» «
משחקי וידאו
מהם משחקי הווידאו ששינו את העולם?



משחקי וידאו (video games) לא נולדו שווים. ישנם אלפי משחקים שהסבו עונג וכיף במהלך העשורים האחרונים, אבל יש מביניהם שהם משחקי וידאו משפיעים במיוחד.

נציין כאן אחדים ממשחקי הווידאו או המחשב, מאלה שהשפיעו על תעשיית המשחקים או על התרבות הפופולרית:

טטריס (Tetris) - משחק הפאזל הפשוט אך מאתגר נפשית מ-1984 נחשב לאחד ממשחקי הווידאו הפופולריים ביותר בכל הזמנים, עד רמה של התמכרות. הוא אחד האחראים להפיכתם של המשחקים הללו לפופולריים והוציא אותם מעולם הגיקים אל הבילוי המיינסטרימי. הטטריס, לא זו בלבד שסלל את הדרך למשחקי פאזל מורכבים יותר, העיד בנוסף שמשחקי וידאו יכולים להיות ממכרים ומאתגרים במיוחד.

האחים מריו או האחים סופר מריו (Super Mario Bros) - המשחק מ-1985, שחולל מהפכה בעולם משחקי הפלטפורמות ואחראי לביסוסה של נינטנדו כשחקן מרכזי בתעשיית המשחקים. הוא גם הציג רבות מהמוסכמות של עולם משחקי הווידאו והמחשב, כמו הפעלת כוח, רמות גלילה וקרבות הבוס.

דום (Doom) - משחק היריות מגוף ראשון, היה זה שהפיח ב-1993 חיים בז'אנר. בבת אחת המשחק הזה הפך את משחקי היריות מחדש לפופולרים, תוך שהוא מציג רבות מהתכונות שיהפכו לתקן במשחקי FPS מסוג זה, ביניהן מצבים למשתתפים רבים, גרפיקה תלת-ממדית וכלי מודינג.

וורלד אוף וורקראפט (World of Warcraft) - ב-2004 הפך המשחק המקוון ומרובה המשתתפים (MMO) את הז'אנר לפופולרי והציג בז'אנר ה-MMO תכונות רבות שהן סטנדרטיות כיום. ביניהן הקווסטים, הגילדות והפשיטות. הוא גם עתיד לסייע בביסוס של משחקי הווידאו כסוג של פעילות חברתית ובד בבד גם להכניס שחקנים רבים לקהילות מקוונות.

מיינקראפט (Minecraft) - המשחק הזה ב-2011, משחק ארגז חול מבחינת הז'אנר,הפך בעולם הפתוח לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים ביותר בכל הזמנים. הוא סייע להפיץ את ז'אנר ההישרדות והיצירה והוכיח את הפוטנציאל של תוכן שנוצר על ידי משתמשים (User contents), תוך שהוא עוזר לבסס את המשחקים כמוצא יצירתי.

על המשחקים הללו ואחרים ראו בתגית "משחקי וידאו".


הנה סיפורם של משחקי הווידאו (מתורגם):

https://youtu.be/x24KoVNliMk?t=6s


משחק הווידאו שהביס את הבינה המלאכותית מביסת המומחים (מתורגם):

https://youtu.be/PP8Zc778B8s


וסרטון על 20 משחקי הווידאו המשפיעים ביותר בכל הזמנים:

https://youtu.be/rYCN70vhM7c?long=yes
פצ'ינקו
מהם אולמות הפצ'ינקו ביפן?




טוקיו בירת יפן מציעה מגוון של אזורי בילוי לצעירים. אחד מרובעי התענוגות של העיר טוקיו הוא קַאבּוּקִיצ'וֹ (Kabukicho). האזור הזה של העיר מתחיל להתעורר בסביבות שש בערב, בשעה שהיפנים הצעירים יוצאים ממקומות העבודה.

המשותף הבולט לקבוקיצ'ו ולאזורים ושכונות כמו שיבויה, גינזה ושינג'וקו הוא המבחר האדיר של היכלי מכונות הפצ'ינקו (Pachinko), שבהם מצטופפים צעירים ומהמרים על כספם כנגד מכונות משחק משוכללות.

מי שאוהבים משחקי מחשב, משחקי ארקייד מפעם או מכונות משחק עכשוויות מוצאים עולם מרתק באלפי אולמות הפצ'ינקו הסואנים והגועשים של טוקיו. האולמות הארקייד הללו משרתים עשרות, אולי מאות אלפי צעירים שמכורים למשחקי מחשב ומתקבצים בהם אחרי שעות העבודה לבילוי הערב שלהם, במשחקי מחשב.

הפצ'ינקו נחשב לתת-תרבות יפנית, צעירה ומרתקת, שאינה מוכרת בשום מקום בעולם. זה אחד הדברים המטורפים ביפן וחוויה אנתרופולוגית של ממש.

כל יום, בתום שעות העבודה ועוד לפני שפותחים אותם, משתרך תור ארוך של ממתינים לפתיחת אולמות הפצ'ינקו.

עם הכניסה לטרקלין של אולם הפאצ'ינקו, מרגישים שנמצאים בעולם אחר. המוני צעירים מרותקים וכמעט אובססיביים למשחקי פצ'ינקו ממוחשבים, יושבים שעות אל מול שורות שורות של מכונות גדולות, עם מסכים קטנים. לרבים מהם תקועה סיגריה בפה והם משחקים ללא הפסקה.

חלקם, ללא ספק, מכורים למשחקים האלה. מרכזי הפצ'ינקו מכילים המוני צעירים, שגם בתום יום עבודה מפרך, לא יכולים להפסיק לשבת אל מול המסכים, לבלות ברעש האופייני, שגם הוא לא מהעולם הזה, ולשחק במכונות המשחקים.


הנה דוגמה לחוויה:

https://youtu.be/iO20QEw1XDc


מדריך למכונת פצ'ינקו:

https://youtu.be/D5hm8cG_bts


רגע באולם הפצ'ינקו בטוקיו:

https://youtu.be/iADzWQj4Qz0


ופרק מרתק על משחקי מחשב בסדרה חינוכית, שמתחיל באולם הפצ'ינקו היפני (עברית):

https://youtu.be/zUceDmLVsTk?long=yes
פק־מן
במה חידש משחק הפק מן?



פק-מן (Pac-Man) הוא משחק קלאסי, שנולד ב-1980 והפך לסנסציה עולמית. הוא שהכניס את ההמונים לעולם משחקי הווידאו, שלפתע לא היו רק לבנים שמגיעים לאולמות המשחקים, הארקיידים של אותן שנים. בכך הוא היה למשחק הארקייד המצליח ביותר בהיסטוריה.

במשחק כיכב יצור הנקרא פקמן. השחקן מוביל אותו ומנסה לנגוס ולטרוף כמה שיותר גלולות, פירות או רוחות, החליטו אתם, תוך שהוא חומק מרודפים שדולקים אחריו.

פקמן היה הראשון ממשחקי הווידאו, שהחליף את הירי וההשמדה בנוסח "פולשים מהחלל" לטובת משחק בסגנון חביב ובלתי אלים. בכך הוא התאים לא רק לבני נוער ולא רק לבנים, אלא גם לילדים קטנים וגם לבנות.

לא היית צריך להיות אלים ותוקפני במשחק. זה היה קסם.

צורתו של פק-מן נולדה כשממציא המשחק טורו איוואטאני קיבל השראה מצורת הפיצה שמשולש אחד חסר בה. בהבלח של חשיבה יצירתית נראתה לו הפיצה עצמה כיכולה לנגוס. הוא אמר שפיתח אותה לנשים יפניות ועורר סערה כשנימק את זה באמירה ש"נשים אוהבות לאכול"...

במקור אגב, המשחק נקרא "PuckMan", בהשראת המילה pakupaku (פאקו-פאקו) שפירושה ביפאנית "פתיחה וסגירה של הפה". השם שונה אז מחשש שילעגו לו במערב.

כך או כך, זה עבד. כבר מימיו הראשונים זכה המשחק המוזר והלא-שגרתי "פק-מן" לפופולריות עצומה והיה לאחד המצליחים שבין משחקי הארקייד של שנות ה-80.

המכורים למדו את התכונות השונות של רוחות הרפאים והדמויות השונות והצבעוניות במשחק. היו שם אינקי, בלינקי, פינקי וקלייד. היו מהם שנמנעו מהשחקן ופנו הצידה או לאחור, היו שנעו בקו ישר ומהר מהשאר וכך הלאה. זה יצר עניין וריגוש במשחק, כי יכולת לפתח אסטרטגיה וטקטיקה: את מי לאכול, אחרי מי לרדוף עכשיו ואחרי מי לא לרדוף.


הנה משחק הפקמן:

http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=27s&end=1m20s


היכנסו לחוויית הפק-מן:

https://youtu.be/p9h3ZqJa1iA?qr=yes


סיפורו המלא של המשחק:

http://youtu.be/rHg2YbaCFq4


כך בונים פקמן לבד:

http://youtu.be/xKPRTjCqYnI
קונסולת משחקים
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?



בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.

משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.

אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה ההיסטוריה של הקונסולות:

https://youtu.be/b_T7-OQqFw8


הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג (עברית):

http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8


כמה מהגרועות שבקונסולות (עברית):

http://youtu.be/5ejj0vLt1bw


וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל (עברית):

http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ

משחקי ארקייד

סופר מריו
מיהו סופר מריו וכיצד הפך שרברב לדמות כה אהובה?



סדרת משחקי מריו (Mario) היא סדרת משחקים שפותחה לקונסולת המשחקים של חברת "נינטנדו". היא נחשבת לסדרת המשחקים המצליחה ביותר בכל הזמנים. הקריצה לגיבורי העל בנוסח "סופרמן" לא הזיקה לה בכלל ורק הפכה את השרברב המצוייר בפיקסלים לאהוב יותר על הילדים הגיימרים..

מריו, שנקרא במקור ג'אמפ מן, נולד במשחק הפלטפורמה הראשון "דונקי קונג". הוא היה מעין פופאיי שמציל את הנערה מידיו של גורילה ענקי. מכאן הוא הפך לדמות המרכזית במשחקי הווידאו הפופולאריים של גאון משחקי המחשב שיגרו מיאמוטו, המפתח הראשי של חברת נינטנדו היפאנית.

באופן מפתיע הפך מריו השרברב האיטלקי נמוך הקומה, עם המבטא הכבד, לכוכב של רבים מהמשחקים המצליחים של החברה. מ"דונקי קונג ג'וניור" ועד לשורה של משחקי ה"מריו" השונים, כולל סופר מריו המקורי, סופר מריו 3, סופר מריו וורלד וסופר מריו U - אין שרברב שהצליח כל כך..

לצד מריו משתתף בחלק מהמשחקים גם אחיו הצעיר לואיג'י. ביחד הם מכונים "האחים סופר מריו". במשחק הראשון שלהם, הם חיו בממלכת הפטריה ויצאו לחלץ את הנסיכה פיץ'.

הוא היה לאחד המשחקים המצליחים בהיסטוריה והשפיע על תעשיית המשחקים כולה. סקר שנערך בשנות ה-90 בקרב ילדים גילה שמריו וחבריו הפכו מוכרים יותר ממיקי מאוס.

סדרת "סופר מריו" גם הצטיינה במוסיקה שלה, שנשמעה תמיד כמו מוסיקה ממשחקי מחשב ישנים, גם כשהסדרה התקדמה לטכנולוגיות משחקים מתקדמות, כולל בתלת-ממד. עד היום נשמעת המוסיקה הזו רעננה ומלאת אנרגיה והומור. היא נכתבה בידיו של המלחין המוכשר קוג'י קונדו.


הנה הסיפור המלא של האחים סופר מריו (עברית):

http://youtu.be/A5_h_Ry5UYE


רוצים חוויה חדשה? - בואו לתוך משחק של סופר מריו:

https://youtu.be/OWl_dkjHiF8?qr=yes


על סופר מריו באנגלית:

http://youtu.be/Gtx13JAFgDY


סיפור "האחים סופר מריו" (עברית):

http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=3m15s&end=4m04s


ותולדות משחקי מריו השונים:

http://youtu.be/H1QzaWy6xgs
פולשי החלל
מהו משחק פולשי החלל?



המשחק "פולשי החלל" (Space Invaders), או "פולשים מהחלל", נחשב לאבי משחקי היריות. המשחק, שנוצר בשנת 1978, היה מראשוני המשחקים בסגנון הירי (shoot-em-up) ואחד המשחקים האהובים של שנות ה-80.

מטרתו המשחק "פולשי החלל" היא לשמור על הכוכב ולהגן על התושבים מהחייזרים הזזים ומתקרבים אליו. ככל שעלו השחקנים בשלבי המשחק, הוא הלך ונעשה קשה וכמובן שההגנה בפני ה"תוקפים" הלכה ונעשתה מורכבת.

המשחק שהתאפיין בגרפיקה פרימיטיבית ומבוססת פיקסלים, היה משחק ששימש במכונות הארקייד, אותן מכונות המשחק שהוצבו באולמות המשחקים של שנות ה-80 והיו בילוי אהוד על הצעירים בתקופה זו.

משם המשיך "פולשי החלל" גם למשחקי האטארי הביתיים ועם הזמן גם למכשירים קטנים ונישאים וכמשחק רשת באינטרנט.

ליד משחקי המחשב המדהימים של היום הוא מתכווץ אולי ומתגמד בגרפיקה שלו, אבל "פולשי החלל" הוא הסבא-רבא הגדול של כולם וכשצריך לתת כבוד - נותנים!


הנה משחק הארקייד המקורי של "פולשי החלל":

https://youtu.be/MU4psw3ccUI


יותר צבעים:

https://youtu.be/IhlsQce-wyI


מכונת ארקייד זעירה עם המשחק:

http://youtu.be/BiO08w9Y558


והמחשה אמנותית של המשחק על ידי אנשים:

http://youtu.be/VczbbiRmDik
דונקי קונג
מה היה מיוחד במשחק המחשב "דונקי קונג"?



בשנת 1979 הפיקה חברת קלפים יפאנית, שרצתה להרחיב את הפעילות העסקית שלה לתחום משחקי הווידאו, את המשחק "רדאר סקופ". אבל המשחק נכשל במערב ומכונות המשחק הרבות שיוצרו ונשלחו לשם נתקעו אצל היצרן ואיש לא רצה בהן. מפתח משחקים צעיר בשם שיגרו מיאמוטו, קיבל משימה מהנהלת החברה - לפתח משחק חדש למכונות הללו, כדי שניתן יהיה למכור אותן. בתוך שנתיים הוא אכן פיתח עם צוותו את המשחק "דונקי קונג" (Donkey Kong).

"דונקי קונג" היה פריצת דרך של ממש בתחומים כמו גרפיקת המשחקים שלו, סיפור מסגרת שבו יש קטעי סיפור המוצגים באנימציה, תכנון שלבי המשחק המרובים ושימוש בסצנות ביניים עם איורים בסגנון קומיקס, לצורך קידום העלילה. רבים רואים בו את משחק הפלטפורמה האמיתי הראשון.

כשדונקי קונג יצא, קידמה את פניו תביעה של אולפני יוניברסל נגד נינטנדו, על הפרת הסימן הרשום "קינג קונג". התביעה, שנדחתה על ידי בית המשפט, תרמה לפרסומו של המשחק המוצלח. למעשה, הוא היה כל כך מוצלח, עד שכבר בשנה הראשונה נמכר יותר מ-60 אלף מכונות משחקים בעולם כולו. דונקי קונג הפך לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים בכל הזמנים. הוא ביסס את מעמדה של נינטנדו בשנות ה-80 וה-90, כמובילת השוק העולמי של משחקי הווידאו הביתיים.

גיבור המשחק הוא ג'אמפ, נגר שמחלץ את חברתו החטופה מידיה של דונקי קונג, גורילה עצבנית שמשליכה כל הזמן חפצים לעברו. ההשראה הייתה סיפורי פופאיי וברוטוס וכמובן הגורילה הקולנועית קינג קונג. באמריקה, אגב, יקראו לג'אמפ בשם "מריו" וצבעי בגדיו ישונו מעט. אחר כך הוא יהפוך לכוכב-על בתחום משחקי הארקייד, בסדרה המיתולוגית של "סופר מריו".


הנה המשחק המקורי של מכונות הארקייד:

http://youtu.be/P2Lrm-zIx7E


ההיסטוריה של דונקי קונג:

https://youtu.be/Zv-i9DS7zM0


והמשחק למחשב דונקי קונג:

http://youtu.be/EhFV5-qbbIw
הקופסה החומה
מי המציא את קונסולת המשחקים?



קראו לה "הקופסה החומה" (Brown box) והיא נחשבת לקונסולת המשחקים הראשונה בהיסטוריה. פיתח אותה ראלף בר, שבדיעבד יצר סוג של אבטיפוס לקונסולה המסחרית הראשונה שתיוולד ממנה.

אותו ראלף בר היה איש חברת "סאנדרס אסוסיאייטס". הוא פיתח ב-1967 את "הקופסה החומה". זו הייתה קונסולה דיגיטלית, עם יציאה אנלוגית, כדי שתוכל להתחבר למסך טלוויזיה אופייני של אותם ימים. בקרוב היא תהפוך לאב הטיפוס של הקונסולה הפופולארית הראשונה בהיסטוריה - האודיסי.

את זכויות הייצור והשיווק של הטכנולוגיה של "הקופסה החומה", מכרה חברת סאנדרס למגנווקס. האחרונה הייתה חברת אלקטרוניקה חדשנית שנחשבת לחלוצה בתחום האלקטרוניקה. בשנת 1917 היא חידשה בתחום הרמקולים וב-1960 הוציאה את מסכי הפלזמה הראשונים. בשנת 1972 המשיכה מגנווקס את רוח החדשנות שלה והוציאה את קונסולת משחקי הוידאו הראשונה אי פעם - האודיסי.

המשחק היחיד על האודיסי היה פונג. הקונסולה הזו אמנם לא הפכה להצלחה של ממש, אבל יצרה תעשייה חדשה של קונסולות חיקוי, עם חומרה דומה לאודיסי ומשחק אחד בלבד. את כל הקונסולות הללו כינו אז "קונסולות פונג" וכולן נאלצו לשלם תמלוגים, לאחר שנתבעו בבתי משפט, על ידי מגנווקס, והפסידו.


הנה סיפורו של מפתח קונסולת משחקי המחשב הראשונה בעולם:

http://youtu.be/-I73oK9q-jk


כאן הוא משחק 'פונג' עם עמית לעבודה:

http://youtu.be/1LsRGUODHlQ


הנה סיפורה של "הקופסה החומה":

http://youtu.be/44i4LQbCIzM


והאודיסי פורצת הדרך שתיוולד ממנה:

https://youtu.be/0MnRkPvIjKE


ארכיון האינטרנט
מהו ארכיון המשחקים הישנים?



ארכיון משחקי הרטרו הוא אתר שמציג אלפי משחקי מחשב מפעם, שעברו המרה כדי שניתן יהיה לשחק בהם באינטרנט. מדובר בפרויקט של ארכיון אינטרנט למשחקי העבר, שהשיק מאגר עצום של אלפי משחקים ישנים שניתן לשחק בהם מהדפדפן, ללא צורך בהורדה.

עם משחקים שברובם עובדים מעולה, אפשר ממש להרגיש את הימים של פעם, שחוזרים.. האתר הזה הוא חלק קטן מארכיון האינטרנט, גוף אמריקאי מסן פרנסיסקו, שמפעיל אתר להיסטוריה של המחשבים והאינטרנט. הארכיון מעוניין לשמור את כל תולדות הרשת, כל אתרי האינטרנט שהיו כאן, למען העתיד. קצת כמו הספריה של אלכסנדריה, אבל בגירסה הממוחשבת.


הנה מעט ממשחקי הרטרו המקוונים, עם הצלילים האופייניים של פעם:

http://youtu.be/aAJPtJTNa-I


סקירה של הארכיון:

http://youtu.be/Wx4Py7-WK7k


וסיפורו של ארכיון האינטרנט:

http://youtu.be/ArYd01plrPo
מה הן קונסולות המשחקים הבולטות בהיסטוריה?



קונסולות המשחקים (Game Consoles) הן מכשירים ממוחשבים, שהחליפו את אולמות הארקייד, בכך שאפשרו הרצת משחקים בסלון הבית הפרטי. הן נולדו עם "הקופסה החומה" - הקונסולה הראשונה מ-1967, שאמנם לא הייתה מוצר מסחרי אך הייתה אבטיפוס של הקונסולות המסחריות.

"אם הקונסולות" המוכרת יותר נחשבת קונסולת האטארי, שנולדה בשנת 1972 והכניסה למעשה את המשחקים לטלוויזיה בבית. זה קרה עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. ההצלחה של הקונסולה ה'קדומה' הזו הייתה כה גדולה שבמשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה. צורת הבננה הפכה לסימן ההיכר שלה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולה הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה בעשור הנוכחי לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006, הייתה חדשנית מאד. לראשונה היא פנתה לקהל יעד שאינו קהל של גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. הייתה תקופה שבה קהלים חדשים הגיעו בזכותה לעולם המשחקים. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה תולדות הקונסולות לאורך השנים:

https://youtu.be/jGPd5vBHc90


הקונסולות הטובות ביותר בתולדות המשחקים:

http://youtu.be/hGpVs3FmeOA


קונסולת הסופר נינטנדו שהסעירה פעם את חובבי המשחקים:

http://youtu.be/MTzyz2TgGls


כמה מוצרים לא מוצלחים בסדרת הפלייסטיישן:

http://youtu.be/FZDbhQ1mzdI


בעידן הקינקט של מיקרוסופט, הנה השוואה עם המתחרה move של סוני:

http://youtu.be/ruHLfQjWDa8


ולסיום, קונסולה רטרו עם מאות משחקים (עברית):

https://youtu.be/w7sdVIkxi-U?long=yes
מהי התמכרות למסכים ואיך נגמלים ממנה?



כמו כל התמכרות (Addiction), גם ההתמכרות למסכים היא תהליך שמתרחש במוחנו. הנאשמת העיקרית בה היא מערכת ההנאה שבמוח. יותר ויותר מחקרים מצאו שאנדורפינים, מרכיבי העונג שבו, הם שמייצרים חלק משמעותי מההתמכרויות הללו ובכללן גם את ההצמדות של המכורים למסכים השונים.

אין בהתמכרות למסכים ולטלפונים החכמים שום דבר חדש. למעשה, יש להתמכרות הזו שורשים שמגיעים עד לימי הטלוויזיה. זוכרים את הימים ההם, כשהורים דאגו כי ילדיהם בילו שעות ארוכות בכל יום מול הטלוויזיה ודי פיתחו התמכרות לנוחות בה הכל זורם אליהם מבלי שצריך להתאמץ?

כבר אז נולדו גם משחקי הטלוויזיה הראשונים, בהם המירו הילדים את משחקי השכונה והקופסה בהזזה של פיקסלים מצד לצד ולהשמדה של חלליות חייזרים מפוקסלות לא פחות...

ואז בא האינטרנט. הוא הקצין את התופעה, כי אם בימי המחשב הביתי היה עדיין ריסון מסוים, שנבע מעצם העובדה שבבית ממוצע היה מחשב אחד ששימש את כל בני הבית, עם הזמן הגיע שלב בו היה מחשב ששימש את הילדים, בעוד שלהורים היה מחשב או מחשבים משלהם.

זה היה האות לכניסתם בגדול של משחקי המחשב לחדר הילדים. המשחקים האלה מוטטו אז אצל הילדים הרבה מהסייגים, מהמגבלות והאיסורים שהטיל עד אז דור ההורים.

ובימי הסמארטפון - לכל איש יש שן... כחולה, כן? - הרי הטלפון החכם, למעשה מחשב לכל דבר והרבה יותר ממכר מהמחשב. הוא איתנו כל היום, כל יום, עם מיליארדי אפליקציות, רובן חינמיות וחלקן מדהימות וממכרות כהלכה.

איזה סיכוי יש למי שצוללים ונבלעים מנטלית בתוך המכשיר הזעיר והכל כך חכם הזה, שצמוד אליך כל היום וממלא כל כך הרבה תפקידים?

אצל ילדים כבר הוכחו מדעית ההשפעות על מוחם של מי שמשתמשים שעות רבות במחשב או בטלפון ויש להן השפעה רעה גם על ציוניהם במבחני חשיבה ושפה.

ועדיין - עוד הרים גדולים לפני המשתמשים. עם השנים יגיע ויתפתח הסם הדיגיטלי החדש. זה היה כשמאות מיליוני אנשים בעולם צללו לרשתות החברתיות, שהחלו לצוץ. בהתחלה הן עוד היו במחשב והכל נשמר איכשהו בשליטה. אבל כמו כל התמכרות אחרת, גם ההתמכרות הזו הלכה והשתלטה והחלה מדרדרת בהדרגה - מאובדן של זמן וקשר חברתי פיזי, לפגיעה ביכולת החשיבה ובהמשך למצבי רוח, תחושת בדידות, ל-FOMO ולדיכאון.

וכשהרשת החברתית התחברה לטלפון החכם והבוהק, אז הגיע השלב הנוכחי והדי קריטי, חשוב לומר. כשאנחנו שואבים כל כך הרבה עונג מעוד לייקים לתמונות שלנו, מעוד עוקב בטיק טוק, מתגובות לפוסט שהעלינו, מהתלהבות שנרשמת מול עינינו לסטורי שהעלינו ומכל שאר מחזקי הדופמין והאנדורפינים - אנחנו בסכנת התמכרות. בצידה יש גם נטישה של קשרים חברתיים אמיתיים ועוד המון תופעות לוואי.

וכשכמות הזמן והאנרגיה שאנו משקיעים ברשתות הללו הולכת וגוברת, הסכנה הזו די מהר הופכת לעובדה. מצד מפתחי הרשתות החברתיות והאפליקציות הממכרות הללו, אגב, מדובר באלמנט שהם מעודדים ומתדלקים בממון אדיר. הוא נקרא אנגייג'מנט (Engagement) ובפשטות ניתן לומר שככל שיהיו יותר זמן ומגע בינינו לבין הפלטפורמה שלהם, ההכנסות שלהם יגדלו.

וידוע שאנחנו מקבלים ברשתות החברתיות את הכל בחינם, מה שאומר בקלישאה המודרנית שאנחנו הסחורה.

ובל נשכח שגם משחקי המחשב לא ממש נעלמו. בסמרטפונים שלנו רצים משחקים מדהימים, בכל רגע פנוי. משחקי המחשב הופכים לענף ספורט ובקרוב במשחקים האולימפיים. באולמות הפצ'ינקו ביפן, שורצים ערב ערב עשרות אלפי צעירים, הבאים לשחק במכונות המשחקים הרבות. חלקם הגדול מכור למשחקים האלה. גם בתום יום עבודה מפרך, הם לא יכולים שלא להגיע ולשבת אל מול המסכים, עד שעיניהם נעצמות מעייפות ולא פעם גם אחרי זה.

הקצה של התופעה הם כמובן ה"היקי קומורי", המכורים הקשים שגם הם מיפן. אלו בני נוער וצעירים שכלל לא יוצאים מחדרם ומעבירים ליטרלי את כל זמנם מול המסך - בגלישה באינטרנט, במשחקי מחשב ובצפייה בסרטים. הם המכורים הקשים ביותר. אין להם חיים מחוץ להתמכרות הזו.


#איך נגמלים ממסכים?
גמילה מהתמכרות למחשב או לטלפון, שגם הוא מחשב, היא תהליך איטי והדרגתי. אין בה תרופות פלא וכמובן שמכורים קשים יצטרכו טיפול, או לפחות קבוצת תמיכה, דוגמת "מכורים אנונימיים" ודומיהן.

אבל אם אתם מכורים קלים יותר, התחילו בהדרגה בהחלפת הפעילויות שלכם. במקום המחשב, התחילו לעסוק בפעילויות מהנות אחרות, כמו ספורט, בישול, הליכה, טיול בחוף הים ועוד. הרעיון הכללי הוא להמיר הנאה בהנאה. כמה שפחות אלקטרוניקה כגון משחקים במחשב, בקונסולות, הטלוויזיה, והנייד. התחילו בנטישה שלהם לשעתיים בכל יום ובכל חודש, הוסיפו שעה נוספת לזמן המוקדש לדברים אחרים.

כך תתרגלו לאט לאט לחיים שמחוץ למסך, לבני אדם אמיתיים ואפילו לטבע. בהצלחה!


מי אמר התמכרות לטלפון?

https://youtu.be/NUMa0QkPzns


מה קורה לילדים בהתמכרות למסכים (עברית):

https://youtu.be/d_zDMfgfsbE


כך נהנה המכור לטלפון מחייו (ללא מילים):

https://youtu.be/d3YoctwBM10


אחד מכל ארבעה מכור לטלפון שלו בישראל (עברית):

https://youtu.be/bLHMSHNBF9g


אם כבר הרבה מסך אז מאוד חשוב מה עושים בו (עברית):

https://youtu.be/7Zqu0zYyMY0


כתבת טלוויזיה מצוינת על התמכרות הנוער למסכים (עברית):

https://youtu.be/qobSegSwsBk?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.