שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי מכונית הצילום של יוז?
לינקולן קאמרה הייתה מכונית לינקולן נפתחת מודל K, שהוסבה על ידי אולפני הקולנוע של המיליונר הגאון והמוזר הווארד יוז למכונית מצלמה. באולפנים שלו השתמשו בה ליצירת צילומים מיוחדים בסרטיו השאפתניים והמרשימים של יוז. המכונית המסתורית הזו, יש אחת כמוה בעולם, נעזבה ונשמרה במשך שנים רבות במחסן. היא הוצאה משם בסוף המאה ה-20, שופצה ונמכרה למוזיאון שמחזיק כמה מהמטוסים המפורסמים שתכנן וייצר יוז.
הנה הלינקולן קאמרה של הווארד יוז משנת 1936:
http://youtu.be/uAAAX4zWM1k
הנה היא לפני שנרכשה למוזיאון:
http://youtu.be/vJRXiFruPU8
לינקולן קאמרה הייתה מכונית לינקולן נפתחת מודל K, שהוסבה על ידי אולפני הקולנוע של המיליונר הגאון והמוזר הווארד יוז למכונית מצלמה. באולפנים שלו השתמשו בה ליצירת צילומים מיוחדים בסרטיו השאפתניים והמרשימים של יוז. המכונית המסתורית הזו, יש אחת כמוה בעולם, נעזבה ונשמרה במשך שנים רבות במחסן. היא הוצאה משם בסוף המאה ה-20, שופצה ונמכרה למוזיאון שמחזיק כמה מהמטוסים המפורסמים שתכנן וייצר יוז.
הנה הלינקולן קאמרה של הווארד יוז משנת 1936:
http://youtu.be/uAAAX4zWM1k
הנה היא לפני שנרכשה למוזיאון:
http://youtu.be/vJRXiFruPU8
מהו בית הקברות למכוניות של שאטילון?
בכל העולם אפשר לראות אותן לא פעם, במצבורי ענק של מכוניות ישנות הממתינות לגריטה ולהפיכתם למתכת ממוחזרת.
אבל בית הקברות שנמצא ביער הסמוך בסמוך לשאטילון, שבבלגיה (Chatillon Car Graveyard), הוא משהו מיוחד. בית הקברות הגדול הזה למכוניות נולד בסוף מלחמת העולם השנייה.
זה קרה כשחיילים אמריקאים רבים מצאו עצמם לאחר המלחמה, כשהם בעליהם הגאים של כלי רכב אירופאים. החיילים שהיו מיועדים לשוב לארצות הברית, העבירו מאחד לשני את הסוד על מקום ביער שבו הם מחביאים את המכוניות שלהם. כוונתם של רבים הייתה לשוב לאירופה לאחר גמר שירותם ולהשתקע בה. חלקם כבר אחז בבנות זוג מקומיות והם התכוונו להקים משפחות ולחיות ביבשת האירופית.
וכך יצא שקרחת היער התמלאה במכוניות שבעליהן מתכוונים לשוב ולאסוף אותן בהמשך. אבל תכניות לחוד והחיים לחוד. חלק גדול מאותם חיילים מעולם לא שבו לאירופה. היער המשיך לשמור על המכוניות, שמצידן הלכו והחלידו והפכו לשלדים חומים ועתירי קורוזיה.
בשלב מסוים צרפו המקומיים לאתר מכוניות נוספות ששבקו חיים. בהמשך נסגר האתר ופונו ממנו מרבית המכוניות, מסיבות סביבתיות. כיום אין כניסה אליו. רק תמונות השלדים המחלידים מספרות שפעם היו כאן כלי רכב עם אוהבים צעירים ומלאי תכניות...
הנה הסיפור של בית הקברות למכוניות בשאטילון:
https://youtu.be/sV0556QPpnY
ביקור במקום:
https://youtu.be/1RnYQBHTaQk
המון תמונות חזקות:
https://youtu.be/OZbWtUe5B3Q?t=4m31s&end=4m57s
וסיפור הפינוי בשנים האחרונות:
https://youtu.be/GYi82lurSLo?t=1m35s&end=1m52s
בכל העולם אפשר לראות אותן לא פעם, במצבורי ענק של מכוניות ישנות הממתינות לגריטה ולהפיכתם למתכת ממוחזרת.
אבל בית הקברות שנמצא ביער הסמוך בסמוך לשאטילון, שבבלגיה (Chatillon Car Graveyard), הוא משהו מיוחד. בית הקברות הגדול הזה למכוניות נולד בסוף מלחמת העולם השנייה.
זה קרה כשחיילים אמריקאים רבים מצאו עצמם לאחר המלחמה, כשהם בעליהם הגאים של כלי רכב אירופאים. החיילים שהיו מיועדים לשוב לארצות הברית, העבירו מאחד לשני את הסוד על מקום ביער שבו הם מחביאים את המכוניות שלהם. כוונתם של רבים הייתה לשוב לאירופה לאחר גמר שירותם ולהשתקע בה. חלקם כבר אחז בבנות זוג מקומיות והם התכוונו להקים משפחות ולחיות ביבשת האירופית.
וכך יצא שקרחת היער התמלאה במכוניות שבעליהן מתכוונים לשוב ולאסוף אותן בהמשך. אבל תכניות לחוד והחיים לחוד. חלק גדול מאותם חיילים מעולם לא שבו לאירופה. היער המשיך לשמור על המכוניות, שמצידן הלכו והחלידו והפכו לשלדים חומים ועתירי קורוזיה.
בשלב מסוים צרפו המקומיים לאתר מכוניות נוספות ששבקו חיים. בהמשך נסגר האתר ופונו ממנו מרבית המכוניות, מסיבות סביבתיות. כיום אין כניסה אליו. רק תמונות השלדים המחלידים מספרות שפעם היו כאן כלי רכב עם אוהבים צעירים ומלאי תכניות...
הנה הסיפור של בית הקברות למכוניות בשאטילון:
https://youtu.be/sV0556QPpnY
ביקור במקום:
https://youtu.be/1RnYQBHTaQk
המון תמונות חזקות:
https://youtu.be/OZbWtUe5B3Q?t=4m31s&end=4m57s
וסיפור הפינוי בשנים האחרונות:
https://youtu.be/GYi82lurSLo?t=1m35s&end=1m52s
איך המכונית מדגם T הניעה את העולם?
פורד מודל T שנולדה בשנת 1908 הייתה כלי הרכב הנפוץ והפופולארי הראשון בעולם. בניגוד למכוניות המסובכות והיקרות, שיוצרו לפניה על ידי יצרני רכב אחרים, בעבודת יד ובסדרות קטנות, המודל T הייתה פשוטה ואמינה, אבל הכי חשוב - זולה. הנרי פורד, מייסד המפעל שייצר אותה, רצה שכל פועל עם משכורת סבירה יוכל לקנות לו רכב משלו. המודל T הייתה הרכב שנועד לעשות זאת.
אמנם בתחילה יוצרו כמויות קטנות יחסית ממנה, אבל כששופר כושר הייצור היא החלה להימכר בכמויות גדולות ובמחיר של שליש ממכוניות אחרות באותה התקופה - 800$ בלבד. מה שהבטיח את מחירה הנמוך ועדיין את האיכות והאמינות של המודל T היה פס הייצור המתקדם והיעיל שיצר פורד. זה היה חדשני ומהפכני במפעלי התעשייה של התקופה - דגם T של מפעל המכוניות של הנרי פורד היה הדגם הראשון שיוצר בקווי ייצור גדולים בשיטת הסרט הנע, שפותח לאחר שאחד מעובדיו ראה כיצד מפרקים בשר בבית מטבחיים, כשכל עובד עושה פעולה אחת והציע שבפורד יבצעו זאת בצורה דומה.
פורד מודל T הפכה לחלק מהמיתולוגיה של עולם הרכב. הנרי פורד אמר אז ש"הלקוח יכול לבחור כל צבע – בתנאי שיהיה שחור" (הצבע השחור התייבש מהר מצבעים אחרים). השפעת ה-T על התרבות העולמית הייתה מדהימה. מעבר לכך שהיא הפכה את המכונית למוצר זול, נפוץ ומצליח, היא הייתה הדוגמנית המושלמת לשיטת הייצור של הסרט הנע והניעה את המהפכה התעשייתית החדשה.
הנה סיפור מודל ה-T של פורד ופס הייצור שלה:
http://youtu.be/S4KrIMZpwCY?t=12s
ונסיעה בדגם טי המפורסם של פורד:
http://youtu.be/NtOcAOCH37A
הנה אספן שמספר חוויות ה-T שלו:
http://youtu.be/0mFtwwhTIx8
פורד מודל T שנולדה בשנת 1908 הייתה כלי הרכב הנפוץ והפופולארי הראשון בעולם. בניגוד למכוניות המסובכות והיקרות, שיוצרו לפניה על ידי יצרני רכב אחרים, בעבודת יד ובסדרות קטנות, המודל T הייתה פשוטה ואמינה, אבל הכי חשוב - זולה. הנרי פורד, מייסד המפעל שייצר אותה, רצה שכל פועל עם משכורת סבירה יוכל לקנות לו רכב משלו. המודל T הייתה הרכב שנועד לעשות זאת.
אמנם בתחילה יוצרו כמויות קטנות יחסית ממנה, אבל כששופר כושר הייצור היא החלה להימכר בכמויות גדולות ובמחיר של שליש ממכוניות אחרות באותה התקופה - 800$ בלבד. מה שהבטיח את מחירה הנמוך ועדיין את האיכות והאמינות של המודל T היה פס הייצור המתקדם והיעיל שיצר פורד. זה היה חדשני ומהפכני במפעלי התעשייה של התקופה - דגם T של מפעל המכוניות של הנרי פורד היה הדגם הראשון שיוצר בקווי ייצור גדולים בשיטת הסרט הנע, שפותח לאחר שאחד מעובדיו ראה כיצד מפרקים בשר בבית מטבחיים, כשכל עובד עושה פעולה אחת והציע שבפורד יבצעו זאת בצורה דומה.
פורד מודל T הפכה לחלק מהמיתולוגיה של עולם הרכב. הנרי פורד אמר אז ש"הלקוח יכול לבחור כל צבע – בתנאי שיהיה שחור" (הצבע השחור התייבש מהר מצבעים אחרים). השפעת ה-T על התרבות העולמית הייתה מדהימה. מעבר לכך שהיא הפכה את המכונית למוצר זול, נפוץ ומצליח, היא הייתה הדוגמנית המושלמת לשיטת הייצור של הסרט הנע והניעה את המהפכה התעשייתית החדשה.
הנה סיפור מודל ה-T של פורד ופס הייצור שלה:
http://youtu.be/S4KrIMZpwCY?t=12s
ונסיעה בדגם טי המפורסם של פורד:
http://youtu.be/NtOcAOCH37A
הנה אספן שמספר חוויות ה-T שלו:
http://youtu.be/0mFtwwhTIx8
מהי האסטון מרטין דלי-הפחם?
עם הגה ודוושות, אסטון מרטין A3 "דלי הפחם" הייתה מהמכוניות המודרניות הראשונות שקיבלו מבנה שיהפוך למקובל ונפוץ במכוניות שנוצרו מאז. קדילאק ואסטון מרטין מדגם "דלי הפחם" (Coal scuttle Aston Martin), בדגם של שנת 1914, נחשבות המכוניות המודרניות הראשונות בעולם.
המכונית של חברת "אסטון מרטין" מדגם "דלי פחם" הייתה גם מראשונות מכוניות המרוץ בעולם. לחברת אסטון-מרטין היסטוריה עשירה במירוצים ו"דלי הפחם" הייתה המכונית שהתחילה את המסורת המפוארת הזו.
אסטון-מרטין נוסדה ב-1913 כדי לייצר מכוניות ספורט ומרוצים. רבים בעולם מכירים את החברה מאז כמי שמספקת את המכוניות לדמותו הקולנועית של ג'יימס בונד. ברבות השנים היא זכתה בקרב חובבי המכוניות לתדמית של יצרנית אקזוטית של מכוניות ספורט ו-GT.
הנה מכונית אסטון מרטין איי 3 "דלי הפחם":
https://youtu.be/-Vcvk3h8u2w
עוד מ"דלי הפחם":
https://youtu.be/1YD8DCWoaHw?t=7s
ותולדות היצרנית - אז והיום:
https://youtu.be/4BED-tXpvpQ
עם הגה ודוושות, אסטון מרטין A3 "דלי הפחם" הייתה מהמכוניות המודרניות הראשונות שקיבלו מבנה שיהפוך למקובל ונפוץ במכוניות שנוצרו מאז. קדילאק ואסטון מרטין מדגם "דלי הפחם" (Coal scuttle Aston Martin), בדגם של שנת 1914, נחשבות המכוניות המודרניות הראשונות בעולם.
המכונית של חברת "אסטון מרטין" מדגם "דלי פחם" הייתה גם מראשונות מכוניות המרוץ בעולם. לחברת אסטון-מרטין היסטוריה עשירה במירוצים ו"דלי הפחם" הייתה המכונית שהתחילה את המסורת המפוארת הזו.
אסטון-מרטין נוסדה ב-1913 כדי לייצר מכוניות ספורט ומרוצים. רבים בעולם מכירים את החברה מאז כמי שמספקת את המכוניות לדמותו הקולנועית של ג'יימס בונד. ברבות השנים היא זכתה בקרב חובבי המכוניות לתדמית של יצרנית אקזוטית של מכוניות ספורט ו-GT.
הנה מכונית אסטון מרטין איי 3 "דלי הפחם":
https://youtu.be/-Vcvk3h8u2w
עוד מ"דלי הפחם":
https://youtu.be/1YD8DCWoaHw?t=7s
ותולדות היצרנית - אז והיום:
https://youtu.be/4BED-tXpvpQ
מכוניות עתיקות
מה הייתה מכונית הברוטוס?
מה קורה כשבונים מכונית עם מנוע של מפציץ מלחמתי? - מקבלים את ה"ברוטוס" האגדית - מכונית המירוץ שהתבססה על מנוע BMW V-12 המאיים ויורק הלהבות, שיצאו מהאגזוז שלה.
מכונית הברוטוס עם מנוע ה-BMW v12 הייתה שוברת השוויון של זמנה. המנוע בן 46 הליטרים, על מרכב של מכונית, היה מדהים לאותם הימים. לאגדה הוסיפה גם העובדה שהמנוע הזה הורכב בה, על שלד של מכונית כיבוי משנת 1907!
הנה מכונית הברוטוס BMW V12:
http://youtu.be/LexFQfHGA4k
הברוטוס BMW V12 בפעולה:
http://youtu.be/_8trwkCbZAY
ועל מסלול המירוצים:
http://youtu.be/mLyYYazGlx0
מה קורה כשבונים מכונית עם מנוע של מפציץ מלחמתי? - מקבלים את ה"ברוטוס" האגדית - מכונית המירוץ שהתבססה על מנוע BMW V-12 המאיים ויורק הלהבות, שיצאו מהאגזוז שלה.
מכונית הברוטוס עם מנוע ה-BMW v12 הייתה שוברת השוויון של זמנה. המנוע בן 46 הליטרים, על מרכב של מכונית, היה מדהים לאותם הימים. לאגדה הוסיפה גם העובדה שהמנוע הזה הורכב בה, על שלד של מכונית כיבוי משנת 1907!
הנה מכונית הברוטוס BMW V12:
http://youtu.be/LexFQfHGA4k
הברוטוס BMW V12 בפעולה:
http://youtu.be/_8trwkCbZAY
ועל מסלול המירוצים:
http://youtu.be/mLyYYazGlx0
מיהם אספני המכוניות העתיקות?
לאסוף מכוניות עתיקות (Car collecting), זה לא כמו לאסוף בולים או מפיות. מדובר בתחביב יקר ומאתגר במיוחד. בשוק של איסוף המכוניות בכלל, נמצאים תחומי תעשייה מגוונים, המוקדשים לשחזור, תחזוקה והצגה של מכוניות אספנות.
כי, בניגוד לבולים או גלויות, אספני רכב מפתחים לא פעם קשר רגשי עמוק מאוד לכלי הרכב שאספו. המכוניות הללו, לא מעט מהן מכוניות קלאסיות, הופכות בשבילם הרבה יותר מסתם רכוש אי השקעה כספית. הריגוש והציד של דגמים נדירים או מרגשים כאלה, הקנייה והתחזוקה שלהם, כל אלה הם הוא בנפשו של האספן.
לפיכך, מי שאוספים מכוניות הקלאסיות עוסקים בשימור של ההיסטוריה שלהם ובשיתוף של סיפורים על כל רכב ורכב מהאוסף שלהם. פעולות כאלה מחייבות לא פעם תחזוקה יקרה ומורכבת של הרכב, שמירת תיעוד לצורכי טיפולים ופתרונות ואפילו מחקר מקיף של הדגם, מרכיביו ותיקונו.
ערכם של כלי רכב עתיקים, במיוחד דגמים קלאסיים, יכול לעלות ולהגיע לסכומים גבוהים במיוחד. ערכן של מכוניות אספנות, במיוחד הנדירות או בעלות החשיבות ההיסטורית או אפילו אלה שיש להם היסטוריית מירוצים מעניינת - הוא גדול.
אבל, כאמור, עם כל היכולות להגדיל את ערכו לאורך זמן, הדבר המדהים בערכו של אוסף כלי הרכב של האספן הוא לא רק כספי אלא גם רגשי. הקשר שנוצר בין אדם למכונה כזו הוא של אהבה, טיפוח, כאב כשמשהו נפגע בתאונה ודאגה להשיג חלקים נדירים כשצריך.
ובכלל, גם אם יש אספני מכוניות שרואים בכלי הרכב שלהם השקעה טובה, חלק גדול מהם עושה את זה בשביל דברים אחרים, כמו האהבה למכוניות הללו והגאווה על כך שהן של האספן ומעוררות עניין בקרב הקהל בתערוכות, מפגשים או סתם בנסיעת סופ"ש ברחוב.
הנה אספן מכוניות השף חיים כהן, מספר על תשוקתו (עברית):
https://youtu.be/I4s-ZNup13w
ניימר, שכשהוא לא משחק הוא אוסף מכוניות יוקרה (עברית):
https://youtu.be/uhSFoysR0Fg
ואספן מכוניות עתיקות שהפך את האוסף שלו למוזיאון (עברית):
https://youtu.be/qvbk1pyOihs
לאסוף מכוניות עתיקות (Car collecting), זה לא כמו לאסוף בולים או מפיות. מדובר בתחביב יקר ומאתגר במיוחד. בשוק של איסוף המכוניות בכלל, נמצאים תחומי תעשייה מגוונים, המוקדשים לשחזור, תחזוקה והצגה של מכוניות אספנות.
כי, בניגוד לבולים או גלויות, אספני רכב מפתחים לא פעם קשר רגשי עמוק מאוד לכלי הרכב שאספו. המכוניות הללו, לא מעט מהן מכוניות קלאסיות, הופכות בשבילם הרבה יותר מסתם רכוש אי השקעה כספית. הריגוש והציד של דגמים נדירים או מרגשים כאלה, הקנייה והתחזוקה שלהם, כל אלה הם הוא בנפשו של האספן.
לפיכך, מי שאוספים מכוניות הקלאסיות עוסקים בשימור של ההיסטוריה שלהם ובשיתוף של סיפורים על כל רכב ורכב מהאוסף שלהם. פעולות כאלה מחייבות לא פעם תחזוקה יקרה ומורכבת של הרכב, שמירת תיעוד לצורכי טיפולים ופתרונות ואפילו מחקר מקיף של הדגם, מרכיביו ותיקונו.
ערכם של כלי רכב עתיקים, במיוחד דגמים קלאסיים, יכול לעלות ולהגיע לסכומים גבוהים במיוחד. ערכן של מכוניות אספנות, במיוחד הנדירות או בעלות החשיבות ההיסטורית או אפילו אלה שיש להם היסטוריית מירוצים מעניינת - הוא גדול.
אבל, כאמור, עם כל היכולות להגדיל את ערכו לאורך זמן, הדבר המדהים בערכו של אוסף כלי הרכב של האספן הוא לא רק כספי אלא גם רגשי. הקשר שנוצר בין אדם למכונה כזו הוא של אהבה, טיפוח, כאב כשמשהו נפגע בתאונה ודאגה להשיג חלקים נדירים כשצריך.
ובכלל, גם אם יש אספני מכוניות שרואים בכלי הרכב שלהם השקעה טובה, חלק גדול מהם עושה את זה בשביל דברים אחרים, כמו האהבה למכוניות הללו והגאווה על כך שהן של האספן ומעוררות עניין בקרב הקהל בתערוכות, מפגשים או סתם בנסיעת סופ"ש ברחוב.
הנה אספן מכוניות השף חיים כהן, מספר על תשוקתו (עברית):
https://youtu.be/I4s-ZNup13w
ניימר, שכשהוא לא משחק הוא אוסף מכוניות יוקרה (עברית):
https://youtu.be/uhSFoysR0Fg
ואספן מכוניות עתיקות שהפך את האוסף שלו למוזיאון (עברית):
https://youtu.be/qvbk1pyOihs
מהי המרצדס הקלאסית הראשונה?
מכונית המרצדס אס אס קיי (Mercedes SSK) משנות ה-30 יוצרה במהדורה אחת בלבד. חברת מרצדס ייצרה רק 33 יחידות ממנה. מדובר במכונית כה נדירה שהיא אחת המכוניות הקלאסיות היקרות בעולם. סימן ההיכר שלה, המנוע המוארך שבסופו תא הנוסעים, בעל שני המקומות.
אחת מהן, שיוצרה עבור רוזן איטלקי, נמצאת כיום באוסף המכוניות הקלאסיות של מעצב העל האמריקני ראלף לורן.
הנה המרצדס SSK:
http://youtu.be/F2JoIIXm6IU
הנה האוסף של ראלף לורן שכולל אותה:
http://youtu.be/x43zgvf7Bbo
הנה המרצדס SSK במשחק מחשב:
http://youtu.be/cLSp8VaKfFA
מכונית המרצדס אס אס קיי (Mercedes SSK) משנות ה-30 יוצרה במהדורה אחת בלבד. חברת מרצדס ייצרה רק 33 יחידות ממנה. מדובר במכונית כה נדירה שהיא אחת המכוניות הקלאסיות היקרות בעולם. סימן ההיכר שלה, המנוע המוארך שבסופו תא הנוסעים, בעל שני המקומות.
אחת מהן, שיוצרה עבור רוזן איטלקי, נמצאת כיום באוסף המכוניות הקלאסיות של מעצב העל האמריקני ראלף לורן.
הנה המרצדס SSK:
http://youtu.be/F2JoIIXm6IU
הנה האוסף של ראלף לורן שכולל אותה:
http://youtu.be/x43zgvf7Bbo
הנה המרצדס SSK במשחק מחשב:
http://youtu.be/cLSp8VaKfFA
מהי המכונית הכי יקרה בעולם?
למכונית הבוגאטי 57 SC יש מראה מדהים, מהירות של כמעט 200 קילומטרים לשעה ומנוע של 200 כוחות סוס, שב-1936 נחשב מנוע חזק במיוחד.
הבוגאטי נחשבת מכונית-העל הראשונה בהיסטוריה, רכב ששילב יופי ייחודי וביצועי-על לתקופתו.
ה-57SC של בוגאטי היא המכונית היקרה בתבל. בתור אחת המכוניות היקרות בעולם, רק לאספנים בעלי ממון כבד יש אחת כזו.
מעצב העל האמריקני ראלף לורן החזיק את הבוגאטי היקרה ביותר שנמכרה אי-פעם, מדגם SC57 אטלנטיק, שיוצרו רק 3 ממנו. היא נמכרה לו במחיר של 40 מיליון דולר. זהו מחיר של 23 מכוניות בוגאטי וויירון החדשות ממנה, או 139 מכוניות פרארי נחשקות, או 2500 מכוניות משפחתיות רגילות.
הנה סיפורה של הבוגאטי 57 SC:
http://youtu.be/6vk16a8Cp1A
ומכונית הבוגאטי 57 SC אטלנטיק, של מעצב העל האמריקני ראלף לורן:
http://youtu.be/HUpoU0ZOhak
למכונית הבוגאטי 57 SC יש מראה מדהים, מהירות של כמעט 200 קילומטרים לשעה ומנוע של 200 כוחות סוס, שב-1936 נחשב מנוע חזק במיוחד.
הבוגאטי נחשבת מכונית-העל הראשונה בהיסטוריה, רכב ששילב יופי ייחודי וביצועי-על לתקופתו.
ה-57SC של בוגאטי היא המכונית היקרה בתבל. בתור אחת המכוניות היקרות בעולם, רק לאספנים בעלי ממון כבד יש אחת כזו.
מעצב העל האמריקני ראלף לורן החזיק את הבוגאטי היקרה ביותר שנמכרה אי-פעם, מדגם SC57 אטלנטיק, שיוצרו רק 3 ממנו. היא נמכרה לו במחיר של 40 מיליון דולר. זהו מחיר של 23 מכוניות בוגאטי וויירון החדשות ממנה, או 139 מכוניות פרארי נחשקות, או 2500 מכוניות משפחתיות רגילות.
הנה סיפורה של הבוגאטי 57 SC:
http://youtu.be/6vk16a8Cp1A
ומכונית הבוגאטי 57 SC אטלנטיק, של מעצב העל האמריקני ראלף לורן:
http://youtu.be/HUpoU0ZOhak
כיצד חזרה ה-BMW 328 מהמתים?
זה היה בסוף מלחמת העולם השנייה. הצבא הבריטי פושט על מפעל מכוניות ומחרים את התכניות של אחת המכוניות המוצלחות אי-פעם. מומחים בריטיים מחברת המטוסים "בריסטול" מגיעים כדי לבחון את המכוניות שנמצאות במפעל BMW המופצץ ודואגים להעביר מכונית שלמה אל האי האנגלי. הם מצליחים לשכנע את המתכנן של המכונית, פריץ פידלר, להצטרף אליהם ופותחים קו ייצור של מכוניות. התכניות של הב.מ.וו 328 ושל המנוע שלה ישמשו לפיתוח מכונית ה-Bristol 400 הבריטית.
אבל היא לא תצליח להגיע לאיכויות המטורפות של המכונית שלקחו מגרמניה. דגם ה-328 של חברת BMW - אחד מדגמי מכוניות הספורט הידועים במאה ה-20 ואחת המכוניות הטובות והמיתולוגיות מסוגה.
היא נועדה למרוצי מכוניות. בשנות ה-40 יוצרו ממנה 464 יחידות בלבד. עם 80 כוחות סוס, יחידת תזמון גאונית ומבנה קל במיוחד, כ-800 קילו בלבד, תכונות שהפכו אותה למהירה מאד, ה-BMW 328 נולדה להיות מנצחת.
מכונית ספורט שיוצרה על ידי BMW הגרמנית בין השנים 1936-1940 יועדה לנצח במרוצים. המעצב שלה היה פיטר זימנובסקי, מי שלימים, לאחר מלחמת העולם השנייה, יהפוך למנהל העיצוב של חברת BMW, כך שהיא הייתה גם יפהפיה אמיתית. לא פלא שהגרמנים ולמעשה כל אירופה, הביטו בה כ"נערת הפוסטר של מכוניות הספורט".
ופרסים היא גרפה לא פחות ממחמאות. בשנת 1938 זכתה ה-BMW 328 במירוץ היוקרתי ביותר בעולם של אותה עת - מרוץ ה"מילה מילייה". היא חזרה על ההישג שוב, בשנת 1940 ואז יופסקו התחרויות לרגל המלחמה שהיטלר העניק לעולם.
המדהים הוא ששנים רבות אחר-כך, ה-328 חזרה מהמתים. דגם הקאם קופה שלה יוצר מחדש לחלוטין על ידי טכנאים ויוצרי מכוניות, בראשות הרסטורטור רנה גרוסה. בלי תכניות ובלי מידע על המכונית, רק על בסיס כמה צילומים ישנים ופרטים טכניים שהיו ידועים מהעיתונות של התקופה, הצליחו רנה ואנשיו לשחזר את הפלא המוטורי היחיד במינו הזה, 50 שנה אחרי שנעלמה לחלוטין.
כך היא הייתה למכונית הראשונה שזכתה גם במילה מילייה של שנות ה-40 וגם בגרסה המודרנית של המרוץ, בשנת 2004 ושוב ניצחה בשנת 2010.
בשנת 1999 נבחרה ה-BMW 328 לאחת המכוניות הטובות במאה ה-20, על ידי פאנל עולמי של עיתונאי רכב. היא נותרה אגדית כשהייתה, גם כשחזרה מן המתים.
הנה סיפורה של ה-BMW 328 המיתולוגית:
https://youtu.be/TWZ0lgp5Ry0
ממנה עתידות להיוולד בשנות ה-30 מכוניות BMW נוספות:
https://youtu.be/pfM-QT50OOc
גרסת הקבריולט עם הגג הנפתח:
https://youtu.be/3pgqLSGZ6uA
במילה מילייה של 1938:
https://youtu.be/TDcIL81Jw-c
מצגת וידאו של ה-BMW 328:
https://youtu.be/t7i2tLjGQbs
והומאז' לאגדה - במכונית חדישה שהוציאה החברה:
https://youtu.be/fLfKoy9SinE
זה היה בסוף מלחמת העולם השנייה. הצבא הבריטי פושט על מפעל מכוניות ומחרים את התכניות של אחת המכוניות המוצלחות אי-פעם. מומחים בריטיים מחברת המטוסים "בריסטול" מגיעים כדי לבחון את המכוניות שנמצאות במפעל BMW המופצץ ודואגים להעביר מכונית שלמה אל האי האנגלי. הם מצליחים לשכנע את המתכנן של המכונית, פריץ פידלר, להצטרף אליהם ופותחים קו ייצור של מכוניות. התכניות של הב.מ.וו 328 ושל המנוע שלה ישמשו לפיתוח מכונית ה-Bristol 400 הבריטית.
אבל היא לא תצליח להגיע לאיכויות המטורפות של המכונית שלקחו מגרמניה. דגם ה-328 של חברת BMW - אחד מדגמי מכוניות הספורט הידועים במאה ה-20 ואחת המכוניות הטובות והמיתולוגיות מסוגה.
היא נועדה למרוצי מכוניות. בשנות ה-40 יוצרו ממנה 464 יחידות בלבד. עם 80 כוחות סוס, יחידת תזמון גאונית ומבנה קל במיוחד, כ-800 קילו בלבד, תכונות שהפכו אותה למהירה מאד, ה-BMW 328 נולדה להיות מנצחת.
מכונית ספורט שיוצרה על ידי BMW הגרמנית בין השנים 1936-1940 יועדה לנצח במרוצים. המעצב שלה היה פיטר זימנובסקי, מי שלימים, לאחר מלחמת העולם השנייה, יהפוך למנהל העיצוב של חברת BMW, כך שהיא הייתה גם יפהפיה אמיתית. לא פלא שהגרמנים ולמעשה כל אירופה, הביטו בה כ"נערת הפוסטר של מכוניות הספורט".
ופרסים היא גרפה לא פחות ממחמאות. בשנת 1938 זכתה ה-BMW 328 במירוץ היוקרתי ביותר בעולם של אותה עת - מרוץ ה"מילה מילייה". היא חזרה על ההישג שוב, בשנת 1940 ואז יופסקו התחרויות לרגל המלחמה שהיטלר העניק לעולם.
המדהים הוא ששנים רבות אחר-כך, ה-328 חזרה מהמתים. דגם הקאם קופה שלה יוצר מחדש לחלוטין על ידי טכנאים ויוצרי מכוניות, בראשות הרסטורטור רנה גרוסה. בלי תכניות ובלי מידע על המכונית, רק על בסיס כמה צילומים ישנים ופרטים טכניים שהיו ידועים מהעיתונות של התקופה, הצליחו רנה ואנשיו לשחזר את הפלא המוטורי היחיד במינו הזה, 50 שנה אחרי שנעלמה לחלוטין.
כך היא הייתה למכונית הראשונה שזכתה גם במילה מילייה של שנות ה-40 וגם בגרסה המודרנית של המרוץ, בשנת 2004 ושוב ניצחה בשנת 2010.
בשנת 1999 נבחרה ה-BMW 328 לאחת המכוניות הטובות במאה ה-20, על ידי פאנל עולמי של עיתונאי רכב. היא נותרה אגדית כשהייתה, גם כשחזרה מן המתים.
הנה סיפורה של ה-BMW 328 המיתולוגית:
https://youtu.be/TWZ0lgp5Ry0
ממנה עתידות להיוולד בשנות ה-30 מכוניות BMW נוספות:
https://youtu.be/pfM-QT50OOc
גרסת הקבריולט עם הגג הנפתח:
https://youtu.be/3pgqLSGZ6uA
במילה מילייה של 1938:
https://youtu.be/TDcIL81Jw-c
מצגת וידאו של ה-BMW 328:
https://youtu.be/t7i2tLjGQbs
והומאז' לאגדה - במכונית חדישה שהוציאה החברה:
https://youtu.be/fLfKoy9SinE
מי נחשב ממציא המכונית והאם זה בצדק?
קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.
זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.
הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.
בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד.
האוטו הגיע...
בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מיידית. הם הקימו את חברת "דיימלר בנץ".
הנה סיפורו של קרל בנץ:
https://youtu.be/bx2G6dTdtMk
המרצדס בנץ הזו בנסיעה..
http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y
וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:
https://youtu.be/qVkvH0nm8pU
וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:
https://youtu.be/UMVnQHCtQTE
קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.
זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.
הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.
בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד.
האוטו הגיע...
בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מיידית. הם הקימו את חברת "דיימלר בנץ".
הנה סיפורו של קרל בנץ:
https://youtu.be/bx2G6dTdtMk
המרצדס בנץ הזו בנסיעה..
http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y
וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:
https://youtu.be/qVkvH0nm8pU
וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:
https://youtu.be/UMVnQHCtQTE
מתי נולדה מכונית הקאדילק?
חברת קאדילק הוותיקה נוסדה ב-1902 על ידי עובדים שעזבו את מפעלו של הנרי פורד. בשנה שאחריה החלו למכור את הדגם הראשון שלהם, אוטומוביל שנקרא "מודל איי" (Cadillac Model A). הוא היה מאד דומה למודל איי של פורד. סימן ההיכר שלו היה החזית המשתפלת כלפי מטה.
אבל מודל A היה מהפכני בשיטת הייצור המדוייקת של חלקיו. זה הפך את התיקון שלו לפשוט מאד, מכיוון שהחלפה של חלק הייתה מיידית וחלקה. מה שהיום נראה מובן מאליו בתעשיית כלי הרכב היה אז חידוש מסעיר ובעידן שלפני פס הייצור המהיר של פורד, זו הייתה קפיצה המצאתית בתעשיית המכוניות. היא הקנתה לחברת קאדילק הרבה יוקרה וכבוד.
שנתיים אחר-כך, בשנת 1904, יצא דגם הלימוזינה הראשון של המודל A של קאדילק. הלימוזינה הייתה מכונית פאר ארוכה שהפכה לאגדה לעשירים ומפונקים. סוג זה של מכוניות הפך לפופולארי ועד היום מכנים כך מכוניות ארוכות מסוגה, גם כשהן מיוצרות על ידי חברות אחרות.
הנה "מודל A" של קדילק:
http://youtu.be/EsTclreYj04
מצגת וידאו על ההיסטוריה של הלימוזינה:
http://youtu.be/INv_X59Ys1k
כך תיראה הקאדילק של 1929:
http://youtu.be/y8MEcTgKHUU
והנה סרט תיעודי על מכונית הפאר הזו:
https://youtu.be/tEme7EV0YPQ?long=yes
חברת קאדילק הוותיקה נוסדה ב-1902 על ידי עובדים שעזבו את מפעלו של הנרי פורד. בשנה שאחריה החלו למכור את הדגם הראשון שלהם, אוטומוביל שנקרא "מודל איי" (Cadillac Model A). הוא היה מאד דומה למודל איי של פורד. סימן ההיכר שלו היה החזית המשתפלת כלפי מטה.
אבל מודל A היה מהפכני בשיטת הייצור המדוייקת של חלקיו. זה הפך את התיקון שלו לפשוט מאד, מכיוון שהחלפה של חלק הייתה מיידית וחלקה. מה שהיום נראה מובן מאליו בתעשיית כלי הרכב היה אז חידוש מסעיר ובעידן שלפני פס הייצור המהיר של פורד, זו הייתה קפיצה המצאתית בתעשיית המכוניות. היא הקנתה לחברת קאדילק הרבה יוקרה וכבוד.
שנתיים אחר-כך, בשנת 1904, יצא דגם הלימוזינה הראשון של המודל A של קאדילק. הלימוזינה הייתה מכונית פאר ארוכה שהפכה לאגדה לעשירים ומפונקים. סוג זה של מכוניות הפך לפופולארי ועד היום מכנים כך מכוניות ארוכות מסוגה, גם כשהן מיוצרות על ידי חברות אחרות.
הנה "מודל A" של קדילק:
http://youtu.be/EsTclreYj04
מצגת וידאו על ההיסטוריה של הלימוזינה:
http://youtu.be/INv_X59Ys1k
כך תיראה הקאדילק של 1929:
http://youtu.be/y8MEcTgKHUU
והנה סרט תיעודי על מכונית הפאר הזו:
https://youtu.be/tEme7EV0YPQ?long=yes
מה מיוחד בבנטלי בלוור?
מכונית המירוץ הקלאסית בנטלי בלוור מספר 1 (Bentley_Blower_No.1) נולדה בשנות ה-20 של המאה הקודמת. זוהי ללא ספק אגדה של מירוצים. הבנטלי הזו היא בעלת מנוע שמזכיר מנוע של מטוס של אותם הימים. הבלוואר 1 זכתה לתהילה כשניצחה במירוץ ה-24 שעות של לה מאן.
כיום היא נחשבת המכונית הבריטית הכי יקרה בכל הזמנים. זאת לאחר שבשנת 2012 היא נמכרה בסכום של יותר מ-5 מיליון לירות שטרלינג.
הנה היא למול המתחרה הגדולה שלה אז - BMW V12:
http://youtu.be/xzt_E90i0ho
כך זה לנסוע בתוך הפלא הממונע הזה של בנטלי:
http://youtu.be/h_jhoL9v_gs
יש אפילו משחק מחשב שמאפשר לנהוג בה:
http://youtu.be/CbAJRYPGzTU
הנה סרטון גרמני של אגדת המירוצים:
http://youtu.be/TUJN7h2ARXo
מכונית המירוץ הקלאסית בנטלי בלוור מספר 1 (Bentley_Blower_No.1) נולדה בשנות ה-20 של המאה הקודמת. זוהי ללא ספק אגדה של מירוצים. הבנטלי הזו היא בעלת מנוע שמזכיר מנוע של מטוס של אותם הימים. הבלוואר 1 זכתה לתהילה כשניצחה במירוץ ה-24 שעות של לה מאן.
כיום היא נחשבת המכונית הבריטית הכי יקרה בכל הזמנים. זאת לאחר שבשנת 2012 היא נמכרה בסכום של יותר מ-5 מיליון לירות שטרלינג.
הנה היא למול המתחרה הגדולה שלה אז - BMW V12:
http://youtu.be/xzt_E90i0ho
כך זה לנסוע בתוך הפלא הממונע הזה של בנטלי:
http://youtu.be/h_jhoL9v_gs
יש אפילו משחק מחשב שמאפשר לנהוג בה:
http://youtu.be/CbAJRYPGzTU
הנה סרטון גרמני של אגדת המירוצים:
http://youtu.be/TUJN7h2ARXo
מהי מכונית המרוץ הראשונה של פורד?
מכונית הפורד מודל טי ספידסטר (Ford Model T Speedster) נולדה זמן קצר אחרי שנכנס לייצור מודל ה-T, המכונית שתשנה את כל עולם המכוניות וקצת פחות ממאה השנה אחר כך תיבחר למכונית החשובה במאה ה-20. גם אם היא הייתה הצלחה גדולה, הפורד טי הייתה רכב משעמם וסטנדרטי. כבר אז חשו חובבי מהירות שניתן לקבל מכונית מרגשת יותר, שנוסעת מהר יותר.
הפורד טי מדגם ספידסטר נועד בשבילם. מתחת למבנה היה לה אותו מנוע של הפורד טי הרגיל, אבל שינויים במבנה אפשרו לה לנצל את המנוע טוב יותר, לקבל תכונות אירו דינמיות טובות יותר ולפתח מהירות יותר מאשר הדגם המוכר של הפורד טי.
המבנה של הספידסטר נועד למירוצים. שווה לדעת שהרבה לפניה כבר בנו מכוניות מהירות באמריקה, אבל לא כאלה משבאו ממפעל פורה ומוכר כמו פורד. הפורד ספידסטר טי היה חלומם של אותם נהגים שחלמו לשעוט במרחבים ללא סוף, אבל לא עם סוס אלא עם כלי רכב מנועי. היא הייתה למכונית הפופולארית המהירה של אמריקה באותה תקופה.
הנה המודל טי ספידסטר מקרוב:
https://youtu.be/V7dni5Z-k2E
הנה פורד מודל טי ספידסטר בנסיעה:
https://youtu.be/TXMIsEWFO7Q
והנה החקיינית שלה, ביואיק ספידסטר:
https://youtu.be/a_5Sb50LKJg
והנה מפגש של ספידסטרים שונים:
https://youtu.be/QoiKY4w8TS8
מכונית הפורד מודל טי ספידסטר (Ford Model T Speedster) נולדה זמן קצר אחרי שנכנס לייצור מודל ה-T, המכונית שתשנה את כל עולם המכוניות וקצת פחות ממאה השנה אחר כך תיבחר למכונית החשובה במאה ה-20. גם אם היא הייתה הצלחה גדולה, הפורד טי הייתה רכב משעמם וסטנדרטי. כבר אז חשו חובבי מהירות שניתן לקבל מכונית מרגשת יותר, שנוסעת מהר יותר.
הפורד טי מדגם ספידסטר נועד בשבילם. מתחת למבנה היה לה אותו מנוע של הפורד טי הרגיל, אבל שינויים במבנה אפשרו לה לנצל את המנוע טוב יותר, לקבל תכונות אירו דינמיות טובות יותר ולפתח מהירות יותר מאשר הדגם המוכר של הפורד טי.
המבנה של הספידסטר נועד למירוצים. שווה לדעת שהרבה לפניה כבר בנו מכוניות מהירות באמריקה, אבל לא כאלה משבאו ממפעל פורה ומוכר כמו פורד. הפורד ספידסטר טי היה חלומם של אותם נהגים שחלמו לשעוט במרחבים ללא סוף, אבל לא עם סוס אלא עם כלי רכב מנועי. היא הייתה למכונית הפופולארית המהירה של אמריקה באותה תקופה.
הנה המודל טי ספידסטר מקרוב:
https://youtu.be/V7dni5Z-k2E
הנה פורד מודל טי ספידסטר בנסיעה:
https://youtu.be/TXMIsEWFO7Q
והנה החקיינית שלה, ביואיק ספידסטר:
https://youtu.be/a_5Sb50LKJg
והנה מפגש של ספידסטרים שונים:
https://youtu.be/QoiKY4w8TS8