שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה היה שמיימי באמן מיכלאנג'לו?
מיכלאנג'לו (Michelangelo), או מיכאלאנג'לו, כונה על ידי בני דורו "האלוהי". היו שהצמידו לו את התואר "שמיימי". הוא נחשב לאחד מגדולי הפסלים בהיסטוריה, אולי הגדול שבהם. כדי ללמוד לפסל את גוף האדם, הרבה מיכאלאנג'לו לנתח גופות וללמוד את השרירים ומבנה הגוף האנושי לפרטיו. הגופות שניתח היו של עניים, שאוחסנו בבתי החולים ללא השגחה, עד לקבורה.
את פסליו הוא פיסל בפטיש ואיזמל והגיע לרמת דיוק שלא תאומן בפרטים. יכולתו לתאר כל איבר בגוף האנושי, כל נים בפניו וכל קפל בבגדים, הטכניקה שלו בבניית פרופורציות מושלמות - כל אלה הפכו אותו למייצג של אמנות הרנסאנס במובן הכי מופלא שלה.
מיכאלאנג'לו (או בשמו המלא: מיכאל אנג'לו די לודיבקו באונאררוטי סימוני) הוא אחד האמנים החשובים בהיסטוריה של האמנות. הוא פעל בתקופת הרנסנס. מיכאלאנג'לו היה צייר, פסל, משורר, מהנדס ואדריכל. השפעתו על בני זמנו ועל האמנות בכלל היתה גדולה מאד.
רבות מיצירותיו של מיכלאנג'לו, כגון הפסל דוד, משה, הפייטה של מריה וישו בוותיקן והפרסקאות בקפלה הסיסטינית ("בריאת העולם"), נחשבות מהחשובות שבאמנות העולמית.
הנה סיפור חייו של מיכלאנג'לו:
https://youtu.be/ML1PA_Dxa_M
הביוגרפיה של האמן מיכלאנג'לו:
http://youtu.be/qQ98sERHhto
ותכנית חינוכית על מיכאלאנג'לו (עברית):
https://youtu.be/ptvCKUA-l9I?long=yes
מיכלאנג'לו (Michelangelo), או מיכאלאנג'לו, כונה על ידי בני דורו "האלוהי". היו שהצמידו לו את התואר "שמיימי". הוא נחשב לאחד מגדולי הפסלים בהיסטוריה, אולי הגדול שבהם. כדי ללמוד לפסל את גוף האדם, הרבה מיכאלאנג'לו לנתח גופות וללמוד את השרירים ומבנה הגוף האנושי לפרטיו. הגופות שניתח היו של עניים, שאוחסנו בבתי החולים ללא השגחה, עד לקבורה.
את פסליו הוא פיסל בפטיש ואיזמל והגיע לרמת דיוק שלא תאומן בפרטים. יכולתו לתאר כל איבר בגוף האנושי, כל נים בפניו וכל קפל בבגדים, הטכניקה שלו בבניית פרופורציות מושלמות - כל אלה הפכו אותו למייצג של אמנות הרנסאנס במובן הכי מופלא שלה.
מיכאלאנג'לו (או בשמו המלא: מיכאל אנג'לו די לודיבקו באונאררוטי סימוני) הוא אחד האמנים החשובים בהיסטוריה של האמנות. הוא פעל בתקופת הרנסנס. מיכאלאנג'לו היה צייר, פסל, משורר, מהנדס ואדריכל. השפעתו על בני זמנו ועל האמנות בכלל היתה גדולה מאד.
רבות מיצירותיו של מיכלאנג'לו, כגון הפסל דוד, משה, הפייטה של מריה וישו בוותיקן והפרסקאות בקפלה הסיסטינית ("בריאת העולם"), נחשבות מהחשובות שבאמנות העולמית.
הנה סיפור חייו של מיכלאנג'לו:
https://youtu.be/ML1PA_Dxa_M
הביוגרפיה של האמן מיכלאנג'לו:
http://youtu.be/qQ98sERHhto
ותכנית חינוכית על מיכאלאנג'לו (עברית):
https://youtu.be/ptvCKUA-l9I?long=yes
מהו הפרסקו של בריאת האדם?
"בריאת האדם" (Creation of Man) הוא ציור של מיכלאנג'לו, מהאמנים הבולטים של תקופת הרנסאנס באיטליה. זהו אחד הציורים החשובים בתולדות האמנות. הציור הוא חלק מפרסקו - ציור קיר על טיח שעודו לח. בפרסקו הזה, שבקפלה הסיסטינית בוותיקן שברומא, נושאים שונים מספר בראשית ו"בריאת האדם" היא רק חלק קטן בו.
האלוהים מוצג בציור כאיש זקן ואנושי לחלוטין, בעל זקן לבן ועטוי בגלימה. אדם, שבצד שמאל של הציור, מוצג עירום לחלוטין וכמעט נוגע באצבעו של האל. העובדה שהידיים אינן נוגעות מעניקה מתח לציור ומשערים שהיא קשורה במזמור מימי הביניים, שבו ביקשו המאמינים שאצבעו של האל תעניק להם את כישרון הדיבור.
הנה סיפורם של בריאת האדם והקפלה הסיסטינית:
https://youtu.be/zrkuPpqgJkw
ניתוח ציור בריאת האדם באנגלית:
https://youtu.be/LfdT53zGQJM
ועוד על בריאת האדם שבקפלה הסיסטינית:
http://youtu.be/QVK04ORmKrE
"בריאת האדם" (Creation of Man) הוא ציור של מיכלאנג'לו, מהאמנים הבולטים של תקופת הרנסאנס באיטליה. זהו אחד הציורים החשובים בתולדות האמנות. הציור הוא חלק מפרסקו - ציור קיר על טיח שעודו לח. בפרסקו הזה, שבקפלה הסיסטינית בוותיקן שברומא, נושאים שונים מספר בראשית ו"בריאת האדם" היא רק חלק קטן בו.
האלוהים מוצג בציור כאיש זקן ואנושי לחלוטין, בעל זקן לבן ועטוי בגלימה. אדם, שבצד שמאל של הציור, מוצג עירום לחלוטין וכמעט נוגע באצבעו של האל. העובדה שהידיים אינן נוגעות מעניקה מתח לציור ומשערים שהיא קשורה במזמור מימי הביניים, שבו ביקשו המאמינים שאצבעו של האל תעניק להם את כישרון הדיבור.
הנה סיפורם של בריאת האדם והקפלה הסיסטינית:
https://youtu.be/zrkuPpqgJkw
ניתוח ציור בריאת האדם באנגלית:
https://youtu.be/LfdT53zGQJM
ועוד על בריאת האדם שבקפלה הסיסטינית:
http://youtu.be/QVK04ORmKrE
מה הסיפור של הפסל המפורסם "משה"?
הפסל המפורסם של מיכלאנג'לו, "משה", מציג את דמותו של משה רבנו. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, קצת אחרי שמיכאלאנג'לו פיסל את "דוד" המרהיב, בתקופת הרנסאנס. הוא עשוי שיש וגובהו 2.35 מטרים.
הפסל נועד להיות פריט אחד מרבים, בתוך מצבה מפוארת שהזמין ממיכלאנג'לו האפיפיור יוליוס השני, למצבתו שלו, אך לאחר מותו הוזמנה מצבה פשוטה יותר ו"משה" הפך לפסל החשוב מכולם.
פרט מעניין בפסל הוא הקרניים שיוצאות מראשו של משה רבנו בפסל. לא ברור מה הסיבה לקרניים הללו, אם כי יש חשד שהסיבה היא פסוק מספר שמות בתנ"ך, שתיאר את משה רבנו במילים "כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו" והתרגום השגוי שניתן למילה "קרן" כאיבר בגוף ולא כקרן אור. לא ברור אם זה הגורם לקרניים הללו, שכן מיכאלאנג'לו היה משכיל ובעל ידע רב בשפות וקשה להאמין שלקח את התרגום הזה בחשבון.
הנה סרטון של הפסל המפורסם:
http://youtu.be/ctU5BiMMXiI
ומדריך מספר על הפסל ויוצרו הדגול (עברית):
https://youtu.be/CyByB_X6sPw
הפסל המפורסם של מיכלאנג'לו, "משה", מציג את דמותו של משה רבנו. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, קצת אחרי שמיכאלאנג'לו פיסל את "דוד" המרהיב, בתקופת הרנסאנס. הוא עשוי שיש וגובהו 2.35 מטרים.
הפסל נועד להיות פריט אחד מרבים, בתוך מצבה מפוארת שהזמין ממיכלאנג'לו האפיפיור יוליוס השני, למצבתו שלו, אך לאחר מותו הוזמנה מצבה פשוטה יותר ו"משה" הפך לפסל החשוב מכולם.
פרט מעניין בפסל הוא הקרניים שיוצאות מראשו של משה רבנו בפסל. לא ברור מה הסיבה לקרניים הללו, אם כי יש חשד שהסיבה היא פסוק מספר שמות בתנ"ך, שתיאר את משה רבנו במילים "כִּי קָרַן עוֹר פָּנָיו" והתרגום השגוי שניתן למילה "קרן" כאיבר בגוף ולא כקרן אור. לא ברור אם זה הגורם לקרניים הללו, שכן מיכאלאנג'לו היה משכיל ובעל ידע רב בשפות וקשה להאמין שלקח את התרגום הזה בחשבון.
הנה סרטון של הפסל המפורסם:
http://youtu.be/ctU5BiMMXiI
ומדריך מספר על הפסל ויוצרו הדגול (עברית):
https://youtu.be/CyByB_X6sPw
איזה סוד יהודי טמן מיכלאנג'לו בציורי הבריאה?
"בריאת האדם" הוא ציור של מיכלאנג'לו, מהאמנים הבולטים של תקופת הרנסאנס באיטליה. זהו אחד הציורים החשובים בתולדות האמנות. הוא חלק מפרסקו - ציור קיר שמציירים על טיח כשהוא עדיין לח.
בפרסקו הזה, שנמצא בקפלה הסיסטינית בוותיקן שברומא, מה שיכול להיחשב כקודש הקודשים של הנצרות הקתולית בוותיקן, מצוירים נושאים שונים מספר בראשית.
ציור "בריאת האדם" הוא רק חלק קטן מהפרסקו רב הציורים שבמבנה המיוחד כל כך הזה.
האלוהים מוצג בציור כאיש זקן ואנושי לחלוטין, בעל זקן לבן ועטוי בגלימה. אדם, שבצד שמאל של הציור, מוצג עירום לחלוטין וכמעט נוגע באצבעו של האל. העובדה שהידיים אינן נוגעות מעניקה מתח לציור ומשערים שהיא קשורה במזמור מימי הביניים, שבו ביקשו המאמינים שאצבעו של האל תעניק להם את כישרון הדיבור.
אבל הסוד האמיתי שהגאון שתל בקפלה הסיסטינית מצוי בציור "אדם וחווה". בספר בראשית מעולם לא נכתב שאדם וחווה התפתו לאכול את התפוח האסור. שם נכתב בפירוש על "פרי".
אבל המתרגם הנוצרי של התנ"ך, אי-שם במאה ה-4 לספירה, תרגם למילה malus, שיש לה שתי משמעויות. מצד אחד פירושה "תפוח" ומצד שני היא גם קשורה ב"רע" (Evil). הוא ודאי אהב את כפל המשמעויות של המילה והכניסה בגדול אל תרגום ספר "בראשית" שבברית החדשה של הנצרות.
מיכלאנג'לו, אמן שלא פעם טמן ביצירותיו "הפתעות", מעין איסטר-אגס, ביצי פסחא של תקופתו, עשה זאת גם פה. בציור שכאן, במקום התפוח המקובל בנצרות הוא הכניס לידו של אדם תאנה דווקא.
הנה סיפור הסוד שבציור המפורסם:
https://youtu.be/-sYiW49wOuM
"בריאת האדם" הוא ציור של מיכלאנג'לו, מהאמנים הבולטים של תקופת הרנסאנס באיטליה. זהו אחד הציורים החשובים בתולדות האמנות. הוא חלק מפרסקו - ציור קיר שמציירים על טיח כשהוא עדיין לח.
בפרסקו הזה, שנמצא בקפלה הסיסטינית בוותיקן שברומא, מה שיכול להיחשב כקודש הקודשים של הנצרות הקתולית בוותיקן, מצוירים נושאים שונים מספר בראשית.
ציור "בריאת האדם" הוא רק חלק קטן מהפרסקו רב הציורים שבמבנה המיוחד כל כך הזה.
האלוהים מוצג בציור כאיש זקן ואנושי לחלוטין, בעל זקן לבן ועטוי בגלימה. אדם, שבצד שמאל של הציור, מוצג עירום לחלוטין וכמעט נוגע באצבעו של האל. העובדה שהידיים אינן נוגעות מעניקה מתח לציור ומשערים שהיא קשורה במזמור מימי הביניים, שבו ביקשו המאמינים שאצבעו של האל תעניק להם את כישרון הדיבור.
אבל הסוד האמיתי שהגאון שתל בקפלה הסיסטינית מצוי בציור "אדם וחווה". בספר בראשית מעולם לא נכתב שאדם וחווה התפתו לאכול את התפוח האסור. שם נכתב בפירוש על "פרי".
אבל המתרגם הנוצרי של התנ"ך, אי-שם במאה ה-4 לספירה, תרגם למילה malus, שיש לה שתי משמעויות. מצד אחד פירושה "תפוח" ומצד שני היא גם קשורה ב"רע" (Evil). הוא ודאי אהב את כפל המשמעויות של המילה והכניסה בגדול אל תרגום ספר "בראשית" שבברית החדשה של הנצרות.
מיכלאנג'לו, אמן שלא פעם טמן ביצירותיו "הפתעות", מעין איסטר-אגס, ביצי פסחא של תקופתו, עשה זאת גם פה. בציור שכאן, במקום התפוח המקובל בנצרות הוא הכניס לידו של אדם תאנה דווקא.
הנה סיפור הסוד שבציור המפורסם:
https://youtu.be/-sYiW49wOuM
מיכאלאנג'לו
מהי התחייה של תקופת הרנסאנס?
הרנסאנס היא התקופה שבאה אחרי ימי הביניים באירופה והשיבה ליבשת הזו את התרבות, האמנות והסקרנות שאפיינו את העידן הקלאסי.
פירוש המילה "רנסנס" הוא "תחייה", או "לידה מחדש". ואכן, הרנסאנס הייתה בעצם תנועת תחייה תרבותית, פילוסופית ואמנותית, מהחשובות והמעניינות בתולדות האמנות. שם התנועה הזו הפך אצל ההיסטוריונים לשמה של התקופה.
אז תקופת הרנסנס החלה בסוף ימי הביניים. אירופה של אותה תקופה השתחררה מימי הביניים, עידן בן יותר מ-1,000 שנים של חושך, אלימות, שליטה טוטאלית של בתי מלוכה שהשליטו חוקים נוקשים וכנסייה ששיתקה חשיבה חדשה ורעיונות שאינם דתיים.
הרנסנס פתח את הכל והלך הפוך. הוא שב לאסתטיקה ולאמנות הקלאסית, התחבר למדע ההולך ומתפתח, בין השאר בזכות המצאת הדפוס והדפסת הספרים שהפיצו מעתה את הידע בכל אירופה, מה שגם יעודד חשיבה רציונלית ויחזק מעתה את החילוניות.
פתאום הייתה אהדה לרעיונות פילוסופיים שדומה שנשתכחו, לפיהם האדם הוא העומד במרכז - לא הכנסייה ואפילו לא המלך, אם כי זה עוד ייקח זמן עד שמעמדו ייחלש ממש.
המוקד העיקרי של הרנסאנס היה באיטליה. ממנה החלו רעיונות התנועה להתפשט למקומות רבים באירופה.
תקופת הרנסאנס נמשכה מהמאה ה-14 ועד למאה ה-17. בתקופה זו הייתה פריחה עצומה של תחומי הספרות, האמנות והמדע.
האמנים המרכזיים ברנסאנס היו מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י ורפאל.
בעידן הרנסאנס נולדה הרוח האנושית מחדש ותפיסת עולמו של האדם תשתנה. ההומניזם שמעמיד את האדם במרכז, שב למרכז החשיבה האירופית.
גבולות חדשים ייפתחו בתקופה זו. מצד אחד ייפתחו הגבולות הגיאוגרפיים, שיבואו לידי ביטוי בגילוי של יבשות וארצות חדשות. מצד שני, גבולות מדעיים יילכו מעתה וישתחררו מחוקי הכנסייה הנוצרית. מגלים וחוקרים יתחילו לגלות ייותר ויותר תגליות מדעיות מהפכניות. מדענים אמיצים יעיזו לעמוד מול הכנסייה ולהציג מודלים אסטרונומיים חדשניים, כמו זה שאומר שכדור הארץ הוא לא במרכז העולם והיקום.
מה?? אנחנו לא במרכז היקום???
הכנסייה הנוצרית לא ויתרה בקלות, כפי שהוכיחו משפטיהם של מדענים וחוקרים כמו ג'ורדאנו ברונו, לוצ'יליו ואניני וגאליליאו גאליליי. אך עידן ההשכלה שנפתח בתקופה זו עתיד היה להוכיח עד כמה טעתה הדת בהבנת העולם. הרנסאנס פתח דלת לעתיד חדש והעתיד הזה הולך להיות מטורף. בקטע טוב כמובן, אלא אם אתה איש דת...
הנה סרטון אנימציה קצר על תקופת הרנסאנס:
http://youtu.be/zB-nfp-JxHQ
הכל על תקופת התחייה של הרנסאנס:
https://youtu.be/xf2G2Il8crw
סרטון מקיף יותר על הרנסאנס:
http://youtu.be/yL59WlcWBQQ
סיפורה של תקופת הרנסאנס (מתורגם):
https://youtu.be/Vufba_ZcoR0?long=yes
וסרט שמסביר את תקופת התחייה של הרנסאנס:
https://youtu.be/fI1OeMmwYjU?long=yes
הרנסאנס היא התקופה שבאה אחרי ימי הביניים באירופה והשיבה ליבשת הזו את התרבות, האמנות והסקרנות שאפיינו את העידן הקלאסי.
פירוש המילה "רנסנס" הוא "תחייה", או "לידה מחדש". ואכן, הרנסאנס הייתה בעצם תנועת תחייה תרבותית, פילוסופית ואמנותית, מהחשובות והמעניינות בתולדות האמנות. שם התנועה הזו הפך אצל ההיסטוריונים לשמה של התקופה.
אז תקופת הרנסנס החלה בסוף ימי הביניים. אירופה של אותה תקופה השתחררה מימי הביניים, עידן בן יותר מ-1,000 שנים של חושך, אלימות, שליטה טוטאלית של בתי מלוכה שהשליטו חוקים נוקשים וכנסייה ששיתקה חשיבה חדשה ורעיונות שאינם דתיים.
הרנסנס פתח את הכל והלך הפוך. הוא שב לאסתטיקה ולאמנות הקלאסית, התחבר למדע ההולך ומתפתח, בין השאר בזכות המצאת הדפוס והדפסת הספרים שהפיצו מעתה את הידע בכל אירופה, מה שגם יעודד חשיבה רציונלית ויחזק מעתה את החילוניות.
פתאום הייתה אהדה לרעיונות פילוסופיים שדומה שנשתכחו, לפיהם האדם הוא העומד במרכז - לא הכנסייה ואפילו לא המלך, אם כי זה עוד ייקח זמן עד שמעמדו ייחלש ממש.
המוקד העיקרי של הרנסאנס היה באיטליה. ממנה החלו רעיונות התנועה להתפשט למקומות רבים באירופה.
תקופת הרנסאנס נמשכה מהמאה ה-14 ועד למאה ה-17. בתקופה זו הייתה פריחה עצומה של תחומי הספרות, האמנות והמדע.
האמנים המרכזיים ברנסאנס היו מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י ורפאל.
בעידן הרנסאנס נולדה הרוח האנושית מחדש ותפיסת עולמו של האדם תשתנה. ההומניזם שמעמיד את האדם במרכז, שב למרכז החשיבה האירופית.
גבולות חדשים ייפתחו בתקופה זו. מצד אחד ייפתחו הגבולות הגיאוגרפיים, שיבואו לידי ביטוי בגילוי של יבשות וארצות חדשות. מצד שני, גבולות מדעיים יילכו מעתה וישתחררו מחוקי הכנסייה הנוצרית. מגלים וחוקרים יתחילו לגלות ייותר ויותר תגליות מדעיות מהפכניות. מדענים אמיצים יעיזו לעמוד מול הכנסייה ולהציג מודלים אסטרונומיים חדשניים, כמו זה שאומר שכדור הארץ הוא לא במרכז העולם והיקום.
מה?? אנחנו לא במרכז היקום???
הכנסייה הנוצרית לא ויתרה בקלות, כפי שהוכיחו משפטיהם של מדענים וחוקרים כמו ג'ורדאנו ברונו, לוצ'יליו ואניני וגאליליאו גאליליי. אך עידן ההשכלה שנפתח בתקופה זו עתיד היה להוכיח עד כמה טעתה הדת בהבנת העולם. הרנסאנס פתח דלת לעתיד חדש והעתיד הזה הולך להיות מטורף. בקטע טוב כמובן, אלא אם אתה איש דת...
הנה סרטון אנימציה קצר על תקופת הרנסאנס:
http://youtu.be/zB-nfp-JxHQ
הכל על תקופת התחייה של הרנסאנס:
https://youtu.be/xf2G2Il8crw
סרטון מקיף יותר על הרנסאנס:
http://youtu.be/yL59WlcWBQQ
סיפורה של תקופת הרנסאנס (מתורגם):
https://youtu.be/Vufba_ZcoR0?long=yes
וסרט שמסביר את תקופת התחייה של הרנסאנס:
https://youtu.be/fI1OeMmwYjU?long=yes
מה נהגו אמני הרנסאנס לצייר?
אמנות הציור בתקופת הרנסאנס הביאה לציור את הריאליזם והרגש. כלומר, האמנים של הרנסאנס השתדלו תמיד להציג את דמות האדם ומושאי הציור בכלל, בצורה אמיתית כל הניתן, או במונח המקובל בעולם האמנות - בצורה ריאליסטית.
לשם כך הם השתמשו בשיטות חדשות, כמו המחשת העומק (פרספקטיבה) או החיקוי המדויק של האופן שבו האור הטבעי מוטל על דברים. ההתבוננות של ציירי הרנסאנס בעולם והחקר המתמיד שלו, אפשרו להם לתעד בציוריהם טוב יותר את המציאות.
ציירי הרנסאנס המרכזיים היו מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י ורפאל. בציוריהם הם ציירו דיוקנאות רבים של אנשים, נופים ותמונות שמתארות את סיפורי התנ"ך, אך הם עשו זאת באופן אחר לחלוטין מאמני ימי הביניים.
כי בעוד אמנות ימי הביניים לא ניסתה לדייק בייצוג המציאות והדגישה דווקא את הסמלים הדתיים של הנצרות, אמני הרנסאנס חזרו לריאליזם הקלאסי שאפיין את אמני העת העתיקה, אלו של יוון ורומי העתיקות, והחשיבו מאד את הקומפוזיציה, הסימטריה, הפרספקטיבה והאור.
ואכן, ההשפעות העיקריות על ציירי הרנסנס באו מאמנות יוון העתיקה ורומי העתיקה.
הנה אמני הרנסאנס:
https://youtu.be/ppgsOXjYZlE
סקירה על אמנות הרנסאנס:
https://youtu.be/xf2G2Il8crw
לצורך ציוריו, לאונרדו דה וינצ'י למד את האנטומיה של גוף האדם:
https://youtu.be/jMTJD5hTx4U
ג'וטו די בונדונה, שהיה גם אדריכל, השתמש בחלל והחל את השימוש בפרספקטיבה:
https://youtu.be/3siMvDQkhoE
והנה תכנית חינוכית על רפאל (עברית):
https://youtu.be/G5y0EmxFme0?long=yes
אמנות הציור בתקופת הרנסאנס הביאה לציור את הריאליזם והרגש. כלומר, האמנים של הרנסאנס השתדלו תמיד להציג את דמות האדם ומושאי הציור בכלל, בצורה אמיתית כל הניתן, או במונח המקובל בעולם האמנות - בצורה ריאליסטית.
לשם כך הם השתמשו בשיטות חדשות, כמו המחשת העומק (פרספקטיבה) או החיקוי המדויק של האופן שבו האור הטבעי מוטל על דברים. ההתבוננות של ציירי הרנסאנס בעולם והחקר המתמיד שלו, אפשרו להם לתעד בציוריהם טוב יותר את המציאות.
ציירי הרנסאנס המרכזיים היו מיכאלאנג'לו, לאונרדו דה וינצ'י ורפאל. בציוריהם הם ציירו דיוקנאות רבים של אנשים, נופים ותמונות שמתארות את סיפורי התנ"ך, אך הם עשו זאת באופן אחר לחלוטין מאמני ימי הביניים.
כי בעוד אמנות ימי הביניים לא ניסתה לדייק בייצוג המציאות והדגישה דווקא את הסמלים הדתיים של הנצרות, אמני הרנסאנס חזרו לריאליזם הקלאסי שאפיין את אמני העת העתיקה, אלו של יוון ורומי העתיקות, והחשיבו מאד את הקומפוזיציה, הסימטריה, הפרספקטיבה והאור.
ואכן, ההשפעות העיקריות על ציירי הרנסנס באו מאמנות יוון העתיקה ורומי העתיקה.
הנה אמני הרנסאנס:
https://youtu.be/ppgsOXjYZlE
סקירה על אמנות הרנסאנס:
https://youtu.be/xf2G2Il8crw
לצורך ציוריו, לאונרדו דה וינצ'י למד את האנטומיה של גוף האדם:
https://youtu.be/jMTJD5hTx4U
ג'וטו די בונדונה, שהיה גם אדריכל, השתמש בחלל והחל את השימוש בפרספקטיבה:
https://youtu.be/3siMvDQkhoE
והנה תכנית חינוכית על רפאל (עברית):
https://youtu.be/G5y0EmxFme0?long=yes
איך ומדוע נוצר הפסל דויד?
האגדה מספרת שלפני שהוא התחיל לפסל אותו, ישב הפסל המפורסם מיכלאנג'לו במשך חודשים וחשב. הפטרון שמימן אותו חשב שהוא מתבטל על חשבונו. כששאל אותו למעשיו ענה לו מיכלאנג'לו בפשטות "אני עובד"...
ואכן, הפסל שנקרא "דוד" היה ליצירת אמנות מושלמת. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, בתקופת הרנסאנס ומציג את דמותו של דוד הצעיר, מי שלימים יהיה למלך ישראל, מחזיק בידו קלע, כשהוא יוצא לקראת גוליית הפלישתי.
"דוד" נוצר כסמל לעצמאותה של פירנצה, העיר האיטלקית הנודעת, בזמן ששלט בה בית מדיצ'י. "דוד" היה לאחד מהפסלים הידועים בעולם ובמיוחד לאחת היצירות החשובות של תקופת הרנסאנס.
המעניין שעל אף מושלמותו של "דוד", מיכלאנג'לו יצר את הפסל הנודע, כשהפרופורציות שלו אינן מדויקות בכוונה. הוא פיסל את הראש והכתפיים, כשהם גדולים יותר ביחס לשאר חלקי הגוף. הסיבה: מיכלאנג'לו רצה שמי שיעמוד אל מול הפסל הגבוה, יראה את חלקו העליון, הרחוק מעיני הצופה, בגודל דומה לזה של החלק התחתון של גופו.
הנה סיפורו המתורגם של הפסל דוויד של מיכלאנג'לו (מתורגם):
http://youtu.be/o9Kum_Jijdk
סרטון שמסביר על הפסל:
https://youtu.be/JypiUiXFl-I
סיפורו של האמן ופסלו המפורסם דויד:
http://youtu.be/_u8LDXhFzPo
סרטון אנימציה משעשע על מה שקורה כשדוד מתבייש בכך שהוא עירום:
https://youtu.be/7hzLVBKAXHo
והסבר מעמיק על היצירה:
https://youtu.be/-e16DmKH01s?long=yes
האגדה מספרת שלפני שהוא התחיל לפסל אותו, ישב הפסל המפורסם מיכלאנג'לו במשך חודשים וחשב. הפטרון שמימן אותו חשב שהוא מתבטל על חשבונו. כששאל אותו למעשיו ענה לו מיכלאנג'לו בפשטות "אני עובד"...
ואכן, הפסל שנקרא "דוד" היה ליצירת אמנות מושלמת. הוא פוסל בתחילת המאה ה-16, בתקופת הרנסאנס ומציג את דמותו של דוד הצעיר, מי שלימים יהיה למלך ישראל, מחזיק בידו קלע, כשהוא יוצא לקראת גוליית הפלישתי.
"דוד" נוצר כסמל לעצמאותה של פירנצה, העיר האיטלקית הנודעת, בזמן ששלט בה בית מדיצ'י. "דוד" היה לאחד מהפסלים הידועים בעולם ובמיוחד לאחת היצירות החשובות של תקופת הרנסאנס.
המעניין שעל אף מושלמותו של "דוד", מיכלאנג'לו יצר את הפסל הנודע, כשהפרופורציות שלו אינן מדויקות בכוונה. הוא פיסל את הראש והכתפיים, כשהם גדולים יותר ביחס לשאר חלקי הגוף. הסיבה: מיכלאנג'לו רצה שמי שיעמוד אל מול הפסל הגבוה, יראה את חלקו העליון, הרחוק מעיני הצופה, בגודל דומה לזה של החלק התחתון של גופו.
הנה סיפורו המתורגם של הפסל דוויד של מיכלאנג'לו (מתורגם):
http://youtu.be/o9Kum_Jijdk
סרטון שמסביר על הפסל:
https://youtu.be/JypiUiXFl-I
סיפורו של האמן ופסלו המפורסם דויד:
http://youtu.be/_u8LDXhFzPo
סרטון אנימציה משעשע על מה שקורה כשדוד מתבייש בכך שהוא עירום:
https://youtu.be/7hzLVBKAXHo
והסבר מעמיק על היצירה:
https://youtu.be/-e16DmKH01s?long=yes
מהו המוח שבציור בריאת האדם?
ב-1990 הבחין הרופא האמריקאי ד"ר פרנק לין משברגר, בפרט שכולם לפניו החמיצו. הפרט המעניין התגלה באחד הציורים הידועים בהיסטוריה, ציור שמיליונים רבים של אנשים ראו לפניו אבל איש לא הבחין בו.
מדובר בציור "בריאת האדם" (The Creation of Adam) של מיכלאנג'לו. ציור נודע שצויר על ידי האמן המוערך במחצית הראשונה של המאה ה-16, על תקרת הקפלה הסיסטינית שבקריית הוותיקן. זה ציור שכולו הלל לדת הנוצרית, לאלוהים ולאדם המאמין בו.
הקפלה הסיסטינית היא אחד המבנים המוכרים ביותר בתרבות ובאמנות המערבית. כל תקרתה של הקפלה עוטרה אז בציורים שצייר מיכלאנג'לו, המציגים סצנות וסיפורים מספר "בראשית".
בציור מתואר הרגע שבו הפיח אלוהים חיים באדם הראשון. בניגוד לציורים אחרים מימי הרנסנס, אלוהים של מיכלאנג'לו, לא לובש כאן בגדים מלכותיים אלא טוניקה פשוטה. זו הייתה פריצת דרך נועזת, לעומת הצורה שבה נהגו אז ציירים לתאר את אלוהים. עוד יותר מעניין שהאמן צייר אותו כך במבנה קדוש במיוחד, שמצוי בוותיקן, מקום מושבו של האפיפיור. זה היה כמו להיכנס לבית הכנסת הגדול ללא כיסוי ראש, או לפסוע במסגד עם נעליים... הייתה בכך ללא ספק הצהרה אמיצה משהו. הרי את האלוהים שבאדם אפשר היה גם לפרש באופן מעוות ולא רק בגישת "בצלמו ובדמותו".
אבל מסתבר שאת עיקר הרמזים טמן הגאון במקומות אחרים בציור. מה שהדוקטור משברגר גילה בציור, הוא שאת אלוהים צייר מיכלאנג'לו בתוך מוח אנושי!
מוח אנושי? - וואלה... אם תביטו בציור תראו את זה מיד. אבל מאיפה יודע צייר בתקופת הרנסנס כיצד נראה מוח אנושי? - אז כן, כמו אמנים רבים בתקופתו, גם למיכלאנג'לו היה ידע אנטומי רב. הוא רכש אותו על ידי מחקר אנטומי, שהיה כרוך בביתור גופות ובציור של איברים שונים. הוא לא היה לבד בעניין הזה. כך עשו רבים מאמני הרנסנס החשובים ביותר, כולל לאונרדו דה וינצ'י, הידוע בשלל הרישומים האנטומיים שהותיר אחריו.
הניסיון המתמיד להתמקצע בציור הריאליסטי, הוביל את גאוני התקופה לחקור את גוף האדם ובעלי החיים הסובבים אותו, באופן די אובססיבי. כך עשה גם מיכלאנג'לו וזה היה צפוי לפרוץ ליצירותיו בשלב מסוים. ואכן, מבחינה אנטומית היה המוח שבציור מדויק להפליא. נראים בו אזורים וחלקים במוח האנושי, המוכרים היטב לחוקרים של ימינו. יש במוח המצויר תיאור אנטומי מדויק של מבנה המוח האנושי, שכולל בין השאר את האונה המצחית, גזע המוח והחריץ המרכזי של המוח הגדול.
אבל זה לא הכל. כלפי הממסד הכנסייתי הקתולי, יתכן שהיה במעשה הזה של מיכלאנג'לו אפילו משהו חתרני. הזיהוי של אלוהים כמוח מרמז על האמונה שבעת הבריאה, נתן אלוהים לאדם, בנוסף לגופו, גם את שכלו ותבונתו. אנשי הרנסאנס בהחלט ראו זאת כך. הם חיו בתקופה שבה התנערה אירופה כולה מהאירועים החשוכים של ימי הביניים, שהאווירה הייתה של אופטימיות ואמונה ברוח האדם ושלא עוד הכנסייה היא שתכתיב הכל למאמינים המצייתים במורא. האמנים, יותר מכולם, היו זקוקים לחופש היצירתי שנטל לו כאן מיכלאנג'לו. היה להם מה לומר וגם אם הם עדיין בשלב הרמזים - הם לגמרי בעניין!
גם בציורים אחרים שעל תקרת הקפלה הסיסטינית, נמצאו עם השנים, איברי גוף שהוחבאו בהם. יש שם איברים כמו לב, כליות וגזע המוח. מסתבר שמיכלאנג'לו שתל שוב ושוב רמזים כאלו, אולי אפילו מסרים סודיים כלשהם. הכנסייה, ששילמה לו בנדיבות עבור עבודתו, כנראה לא הבינה...
הנה המוח המרשים שבציור בריאת העולם של לאונרדו:
https://youtu.be/fMifGCdfeRM
והלב שלו:
https://youtu.be/QVK04ORmKrE
האצבעות הנוגעות הפכו מזמן לאייקון תרבותי:
https://youtu.be/xKA_gn-vMTg
וסרט תיעודי על הציורים המופלאים שבקפלה הסיסטינית:
https://youtu.be/cZI_QubsqWU?long=yes
ב-1990 הבחין הרופא האמריקאי ד"ר פרנק לין משברגר, בפרט שכולם לפניו החמיצו. הפרט המעניין התגלה באחד הציורים הידועים בהיסטוריה, ציור שמיליונים רבים של אנשים ראו לפניו אבל איש לא הבחין בו.
מדובר בציור "בריאת האדם" (The Creation of Adam) של מיכלאנג'לו. ציור נודע שצויר על ידי האמן המוערך במחצית הראשונה של המאה ה-16, על תקרת הקפלה הסיסטינית שבקריית הוותיקן. זה ציור שכולו הלל לדת הנוצרית, לאלוהים ולאדם המאמין בו.
הקפלה הסיסטינית היא אחד המבנים המוכרים ביותר בתרבות ובאמנות המערבית. כל תקרתה של הקפלה עוטרה אז בציורים שצייר מיכלאנג'לו, המציגים סצנות וסיפורים מספר "בראשית".
בציור מתואר הרגע שבו הפיח אלוהים חיים באדם הראשון. בניגוד לציורים אחרים מימי הרנסנס, אלוהים של מיכלאנג'לו, לא לובש כאן בגדים מלכותיים אלא טוניקה פשוטה. זו הייתה פריצת דרך נועזת, לעומת הצורה שבה נהגו אז ציירים לתאר את אלוהים. עוד יותר מעניין שהאמן צייר אותו כך במבנה קדוש במיוחד, שמצוי בוותיקן, מקום מושבו של האפיפיור. זה היה כמו להיכנס לבית הכנסת הגדול ללא כיסוי ראש, או לפסוע במסגד עם נעליים... הייתה בכך ללא ספק הצהרה אמיצה משהו. הרי את האלוהים שבאדם אפשר היה גם לפרש באופן מעוות ולא רק בגישת "בצלמו ובדמותו".
אבל מסתבר שאת עיקר הרמזים טמן הגאון במקומות אחרים בציור. מה שהדוקטור משברגר גילה בציור, הוא שאת אלוהים צייר מיכלאנג'לו בתוך מוח אנושי!
מוח אנושי? - וואלה... אם תביטו בציור תראו את זה מיד. אבל מאיפה יודע צייר בתקופת הרנסנס כיצד נראה מוח אנושי? - אז כן, כמו אמנים רבים בתקופתו, גם למיכלאנג'לו היה ידע אנטומי רב. הוא רכש אותו על ידי מחקר אנטומי, שהיה כרוך בביתור גופות ובציור של איברים שונים. הוא לא היה לבד בעניין הזה. כך עשו רבים מאמני הרנסנס החשובים ביותר, כולל לאונרדו דה וינצ'י, הידוע בשלל הרישומים האנטומיים שהותיר אחריו.
הניסיון המתמיד להתמקצע בציור הריאליסטי, הוביל את גאוני התקופה לחקור את גוף האדם ובעלי החיים הסובבים אותו, באופן די אובססיבי. כך עשה גם מיכלאנג'לו וזה היה צפוי לפרוץ ליצירותיו בשלב מסוים. ואכן, מבחינה אנטומית היה המוח שבציור מדויק להפליא. נראים בו אזורים וחלקים במוח האנושי, המוכרים היטב לחוקרים של ימינו. יש במוח המצויר תיאור אנטומי מדויק של מבנה המוח האנושי, שכולל בין השאר את האונה המצחית, גזע המוח והחריץ המרכזי של המוח הגדול.
אבל זה לא הכל. כלפי הממסד הכנסייתי הקתולי, יתכן שהיה במעשה הזה של מיכלאנג'לו אפילו משהו חתרני. הזיהוי של אלוהים כמוח מרמז על האמונה שבעת הבריאה, נתן אלוהים לאדם, בנוסף לגופו, גם את שכלו ותבונתו. אנשי הרנסאנס בהחלט ראו זאת כך. הם חיו בתקופה שבה התנערה אירופה כולה מהאירועים החשוכים של ימי הביניים, שהאווירה הייתה של אופטימיות ואמונה ברוח האדם ושלא עוד הכנסייה היא שתכתיב הכל למאמינים המצייתים במורא. האמנים, יותר מכולם, היו זקוקים לחופש היצירתי שנטל לו כאן מיכלאנג'לו. היה להם מה לומר וגם אם הם עדיין בשלב הרמזים - הם לגמרי בעניין!
גם בציורים אחרים שעל תקרת הקפלה הסיסטינית, נמצאו עם השנים, איברי גוף שהוחבאו בהם. יש שם איברים כמו לב, כליות וגזע המוח. מסתבר שמיכלאנג'לו שתל שוב ושוב רמזים כאלו, אולי אפילו מסרים סודיים כלשהם. הכנסייה, ששילמה לו בנדיבות עבור עבודתו, כנראה לא הבינה...
הנה המוח המרשים שבציור בריאת העולם של לאונרדו:
https://youtu.be/fMifGCdfeRM
והלב שלו:
https://youtu.be/QVK04ORmKrE
האצבעות הנוגעות הפכו מזמן לאייקון תרבותי:
https://youtu.be/xKA_gn-vMTg
וסרט תיעודי על הציורים המופלאים שבקפלה הסיסטינית:
https://youtu.be/cZI_QubsqWU?long=yes
מה מיוחד בקפלה הסיסטינית?
בקפלה הסיסטינית (Sistine Chapel) מתקיים אחת לכמה שנים טקס ה"קונקלווה" המסורתי, טקס בחירת האפיפיור. אל הקפלה, שנמצאת במתחם ארמון האפיפיור, נוהרים בכל שנה תיירים מכל רחבי העולם. אבל לא בזכות הטקס הנוצרי הזה היא מפורסמת כל כך, אלא בזכות כמה מהציורים המפורסמים בעולם שנמצאים בה.
בוותיקן, השוכן בלב רומא בירת איטליה, לא חסרות יצירות אומנות רבות ונפלאות, כמו גם מבנים אדריכליים מרהיבים. אבל המקום המפורסם ביותר בה הוא הקפלה הסיסטינית. על תקרתה מצויר אחד הציורים המפורסמים בעולם. שמו "יום הדין" והוא צוייר בידי הצייר מיכאלאנג'לו, אחד מגדולי אמני הרנסאנס. אחד מחלקי הציור הזה הוא "בריאת האדם" שהפך לנודע ומצוטט במיוחד ובו מצויר אלוהים מושיט ידו אל האדם. על קירות הקפלה מצוירים גם ציורי פרסקו של הציירים החשובים רפאל, פייטרו פרוג'ינו וסנדרו בוטיצ'לי.
הקפלה נקראת על שם האפיפיור שבימיו נבנתה, בלטינית "הקפלה של סיקסטוס".
הכירו את הקפלה הסיסטינית:
https://youtu.be/k3TDbDfYK6M
המשצעות האמנותית העצומה של הקפלה הסיסטינית ויצירתו של מיכלאנג'לו בה:
https://youtu.be/zrkuPpqgJkw
כך נראית הקפלה הסיסטינית שבמדינת הוותיקן:
https://youtu.be/Fwl640Yc6JM
הנה הציורים שעל תקרת הקפלה הסיסטינית:
http://youtu.be/PEE3B8Fsuc0
סיור לימודי בקפלה הסיסטינית:
http://youtu.be/k3TDbDfYK6M
סקירה בתלת ממד של ציור "יום הדין" של מיכלאנג'לו:
https://youtu.be/ofBvFQ_eCkA
וסרט ארוך על הקפלה והשיפוצים שהיא עוברת כדי לשמור על יופיה ואיכות היצירות שבה:
https://youtu.be/cZI_QubsqWU?long=yes
בקפלה הסיסטינית (Sistine Chapel) מתקיים אחת לכמה שנים טקס ה"קונקלווה" המסורתי, טקס בחירת האפיפיור. אל הקפלה, שנמצאת במתחם ארמון האפיפיור, נוהרים בכל שנה תיירים מכל רחבי העולם. אבל לא בזכות הטקס הנוצרי הזה היא מפורסמת כל כך, אלא בזכות כמה מהציורים המפורסמים בעולם שנמצאים בה.
בוותיקן, השוכן בלב רומא בירת איטליה, לא חסרות יצירות אומנות רבות ונפלאות, כמו גם מבנים אדריכליים מרהיבים. אבל המקום המפורסם ביותר בה הוא הקפלה הסיסטינית. על תקרתה מצויר אחד הציורים המפורסמים בעולם. שמו "יום הדין" והוא צוייר בידי הצייר מיכאלאנג'לו, אחד מגדולי אמני הרנסאנס. אחד מחלקי הציור הזה הוא "בריאת האדם" שהפך לנודע ומצוטט במיוחד ובו מצויר אלוהים מושיט ידו אל האדם. על קירות הקפלה מצוירים גם ציורי פרסקו של הציירים החשובים רפאל, פייטרו פרוג'ינו וסנדרו בוטיצ'לי.
הקפלה נקראת על שם האפיפיור שבימיו נבנתה, בלטינית "הקפלה של סיקסטוס".
הכירו את הקפלה הסיסטינית:
https://youtu.be/k3TDbDfYK6M
המשצעות האמנותית העצומה של הקפלה הסיסטינית ויצירתו של מיכלאנג'לו בה:
https://youtu.be/zrkuPpqgJkw
כך נראית הקפלה הסיסטינית שבמדינת הוותיקן:
https://youtu.be/Fwl640Yc6JM
הנה הציורים שעל תקרת הקפלה הסיסטינית:
http://youtu.be/PEE3B8Fsuc0
סיור לימודי בקפלה הסיסטינית:
http://youtu.be/k3TDbDfYK6M
סקירה בתלת ממד של ציור "יום הדין" של מיכלאנג'לו:
https://youtu.be/ofBvFQ_eCkA
וסרט ארוך על הקפלה והשיפוצים שהיא עוברת כדי לשמור על יופיה ואיכות היצירות שבה:
https://youtu.be/cZI_QubsqWU?long=yes
איך בוחרים אפיפיור בקפלה הסיסטינית?
הקפלה הסיסטינית (Sistine Chapel) בקריית הוותיקן נקראת על שם האפיפיור שבימיו נבנתה. מכאן שמה בלטינית "הקפלה של סיקסטוס".
באותה קפלה סיסטינית מתקיים אחת לכמה שנים טקס ה"קונקלווה" המסורתי, הוא טקס בחירת האפיפיור החדש. ה"קונקלווה" הוא כינוס מיוחד של מועצת הקרדינלים, החשמנים, שבוחרים את הכס הקדוש. בקפלה המפורסמת בציורי הקיר המרהיבים של גדולי האמנות מתכנסים לא פחות מ-115 קרדינלים בני פחות מ-80, הבאים מעשרות מדינות בעולם.
על החשמנים מוטל סגר והם מבודדים לחלוטין מהעולם שמסביב. אמצעים אלקטרוניים מיוחדים משבשים את התקשורת האלחוטית מהקפלה, הן כדי למנוע מגורמים מבחוץ להאזין למתרחש ב"קונקלווה" והן כדי להקשות על מי מהנוכחים בתוך הקפלה להדליף מידע אל מחוץ לה.
בתחילה עורכים הקרדינלים את ההצבעה הראשונה על זהות היורש החדש של האפיפיור. הם כותבים את שם הנבחר שלהם על פיסות בד, הנאספות לתוך גביע זהב. אם לא יושג הרוב הדרוש, יישרפו פיסות הבד יחד ויעלה מהקפלה עשן שחור, מה שמעיד מבחוץ שלא נבחר עדיין אפיפיור חדש.
אם לא יימצא מועמד שיגרוף לפחות שני-שלישים מהקולות, מי ש-77 קרדינלים יבחרו בו, הקרדינלים ימשיכו להיפגש ולשבת מדי יום לשיחות בדלתיים סגורות. הם ידונו שוב ושוב בסוגיות הקשורות בכנסייה, ישכנעו זה את זה וינסו להעריך ולהבין את מידת ההתאמה של המועמדים לתפקיד.
אם תוך 3 ימים לא ייבחר האיש, יושעה התהליך ליום אחד, מה שיאפשר לקרדינלים לדון ביניהם, להתפלל ולהרהר. אחרי ההפסקה הזו הם יחזרו להצביע. כך ימשיכו המצביעים ויערכו עד 4 הצבעות בכל יום. כל זה ימשיך, עד שיושג רוב לטובת אחד המועמדים, ייבחר אפיפיור חדש ויעלה עשן לבן שיודיע שיש נבחר.
הנה סרטון על תהליך בחירת האפיפיור:
https://youtu.be/4R-Gez_Rv30
הקפלה הסיסטינית (Sistine Chapel) בקריית הוותיקן נקראת על שם האפיפיור שבימיו נבנתה. מכאן שמה בלטינית "הקפלה של סיקסטוס".
באותה קפלה סיסטינית מתקיים אחת לכמה שנים טקס ה"קונקלווה" המסורתי, הוא טקס בחירת האפיפיור החדש. ה"קונקלווה" הוא כינוס מיוחד של מועצת הקרדינלים, החשמנים, שבוחרים את הכס הקדוש. בקפלה המפורסמת בציורי הקיר המרהיבים של גדולי האמנות מתכנסים לא פחות מ-115 קרדינלים בני פחות מ-80, הבאים מעשרות מדינות בעולם.
על החשמנים מוטל סגר והם מבודדים לחלוטין מהעולם שמסביב. אמצעים אלקטרוניים מיוחדים משבשים את התקשורת האלחוטית מהקפלה, הן כדי למנוע מגורמים מבחוץ להאזין למתרחש ב"קונקלווה" והן כדי להקשות על מי מהנוכחים בתוך הקפלה להדליף מידע אל מחוץ לה.
בתחילה עורכים הקרדינלים את ההצבעה הראשונה על זהות היורש החדש של האפיפיור. הם כותבים את שם הנבחר שלהם על פיסות בד, הנאספות לתוך גביע זהב. אם לא יושג הרוב הדרוש, יישרפו פיסות הבד יחד ויעלה מהקפלה עשן שחור, מה שמעיד מבחוץ שלא נבחר עדיין אפיפיור חדש.
אם לא יימצא מועמד שיגרוף לפחות שני-שלישים מהקולות, מי ש-77 קרדינלים יבחרו בו, הקרדינלים ימשיכו להיפגש ולשבת מדי יום לשיחות בדלתיים סגורות. הם ידונו שוב ושוב בסוגיות הקשורות בכנסייה, ישכנעו זה את זה וינסו להעריך ולהבין את מידת ההתאמה של המועמדים לתפקיד.
אם תוך 3 ימים לא ייבחר האיש, יושעה התהליך ליום אחד, מה שיאפשר לקרדינלים לדון ביניהם, להתפלל ולהרהר. אחרי ההפסקה הזו הם יחזרו להצביע. כך ימשיכו המצביעים ויערכו עד 4 הצבעות בכל יום. כל זה ימשיך, עד שיושג רוב לטובת אחד המועמדים, ייבחר אפיפיור חדש ויעלה עשן לבן שיודיע שיש נבחר.
הנה סרטון על תהליך בחירת האפיפיור:
https://youtu.be/4R-Gez_Rv30