שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
לאיזה מטוס יש את יחס ההפלות של מטוסים הטוב בהיסטוריה?
אמנם המסרשמיט Bf 109 זכה לשם של אלוף ההפלות העולמי. באמתחתו יש כ-15,000 מטוסי אויב שהופלו, אבל אין הוכחות לכך, בעיקר מכיוון שמפקדות חיל האוויר הגרמני שניהלו את המסמכים שבהם צויינו ההפלות נכתשו בהפצצות בנות הברית.
המסרשמיט גם סבל מיחס הפלות קשה ביותר. מרבית המטוסים הללו הופלו בעצמם.
נראה שיש לו יריב חזק ולא צפוי ועוד מהצד השני של המתרס. שם כל הרישומים נשמרו ושם היחס בין ההפלות של המטוס להפלות שהנחילו טייסיו לאויב הוא מדהים.
מדובר ב-F6F הלקט (Grumman F6F hellcat) שהטיסו האמריקאים אל מול הטייסים היפנים ובכללם טייסי הקמיקזה. אירוני לחשוב שעוד טרם עברו הטייסים המתאבדים לעולמם, הם פגשו, עדיין בעולם הזה, את "חתול הגיהנום" האווירי שהפיל אותם כמו זבובים.
ה-F6F hellcat היה מטוס של הצי האמריקאי, מטוס שפותח ויוצר במהירות, כמעט בחופזה, במהלך המלחמה. הפיתוח והייצור שלו היו כמעט הכי מהירים באותה תקופה. מפעלי גרומן ייצרו במהירות אדירה, במהלך המלחמה, לא פחות מ-1,600 מטוסים כאלה.
זה היה נס, חשבו אז, אם המטוס הזה יהיה טוב. איש לא ציפה שהוא יהיה מעולה.
עד כמה מעולה? - טייסיו של הגרומן F6F הפילו לא פחות מ-5,163 מטוסים של היפנים. היחס בין ההפלות שלו למספר ה"הלקטים" שנפלו הוא נהדר, אם אפשר לכתוב דבר כזה על מלחמה כזו - רק 270 מטוסי F6F נפלו במלחמה נגד הצבא היפני. במילים פשוטות - ביחס הפלות של 19 ל-1, הופלו ממנו כ-5% לעומת ההפלות שלו עצמו את מטוסי האויב היפנים.
אגב, המטוס האלוף הזה לא היה בדיוק מטוס קרב מה"רגילים". מדובר היה במטוס של הצי האמריקאי, אבל על זה כבר בפעם אחרת.
הנה סיפורו של המטוס שהפך לאלוף ההפלות ההיסטורי ובכלל לא היה מטוס קרב (עברית):
https://youtu.be/9ptBuWl0YjA
מעט הסברים על ה"חתול":
https://youtu.be/UwJa-dIeeHI
וההלקט שהופיע בזירה במהלך המלחמה והבריק:
https://youtu.be/7cYJjKSrQos
איזו מהפכה עשה מטוס הבואינג 707?
הבואינג 707 (Boeing 707) נולד בשנות ה-50 והיה מטוס מהפכני. המטוס הזה פתח את עידן הסילון בתעופה האזרחית. עידן הסילון הזה נראה ונשמע טוב. הוא היה מטוס חזק ושקט ביחס למטוסים בתקופתו, כמעט ולא היו בו רעידות והוא נחשב בטוח ונעים להפליא.
152 הנוסעים שטסו בו בכל טיסה, היו לחלק מאותה תקופה חדשה, שבה ניתן לפתע לחצות את האוקינוס האטלנטי, ללא חנייה ועם מגוון גדול של פינוקים שטיסות לא הציעו בעבר. בתקופה הזו גם יוולד הכינוי "חוג הסילון" לעשירים המרבים לטוס.
חברת בואינג החלה לפתח אותו כבר משנת 1952. בתחילה נולד אב טיפוס למטוס נוסעים סילוני בעל 4 מנועים ובהמשך הוא הפך למספר עצום של מטוסים מסחריים ומוצלחים מאד. מרבית חברות התעופה הטובות בעולם הזמינו אותו די מהר ועולם התעופה נתן קפיצה נחשונית בתוך שנים אחדות. השמיים, תרתי משמע, היו הגבול.
עם השנים פיתחו גם חברת בואינג וגם מתחרותיה כמו איירבוס, מטוסי המשך מתקדמים, שה-707 היה הבסיס שלהם. בהדרגה יצאו מטוסי הבואינג 707 מהשירות וקיבלו תפקידים חדשים. חלק גדול מהם הפכו למטוסי שירות ומטוסים למשימות מיוחדות, כמו הטסת מעבורות החלל, מטוסי תידלוק צבאיים ועוד. ממשיכי ה-707 המיתולוגי ממלאים את השמיים בכל העולם.
בסך הכל יוצרו 1,011 יחידות של הבואינג 707, שרק מעטים מהם עדיין טסים.
הנה התנאים הנוחים והמפנקים שהביא הבואינג 707 לעולם התעופה:
https://youtu.be/bKqQgNZylLw
חברי צוות אוויר נזכרים בו בגעגוע:
https://youtu.be/Z1iOWJIdIRo
כך הוא הטיס את הנוסעים במהירות ונוחות לארצות רחוקות:
https://youtu.be/FUm9aG-xiBk
לכן אימצו אותו במהירות כל חברות התעופה:
https://youtu.be/BnBmBFAsOXA
איך נלחם הלפיד המעופף בחיל האוויר הגרמני?
המטוס שכונה "הלפיד המעופף" (Havoc A20) היה אחד הפתרונות המרהיבים לבעייה הבריטית במהלך הקרב על בריטניה.
הימים ימי מלחמת העולם השנייה. המלחמה בעיצומה וחושך מוחלט שולט בשמיים, תרתי משמע. חיל האוויר הגרמני מפציץ ללא רחם את ערי בריטניה. היעילות שלו עצומה והוא פועל גם בטרור שמשפיע מוראלית על העם הבריטי, בעיקר בלילות, כשהראות מוגבלת ומשמיים הוא מצניח אינספור פצצות וטונות של אימה.
צ'רצ'יל יקרא לזה בנאום מפורסם "הקרב על בריטניה".
ההתלבטות עצומה. האויב בלתי נראה והפצצות איומות. אבל הבריטים עתידים למצאוא לזה פתרון מבריק. הם יקחו מטוס קרב ויהפכו אותו למגלה מפציצים ואז ל"לפיד מעופף" שמאיר בעוצמה ומשמיד את המסנוורים.
סיפורנו מתחיל בתקופה קשה במלחמת העולם השנייה. הבריטים התקשו ליירט את המפציצים הגרמנים וידעו שהם חייבים למצוא פתרון.
והוא אכן נמצא. מהנדסי חיל האוויר של הוד מלכותה הבינו שהפתרון נמצא בבעיית הראייה הלקויה בלילה. הם לקחו מטוסי תקיפה אמריקאים קלים, מדגם A-20 האבוק (Havoc) והפכו אותם למכונות מלחמה ייחודיות. הם ציידו אותם באנטנות מכ"ם ומכשירי קשר משוכללים והחרטום השקוף שלהם הוחלף בזרקור ענקי, פרוג'קטור בעוצמה של 2.7 גיגה-קנדלה שנועד לסנוור את טייסי האויב ולהפוך את הלילה ליום.
מכאן ואילך החלו מטוסי ה"האבוק" להמריא בזוגות או שלשות, כשהם מוקפים במטוסי קרב נוספים של בריטניה. הם הוכוונו על ידי הבקרה הקרקעית לאזורי תקיפת המפציצים הגרמנים וכאשר הללו החלו להגיע, ה"לפידים" יפעילו את המכ"ם בכדי לאתר אותם, יתקרבו אליהם בחסות החשיכה, כמה שרק יוכלו, וברגע המכריע הם ידליקו את הזרקור המסנוור ויתקפו.
מכשירי הקשר על מטוסי ההאבוק והתקנת התאורה, עם הזרקורים המטורפים שלהם, הביאה לכך שהם יאירו בעוצמה אדירה על המטוסים הגרמנים, יזמנו בקשר את מטוסי הקרב והללו יפילו אותם כמו במטווח, עם מטען הפצצות האדיר שלהם, הרבה לפני שהם יגיעו אל מעל ערי בריטניה.
עדויות הטייסים הגרמנים תיארו את המתקפות הללו כמשהו שדמה ל"שפריץ של אש" מהגיהנום.
הגרמנים, תודה ששאלתם, לא ויתרו בקלות. הם שינו די מהר טקטיקה ושלחו מפציצים בקבוצות גדולות יותר. זה הקטין את מספר גיחות ההפצצה שהם הצליחו להוציא ונתן זמן לבריטים למצוא פתרונות טכנולוגיים נוספים ולהתכונן לשלב הבא, בו יורחק האיום לחלוטין.
כך ניצלו הבריטים את היצירתיות, את התחכום הטכנולוגי שלהם ואת אומץ לבם של לוחמי חיל האוויר המלכותי והצליחו להדוף את האיום הנאצי על עריהם. הוא עוד ישוב בדמות טילים איומים, אבל זה כבר בתגית "V2".
הנה סיפורו של הלפיד המעופף והמכ"מ שהדליקו לו אור:
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
ה"לפיד" היחיד שעדיין טס מתוך ה-7,000 שיוצרו:
https://youtu.be/aswDENkU1No
וסקירה עליו במוזיאון:
https://youtu.be/Y3Ju1hpdLGE
מהו המטוס הראשון ששבר את מחסום הקול?
מטוס X-15 התפרסם כמטוס הראשון ששבר את מחסום הקול. ה-X15 היה מטוס רקטי ששימש כמטוס ניסוי. הייתה לו טכנולוגיה של טיל והוא אף יצא 13 פעם לכיוון החלל. באחת הפעמים יצא המטוס אל מחוץ לגבולות ה-100 קילומטרים שפירושם יציאה רשמית לחלל.
X15 פותח כמטוס ניסוי רקטי בשנת 1947 על ידי חברת נורת' אמריקן האמריקאית. הוא היה לאבן דרך בהמשך בתכנונם של מטוסים וחלליות ותרומתו למחקר התעופה המתקדם היא גדולה. כמו רבים מההישגים בתחום התעופה והטילים, השתמשו גם בפיתוח ה-X15 בטכנולוגיה שמקורה בפיתוחים של הגרמנים בזמן מלחמת העולם השנייה.
הנה סרטון על הטיסה המהירה ביותר אי-פעם:
https://youtu.be/OHD1FE1ADPo
ועוד מהטיסה המהירה בתולדות האדם:
http://youtu.be/Lr5pvwDZvNU
איך המציאו האחים רייט את המטוס האמיתי הראשון?
ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.
קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".
טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.
ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.
ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.
הנה צמד בוני האופניים שנצחו את כל המהנדסים והממציאים המשכילים (עברית):
https://youtu.be/qNsom4J7zjQ
על כתפי נפילים הם עמדו בטיסה בקיטי הוק (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
האם זה היה ככה? (עברית)
https://youtu.be/SpGmRAfA_xE
הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:
https://youtu.be/vvRBNuOr6OI
סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:
http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk
האחים הממציאים עם האווירון:
http://youtu.be/q3beVhDiyio
יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:
http://youtu.be/OUo34MpyCH0
כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:
http://youtu.be/ILxNvBbLTzU
ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:
http://youtu.be/iMhdksPFhCM
על התפתחות המטוסים אחריהם:
https://youtu.be/hrXDNtFjmoE
ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):
https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes
מה היה ענק הים של הווארד יוז?
גאון התעופה והקולנוען הווארד יוז הצליח לעשות שוב ושוב היסטוריה. עם החיבור המשונה שבין אהבתו לטייס, מכניקה וקולנוע ועם המון כסף שירש, הוא פיתח מטוסים מעולים וצילם סרטי קולנוע מרהיבים בטכנולוגיה שלהם.
ואז הגיע "ענק הים" (Spruce Goose), כינויו של מטוס ה-H-4 Hercules. הוא החליט לבנות את המטוס הגדול בעולם. זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה והצבא האמריקאי נזקק למטוס שיעביר חיילים וכלי רכב לאירופה. יוז הציע להם בדיוק את מה שרצו והם שילמו מקדמות בעין יפה.
אבל החלום של "ענק הים" הפך אצל יוז רודף-השלימות לאובססיה והוא רצה להציע לצבא האמריקאי את המטוס המדהים ביותר שיש. לכן התארך הפיתוח מאד ולא הסתיים מעולם. המטוס שהיה בנוי כולו מעץ לא הצליח להמריא אלא מעט וגם זה רק בטיסת הניסוי היחידה שביצע.
מתחריו של יוז בתחום התעופה האזרחית ניצלו את ההזדמנות לפגוע בו וגרמו לכך שהמימשל האמריקאי ישקול הליכים משפטיים נגדו. בשימועים שנערכו לו בסנאט האמריקאי ניסו מתנגדיו להפליל אותו ונכשלו.
אבל בזכות יושרו, תבונתו והערצת הציבור האמריקאי, יוז ניצל מההליכים הללו. אלא שמכאן הלך מצבו הנפשי והתדרדר. מאז לא ימשיך עוד גאון התעופה והיזם הנועז לייצר מטוסים. הוא הלך והסתגר בביתו ולא יצא ממנו עד מותו.
הסרט "הטייס" סיפר את סיפורו של יוז. באופן סמלי הוא החזיר אותו אל מסך הקולנוע, שנים רבות אחרי שמת. לאונרדו דה קפריו גילם בו את דמותו הקיצונית של יזם התעופה הנועז, שפרויקט חייו נכשל ובדומה לאיקרוס המיתולוגי, זה שקרבתו אל השמש הצניחה אותו אל מותו, הולך בסוף חייו ושוקע בתוך עצמו, מסתגר מהעולם לתמיד ומת.
הנה סיפורו של מטוס הענק הימי:
https://youtu.be/YWTk0Uflyk8
טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:
https://youtu.be/65_FeMUuCl0
והמטוס הימי העצום במוזיאון:
http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ
מהו המפציץ הרוסי האימתני טופולב ANT-20?
מטוס הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול ביותר שנבנה לפני מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן ונבנה על ידי אנדריי טופולב, מהנדס המפציצים הכבדים המצטיין של ברית המועצות. למטוס ה-ANT-20 היו לא פחות משמונה מנועים, שהניעו מכונת מלחמה כבדה וענקית.
הנה סרטונים אמיתיים של המפציץ טופולב ANT-20:
http://youtu.be/SARwg6kYOn8
והנה סרטונים נוספים של המפציץ הרוסי הענקי:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8
מה הפך את הציפור השחורה למטוס הסילון המהיר בהיסטוריה?
"הציפור השחורה" (Lockheed SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.
כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.
אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...
ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.
בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.
בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!
רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.
הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.
כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.
על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מצגת וידאו:
https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q
המחליף שלו (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:
https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes
והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:
https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes
במה התפרסם המטוס אנולה גיי?
אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.
כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.
הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:
http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s
סיפורו של המפציץ אנולה גיי:
http://youtu.be/AgxTPFWvHjU
ושיר פופ אלקטרוני שהוקדש לו על ידי להקת הפופ "Orchestral Manoeuvres In The Dark":
https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo

אמנם המסרשמיט Bf 109 זכה לשם של אלוף ההפלות העולמי. באמתחתו יש כ-15,000 מטוסי אויב שהופלו, אבל אין הוכחות לכך, בעיקר מכיוון שמפקדות חיל האוויר הגרמני שניהלו את המסמכים שבהם צויינו ההפלות נכתשו בהפצצות בנות הברית.
המסרשמיט גם סבל מיחס הפלות קשה ביותר. מרבית המטוסים הללו הופלו בעצמם.
נראה שיש לו יריב חזק ולא צפוי ועוד מהצד השני של המתרס. שם כל הרישומים נשמרו ושם היחס בין ההפלות של המטוס להפלות שהנחילו טייסיו לאויב הוא מדהים.
מדובר ב-F6F הלקט (Grumman F6F hellcat) שהטיסו האמריקאים אל מול הטייסים היפנים ובכללם טייסי הקמיקזה. אירוני לחשוב שעוד טרם עברו הטייסים המתאבדים לעולמם, הם פגשו, עדיין בעולם הזה, את "חתול הגיהנום" האווירי שהפיל אותם כמו זבובים.
ה-F6F hellcat היה מטוס של הצי האמריקאי, מטוס שפותח ויוצר במהירות, כמעט בחופזה, במהלך המלחמה. הפיתוח והייצור שלו היו כמעט הכי מהירים באותה תקופה. מפעלי גרומן ייצרו במהירות אדירה, במהלך המלחמה, לא פחות מ-1,600 מטוסים כאלה.
זה היה נס, חשבו אז, אם המטוס הזה יהיה טוב. איש לא ציפה שהוא יהיה מעולה.
עד כמה מעולה? - טייסיו של הגרומן F6F הפילו לא פחות מ-5,163 מטוסים של היפנים. היחס בין ההפלות שלו למספר ה"הלקטים" שנפלו הוא נהדר, אם אפשר לכתוב דבר כזה על מלחמה כזו - רק 270 מטוסי F6F נפלו במלחמה נגד הצבא היפני. במילים פשוטות - ביחס הפלות של 19 ל-1, הופלו ממנו כ-5% לעומת ההפלות שלו עצמו את מטוסי האויב היפנים.
אגב, המטוס האלוף הזה לא היה בדיוק מטוס קרב מה"רגילים". מדובר היה במטוס של הצי האמריקאי, אבל על זה כבר בפעם אחרת.
הנה סיפורו של המטוס שהפך לאלוף ההפלות ההיסטורי ובכלל לא היה מטוס קרב (עברית):
https://youtu.be/9ptBuWl0YjA
מעט הסברים על ה"חתול":
https://youtu.be/UwJa-dIeeHI
וההלקט שהופיע בזירה במהלך המלחמה והבריק:
https://youtu.be/7cYJjKSrQos

הבואינג 707 (Boeing 707) נולד בשנות ה-50 והיה מטוס מהפכני. המטוס הזה פתח את עידן הסילון בתעופה האזרחית. עידן הסילון הזה נראה ונשמע טוב. הוא היה מטוס חזק ושקט ביחס למטוסים בתקופתו, כמעט ולא היו בו רעידות והוא נחשב בטוח ונעים להפליא.
152 הנוסעים שטסו בו בכל טיסה, היו לחלק מאותה תקופה חדשה, שבה ניתן לפתע לחצות את האוקינוס האטלנטי, ללא חנייה ועם מגוון גדול של פינוקים שטיסות לא הציעו בעבר. בתקופה הזו גם יוולד הכינוי "חוג הסילון" לעשירים המרבים לטוס.
חברת בואינג החלה לפתח אותו כבר משנת 1952. בתחילה נולד אב טיפוס למטוס נוסעים סילוני בעל 4 מנועים ובהמשך הוא הפך למספר עצום של מטוסים מסחריים ומוצלחים מאד. מרבית חברות התעופה הטובות בעולם הזמינו אותו די מהר ועולם התעופה נתן קפיצה נחשונית בתוך שנים אחדות. השמיים, תרתי משמע, היו הגבול.
עם השנים פיתחו גם חברת בואינג וגם מתחרותיה כמו איירבוס, מטוסי המשך מתקדמים, שה-707 היה הבסיס שלהם. בהדרגה יצאו מטוסי הבואינג 707 מהשירות וקיבלו תפקידים חדשים. חלק גדול מהם הפכו למטוסי שירות ומטוסים למשימות מיוחדות, כמו הטסת מעבורות החלל, מטוסי תידלוק צבאיים ועוד. ממשיכי ה-707 המיתולוגי ממלאים את השמיים בכל העולם.
בסך הכל יוצרו 1,011 יחידות של הבואינג 707, שרק מעטים מהם עדיין טסים.
הנה התנאים הנוחים והמפנקים שהביא הבואינג 707 לעולם התעופה:
https://youtu.be/bKqQgNZylLw
חברי צוות אוויר נזכרים בו בגעגוע:
https://youtu.be/Z1iOWJIdIRo
כך הוא הטיס את הנוסעים במהירות ונוחות לארצות רחוקות:
https://youtu.be/FUm9aG-xiBk
לכן אימצו אותו במהירות כל חברות התעופה:
https://youtu.be/BnBmBFAsOXA

המטוס שכונה "הלפיד המעופף" (Havoc A20) היה אחד הפתרונות המרהיבים לבעייה הבריטית במהלך הקרב על בריטניה.
הימים ימי מלחמת העולם השנייה. המלחמה בעיצומה וחושך מוחלט שולט בשמיים, תרתי משמע. חיל האוויר הגרמני מפציץ ללא רחם את ערי בריטניה. היעילות שלו עצומה והוא פועל גם בטרור שמשפיע מוראלית על העם הבריטי, בעיקר בלילות, כשהראות מוגבלת ומשמיים הוא מצניח אינספור פצצות וטונות של אימה.
צ'רצ'יל יקרא לזה בנאום מפורסם "הקרב על בריטניה".
ההתלבטות עצומה. האויב בלתי נראה והפצצות איומות. אבל הבריטים עתידים למצאוא לזה פתרון מבריק. הם יקחו מטוס קרב ויהפכו אותו למגלה מפציצים ואז ל"לפיד מעופף" שמאיר בעוצמה ומשמיד את המסנוורים.
סיפורנו מתחיל בתקופה קשה במלחמת העולם השנייה. הבריטים התקשו ליירט את המפציצים הגרמנים וידעו שהם חייבים למצוא פתרון.
והוא אכן נמצא. מהנדסי חיל האוויר של הוד מלכותה הבינו שהפתרון נמצא בבעיית הראייה הלקויה בלילה. הם לקחו מטוסי תקיפה אמריקאים קלים, מדגם A-20 האבוק (Havoc) והפכו אותם למכונות מלחמה ייחודיות. הם ציידו אותם באנטנות מכ"ם ומכשירי קשר משוכללים והחרטום השקוף שלהם הוחלף בזרקור ענקי, פרוג'קטור בעוצמה של 2.7 גיגה-קנדלה שנועד לסנוור את טייסי האויב ולהפוך את הלילה ליום.
מכאן ואילך החלו מטוסי ה"האבוק" להמריא בזוגות או שלשות, כשהם מוקפים במטוסי קרב נוספים של בריטניה. הם הוכוונו על ידי הבקרה הקרקעית לאזורי תקיפת המפציצים הגרמנים וכאשר הללו החלו להגיע, ה"לפידים" יפעילו את המכ"ם בכדי לאתר אותם, יתקרבו אליהם בחסות החשיכה, כמה שרק יוכלו, וברגע המכריע הם ידליקו את הזרקור המסנוור ויתקפו.
מכשירי הקשר על מטוסי ההאבוק והתקנת התאורה, עם הזרקורים המטורפים שלהם, הביאה לכך שהם יאירו בעוצמה אדירה על המטוסים הגרמנים, יזמנו בקשר את מטוסי הקרב והללו יפילו אותם כמו במטווח, עם מטען הפצצות האדיר שלהם, הרבה לפני שהם יגיעו אל מעל ערי בריטניה.
עדויות הטייסים הגרמנים תיארו את המתקפות הללו כמשהו שדמה ל"שפריץ של אש" מהגיהנום.
הגרמנים, תודה ששאלתם, לא ויתרו בקלות. הם שינו די מהר טקטיקה ושלחו מפציצים בקבוצות גדולות יותר. זה הקטין את מספר גיחות ההפצצה שהם הצליחו להוציא ונתן זמן לבריטים למצוא פתרונות טכנולוגיים נוספים ולהתכונן לשלב הבא, בו יורחק האיום לחלוטין.
כך ניצלו הבריטים את היצירתיות, את התחכום הטכנולוגי שלהם ואת אומץ לבם של לוחמי חיל האוויר המלכותי והצליחו להדוף את האיום הנאצי על עריהם. הוא עוד ישוב בדמות טילים איומים, אבל זה כבר בתגית "V2".
הנה סיפורו של הלפיד המעופף והמכ"מ שהדליקו לו אור:
https://youtu.be/R1o8-PC0_CI
ה"לפיד" היחיד שעדיין טס מתוך ה-7,000 שיוצרו:
https://youtu.be/aswDENkU1No
וסקירה עליו במוזיאון:
https://youtu.be/Y3Ju1hpdLGE

מטוס X-15 התפרסם כמטוס הראשון ששבר את מחסום הקול. ה-X15 היה מטוס רקטי ששימש כמטוס ניסוי. הייתה לו טכנולוגיה של טיל והוא אף יצא 13 פעם לכיוון החלל. באחת הפעמים יצא המטוס אל מחוץ לגבולות ה-100 קילומטרים שפירושם יציאה רשמית לחלל.
X15 פותח כמטוס ניסוי רקטי בשנת 1947 על ידי חברת נורת' אמריקן האמריקאית. הוא היה לאבן דרך בהמשך בתכנונם של מטוסים וחלליות ותרומתו למחקר התעופה המתקדם היא גדולה. כמו רבים מההישגים בתחום התעופה והטילים, השתמשו גם בפיתוח ה-X15 בטכנולוגיה שמקורה בפיתוחים של הגרמנים בזמן מלחמת העולם השנייה.
הנה סרטון על הטיסה המהירה ביותר אי-פעם:
https://youtu.be/OHD1FE1ADPo
ועוד מהטיסה המהירה בתולדות האדם:
http://youtu.be/Lr5pvwDZvNU
מטוסים מפורסמים

ב-17 בדצמבר 1903 החלו שני אחים בארצות הברית להריץ מכונה מוזרה בשדה והיא התרוממה באוויר. 12 שניות אחר-כך היא נחתה על האדמה. זה אולי נראה סתמי אבל זה היה רגע מהפכני וחשוב לטכנולוגיה העולמית ולבני האדם בכלל.
קצת קשה להאמין אבל לפני פחות מ-150 שנה לא היו מטוסים בעולם. צמד האחים רייט, אורוויל ווילבור, שני יצרני אופניים שלא סיימו אפילו תיכון, המציאו את המטוס הראשון בעולם, שהם כינו ה"פלייר 1".
טיסתם הראשונה נמשכה רק שניות, אבל בעקבותיה התפתח עולם התעופה במהירות מדהימה. אם רוצים לדייק, הם לא המציאו את המטוס. זה פשוט שהטכנולוגיה שלהם הבשילה ועשתה את הצעד המשמעותי בנושא. אבל הם התבססו על פיתוחים והמצאות של ממציאים שקדמו להם, כמו קלמנט אדר הצרפתי ואפילו לאונרדו דה וינצ'י שתכנן עוד בתקופת הרנסנס מטוסים מעופפים.
ההשפעה של המטוסים על התרבות העולמית ועל ההיסטוריה מאז היא עצומה. אם פעם היו יוצאים למלחמות על גבי סוסים, הרי שבתוך מאה אחת הפכו המלחמות להרסניות הרבה יותר, בגלל היכולת להשתמש במטוסים כדי להגיע לכל מקום ולגרום להרס רב ולנזק מכריע לאויב. אך גם איכות חייהם של בני האדם השתנתה בזכות המטוסים - חופשות ונסיעות לחו"ל נעשו פשוטות, מהירות וזולות מאי-פעם ואנשים רואים עולים וזוכים להכיר אנשים ותרבויות מכל קצוות הגלובוס.
ואגב, את ה"פלייר 1", המטוס הראשון, המקורי של האחים רייט, ניתן לראות היום במוזיאון התעופה והחלל הלאומי בבירה האמריקאית וושינגטון.
הנה צמד בוני האופניים שנצחו את כל המהנדסים והממציאים המשכילים (עברית):
https://youtu.be/qNsom4J7zjQ
על כתפי נפילים הם עמדו בטיסה בקיטי הוק (עברית):
https://youtu.be/TpXh3x7lB_E
האם זה היה ככה? (עברית)
https://youtu.be/SpGmRAfA_xE
הגאונות של שני יצרני האופניים שהעלו את העולם לאוויר:
https://youtu.be/vvRBNuOr6OI
סרטון על האחים רייט והיום ההיסטורי ההוא:
http://youtu.be/Yjccw9o1Pwk
האחים הממציאים עם האווירון:
http://youtu.be/q3beVhDiyio
יש בצדק מי שמטילים ספק בכך שההמצאה שייכת רק להם:
http://youtu.be/OUo34MpyCH0
כמה דברים על האחים המפורסמים של עולם התעופה:
http://youtu.be/ILxNvBbLTzU
ואכן, היו עוד נסיונות לפניהם, שלא ממש הצליחו.. הנה כמה מהם, עד לאחים רייט:
http://youtu.be/iMhdksPFhCM
על התפתחות המטוסים אחריהם:
https://youtu.be/hrXDNtFjmoE
ותכנית חינוכית על חלוצי האווירון והמטוס, האחים רייט (עברית):
https://youtu.be/SPG4ehi-SvM?long=yes

גאון התעופה והקולנוען הווארד יוז הצליח לעשות שוב ושוב היסטוריה. עם החיבור המשונה שבין אהבתו לטייס, מכניקה וקולנוע ועם המון כסף שירש, הוא פיתח מטוסים מעולים וצילם סרטי קולנוע מרהיבים בטכנולוגיה שלהם.
ואז הגיע "ענק הים" (Spruce Goose), כינויו של מטוס ה-H-4 Hercules. הוא החליט לבנות את המטוס הגדול בעולם. זה היה בזמן מלחמת העולם השנייה והצבא האמריקאי נזקק למטוס שיעביר חיילים וכלי רכב לאירופה. יוז הציע להם בדיוק את מה שרצו והם שילמו מקדמות בעין יפה.
אבל החלום של "ענק הים" הפך אצל יוז רודף-השלימות לאובססיה והוא רצה להציע לצבא האמריקאי את המטוס המדהים ביותר שיש. לכן התארך הפיתוח מאד ולא הסתיים מעולם. המטוס שהיה בנוי כולו מעץ לא הצליח להמריא אלא מעט וגם זה רק בטיסת הניסוי היחידה שביצע.
מתחריו של יוז בתחום התעופה האזרחית ניצלו את ההזדמנות לפגוע בו וגרמו לכך שהמימשל האמריקאי ישקול הליכים משפטיים נגדו. בשימועים שנערכו לו בסנאט האמריקאי ניסו מתנגדיו להפליל אותו ונכשלו.
אבל בזכות יושרו, תבונתו והערצת הציבור האמריקאי, יוז ניצל מההליכים הללו. אלא שמכאן הלך מצבו הנפשי והתדרדר. מאז לא ימשיך עוד גאון התעופה והיזם הנועז לייצר מטוסים. הוא הלך והסתגר בביתו ולא יצא ממנו עד מותו.
הסרט "הטייס" סיפר את סיפורו של יוז. באופן סמלי הוא החזיר אותו אל מסך הקולנוע, שנים רבות אחרי שמת. לאונרדו דה קפריו גילם בו את דמותו הקיצונית של יזם התעופה הנועז, שפרויקט חייו נכשל ובדומה לאיקרוס המיתולוגי, זה שקרבתו אל השמש הצניחה אותו אל מותו, הולך בסוף חייו ושוקע בתוך עצמו, מסתגר מהעולם לתמיד ומת.
הנה סיפורו של מטוס הענק הימי:
https://youtu.be/YWTk0Uflyk8
טיסתו היחידה של מטוס הענק יוז H-4 הרקולס:
https://youtu.be/65_FeMUuCl0
והמטוס הימי העצום במוזיאון:
http://youtu.be/ScFvMQB_-YQ

מטוס הטופולב ANT-20 הרוסי היה המטוס הגדול ביותר שנבנה לפני מלחמת העולם השנייה. הוא תוכנן ונבנה על ידי אנדריי טופולב, מהנדס המפציצים הכבדים המצטיין של ברית המועצות. למטוס ה-ANT-20 היו לא פחות משמונה מנועים, שהניעו מכונת מלחמה כבדה וענקית.
הנה סרטונים אמיתיים של המפציץ טופולב ANT-20:
http://youtu.be/SARwg6kYOn8
והנה סרטונים נוספים של המפציץ הרוסי הענקי:
http://youtu.be/8QLpyNT3lB8

"הציפור השחורה" (Lockheed SR-71 Blackbird) הוא מטוס ביון על-קולי שפותח על ידי חברת "לוקהיד" האמריקאית בתחילת המלחמה הקרה, פיתוח סודי לגמרי, של מה שיהפוך לסמל של מהירות, קידמה טכנולוגית ויופי. הוא פעל משנת 1964 ועד 1990 והיה המטוס החמקן האמריקאי הראשון בהיסטוריה.
כמטוס ביון, ריגול, שימשו מערכות המודיעין והצילום המתקדמות של "הציפור" לאיסוף של מודיעין חזותי חשוב. מצלמות אופטיות ומערכות מכ"ם משוכללות לתקופתן הפכו אותו למכונת הריגול הטובה ביותר בעולם.
אבל מהרגע הראשון היה "הציפור השחורה" גם המטוס המהיר בעולם ולא רק בין מטוסי הריגול. מאז ועד היום הוא טס במהירויות עצומות, שאין להן מתחרים. עד היום אין עדיין מטוס המאיים על מעמדו זה והוא מחזיק בשיא המהירות למטוס מאוייש: 3,529 קילומטרים לשעה. את טיסותיו הוא ביצע במהירות של מאך 3 ובמהירויות של 3,300 קילומטרים לשעה. עם מהירות של מאך 3 לא פלא שמעולם לא הופל מטוס SR71...
ואכן, הוא היה יחודי בתחומים נוספים. מנועיו האדירים וגוף המטוס שפותח מסגסוגת טיטניום שהגיבה באופן חכם לגבהים שונים, אפשרו לו להגיע גם לשיאי המהירות ולהתעלות על כל מקביליו, אך גם לטוס בקביעות בטיסות מגביהות טוס, שהגיעו לגובה של 24 קילומטרים, גובה האטמוספרה.
בעזרת שני מנועיו, שיכולים היו לדחוף אנייית נוסעים גדולה ללא בעיות, יכול היה "הציפור השחורה" לטוס לא רק במהירויות הללו, אלא גם לטווח טיסה של 6500 קילומטרים. גם מבנו הצר היקשה על היכולת להפילו ויכולת התדלוק האווירי שלו אפשרה לו להמשיך במשימות אוויר ללא הפסקה. אפילו הדלק שהניע את מנועיו היה יחודי ופוטנציאל האש שבו קטן משמעותית מדלק סילוני רגיל.
בשנות שירותו, מילא "הציפור השחורה" משימות ריגול מגוונות וסיפק לצבא ארצות הברית מודיעין איכותי חשוב, לפני מבצעים צבאיים ואחריהם. לאורך שנות פעילותו של המטוס שוגרו נגדו מאות טילים נגד מטוסים ונעשו ניסיונות רבים ליירטו. הם מעולם לא הוכתרו בהצלחה ואף "ציפור שחורה" לא הופל או נפגע כך!
רק מטוסי המיג הסובייטיים הם שהצליחו להינעל על מטוס הציפור המהירה והשחורה הזו. הם הביסו אותו בלי להפילו, בכך שהוכיחו שהם יכולים להפילו, על אף מהירותו המטורפת. כך יצא שגם אפשרויות ההפלה וגם העלויות המטורפות שלו הכריעו.
הציפור השחורה הוחלפה בלווייני הריגול - הזולים יותר, קלים לשיגור ומחוסנים מהפלות.
כך יצאה "הציפור השחורה" משימוש כבר בשנות ה-90. הצורך במטוס ביון מתקדם ועדכני הורגש זה מכבר. לוקהיד מרטין מפתחת כיום את מטוס הריגול העל-קולי SR-72, שאמור להגיע למהירות כפולה של 6 מאך, כ-7,300 קמ"ש. הוא מיועד להיות פעיל רק בסביבות שנת 2030, אם כי לעתים נראה שבעולם של לוויינים צבאיים מצויידים היטב ומטוסים רב-משימתיים הוא פשוט מיותר.
על עלייתה ונפילתה של הציפור השחורה (בעברית):
https://youtu.be/IYEopK6zLrY
מצגת וידאו:
https://youtu.be/tO_dYEAXg7Q
המחליף שלו (בעברית):
https://youtu.be/ftOgaYeySRQ
סרטון תיעודי על הסודות של הציפור השחורה:
https://youtu.be/th-RoJBP0Vs?long=yes
והציפור השחורה לעומת אויביה ומתחריה:
https://youtu.be/OBVmYi7mkZM?long=yes

אנולה גיי (Enola Gay) היה השם של מטוס חיל האוויר האמריקני שממנו הטילה ארה"ב את פצצת האטום "ילד קטן" על העיר הירושימה ביפאן. זה קרה ב-6 באוגוסט 1945, לפני סיום מלחמת העולם השנייה. בזכות התפקיד החשוב שמילא המפציץ הזה מסוג B-29, הפך שמו לכינוי להפצצות ההיסטוריות הללו בעצמן. המבצע נחשב זה שפתח תקופה חדשה בתולדות האנושות ולמעשה גם סיים את מלחמת העולם השנייה.
כיום מוצג אנולה גיי במוזיאון התעופה הסמית'סוניאן שבוושינגטון, בירת ארה"ב.
הנה סיפור ההפצצה הראשונה בהיסטוריה, שבוצעה על ידי אנולה גיי:
http://youtu.be/grW3GqGmELU?t=4m27s
סיפורו של המפציץ אנולה גיי:
http://youtu.be/AgxTPFWvHjU
ושיר פופ אלקטרוני שהוקדש לו על ידי להקת הפופ "Orchestral Manoeuvres In The Dark":
https://youtu.be/d5XJ2GiR6Bo
מהו מטוס הדמואזל?
דמואזל או דמוואזיל ("Demoiselle") בצרפתית "העלמה" או הרווקה, היה הכינוי שניתן למונופליין, מטוסו החד-כנפי של חלוץ התעופה הברזילאי אלברטו סאנטוס דומא. סנטוס שהיה מראשוני התעופה בפאריס, בא ממשפחה עשירה ובעלת מטעי הקפה מברזיל. את רוב הונו הוא השקיע בהמצאות תעופה והמונופליין דמוואזל היה יצירת הכתר שלו, לאחר שנטש את עולם ספינות האוויר ועבר למטוסים.
ה"עלמה" היה מטוס קל ובעל שלד עשוי במבוק ומחובר בכבלי מתכת. היה לו מנוע בעל 25 כוחות סוס, שסנטוס התקין בחוכמה במרכז הכנף. הבדיחה גרסה אז שהמטוס הצליח לטוס יפה במיוחד עם טייסים קלי משקל...
סאנטוס היה איש חזון שפיזר את תרשימי הדמואזיל חינם, כמו קוד פתוח של ימינו. כך הפך המטוס דמואזל למטוס הראשון שיוצר בכמה עשרות יחידות (עד אז כל מטוס יוצר כפריט בודד). מעריכים שיוצרו 50 מטוסי דמואזל מסחריים ועד היום מייצרים חובבי טיסה דגמים שמצליחים לטוס, של "העלמות" הדמואזליות..
הנה סרטון של הישגי סנטוס וגם של טיסתו במטוס דמואזל שבנה:
http://youtu.be/_8uLtRLjnYc
הנה דמואזל שהוטס בשנת 1952:
http://youtu.be/F5OrPQP4wO0
והנה גירסה חדשה למטוס הדמואזל של דה סנטוס:
http://youtu.be/x0QjMbUeMpw
והנה צילום מצד הכנף של טיסה של דמואזל מהדגם של סנטוס:
http://youtu.be/9V2S2tYidMU
דמואזל או דמוואזיל ("Demoiselle") בצרפתית "העלמה" או הרווקה, היה הכינוי שניתן למונופליין, מטוסו החד-כנפי של חלוץ התעופה הברזילאי אלברטו סאנטוס דומא. סנטוס שהיה מראשוני התעופה בפאריס, בא ממשפחה עשירה ובעלת מטעי הקפה מברזיל. את רוב הונו הוא השקיע בהמצאות תעופה והמונופליין דמוואזל היה יצירת הכתר שלו, לאחר שנטש את עולם ספינות האוויר ועבר למטוסים.
ה"עלמה" היה מטוס קל ובעל שלד עשוי במבוק ומחובר בכבלי מתכת. היה לו מנוע בעל 25 כוחות סוס, שסנטוס התקין בחוכמה במרכז הכנף. הבדיחה גרסה אז שהמטוס הצליח לטוס יפה במיוחד עם טייסים קלי משקל...
סאנטוס היה איש חזון שפיזר את תרשימי הדמואזיל חינם, כמו קוד פתוח של ימינו. כך הפך המטוס דמואזל למטוס הראשון שיוצר בכמה עשרות יחידות (עד אז כל מטוס יוצר כפריט בודד). מעריכים שיוצרו 50 מטוסי דמואזל מסחריים ועד היום מייצרים חובבי טיסה דגמים שמצליחים לטוס, של "העלמות" הדמואזליות..
הנה סרטון של הישגי סנטוס וגם של טיסתו במטוס דמואזל שבנה:
http://youtu.be/_8uLtRLjnYc
הנה דמואזל שהוטס בשנת 1952:
http://youtu.be/F5OrPQP4wO0
והנה גירסה חדשה למטוס הדמואזל של דה סנטוס:
http://youtu.be/x0QjMbUeMpw
והנה צילום מצד הכנף של טיסה של דמואזל מהדגם של סנטוס:
http://youtu.be/9V2S2tYidMU
מהו כלי התעופה הגדול ביותר שנבנה אי-פעם?
כלי הטיס הגדול ביותר בכל הזמנים היה ספינת האוויר הגרמנית "הינדנבורג" (Hindenburg). הצפלין הזה, 245 מטרים אורכו, היה באורך של 3 מטוסי נוסעים בני זמננו!
היה לצפלין הינדנבורג שלד מתכת פנימי, שתמך במבנה הענקי שלו, אך בקושי 70 נוסעים יכולים היו לטוס בו. כמו בספינה ששטה על הים, גם תא הנוסעים שלו הכיל גם תאים פרטיים לנוסעים וגם שטחים ציבוריים לצפייה על הנוף, לאוכל ולמפגש חברתי בין הנוסעים.
אבל גז המימן שהרים את ספינת האוויר הזו לשמיים, היה גם מרכיב דליק ומסוכן מדי. כשהוא נשרף, יצר הגז הרב, שאוחסן ב-16 מיכלי הגז של ספינת האוויר הנאצית, שריפה עצומה שהרגה רבים מהנוסעים.
לאחר שההינדנבורג התפוצצה וחלק גדול מנוסעיה נהרגו, לא נבנו והוטסו יותר ספינות-אוויר שכאלה.
הנה ספינת האוויר הינדנבורג ואסון השריפה האיומה שסימן את סוף עידן ספינות האוויר:
http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
גודלו ומשמעותו של הצפלין:
https://youtu.be/LyaYaFzSPac
סרט עם תוספת צבע של ההינדנבורג:
http://youtu.be/JSuR2IgnimA
המבנה של ההינדנבורג, גודלה העצום ומדוע היא התפוצצה?
https://youtu.be/VJy17qZmhjE?long=yes
ועידן ספינות האוויר שההינדבורג סיים:
https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?long=yes
כלי הטיס הגדול ביותר בכל הזמנים היה ספינת האוויר הגרמנית "הינדנבורג" (Hindenburg). הצפלין הזה, 245 מטרים אורכו, היה באורך של 3 מטוסי נוסעים בני זמננו!
היה לצפלין הינדנבורג שלד מתכת פנימי, שתמך במבנה הענקי שלו, אך בקושי 70 נוסעים יכולים היו לטוס בו. כמו בספינה ששטה על הים, גם תא הנוסעים שלו הכיל גם תאים פרטיים לנוסעים וגם שטחים ציבוריים לצפייה על הנוף, לאוכל ולמפגש חברתי בין הנוסעים.
אבל גז המימן שהרים את ספינת האוויר הזו לשמיים, היה גם מרכיב דליק ומסוכן מדי. כשהוא נשרף, יצר הגז הרב, שאוחסן ב-16 מיכלי הגז של ספינת האוויר הנאצית, שריפה עצומה שהרגה רבים מהנוסעים.
לאחר שההינדנבורג התפוצצה וחלק גדול מנוסעיה נהרגו, לא נבנו והוטסו יותר ספינות-אוויר שכאלה.
הנה ספינת האוויר הינדנבורג ואסון השריפה האיומה שסימן את סוף עידן ספינות האוויר:
http://youtu.be/CgWHbpMVQ1U
גודלו ומשמעותו של הצפלין:
https://youtu.be/LyaYaFzSPac
סרט עם תוספת צבע של ההינדנבורג:
http://youtu.be/JSuR2IgnimA
המבנה של ההינדנבורג, גודלה העצום ומדוע היא התפוצצה?
https://youtu.be/VJy17qZmhjE?long=yes
ועידן ספינות האוויר שההינדבורג סיים:
https://youtu.be/CgWHbpMVQ1U?long=yes
מהו מטוס הפנטום, רוח הרפאים של מטוסי הקרב?
מטוס הקרב פנטום (Phantom) הוא ללא ספק מטוס הקרב הכי ידוע בישראל של הרבע האחרון של המאה ה-20. אבל אולי יעניין אתכם לדעת שמדובר באחד המטוסים הנחשקים בדורו, מטוס שחולל סערה, גם אם הוא התולדה של 3 וחצי מטוסים קודמים בסדרת הפנטומים, ש"לא ממש התרוממו", אם לנקוט כפל משמעות קצת משונה אבל לא לגמרי בלתי מדויק.
מטוס הקרב הזה, ששמו הרשמי הוא F-4 פנטום (F-4 Phantom II) הוא מטוס קרב סילוני, על־קולי ובעל שני מושבים. פיתח אותו ג'ים מקדונל, במפעלי מקדונל דאגלס (Mcdonnell Douglas) וסיפק אותו לצי האמריקאי.
מקדונל רצה במטוס קרב רב משימתי, שיוכל לעשות הכל. שיהיה כשמו "רוח רפאים אווירית", אחת שתגיח מכל מקום לא צפוי ותדע לעשות כל כך הרבה דברים שהאויב לא יבין מה זה היצור הטכנולוגי הזה שתוקף אותו.
ואכן, הפנטום כשמו היה הוא. המנוע שלו היה מנוע סילון חזק ביותר וקל במיוחד. עם משקל של פרפר ועוצמה של בולדוזר, בפנטום היו לא אחד אלא שני מנועים כאלו. בזכותם יכול היה הפנטום גם להגיע לגובה רב במהירות עצומה, מה שאפשר לו לחסל מפציצים שמתקרבים ליעדי הצי וגם את מטוסי הקרב שליוו אותם.
היה לו גם מכ"מ חזק במיוחד, שיאפשר לו גילוי של מטרות רחוקות והוא היה דו מושבי. שני המושבים הכילו את הטייס ואת מפעיל המכ"מ, שהוא גם מי שמפעיל את מערכות הנשק שלו. הם הפכו את הפנטום ללוחם מדהים, אלוף בקרבות אוויר, שיכול לנהל קרב יעיל ואגרסיבי, בסביבת קרב לחוצה במיוחד.
בצי האמריקאי, שהזמין אותו במקור, ההתלהבות מהפנטום הייתה עצומה. אבל קנאת טייסים הביאה לכך שכל החילות רצו גם. הן חיל האוויר האמריקאי והן המארינס רצו פנטומים וקיבלו.
ה-F4 פאנטום 2 היה גם בעל כושר נשיאה מדהים של נשק וטילים. הוא הצטיין ביכולת פעולה בכל מזג אוויר ולטווח ארוך. ממשימות יירוט ועד למשימות תקיפה, הפצצות ביעדים צבאיים ואף הפצצות בעורף האויב, כמו גם משימות צילום ומודיעין, ירי טילים מהאוויר ועוד.
הפאנטום היה מגשים החלומות האווירי של אותם ימים. מעין אייפון אווירי נחשק שכולם עומדים בתור כדי לרכוש ממנו. הוא טס בשירות ארצות הברית מ-1960 עד 1996. בנוסף לצבא האמריקאי הפנטום שירת גם בחיילות אוויר של עוד 11 מדינות נוספות.
בסוף שנות ה-50 הוא שבר שיא גובה עולמי, כשטס לגובה של יותר מ-30 קילומטרים. שנתיים אחר כך שבר את מהירות חציית יבשת אמריקה העולמי וכך הוא המשיך ושבר שיאים. מלחמת וייטנאם גילתה חוסרים שונים וליקויים ביכולת הקרבית שלו, אל מול המיגים הסובייטיים. אך הוא שופר כל הזמן ופותחו מערכות נשק והגנה שאפשרו לו לשמור על היתרון הקרבי שלו.
חיל האוויר הישראלי השתמש בפנטומים, החל משנת 1969 ועד 2004. בצה"ל הם נקראו "קורנס", מושג שפירושו הוא פטיש כבד. במלחמת יום הכיפורים הפנטומים עשו עבודה מצוינת בבלימת המתקפה המשולבת של המצרים והסורים כנגד מדינת ישראל, אבל במקביל נפלו בהמוניהם, מפאת חולשתו אל מול טילי הקרקע אוויר שלא תוכנן לעמוד בפניהם.
גם במלחמת לבנון הראשונה היה להם תפקיד חשוב מאוד ביתרון של חיל האוויר ובהתקדמות של צה"ל למעמקי לבנון ובמלחמה זו כבר פותחו פתרונות הגנה מעולים כנגד טילי הקרקע אוויר של הסורים.
הנה סיפורו של מטוס הפנטום (עברית):
https://youtu.be/BXlkHczaqI0
סיפורו של הפנטום 2 באנגלית:
https://youtu.be/2dUE1jLDf9E
קרב מיתולוגי של הפנטומים של חיל האוויר נגד המיגים המצריים (עברית):
https://youtu.be/OhLJMnJANIM
פנטומים בווייטנאם:
https://youtu.be/dfrscGQKg2g
אגדה עם כנפיים:
https://youtu.be/4LSKE2lU0Lk
על טייס שהצליח להטיס פנטום ללא חרטום ולהנחיתו בניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):
https://youtu.be/daEt-KhS3xY
מאבקים מטורפים במיגים הסובייטים בווייטנאם:
https://youtu.be/iWJlsibySsY
שיר הלל לפנטום:
https://youtu.be/savLtW-HXDQ
וגם במשחקי מחשב הוא שד אווירי של ממש:
https://youtu.be/HNmm8CAqd-M
מטוס הקרב פנטום (Phantom) הוא ללא ספק מטוס הקרב הכי ידוע בישראל של הרבע האחרון של המאה ה-20. אבל אולי יעניין אתכם לדעת שמדובר באחד המטוסים הנחשקים בדורו, מטוס שחולל סערה, גם אם הוא התולדה של 3 וחצי מטוסים קודמים בסדרת הפנטומים, ש"לא ממש התרוממו", אם לנקוט כפל משמעות קצת משונה אבל לא לגמרי בלתי מדויק.
מטוס הקרב הזה, ששמו הרשמי הוא F-4 פנטום (F-4 Phantom II) הוא מטוס קרב סילוני, על־קולי ובעל שני מושבים. פיתח אותו ג'ים מקדונל, במפעלי מקדונל דאגלס (Mcdonnell Douglas) וסיפק אותו לצי האמריקאי.
מקדונל רצה במטוס קרב רב משימתי, שיוכל לעשות הכל. שיהיה כשמו "רוח רפאים אווירית", אחת שתגיח מכל מקום לא צפוי ותדע לעשות כל כך הרבה דברים שהאויב לא יבין מה זה היצור הטכנולוגי הזה שתוקף אותו.
ואכן, הפנטום כשמו היה הוא. המנוע שלו היה מנוע סילון חזק ביותר וקל במיוחד. עם משקל של פרפר ועוצמה של בולדוזר, בפנטום היו לא אחד אלא שני מנועים כאלו. בזכותם יכול היה הפנטום גם להגיע לגובה רב במהירות עצומה, מה שאפשר לו לחסל מפציצים שמתקרבים ליעדי הצי וגם את מטוסי הקרב שליוו אותם.
היה לו גם מכ"מ חזק במיוחד, שיאפשר לו גילוי של מטרות רחוקות והוא היה דו מושבי. שני המושבים הכילו את הטייס ואת מפעיל המכ"מ, שהוא גם מי שמפעיל את מערכות הנשק שלו. הם הפכו את הפנטום ללוחם מדהים, אלוף בקרבות אוויר, שיכול לנהל קרב יעיל ואגרסיבי, בסביבת קרב לחוצה במיוחד.
בצי האמריקאי, שהזמין אותו במקור, ההתלהבות מהפנטום הייתה עצומה. אבל קנאת טייסים הביאה לכך שכל החילות רצו גם. הן חיל האוויר האמריקאי והן המארינס רצו פנטומים וקיבלו.
ה-F4 פאנטום 2 היה גם בעל כושר נשיאה מדהים של נשק וטילים. הוא הצטיין ביכולת פעולה בכל מזג אוויר ולטווח ארוך. ממשימות יירוט ועד למשימות תקיפה, הפצצות ביעדים צבאיים ואף הפצצות בעורף האויב, כמו גם משימות צילום ומודיעין, ירי טילים מהאוויר ועוד.
הפאנטום היה מגשים החלומות האווירי של אותם ימים. מעין אייפון אווירי נחשק שכולם עומדים בתור כדי לרכוש ממנו. הוא טס בשירות ארצות הברית מ-1960 עד 1996. בנוסף לצבא האמריקאי הפנטום שירת גם בחיילות אוויר של עוד 11 מדינות נוספות.
בסוף שנות ה-50 הוא שבר שיא גובה עולמי, כשטס לגובה של יותר מ-30 קילומטרים. שנתיים אחר כך שבר את מהירות חציית יבשת אמריקה העולמי וכך הוא המשיך ושבר שיאים. מלחמת וייטנאם גילתה חוסרים שונים וליקויים ביכולת הקרבית שלו, אל מול המיגים הסובייטיים. אך הוא שופר כל הזמן ופותחו מערכות נשק והגנה שאפשרו לו לשמור על היתרון הקרבי שלו.
חיל האוויר הישראלי השתמש בפנטומים, החל משנת 1969 ועד 2004. בצה"ל הם נקראו "קורנס", מושג שפירושו הוא פטיש כבד. במלחמת יום הכיפורים הפנטומים עשו עבודה מצוינת בבלימת המתקפה המשולבת של המצרים והסורים כנגד מדינת ישראל, אבל במקביל נפלו בהמוניהם, מפאת חולשתו אל מול טילי הקרקע אוויר שלא תוכנן לעמוד בפניהם.
גם במלחמת לבנון הראשונה היה להם תפקיד חשוב מאוד ביתרון של חיל האוויר ובהתקדמות של צה"ל למעמקי לבנון ובמלחמה זו כבר פותחו פתרונות הגנה מעולים כנגד טילי הקרקע אוויר של הסורים.
הנה סיפורו של מטוס הפנטום (עברית):
https://youtu.be/BXlkHczaqI0
סיפורו של הפנטום 2 באנגלית:
https://youtu.be/2dUE1jLDf9E
קרב מיתולוגי של הפנטומים של חיל האוויר נגד המיגים המצריים (עברית):
https://youtu.be/OhLJMnJANIM
פנטומים בווייטנאם:
https://youtu.be/dfrscGQKg2g
אגדה עם כנפיים:
https://youtu.be/4LSKE2lU0Lk
על טייס שהצליח להטיס פנטום ללא חרטום ולהנחיתו בניגוד לחוקי האווירודינאוטיקה (עברית):
https://youtu.be/daEt-KhS3xY
מאבקים מטורפים במיגים הסובייטים בווייטנאם:
https://youtu.be/iWJlsibySsY
שיר הלל לפנטום:
https://youtu.be/savLtW-HXDQ
וגם במשחקי מחשב הוא שד אווירי של ממש:
https://youtu.be/HNmm8CAqd-M
