» «

מערכות חינוך

חינוך ולדורף
מהו חינוך ולדורף ברוח האנתרופוסופיה?



העיקרון המרכזי בחינוך ולדורף (Waldorf education), המכונה גם חינוך שטיינר, הוא בנייה ותרומה להתפתחות הוליסטית, כלומר שלימה של הילד. כזו שמתייחסת לא רק ליכולות הלימודיות שלו, אלא תורמת ומחזקת גם את ההיבטים הרגשיים, הרוחניים והפיזיים שלו.

כוונת השיטה הזו ומערכת החינוך שהיא מציעה, היא לראות את הילד ואת התפתחותו הטבעית. במקום להעביר את התלמיד בפס הייצור של מערכת החינוך המערבית, המתבסס על חינוך שבלוני ואחיד, בישיבה מול שולחן ובתוך כיתה, יוצאים בחינוך ולדורף אל המרחבים שבחוץ, אל הטבע ואל מה שהוא מציע, מלמד ומראה לילד ולמתבגר.

כגישה חינוכית, פותחה שיטת חינוך ולדורף תוך התבססות על הפילוסופיה החינוכית של האנתרופוסופיה (ראו בתגית "אנתרופוסופיה"). פיתח אותה הפילוסוף האוסטרי רודולף שטיינר, בשנת 1919, תוך התבססות על תורת האנתרופוסופיה שגם אותה הוא פיתח, בשילוב רעיונות רוחניים ומדעיים שונים.

את שמו, "חינוך ולדורף", קיבל הזרם משמו של בית-הספר הראשון שהוקם ברוח הגישה החינוכית החדשה. זה היה בעיר שטוטגרט שבגרמניה, בבית-הספר לילדי העובדים במפעל הסיגריות "ולדורף-אסטוריה".

תומכי שיטת ולדורף טוענים ומראים זה שנים שהיא מטפחת אצל הילד יצירתיות וחשיבה עצמאית, לצד כישורים חברתיים חזקים. כבר שנים שהם זוכים ומצביעים על מגמת פופולריות הולכת וגוברת של שיטת החינוך שלהם בעולם.

מנגד, ןעם כל הפופולריות, יש ומובעת כלפיה גם ביקורת. יש המדברים בחשש על ההכנה הלא מספקת או החוסרים ללומדים בה, לקראת לימודים גבוהים באקדמיה והשכלה גבוהה בכלל. לצידם ישנם חוקרים ואנשי חינוך המערערים או לפחות מטילים ספק בבסיס המדעי של חלק מהרעיונות שעליהם מבוססת השיטה.


#העקרונות של חינוך ולדורף
בבתי ספר ולדורף תוכנית הלימודים מאורגנת סביב שלבי התפתחות של 7 שנים. כל שלב כזה מתמקד בהיבטים משתנים של צמיחה והתפתחות הילד.

עיקרון מרכזי ומוביל בחינוך ולדורף הוא תפיסה של התפתחות הוליסטית, כוללת, של הילד, תפיסה שמתייחסת, בנוסף ליכולות הלימודיות ה"רגילות", גם להיבטים רגשיים, פיזיים ורוחניים.

השימוש בטכנולוגיה בכיתות הנמוכות שבבתי ספר ולדורף הוא נמוך יחסית. במקומם יש העדפה לחוויות למידה מוחשיות ועבודה עם חומרים טבעיים.

בנוסף, הגישה מדגישה את הלמידה החווייתית, עם דגשים גם על יצירתיות ופיתוח הדמיון. לשם כך, משולבים כאן בתוך הלימודים אמנויות, מוסיקה ומלאכות יד.

מצד ההוראה, עוד מאפיין ייחודי הוא המחנך הראשי של התלמידים, שנשאר עם אותה קבוצת תלמידים למשך כמה שנים ולא מתחלף תדירות. שיטה זו מאפשרת למורה ולתלמיד יצירת קשרים עמוקים והמורים זוכים בהבנה מעמיקה של צורכי כל תלמיד.

גם בהערכת התלמידים יש שוני מהלימודים בבית ספר רגיל. בחינוך ולדורף הערכות לתלמידים נעשית בדרך כלל פחות בציונים מספריים ויותר באמצעות תיאורים מילוליים מפורטים שכותב כל מורה על כל תלמיד. המטרה של הערכת התלמידים בדרך זו היא לספק תמונה מקיפה ומדויקת יותר של התפתחות כל תלמיד.


הנה הסבר על מה זה ולדורף? (עברית)

https://youtu.be/2EpT8wgPJns


גננת מספרת על הקסם של הגן האנתרופוסופי (עברית):

https://youtu.be/j4zUPW6Q64Q


תיאור קצר של עולם האנתרופוסופיה:

https://youtu.be/_LwSM467GJ8


כתבת טלוויזיה על החינוך האנתרופוסופי (עברית):

https://youtu.be/rLtHZHFDdhw


עדות על בית הספר האנתרופוסופי (עברית):

https://youtu.be/FUnDRSBd9LM


סיפורה של שיטת ולדורף:

https://youtu.be/BkrgkslnD9g


ותלמידים מהאנתרופוסופיה עונים על שאלות (עברית):

https://youtu.be/asca8IoD1HY?long=yes
חינוך ביתי
מה זה הום סקולינג או חינוך ביתי?



הום סקולינג (Homeschooling), או חינוך ביתי, הוא שיטת חינוך שבה הורים או אפוטרופוסים בוחרים לחנך את ילדיהם בבית במקום לשלוח אותם לבית ספר רגיל, כלומר מסורתי.

חינוך ביתי הוא כשמו, מתבצע בדרך כלל בבית. לעתים אלו מורים פרטיים, אך בדרך כלל ההורים הם שלוקחים על עצמם את האחריות העיקרית ללמד את ילדיהם בהום סקולינג.

הלימוד הוא של מקצועות יסוד עד אקדמיים, כמו לארגן לילדים הזדמנויות להתחברות עם ילדים אחרים שלומדים בחינוך ביתי ולפעילויות חברתיות שאינן בין כותלי בית ספר.

החינוך הביתי יכול ללבוש צורות רבות. אחד מיתרונותיו היא היכולת להתאימו לצרכיו ולתחומי העניין האישיים של כל ילד. לצורך ההוראה, ההורים יכולים להשתמש במגוון משאבים, כגון ספרי לימוד, קורסים מקוונים, תוכנות חינוכיות ואתרי אינטרנט ובכך לעצב תכנית לימודים העונה על המטרות החינוכיות של ילדם.

חינוך ביתי הוא חוקי במדינות רבות, כולל ישראל, ארצות הברית, קנדה, בריטניה ומדינות שונות נוספות. אך לכל מדינה יש את החוקים והתקנות המסדירים בה את החינוך הביתי, בצורות שונות. בדרכים ומינונים משתנים בכל מדינה ומדינה, משפחות חינוך ביתי עשויות להידרש להירשם בממשלה או לעמוד בדרישות חינוכיות מסוימות.

ארה"ב קיימת כיום שיטת חינוך נוספת ושמה "חינוך ביתי משולב". שיטה זו דוגלת בחלוקה שבועית בין שיעורים בכיתה לבין למידה בבית. במרבית בתי הספר המשולבים בארה"ב לומדים הילדים יומיים-שלושה בביה"ס ושאר הלימודים מתקיימים בבית.


#איך נפתרת הבעיה החברתית של ילדים בחינוך ביתי?
הורים בחינוך ביתי יכולים לתת מענה לצרכים החברתיים של ילדיהם בכמה דרכים, כגון:

הצטרפות לקבוצות חינוך ביתי או שיתופי פעולה - הורים יכולים להצטרף לקבוצות חינוך ביתי מקומיות או שיתופי פעולה, המארגנות מפגשים קבועים, טיולי שטח ואירועים חברתיים לילדים בחינוך ביתי. קבוצות אלו מספקות הזדמנות לילדים לתקשר עם בני גילם ולהכיר חברים.

פעילויות מחוץ לבית הספר - הורים יכולים לרשום את ילדיהם לפעילויות מחוץ לבית הספר כמו קבוצות ספורט, שיעורי מוזיקה, שיעורי ריקוד, מועדוני אמנות או ארגונים לשירות קהילתי. פעילויות כאלו מספקות הזדמנות לילדים לקיים אינטראקציה עם בני גילם בעלי תחומי עניין דומים ולפתח חברויות.

עבודה התנדבותית - הורים יכולים לעודד את ילדיהם לעבוד בעבודות התנדבותיות. הזדמנויות להתנדבות ניתן למצוא בספריות, בתי חולים, מרכזים קהילתיים וארגונים אחרים ללא מטרות רווח. התנדבות לא רק עוזרת לילדים לפתח מיומנויות חברתיות, אלא היא גם מספקת תחושת מטרה ועוזרת להם לפתח אמפתיה וחמלה כלפי אחרים.

מפגשים ותאריכי משחק - הורים יכולים לארגן לילדיהם מפגשים עם משפחות אחרות בחינוך ביתי או עם ילדים מהשכונה שלהם. זה יכול לספק הזדמנות לילדים לפתח חברויות וללמוד מיומנויות חברתיות.

קהילות מקוונות - הורים בחינוך ביתי יכולים גם להשתמש בקהילות ובפורומים מקוונים כדי ליצור קשר עם משפחות אחרות של חינוך ביתי. קהילות מקוונות שכאלה יכולות לספק תמיכה ומשאבים, כמו גם הזדמנויות לילדים לתקשר עם תלמידי בית אחרים.

בסך הכל, הורים יכולים להבטיח שלילדיהם בחינוך ביתי יהיו הזדמנויות להתרועע ולתקשר עם אחרים על ידי ניצול משאבים והזדמנויות שונות הזמינות בקהילות שלהם.


הנה החינוך הביתי בעולם:

https://youtu.be/aG4B273EhyI


מהו חינוך ביתי (עברית):

https://youtu.be/WblwVB1oXn0


ילדים שלומדים בחינוך ביתי (עברית):

https://youtu.be/fMlcCQzl2Jo


ואם לילדים מספרת על החינוך הביתי (עברית):

https://youtu.be/i402wlQJR1Y
קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים
מהו ה-MOOC ללמידה מקוונת?



בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בקורסים אינטרנטיים מקוונים, הפתוחים לקהל הרחב, באופן חופשי. הקורס הראשון מסוג זה עלה לרשת בשנת 2008 ובתוך שנים ספורות הפך לפלטפורמת למידה מצליחה ואהודה ברחבי העולם.

שמו הרשמי של סוג הקורס הזה, "קורס פתוח מקוון מרובה משתתפים", הוא שהיקנה לו את הכינוי "מוק" (MOOC), קיצור של שמו המלא באנגלית: "Massive open online course".

ב-MOOC עושים שימוש במדיות שונות כדי ללמד, מהרצאות מוקלטות, טקסטים כתובים, דרך וידאו, תמונות, בעיות לפתרון, תרגילים, פודקסטים ועוד. לצד כל אלה יש במוק אופייני לא פעם גם פורום המאפשר ללומדים להתייעץ בינם לבין עצמם ובמרצים ועוזרי ההוראה.

הגישה לאותם MOOCs היא פתוחה, דרך האינטרנט וכאמור ללא תשלום. מוק מהווה התפתחות נוספת של למידה מקוונת. התרומה העיקרית שבו היא האפשרות להוראה א-סינכרונית, בה לומדים הסטודנטים או התלמידים בזמן הנוח להם.

היתרון בשיעור א-סינכרוני שכזה (בו הקורסים מוקלטים וניתנים לצפייה על ידי הלומדים בזמן המתאים להם) על מדיה סינכרונית (בה המרצה או המורה מלמדים בזמן אמת את התלמידים), הוא האפשרות להשתתפות של מספר בלתי מוגבל של תלמידים ב"שיעור" ובכך להרחבת מעגל הלומדים.

ההנחה היא שאם המוקים יגיעו לכל פינות העולם, יתכן שיתגלו גאונים בפינות הפחות צפויות, במקומות שבהם האנשים לא היו לעולם מגיעים ללימודים באוניברסיטאות הטובות, אם בכלל.


הנה הסבר מהיר של ה-MOOC:

https://youtu.be/sfoI31u9sbE


ה-MOOC, הקורס פתוח מקוון מרובה המשתתפים:

https://youtu.be/b_N_NHbC80E


ועוד הסבר לשיטת הלימוד הזו:

https://youtu.be/eW3gMGqcZQc


הנה הרצאה של פרופ. דפנה קולר, שיצרה את האוניברסיטה המקוונת "קורסרה" (מתורגם):

https://youtu.be/U6FvJ6jMGHU?long=yes


והרצאה של 20 דקות על הלימוד בשיטות של ה-MOOC (עברית):

https://youtu.be/tblwhb2Ujl0?long=yes
כיתת העתיד
איך תיראה כיתת העתיד?



סביר שנמשיך ללכת לבית הספר עוד הרבה שנים. אין תחליף לחוויה החינוכית ולמפגש עם החברים שמעניק בית הספר. אבל למידת העתיד תהיה שונה בתכלית ממה שאנו מכירים כיום. ואלה לא רק המכשירים והציוד המשוכלל שיעמדו לרשות מורי העתיד כדי ללמד, כי יחד עם הלימוד בבית הספר יתבצעו יותר ויותר לימודים מרחוק ויותר לימודים בקצב אישי של כל תלמיד. גם כשתלמיד חולה הוא לא יהיה חייב להפסיד את השיעורים וגם כשהמורה ירצה בכך, הוא יוכל לשלוח חומרי לימוד לתלמידים, לנהל שיעורים מקוונים, לבדוק שיעורים ולבחון את הכיתה - הכל ברשת.

הלימודים בבית ובבית הספר יהיו הרבה יותר מחוברים. הספרים והמחברות יעברו ללא ספק לשיטות אלקטרוניות חדשות, בנוסח הטאבלטים והלפטופים של היום. מכאן שכל מה שנעשה בבית הספר יהיה נגיש גם בבית, בלי תיקים במשקל כבד ובלי מחיקות בסוף השנה. כל החומר יעבור ויישמר בענן שברשת וכך הכל יהיה נגיש מכל מקום - מבית הספר ועד לבית, בחופשה ומביתו של חבר.


הנה ניסיון לתאר את הלימודים ובית הספר העתידי:

http://youtu.be/reLFdbjZYDI


צריך לזכור שתחזיות כאלה כבר התבדו בעבר - הרי בעבר צפו שב-2018 חצי מכיתות התיכון בעולם יהיו אונליין:

https://youtu.be/vTngg8YqoN4


העתיד קרוב יותר, עם לוח חכם, כיתה שניתן לסדר בכל צורה והמון מחשבים:

http://youtu.be/mPUfwX4Nqy8


כך רואה את כיתות העתיד חברת הטכנולוגיה מיקרוסופט:

https://youtu.be/aJu6GvA7jN8


חינוך במטאוורס - היקום הווירטואלי של העתיד:

https://youtu.be/KLOcj5qvOio


ותיאור של הכיתה העתידית והמשוכללת ביותר שאין בה מסך רגיל אחד:

http://youtu.be/uZ73ZsBkcus


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.