» «

מכונית

חסכון בדלק
עיזרו להורים: איך לחסוך בדלק?



רוצים לעזור להורים לחסוך בדלק? - יש לא מעט הצעות לנהיגה חסכונית:

- כשרואים מרחוק רמזור אדום, מאיטים ונותנים לרכב לגלוש עד הרמזור, בלי גז.

- סעו לאט. מהירות מעל 80 קילומטרים בשעה היא גם מסוכנת וגם בזבזנית.

- אל תתנו "רייסים" בנהיגה. להאיץ כדאי בעדינות..

- פתיחת חלון מבזבזת דלק. אם מאד חם, אז הדליקו מזגן.

- היעזרו באפליקציית ניווט. נהיגה בפקקים היא בזבוז של דלק.


הנה סרטון שמסביר את הדרכים העיקריות לחסוך בדלק:

http://youtu.be/092eyk30acU
קארל בנץ
מי נחשב ממציא המכונית והאם זה בצדק?



קארל בנץ (Karl Benz) הגרמני היה מהנדס גאון ששקד שנים על פיתוח כלי רכב בעל הנעה עצמית והמציא את המכונית הראשונה בהיסטוריה שהפכה למוצר ונמכרה לקונים.

זה היה בשנת 1885. היא נסעה לאט מאד, 15 קילומטרים לשעה, היו לה 3 גלגלים בלבד והמנוע היה בה מאחור. אבל היא הייתה מכונית לכל דבר.

הקדים אותו ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס, שהצליח להניע ולנסוע כבר ב-1864 על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ונעצר על ידי המשטרה המקומית. מרכוס היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין.

בנץ קידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר כלי רכב של ממש. זו עתידה להיות המכונית שתהייה השראה לכל המכוניות שייווצרו מאז. היא כללה פיתוחים של מערכת חשמל, מערכת הילוכים, שאסי, מערכת קירור ועוד. האוטו הגיע...

בנץ ייסד את מפעל בנץ, שיחל לייצר מכוניות וימכור אותם לעשירי גרמניה. עד היום מייצר המפעל את מכוניות "מרצדס בנץ", הנחשבות מהטובות בעולם. כשחבר לדיימלר, בעל מפעל שביחד עם מייבאך, פיתח בשביל הכרכרה הממונעת שלו את המנוע הקומפקטי הראשון, ההצלחה הייתה מידית.


הנה סיפורו של קרל בנץ:

https://youtu.be/bx2G6dTdtMk


המרצדס בנץ הזו בנסיעה..

http://youtu.be/5D8Y4j0Rs_Y


וסקרנים סוקרים את המכונית הראשונה בעולם:

https://youtu.be/qVkvH0nm8pU


וכך נראות מאה שנה של התפתחות התחבורה הממונעת:

https://youtu.be/UMVnQHCtQTE
ניקולס קוגנוט
מי בנה את מכונית הקיטור הראשונה בעולם?



מנועים מונעי קיטור היו סיפור הצלחה משמעותי בתקופה הוויקטוריאנית, במאה ה-19. אך רבים לא מודעים לכך שכבר בשלהי המאה ה-18 נוצרו מספר דגמי מכוניות קיטור ראשונות, שהיה להם סיכוי אמיתי להביא את כולם העגלות והמרכבות לסופו המוקדם.

זה היה בסוף המאה ה-18, בשנת 1769, כשהחל ממציא צרפתי בשם נִיקוֹלאס-ג'וֹזֶף קוּגְנוֹ (Nicolas-Joseph Cugnot) לבנות כמה רכבי קיטור ניסיוניים. הם היו כבדים, מסורבלים, גרועים ולא מספקים, אבל הם היו כלי הרכב הממונעים הראשונים בהיסטוריה והיה להם סיכוי ממשי ליצור קפיצה של ממש בעולם כלי הרכב. נדגיש שבאותה תקופה כל כלי הרכב שמסביב מבוססים על הנעה של בעלי חיים. בקיצור עגלות.

לאחר ניסיונות מספר, פיתח קוגנוט עבור הצבא, בשנת 1771, את רכב הקיטור הממונע שלו. הרכב הכבד שקל כ-2.5 טונות ונועד לשאת תותחים כבדים. היו לו שני גלגלים אחוריים גדולים ועוד גלגל קדמי קטן.

רכב הקיטור הצבאי הזה היה איטי ביותר וקשה היה מאוד להניעו. הממציא הקשה מאוד על הנהג לנווט את הרכב המסורבל, מכיוון שהוא מיקם את דוד המים הגדול שלו בחזית כלי הרכב. לאור העובדה שעגלה מונעת על ידי סוס הייתה מהירה ממנו וכמובן קלה יותר לתפעול, אין פלא שרכב הקיטור החדשני הזה לא זכה להצלחה של ממש.

אבל הממציא הצרפתי פורץ הדרך לא התייאש. הוא בנה דגם אזרחי, מתקדם יותר ומסורבל פחות, של כלי הרכב והסיע אותו ברחובות פאריז. מהירותו המרבית הייתה של 5 קמ"ש, אך מספרים שהוא הרס קיר אבן גדול, לאחר שהתנגש בו.

לאחר שניסה כמה שיטות, פתרונות ושיפורים, אך כלי הרכב מבוססי הקיטור של קוגנוט לא זכו להצלחה, הבין האיש שהוא לא מצליח בפיתוח הטכנולוגיה הממונעת שלו והוא התייאש וזנח את הרעיון.

במאות הבאות אמנם יוולדו דגמי קיטור כמו משאית הקיטור של חברת ליילנד משנת 1896 ומכוניות הגראוט (Grout) והווייט מודל M, עם מנוע הקיטור מתחילת המאה ה-20. אבל כמובן שפריצת הדרך האמיתית הייתה במעבר למנוע בעירה פנימי שהפליא לעשות קארל בנץ בשנת 1885, כשתכנן ובנה את המכונית האמיתית הראשונה.


הנה מצגת וידאו על קוגנו ומכונית הקיטור שלו:

https://youtu.be/MzJhUftykEs


מכונית קיטור ראשונה שהקדימה את מנוע הבעירה הפנימית של המכונית שאנו מכירים:

https://youtu.be/gqJ8nF5sLWc


מכונית הקיטור הראשונה של ניקולס קוגנוט משנת 1769:

https://youtu.be/wr1MELVd0L4


דגם של כלי הרכב הממונע בקיטור שלו:

https://youtu.be/KP_oQHYmdRs


כאן מביאים את רכב הקיטור לתערוכת מכוניות היסטוריות:

https://youtu.be/XsEbeCrPcA8


וכך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):

https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
זיגפריד מרכוס
מי הראשון שיצר כלי תחבורה ממונע בבנזין?



את האיש הזה כולם במולדתו ניסו להשכיח. זיגפריד מרכוס (Siegfried Marcus) הוא האיש שהמציא את הכרכרה הממונעת הראשונה בהיסטוריה.

מעל 20 שנה לפני קרל בנץ הצליח הגאון היהודי להסיע כלי רכב ממונע בבנזין. כרכרה ממונעת ראשונה יצאה לדרכה והעולם שתק.

קרל בנץ ידוע כמי שקידם את הכרכרה הממונעת של מרכוס והצליח לייצר בשנת 1885 כלי רכב של ממש, שגם נמכר לאחרים.

אבל מחקר היסטורי לא מעמיק מדי גילה עם הזמן שאת בנץ הקדים ב-20 שנה גאון יהודי בשם זיגפריד מרכוס. הוא היה ממציא גרמני יהודי שאת מרבית חייו בילה באוסטריה.

כבר ב-1864 מרקוס הצליח להניע ולנסוע על עגלת יד שעליה התקין מנוע בעירה פנימית, שהונע בעזרת דלק. היא אמנם נראתה כמו עגלת יד פשוטה שיש בה מנוע והיא גם לא הייתה מעשית כמוצר מסחרי לשיווק אבל היא הייתה הראשונה. ההמצאה.

אותו מרכוס נסע על רכבו ברחובות וינה ואפילו נעצר על ידי המשטרה המקומית לאחר ש"נתפס" נוסע על הרכב המוזר, הכרכרה בלי סוסים...

מכל מקום, מרכוס די זנח את המצאתו ולא ייסד את תעשיית הרכב. בניגוד מגוון הפטנטים שרשם על המצאות שונות, הוא לא המשיך לפתחה.

אבל הוא היה האדם הראשון שהניע כלי תחבורה בעזרת בנזין. שנים לפני בנץ, שכבודו במקומו מונח היטב והמשיך אותו בגאונות טכנולוגית ועסקית משלו.


#אבל איך שכחו כולם את הגאון הזה?

התשובה גם כאן, כמו בתעלומות רבות הקשורות ביהודים שנשכחו, הופלו והועלמו היסטורית ופעמים רבות גם פיזית, היא היטלר.

כשהנאצים אלו לשלטון ובמסגרת עליונות הגזע הארי על היהודים שהם שנאו כל כך, הם דאגו למחוק כל תיעוד על ממציאים יהודיים בגרמניה והמצאותיהם. במסגרת זו הם דאגו להסיר את הפסל של מרכוס מחזית בניין הטכניון של וינה והשמידו במיומנות את כל המסמכים שהעידו על המצאתו.

כך הם הצליחו ליצור מצג שווא ולשכתב את ההיסטוריה לעובדה שקבעה שקארל פרידריך בנץ הוא ממציא הרכב המנוע, בעוד שבעצם הוא היה המשפר והממסחר הגאוני של הרכב ממונע הבנזין, אבל לא הממציא שלו.

אז כן. בנץ אכן הגה ופיתח את המכונית הראשונה בהיסטוריה שתהפוך למוצר ותימכר לכל בעל ממון שירצה בכך. אבל מרקוס הוא שיכול ואף צריך להיחשב לממציא האמיתי של המכונית המונעת באמצעות מנוע בעירה פנימי.

אפילו האוסטרים הבינו שאסור לתת להיטלר וכנופייתו הגזענית לשכתב את ההיסטוריה. בשנת החמישים למותו של מרכוס הם העבירו את עצמותיו לבית הקברות המרכזי בווינה, פסלו הוצב מחדש בחזית הטכניון ונבנה לו קבר מכובד.



גם דגם המכונית שלו, שהוצג לפני העידן הנאצי במוזיאון הטכנולוגי בווינה, נשמר לאחר שהוסתר על ידי עובדי המוזיאון מהמשטר הנאצי ושרד עד ימינו.


הנה סיפורו של זיגפריד מרכוס (עברית):

https://youtu.be/0PkxNYTdhQ4


דגם כלי הרכב הראשון שלו שהונע בבנזין:

https://youtu.be/gXdm680zY40


סרטון מהודו שמכיר בבכורה המוטורית של מרכוס:

https://youtu.be/RW-MUrod6bU


והמכונית הראשונה של קרל בנץ:

https://youtu.be/WZ2Q5B0ZYnI


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.