שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מוטוקרוס
מהם אופנועי המוטוקרוס שדוהרים רק בשטח?
אופנועי מוטוקרוס (Motocross motorcycles) הם אופנועים המיועדים לרכיבת שטח בתנאים מהקלים ביותר ועד הכי קשים. הרכיבה האופיינית על מוטוקרוס במסלולים אלו מלווה בדרך כלל בקפיצות רבות לגובה של האופנוע.
האופנועים הללו הם סוג של אופנועי שטח המשלבים קפיצות, מעבר על רמפות, נסיעה על גבעות תלולות ומחליקות ועוד.
לאופנועי המוטוקרס מנועים חזקים, בעלי צילינדר אחד בדרך כלל, בנפחים שבין 50 ל-700 סמ"ק, עם אופי מתפרץ שבו המומנט מתקבל רק בסל"ד גבוה.
מתלווים אליהם תיבת הילוכים בת רק 4–5 הילוכים, מתלים וקפיצים חזקים המסייעים לבלימת זעזועים וליכולת נחיתה מקפיצות גבוהות.
בשל השינויים הרבים באופנועי המוטוקרוס, לעומת אופנועי שטח מסוגים אחרים, הם מיועדים לפי החוק רק לנסיעה במסלולים המיועדים להם בלבד ואין לרכוב עליהם בכביש ציבורי.
יותר מזה. בשל אופיה של רכיבת האקסטרים, באופנועי מוטוקרוס הכרחי להימנע ממשקל עודף. משום כך הם יהיו בדרך כלל ללא תוספות, כולל פנסים, מאותתים, מראות, רגליות ואפילו לוחיות רישוי.
#רוכבי המוטוקרוס
על רוכב המוטוקרוס להיות בעל יכולת שליטה באופנוע תוך נהיגה במהירויות גבוהות ובאתגרי שיא, לרוב בנהיגה בתוואי שטח קשים, עם פניות חדות, גבעות תלולות ומחליקות ורכיבת בוץ רבה.
בתור ספורט, המוטוקרוס הוא ספורט שמחייב כושר מעולה, דיאטה מאוזנת ומאמץ לכישורים הטכניים.
ואגב, מדובר בספורט פיזי, הנערך בכל התנאים האפשריים ובכל מזג אוויר.
הנה אופנוע מוטוקרוס מהאהובים שיש (עברית):
https://youtu.be/PHW93uQWvTA
אופנועי ואופנועני מוטוקרוס (עברית):
https://youtu.be/wTTDXTfVRbo
מעל 65 מטר - שיא מרחק ישראלי בקפיצת אופנוע מוטוקרוס (עברית):
https://youtu.be/SE7mMGMJD98
היום עושים עליהם סרטים. הנה קדימון (עברית):
https://youtu.be/hQjP6kIeb-Q
אלופה צעירה בסופר-מוטו ומוטו-קרוס (עברית):
https://youtu.be/0BmqUgrVOt4
ורוכבת אופנועי מוטוקרוס בת 9 (עברית):
https://youtu.be/iIPVtV7M69s?long=yes
אופנועי מוטוקרוס (Motocross motorcycles) הם אופנועים המיועדים לרכיבת שטח בתנאים מהקלים ביותר ועד הכי קשים. הרכיבה האופיינית על מוטוקרוס במסלולים אלו מלווה בדרך כלל בקפיצות רבות לגובה של האופנוע.
האופנועים הללו הם סוג של אופנועי שטח המשלבים קפיצות, מעבר על רמפות, נסיעה על גבעות תלולות ומחליקות ועוד.
לאופנועי המוטוקרס מנועים חזקים, בעלי צילינדר אחד בדרך כלל, בנפחים שבין 50 ל-700 סמ"ק, עם אופי מתפרץ שבו המומנט מתקבל רק בסל"ד גבוה.
מתלווים אליהם תיבת הילוכים בת רק 4–5 הילוכים, מתלים וקפיצים חזקים המסייעים לבלימת זעזועים וליכולת נחיתה מקפיצות גבוהות.
בשל השינויים הרבים באופנועי המוטוקרוס, לעומת אופנועי שטח מסוגים אחרים, הם מיועדים לפי החוק רק לנסיעה במסלולים המיועדים להם בלבד ואין לרכוב עליהם בכביש ציבורי.
יותר מזה. בשל אופיה של רכיבת האקסטרים, באופנועי מוטוקרוס הכרחי להימנע ממשקל עודף. משום כך הם יהיו בדרך כלל ללא תוספות, כולל פנסים, מאותתים, מראות, רגליות ואפילו לוחיות רישוי.
#רוכבי המוטוקרוס
על רוכב המוטוקרוס להיות בעל יכולת שליטה באופנוע תוך נהיגה במהירויות גבוהות ובאתגרי שיא, לרוב בנהיגה בתוואי שטח קשים, עם פניות חדות, גבעות תלולות ומחליקות ורכיבת בוץ רבה.
בתור ספורט, המוטוקרוס הוא ספורט שמחייב כושר מעולה, דיאטה מאוזנת ומאמץ לכישורים הטכניים.
ואגב, מדובר בספורט פיזי, הנערך בכל התנאים האפשריים ובכל מזג אוויר.
הנה אופנוע מוטוקרוס מהאהובים שיש (עברית):
https://youtu.be/PHW93uQWvTA
אופנועי ואופנועני מוטוקרוס (עברית):
https://youtu.be/wTTDXTfVRbo
מעל 65 מטר - שיא מרחק ישראלי בקפיצת אופנוע מוטוקרוס (עברית):
https://youtu.be/SE7mMGMJD98
היום עושים עליהם סרטים. הנה קדימון (עברית):
https://youtu.be/hQjP6kIeb-Q
אלופה צעירה בסופר-מוטו ומוטו-קרוס (עברית):
https://youtu.be/0BmqUgrVOt4
ורוכבת אופנועי מוטוקרוס בת 9 (עברית):
https://youtu.be/iIPVtV7M69s?long=yes
מהם אופנועי אנדורו שיורדים גם לשטח?
אופנוע אנדורו (Enduro motorcycle) הוא אחד מסוגי אופנועי השטח. בדרך כלל הוא יהיה מיועד למסלולים טבעיים שהתוואי שלהם משתנה.
האנדורו ישמש לא פעם לנסיעות בשטח הררי ומיוער, הכולל מגוון מכשולים. ביניהם יכולים להיות גזעי עצים, אבנים, סלעים, מהמורות, ירידות ועליות באורך משתנה ובזוויות שונות.
בניגוד למוטוקרוס, המותר לנסיעה רק בשטח, הוא מיוצר עם אביזרי רישוי ותקינה, מה שמאפשר לנסוע בו גם על כבישים ציבוריים, באופן חוקי.
האנדורו הוא אופנוע שטח מתון ומרוסן ביחס לאופנועי המוטוקרוס. בעוד לאחרונים כוח מתפרץ והם משתמשים בכל טווח הסל"ד, האנדורו אגרסיבי פחות.
כמו באופנועי מוטוקרוס גלגלי האנדורו הקדמיים יהיו בקוטר של 21 אינץ'. בגלגל האחורי הם לרוב יהיו קטנים באינץ' אחד, עם -18 אינץ' מאחור לעומת ה-19 של המוטוקרוס.
תיבת ההילוכים של אופנועי האנדורו נוטה להיות מורחבת. הוא הרי נוסע גם על כבישים והילוך שישי מורחב ביחס למוטוקרוס אינו נדיר. אם אופנועי מוטוקרוס כוללים תיבת הילוכים בת 4-5 הילוכים, האנדורו האופייני הוא בעל תיבת הילוכים בת 5-6 הילוכים.
באופן מובן, גם משקלו של האנדורו הוא מעט גבוה מזה של אופנועי המוטוקרוס. לא פעם משתמשים היצרנים באופנועי המוטוקרוס שלהם כבסיס. עליו הם יוסיפו את האביזרים שמחייב החוק וייצרו את אופנועי האנדורו שלהם.
#בארץ
אם אופנועי מוטוקרוס אסורים ביבוא לישראל, אופנועי האנדורו מורשים בייבוא לארץ והם אף זוכים לפופולריות רבה.
בנוסף לכך, בארץ גם מתקיימת מאז 1999 ליגת מרוצים מסודרת לאופנועי אנדורו. הליגה הזו מקיימת סבב מרוצים, בזה אחר זה, בכל רחבי הארץ.
הנה הקשוחים שבאופנועי האנדורו - Hard Enduro:
https://youtu.be/8U2YXo5xhKc
רוכבי אנדורו צעירים לומדים (עברית):
https://youtu.be/5roqIalXvpw
טיול דקאר במרוקו על אופנועי אנדורו:
https://youtu.be/urmFCtd7SiQ
אופנוען אנדורו צעיר שהוא אלוף (עברית):
https://youtu.be/A2PcGVk69xo
השוואת אופנועי אנדורו:
https://youtu.be/s-pAR_16f84
ואופנוע אנדורו למתחילים (עברית):
https://youtu.be/DC2esdcE030
אופנוע אנדורו (Enduro motorcycle) הוא אחד מסוגי אופנועי השטח. בדרך כלל הוא יהיה מיועד למסלולים טבעיים שהתוואי שלהם משתנה.
האנדורו ישמש לא פעם לנסיעות בשטח הררי ומיוער, הכולל מגוון מכשולים. ביניהם יכולים להיות גזעי עצים, אבנים, סלעים, מהמורות, ירידות ועליות באורך משתנה ובזוויות שונות.
בניגוד למוטוקרוס, המותר לנסיעה רק בשטח, הוא מיוצר עם אביזרי רישוי ותקינה, מה שמאפשר לנסוע בו גם על כבישים ציבוריים, באופן חוקי.
האנדורו הוא אופנוע שטח מתון ומרוסן ביחס לאופנועי המוטוקרוס. בעוד לאחרונים כוח מתפרץ והם משתמשים בכל טווח הסל"ד, האנדורו אגרסיבי פחות.
כמו באופנועי מוטוקרוס גלגלי האנדורו הקדמיים יהיו בקוטר של 21 אינץ'. בגלגל האחורי הם לרוב יהיו קטנים באינץ' אחד, עם -18 אינץ' מאחור לעומת ה-19 של המוטוקרוס.
תיבת ההילוכים של אופנועי האנדורו נוטה להיות מורחבת. הוא הרי נוסע גם על כבישים והילוך שישי מורחב ביחס למוטוקרוס אינו נדיר. אם אופנועי מוטוקרוס כוללים תיבת הילוכים בת 4-5 הילוכים, האנדורו האופייני הוא בעל תיבת הילוכים בת 5-6 הילוכים.
באופן מובן, גם משקלו של האנדורו הוא מעט גבוה מזה של אופנועי המוטוקרוס. לא פעם משתמשים היצרנים באופנועי המוטוקרוס שלהם כבסיס. עליו הם יוסיפו את האביזרים שמחייב החוק וייצרו את אופנועי האנדורו שלהם.
#בארץ
אם אופנועי מוטוקרוס אסורים ביבוא לישראל, אופנועי האנדורו מורשים בייבוא לארץ והם אף זוכים לפופולריות רבה.
בנוסף לכך, בארץ גם מתקיימת מאז 1999 ליגת מרוצים מסודרת לאופנועי אנדורו. הליגה הזו מקיימת סבב מרוצים, בזה אחר זה, בכל רחבי הארץ.
הנה הקשוחים שבאופנועי האנדורו - Hard Enduro:
https://youtu.be/8U2YXo5xhKc
רוכבי אנדורו צעירים לומדים (עברית):
https://youtu.be/5roqIalXvpw
טיול דקאר במרוקו על אופנועי אנדורו:
https://youtu.be/urmFCtd7SiQ
אופנוען אנדורו צעיר שהוא אלוף (עברית):
https://youtu.be/A2PcGVk69xo
השוואת אופנועי אנדורו:
https://youtu.be/s-pAR_16f84
ואופנוע אנדורו למתחילים (עברית):
https://youtu.be/DC2esdcE030
מי היה פעלולן האופנועים הגדול?
פעלולן האופנועים איבל קניבל (Evel Knievel), או איוול קניוול, היה מגדולי פעלולני האופנועים בסגנון הפריסטייל ומי שהתפרסם בפעלולים המסוכנים והנועזים שנהג לבצע אל מול כלי תקשורת רבים ולעיני כל אמריקה והעולם כולו.
קניבל, לא אוכל אדם אלא שם של בן אדם, היה חובב אמיתי של פעילות אקסטרים ופרסום. איש שהולך עד הסוף עם מה שהוא אוהב לעשות ומוכן לסכן את עצמו עד מוות, כדי לזכות בעוד ועוד תהילה והערצה.
וזו לא רק שלא איחרה לבוא, היא גם הפכה אותו לכוכב ובעיני דור שלם של צעירים גם לאייקון של גבורה ואומץ לב, דוגמה חיה של איש חובב אקסטרים. קיצוני, אמיץ ואדם שמתפקד הכי טוב כשהוא על הקצה, בלבוש מוחצן בו נהג להתהדר ועם אופנוע בצבוע בצבעי הדגל האמריקאי.
כבר מהתחלה איבל זיהה ומצא שהוא מתפקד היטב ודווקא כשהוא עובר את גבולות האומץ. האמת היא שהוא החל בפעלולים הללו בגיל מאוחר יחסית, אחרי שנכשל בעבודות בחברת ביטוח וניהול סוכנות למכירת אופנועים. לאחר שניסה להתחרות במרוצי מוטוקרוס והשיג תוצאות די בינוניות, הוא החליט שירוויח יותר אם יפנה לתחום הפעלולים.
כשהחל מתפרסם בפעלוליו הנועזים. על אף ההתרסקויות והכשלונות שלו לא פעם, בפעלולים שהלהיבו את הדמיון, הוא נהג תמיד לנסות לבצע אותם שוב, אל מול המצלמות, ובצורה עוד יותר נועזת ומפחידה.
הוא נודע בתרגילים מטורפים, כמו הקפיצה עם אופנוע, מעל שורה של 10 אוטובוסים, בתוך איצטדיון. או קפיצה מפורסמת אחרת, בה זינק באוויר למרחק רב ומעל מזרקת המים המפורסמת בלאס וגאס.
ילדי שנות ה-60 העריצו אותו וראו בו גיבור אמריקאי. הוא נכנס להיכל התהילה של תחום כלי הרכב הדו גלגליים בארה"ב ונחשב עד היום מנכסי צאן הברזל של התרבות האמריקאית.
אגב, איבל קניבל תמיד חלם לקפוץ מעל הגרנד קניון, אבל היה זה דווקא רובי קניבל, בנו, שביצע את הפעלול הזה ב-1999, עת זינק עם אופנועו, מעל קטע צר של הקניון ולמרחק של 69 מטרים.
רובי שבר שיא עולם לקפיצה למרחק על גבי אופנוע 500 סמ"ק, והגיע למהירות של כמעט 130 קילומטרים לשעה בנסיעה על גבי שיפוע. שדרני החדשות של תחנת הטלוויזיה פוקס הודיעו שאילו היה נכשל, הוא היה צונח אל מותו מגובה של 762 מטרים.
הנה סיפורו של איבל קניבל והצעצועים ששווקו למעריציו:
https://youtu.be/bJiJJUhs62U
קפיצת האופנוע ב-1975:
https://youtu.be/ywiqmD3j8xc
הקפיצה מעל 13 אוטובוסים באצטדיון וומבלי:
https://youtu.be/BJHol4wwGIo
התאונה המפורסמת בסיזרס פאלאס:
https://youtu.be/XX2XUESyXsI
הקפיצה על טיל אל נהר הנחשים:
https://youtu.be/2p1khN1xyBw
תיאור הקפיצה:
https://youtu.be/-toCdPlXd6I
תיאור הקפיצה בדיעבד:
https://youtu.be/Pghl2U0wVIw
הבן רובי קניבל שממשיך את דרכו ומגשים את חלומו של אביו לקפוץ מעל הגרנד קניון:
https://youtu.be/8SMr7XN9NBc
ומבחר מקפיצותיו המיתולוגיות של קניבל:
https://youtu.be/0CBpQnGMgaE
פעלולן האופנועים איבל קניבל (Evel Knievel), או איוול קניוול, היה מגדולי פעלולני האופנועים בסגנון הפריסטייל ומי שהתפרסם בפעלולים המסוכנים והנועזים שנהג לבצע אל מול כלי תקשורת רבים ולעיני כל אמריקה והעולם כולו.
קניבל, לא אוכל אדם אלא שם של בן אדם, היה חובב אמיתי של פעילות אקסטרים ופרסום. איש שהולך עד הסוף עם מה שהוא אוהב לעשות ומוכן לסכן את עצמו עד מוות, כדי לזכות בעוד ועוד תהילה והערצה.
וזו לא רק שלא איחרה לבוא, היא גם הפכה אותו לכוכב ובעיני דור שלם של צעירים גם לאייקון של גבורה ואומץ לב, דוגמה חיה של איש חובב אקסטרים. קיצוני, אמיץ ואדם שמתפקד הכי טוב כשהוא על הקצה, בלבוש מוחצן בו נהג להתהדר ועם אופנוע בצבוע בצבעי הדגל האמריקאי.
כבר מהתחלה איבל זיהה ומצא שהוא מתפקד היטב ודווקא כשהוא עובר את גבולות האומץ. האמת היא שהוא החל בפעלולים הללו בגיל מאוחר יחסית, אחרי שנכשל בעבודות בחברת ביטוח וניהול סוכנות למכירת אופנועים. לאחר שניסה להתחרות במרוצי מוטוקרוס והשיג תוצאות די בינוניות, הוא החליט שירוויח יותר אם יפנה לתחום הפעלולים.
כשהחל מתפרסם בפעלוליו הנועזים. על אף ההתרסקויות והכשלונות שלו לא פעם, בפעלולים שהלהיבו את הדמיון, הוא נהג תמיד לנסות לבצע אותם שוב, אל מול המצלמות, ובצורה עוד יותר נועזת ומפחידה.
הוא נודע בתרגילים מטורפים, כמו הקפיצה עם אופנוע, מעל שורה של 10 אוטובוסים, בתוך איצטדיון. או קפיצה מפורסמת אחרת, בה זינק באוויר למרחק רב ומעל מזרקת המים המפורסמת בלאס וגאס.
ילדי שנות ה-60 העריצו אותו וראו בו גיבור אמריקאי. הוא נכנס להיכל התהילה של תחום כלי הרכב הדו גלגליים בארה"ב ונחשב עד היום מנכסי צאן הברזל של התרבות האמריקאית.
אגב, איבל קניבל תמיד חלם לקפוץ מעל הגרנד קניון, אבל היה זה דווקא רובי קניבל, בנו, שביצע את הפעלול הזה ב-1999, עת זינק עם אופנועו, מעל קטע צר של הקניון ולמרחק של 69 מטרים.
רובי שבר שיא עולם לקפיצה למרחק על גבי אופנוע 500 סמ"ק, והגיע למהירות של כמעט 130 קילומטרים לשעה בנסיעה על גבי שיפוע. שדרני החדשות של תחנת הטלוויזיה פוקס הודיעו שאילו היה נכשל, הוא היה צונח אל מותו מגובה של 762 מטרים.
הנה סיפורו של איבל קניבל והצעצועים ששווקו למעריציו:
https://youtu.be/bJiJJUhs62U
קפיצת האופנוע ב-1975:
https://youtu.be/ywiqmD3j8xc
הקפיצה מעל 13 אוטובוסים באצטדיון וומבלי:
https://youtu.be/BJHol4wwGIo
התאונה המפורסמת בסיזרס פאלאס:
https://youtu.be/XX2XUESyXsI
הקפיצה על טיל אל נהר הנחשים:
https://youtu.be/2p1khN1xyBw
תיאור הקפיצה:
https://youtu.be/-toCdPlXd6I
תיאור הקפיצה בדיעבד:
https://youtu.be/Pghl2U0wVIw
הבן רובי קניבל שממשיך את דרכו ומגשים את חלומו של אביו לקפוץ מעל הגרנד קניון:
https://youtu.be/8SMr7XN9NBc
ומבחר מקפיצותיו המיתולוגיות של קניבל:
https://youtu.be/0CBpQnGMgaE