» «
כיסא אדום וכחול
מהו כיסא אדום וכחול של ריטפלד?



לפעמים כשאתה פוגש רעיון גדול, ההתרשמות היא כה גדולה עד שאתה עושה מאמצים גדולים להפוך אותו לחלק מהאמנות שלך ולנכס אותה באופן כלשהו לעצמך. זה בדיוק מה שקרה להולנדי חריט ריטפלד, מעצב מוכשר שב-1917 עיצב כיסא בסגנון תלת ממדי, ברוח קבוצת הדה סטיל, שבה הפך לחבר.

למעשה, "כיסא ריטפלד" היה אחד הניסיונות הראשונים לעצב רהיטים ברוח התנועה והכיסא היה פורץ דרך.

אבל הכיסא, שנבנה אז בצבעים שחור, לבן ואפור, עתיד היה להשתנות בצבעיו. זה קרה לאחר שחברי הדה-סטיל, שעליהם נמנה הצייר ההולנדי פיט מונדריאן, החליטו על עיצוב בצבעי היסוד בלבד. גם ריטפלד וגם מונדריאן, עתידים היו לחולל מיני מהפכה בעיצוב ובציור המופשט. אצל הציירים ייקרא הסגנון בשם "מופשט גאומטרי".

ריטפלד, מעצב ואדריכל מוכשר, ישנה ברוח הרעיונות החדשים של הקבוצה את צבעיו של הכיסא שיצר, לצבעי היסוד. כך הפך הכיסא הכהה ל"כיסא אדום וכחול" (Red and Blue Chair) הנודע. מבלי משים יצר ריטפלד אייקון שייכנס לנצח לתולדות עיצוב הרהיטים ויהפוך לפריט הכי מוכר שעיצב.

אמנם הצבעים החדשים שיקבל "כיסא ריטפלד", היו זהים לצבעי היסוד, שבהם השתמש מונדריאן בציוריו. אבל את הכיסא יצר המעצב מקווים ומישורים שאין ביניהם חפיפה במרחב. זהו כיסא שנוצר מעץ צבוע, כשכל צורת קו בו צבועה שחור, כמו בציוריו של מונדריאן. הקודקודים שהם בעלי צורה חתוכה, זכו לצבע צהוב וממש כמו בציורי מונדריאן זכו המישורים לצבעי היסוד הנותרים: המושב כחול והמשענת אדומה.

אחת ההברקות של ריטפלד, שבזכותן נכנס להיכל התהילה, היא בכך שהצליח להסתיר את התלת-ממד, באמצעות צורות שיוצרות לכיסא תחושה של משטח גאומטרי טהור, בעל אופי ציורי, דו ממדי.

ריטפלד גם יצר רכיב לחיבור רכיבי העץ האורכיים שבכיסא. המחבר הזה מבוסס על מחברי עץ נסתרים והוא היה חדשני מאד לזמנו. הוא שימש כדי לחבר את החלקים הארוכים מבלי שיחתכו אחד את השני במישור זהה. המחבר פורץ הדרך זכה מאז לכינוי "מחבר ריטפלד".

על אף שאת "כיסא אדום כחול" המקורי, שיצר ריטפלד, שומרים ומציגים מעת לעת בתערוכות שונות, לא מייצרים אותו באופן מסחרי ותעשייתי. בשנת 2008 הוא כמעט ונעלם לעד, כשפרצה שריפה ענקית בעת שהוצג בתערוכה באוניברסיטת דלפט. הבניין שנשרף חרב כולו, אבל כבאי אמיץ הצליח לחלץ ממנו את הכיסא שהפך להיסטוריה, הכיסא היחידי והמקורי שיצר ריטפלד - "הכיסא אדום כחול".


הנה כיסא אדום וכחול:

https://youtu.be/VocMPhETkdM


הוא מושפע מסגנונו של הצייר המודרני המופשט מונדריאן:

http://youtu.be/Nx-fCt_jftQ


קישוט לקיר בצורת כיסא אדום וכחול:

https://youtu.be/1f1-J41VH7k


מצגת וידאו על הכיסא המונדריאני:

https://youtu.be/HvtVHjLbUy4


תנועת הדה-סטיל:

https://youtu.be/UOSvUfbPHpY


כך יוצרים לבד את הכיסא האדום וכחול:

https://youtu.be/YYSJUKKS-58
בית ריטפלד שרדר
מה הקשר בין בית שרדר למונדריאן?



בית ריטפלד שרדר (Rietveld Schröder House) הוא בית בסגנון האופייני של מונדריאן, אבל לא תוכנן על ידו. הבית נבנה בעיירה ההולנדית אוטרכט והוא גרסה אדריכלית לסגנונו של מונדריאן. גם ריטפלד, האדריכל שתכנן את הבית, וגם מונדריאן, היו חברים בקבוצת העיצוב "דה-סטיל" ומכאן הדמיון.

הבית הוא כמובן תלת ממדי, אבל גם בו רואים את הצורה המוכרת של קווים ומישורים בצבעי יסוד ובזוויות ישרות. תכנן אותו האדריכל ההולנדי חריט ריטפלד ב-1924, בהזמנת טרוס שרדר (Truus Schröder), לקוחה שהזמינה את הבית לה ולילדיה.

בקשתה של שרדר הייתה שהבית יהיה עד כמה שאפשר ללא קירות פנימיים. ריטפלד נענה לה והבית בנוי כשבניגוד לקומת הקרקע הרגילה, על 3 חדרי השינה שבה, בקומתו השניה אין מחיצות פנימיות כלל. החלל הפתוח שמחליף בו את אוסף החדרים הסטטיים שהיו אופיינים לבתים של אותם ימים, הוא רעיון נדיר בשנות ה-20 של המאה הקודמת.

ריטפלד, אגב, נענה לבקשת בעלת הבית והתקין בקומה השנייה מערכת של לוחות נעים ומסתובבים, שמאפשרת להפוך את החלל הפתוח לעוד 3 חדרי שינה וסלון. הוא הגדיל עוד יותר ואיפשר יצירה של צירופי מחיצות שונים, המאפשרים לשחק עם פיצול החלל וליצור בו חוויות שונות ומגוונות.

בחזית הבית נראה הקולאז' הצבעוני האופייני לסגנון הדה סטיל, אלא שכאן הוא מורכב ממישורים דו-ממדיים, המשתלבים עם קווים חד-ממדיים המנותקים בכוונה מהם וזה מזה. המשטחים בו צבועים בלבן ואפור, המסגרות והמשקופים בשחור ומרכיבים מסוימים נצבעו בצבעי יסוד. כך מתמזגות באופן יפה גם מרפסות הבית.

בניין זה הוא מהבניינים היחידים שנבנו בסגנון הדה סטיל ולבטח הדוגמה המוכרת ביותר של אדריכלות בסגנון זה. לא רק לתשבחות הוא זכה, אלא גם לביקורת על השינוי שהוא מייצג, ביחס לאדריכלות השמרנית של זמנו. הרי בית ריטפלד הוא חלק מטור בתים אחיד ושמרני והוא מנוגד לאופיו לחלוטין. לא נעשה בו אפילו ניסיון קלוש להשתלב עם האדריכלות שמסביבו. בגבו הוא מחובר למבנה רגיל והניגוד ביניהם צורם גם היום.

אם אתם מגיעים לאוטרכט, ראו אותו בכתובת Prinshendriklaan 50ª. לאחר מותה של טרוס שרדר ב-1985 הוא שוקם ומשמש היום כמוזיאון וכאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. את המימון להפיכתו למוזיאון, אגב, תרמה הקהילה היהודית של אוטרכט. זאת לאות תודה על שבסמוך אליו נתנו תושבי העיר מחסה למשפחה יהודית, מפני הנאצים.


הנה סיפורו של הבית ויוצרו:

https://youtu.be/zyZZktZgamI


סקירת הבית על פי התכניות המקוריות:

https://youtu.be/txCG4mbCbck


גם הריהוט והעיצוב הפנימי מושפעים מתנועת הדה סטיל:

https://youtu.be/kf8WdLNuTj0


הבית מושפע מסגנונו של הצייר המודרני המופשט מונדריאן:

http://youtu.be/Nx-fCt_jftQ


בואו לביקור עם מדריך הולנדי:

https://youtu.be/r0tvx6rA1os


הנה תנועת הדה-סטיל:

https://youtu.be/UOSvUfbPHpY
דה סטייל
מהי התנועה האמנותית דֶה סְטֶיל?



תנועת דֶה סְטֶיל (De Stijl) היא תנועה אמנותית הולנדית, שעסקה בתחומים אמנותיים כמו ציור, עיצוב, אמנות ואדריכלות.

מרכזה של תנועת הדה-סטיל בהולנד והיא נולדה בשנות ה-20 של המאה ה-20. חברי הקבוצה ניסו ליצור אידאל של הרמוניה וסדר. מטרתם הייתה ליצור אמנות מופשטת וטהורה, תוך מאמץ לצמצם כל עצם מצוייר עד לצורה ולצבע הטהור שלו.

כך הם ניסחו, למשל, עקרונות שצמצמו באמנותם רק לשימוש בקווים אנכיים ואופקיים ותוך שימוש בצבעי היסוד בלבד: אדום, כחול, צהוב, לבן ושחור.

במקום את הנפח והמאסה, הדגישו חברי הקבוצה את הקו והמישור העצמאיים במרחב. הם חתרו להרמוניה אוניברסלית שנובעת מחוקיות רציונלית, בעלת היגיון מתמטי ומצומצמת, ללא כל פרט וקישוט.

הם גם קשרו בין קווים וצבעים, שהיו לרוב כאלה: קו אופקי נטה להיות אצלם כחול, כקו האופק שבים, קו אנכי - צהוב, כמו קרני השמש המגיעות בניצב לאדמה, אדום כצבע מיוחד ושחור ולבן כצבעים נייטרליים שמשמשים ככלי קומפוזיציה. שיטה זו נקראה הניאו-פלסטיציזם וניסח אותה מונדריאן.
היא הכילה קומפוזיציות לא-סימטריות שבהן הקו האנכי מווה יסוד מפעיל, בעוד הקו האופקי הוא יסוד סביל.

בין אמני הדה סטיל בלטו הצייר פיט מונדריאן, שהיה האמן הידוע מביניהם, וחריט ריטבלד, המעצב והאדריכל הנודע, שהציג את הפרשנות התלת-ממדית לרעיונות ה'דה סטיל'.

עקרונות תנועת הדה סטיל השפיעו רבות על אמנויות העיצוב בהמשך המאה ה-20. במיוחד הושפעו ממנה אדריכלים מאסכולת הבאוהאוס ומי שנמנו בהמשך על הסגנון הבינלאומי, שהתפתח ממנו.

מקור השם הוא מהולנדית, בה "דה סטיל" פירושו 'הסגנון'.


הנה תנועת הדה-סטיל:

https://youtu.be/UOSvUfbPHpY


סיפורה של תנועת הדה סטיל:

https://youtu.be/zyZZktZgamI


סקירת בית שרודר והתנועה שברוחה עוצב:

https://youtu.be/U6YWn5gKt90


כיסא אדום וכחול - יצירה נוספת ברוח הדה סטיל:

https://youtu.be/VocMPhETkdM


שניהם מושפעים מסגנונו של הצייר המודרני המופשט מונדריאן:

http://youtu.be/Nx-fCt_jftQ
מונדריאן
מהן התבניות הגיאומטריות של פיט מונדריאן?



הוא היה מהאמנים החשובים ביותר בציור המופשט ובמודרניזם. קראו לו פיט מונדריאן (Piet Mondrian) והוא הותיר מעל 1,500 עבודות ואחת לא גמורה.

בשנת 1905 והוא בן 33, ביקר הצייר ההולנדי פיט מונדריאן בתערוכה של ואן גוך, שהשפיעה עליו מאוד. בהמשך הוא הושפע מהפוביזם ומהקוביזם של פיקאסו. תערוכה של פיקאסו השפיעה עליו מאוד והוא החל ללמוד לעומק את הרעיונות והטכניקות הקוביסטיות. בהדרגה החל מונדריאן, ממש כמו הקוביסטים, לתת קדימות בציוריו לצבע על פני הרישום, הפרטים וההבעה.

בהמשך הותיר מונדריאן ביצירותיו רק צורות גאומטריות שונות על הבד, עם מעט צבעים שמדגישים אותן. כמקובל באמנות המופשטת הוא נתן להם שמות במספרים או בתיאורים יבשים של צבע וצורה. לבסוף החל מונדריאן לצייר ריבועים ומלבנים צבעוניים ובכך השלים את המעבר אל הציור המופשט ואל המודרניזם של המאה ה-20, שהוא עתיד להיות מהאמנים החשובים בו.

מונדריאן נחשב לאחד החשובים בתת-סגנון שנקרא "מופשט גאומטרי", אבל דגל ברעיון חדש עוד יותר שלו קרא "ציור נאופלסטי". הציורים הניאופלסטיים של פיט מונדריאן התבססו על עקרונות של מבנה וחלל, ושל איזון ושיווי משקל.


הנה סיפורו ויצירותיו של מונדריאן:

https://youtu.be/dhv3_nGfETw


סרטון אנימציה שמתאר את התפתחות השיטה של מונדריאן:

https://youtu.be/iSCmWnIoRpI


כך הובילה האמנות המודרנית את מונדריאן לסגנונו המיוחד:

https://youtu.be/9fmiKOOvLUo


שחזור של חדר העבודה שלו:

https://youtu.be/xkq5jQhH0WE


מונדריאן הפך למשפיע בתרבות המודרנית ובדור היוטיוב זה יוצא מעניין, כמו בפרויקט הבא:

http://youtu.be/WVks2r3q4sE


והנה מסעדה במוזיאון ישראל שתוכננה בהשראת מונדיאן:

http://youtu.be/oIGFQEkjRrE


אנימציה ברוח עבודותיו:

https://youtu.be/CoVEmrHsfBk


וסרט תיעודי על האמן הגיאומטרי:

https://youtu.be/WDWzY95EEbA?long=yes

מופשט גאומטרי

צהוב-אדום-כחול
מהו הציור צהוב-אדום-כחול של קנדינסקי?



בשנת 1925 צייר קנדינסקי את אחד מציוריו המפורסמים "צהוב-אדום-כחול" (Yellow-Red-Blue) או "קומפוזיציה 4". כמו ציוריו האחרים, גם ציור זה הוא מופשט. בכל זאת יש הרואים בו מגדלור, למשל. האם אתם מזהים אותו?

ובכן, לא בטוח שקנדינסקי בכלל חשב על עצמים כמו מגדלור. הרי אין בציור המופשט כל חשיבות לדמויות, עצמים אמיתיים או לדימויים. במקומם חשובים בו דברים כמו צבע, צורה, קווים וקומפוזיציה. במקום ממשמעותם של הדברים חשוב בציור המופשט האופן שבו כל אלה מונחים על הקנווס, בד הציור, ומחוברים זה לזה.

כמו בכל ציור מופשט, יש גם בציור הזה של קנדינסקי תהליך של השטחה. מה פירוש "השטחה" אתם שואלים... ובכן, במקום לנסות ולתאר עומק או פרספקטיבה בציור, במקום לייצר מעברי אור וצל הדרגתיים, מעדיף קנדינסקי לשרטט ולצייר צורות ולמלא משטחי צבע. במקום דמויות משמשים כאן צורות, קווים, משיכות מכחול וכתמי צבע.


הנה הציור המפורסם "צהוב-אדום-כחול" באנימציה:

https://youtu.be/YwQTF1mlfW8


צהוב-אדום-כחול בתלת ממד:

https://youtu.be/wcWoZmvvXoI


ועוד מציוריו של קנדינסקי:

https://youtu.be/H62BRsqEruE


מהמופשט הזה יש גם פאזל:

https://youtu.be/vsxN1f9tthA
קנדינסקי
כיצד יצר קנדינסקי את מהפכת הציור המופשט?



ואסילי קנדינסקי הוא אחד מהציירים המפורסמים במאה ה-20 ומפורצי הדרך בציור המופשט. קנדינסקי העמיד כערך העליון באמנות את יכולתו של האמן לבטא באמצעות אמנותו את הרגש. תחושות, אווירה והרמוניה חזותית החליפו אצלו את המראה הברור של הדברים, הממשי, ריאליסטי.

בציוריו הוא יצר הפשטה של הנוף לצורות נטולות משמעות וחופשיות. כלומר, הציורים שלו שאבו השראה מהצורות שבטבע, אך הוא העלים מהם את היכולת לזהותם כדברים ראליסטיים, ממשיים, מהעולם האמיתי (או בשפת האמנות, הוא הוריד את הפיגורטיביות שלהם).

ציוריו השתנו לאורך השנים, מציורים מלאי הבעה, ציורי עצים ונוף מלאי צבע לכיוון של ציורים מופשטים בנושאים לא ברורים, שהצופה בהן יכול וצריך לדמיין את מה שנראה על הבד. בעבודותיו של קנדינסקי ישנן צורות גאומטריות ברורות כמו ריבועים, משולשים, עיגולים וכדומה (כמיטב סגנון "המופשט הגאומטרי" שעליו הוא נמנה), ולצידן גופים מופשטים ולא ברורים, שקצת מזכירים יצורים מיקרוסקופיים.

קנדינסקי לא נתן שמות לציוריו. להיפך, בכדי לנתק את הציורים ממקור ההשפעה הוויזואלי שלהן ולהשאיר אותם כחיבור ויזואלי של מרכיבים שונים, הוא כינה את ציוריו בשם הטכני 'קומפוזיציות' (חיבורים).

הוא החל כאמן רוסי, אך עבר לגרמניה ולימד בבית הספר באוהאוס לאמנות ולארכיטקטורה, עד לסגירתו בידי הנאצים ב-1933, כשהם עלו לשלטון. אז עבר קנדינסקי לצרפת ועל אף שסגנונו המופשט לא היה מקובל בפאריס של אותם הימים, הוא המשיך ליצור בה עד יום מותו ב-1944.


הנה תולדות חייו של קנדינסקי:

http://youtu.be/_-H42hoR0-s


הנה הוא מצייר בשנת 1926:

http://youtu.be/sEN4ZUIlfv4


והנה מציוריו הגדולים, החל מציורי הנוף ועד לציורים המופשטים בסגנון המוכר של קנדינסקי:

http://youtu.be/z3E2tZzDxCo


הנה סרטון אנימציה ברוחו:

http://youtu.be/aMiiKLyIR88


עבודותיו:

http://youtu.be/H62BRsqEruE


והנה סרט ארוך של עבודות ואסילי קנדינסקי:

http://youtu.be/aqD7JhB3Sj4?long=yes
קזימר מלביץ'
איך הפך הריבוע השחור את מלביץ' לגדול האמנות המופשטת ובכל זאת הוא מת עני?



אחת הטרגדיות האמנותיות בתולדות האמנות היא זו של קזימר מלביץ' הרוסי. מלביץ' הוא הממציא את האמנות המופשטת וחשיבותו באמנות המודרנית לא קטנה משל פיקאסו, אך הוא מת בעוני וללא הערכה, לאחר שלא עמד בדרישות המשטר הקומוניסטי ולצייר אמנות מגוייסת, ריאליסטית, שהיא ההיפך מאמנות מופשטת, שבה כה האמין.

למעשה, סיפורו הטרגי של מלביץ' הוא טרגדיה של רדיפה ורמיסה של אמן דגול ופורץ דרך, בידי השלטון הקומוניסטי הרודני של ברית המועצות, עד לחיסולו הפיזי והאמנותי.

מלביץ' היה צייר מודרניסטי "רגיל" שצייר בסגנון "מופשט גאומטרי", שבו הצורות הגאומטריות עומדות במרכז. המהפך בחייו של מי שיהיה גאון ההפשטה התחיל בשנת 1915. בתערוכה בשם "0,10" הציג מלביץ' את הציור המהפכני "ריבוע שחור על רקע לבן". בציור הופיע רק ריבוע שחור על רקע לבן. לאחר שניטרלו את ההערות הציניות, הגיעו המבקרים למסקנה שמלביץ' הצליח להגיע בו להפשטה מוחלטת שמעולם לא נראתה באמנות עד אז.

הציור הזה היה רעידת אדמה. כמו האסלה של מרסל דושאן או המוסיקה הדודקפונית של שנברג, גם הוא שבר מסורות אמנותיות בנות אלפי שנים. מלביץ' הפך לרגע לכוכב עולמי בשמי האמנות ויצא לעבוד בחו"ל. שלוש שנים אחר כך, הוא הרחיק עוד יותר, בסדרת עבודות שנקראה "לבן על לבן", שבה הוא טען שהגיע לקצה יכולת הצבע. הוא ויתר לחלוטין על התיאור של האובייקט המצויר, כדי להשיג את התמצית שלו. לסגנון החדש קרא "סופרמטיזם" והבהיר שמטרתו לבחון את החיים על ידי העברת התחושה האמנותית הטהורה. במילותיו הוא "צורות שנבנות משום דבר"...

העתיד היה שלו ונראה היה שמלביץ' יזכה לחשיבות עצומה באמנות של המאה ה-20. אך מזלו עתיד היה להתהפך. בשנת 1927, לאחר הישגים ניכרים בעולם, נקרא מלביץ לחזור לברית המועצות. זה היה עידן שבו פוליטיקאים סובייטים התנגדו לאמנות מודרנית. משחזר מלביץ' למולדתו, הוא נדרש לשנות את סגנונו. במקום לפתח את האמנות המופשטת ולהוביל בגאוניותו את הזרם המהפכני שלו, נאלץ מלביץ' לציית לדרישות השלטון ולצייר איכרים ועובדי משק בסגנון הריאליזם הסוציאליסטי..

לטווח ארוך לא הצליח מלביץ' הגאה להתאים את עצמו לרוח הזו. הוא הלך ונדחק לעוני ובדידות קשים. בשנת 1935 הוא מת חסר-כל וללא שמץ מהכבוד המגיע לו כאחד האמנים הדגולים של העידן המודרני.


הנה סרטון על היצירה המהפכנית של קזימיר מלביץ' - "ריבוע שחור על רקע לבן":

http://youtu.be/cBBJYKhZvw0


דיון על הציור המפורסם:

http://youtu.be/lYy1z0DFxeU


סרטון אנימציה ברוח הסופרמטיזם:

http://youtu.be/oJrMKpNgJQ0


פרויקט של עירית פתח תקווה שמפרגן למורשת מלביץ' ובמיוחד למשולש, הריבוע והעיגול שבהם ראה את המרכיבים החשובים ביצירה:

http://youtu.be/qQEoXMJuBhA
ויקטור וסרלי
מהן האשליות של האמן ויקטור וסרלי?



ויקטור וסרלי (Victor Vasarely) הוא אמן שנודע בציורים הגיאומטריים המופשטים שלו, בצבע ובשחור-לבן, שמשתמשים באשליות אופטיות בכדי לעניין את המתבונן.

למעשה, וסרלי הוא מראשוני וממוביליה החשובים של תנועת ה"אופ-ארט" - סגנון אמנות העוסק באומנות אופטית, סוג של אמנות חזותית, בעיקר בתחום הציור, העושה שימוש באשליות אופטיות. בציוריו הוא יצר אפקטים מרתקים כמו תחושת תנועה שנוצרה כתוצאה מאשליות אופטיות שיצר, או צורות שמתקדמות ונסוגות, בזכות צבעים וצורות מחושבים היטב.

בזכות הישגיו החלוציים של וסרלי, במיוחד בשילוב אשליות אופטיות באמנות, הפכו אותו לאחד האמנים המובילים והמוכרים במאה ה-20.

כבר בשנות ה-30 עסק ויקטור וסרלי, אמן הונגרי שהיגר אז לצרפת, בציור גאומטרי. זאת בהשפעת האמנים קזימיר מלביץ' ופייט מונדריאן - החשובים בזרם המודרני של הציור המופשט גאומטרי. בסדרת הציורים "הרלקינים וזברות" שצייר אז בשחור לבן בלבד, הוא צמצם את הצורות לדגמים שחוזרים על עצמם ובכך יוצרים אשליה של תנועה.

עד שנות ה-50, הבשילו רעיונותיו והוא התמקד ברעיון ליצור אמנות דמוקרטית יותר. החזון שלו היה להפוך את האובייקט האמנותי לדמוקרטי ונגיש לכולם, שכן וסרלי סרב להשאיר את ההנאה מאמנות רק למבינים ולמומחים וגרס שגם להמונים יש זכות ליהנות מאמנות. הוא פרסם אז גילוי דעת, שזכה לשם "המניפסט הצהוב", שבו הציג את האמנות האופטית שלו כ"אמנות חדשה של צורות וצבעים מכניסטיים, שנגזרו על פי סטנדרטים קבועים".

במניפסט הוא הטעים במילים "האמנות של מחר תהיה אוצר לכולם או שתחדל להתקיים." בהמשך הוסיף "זה עצוב לעזוב ערכים ישנים לטובת חדשים מהם. אבל מצבנו השתנה והאתיקה שלנו, כמו גם האסתטיקה, זקוקות לשינוי. המיתוס של היחיד תם והגיע הזמן לשכפול ולהתרחבות".


מעבודותיו של וסרלי:

https://youtu.be/6AkiLQb7eQY


בואו לתערוכה שלו בציריך:

https://youtu.be/PpLTAG9IOQE


אמן משחזר את העבודה המפורסמת שלו "בו 1879":

https://youtu.be/TbNVeBqrayk


עבודות אופ ארט מפורסמות של ויקטור וסרלי ואחרים:

https://youtu.be/Lk2j7lJcGCU


עבודות אנימציה שנעשו על ידי בנו על יצירותיו של וסרלי:

https://youtu.be/ny1C-O37PCY


וסרט תיעודי קצר על הקשר בין סגנונות הפופ ארט והאופ ארט:

https://youtu.be/KV-z4chw7i4?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.