שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מכונית קיטור
מי בנה את מכונית הקיטור הראשונה בעולם?
מנועים מונעי קיטור היו סיפור הצלחה משמעותי בתקופה הוויקטוריאנית, במאה ה-19. אך רבים לא מודעים לכך שכבר בשלהי המאה ה-18 נוצרו מספר דגמי מכוניות קיטור ראשונות, שהיה להם סיכוי אמיתי להביא את כולם העגלות והמרכבות לסופו המוקדם.
זה היה בסוף המאה ה-18, בשנת 1769, כשהחל ממציא צרפתי בשם נִיקוֹלאס-ג'וֹזֶף קוּגְנוֹ (Nicolas-Joseph Cugnot) לבנות כמה רכבי קיטור ניסיוניים. הם היו כבדים, מסורבלים, גרועים ולא מספקים, אבל הם היו כלי הרכב הממונעים הראשונים בהיסטוריה והיה להם סיכוי ממשי ליצור קפיצה של ממש בעולם כלי הרכב. נדגיש שבאותה תקופה כל כלי הרכב שמסביב מבוססים על הנעה של בעלי חיים. בקיצור עגלות.
לאחר ניסיונות מספר, פיתח קוגנוט עבור הצבא, בשנת 1771, את רכב הקיטור הממונע שלו. הרכב הכבד שקל כ-2.5 טונות ונועד לשאת תותחים כבדים. היו לו שני גלגלים אחוריים גדולים ועוד גלגל קדמי קטן.
רכב הקיטור הצבאי הזה היה איטי ביותר וקשה היה מאוד להניעו. הממציא הקשה מאוד על הנהג לנווט את הרכב המסורבל, מכיוון שהוא מיקם את דוד המים הגדול שלו בחזית כלי הרכב. לאור העובדה שעגלה מונעת על ידי סוס הייתה מהירה ממנו וכמובן קלה יותר לתפעול, אין פלא שרכב הקיטור החדשני הזה לא זכה להצלחה של ממש.
אבל הממציא הצרפתי פורץ הדרך לא התייאש. הוא בנה דגם אזרחי, מתקדם יותר ומסורבל פחות, של כלי הרכב והסיע אותו ברחובות פאריז. מהירותו המרבית הייתה של 5 קמ"ש, אך מספרים שהוא הרס קיר אבן גדול, לאחר שהתנגש בו.
לאחר שניסה כמה שיטות, פתרונות ושיפורים, אך כלי הרכב מבוססי הקיטור של קוגנוט לא זכו להצלחה, הבין האיש שהוא לא מצליח בפיתוח הטכנולוגיה הממונעת שלו והוא התייאש וזנח את הרעיון.
במאות הבאות אמנם יוולדו דגמי קיטור כמו משאית הקיטור של חברת ליילנד משנת 1896 ומכוניות הגראוט (Grout) והווייט מודל M, עם מנוע הקיטור מתחילת המאה ה-20. אבל כמובן שפריצת הדרך האמיתית הייתה במעבר למנוע בעירה פנימי שהפליא לעשות קארל בנץ בשנת 1885, כשתכנן ובנה את המכונית האמיתית הראשונה.
הנה מצגת וידאו על קוגנו ומכונית הקיטור שלו:
https://youtu.be/MzJhUftykEs
מכונית קיטור ראשונה שהקדימה את מנוע הבעירה הפנימית של המכונית שאנו מכירים:
https://youtu.be/gqJ8nF5sLWc
מכונית הקיטור הראשונה של ניקולס קוגנוט משנת 1769:
https://youtu.be/wr1MELVd0L4
דגם של כלי הרכב הממונע בקיטור שלו:
https://youtu.be/KP_oQHYmdRs
כאן מביאים את רכב הקיטור לתערוכת מכוניות היסטוריות:
https://youtu.be/XsEbeCrPcA8
וכך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):
https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
מנועים מונעי קיטור היו סיפור הצלחה משמעותי בתקופה הוויקטוריאנית, במאה ה-19. אך רבים לא מודעים לכך שכבר בשלהי המאה ה-18 נוצרו מספר דגמי מכוניות קיטור ראשונות, שהיה להם סיכוי אמיתי להביא את כולם העגלות והמרכבות לסופו המוקדם.
זה היה בסוף המאה ה-18, בשנת 1769, כשהחל ממציא צרפתי בשם נִיקוֹלאס-ג'וֹזֶף קוּגְנוֹ (Nicolas-Joseph Cugnot) לבנות כמה רכבי קיטור ניסיוניים. הם היו כבדים, מסורבלים, גרועים ולא מספקים, אבל הם היו כלי הרכב הממונעים הראשונים בהיסטוריה והיה להם סיכוי ממשי ליצור קפיצה של ממש בעולם כלי הרכב. נדגיש שבאותה תקופה כל כלי הרכב שמסביב מבוססים על הנעה של בעלי חיים. בקיצור עגלות.
לאחר ניסיונות מספר, פיתח קוגנוט עבור הצבא, בשנת 1771, את רכב הקיטור הממונע שלו. הרכב הכבד שקל כ-2.5 טונות ונועד לשאת תותחים כבדים. היו לו שני גלגלים אחוריים גדולים ועוד גלגל קדמי קטן.
רכב הקיטור הצבאי הזה היה איטי ביותר וקשה היה מאוד להניעו. הממציא הקשה מאוד על הנהג לנווט את הרכב המסורבל, מכיוון שהוא מיקם את דוד המים הגדול שלו בחזית כלי הרכב. לאור העובדה שעגלה מונעת על ידי סוס הייתה מהירה ממנו וכמובן קלה יותר לתפעול, אין פלא שרכב הקיטור החדשני הזה לא זכה להצלחה של ממש.
אבל הממציא הצרפתי פורץ הדרך לא התייאש. הוא בנה דגם אזרחי, מתקדם יותר ומסורבל פחות, של כלי הרכב והסיע אותו ברחובות פאריז. מהירותו המרבית הייתה של 5 קמ"ש, אך מספרים שהוא הרס קיר אבן גדול, לאחר שהתנגש בו.
לאחר שניסה כמה שיטות, פתרונות ושיפורים, אך כלי הרכב מבוססי הקיטור של קוגנוט לא זכו להצלחה, הבין האיש שהוא לא מצליח בפיתוח הטכנולוגיה הממונעת שלו והוא התייאש וזנח את הרעיון.
במאות הבאות אמנם יוולדו דגמי קיטור כמו משאית הקיטור של חברת ליילנד משנת 1896 ומכוניות הגראוט (Grout) והווייט מודל M, עם מנוע הקיטור מתחילת המאה ה-20. אבל כמובן שפריצת הדרך האמיתית הייתה במעבר למנוע בעירה פנימי שהפליא לעשות קארל בנץ בשנת 1885, כשתכנן ובנה את המכונית האמיתית הראשונה.
הנה מצגת וידאו על קוגנו ומכונית הקיטור שלו:
https://youtu.be/MzJhUftykEs
מכונית קיטור ראשונה שהקדימה את מנוע הבעירה הפנימית של המכונית שאנו מכירים:
https://youtu.be/gqJ8nF5sLWc
מכונית הקיטור הראשונה של ניקולס קוגנוט משנת 1769:
https://youtu.be/wr1MELVd0L4
דגם של כלי הרכב הממונע בקיטור שלו:
https://youtu.be/KP_oQHYmdRs
כאן מביאים את רכב הקיטור לתערוכת מכוניות היסטוריות:
https://youtu.be/XsEbeCrPcA8
וכך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):
https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
איך פועל מנוע קיטור?
מנוע הקיטור (Steam Engine) הוא אחת ההמצאות החשובות בהיסטוריה, המצאה שהניעה את התחבורה והתעשייה לעידן המודרני ולראשונה לא התבססה על כוח פיזי של שרירי אדם או בעלי חיים.
פעולתו של מנוע הקיטור התבססה על כוח הקיטור שנפלט מדוד מים רותחים. במנוע זה מפעילים כבשן המוסק בפחם ומחמם דוד מים. כתוצאה מעיבוי האדים שבדוד, נוצר לחץ אטמוספירי, הנקרא "קיטור".
הקיטור הזה, שנפלט מדוד המים, פועל על בוכנה או מספר בוכנות ודוחף אותן. הבוכנות הללו מחוברות למערכת הנעה, המניעה את גלגלי המנוע. כך זזה רכבת הקיטור ונוסעת, כך מניע גלגל גדול את ספינת הקיטור על פני הנהר וכך נוצרו אפילו אופנועי ואופני הקיטור של העבר.
בזכות שיטת פעולה זו נחשב מנוע הדיזל לחלוץ מנועי החום המודרניים. הצלחתו אז הייתה כה גדולה, שהוא היה לנושא הדגל של המהפכה התעשייתית.
כך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):
https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
אנימציה שמראה את שלבי הפעולה שלו:
https://youtu.be/g8LrAsL4oH0?t=10s
וכך עבדו מנועי הקיטור של העבר:
https://youtu.be/nd2Ii4OGQ4k
מנוע הקיטור (Steam Engine) הוא אחת ההמצאות החשובות בהיסטוריה, המצאה שהניעה את התחבורה והתעשייה לעידן המודרני ולראשונה לא התבססה על כוח פיזי של שרירי אדם או בעלי חיים.
פעולתו של מנוע הקיטור התבססה על כוח הקיטור שנפלט מדוד מים רותחים. במנוע זה מפעילים כבשן המוסק בפחם ומחמם דוד מים. כתוצאה מעיבוי האדים שבדוד, נוצר לחץ אטמוספירי, הנקרא "קיטור".
הקיטור הזה, שנפלט מדוד המים, פועל על בוכנה או מספר בוכנות ודוחף אותן. הבוכנות הללו מחוברות למערכת הנעה, המניעה את גלגלי המנוע. כך זזה רכבת הקיטור ונוסעת, כך מניע גלגל גדול את ספינת הקיטור על פני הנהר וכך נוצרו אפילו אופנועי ואופני הקיטור של העבר.
בזכות שיטת פעולה זו נחשב מנוע הדיזל לחלוץ מנועי החום המודרניים. הצלחתו אז הייתה כה גדולה, שהוא היה לנושא הדגל של המהפכה התעשייתית.
כך פועל מנוע הקיטור (מתורגם):
https://youtu.be/fsXpaPSVasQ
אנימציה שמראה את שלבי הפעולה שלו:
https://youtu.be/g8LrAsL4oH0?t=10s
וכך עבדו מנועי הקיטור של העבר:
https://youtu.be/nd2Ii4OGQ4k