפטנטים שרשם על המצאות שונות, הוא לא המשיך לפתחה.
אבל הוא היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין. שנים לפני בנץ, שכבודו במקומו מונח היטב והמשיך אותו בגאונות טכנולוגית ועסקית משלו.
#אבל איך שכחו כולם את הגאון הזה?
התשובה גם כאן, כמו בתעלומות רבות הקשורות ביהודים שנשכחו, הופלו והועלמו היסטורית ופעמים רבות גם פיזית, היא היטלר.
כשהנאצים אלו לשלטון ובמסגרת עליונות הגזע הארי על היהודים שהם שנאו כל כך, הם דאגו למחוק כל תיעוד על ממציאים יהודיים בגרמניה והמצאותיהם. במסגרת זו הם דאגו להסיר את הפסל של מרכוס מחזית בניין הטכניון של וינה והשמידו במיומנות את כל המסמכים שהעידו על המצאתו.
כך הם הצליחו ליצור מצג שווא ולשכתב את ההיסטוריה לעובדה שקבעה שקארל פרידריך בנץ הוא ממציא הרכב המנוע, בעוד שבעצם הוא היה המשפר והממסחר הגאוני של הרכב ממונע הבנזין, אבל לא הממציא שלו.
אז כן. בנץ אכן הגה ופיתח את המכונית הראשונה בהיסטוריה שתהפוך למוצר ותימכר לכל בעל ממון שירצה בכך. אבל מרקוס הוא שיכול ואף צריך להיחשב לממציא האמיתי של המכונית המונעת באמצעות מנוע בעירה פנימי.
אפילו האוסטרים הבינו שאסור לתת להיטלר וכנופייתו הגזענית לשכתב את ההיסטוריה. בשנת החמישים למותו של מרכוס הם העבירו את עצמותיו לבית הקברות המרכזי בווינה, פסלו הוצב מחדש בחזית הטכניון ונבנה לו קבר מכובד.
גם דגם המכונית שלו, שהוצג לפני העידן הנאצי במוזיאון הטכנולוגי בווינה, נשמר לאחר שהוסתר על ידי עובדי המוזיאון מהמשטר הנאצי ושרד עד ימינו.
הנה סיפורו של זיגפריד מרכוס (עברית):
https://youtu.be/0PkxNYTdhQ4
דגם כלי הרכב הראשון שלו שהונע בבנזין:
https://youtu.be/gXdm680zY40
סרטון מהודו שמכיר בבכורה המוטורית של מרכוס:
https://youtu.be/RW-MUrod6bU
והמכונית הראשונה של קרל בנץ:
https://youtu.be/WZ2Q5B0ZYnI
האם גמלים לא צריכים מים?
הגמל, שבעבר נהגו לכנות אותו "ספינת המדבר", הוא כלי תחבורה חשוב מאוד ועתיק יומין במדבריות של מצרים ומדינות נוספות במזרח התיכון.
יתרונו הגדול במדבר הוא שהוא יכול להסתדר ללא מים ימים רבים. משום כך הוא הפך כבר בימי קדם לכלי תחבורה מצויין לשיירות המדבר של סוחרים ומעבירי אנשים.
וזה לא שגמל (Camel) לא צריך מים. כל בעל חיים צריך מים. אלא שהגמל מסוגל להחזיק מעמד במשך שבועיים מבלי לשתות ובלי שייגרם נזק לגופו.
איך הוא יכול לעשות זאת?
הגמל יכול לשתות 40 גלונים של מים. אגב, אמרו למי שמספר לכם שבדבשת יש לגמלים מים שהוא טועה, כי המים לא מגיעים לשם.
הסוד הוא בכך שכשקיים בגופו מחסור במים, הגמל מפריש שתן מרוכז. שתן מרוכז כזה מכיל כמויות קטנות של מים והדבר מצמצם את פליטת המים מגופו, כמו שקורה בגופם של בעלי חיים אחרים ובכללם בני-האדם.
הנה הגמל הבדואי, שבישראל הוא הולך ונעלם ככל שהבדואים עוברים ליישובי קבע:
https://youtu.be/MMxIiNrwNzY
הגמלים שותים את המים:
http://youtu.be/-Nmg_9HMBAs
על תחרות היופי של הגמלים:
http://youtu.be/ZkDONhWbOWQ
כמה דברים על עולמם של הגמלים והמדבר (עברית):
https://youtu.be/auElWe2C3I0?t=15m20s&end=20m10s
וממשרד החיוך - השמאל ימין של הלעיסות:
https://youtu.be/uqkBeWHkusw
הגמל, שבעבר נהגו לכנות אותו "ספינת המדבר", הוא כלי תחבורה חשוב מאוד ועתיק יומין במדבריות של מצרים ומדינות נוספות במזרח התיכון.
יתרונו הגדול במדבר הוא שהוא יכול להסתדר ללא מים ימים רבים. משום כך הוא הפך כבר בימי קדם לכלי תחבורה מצויין לשיירות המדבר של סוחרים ומעבירי אנשים.
וזה לא שגמל (Camel) לא צריך מים. כל בעל חיים צריך מים. אלא שהגמל מסוגל להחזיק מעמד במשך שבועיים מבלי לשתות ובלי שייגרם נזק לגופו.
איך הוא יכול לעשות זאת?
הגמל יכול לשתות 40 גלונים של מים. אגב, אמרו למי שמספר לכם שבדבשת יש לגמלים מים שהוא טועה, כי המים לא מגיעים לשם.
הסוד הוא בכך שכשקיים בגופו מחסור במים, הגמל מפריש שתן מרוכז. שתן מרוכז כזה מכיל כמויות קטנות של מים והדבר מצמצם את פליטת המים מגופו, כמו שקורה בגופם של בעלי חיים אחרים ובכללם בני-האדם.
הנה הגמל הבדואי, שבישראל הוא הולך ונעלם ככל שהבדואים עוברים ליישובי קבע:
https://youtu.be/MMxIiNrwNzY
הגמלים שותים את המים:
http://youtu.be/-Nmg_9HMBAs
על תחרות היופי של הגמלים:
http://youtu.be/ZkDONhWbOWQ
כמה דברים על עולמם של הגמלים והמדבר (עברית):
https://youtu.be/auElWe2C3I0?t=15m20s&end=20m10s
וממשרד החיוך - השמאל ימין של הלעיסות:
https://youtu.be/uqkBeWHkusw
מהו הפלא של הסוסים?
סוס (Horse) הוא בעל חיים, ממשפחת היונקים, שחי בממוצע כ-30 שנים.
הסוס משרת את האדם כבר עשרות אלפי שנים. לכן גם נקרא הסוס שאנו מכירים "סוס הבית". הסוסים בויתו לראשונה בסביבות האלף הרביעי לפני הספירה והתפשטו באלפים הבאים לכל אסיה ואירופה.
בתחילה שימש הסוס בעיקר לעבודות משק וחקלאות, כמו גרירה של מחרשות ועגלות וכדומה, אך די מהר הוא הפך לכלי תחבורה מרכזי ושימש ככזה עד המצאת מנוע הקיטור.
סוסים הובילו מרכבות מלחמה חיתיות ומצריות ובהמשך נוצרו חילות הפרשים בצבאות של פעם ואצל האבירים באירופה.
לאחר מכן נוצרו העגלות והכרכרות להסעת האדם, ששימשו עד להמצאת המכונית. לאחר שזוהו תכונותיהם האציליות הפכו הסוסים גם לשחקנים קבועים בטקסים מלכותיים ורשמיים.
במערבונים, הן הספרותיים והן הקולנועיים, זכה סוס הרכיבה להיות השותף לגיבור הבודד, המשוטט לו במדבר של המערב הפרוע באמריקה ולסייע לו בסיפורים הללו.
עם הזמן גם משטרות יתחילו להשתמש בסוסים כדי לטפל בהפרות סדר ולאפשר לשוטרים לנהל מרדפים ולהרתיע פושעים.
בעולם הספורט הפכו מרוצי סוסים לפופולריים מאד, כשלצידם התקיימו שלל תחרויות ראווה, שהתמקדו בהפגנת יכולות רכיבה, רטן בתגית "רודיאו", יכולות אילוף וכמובן תחרויות יופי של הסוס ויכולתו בפעולותיו.
בשנים האחרונות הפכו הסוסים למסייעי ריפוי. משתמשים כיום בסוסים לצורך רכיבה טיפולית, המסייעת לבעלי מוגבלויות, נכים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז, לשיפור הביטחון העצמי ועוד.
הנה ההיסטוריה של הסוסים והביות שלהם (מתורגם):
https://youtu.be/_uhIhkuh6zo
סרטון לקטנטנים להיכרות עם הסוסים (עברית):
https://youtu.be/zm359-ss9UI?end=2m33s
סוסים יכולים להיות ממש רגישים:
https://youtu.be/kjKaJOREiBw
וקצת פספוסוסים, או פספוסי סוסים:
https://youtu.be/UUXi26yhUiM
סוס (Horse) הוא בעל חיים, ממשפחת היונקים, שחי בממוצע כ-30 שנים.
הסוס משרת את האדם כבר עשרות אלפי שנים. לכן גם נקרא הסוס שאנו מכירים "סוס הבית". הסוסים בויתו לראשונה בסביבות האלף הרביעי לפני הספירה והתפשטו באלפים הבאים לכל אסיה ואירופה.
בתחילה שימש הסוס בעיקר לעבודות משק וחקלאות, כמו גרירה של מחרשות ועגלות וכדומה, אך די מהר הוא הפך לכלי תחבורה מרכזי ושימש ככזה עד המצאת מנוע הקיטור.
סוסים הובילו מרכבות מלחמה חיתיות ומצריות ובהמשך נוצרו חילות הפרשים בצבאות של פעם ואצל האבירים באירופה.
לאחר מכן נוצרו העגלות והכרכרות להסעת האדם, ששימשו עד להמצאת המכונית. לאחר שזוהו תכונותיהם האציליות הפכו הסוסים גם לשחקנים קבועים בטקסים מלכותיים ורשמיים.
במערבונים, הן הספרותיים והן הקולנועיים, זכה סוס הרכיבה להיות השותף לגיבור הבודד, המשוטט לו במדבר של המערב הפרוע באמריקה ולסייע לו בסיפורים הללו.
עם הזמן גם משטרות יתחילו להשתמש בסוסים כדי לטפל בהפרות סדר ולאפשר לשוטרים לנהל מרדפים ולהרתיע פושעים.
בעולם הספורט הפכו מרוצי סוסים לפופולריים מאד, כשלצידם התקיימו שלל תחרויות ראווה, שהתמקדו בהפגנת יכולות רכיבה, רטן בתגית "רודיאו", יכולות אילוף וכמובן תחרויות יופי של הסוס ויכולתו בפעולותיו.
בשנים האחרונות הפכו הסוסים למסייעי ריפוי. משתמשים כיום בסוסים לצורך רכיבה טיפולית, המסייעת לבעלי מוגבלויות, נכים וילדים עם הפרעות קשב וריכוז, לשיפור הביטחון העצמי ועוד.
הנה ההיסטוריה של הסוסים והביות שלהם (מתורגם):
https://youtu.be/_uhIhkuh6zo
סרטון לקטנטנים להיכרות עם הסוסים (עברית):
https://youtu.be/zm359-ss9UI?end=2m33s
סוסים יכולים להיות ממש רגישים:
https://youtu.be/kjKaJOREiBw
וקצת פספוסוסים, או פספוסי סוסים:
https://youtu.be/UUXi26yhUiM
מי נחשב ממציא המכונית והאם זה בצדק?
קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.
זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.
הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.
בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד.
האוטו הגיע...
בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מיידית. הם הקימו את חברת "דיימלר בנץ".
הנה סיפורו של קרל בנץ:
https://youtu.be/bx2G6dTdtMk
המרצדס בנץ הזו בנסיעה..
http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y
וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:
https://youtu.be/qVkvH0nm8pU
וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:
https://youtu.be/UMVnQHCtQTE
קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.
זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.
הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.
בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד.
האוטו הגיע...
בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מיידית. הם הקימו את חברת "דיימלר בנץ".
הנה סיפורו של קרל בנץ:
https://youtu.be/bx2G6dTdtMk
המרצדס בנץ הזו בנסיעה..
http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y
וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:
https://youtu.be/qVkvH0nm8pU
וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:
https://youtu.be/UMVnQHCtQTE