» «
ג'ק מא
כיצד נכשל ג'ק מא עד שהצליח?


הוא מהאנשים העשירים בעולם ועומד בראש אימפריה שלא מפסיקה לגדול. ג'ק מא (Jack Ma) הוא המייסד המנהל של אימפריית עליבאבא הסינית, ענקית הקמעונות שהיא גם בעלת חברות שונות אחרות ומצליחות מאד.

אבל לא כל חייו היו הצלחה שכזו. מא רינג, זה שמו כילד, נולד בשנת 1964 בעיר האנגזו שבצפון מזרח סין. הוא נולד בסין אחרת לחלוטין. התקופה היא תקופת "המהפכה התרבותית" של מאו דזה טונג ומא גילה שהוא בצד של הרעים. הסיבה? - סבו היה בעל שטח קרקע משלו. השטח לא היה גדול, אבל זה הספיק כדי להפוך אותו בעיני המשטר הקומוניסטי לאדם רע ואת משפחתו לכזו...

בשנות ה-70 החליט מא הילד להתפרנס וכבר בגיל צעיר הוא החל להדריך תיירים אמריקאים, דוברי אנגלית, שהגיעו אז במספרים גדולים, בהמשך לביקורו של נשיא ארה"ב ריצ'ארד ניקסון בעיר.

במשך 9 שנים הדריך הילד את התיירים. לא רק כסף יצא לו מזה, אלא גם השכלה. בראיונות הוא שב ומספר ש"הם לימדו אותי דברים שונים מאד מאלה שלמדתי בבית הספר ובבית הורי... מאז אני מפעיל את השכל".

את שמו המערבי, ג'ק, הוא אימץ אז, כמו שעושים סינים רבים שבאים במגע עם זרים. את ההצעה להיקרא "ג'ק" תרמה לו תיירת, שאמרה לו שיהיה קל לדוברי אנגלית להגותו ושאביה ובעלה נקראים כך...

כבחור צעיר ידע הסיני השאפתן בעיקר אכזבות וכישלונות. כשביקש להיות שוטר, הוא נדחה. כשניסה לעבוד ברשת KFC ועל אף האנגלית הטובה שלו, הוא היחיד שנדחה "מתוך 24 אנשים שכולם התקבלו והייתי הנכשל היחידי". כשניסה ללמוד באוניברסיטה נדחה בסין וכשפנה להרווארד האמריקאית, הוא הגיש מועמדות לא פחות מ-10 פעמים לפני שהבין שהוא לא מספיק מוכשר כדי ללמוד שם...

אז הוא הקים, בלי גרוש בכיסו, את עליבאבא, לאחר שבביקור בארצות הברית בשנות ה-90, התוודע אצל חבר לאינטרנט והקים אתר שכלל הסברים על סין. חצי שעה אחר כך הוא קיבל 5 אי-מיילים מאנשים ששמחו לגלות שמישהו בנה אתר על סין. אבל הוא לא ידע מה זה אימייל.

כששב לסין הוא הקים אל המיזם שלו. מא סיפר שבחר בשם עליבאבא כי חיפש שם גלובלי, שכל אחד יכיר וכששאל באמריקה מה זה עלי-באבא, כולם ידעו את התשובה. כיום מנהל "הכישלון הסיני" שלא התקבל ל-KFC, את חברת הענק הגדולה שלו. הוא האסטרטג המוביל שלה, מנהל המשא ומתן ובעל החזון העיקרי בה.

היום ג'ק מא הוא האיש העשיר באסיה ותוך כמה שנים מנבאים שהוא עשוי להיות האיש העשיר בעולם. לעבוד במכירת עופות צלויים הוא אולי לא מספיק מוכשר, אבל לנהל את תאגיד המסחר הגדול בסין, הוא איכשהו מצליח... שלא לדבר על להיות היחיד בעולם שמתחרה ראש בראש באימפריה של J אחר, ג'ף בזוס, שייסד את אמזון ומאיים להביא אותה לכל פינה בו. אז כנראה שמא, שלא התקבל להרווארד, יוכל בכל עת, אם רק ימצא מעט זמן לכך, פשוט להרצות שם...

מא לא התייאש כשב-2001 ביקש להנפיק בארה"ב את עליבאבא ונדחה, כי אמרו לו שאמזון ו-eBay טובות יותר. היום החברה שהטא הקים ומנהל, בלי ללמוד בהרוורד, גדולה מ-IBM, מ-HP, מוול-מארט ומ-eBay וסתם כדי להמחיש כמה שהוא לא מוכשר, נציין שהיא אחת מ-15 החברות הגדולות ביותר בעולם.

לפני שנים אחדות הוביל ג'ק מא את עליבאבא, להנפקת הענק שביצעה בניו-יורק. עליבאבא, אז כבר ענקית בינלאומית, שמיום ליום הופכת יותר ויותר גדולה, הונפקה לפי שווי של 160 מיליארד דולר. זו הייתה ההנפקה הגדולה ביותר בהיסטוריה ועשה אותה מישהו שנכשל בבחינת הקבלה למשטרה.

אז בפעם הבאה שמזלזלים בכם או דוחים אתכם, אל תתרגשו. קחו את זה למקום הנכון. חישבו ג'ק מא והתחילו להמריא. אתם גדולים כמה שתרצו להיות ולא כמה שאומרים לכם שאתם.


סיפורו של ג'ק מא:

https://youtu.be/kYCVAyKXIIQ


קיצור תולדות האיש:

https://youtu.be/PssJN9nZN-E


כך הוא לימד את עצמו להתמודד עם דחיות:

https://youtu.be/U3fZKqnDpbY


נותן טיפים לצעירים:

https://youtu.be/U2FwbeLHNfA
אמזון
איך הפכה חברת אמזון לחנות הגדולה בעולם?



חברת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם אמזון. קום היא מחלוצות המסחר המקוון באינטרנט. אמזון נוסדה על ידי ג'ף בזוס בשנת 1994. בתחילה היא נקראה Cadabra.com, אבל בזוס שינה את שמה במהרה לאמזון - על שם נהר האמזונאס. בזוס משמש מאז ועד היום יו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה והוא הביא אותה לשווי של מאות מיליארדי דולרים.

אמזון היא הדוגמה הקלאסית לחנות שמספקת את "הזנב הארוך" של המוצרים. אם עד שנות ה-90 מכרו חנויות הספרים מעט רבי מכר להמוני אנשים, אמזון הציעה המוני כותרים וספרים למכירה, רובם ספרים שמעניינים מעט מאד לקוחות וששום חנות פיזית לא הייתה יכולה להציע למכירה.

אמזון נוסדה ב-1994 והתפרסמה בראשיתה במכירת ספרים. האתר עצמו נפתח ב-1995 ובתחילה פעל רק בארה"ב. בהדרגה פתח בזוס אתרים נפרדים עבור מדינות שונות.

בהמשך, אחרי שהפכה לחנות הספרים הגדולה בעולם והפכה לחברת ענק, החלה אמאזון למכור גם מוצרים נוספים כמו דיסקים, סרטים, מוצרי אלקטרוניקה, בגדים ועוד. אמזון הבינה כמה חשוב להיות ספקית אונליין מהירה ופשוטה לקנייה. אם פעם לקח לה 48 שעות לספק את הסחורה ללקוחות, כיום היא מספקת בערים הגדולות, בתוך שעתיים. היא מתעתדת להפעיל רחפנים שיספקו את המוצרים מתוך המחסן, ישירות אל פתח הבית.

אחרי שהפכה עם השנים לחברה טכנולוגית מהמובילות בתחומים כמו שירותים לחברות אינטרנט, חוות שרתי ענן ענקיות, פרסום מקוון לעסקים ועוד, כיום יצאה מעצמת המסחר האלקטרוני הזו מילולית לרחובות. היא מפעילה רשת חנויות שאליהן נכנסים, נוטלים את המוצרים ויוצאים, מבלי לעמוד בקופה או לפגוש קופאים. מצלמות רואות מה אספתם והחיוב מגיע ישירות לחשבון הטלפון הנייד שלכם. זוהי רשת מסחר שהבינה את דור ה-Y ומספקת את צרכיו בפשטות, במהירות ובכל שעה - בלי תור ובלי שעות פתיחה או סגירה.


הנה סרטון קצר על ההיסטוריה של אמאזון:

http://youtu.be/_Ej4CvUv9iY


סרטון ארוך יותר על תולדותיה של אמזון:

http://youtu.be/ragPsesuk5U


הדרך שעושה חבילה של אמזון, בדרכה אל הלקוח:

http://youtu.be/8-DgmfMa5Zk


ממה עושה כיום אמזון את הרווחים העצומים שלה?

https://youtu.be/3nGAQWyzY94


תכניות העתיד של החברה על הליקופטרים זעירים שיביאו את החבילות אל הלקוחות בעתיד:

http://youtu.be/f2kfl4j42ac?t=3s
eBay
איך צמחה eBay מזירת מכירות פומביות לאימפריה?



האתר איביי (eBay) הוקם בשנת 1995 כאתר מכירות פומביות באינטרנט. שמו היה אז AuctionWeb והוא הוקם על ידי מתכנת איראני שנולד בצרפת. לאחר שנתיים שונה שם האתר והעתיד החל להיות ורוד יותר.

ההצלחה המסחררת של איביי כפלטפורמת מסחר עולמית לא קרתה ביום אחד. מאתר מכירות פומביות מקוונות הוא הפך לשוק עולמי אונליין שמאפשר לכל אחד למכור לכל העולם. היות והמסחר בו אפשרי גם כמסחר מקומי וגם למסחר בינלאומי, הפך איביי למתחרה של כל הסוחרים בכל מקום בעולם ובכל תחום בעולם. למעשה איביי הפך להיות זירת המכירה והקנייה של "הזנב הארוך" של המוצרים, שכן ניתן לקנות בו כמעט כל מה שעולה על הדעת, כולל דברים שאף סוחר או חנות רגילים לא היו מוכרים, כמו כפתורים של חליפות חלל, או נשל של נחש..

המוכרים באיביי הם גם אנשים פרטיים וגם עסקים קטנים. הם מציעים מיליוני פריטים ושירותים דרך האתר ובעצם הפלטפורמה המקוונת הזו היא היום זירת מסחר שמאפשרת לכל אדם להקים עסק משלו, כמעט ללא הוצאות. במובן הזה, המצטרפים לאיביי הם אנשים שבאים אל עולם חדש והסוחרים הטובים שבהם כבר הפכו מזמן לאנשים מסודרים.

אגב, השם של איביי נבחר בשל בעיה - מקים האתר רצה את שם המתחם echobay.com. מפני שהדומיין היה תפוס, הוא החליט על שם מקוצר שיהפוך להיסטוריה - השם eBay.


הנה סרטון על תולדות חברת המכירות המקוונות eBay:

http://youtu.be/gbEJL40bV0o


והנה חוויות של אחד מהמוכרים שהצליחו לבנות עסק מצליח למכירה ב-eBay:

http://youtu.be/GTnl0YiRXwM
ג'ף בזוס
איך הקים ג'ף בזוס בחניית ביתו את החנות הגדולה בעולם?



מקצוען המסחר האלקטרוני מספר 1 בעולם, מנהל קשוח עם התפרצויות זעם, האיש שהדיח את ביל גייטס מרשימת בתור האיש העשיר בהיסטוריה המודרנית, בעל אורח חיים צנוע ומי שמזהה חידושים הרבה לפני כולם - מי האיש הזה שהקים את אימפריית המסחר הגדולה בהיסטוריה ומביא את העולם כולו לעידן המסחר המקוון בלבד?

השנה היא שנת 1994, כשבוגר אוניברסיטת פרינסטון, ג'ף בזוס (Jeff Bezos), הקים בחניית ביתו, הגראז' של הבית, אתר קטן למכירת ספרים באינטרנט בשם אמזון.

האתר הזה עתיד להפוך ברבות הימים לחברת המסחר האלקטרוני הגדולה בעולם, אבל בשלב הראשון הוא מתבסס על "תכמון" פקחי מאין כמותו, שעתיד להפוך את בזוס בעתיד לאיש העשיר בעולם.

הרעיון המבריק של בזוס עתיד לזכות בכינוי "הזנב הארוך". בזוס זיהה שהאינטרנט עומד להשתלט על העולם וחשב לעצמו, שאם יקים חנות מקוונת לספרים, הוא לא חייב לנהוג כמו חנות פיזית, חנות "אמיתית", ולהחזיק את המלאי בחנות. הוא הציג באתר עשרות אלפי ספרים, שלא היו ברשותו. כשהוזמנו ספרים שונים, הוא היה רוכש אותם מהמוציאים לאור, מקבל אותם במשלוח ושולח ישר ללקוחות. זול יותר, כי לא צריך מחסנים ומאפשר למכור הרבה יותר כותרים.

כך הוא שינה למעשה, את עולם המסחר בספרים. במקום למכור מעט רבי מכר, ספרים מצליחים וטרנדיים, שהחנויות הרגילות מחזיקות רק אותם על המדפים ומוכרות להמונים, הוא הצליח להפוך את המשוואה. הוא מכר המון ספרים, שכל אחד מהם נמכר למעט אנשים ואולי אף לקונה אחד. כך הוא בעצם הציע מקום שבו ניתן למצוא כמעט כל ספר אפשרי. הוא מכר המון. ממש המון!

זו הייתה הברקה מסחרית ששינתה את פני האינטרנט. הספרים הנשכחים, ספרי הנישה הללו, היו "הזנב הארוך" של שוק הספרים - בדימוי לזנב הארוך של המטאורים המשתרכים אחרי כוכב שביט.

בזוס הפך את האתר שלו די מהר לחנות הספרים הגדולה בעולם. כשהוא הגיע לשליטה מוחלטת בענף, הוא החל למכור גם דיסקים ואחר כך פתח עוד ועוד מחלקות, ואתרים נפרדים למדינות שונות בעולם. צעדים אלו הפכו את אמזון לחנות הגדולה באינטרנט. עם השנים הוא זיהה תחומים חדשניים נוספים והוא מוביל גם בתחומי הספרים האלקטרוניים, דוגמת ה"קינדל" שלו וגם בתחום האחסון ב"ענן", שבו אמזון הקדימה את כל מתחריה ובעוד אינספור תחומי מסחר ושווקים.

כיום נראה שאמזון מוכרת פשוט הכל. בזוס קנה רשת סופרמרקטים אמריקאית והוא מוכר בסניפיה ללא קופות או קופאים. אנשים באים, נוטלים מוצרים מהמדפים ויוצאים הביתה. החיוב נעשה אוטומטית.

בזוס משמש עד היום יו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. שווייה של אמזון הוא של מאות מיליארדי דולרים, עם יכולת להפוך לחברה העסקית הגדולה בעולם. הוא עצמו, אגב, נחשב ב-2018 לאדם העשיר ביותר בעולם.


הנה סיפורו של ג'ף בזוס:

https://youtu.be/T_P1D_H1et8


טיפים לניהול ממנו שווים לא מעט, לא?

https://youtu.be/-aGz0FnoMgU


אורח חייו המסחרר וצנוע:

https://youtu.be/L-nCbiEbUK4


קווים לדמותו:

https://youtu.be/YlU9DqxMcvE


ראיון בתחילת הדרך ב-1997:

https://youtu.be/rWRbTnE1PEM


הנה עובדות מעניינות על בזוס:

https://youtu.be/JEA5saVv4Ek?long=yes

מסחר אלקטרוני

הזנב הארוך
מהו הזנב הארוך באינטרנט?



איך הייתם מגדירים את ההבדל בין מה שמציעה חנות ספרים רגילה לבין קנייה של ספרים באמאזון? מה ההבדל בין לקנות שירים באייטונז לבין הקנייה בחנויות שהיו פעם?

הזנב הארוך (The Long Tail) הוא שמה של תאוריה שנוצרה באינטרנט ובטלוויזיה הדיגיטלית, הקובעת שבמקום לשווק מספר קטן של "להיטים" להמוני אנשים, הטכנולוגיה המודרנית אפשרה מעבר לשיווק של המוני מוצרים, כשכל מוצר זמין לאותם מתי מעט שמעוניינים בו.

דוגמאות? - חנות הספרים אמאזון שיווקה מספר עצום של ספרים, רובם בכלל לא נמצאו במחסניה. בכל פעם שהוזמן פריט מהספרים המבוקשים פחות, הזמינה אמאזון את הכרך הבודד ושלחה אותו לרוכש. באתרי סדרות כמו Hulu או אתרי סרטים כמו נטפליקס, יכולים היו הצופים לצפות בסרטים נשכחים שבחנויות או בספריות הוידאו לא היה מקום מספיק כדי להציגם "על המדפים". גם ה-VOD שבטלוויזיה הדיגיטלית מציע, לצד הלהיטים שסוחפים מיליוני צופים, גם צפייה במבחר גדול של סרטים וסדרות שמעניינים רק צופים מעטים.

את המושג טבע עורך מגזין Wired, כריס אנדרסון, כדי לתאר את התופעה המאפשרת נגישות עצומה לשלל מוצרים ותכנים, שבעבר כלל לא הגיעו לקהל הרחב. אנדרסון למעשה הגדיר את מה שהפך לתופעה כלכלית ותרבותית, מעין זנב ארוך של פריטים, כמו זנבו הארוך ומלא האבק של כוכב שביט. הוא ראה בזה שינוי תרבותי עצום, על פני כלכלת ה"להיטים" שהייתה נהוגה לפני כן.

ואכן, רבים רואים בשינוי הזה את סופה של תרבות ה"להיטים", שכיוונה למכנה המשותף הנמוך ביותר. הזנב הארוך אפשר לראשונה לכל צרכן תרבות את התוכן המותאם לו ולפיכך הוא מעודד יצירתיות ומגוון תרבותי גדול, גם אם הדבר פוגע מעט במכנה החברתי המשותף ובמצב שבו המונים צורכים את אותם להיטים גדולים.


הנה הסבר של הזנב הארוך:

http://youtu.be/Abf8ySWVJuA


"השחקנים החזקים" של העבר ראו בזנב הארוך איום וצדקו:

http://youtu.be/7xAA71Ssids


כך אמאזון יצרה את "הזנב הארוך" במסחר האלקטרוני:

http://youtu.be/GXKbpdcyFKE


ממציא המושג כריס אנדרסון מסביר ונותן דוגמאות לזנב הארוך:

http://youtu.be/8e6zWJI2TvI


הזנב הארוך ביוטיוב:

http://youtu.be/U2bI3L0GzOw


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.