» «
פורד מודל T
איך המכונית מדגם T הניעה את העולם?



פורד מודל T שנולדה בשנת 1908 הייתה כלי הרכב הנפוץ והפופולארי הראשון בעולם. בניגוד למכוניות המסובכות והיקרות, שיוצרו לפניה על ידי יצרני רכב אחרים, בעבודת יד ובסדרות קטנות, המודל T הייתה פשוטה ואמינה, אבל הכי חשוב - זולה. הנרי פורד, מייסד המפעל שייצר אותה, רצה שכל פועל עם משכורת סבירה יוכל לקנות לו רכב משלו. המודל T הייתה הרכב שנועד לעשות זאת.

אמנם בתחילה יוצרו כמויות קטנות יחסית ממנה, אבל כששופר כושר הייצור היא החלה להימכר בכמויות גדולות ובמחיר של שליש ממכוניות אחרות באותה התקופה - 800$ בלבד. מה שהבטיח את מחירה הנמוך ועדיין את האיכות והאמינות של המודל T היה פס הייצור המתקדם והיעיל שיצר פורד. זה היה חדשני ומהפכני במפעלי התעשייה של התקופה - דגם T של מפעל המכוניות של הנרי פורד היה הדגם הראשון שיוצר בקווי ייצור גדולים בשיטת הסרט הנע, שפותח לאחר שאחד מעובדיו ראה כיצד מפרקים בשר בבית מטבחיים, כשכל עובד עושה פעולה אחת והציע שבפורד יבצעו זאת בצורה דומה.

פורד מודל T הפכה לחלק מהמיתולוגיה של עולם הרכב. הנרי פורד אמר אז ש"הלקוח יכול לבחור כל צבע – בתנאי שיהיה שחור" (הצבע השחור התייבש מהר מצבעים אחרים). השפעת ה-T על התרבות העולמית הייתה מדהימה. מעבר לכך שהיא הפכה את המכונית למוצר זול, נפוץ ומצליח, היא הייתה הדוגמנית המושלמת לשיטת הייצור של הסרט הנע והניעה את המהפכה התעשייתית החדשה.


הנה סיפור מודל ה-T של פורד ופס הייצור שלה:

http://youtu.be/S4KrIMZpwCY?t=12s


ונסיעה בדגם טי המפורסם של פורד:

http://youtu.be/NtOcAOCH37A


הנה אספן שמספר חוויות ה-T שלו:

http://youtu.be/0mFtwwhTIx8
אסטון מרטין דלי הפחם
מהי האסטון מרטין דלי-הפחם?



עם הגה ודוושות, אסטון מרטין A3 "דלי הפחם" הייתה מהמכוניות המודרניות הראשונות שקיבלו מבנה שיהפוך למקובל ונפוץ במכוניות שנוצרו מאז. קדילאק ואסטון מרטין מדגם "דלי הפחם" (Coal scuttle Aston Martin), בדגם של שנת 1914, נחשבות המכוניות המודרניות הראשונות בעולם.

המכונית של חברת "אסטון מרטין" מדגם "דלי פחם" הייתה גם מראשונות מכוניות המרוץ בעולם. לחברת אסטון-מרטין היסטוריה עשירה במירוצים ו"דלי הפחם" הייתה המכונית שהתחילה את המסורת המפוארת הזו.

אסטון-מרטין נוסדה ב-1913 כדי לייצר מכוניות ספורט ומרוצים. רבים בעולם מכירים את החברה מאז כמי שמספקת את המכוניות לדמותו הקולנועית של ג'יימס בונד. ברבות השנים היא זכתה בקרב חובבי המכוניות לתדמית של יצרנית אקזוטית של מכוניות ספורט ו-GT.


הנה מכונית אסטון מרטין איי 3 "דלי הפחם":

https://youtu.be/-Vcvk3h8u2w


הנה "דלי הפחם" שוב:

https://youtu.be/1YD8DCWoaHw?t=7s


הנה תולדות היצרנית - אז והיום:

https://youtu.be/4BED-tXpvpQ
לינקולן קאמרה
מהי מכונית הצילום של יוז?



לינקולן קאמרה הייתה מכונית לינקולן נפתחת מודל K, שהוסבה על ידי אולפני הקולנוע של המיליונר הגאון והמוזר הווארד יוז למכונית מצלמה. באולפנים שלו השתמשו בה ליצירת צילומים מיוחדים בסרטיו השאפתניים והמרשימים של יוז. המכונית המסתורית הזו, יש אחת כמוה בעולם, נעזבה ונשמרה במשך שנים רבות במחסן. היא הוצאה משם בסוף המאה ה-20, שופצה ונמכרה למוזיאון שמחזיק כמה מהמטוסים המפורסמים שתכנן וייצר יוז.


הנה הלינקולן קאמרה של הווארד יוז משנת 1936:

http://youtu.be/uAAAX4zWM1k


הנה היא לפני שנרכשה למוזיאון:

http://youtu.be/vJRXiFruPU8
מרצדס SSK
מהי המרצדס הקלאסית הראשונה?



מכונית המרצדס אס אס קיי (Mercedes SSK) משנות ה-30 יוצרה במהדורה אחת בלבד. חברת מרצדס ייצרה רק 33 יחידות ממנה. מדובר במכונית כה נדירה שהיא אחת המכוניות הקלאסיות היקרות בעולם. סימן ההיכר שלה, המנוע המוארך שבסופו תא הנוסעים, בעל שני המקומות.

אחת מהן, שיוצרה עבור רוזן איטלקי, נמצאת כיום באוסף המכוניות הקלאסיות של מעצב העל האמריקני ראלף לורן.


הנה המרצדס SSK:

http://youtu.be/F2JoIIXm6IU


הנה האוסף של ראלף לורן שכולל אותה:

http://youtu.be/x43zgvf7Bbo


הנה המרצדס SSK במשחק מחשב:

http://youtu.be/cLSp8VaKfFA

מכוניות עתיקות

מכונית ברוטוס
מה הייתה מכונית הברוטוס?



מה קורה כשבונים מכונית עם מנוע של מפציץ מלחמתי? - מקבלים את ה"ברוטוס" האגדית - מכונית המירוץ שהתבססה על מנוע BMW V-12 המאיים ויורק הלהבות, שיצאו מהאגזוז שלה.

מכונית הברוטוס עם מנוע ה-BMW v12 הייתה שוברת השוויון של זמנה. המנוע בן 46 הליטרים, על מרכב של מכונית, היה מדהים לאותם הימים. לאגדה הוסיפה גם העובדה שהמנוע הזה הורכב בה, על שלד של מכונית כיבוי משנת 1907!


הנה מכונית הברוטוס BMW V12:

http://youtu.be/LexFQfHGA4k


כאן הברוטוס BMW V12 מתחרה במכונית המירוץ של בנטלי:

http://youtu.be/wJn7LHE83cc


הנה היא בפעולה:

http://youtu.be/_8trwkCbZAY


הנה היא על מסלול המירוצים:

http://youtu.be/mLyYYazGlx0
BMW 328
כיצד חזרה ה-BMW 328 מהמתים?



זה היה בסוף מלחמת העולם השנייה. הצבא הבריטי פושט על מפעל מכוניות ומחרים את התכניות של אחת המכוניות המוצלחות אי-פעם. מומחים בריטיים מחברת המטוסים "בריסטול" מגיעים כדי לבחון את המכוניות שנמצאות במפעל BMW המופצץ ודואגים להעביר מכונית שלמה אל האי האנגלי. הם מצליחים לשכנע את המתכנן של המכונית, פריץ פידלר, להצטרף אליהם ופותחים קו ייצור של מכוניות. התכניות של הב.מ.וו 328 ושל המנוע שלה ישמשו לפיתוח מכונית ה-Bristol 400 הבריטית.

אבל היא לא תצליח להגיע לאיכויות המטורפות של המכונית שלקחו מגרמניה. דגם ה-328 של חברת BMW - אחד מדגמי מכוניות הספורט הידועים במאה ה-20 ואחת המכוניות הטובות והמיתולוגיות מסוגה.

בשנות ה-40 יוצרו ממנה 464 יחידות בלבד. עם 80 כוחות סוס, יחידת תזמון גאונית ומבנה קל במיוחד, כ-800 קילו בלבד, תכונות שהפכו אותה למהירה מאד, ה-BMW 328 נולדה להיות מנצחת.

היא הייתה מכונית ספורט שיוצרה על ידי BMW הגרמנית בין השנים 1936-1940. המעצב שלה היה פיטר זימנובסקי, מי שלימים, לאחר מלחמת העולם השנייה, יהפוך למנהל העיצוב של חברת BMW, כך שהיא הייתה גם יפהפיה אמיתית. לא פלא שהגרמנים ולמעשה כל אירופה, הביטו בה כ"נערת הפוסטר של מכוניות הספורט".

ופרסים היא גרפה לא פחות ממחמאות. בשנת 1938 זכתה ה-BMW 328 במירוץ היוקרתי ביותר בעולם של אותה עת - מרוץ ה"מילה מילייה". היא חזרה על ההישג שוב, בשנת 1940 ואז יופסקו התחרויות לרגל המלחמה שהיטלר העניק לעולם...

המדהים הוא ששנים רבות אחר-כך, ה-328 חזרה מהמתים. דגם הקאם קופה שלה יוצר מחדש לחלוטין על ידי טכנאים ויוצרי מכוניות, בראשות הרסטורטור רנה גרוסה. בלי תכניות ובלי מידע על המכונית, רק על בסיס כמה צילומים ישנים ופרטים טכניים שהיו ידועים מהעיתונות של התקופה, הצליחו רנה ואנשיו לשחזר את הפלא המוטורי היחיד במינו הזה, 50 שנה אחרי שנעלמה לחלוטין.

כך היא הייתה למכונית הראשונה שזכתה גם במילה מילייה של שנות ה-40 וגם בגרסה המודרנית של המרוץ, בשנת 2004 ושוב ניצחה בשנת 2010.

בשנת 1999 נבחרה ה-BMW 328 לאחת המכוניות הטובות במאה ה-20, על ידי פאנל עולמי של עיתונאי רכב. היא נותרה אגדית כשהייתה, גם כשחזרה מן המתים.


הנה עלילות ה-BMW 328 המיתולוגית:

https://youtu.be/Jbgk3o0-qaQ


סיפורה המדהים על החזרה מגן העדן של המכוניות:

https://youtu.be/9eiTM3-04YM


האצילית:

https://youtu.be/s_DR3D7XsJg


במילה מילייה של 1938:

https://youtu.be/TDcIL81Jw-c


מצגת וידאו של ה-BMW 328:

https://youtu.be/t7i2tLjGQbs
בוגאטי 57SC
מהי המכונית הכי יקרה בעולם?



למכונית הבוגאטי 57 SC יש מראה מדהים, מהירות של כמעט 200 קילומטרים לשעה ומנוע של 200 כוחות סוס, שב-1936 נחשב מנוע חזק במיוחד.. היא נחשבת מכונית-העל הראשונה בהיסטוריה, רכב ששילב יופי ייחודי וביצועי-על לתקופתו.

הבוגאטי 57SC היא המכונית היקרה בתבל. בתור אחת המכוניות היקרות בעולם, רק לאספנים בעלי ממון כבד יש אחת כזו. למעצב העל האמריקני ראלף לורן יש את הבוגאטי היקרה ביותר שנמכרה אי-פעם, מדגם SC57 אטלנטיק, שיוצרו רק 3 ממנו. היא נמכרה לו במחיר של 40 מיליון דולר. זהו מחיר של 23 מכוניות בוגאטי וויירון החדשות או 139 מכוניות פרארי נחשקות, או 2500 מכוניות משפחתיות רגילות!


הנה סיפורה של הבוגאטי 57 SC:

http://youtu.be/6vk16a8Cp1A


והנה מכונית הבוגאטי 57 SC אטלנטיק, של מעצב העל האמריקני ראלף לורן:

http://youtu.be/HUpoU0ZOhak
קארל בנץ
מי המציא את המכונית ומתי?



קארל בנץ הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה, בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.

הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.

בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד. האוטו הגיע...

בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך, פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מידית.


הנה סרטון שמראה את המרצדס בנץ הזו בנסיעה..

http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y


והנה סקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:

https://youtu.be/qVkvH0nm8pU


קאדילק מודל A
מתי נולדה מכונית הקאדילק?



חברת קאדילק הוותיקה נוסדה ב-1902 על ידי עובדים שעזבו את מפעלו של הנרי פורד. בשנה שאחריה החלו למכור את הדגם הראשון שלהם, אוטומוביל שנקרא "מודל איי" (Cadillac Model A). הוא היה מאד דומה למודל איי של פורד. סימן ההיכר שלו היה החזית המשתפלת כלפי מטה.

אבל מודל A היה מהפכני בשיטת הייצור המדוייקת של חלקיו. זה הפך את התיקון שלו לפשוט מאד, מכיוון שהחלפה של חלק הייתה מיידית וחלקה. מה שהיום נראה מובן מאליו בתעשיית כלי הרכב היה אז חידוש מסעיר ובעידן שלפני פס הייצור המהיר של פורד, זו הייתה קפיצה המצאתית בתעשיית המכוניות. היא הקנתה לחברת קאדילק הרבה יוקרה וכבוד.

שנתיים אחר-כך, בשנת 1904, יצא דגם הלימוזינה הראשון של המודל A של קאדילק. הלימוזינה הייתה מכונית פאר ארוכה שהפכה לאגדה לעשירים ומפונקים. סוג זה של מכוניות הפך לפופולארי ועד היום מכנים כך מכוניות ארוכות מסוגה, גם כשהן מיוצרות על ידי חברות אחרות.


הנה "מודל A" של קדילק:

http://youtu.be/EsTclreYj04


מצגת וידאו על ההיסטוריה של הלימוזינה:

http://youtu.be/INv_X59Ys1k


כך תיראה הקאדילק של 1929:

http://youtu.be/y8MEcTgKHUU


והנה סרט תיעודי על מכונית הפאר הזו:

https://youtu.be/tEme7EV0YPQ?long=yes
מה מיוחד בבנטלי בלוור?



מכונית המירוץ הקלאסית בנטלי בלוור מספר 1 (Bentley_Blower_No.1) נולדה בשנות ה-20 של המאה הקודמת. זוהי ללא ספק אגדה של מירוצים. הבנטלי הזו היא בעלת מנוע שמזכיר מנוע של מטוס של אותם הימים. הבלוואר 1 זכתה לתהילה כשניצחה במירוץ ה-24 שעות של לה מאן.

כיום היא נחשבת המכונית הבריטית הכי יקרה בכל הזמנים. זאת לאחר שבשנת 2012 היא נמכרה בסכום של יותר מ-5 מיליון לירות שטרלינג.


הנה היא למול המתחרה הגדולה שלה אז - BMW V12:

http://youtu.be/xzt_E90i0ho


כך זה לנסוע בתוך הפלא הממונע הזה של בנטלי:

http://youtu.be/h_jhoL9v_gs


יש אפילו משחק מחשב שמאפשר לנהוג בה:

http://youtu.be/CbAJRYPGzTU


הנה סרטון גרמני של אגדת המירוצים:

http://youtu.be/TUJN7h2ARXo
מהי מכונית המרוץ הראשונה של פורד?



מכונית הפורד מודל טי ספידסטר (Ford Model T Speedster) נולדה זמן קצר אחרי שנכנס לייצור מודל ה-T, המכונית שתשנה את כל עולם המכוניות וקצת פחות ממאה השנה אחר כך תיבחר למכונית החשובה במאה ה-20. גם אם היא הייתה הצלחה גדולה, הפורד טי הייתה רכב משעמם וסטנדרטי. כבר אז חשו חובבי מהירות שניתן לקבל מכונית מרגשת יותר, שנוסעת מהר יותר.

הפורד טי מדגם ספידסטר נועד בשבילם. מתחת למבנה היה לה אותו מנוע של הפורד טי הרגיל, אבל שינויים במבנה אפשרו לה לנצל את המנוע טוב יותר, לקבל תכונות אירו דינמיות טובות יותר ולפתח מהירות יותר מאשר הדגם המוכר של הפורד טי.

המבנה של הספידסטר נועד למירוצים. שווה לדעת שהרבה לפניה כבר בנו מכוניות מהירות באמריקה, אבל לא כאלה משבאו ממפעל פורה ומוכר כמו פורד. הפורד ספידסטר טי היה חלומם של אותם נהגים שחלמו לשעוט במרחבים ללא סוף, אבל לא עם סוס אלא עם כלי רכב מנועי. היא הייתה למכונית הפופולארית המהירה של אמריקה באותה תקופה.


הנה המודל טי ספידסטר מקרוב:

https://youtu.be/V7dni5Z-k2E


הנה פורד מודל טי ספידסטר בנסיעה:

https://youtu.be/TXMIsEWFO7Q


והנה החקיינית שלה, ביואיק ספידסטר:

https://youtu.be/a_5Sb50LKJg


והנה מפגש של ספידסטרים שונים:

https://youtu.be/QoiKY4w8TS8


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.