שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה מניע את השחקנים?
השחקנים (Actors) מופיעים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. שחקנים רבים זוכים להצלחה גדולה והקהל נהנה לראותם בסרטים, הצגות וסדרות בטלוויזיה. אחרים משמשים במקצוע הזה, על אף הקשיים וחוסר הביטחון שבו, כי הם אוהבים את אמנות הבמה המיוחדת הזו.
המיומנות של השחקנים היא לגלם דמויות של אנשים שונים, במצבים שונים ובהקשרים עלילתיים המשתנים במהלך הדרמה. זו מיומנות מורכבת, הדורשת גם כישרון, אך גם עבודה מאומצת של לימוד, תחקיר ו"כניסה לדמות".
השחקנים מגלמים את הדמויות תוך שימוש בטכניקות שונות של משחק. הם מונחים בידי הבמאי, שמדריך אותם כיצד להעביר את הרגש והאווירה שהוא רוצה ליצור.
שחקנית שמגלמת דמות, למשל, תלמד אותה היטב, תשאל שאלות לגבי מיהי, מה הרקע שלה, מה מניע אותה,מה היא רוצה,ממה היא חוששת וכדומה. התשובות לכל השאלות הללו הן שמייצרות את האמינות שבה תגולם אותה דמות על ידה.
גם בקולנוע המשחק מהווה מרכיב מרכזי ואמנותי. משחק טוב יכול לגרום לצופה להתחבר ולהאמין בעולם המוצג על המסך. ההנאה מהצפייה בסרט קולנוע טוב נובעת מהאופן המיומן והאמנותי שבו המשחק של השחקנים משתלב ביחד כל רכיביו האחרים, כולל הבימוי, הצילום, העלילה, המוסיקה והאפקטים.
על אף שבעברית אומרים שהשחקן "משחק", המשחק בתיאטרון ובקולנוע אינו קל. זוהי עבודה שדורשת גם כישרון, אך גם לימוד מעמיק ותחקיר. שחקן יכול למצוא את עצמו לא פעם עושה תחקיר מורכב, מבלה תקופה במקום לא רגיל ואפילו קיצוני, כמו בית חולים לחולי נפש או יחידה צבאית לוחמת, רק כדי להבין טוב יותר את אורח חייה וחוויותיה של הדמות שהוא עתיד לגלם.
השחקנים משננים תפקידים ארוכים ומסובכים וזוכרים אותם בעל פה. גם זו מיומנות טכנית לא פשוטה, כששחקני תיאטרון לא פעם מופיעים במקביל, ערב אחרי ערב, בשתי הצגות שונות ואף יותר.
הנה שחקן בצילומים של סרט קולנוע (עברית):
http://youtu.be/q3psty6CLGg
השחקנית יובל שרף במונולוג - קטע אישי לשחקן אחד (עברית):
http://youtu.be/7YDPtVRp-Xg
ושחקנים בהצגת תיאטרון (עברית):
http://youtu.be/lQ_b4z1xjwg
השחקנים (Actors) מופיעים בתיאטרון, בטלוויזיה ובקולנוע. שחקנים רבים זוכים להצלחה גדולה והקהל נהנה לראותם בסרטים, הצגות וסדרות בטלוויזיה. אחרים משמשים במקצוע הזה, על אף הקשיים וחוסר הביטחון שבו, כי הם אוהבים את אמנות הבמה המיוחדת הזו.
המיומנות של השחקנים היא לגלם דמויות של אנשים שונים, במצבים שונים ובהקשרים עלילתיים המשתנים במהלך הדרמה. זו מיומנות מורכבת, הדורשת גם כישרון, אך גם עבודה מאומצת של לימוד, תחקיר ו"כניסה לדמות".
השחקנים מגלמים את הדמויות תוך שימוש בטכניקות שונות של משחק. הם מונחים בידי הבמאי, שמדריך אותם כיצד להעביר את הרגש והאווירה שהוא רוצה ליצור.
שחקנית שמגלמת דמות, למשל, תלמד אותה היטב, תשאל שאלות לגבי מיהי, מה הרקע שלה, מה מניע אותה,מה היא רוצה,ממה היא חוששת וכדומה. התשובות לכל השאלות הללו הן שמייצרות את האמינות שבה תגולם אותה דמות על ידה.
גם בקולנוע המשחק מהווה מרכיב מרכזי ואמנותי. משחק טוב יכול לגרום לצופה להתחבר ולהאמין בעולם המוצג על המסך. ההנאה מהצפייה בסרט קולנוע טוב נובעת מהאופן המיומן והאמנותי שבו המשחק של השחקנים משתלב ביחד כל רכיביו האחרים, כולל הבימוי, הצילום, העלילה, המוסיקה והאפקטים.
על אף שבעברית אומרים שהשחקן "משחק", המשחק בתיאטרון ובקולנוע אינו קל. זוהי עבודה שדורשת גם כישרון, אך גם לימוד מעמיק ותחקיר. שחקן יכול למצוא את עצמו לא פעם עושה תחקיר מורכב, מבלה תקופה במקום לא רגיל ואפילו קיצוני, כמו בית חולים לחולי נפש או יחידה צבאית לוחמת, רק כדי להבין טוב יותר את אורח חייה וחוויותיה של הדמות שהוא עתיד לגלם.
השחקנים משננים תפקידים ארוכים ומסובכים וזוכרים אותם בעל פה. גם זו מיומנות טכנית לא פשוטה, כששחקני תיאטרון לא פעם מופיעים במקביל, ערב אחרי ערב, בשתי הצגות שונות ואף יותר.
הנה שחקן בצילומים של סרט קולנוע (עברית):
http://youtu.be/q3psty6CLGg
השחקנית יובל שרף במונולוג - קטע אישי לשחקן אחד (עברית):
http://youtu.be/7YDPtVRp-Xg
ושחקנים בהצגת תיאטרון (עברית):
http://youtu.be/lQ_b4z1xjwg
איך תסריטאים כותבים את עלילת הסרט או הסדרה?
התסריטאים הם אלו שכותבים את התסריט לסרט קולנוע או לפרקי סדרות בטלוויזיה. ביחד עם המפיק והבמאי, התסריטאי הוא אחד משלושת התפקידים החשובים בקולנוע ובטלוויזיה. לא פעם הוא זה שיוזם את המהלכים הראשונים בהפקה, באמצעות כתיבת התקציר והתסריט, שהכל מתחיל מהם, אם כי יש שהתסריט מוזמן מטעם חברת ההפקות.
לעיתים מעבדים התסריטאים אל הקולנוע או לטלוויזיה יצירות מהספרות. אז הם נדרשים להתאים את הכתיבה הספרותית לעולם האודיו-ויזואלי ולהוסיף לתסריט ממדים שאינם נכללים ביצירות ספרותיות. עליהם להפוך את הכתיבה הספרותית לקלה וזורמת יותר, להשמיט הרבה מהתיאורים הספרותיים שהמצלמה מחליפה, להוסיף הנחיות טכניות לצילום הסרט וכדומה.
הנה תסריטאי מתאר את המורכבות שבעבודה עם במאי (עברית):
http://youtu.be/fd0DCH-6FtU
לא תמיד קל להיות תסריטאי (עברית):
https://youtu.be/AUedOVR4v1Y
התסריטאים עובדים עם הבמאים בקולנוע ובטלוויזיה (עברית):
https://youtu.be/pf_clzrWpTE
ועוד חיוך עם התסריטאים של התנ"ך (עברית):
http://youtu.be/UcpRfjaNiJA
התסריטאים הם אלו שכותבים את התסריט לסרט קולנוע או לפרקי סדרות בטלוויזיה. ביחד עם המפיק והבמאי, התסריטאי הוא אחד משלושת התפקידים החשובים בקולנוע ובטלוויזיה. לא פעם הוא זה שיוזם את המהלכים הראשונים בהפקה, באמצעות כתיבת התקציר והתסריט, שהכל מתחיל מהם, אם כי יש שהתסריט מוזמן מטעם חברת ההפקות.
לעיתים מעבדים התסריטאים אל הקולנוע או לטלוויזיה יצירות מהספרות. אז הם נדרשים להתאים את הכתיבה הספרותית לעולם האודיו-ויזואלי ולהוסיף לתסריט ממדים שאינם נכללים ביצירות ספרותיות. עליהם להפוך את הכתיבה הספרותית לקלה וזורמת יותר, להשמיט הרבה מהתיאורים הספרותיים שהמצלמה מחליפה, להוסיף הנחיות טכניות לצילום הסרט וכדומה.
הנה תסריטאי מתאר את המורכבות שבעבודה עם במאי (עברית):
http://youtu.be/fd0DCH-6FtU
לא תמיד קל להיות תסריטאי (עברית):
https://youtu.be/AUedOVR4v1Y
התסריטאים עובדים עם הבמאים בקולנוע ובטלוויזיה (עברית):
https://youtu.be/pf_clzrWpTE
ועוד חיוך עם התסריטאים של התנ"ך (עברית):
http://youtu.be/UcpRfjaNiJA
מה עושה הבמאי בסרטים?
במאי הקולנוע הוא אולי בעל התפקיד החשוב ביותר ביצירת סרט קולנוע. הוא לוקח את התסריט של הסרט, יוצר לו חזון והופך אותו לסרט. עליו להתמודד עם התקציב שעומד להפקת לסרט ולנהל את הצוות הגדול שיוצר אותו. במאי טוב מקשיב לבעלי המקצוע שנמצאים מסביבו ומתייעץ איתם רבות, כי הצלם, התאורן, איש הקול, העורך, השחקנים ושאר בעלי התפקידים - כל אחד מבין את עיסוקו ויכול לתרום להצלחת הסרט.
כללית, תפקיד הבמאי להפוך את התסריט לסרט קולנוע. בנוסף לניהול הסרט, על הבמאי לביים את השחקנים ולהורות לבעלי התפקידים כיצד לפעול. יש במאים שגם כותבים חלק או את כל התסריט. במדינות אירופה, לעיתים הבמאי נחשב כמחברו של הסרט ונחשב ל"אוטר", יוצר הסרט.
בעבודת הבימוי מדריך הבמאי את השחקנים בכל סצנה וסצנה. במאים שונים מתייחסים אחרת לבימוי השחקנים. חלק מהם מתווים באופן כללי את קו העלילה ומאפשרים לשחקנים לשחק באופן חופשי יותר ואפילו לאלתר ולהוסיף משלהם. הם מאמינים שבכך מתאפשר לשחקנים לתרום לסרט ולהפיכת התסריט לאמין יותר. במאים אחרים מקפידים על מימוש התסריט במדויק. הם שולטים בכל היבטיו של הסרט ומחייבים את השחקנים והצוות למלא את הוראותיהם.
במאי טלוויזיה עושה עבודה דומה לשל במאי קולנוע, רק שהוא מביים סדרות ותכניות טלוויזיה. לעומתם, עושה במאי תיאטרון עבודה שונה, אבל זה כבר בערך אחר.
הנה סצנה מהסרט "מולהולנד דרייב" שבה בוחן הבמאי שחקניות לתפקיד זמרת:
https://youtu.be/NSp2uCt4CgE
קטעים מסרט ואז הדגמה של עבודת הבמאי:
https://youtu.be/2vGQzebb6nA
כך מתאר הבמאי את עבודתו:
https://youtu.be/k5oubR9mw9o
הבימאית מיכל בת אדם מספרת על המקצוע ועליה (עברית):
https://youtu.be/Q1YacNCBlgQ
יש גם במאי לפרסומות:
https://youtu.be/xYHF6malm1A
ולכל במאי יש עוזר הבמאי:
https://youtu.be/VK6KPk59_fA
במאי הקולנוע הוא אולי בעל התפקיד החשוב ביותר ביצירת סרט קולנוע. הוא לוקח את התסריט של הסרט, יוצר לו חזון והופך אותו לסרט. עליו להתמודד עם התקציב שעומד להפקת לסרט ולנהל את הצוות הגדול שיוצר אותו. במאי טוב מקשיב לבעלי המקצוע שנמצאים מסביבו ומתייעץ איתם רבות, כי הצלם, התאורן, איש הקול, העורך, השחקנים ושאר בעלי התפקידים - כל אחד מבין את עיסוקו ויכול לתרום להצלחת הסרט.
כללית, תפקיד הבמאי להפוך את התסריט לסרט קולנוע. בנוסף לניהול הסרט, על הבמאי לביים את השחקנים ולהורות לבעלי התפקידים כיצד לפעול. יש במאים שגם כותבים חלק או את כל התסריט. במדינות אירופה, לעיתים הבמאי נחשב כמחברו של הסרט ונחשב ל"אוטר", יוצר הסרט.
בעבודת הבימוי מדריך הבמאי את השחקנים בכל סצנה וסצנה. במאים שונים מתייחסים אחרת לבימוי השחקנים. חלק מהם מתווים באופן כללי את קו העלילה ומאפשרים לשחקנים לשחק באופן חופשי יותר ואפילו לאלתר ולהוסיף משלהם. הם מאמינים שבכך מתאפשר לשחקנים לתרום לסרט ולהפיכת התסריט לאמין יותר. במאים אחרים מקפידים על מימוש התסריט במדויק. הם שולטים בכל היבטיו של הסרט ומחייבים את השחקנים והצוות למלא את הוראותיהם.
במאי טלוויזיה עושה עבודה דומה לשל במאי קולנוע, רק שהוא מביים סדרות ותכניות טלוויזיה. לעומתם, עושה במאי תיאטרון עבודה שונה, אבל זה כבר בערך אחר.
הנה סצנה מהסרט "מולהולנד דרייב" שבה בוחן הבמאי שחקניות לתפקיד זמרת:
https://youtu.be/NSp2uCt4CgE
קטעים מסרט ואז הדגמה של עבודת הבמאי:
https://youtu.be/2vGQzebb6nA
כך מתאר הבמאי את עבודתו:
https://youtu.be/k5oubR9mw9o
הבימאית מיכל בת אדם מספרת על המקצוע ועליה (עברית):
https://youtu.be/Q1YacNCBlgQ
יש גם במאי לפרסומות:
https://youtu.be/xYHF6malm1A
ולכל במאי יש עוזר הבמאי:
https://youtu.be/VK6KPk59_fA
איך עורכים סרטים?
עורכי הסרטים מקבלים את כל סרטי הוידאו שצולמו על ידי הצלמים על הסט, בזמן צילומי הסרט.
הם מעלים את החומרים הללו אל המחשב ומחליטים מה יוצג בסרט, באיזה סדר ובאילו אמצעי עריכה. המטרה של העריכה היא להפוך את החומר שהגיע אליהם לסיפור של ממש.
מדי פעם מגיע גם הבמאי והם מתייעצים, מחליטים על תיקונים בעריכה, על התפיסה הנכונה שמורה הבמאי במקומות שבהם יש לעורכים התלבטויות וכדומה. לאחר מכן מוסיפים גם קריינות, מוסיקה, אפקטים, חומרי פסקול וכותרות.
כשהסרט פחות או יותר נראה כמו סרט, אך לא מעובד לחלוטין, מציגים העורכים "ראף קאט", שהוא מעין טיוטה של הסרט הסופי. לאחר שצופים בו הבמאי, יועצים ובעלי תפקידים נוספים שמעורבים בו, הם מחליטים על תיקונים נוספים, השמטות של קטעים, שיפורים בעריכה וכדומה. אז מתיישב העורך להשלים את עריכת הסרט הסופית.
הנה הקסם שבעריכת סרטים:
http://youtu.be/xJcQgQHR78Q
עורכת מספרת על איך זה להיות עורכת:
http://youtu.be/ypxI99K5DBE
הסבר קצר על תפקיד העורך:
http://youtu.be/lRgLUTXnZ6I
עורכי סרטים מספרים על העבודה ומה זה להיות עורך:
http://youtu.be/SB1f48JwxEk
עריכת סרטים אפשר לעשות כבר מזמן בטלפון ב-Capcut:
https://youtu.be/924il_WauMk?long=yes
וסרטון תיעודי על עריכת הסרטים:
https://youtu.be/NUryfkLSwfM?long=yes
עורכי הסרטים מקבלים את כל סרטי הוידאו שצולמו על ידי הצלמים על הסט, בזמן צילומי הסרט.
הם מעלים את החומרים הללו אל המחשב ומחליטים מה יוצג בסרט, באיזה סדר ובאילו אמצעי עריכה. המטרה של העריכה היא להפוך את החומר שהגיע אליהם לסיפור של ממש.
מדי פעם מגיע גם הבמאי והם מתייעצים, מחליטים על תיקונים בעריכה, על התפיסה הנכונה שמורה הבמאי במקומות שבהם יש לעורכים התלבטויות וכדומה. לאחר מכן מוסיפים גם קריינות, מוסיקה, אפקטים, חומרי פסקול וכותרות.
כשהסרט פחות או יותר נראה כמו סרט, אך לא מעובד לחלוטין, מציגים העורכים "ראף קאט", שהוא מעין טיוטה של הסרט הסופי. לאחר שצופים בו הבמאי, יועצים ובעלי תפקידים נוספים שמעורבים בו, הם מחליטים על תיקונים נוספים, השמטות של קטעים, שיפורים בעריכה וכדומה. אז מתיישב העורך להשלים את עריכת הסרט הסופית.
הנה הקסם שבעריכת סרטים:
http://youtu.be/xJcQgQHR78Q
עורכת מספרת על איך זה להיות עורכת:
http://youtu.be/ypxI99K5DBE
הסבר קצר על תפקיד העורך:
http://youtu.be/lRgLUTXnZ6I
עורכי סרטים מספרים על העבודה ומה זה להיות עורך:
http://youtu.be/SB1f48JwxEk
עריכת סרטים אפשר לעשות כבר מזמן בטלפון ב-Capcut:
https://youtu.be/924il_WauMk?long=yes
וסרטון תיעודי על עריכת הסרטים:
https://youtu.be/NUryfkLSwfM?long=yes
מקצועות הקולנוע
מיהם אמני פולי בקולנוע?
אמני פולי (Foley) אחראים על עיטוף הסרט בקולות שונים שחשובים למה שרואה הצופה על המסך.
אלה מומחים ברמה מאד גבוהה של הכרת אינסוף הסאונדים שסרט צריך, הקלטה של הרעשים והצלילים השונים, לאו דווקא המוסיקה, בסינכרון מוחלט למה שקורה על המסך.
לכל צעד ולכל רעש הם מתאימים את הצליל. מדובר באנשי מקצוע בעלי הבנה מעולה של החומרים שנאספו על ידם במהלך השנים, למעין אוסף של קולות פוטנציאליין, שהם אמורים לספק לסרטים וההפקות שמעסיקות אותם.
זהו גם תחום יצירתי מאוד, כי לא פעם הם נתקלים באתגרי צלילים ורעשים חדשים או קשים מהרגיל, שלהם הם צריכים למצוא את הפקת הצליל והרעש הנכונים.
התחום נקרא על שם ג'ק פולי שבשנות ה-20 התחיל לעשות סאונדים כאלה לסרטים. הוא היה כל כך ידוע ומוצלח שכל התחום הזה קיבל את שמו.
הנה אמנות הפוליז:
https://youtu.be/UO3N_PRIgX0
אמני הפולי מציגים את המקצוע ומדגימים:
http://youtu.be/MHAIgJsMoXw
סרטון שמסביר היטב את תולדות אמנות הפולי ואיך היא נולדה:
http://youtu.be/AwBxNj_0B_Y
אמן פולי שעושה קולות לסימס ומשתמש בכלי הנשיפה שבגופו...
http://youtu.be/b8kIVMO8070?t=6s
ואמן פולי שמשתמש לצלילים בשמיכות, צעדים ועוד:
http://youtu.be/wx32-L9tJcE
אמני פולי (Foley) אחראים על עיטוף הסרט בקולות שונים שחשובים למה שרואה הצופה על המסך.
אלה מומחים ברמה מאד גבוהה של הכרת אינסוף הסאונדים שסרט צריך, הקלטה של הרעשים והצלילים השונים, לאו דווקא המוסיקה, בסינכרון מוחלט למה שקורה על המסך.
לכל צעד ולכל רעש הם מתאימים את הצליל. מדובר באנשי מקצוע בעלי הבנה מעולה של החומרים שנאספו על ידם במהלך השנים, למעין אוסף של קולות פוטנציאליין, שהם אמורים לספק לסרטים וההפקות שמעסיקות אותם.
זהו גם תחום יצירתי מאוד, כי לא פעם הם נתקלים באתגרי צלילים ורעשים חדשים או קשים מהרגיל, שלהם הם צריכים למצוא את הפקת הצליל והרעש הנכונים.
התחום נקרא על שם ג'ק פולי שבשנות ה-20 התחיל לעשות סאונדים כאלה לסרטים. הוא היה כל כך ידוע ומוצלח שכל התחום הזה קיבל את שמו.
הנה אמנות הפוליז:
https://youtu.be/UO3N_PRIgX0
אמני הפולי מציגים את המקצוע ומדגימים:
http://youtu.be/MHAIgJsMoXw
סרטון שמסביר היטב את תולדות אמנות הפולי ואיך היא נולדה:
http://youtu.be/AwBxNj_0B_Y
אמן פולי שעושה קולות לסימס ומשתמש בכלי הנשיפה שבגופו...
http://youtu.be/b8kIVMO8070?t=6s
ואמן פולי שמשתמש לצלילים בשמיכות, צעדים ועוד:
http://youtu.be/wx32-L9tJcE
מה זה בום בקולנוע ומה עושה הבום-מן?
הבום (Boom) הוא מוט ארוך שבקצהו מיקרופון. בום מאפשר להקליט את קולות השחקנים בזמן צילום הסרט, מבלי שהמיקרופון ייראה בצילום. על המוט מחובר מיקרופון שמקליט מקרוב את הדיאלוגים, כלומר השיחות שמנהלים השחקנים בעת צילום הסרט. פעמים רבות, במיוחד בצילומי חוץ, עוטפים את המיקרופון במכסה פרוותי, שמונע מהקלטה של קולות הרוח.
במהלך הצילומים של סרט או של תוכנית טלוויזיה, אוחז את הבום עוזר-מקליט שנקרא "בום-מן" (Boom man). הבום-מן אחראי על הפעלת הבום ומסייע להקלטה של קולות השחקנים. בעת צילום הסצנה מקפיד הבום מן על מיקום המיקרופונים במקום הטוב ביותר, מקום שממנו יקליט את השחקנים בצורה הטובה ביותר וללא רעשי רקע ומצד שני - לא ייראה בפריים, כלומר בתוך התמונה שצולמה. ואכן, כדי לקבוע את המיקום המתאים ביותר לבום בזמן צילום הסצנה, צריך הבום-מן לעבוד ביחד עם הצלם על מיקומים וזוויות הבום.
בסרטים עתירי תקציב יעבדו לא פעם כמה אנשי בום, כשכל אחד מקליט בסצנה שחקן אחר. מנגד, בסרטים דלי תקציב או בסרטי תעודה וכתבות בטלוויזיה, לא פעם אין תקציב מספיק אפילו לבום-מן אחד, לכן טכנאי הקול הוא שאוחז את הבום וגם מקליט.
הנה סרט קצר שבו הדמות הראשית היא בום-מן בצילומי סרט (עברית):
http://youtu.be/TuPOX5yLzN4
וקליפ על בום-מן עם בום שמגן הרוח שלו כתום, ועובר חוויות מעניינות:
http://youtu.be/sFu9_b-BsIs
הבום (Boom) הוא מוט ארוך שבקצהו מיקרופון. בום מאפשר להקליט את קולות השחקנים בזמן צילום הסרט, מבלי שהמיקרופון ייראה בצילום. על המוט מחובר מיקרופון שמקליט מקרוב את הדיאלוגים, כלומר השיחות שמנהלים השחקנים בעת צילום הסרט. פעמים רבות, במיוחד בצילומי חוץ, עוטפים את המיקרופון במכסה פרוותי, שמונע מהקלטה של קולות הרוח.
במהלך הצילומים של סרט או של תוכנית טלוויזיה, אוחז את הבום עוזר-מקליט שנקרא "בום-מן" (Boom man). הבום-מן אחראי על הפעלת הבום ומסייע להקלטה של קולות השחקנים. בעת צילום הסצנה מקפיד הבום מן על מיקום המיקרופונים במקום הטוב ביותר, מקום שממנו יקליט את השחקנים בצורה הטובה ביותר וללא רעשי רקע ומצד שני - לא ייראה בפריים, כלומר בתוך התמונה שצולמה. ואכן, כדי לקבוע את המיקום המתאים ביותר לבום בזמן צילום הסצנה, צריך הבום-מן לעבוד ביחד עם הצלם על מיקומים וזוויות הבום.
בסרטים עתירי תקציב יעבדו לא פעם כמה אנשי בום, כשכל אחד מקליט בסצנה שחקן אחר. מנגד, בסרטים דלי תקציב או בסרטי תעודה וכתבות בטלוויזיה, לא פעם אין תקציב מספיק אפילו לבום-מן אחד, לכן טכנאי הקול הוא שאוחז את הבום וגם מקליט.
הנה סרט קצר שבו הדמות הראשית היא בום-מן בצילומי סרט (עברית):
http://youtu.be/TuPOX5yLzN4
וקליפ על בום-מן עם בום שמגן הרוח שלו כתום, ועובר חוויות מעניינות:
http://youtu.be/sFu9_b-BsIs
למה צריך כפילים בקולנוע?
כשמצלמים סרטי קולנוע ישנם לא פעם קטעי פעולה מסוכנים מאד. רק כוכבי קולנוע מעטים מתעקשים לבצע בעצמם את הסצנות המסוכנות. רובם נמנעים מכך. במצבים כאלה נעזרים בדרך כלל בכפילים (Body double).
הכפילים הם פעלולנים, אנשים שהתמחו בפעלולים מסוכנים מאד, כמו קפיצות מסוכנות, מרדפים, פעילות בתוך אש וכדומה.
כל כפיל דומה לשחקן שהוא הכפיל שלו, במבנה גוף, בשיער וכדומה. לפעמים גם מאפרים, או אפילו מנתחים אותם, כדי להיות דומים להם יותר.
הפעולות הללו מחייבות דייקנות ומומחיות, כדי שלא ייפגעו. כדי שהפעלולים ייראו אמיתיים, הכפילים מתכננים ולומדים ביחד עם אנשי מקצוע כיצד עפים חפצים, כיצד הם נופלים, נשרפים וכדומה. כדי לשמור על חייהם ועל הבטיחות שלהם, הם חייבים למדוד ולחשב גם מרחקים וזמנים ולדייק כל פעולה שהם מצלמים.
נפילה מהגג תמיד תהיה על מזרן, שהצופים לא יראו בסרט אבל תשמור על חייו של הכפיל הנופל. אם מכונית טסה טל מעבר לצוק, מחשבים היטב את מהירותה ומשקלה כדי לזהות את מקום הנחיתה המדויק שלה.
אגב, יש בקולנוע מקרים נוספים שבהם משתמשים בכפילים, החל מקטעים המחייבים יכולת אמנותית או גופנית שאין לשחקנים ועד למקרים שבהם מעדיפים לצלם סצנות שניתן להשתמש בהם בכפילים, בכדי לחסוך זמן או כסף.
השימוש במחשבים מאפשר כיום לצלם קטעי אקשן רבים גם ללא סיכון חיי כפילים ושחקנים. בעבר, לפני עידן המחשב, נזקקו לכפילים הרבה יותר, אך גם היום משתמשים בהם לא פעם, שכן פעולות מסוכנות וסצנות קשות לצילום או לחיקוי במחשב, תמיד יחייבו שימוש בכפילים.
כך עובד הכפיל של בראד פיט לקראת סצנות פעולה:
http://youtu.be/XB3HQNaXQa4
אנשים בהודו מנסים לחקות את כוכב הקולנוע ההודי טייגר שרוף, שלא משתמש בכפילים:
https://youtu.be/Ke8ROAGGSu4
כך הוא מתאמן לביצועים המטורפים שלו:
https://youtu.be/hnNUJbbvA3c
מנהיגים החוששים מהתנקשות ומשתמשים בכפילים:
https://youtu.be/k9H8RWQbKow
וכמה מביצועי הכפילים המרשימים בסרטי הקולנוע:
https://youtu.be/YkVcUy-ht0U?long=yes
כשמצלמים סרטי קולנוע ישנם לא פעם קטעי פעולה מסוכנים מאד. רק כוכבי קולנוע מעטים מתעקשים לבצע בעצמם את הסצנות המסוכנות. רובם נמנעים מכך. במצבים כאלה נעזרים בדרך כלל בכפילים (Body double).
הכפילים הם פעלולנים, אנשים שהתמחו בפעלולים מסוכנים מאד, כמו קפיצות מסוכנות, מרדפים, פעילות בתוך אש וכדומה.
כל כפיל דומה לשחקן שהוא הכפיל שלו, במבנה גוף, בשיער וכדומה. לפעמים גם מאפרים, או אפילו מנתחים אותם, כדי להיות דומים להם יותר.
הפעולות הללו מחייבות דייקנות ומומחיות, כדי שלא ייפגעו. כדי שהפעלולים ייראו אמיתיים, הכפילים מתכננים ולומדים ביחד עם אנשי מקצוע כיצד עפים חפצים, כיצד הם נופלים, נשרפים וכדומה. כדי לשמור על חייהם ועל הבטיחות שלהם, הם חייבים למדוד ולחשב גם מרחקים וזמנים ולדייק כל פעולה שהם מצלמים.
נפילה מהגג תמיד תהיה על מזרן, שהצופים לא יראו בסרט אבל תשמור על חייו של הכפיל הנופל. אם מכונית טסה טל מעבר לצוק, מחשבים היטב את מהירותה ומשקלה כדי לזהות את מקום הנחיתה המדויק שלה.
אגב, יש בקולנוע מקרים נוספים שבהם משתמשים בכפילים, החל מקטעים המחייבים יכולת אמנותית או גופנית שאין לשחקנים ועד למקרים שבהם מעדיפים לצלם סצנות שניתן להשתמש בהם בכפילים, בכדי לחסוך זמן או כסף.
השימוש במחשבים מאפשר כיום לצלם קטעי אקשן רבים גם ללא סיכון חיי כפילים ושחקנים. בעבר, לפני עידן המחשב, נזקקו לכפילים הרבה יותר, אך גם היום משתמשים בהם לא פעם, שכן פעולות מסוכנות וסצנות קשות לצילום או לחיקוי במחשב, תמיד יחייבו שימוש בכפילים.
כך עובד הכפיל של בראד פיט לקראת סצנות פעולה:
http://youtu.be/XB3HQNaXQa4
אנשים בהודו מנסים לחקות את כוכב הקולנוע ההודי טייגר שרוף, שלא משתמש בכפילים:
https://youtu.be/Ke8ROAGGSu4
כך הוא מתאמן לביצועים המטורפים שלו:
https://youtu.be/hnNUJbbvA3c
מנהיגים החוששים מהתנקשות ומשתמשים בכפילים:
https://youtu.be/k9H8RWQbKow
וכמה מביצועי הכפילים המרשימים בסרטי הקולנוע:
https://youtu.be/YkVcUy-ht0U?long=yes
מה עושה ארט דיירקטור בקולנוע?
חפצים בקולנוע אומרים הרבה על הדמויות, על מי הן, מה הכנסתן, כוחן, התקופה והמקום שממנו באו וכמובן - הטעם שלהם בעיצוב. הם לא נבחרים במקרה כדי להקיף את הדמויות אלא בקפידה. גדולה.
מקצוע ה'ארט דיירקטור' (Art Director) בקולנוע הוא הקמת סטים לסרטים. ארט דיירקטור בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה והצילום הוא האדם אחראי על בחירה של האביזרים והאלמנטים שיצולמו, ארגונם וסידורם לקראת הצילום.
ארט דיירקטור הוא מעצב הסט והפריים בסצנה הקולנועית. לרוב מדובר באנשים בעלי גישה אמנותית וויזואלית מפותחת. הארט דיירקטור צריך לדעת לחקור כל תקופה או סיטואציה של מקום, זמן, תרבות וכדומה, מבחינת החפצים והמרכיבים שאפיינו אותם. זיהוי של הריהוט האופייני, כלי הרכב, החפצים, העיצוב - בכל אלה צריך לדייק על מנת לתת אמינות לסרט, התמונה או הסדרה המצולמים.
בסרטים גדולים ארט דירקטור עובד תחת הפרודקשן דיזיינר (Production Designer), ראש מחלקת הארט בסרט ומי שאחראי גם לבעלי מקצוע נוספים על הסט. הפרודקשן דיזיינר גם עובד עם הבמאי והמפיק על בחירת הלוקיישנים, כלומר המקומות בהם יצולמו הסצנות השונות.
שני ארט דיירקטורים מפתיעים בתולדות הקולנוע, היו צ'ארלס וריי איימס, מאבות העיצוב המודרני ומי שעסקו בעיצוב רהיטים מודרניסטיים שהפכו לאייקונים. השניים עסקו גם הם בתכנון תפאורות והקמה של סטים לסרטים.
הנה תפקיד הפרודקשן דיזיין או ארט דיירקשן בקולנוע:
http://youtu.be/pS47EXccx3I
אחד הנושאים למשל - כיסאות בסרטים:
https://youtu.be/FfGKNJ4mldE
או פרודקשן דיזיין, כמו בסרט "גרנד בודפשט":
http://youtu.be/m6rcTIKUdPk
ארט בסרט עלובי החיים:
http://youtu.be/K1pGPRDzx8A
יש גם ארט דיירקטור בעולם הפרסום:
http://youtu.be/PUWBWh9Vn80
וזה מה שהם עושים במשרד הפרסום (עברית):
http://youtu.be/J85xZgXSTF8
חפצים בקולנוע אומרים הרבה על הדמויות, על מי הן, מה הכנסתן, כוחן, התקופה והמקום שממנו באו וכמובן - הטעם שלהם בעיצוב. הם לא נבחרים במקרה כדי להקיף את הדמויות אלא בקפידה. גדולה.
מקצוע ה'ארט דיירקטור' (Art Director) בקולנוע הוא הקמת סטים לסרטים. ארט דיירקטור בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה והצילום הוא האדם אחראי על בחירה של האביזרים והאלמנטים שיצולמו, ארגונם וסידורם לקראת הצילום.
ארט דיירקטור הוא מעצב הסט והפריים בסצנה הקולנועית. לרוב מדובר באנשים בעלי גישה אמנותית וויזואלית מפותחת. הארט דיירקטור צריך לדעת לחקור כל תקופה או סיטואציה של מקום, זמן, תרבות וכדומה, מבחינת החפצים והמרכיבים שאפיינו אותם. זיהוי של הריהוט האופייני, כלי הרכב, החפצים, העיצוב - בכל אלה צריך לדייק על מנת לתת אמינות לסרט, התמונה או הסדרה המצולמים.
בסרטים גדולים ארט דירקטור עובד תחת הפרודקשן דיזיינר (Production Designer), ראש מחלקת הארט בסרט ומי שאחראי גם לבעלי מקצוע נוספים על הסט. הפרודקשן דיזיינר גם עובד עם הבמאי והמפיק על בחירת הלוקיישנים, כלומר המקומות בהם יצולמו הסצנות השונות.
שני ארט דיירקטורים מפתיעים בתולדות הקולנוע, היו צ'ארלס וריי איימס, מאבות העיצוב המודרני ומי שעסקו בעיצוב רהיטים מודרניסטיים שהפכו לאייקונים. השניים עסקו גם הם בתכנון תפאורות והקמה של סטים לסרטים.
הנה תפקיד הפרודקשן דיזיין או ארט דיירקשן בקולנוע:
http://youtu.be/pS47EXccx3I
אחד הנושאים למשל - כיסאות בסרטים:
https://youtu.be/FfGKNJ4mldE
או פרודקשן דיזיין, כמו בסרט "גרנד בודפשט":
http://youtu.be/m6rcTIKUdPk
ארט בסרט עלובי החיים:
http://youtu.be/K1pGPRDzx8A
יש גם ארט דיירקטור בעולם הפרסום:
http://youtu.be/PUWBWh9Vn80
וזה מה שהם עושים במשרד הפרסום (עברית):
http://youtu.be/J85xZgXSTF8
מה עושים פעלולנים?
פעלולן (Stunt) הוא אדם שמבצע למטרות בידור פעלולים מסוכנים ומעשי להטוטים שדורשים אומץ רב. זהו מקצוע מסוכן שאמנם יש מי שרואים בו סוג של ספורט, אך הוא מסכן את העוסקים בו כל הזמן.
בצילומים של סרטי פעולה בקולנוע מעסיקים פעלולנים רבים. הללו מבצעים פעולות מסוכנות שמחייבות מיומנות וניסיון רב, בדרך כלל ככפילי פעולה של הכוכבים.
אבל אזהרה לצעירים - זהירות מלנסות משהו מהדברים שבעלי המקצוע הללו עושים. צריכים ללמוד ולתרגל המון עד שמגיעים למקצוענות שכזו!
הנה גדול הפעלולנים קופץ ממטוס למטוס:
http://youtu.be/KuaGTR0-AOQ
פעלולנים בסרטים בתרגילים גדולים במיוחד:
http://youtu.be/oVm1qoGWGxk
כך הם מתאמנים:
http://youtu.be/no8um8i6PzI?t=16s
פעלולן אופנועים:
http://youtu.be/JojJnnGOv_4
טום קרוז, מהכוכבים היחידים שלא משתמש בפעלולנים בסרטיו:
https://youtu.be/I720xCnnPUY?long=yes
וכמה מהפעלולים המרשימים והפופולריים בסרטים:
https://youtu.be/vvRatTEJ0rY?long=yes
פעלולן (Stunt) הוא אדם שמבצע למטרות בידור פעלולים מסוכנים ומעשי להטוטים שדורשים אומץ רב. זהו מקצוע מסוכן שאמנם יש מי שרואים בו סוג של ספורט, אך הוא מסכן את העוסקים בו כל הזמן.
בצילומים של סרטי פעולה בקולנוע מעסיקים פעלולנים רבים. הללו מבצעים פעולות מסוכנות שמחייבות מיומנות וניסיון רב, בדרך כלל ככפילי פעולה של הכוכבים.
אבל אזהרה לצעירים - זהירות מלנסות משהו מהדברים שבעלי המקצוע הללו עושים. צריכים ללמוד ולתרגל המון עד שמגיעים למקצוענות שכזו!
הנה גדול הפעלולנים קופץ ממטוס למטוס:
http://youtu.be/KuaGTR0-AOQ
פעלולנים בסרטים בתרגילים גדולים במיוחד:
http://youtu.be/oVm1qoGWGxk
כך הם מתאמנים:
http://youtu.be/no8um8i6PzI?t=16s
פעלולן אופנועים:
http://youtu.be/JojJnnGOv_4
טום קרוז, מהכוכבים היחידים שלא משתמש בפעלולנים בסרטיו:
https://youtu.be/I720xCnnPUY?long=yes
וכמה מהפעלולים המרשימים והפופולריים בסרטים:
https://youtu.be/vvRatTEJ0rY?long=yes
מה עושה האיפור בסרטים?
אחד מהמרכיבים החשובים של תעשיית האשליות הקולנועית הוא האיפור. האשליה בקולנוע שמקורה בטכניקות איפור, נועדה להוסיף אמינות לדמויות ולסיפור כולו. המדהים הוא שממש כמו מוסיקה בסרטים, האיפור במיטבו הוא האיפור שלא מרגישים בו. זה שפשוט עושה את העבודה בשקט ונותן מקום לסיפור, מבלי למשוך תשומת לב.
אם בתחילת ימי הקולנוע היה האיפור רק דרך לסייע למצלמה להעביר את פני השחקנים בצורה אמינה, אקספרסיבית ומלאת הבעה, כיום האיפור משמש כדי לברוא פנים חדשות, לא פעם דימיוניות ולא מהמציאות.
חוץ מלהפוך את השחקנים ליפים כל כך, האיפור בקולנוע משמש לצרכים דרמטיים. איפור יכול "ליצור" פציעות שונות בסרטי "אקשן", להציג דמויות דימיוניות בסרטי פנטסיה ומראה של גיל שונה, שמאפשר להציג את הדמות בזמנים אחרים בחייה.
האיפור בקולנוע כולל מרכיבים כמו חתכים, צלקות, פציעות, הזקנה, דם, יופי ואפילו 'השתלת איברים' בפני הדמויות, כמו אוזניים ועיניים נוספים בפנים של דמויות בסרטי פנטזיה.
הנה כמה מהאיפורים הגדולים של הקולנוע:
https://youtu.be/X-LSCfhbN_g
כך הופך האיפור שחקנית רגילה לכמה מהדמויות המפחידות בתולדות סרטי האימה:
https://youtu.be/BMJkKFiUoc0
כך הופכת שחקנית לאשת הברזל מרגרט תאצ'ר:
https://youtu.be/PgMwsQ3WjV8
דוגמה לאיפור שמייצר חתך בגוף:
https://youtu.be/fhjHTKvi5iM
למתקדמים - הנה צוואר של זומבי:
https://youtu.be/gRRIaN_NZC8
והנה סרטון תיעודי על המאפרים שעושים את הקסם הזה:
https://youtu.be/UYOcJf9PLq4?long=yes
אחד מהמרכיבים החשובים של תעשיית האשליות הקולנועית הוא האיפור. האשליה בקולנוע שמקורה בטכניקות איפור, נועדה להוסיף אמינות לדמויות ולסיפור כולו. המדהים הוא שממש כמו מוסיקה בסרטים, האיפור במיטבו הוא האיפור שלא מרגישים בו. זה שפשוט עושה את העבודה בשקט ונותן מקום לסיפור, מבלי למשוך תשומת לב.
אם בתחילת ימי הקולנוע היה האיפור רק דרך לסייע למצלמה להעביר את פני השחקנים בצורה אמינה, אקספרסיבית ומלאת הבעה, כיום האיפור משמש כדי לברוא פנים חדשות, לא פעם דימיוניות ולא מהמציאות.
חוץ מלהפוך את השחקנים ליפים כל כך, האיפור בקולנוע משמש לצרכים דרמטיים. איפור יכול "ליצור" פציעות שונות בסרטי "אקשן", להציג דמויות דימיוניות בסרטי פנטסיה ומראה של גיל שונה, שמאפשר להציג את הדמות בזמנים אחרים בחייה.
האיפור בקולנוע כולל מרכיבים כמו חתכים, צלקות, פציעות, הזקנה, דם, יופי ואפילו 'השתלת איברים' בפני הדמויות, כמו אוזניים ועיניים נוספים בפנים של דמויות בסרטי פנטזיה.
הנה כמה מהאיפורים הגדולים של הקולנוע:
https://youtu.be/X-LSCfhbN_g
כך הופך האיפור שחקנית רגילה לכמה מהדמויות המפחידות בתולדות סרטי האימה:
https://youtu.be/BMJkKFiUoc0
כך הופכת שחקנית לאשת הברזל מרגרט תאצ'ר:
https://youtu.be/PgMwsQ3WjV8
דוגמה לאיפור שמייצר חתך בגוף:
https://youtu.be/fhjHTKvi5iM
למתקדמים - הנה צוואר של זומבי:
https://youtu.be/gRRIaN_NZC8
והנה סרטון תיעודי על המאפרים שעושים את הקסם הזה:
https://youtu.be/UYOcJf9PLq4?long=yes
למה צריך דיבוב ומדובבים בסרטים?
דיבּוב (Dubbing) הוא שיטה בהפקת סרטים שבה מקליטים ומחליפים את הקולות בסרט קיים ובסדרות טלוויזיה. בדיבוב כזה מחליפים את הפסקול המקורי בפסקול שהדיבור בו הוא בשפה המקומית. לא פעם מחליפים ביחד עם הדיאלוגים, השיחות והדיבורים, גם מרכיבים כמו מוסיקה וצלילי רקע.
הדיבוב נפוץ בהרבה מדינות בעולם, לשם צפייה בסרט בשפה המקומית. במדינות הללו משתמשים בדיבּוב בסרטים ובסדרות טלוויזיה. ביניהן ניתן למצוא את גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, אמריקה הלטינית ויפאן. במדינות כאלה אין מסורת ותיקה של רב-לשוניות וסובלנות לשמיעת הפסקול בשפת המקור. אלה גם מדינות שבהן קהל הצופים הוא גדול ומצדיק את העלויות הכספיות של הדיבּוב לכל סדרה וסרט.
לרוב נהגו לתרגם את הפסקול של סרטים, סדרות טלוויזיה וקטעי וידאו, במדינות שבהן שיעור האנאלפביתים גבוה יחסית ורבים אינם יודעים קרוא וכתוב. בהמשך הפך הדיבוב בהן להרגל חברתי.
כך ניתן לצפות באותו סרט, כשיוצג בקולנוע ובטלוויזיה במדינות שונות, כשהוא נשמע אחרת בכל מדינה, עם קולות מקומיים - של שחקנים המדַבְּבים אותו באולפן.
המילה דיבוב באה מהמילה האנגלית "Dub" שפירושה "לשכפל".
הנה הדיבוב ומצעד המדובבים הכי טובים בכל הזמנים (עברית):
https://youtu.be/YnxfTC2bhjo
בארצות רבות רואים את כל הסדרות והסרטים כשהם מדובבים לגמרי:
https://youtu.be/FD4Ns88cUHg
חקיין דיבוב שמחקה 100 דמויות תוך 6 דקות:
https://youtu.be/-68xL-DGEBo?t=54s
המדבבים של אחד מסרטי וולט דיסני והדמויות שלהם:
https://youtu.be/Gx0FWdOs6BQ
תכנית שמפגישה ילדים עם מדבבת מקצועית לסרטים מצוירים והם מקליטים דיבוב (מתורגם):
https://youtu.be/jjHikJusUxs?long=yes
הקולות של הדמויות מהסרטים המצוירים:
https://youtu.be/GIG7RmsDRik?long=yes
ומה קורה כששחר חסון עושה דיבוב לסרט מצויר? (מתורגם)
https://youtu.be/dOqhKZpw6us?long=yes
דיבּוב (Dubbing) הוא שיטה בהפקת סרטים שבה מקליטים ומחליפים את הקולות בסרט קיים ובסדרות טלוויזיה. בדיבוב כזה מחליפים את הפסקול המקורי בפסקול שהדיבור בו הוא בשפה המקומית. לא פעם מחליפים ביחד עם הדיאלוגים, השיחות והדיבורים, גם מרכיבים כמו מוסיקה וצלילי רקע.
הדיבוב נפוץ בהרבה מדינות בעולם, לשם צפייה בסרט בשפה המקומית. במדינות הללו משתמשים בדיבּוב בסרטים ובסדרות טלוויזיה. ביניהן ניתן למצוא את גרמניה, צרפת, איטליה, ספרד, אמריקה הלטינית ויפאן. במדינות כאלה אין מסורת ותיקה של רב-לשוניות וסובלנות לשמיעת הפסקול בשפת המקור. אלה גם מדינות שבהן קהל הצופים הוא גדול ומצדיק את העלויות הכספיות של הדיבּוב לכל סדרה וסרט.
לרוב נהגו לתרגם את הפסקול של סרטים, סדרות טלוויזיה וקטעי וידאו, במדינות שבהן שיעור האנאלפביתים גבוה יחסית ורבים אינם יודעים קרוא וכתוב. בהמשך הפך הדיבוב בהן להרגל חברתי.
כך ניתן לצפות באותו סרט, כשיוצג בקולנוע ובטלוויזיה במדינות שונות, כשהוא נשמע אחרת בכל מדינה, עם קולות מקומיים - של שחקנים המדַבְּבים אותו באולפן.
המילה דיבוב באה מהמילה האנגלית "Dub" שפירושה "לשכפל".
הנה הדיבוב ומצעד המדובבים הכי טובים בכל הזמנים (עברית):
https://youtu.be/YnxfTC2bhjo
בארצות רבות רואים את כל הסדרות והסרטים כשהם מדובבים לגמרי:
https://youtu.be/FD4Ns88cUHg
חקיין דיבוב שמחקה 100 דמויות תוך 6 דקות:
https://youtu.be/-68xL-DGEBo?t=54s
המדבבים של אחד מסרטי וולט דיסני והדמויות שלהם:
https://youtu.be/Gx0FWdOs6BQ
תכנית שמפגישה ילדים עם מדבבת מקצועית לסרטים מצוירים והם מקליטים דיבוב (מתורגם):
https://youtu.be/jjHikJusUxs?long=yes
הקולות של הדמויות מהסרטים המצוירים:
https://youtu.be/GIG7RmsDRik?long=yes
ומה קורה כששחר חסון עושה דיבוב לסרט מצויר? (מתורגם)
https://youtu.be/dOqhKZpw6us?long=yes