שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו הסיפור המופלא של רפסודיה בוהמית?
עד השיר הזה כמעט איש לא החשיב את להקת קווין הבריטית ללהקה חשובה או איכותית במיוחד. אבל אחרי שהוא התפרסם, היא הפכה כמעט בין לילה לאחת הלהקות המצליחות בתבל ואחת הטובות שבהן.
מדובר בשיר "רפסודיה בוהמית" (Bohemian Rhapsody) שיהפוך בעצמו לאגדה. הוא היה שיר מחוכם שנבנה קצת כמו אופרה שלמה, המושמעת בכמה דקות בודדות, אך משאירה את חובב הרוק והפופ בהלם.
"מה זה היה?" - הייתה התגובה הראשונה והשכיחה של רבים ששמעו אותו לראשונה בשנות ה-70.
ההלם לא היה רק מאיכות ומורכבות השירה והקולות. קווין עשתה בו הכל אחרת. הם היו להקה עם עקרונות ובאלבומים הראשונים שלהם, כולל "לילה באופרה" שבו הופיע השיר "רפסודיה בוהמית", הם לא השתמשו בסינתסייזרים כלל ואף ציינו זאת באלבומיהם. כן, הלהקה המוכשרת הזו לא רצתה לפגוע ביצירתיות שלה עם הציוד האלקטרוני הזה וחבריה הקפידו לציין את זה במפורש על העטיפה במילים "ללא סינטסייזרים".
כבוד עצום ניתן ללהקה, שלא השתמשה בסאונדים אלקטרוניים ובכלים חדשניים אלא רק בהכפלות של קולות חבריה ובשירת א-קפלה מופלאה כל כך בפתיחה. הפתיחה בוצעה כולה, בחמשת הקולות, על ידי פרדי מרקורי.
בכלל, ההמונים אהבו את המשהו החדש הזה. הקול של פרדי, הרצינות הספק פרודית, הסיפור המלודרמתי על החוטא שעומד בפני עונש אחרי שהרג אדם - הכל שם אמר שירה. היה לזה עומק של יצירת ענק, של אופרה - במובן הטוב של הצורה המוסיקלית הזו, אפילו בעיני חובבי רוק.
ואכן, השיר הזה זינק היישר לצמרות מצעדי המכירות. הוא שהה במקום הראשון 9 שבועות והפך ללהיט ענק. אורכו הלא-רגיל באותה תקופה העמיד אתגר נוסף בפני חברי הלהקה, מכיוון שתחנות הרדיו פשוט לא השמיעו שירים כה ארוכים. אבל גם בזה "הרפסודיה" שבר את השוק. בשבועות הראשונים לאחר צאתו של הסינגל עם השיר, לא יכולת לעבור בין תחנות הרדיו מבלי לשמוע כל הזמן, באחת מהן לפחות, את השיר ששינה את הכללים גם בזה.
גם הקליפ שלו, מראשוני הקליפים בעולם, היה חכם ומקורי. להזכירכם, זה עדיין לא עידן הקליפים. ה-MTV יגיע רק בסוף אותו עשור וכמעט איש לא יוצר אז קליפים מעניינים, או קליפים בכלל. בקליפ הזה קווין משתמשים בהכפלות צילום, שחיקו בכישרון את הכפלת הקולות שעובדת כל כך טוב בשיר המוקלט עצמו. הרפסודיה של קווין יצאה לדרך!
הנה "רפסודיה בוהמית" - השיר שבו פרצה להקת "קווין" היישר לפסגה:
http://youtu.be/fJ9rUzIMcZQ
ביצוע של השיר המרתק על גיטרת הולוויי:
https://youtu.be/V5pXSEzUry0
קדימון הסרט "רפסודיה בוהמית" מ-2018 על פרדי מרקורי והלהקה בשם זה:
https://youtu.be/mP0VHJYFOAU
קאבר נהדר של בחור עם פסנתר בלבד:
https://youtu.be/QkCxE2Lh458
ראו כמה משעשע לשמוע את השיר אחרי שעבר "גוגל תרגום" לשפה אחרת ובחזרה לאנגלית:
https://youtu.be/rwOH3YsraNs
והצד היהודי - בחנוכה...
https://youtu.be/9P30ckBf1wk
וסרט תיעודי על הרפסודיה, ניתוחים מוסיקליים שלה והתופעה שמאחוריה:
https://youtu.be/m4qYBqIieEk?long=yes
עד השיר הזה כמעט איש לא החשיב את להקת קווין הבריטית ללהקה חשובה או איכותית במיוחד. אבל אחרי שהוא התפרסם, היא הפכה כמעט בין לילה לאחת הלהקות המצליחות בתבל ואחת הטובות שבהן.
מדובר בשיר "רפסודיה בוהמית" (Bohemian Rhapsody) שיהפוך בעצמו לאגדה. הוא היה שיר מחוכם שנבנה קצת כמו אופרה שלמה, המושמעת בכמה דקות בודדות, אך משאירה את חובב הרוק והפופ בהלם.
"מה זה היה?" - הייתה התגובה הראשונה והשכיחה של רבים ששמעו אותו לראשונה בשנות ה-70.
ההלם לא היה רק מאיכות ומורכבות השירה והקולות. קווין עשתה בו הכל אחרת. הם היו להקה עם עקרונות ובאלבומים הראשונים שלהם, כולל "לילה באופרה" שבו הופיע השיר "רפסודיה בוהמית", הם לא השתמשו בסינתסייזרים כלל ואף ציינו זאת באלבומיהם. כן, הלהקה המוכשרת הזו לא רצתה לפגוע ביצירתיות שלה עם הציוד האלקטרוני הזה וחבריה הקפידו לציין את זה במפורש על העטיפה במילים "ללא סינטסייזרים".
כבוד עצום ניתן ללהקה, שלא השתמשה בסאונדים אלקטרוניים ובכלים חדשניים אלא רק בהכפלות של קולות חבריה ובשירת א-קפלה מופלאה כל כך בפתיחה. הפתיחה בוצעה כולה, בחמשת הקולות, על ידי פרדי מרקורי.
בכלל, ההמונים אהבו את המשהו החדש הזה. הקול של פרדי, הרצינות הספק פרודית, הסיפור המלודרמתי על החוטא שעומד בפני עונש אחרי שהרג אדם - הכל שם אמר שירה. היה לזה עומק של יצירת ענק, של אופרה - במובן הטוב של הצורה המוסיקלית הזו, אפילו בעיני חובבי רוק.
ואכן, השיר הזה זינק היישר לצמרות מצעדי המכירות. הוא שהה במקום הראשון 9 שבועות והפך ללהיט ענק. אורכו הלא-רגיל באותה תקופה העמיד אתגר נוסף בפני חברי הלהקה, מכיוון שתחנות הרדיו פשוט לא השמיעו שירים כה ארוכים. אבל גם בזה "הרפסודיה" שבר את השוק. בשבועות הראשונים לאחר צאתו של הסינגל עם השיר, לא יכולת לעבור בין תחנות הרדיו מבלי לשמוע כל הזמן, באחת מהן לפחות, את השיר ששינה את הכללים גם בזה.
גם הקליפ שלו, מראשוני הקליפים בעולם, היה חכם ומקורי. להזכירכם, זה עדיין לא עידן הקליפים. ה-MTV יגיע רק בסוף אותו עשור וכמעט איש לא יוצר אז קליפים מעניינים, או קליפים בכלל. בקליפ הזה קווין משתמשים בהכפלות צילום, שחיקו בכישרון את הכפלת הקולות שעובדת כל כך טוב בשיר המוקלט עצמו. הרפסודיה של קווין יצאה לדרך!
הנה "רפסודיה בוהמית" - השיר שבו פרצה להקת "קווין" היישר לפסגה:
http://youtu.be/fJ9rUzIMcZQ
ביצוע של השיר המרתק על גיטרת הולוויי:
https://youtu.be/V5pXSEzUry0
קדימון הסרט "רפסודיה בוהמית" מ-2018 על פרדי מרקורי והלהקה בשם זה:
https://youtu.be/mP0VHJYFOAU
קאבר נהדר של בחור עם פסנתר בלבד:
https://youtu.be/QkCxE2Lh458
ראו כמה משעשע לשמוע את השיר אחרי שעבר "גוגל תרגום" לשפה אחרת ובחזרה לאנגלית:
https://youtu.be/rwOH3YsraNs
והצד היהודי - בחנוכה...
https://youtu.be/9P30ckBf1wk
וסרט תיעודי על הרפסודיה, ניתוחים מוסיקליים שלה והתופעה שמאחוריה:
https://youtu.be/m4qYBqIieEk?long=yes
מי היה סולן להקת קווין והטווס של עולם הרוק?
שנות ה-70 של המאה הקודמת היו ימי השיא של עידן המתקשטים במוסיקת הרוק בעולם. מדיוויד בואי, דרך להקת קיס ואפילו צביקה פיק שלנו - כולם התקשטו והתחפשו על הבמה. אבל מעל כולם התנשא מלך השואו, פרדי מרקורי, אגדת הרוק הטווסית והסולן של להקת קווין הבריטית, מהלהקות המצליחות בכל הזמנים.
לא רבים יודעים שהזמר עם הקול העוצמתי, התנועות המהממות על הבמה, התלבושות הפנטסטיות והביצועים התיאטרליים והבלתי נשכחים, התגלגל אל הבמה כמעט במקרה. מרקורי, ללא ספק מזמרי הרוק הגדולים בכל הזמנים, נולד בשם פארוק פלוטו בולסרה להורים ממוצא הודי.
בפנימייה בהודו הוא למד לנגן בפסנתר וכשמשפחתו היגרה לאנגליה הוא פנה ללמוד אמנות ועיצוב גרפי. כשהשותף שלו לחדר במכללה לאמנות, פרש מלהקת רוק זניחה, הוא הציע לחבריה להצטרף אליהם ושכנע אותם לשנות את שמה ל-Queen. הם עוד לא ידעו איזה כוכב הם מקבלים.
די מהר פרדי בלט במנעד הקולי המדהים שלו, בפרייזינג של זמרים גדולים, ויברטו יוצא דופן וביכולת לשיר במגוון קולות, טכניקות שירה, בהכפלות הרמוניות מטורפות כמו חמשת הקולות שהקליט לבדו בפתיחה של "רפסודיה בוהמית" ובאינספור הסגנונות שיכול היה לשלב במשפט ובבית אחד של שיר, מבלי להתאמץ.
הוא היה מכונת שירה שעולם הרוק עוד לא ידע שאפשר להמציא, שלא לדבר על הכריזמה, ההופעה המחוצפת שמאז אלביס אף אחד לא ידע לייצר שונה כמוה.
את התהילה קווין החלו לקצור רק באלבום השלישי, עם השיר שיהפוך לאגדה "Bohemian Rhapsody". הקליפ שלו, מראשוני הקליפים בעולם, השתמש בהכפלות צילום בדיוק כמו הכפלת הקולות שבהן השיר מוקלט. מרקורי הביא המון מהראש היצירתי והתפיסה החזותית שלו ללהקה. הוא אפילו עיצב להם את עטיפות האלבומים המיוחדות כל כך.
כשרון המשחק והשטות שלו היה בלתי נגמר. התיאבון שלו להמצאות וחוסר הבושה שלו לעשות הכל בלי לדפוק חשבון - אלו הפכו את הלהקה בכל שלב לסנסציה של ממש. כל קליפ, הופעה ואלבום שלהם היו חגיגה של קול מדהים ומגוון ביכולותיו, כשרון תיאטרלי מופלא, התכתבויות אמנותיות, תחפושות מקוריות וחסרות בושה, עיצוב מרהיב וגרפיקה מקסימה ממוחו הקודח והמוכשר להפליא, בקיצור - אגדה!
אבל חייו של פרדי מרקורי נקטעו בשל מחלת האיידס שבה לקה. עולם הרוק הבין שהוא איבד את כוכב הצפון שלו ולמד להסתפק ברוקרים עם חולצות טריקו וקסם אישי של פקידי רוק בינוניים. קווין ממשיכה עד היום להופיע, עם סולן מחליף ומשקיע, אבל הרגע החזק באמת בהופעות שלהם הוא הרגע שבו מפציעה דמותו של מרקורי ממסכי הענק והוא מפציץ בשיר מהימים הכי גדולים של הרוק התיאטרלי. המלך מת - יחי קווין!
חייו של פרדי מרקורי:
https://youtu.be/5bPlgmy9ynY
הנה סיפורה של להקת קווין:
https://youtu.be/diy_J6o0qgQ
"מי רוצה לחיות לעד?" פרדי שר וניבא את העתיד:
https://youtu.be/_Jtpf8N5IDE
מרקורי ולהקת קווין בהופעה אופיינית וגדולה מהחיים:
https://youtu.be/hSTivVclQQ0
"רדיו גא גא" בקליפ שמשתמש בדימויים חזותיים מעולם הקולנוע וההיסטוריה:
https://youtu.be/azdwsXLmrHE
הוא ידע להפעיל את הקהל כמו מנצח של אצטדיונים:
https://youtu.be/jO9C7frk2ss
רפסודיה בוהמית - הלהיט הראשון והגדול ביותר של קווין והישג ווקאלי נדיר:
http://youtu.be/fJ9rUzIMcZQ
כך נראה קליפ אבוד שלו שנמצא לאחרונה (עברית):
https://youtu.be/oSqx8qB_a3o
בסוף חייו יצא הקליפ הזה עם קטעי הופעות וקליפים של קווין ומרקורי:
https://youtu.be/t99KH0TR-J4
סקירה על 10 מהשירים הטובים שלו ושלהם:
https://youtu.be/kVcT4LmiqhI?long=yes
סרט על דרכו של פרדי מרקורי:
https://youtu.be/ssgapPLhWbY?long=yes
וניתוח מוסיקלי על הכישרון הווקאלי החד-פעמי של פרדי מרקורי:
https://youtu.be/p3MjsrMNCbU?long=yes
שנות ה-70 של המאה הקודמת היו ימי השיא של עידן המתקשטים במוסיקת הרוק בעולם. מדיוויד בואי, דרך להקת קיס ואפילו צביקה פיק שלנו - כולם התקשטו והתחפשו על הבמה. אבל מעל כולם התנשא מלך השואו, פרדי מרקורי, אגדת הרוק הטווסית והסולן של להקת קווין הבריטית, מהלהקות המצליחות בכל הזמנים.
לא רבים יודעים שהזמר עם הקול העוצמתי, התנועות המהממות על הבמה, התלבושות הפנטסטיות והביצועים התיאטרליים והבלתי נשכחים, התגלגל אל הבמה כמעט במקרה. מרקורי, ללא ספק מזמרי הרוק הגדולים בכל הזמנים, נולד בשם פארוק פלוטו בולסרה להורים ממוצא הודי.
בפנימייה בהודו הוא למד לנגן בפסנתר וכשמשפחתו היגרה לאנגליה הוא פנה ללמוד אמנות ועיצוב גרפי. כשהשותף שלו לחדר במכללה לאמנות, פרש מלהקת רוק זניחה, הוא הציע לחבריה להצטרף אליהם ושכנע אותם לשנות את שמה ל-Queen. הם עוד לא ידעו איזה כוכב הם מקבלים.
די מהר פרדי בלט במנעד הקולי המדהים שלו, בפרייזינג של זמרים גדולים, ויברטו יוצא דופן וביכולת לשיר במגוון קולות, טכניקות שירה, בהכפלות הרמוניות מטורפות כמו חמשת הקולות שהקליט לבדו בפתיחה של "רפסודיה בוהמית" ובאינספור הסגנונות שיכול היה לשלב במשפט ובבית אחד של שיר, מבלי להתאמץ.
הוא היה מכונת שירה שעולם הרוק עוד לא ידע שאפשר להמציא, שלא לדבר על הכריזמה, ההופעה המחוצפת שמאז אלביס אף אחד לא ידע לייצר שונה כמוה.
את התהילה קווין החלו לקצור רק באלבום השלישי, עם השיר שיהפוך לאגדה "Bohemian Rhapsody". הקליפ שלו, מראשוני הקליפים בעולם, השתמש בהכפלות צילום בדיוק כמו הכפלת הקולות שבהן השיר מוקלט. מרקורי הביא המון מהראש היצירתי והתפיסה החזותית שלו ללהקה. הוא אפילו עיצב להם את עטיפות האלבומים המיוחדות כל כך.
כשרון המשחק והשטות שלו היה בלתי נגמר. התיאבון שלו להמצאות וחוסר הבושה שלו לעשות הכל בלי לדפוק חשבון - אלו הפכו את הלהקה בכל שלב לסנסציה של ממש. כל קליפ, הופעה ואלבום שלהם היו חגיגה של קול מדהים ומגוון ביכולותיו, כשרון תיאטרלי מופלא, התכתבויות אמנותיות, תחפושות מקוריות וחסרות בושה, עיצוב מרהיב וגרפיקה מקסימה ממוחו הקודח והמוכשר להפליא, בקיצור - אגדה!
אבל חייו של פרדי מרקורי נקטעו בשל מחלת האיידס שבה לקה. עולם הרוק הבין שהוא איבד את כוכב הצפון שלו ולמד להסתפק ברוקרים עם חולצות טריקו וקסם אישי של פקידי רוק בינוניים. קווין ממשיכה עד היום להופיע, עם סולן מחליף ומשקיע, אבל הרגע החזק באמת בהופעות שלהם הוא הרגע שבו מפציעה דמותו של מרקורי ממסכי הענק והוא מפציץ בשיר מהימים הכי גדולים של הרוק התיאטרלי. המלך מת - יחי קווין!
חייו של פרדי מרקורי:
https://youtu.be/5bPlgmy9ynY
הנה סיפורה של להקת קווין:
https://youtu.be/diy_J6o0qgQ
"מי רוצה לחיות לעד?" פרדי שר וניבא את העתיד:
https://youtu.be/_Jtpf8N5IDE
מרקורי ולהקת קווין בהופעה אופיינית וגדולה מהחיים:
https://youtu.be/hSTivVclQQ0
"רדיו גא גא" בקליפ שמשתמש בדימויים חזותיים מעולם הקולנוע וההיסטוריה:
https://youtu.be/azdwsXLmrHE
הוא ידע להפעיל את הקהל כמו מנצח של אצטדיונים:
https://youtu.be/jO9C7frk2ss
רפסודיה בוהמית - הלהיט הראשון והגדול ביותר של קווין והישג ווקאלי נדיר:
http://youtu.be/fJ9rUzIMcZQ
כך נראה קליפ אבוד שלו שנמצא לאחרונה (עברית):
https://youtu.be/oSqx8qB_a3o
בסוף חייו יצא הקליפ הזה עם קטעי הופעות וקליפים של קווין ומרקורי:
https://youtu.be/t99KH0TR-J4
סקירה על 10 מהשירים הטובים שלו ושלהם:
https://youtu.be/kVcT4LmiqhI?long=yes
סרט על דרכו של פרדי מרקורי:
https://youtu.be/ssgapPLhWbY?long=yes
וניתוח מוסיקלי על הכישרון הווקאלי החד-פעמי של פרדי מרקורי:
https://youtu.be/p3MjsrMNCbU?long=yes
מהו מטרופוליס, סרט העתיד הפסימי הראשון?
סרטים בדיוניים נעשו כבר בשנים הראשונות של הראינוע. אבל סרטים בדיוניים פסימיים, שהציגו תחזית אכזרית ורעה לעתיד, הגיעו רק מאוחר יותר. מטרופוליס, הראשון שבהם, יצירתו של פריץ לאנג, יצא בשנת 1926. "מטרופוליס", עיר תחתית ביוונית עתיקה, היה סרט קודר ומדכא, שאפילו שביב התקווה שבו, לאהבה אנושית וזכה, נרמס בידי אנשים חזקים וציניים, עד הסוף המפתיע.
הסרט סיפר על עיר עתידנית בשנת 2026. הוא ניבא עולם תעשייתי מנוכר ואכזרי שבו יחיו מייסדי העיר העשירים בתפנוקים ובחיים טובים, כשמתחתיהם, בעיר התחתית האפילה, עובדים אנשים אומללים, חסרי חיים וחסרי חופש. הסיפור מתפתח למרד של פועלים אומללים ומנוצלים בקפיטליסטים הנצלנים. במרכזו סיפור האהבה בין בנו של מייסד העיר למנהיגת הפועלים מריה, בת המעמד העובד, שדורשת עתיד טוב יותר למסכנים שבעיר התחתית.
מבחינה אסתטית הסרט היה אחד הסרטים המשפיעים בתולדות הקולנוע המוקדם והושפע מהפוטוריזם האיטלקי, זרם שתאר את החיים המודרניים, על האדריכלות, התעשייה והמכונות שבהם.
באמצעות צילומי מראה של דגמי בניינים זעירים, נברא בסרט עולם עתידני, עיר ענק מודרנית וגבוהה. מטוסים קטנים טסים בין בנייני הענק, כמו המכוניות המעטות שנסעו ברחובות הערים בתקופה שבה נעשה הסרט. עבודת תאורה ומשחקי אור וצל אקספרסיוניסטיים יצרו אווירה מדכאת ומתאימה לסיפור ולניגוד בין עניים שחיים באפילה ועשירים, המבלים את זמנם בגנים מלאי אור ושמש.
בדיעבד, השפיע הסרט "מטרופוליס" על עולם האדריכלות שאחריו.
הנה הסרט הבדיוני הפסימי הראשון "מטרופוליס":
https://youtu.be/vLxe92EgT9Y
קדימון הסרט "מטרופוליס":
http://youtu.be/vHPCXuTP0DY?t=8s
ההליכה למפעל של העובדים השחורים:
http://youtu.be/4x_37i79QGg
יש ערים בימינו שנראות כמו העיר העתידנית של מטרופוליס:
https://youtu.be/BLlBehsauR4
רמיקס של קליפ מלהקת קווין משנות ה-80 שהשתמש במראות של מטרופוליס:
http://youtu.be/txd03YZz65s
והיו עוד רעיונות בקשר לעיר העתיד, למשל בשנות ה-50:
https://youtu.be/Yf0yy3gVXnc
סרטים בדיוניים נעשו כבר בשנים הראשונות של הראינוע. אבל סרטים בדיוניים פסימיים, שהציגו תחזית אכזרית ורעה לעתיד, הגיעו רק מאוחר יותר. מטרופוליס, הראשון שבהם, יצירתו של פריץ לאנג, יצא בשנת 1926. "מטרופוליס", עיר תחתית ביוונית עתיקה, היה סרט קודר ומדכא, שאפילו שביב התקווה שבו, לאהבה אנושית וזכה, נרמס בידי אנשים חזקים וציניים, עד הסוף המפתיע.
הסרט סיפר על עיר עתידנית בשנת 2026. הוא ניבא עולם תעשייתי מנוכר ואכזרי שבו יחיו מייסדי העיר העשירים בתפנוקים ובחיים טובים, כשמתחתיהם, בעיר התחתית האפילה, עובדים אנשים אומללים, חסרי חיים וחסרי חופש. הסיפור מתפתח למרד של פועלים אומללים ומנוצלים בקפיטליסטים הנצלנים. במרכזו סיפור האהבה בין בנו של מייסד העיר למנהיגת הפועלים מריה, בת המעמד העובד, שדורשת עתיד טוב יותר למסכנים שבעיר התחתית.
מבחינה אסתטית הסרט היה אחד הסרטים המשפיעים בתולדות הקולנוע המוקדם והושפע מהפוטוריזם האיטלקי, זרם שתאר את החיים המודרניים, על האדריכלות, התעשייה והמכונות שבהם.
באמצעות צילומי מראה של דגמי בניינים זעירים, נברא בסרט עולם עתידני, עיר ענק מודרנית וגבוהה. מטוסים קטנים טסים בין בנייני הענק, כמו המכוניות המעטות שנסעו ברחובות הערים בתקופה שבה נעשה הסרט. עבודת תאורה ומשחקי אור וצל אקספרסיוניסטיים יצרו אווירה מדכאת ומתאימה לסיפור ולניגוד בין עניים שחיים באפילה ועשירים, המבלים את זמנם בגנים מלאי אור ושמש.
בדיעבד, השפיע הסרט "מטרופוליס" על עולם האדריכלות שאחריו.
הנה הסרט הבדיוני הפסימי הראשון "מטרופוליס":
https://youtu.be/vLxe92EgT9Y
קדימון הסרט "מטרופוליס":
http://youtu.be/vHPCXuTP0DY?t=8s
ההליכה למפעל של העובדים השחורים:
http://youtu.be/4x_37i79QGg
יש ערים בימינו שנראות כמו העיר העתידנית של מטרופוליס:
https://youtu.be/BLlBehsauR4
רמיקס של קליפ מלהקת קווין משנות ה-80 שהשתמש במראות של מטרופוליס:
http://youtu.be/txd03YZz65s
והיו עוד רעיונות בקשר לעיר העתיד, למשל בשנות ה-50:
https://youtu.be/Yf0yy3gVXnc
מיהו הגיטריסט המדען?
מעט מאד מוסיקאים מוצאים פנאי ורצון לעסוק במדע. אבל בריאן מיי, הגיטריסט של להקת קווין ומי שנחשב בעיני רבים לגיטריסט רוק מהגדולים בהיסטוריה, הוא גם דוקטור לאסטרופיזיקה ונשיא אוניברסיטה בליברפול, שאפילו פרסם ספר על ההיסטוריה של היקום.
אבל גיטריסט-העל הזה והמדען המוכשר (פחות ממוסיקה, לטענתו) הוא לא רק אגדה, אלא גם היה נער מוכשר וחרוץ במיוחד. לא רבים יודעים שבגיל 16 הוא בנה עם אביו, מהנדס האלקטרוניקה, את הגיטרה הראשונה והאדומה שלו שזכתה לכינוי "The Red Special", האדומה המיוחדת.
בשל המחסור הכספי בביתו, בן העניים ואביו האנגלי בנו את הגיטרה שלו מרכיבים מעניינים, שכללו עץ משולחן, חלקים מאופניים ואח ישנים. הגיטרה כולה עלתה לו 8 פאונד, המון שעות עבודה וגאונות בשפע.
ה"רד ספיישל" מזכירה גיטרות של פנדר וגיבסון, שלא היה לו כסף לקנות אז ואחר-כך הוא כבר לא רצה.. הצליל האלוהי שלה הפך לסימן ההיכר של הסולואים המדהימים של קווין. כל הניסיונות ליצור גיטרות חדשות שיחליפו את ה"רד" לא צלחו והוא ממשיך לנגן עליה עד היום.
הנה סיפור הגיטרה שלו:
http://youtu.be/cPD7_hQk7hk
הספיישל רד בהופעה:
http://youtu.be/nZ2uMhi3fu4
בריאן מאי מספר על הקריירה האקדמית שלו ואיך אביו החכם בנה גיטרה ונתן לו השראה לשלב את המדע עם המוסיקה:
https://youtu.be/W7s4bEfPq6g
כאן הוא מסביר על המחקר לתכנית עתידית להסיט אסטרואיד שמסכן את כדור הארץ:
https://youtu.be/sJ0wQg_o9Io
כך חבריו המדענים חולקים לו כבוד במקצב מלהיט של קווין:
https://youtu.be/1VoQ49HN-gg
וסיפור הגיטרה האדומה מפיו של מאי על חגיגות ה-50 לגיטרה האגדית:
https://youtu.be/TFssjJKqSQY?long=yes
מעט מאד מוסיקאים מוצאים פנאי ורצון לעסוק במדע. אבל בריאן מיי, הגיטריסט של להקת קווין ומי שנחשב בעיני רבים לגיטריסט רוק מהגדולים בהיסטוריה, הוא גם דוקטור לאסטרופיזיקה ונשיא אוניברסיטה בליברפול, שאפילו פרסם ספר על ההיסטוריה של היקום.
אבל גיטריסט-העל הזה והמדען המוכשר (פחות ממוסיקה, לטענתו) הוא לא רק אגדה, אלא גם היה נער מוכשר וחרוץ במיוחד. לא רבים יודעים שבגיל 16 הוא בנה עם אביו, מהנדס האלקטרוניקה, את הגיטרה הראשונה והאדומה שלו שזכתה לכינוי "The Red Special", האדומה המיוחדת.
בשל המחסור הכספי בביתו, בן העניים ואביו האנגלי בנו את הגיטרה שלו מרכיבים מעניינים, שכללו עץ משולחן, חלקים מאופניים ואח ישנים. הגיטרה כולה עלתה לו 8 פאונד, המון שעות עבודה וגאונות בשפע.
ה"רד ספיישל" מזכירה גיטרות של פנדר וגיבסון, שלא היה לו כסף לקנות אז ואחר-כך הוא כבר לא רצה.. הצליל האלוהי שלה הפך לסימן ההיכר של הסולואים המדהימים של קווין. כל הניסיונות ליצור גיטרות חדשות שיחליפו את ה"רד" לא צלחו והוא ממשיך לנגן עליה עד היום.
הנה סיפור הגיטרה שלו:
http://youtu.be/cPD7_hQk7hk
הספיישל רד בהופעה:
http://youtu.be/nZ2uMhi3fu4
בריאן מאי מספר על הקריירה האקדמית שלו ואיך אביו החכם בנה גיטרה ונתן לו השראה לשלב את המדע עם המוסיקה:
https://youtu.be/W7s4bEfPq6g
כאן הוא מסביר על המחקר לתכנית עתידית להסיט אסטרואיד שמסכן את כדור הארץ:
https://youtu.be/sJ0wQg_o9Io
כך חבריו המדענים חולקים לו כבוד במקצב מלהיט של קווין:
https://youtu.be/1VoQ49HN-gg
וסיפור הגיטרה האדומה מפיו של מאי על חגיגות ה-50 לגיטרה האגדית:
https://youtu.be/TFssjJKqSQY?long=yes
להקת קווין
מהו סגנון הרוקאבילי האמריקאי?
מעיל עור, ברלינטין בשיער, אופנוע שחור או מכונית של אבא - סגנון הרוקאבילי (Rockabilly) האמריקאי, שמקורו בדרום ארצות הברית, הוא אחד הסגנונות המוקדמים של הרוקנ'רול ומסמן של תקופה מרתקת בהתהוות של הרוק כסגנון מוסיקלי ותרבות צעירים. הוא היה קצבי, נונשאלאנטי ומתחצף - בדיוק מה שצעירים אחרי המלחמה העולמית חיפשו.
מבחינה מוסיקלית, שירי הרוקאבילי היו לרוב פשוטים ונוגנו בקצב מקפיץ ותוסס, שממשיך כל הזמן. היה ברוקאבילי שילוב של מוסיקת רית'ם אנד בלוז, קאנטרי ובלוגראס. השירים בו היו במבנה קבוע וכללו לרוב 3 אקורדים. לצד הזמר, כלי הנגינה העיקריים ברוקאבילי הם גיטרה אקוסטית, קונטרבס ותופים, כשגם גיטרה חשמלית ופסנתר מצטרפים לעיתים, בחלק מההרכבים.
הרוקאבילי הוא סגנון שהיום נתפס כמיושן ומרבית השירים שנכתבו לו, התיישנו ולא עומדים ברוח הזמן. אחד היחידים מאמני הרוקאבילי ששיריו "עובדים" עד היום הוא באדי הולי, שכתב כמה שירים נצחיים, שמצליחים לרתק גם היום.
באדי הולי גם השפיע על להקת הביטלס, שניגנה משיריו בתחילת דרכה והושפעה ממנו ומהסגנון הזה מאד, כמו גם ממנהגו פורץ הדרך לכתוב את שיריו בעצמו.
אמנים נוספים שכיכבו בסצנת הרוקאבילי היו מי שיהפכו לאגדות רוק, כמו אלביס פרסלי הצעיר, ביל היילי, ליטל ריצ'רד וג'וני קאש. אמני רוקאבילי שכמעט ונשכחו בימינו היו קארל פרקינס, ריקי נלסון ואדי קוקרן.
מקור השם "רוקבילי" הוא שילוב של "רוק" ו"הילבילי" (hillbilly) - שם נוסף למוסיקת הקאנטרי, שכונתה בשנות ה-50 "מוסיקת הילבילי".
הנה תולדות מוסיקת הרוקאבילי:
https://youtu.be/iFs75mxhTAE
הרוקאבילי של אלביס פרסלי:
https://youtu.be/kr9HEM-MOAI
גם קווין של פרדי מרקורי עשתה רוקאבילי:
https://youtu.be/zO6D_BAuYCI
רוקאבילי עכשווי:
https://youtu.be/pCLGqTCm1EE
וסרט תיעודי על הולדת הרוקאבילי עם השיר "Blue Suede Shoes":
https://youtu.be/q2RExkc7uCY?long=yes
מעיל עור, ברלינטין בשיער, אופנוע שחור או מכונית של אבא - סגנון הרוקאבילי (Rockabilly) האמריקאי, שמקורו בדרום ארצות הברית, הוא אחד הסגנונות המוקדמים של הרוקנ'רול ומסמן של תקופה מרתקת בהתהוות של הרוק כסגנון מוסיקלי ותרבות צעירים. הוא היה קצבי, נונשאלאנטי ומתחצף - בדיוק מה שצעירים אחרי המלחמה העולמית חיפשו.
מבחינה מוסיקלית, שירי הרוקאבילי היו לרוב פשוטים ונוגנו בקצב מקפיץ ותוסס, שממשיך כל הזמן. היה ברוקאבילי שילוב של מוסיקת רית'ם אנד בלוז, קאנטרי ובלוגראס. השירים בו היו במבנה קבוע וכללו לרוב 3 אקורדים. לצד הזמר, כלי הנגינה העיקריים ברוקאבילי הם גיטרה אקוסטית, קונטרבס ותופים, כשגם גיטרה חשמלית ופסנתר מצטרפים לעיתים, בחלק מההרכבים.
הרוקאבילי הוא סגנון שהיום נתפס כמיושן ומרבית השירים שנכתבו לו, התיישנו ולא עומדים ברוח הזמן. אחד היחידים מאמני הרוקאבילי ששיריו "עובדים" עד היום הוא באדי הולי, שכתב כמה שירים נצחיים, שמצליחים לרתק גם היום.
באדי הולי גם השפיע על להקת הביטלס, שניגנה משיריו בתחילת דרכה והושפעה ממנו ומהסגנון הזה מאד, כמו גם ממנהגו פורץ הדרך לכתוב את שיריו בעצמו.
אמנים נוספים שכיכבו בסצנת הרוקאבילי היו מי שיהפכו לאגדות רוק, כמו אלביס פרסלי הצעיר, ביל היילי, ליטל ריצ'רד וג'וני קאש. אמני רוקאבילי שכמעט ונשכחו בימינו היו קארל פרקינס, ריקי נלסון ואדי קוקרן.
מקור השם "רוקבילי" הוא שילוב של "רוק" ו"הילבילי" (hillbilly) - שם נוסף למוסיקת הקאנטרי, שכונתה בשנות ה-50 "מוסיקת הילבילי".
הנה תולדות מוסיקת הרוקאבילי:
https://youtu.be/iFs75mxhTAE
הרוקאבילי של אלביס פרסלי:
https://youtu.be/kr9HEM-MOAI
גם קווין של פרדי מרקורי עשתה רוקאבילי:
https://youtu.be/zO6D_BAuYCI
רוקאבילי עכשווי:
https://youtu.be/pCLGqTCm1EE
וסרט תיעודי על הולדת הרוקאבילי עם השיר "Blue Suede Shoes":
https://youtu.be/q2RExkc7uCY?long=yes