» «
דונקי קונג
מה בכלל מיוחד במשחק המחשב "דונקי קונג"?



בשנת 1979 הפיקה חברת קלפים יפאנית, שרצתה להרחיב את הפעילות העסקית שלה לתחום משחקי הווידאו, את המשחק "רדאר סקופ". אבל המשחק נכשל במערב ומכונות המשחק הרבות שיוצרו ונשלחו לשם נתקעו אצל היצרן ואיש לא רצה בהן. מפתח משחקים צעיר בשם שיגרו מיאמוטו, קיבל משימה מהנהלת החברה - לפתח משחק חדש למכונות הללו, כדי שניתן יהיה למכור אותן. בתוך שנתיים הוא אכן פיתח עם צוותו את המשחק "דונקי קונג" (Donkey Kong).

"דונקי קונג" היה פריצת דרך של ממש בתחומים כמו גרפיקת המשחקים שלו, סיפור מסגרת שבו יש קטעי סיפור המוצגים באנימציה, תכנון שלבי המשחק המרובים ושימוש בסצנות ביניים עם איורים בסגנון קומיקס, לצורך קידום העלילה. רבים רואים בו את משחק הפלטפורמה האמיתי הראשון.

כשדונקי קונג יצא, קידמה את פניו תביעה של אולפני יוניברסל נגד נינטנדו, על הפרת הסימן הרשום "קינג קונג". התביעה, שנדחתה על ידי בית המשפט, תרמה לפרסומו של המשחק המוצלח. למעשה, הוא היה כל כך מוצלח, עד שכבר בשנה הראשונה נמכר יותר מ-60 אלף מכונות משחקים בעולם כולו. דונקי קונג הפך לאחד ממשחקי הווידאו הנמכרים בכל הזמנים. הוא ביסס את מעמדה של נינטנדו בשנות ה-80 וה-90, כמובילת השוק העולמי של משחקי הווידאו הביתיים.

גיבור המשחק הוא ג'אמפ, נגר שמחלץ את חברתו החטופה מידיה של דונקי קונג, גורילה עצבנית שמשליכה כל הזמן חפצים לעברו. ההשראה הייתה סיפורי פופאיי וברוטוס וכמובן הגורילה הקולנועית קינג קונג. באמריקה, אגב, יקראו לג'אמפ בשם "מריו" וצבעי בגדיו ישונו מעט. אחר כך הוא יהפוך לכוכב-על בתחום משחקי הארקייד, בסדרה המיתולוגית של "סופר מריו".


הנה המשחק המקורי של מכונות הארקייד:

http://youtu.be/P2Lrm-zIx7E


ההיסטוריה של דונקי קונג:

https://youtu.be/Zv-i9DS7zM0


המשחק למחשב דונקי קונג:

http://youtu.be/EhFV5-qbbIw


ודונקי קונג בסרט "פיקסל":

https://youtu.be/e4YCqdSxBpc
סופר מריו
מיהו סופר מריו?



סדרת משחקי מריו (Mario) היא סדרת משחקים שפותחה לקונסולת המשחקים של חברת "נינטנדו". היא נחשבת לסדרת המשחקים המצליחה ביותר בכל הזמנים. הקריצה לגיבורי העל בנוסח "סופרמן" לא הזיקה לה בכלל ורק הפכה את השרברב המצוייר בפיקסלים לאהוב יותר על הילדים הגיימרים..

מריו, שנקרא במקור ג'אמפ מן, נולד במשחק הפלטפורמה הראשון "דונקי קונג". הוא היה מעין פופאיי שמציל את הנערה מידיו של גורילה ענקי. מכאן הוא הפך לדמות המרכזית במשחקי הווידאו הפופולאריים של גאון משחקי המחשב שיגרו מיאמוטו, המפתח הראשי של חברת נינטנדו היפאנית. באופן מפתיע הפך מריו השרברב האיטלקי נמוך הקומה, עם המבטא הכבד, לכוכב של רבים מהמשחקים המצליחים של החברה. מ"דונקי קונג ג'וניור" ועד לשורה של משחקי ה"מריו" השונים, כולל סופר מריו המקורי, סופר מריו 3, סופר מריו וורלד וסופר מריו U - אין שרברב שהצליח כל כך..

לצד מריו משתתף בחלק מהמשחקים גם אחיו הצעיר לואיג'י. ביחד הם מכונים "האחים סופר מריו". במשחק הראשון שלהם, הם חיו בממלכת הפטריה ויצאו לחלץ את הנסיכה פיץ'. הוא היה לאחד המשחקים המצליחים בהיסטוריה והשפיע על תעשיית המשחקים כולה. סקר שנערך בשנות ה-90 בקרב ילדים גילה שהם הפכו מוכרים יותר ממיקי מאוס.

סדרת "סופר מריו" גם הצטיינה במוסיקה שלה, שנשמעה תמיד כמו מוסיקה ממשחקי מחשב ישנים, על אף שהיא התקדמה לטכנולוגיות משחקים מתקדמות, כולל תלת-ממד. עד היום היא נשמעת רעננה ומלאת אנרגיה והומור. היא נכתבה בידיו של המלחין המוכשר קוג'י קונדו.


הנה הסיפור המלא של האחים סופר מריו:

http://youtu.be/A5_h_Ry5UYE


רוצים חוויה חדשה? - בואו לתוך משחק של סופר מריו:

https://youtu.be/OWl_dkjHiF8?qr=yes


ובאנגלית:

http://youtu.be/Gtx13JAFgDY


הנה סיפור "האחים סופר מריו":

http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=3m15s&end=4m04s


ותולדות משחקי מריו השונים:

http://youtu.be/H1QzaWy6xgs
פולשי החלל
מהו משחק פולשי החלל?



המשחק "פולשי החלל" (Space Invaders), או "פולשים מהחלל", נחשב לאבי משחקי היריות. המשחק, שנוצר בשנת 1978, היה מראשוני המשחקים בסגנון הירי (shoot-em-up) ואחד המשחקים האהובים של שנות ה-80. מטרתו היא לשמור על הכוכב ולהגן על התושבים מהחייזרים הזזים ומתקרבים אליו. ככל שעלו המשחקים בשלבי המשחק, הוא הלך ונעשה קשה וההגנה בפני ה"תוקפים" הלכה ונעשתה מורכבת.

המשחק שהתאפיין בגרפיקה פרימיטיבית ומבוססת פיקסלים, היה משחק ששימש במכונות הארקייד, מכונות המשחק שהוצבו באולמות המשחקים של שנות ה-80 והיו בילוי אהוד על הצעירים בתקופה זו. הוא המשיך גם למשחקי האטארי הביתיים ועם הזמן גם למכשירים קטנים ונישאים למשחקים וכמשחק רשת באינטרנט. ליד משחקי המחשב המדהימים של היום, הוא מתכווץ ומתגמד אולי, אבל הוא הסבא רבא הגדול שלהם וכשצריך לתת כבוד - נותנים!


הנה משחק הארקייד המקורי של "פולשי החלל":

https://youtu.be/MU4psw3ccUI


יותר צבעים:

https://youtu.be/IhlsQce-wyI


מכונת ארקייד זעירה עם המשחק:

http://youtu.be/BiO08w9Y558


והמחשה אמנותית של המשחק על ידי אנשים:

http://youtu.be/VczbbiRmDik
הקופסה החומה
מי המציא את קונסולת המשחקים?



קראו לה "הקופסה החומה" (Brown box) והיא נחשבת לקונסולת המשחקים הראשונה בהיסטוריה. פיתח אותה ראלף בר, שבדיעבד יצר סוג של אבטיפוס לקונסולה המסחרית הראשונה שתיוולד ממנה.

אותו ראלף בר היה איש חברת "סאנדרס אסוסיאייטס". הוא פיתח ב-1967 את "הקופסה החומה". זו הייתה קונסולה דיגיטלית, עם יציאה אנלוגית, כדי שתוכל להתחבר למסך טלוויזיה אופייני של אותם ימים. בקרוב היא תהפוך לאב הטיפוס של הקונסולה הפופולארית הראשונה בהיסטוריה - האודיסי.

את זכויות הייצור והשיווק של הטכנולוגיה של "הקופסה החומה", מכרה חברת סאנדרס למגנווקס. האחרונה הייתה חברת אלקטרוניקה חדשנית שנחשבת לחלוצה בתחום האלקטרוניקה. בשנת 1917 היא חידשה בתחום הרמקולים וב-1960 הוציאה את מסכי הפלזמה הראשונים. בשנת 1972 המשיכה מגנווקס את רוח החדשנות שלה והוציאה את קונסולת משחקי הוידאו הראשונה אי פעם - האודיסי.

המשחק היחיד על האודיסי היה פונג. הקונסולה הזו אמנם לא הפכה להצלחה של ממש, אבל יצרה תעשייה חדשה של קונסולות חיקוי, עם חומרה דומה לאודיסי ומשחק אחד בלבד. את כל הקונסולות הללו כינו אז "קונסולות פונג" וכולן נאלצו לשלם תמלוגים, לאחר שנתבעו בבתי משפט, על ידי מגנווקס, והפסידו.


הנה סיפורו של מפתח קונסולת משחקי המחשב הראשונה בעולם:

http://youtu.be/-I73oK9q-jk


כאן הוא משחק 'פונג' עם עמית לעבודה:

http://youtu.be/1LsRGUODHlQ


הנה סיפורה של "הקופסה החומה":

http://youtu.be/44i4LQbCIzM


האודיסי פורצת הדרך שתיוולד ממנה:

https://youtu.be/0MnRkPvIjKE


והשושלת המפוארת שתצמח מהקופסה החומה:

http://youtu.be/URgpO3mHgWQ

משחקי ארקייד

קונסולת משחקים
איך הביאה קונסולת המשחקים את המשחקים לטלוויזיה?



בד בבד עם התפתחות עולם המחשבים, התפתח לו עולם קסום ומדהים של משחקי מחשב שרצים על קונסולות משחקים. הקונסולות הללו הן מכשירים ממוחשבים, למעשה מחשבים לכל דבר, שמשמשים להרצת משחקים ותוכנות שמיועדות להן ובמקום מקלדת מחשב יש בהם שלט רחוק, ג'ויסטיק וכפתורים שמפעילים את המשחקים.

משחקי הקונסולה העבירו את חוויית משחקי הוידאו מאולמות הארקייד אל הטלוויזיה הביתית. גם משחקי המחשב לא החלישו אותן, שכן המשחקים שהוקרנו על מסך הטלוויזיה הגדול העניקו בדרך כלל חוויית משחק גדולה מזו שהעניק מסך המחשב הקטן של אותם זמנים. הקונסולות גם הריצו משחקים עתירי גרפיקה מתקדמת, שאפשרו חוויה מדהימה ומתקדמת יותר משל המחשב אז, כמו משחקי מרוצים, סימולטורים מתוחכמים ועוד.

אם הקונסולות נחשבת קונסולת האטארי שנולדה בשנת 1972 והכניסה את המשחקים לטלוויזיה, עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. במשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולנ הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006 הייתה חדשנית מאד ולראשונה פנתה לקהל יעד שאינו גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה ההיסטוריה של הקונסולות:

https://youtu.be/b_T7-OQqFw8


הנה הקונסולות הטובות ביותר בהיסטוריה של הגיימינג:

http://youtu.be/Wi7AA3U8Em8


כמה מהגרועות שבקונסולות:

http://youtu.be/5ejj0vLt1bw


וחנות קונסולות רטרו שצמחה בישראל:

http://youtu.be/YacJ_D8Z_eQ
פק־מן
במה חידש משחק הפק מן?



פק-מן (Pac-Man) הוא משחק קלאסי, שבו יצור הנקרא פקמן מנסה לנגוס ולטרוף כמה שיותר פירות, תוך שהוא חומק מרודפים שדולקים אחריו. פקמן היה הראשון ממשחקי הווידאו, שהחליף את הירי וההשמדה בנוסח "פולשים מהחלל" לטובת משחק בסגנון חביב ובלתי אלים. בכך התאים הפק-מן לא רק לבני נוער, אלא גם לילדים קטנים.

צורתו של פק-מן נולדה כשממציא המשחק טורו איוואטאני קיבל השראה מצורת הפיצה שמשולש אחד חסר בה. בהבלח של חשיבה יצירתית נראתה לו הפיצה עצמה כיכולה לנגוס.. במקור אגב, המשחק נקרא "PuckMan", בהשראת המילה pakupaku (פאקו-פאקו) שפירושה ביפאנית "פתיחה וסגירה של הפה". השם שונה אז מחשש שילעגו לו במערב..

זה עבד.. המשחק המוזר והלא-שגרתי "פק-מן" זכה לפופולריות עצומה כבר מימיו הראשונים והיה לאחד מהמצליחים שבין משחקי הארקייד של שנות ה-80.


הנה משחק הפקמן:

http://youtu.be/TqnMKkhyCMQ?t=27s&end=1m20s


היכנסו לחוויית הפק-מן:

https://youtu.be/p9h3ZqJa1iA?qr=yes


סיפורו המלא של המשחק:

http://youtu.be/rHg2YbaCFq4


כך בונים פקמן לבד:

http://youtu.be/xKPRTjCqYnI
קונסולת משחקים
מה הן קונסולות המשחקים הבולטות בהיסטוריה?



קונסולות המשחקים (Game Consoles) הן מכשירים ממוחשבים, שהחליפו את אולמות הארקייד, בכך שאפשרו הרצת משחקים בסלון הבית הפרטי. הן נולדו עם "הקופסה החומה" - הקונסולה הראשונה מ-1967, שאמנם לא הייתה מוצר מסחרי אך הייתה אבטיפוס של הקונסולות המסחריות.

"אם הקונסולות" המוכרת יותר נחשבת קונסולת האטארי, שנולדה בשנת 1972 והכניסה למעשה את המשחקים לטלוויזיה בבית. זה קרה עוד בטרם נולדו המחשבים האישיים. ההצלחה של הקונסולה ה'קדומה' הזו הייתה כה גדולה שבמשך שנים רבות המילה 'אטארי' הייתה מילה נרדפת לקונסולת משחקים.

בשנות ה-90 נולדה קונסולת הפלייסטיישן (PlayStation) של חברת סוני, אחת הקונסולות המצליחות בהיסטוריה. צורת הבננה הפכה לסימן ההיכר שלה.

בשנות האלפיים נולדה קונסולת ה-Xbox של יצרנית מערכות ההפעלה מיקרוסופט. הקונסולה הזו הלכה והשתפרה, עד שהפכה לאיכותית ונחשבת. פיתוחים מתקדמים כמו הקינקט, הביאו אותה בעשור הנוכחי לחזית התחום.

קונסולת ה-Wii שהוציאה מלכת המשחקים נינטנדו בשנת 2006, הייתה חדשנית מאד. לראשונה היא פנתה לקהל יעד שאינו קהל של גיימרים, חובבי משחקי מחשב. היא כללה שלט מיוחד, שלראשונה אפשר לה להגיב לתנועות הגוף של השחקן. הייתה תקופה שבה קהלים חדשים הגיעו בזכותה לעולם המשחקים. בעקבות הצלחת ה-Wii פיתחו יצרנים מתחרים גם הם פיתוחים דומים, כמו התקן הקינקט שפותח עבור ה-Xbox ושהכיל חיישנים ייעודיים שמטרתם לזהות תנועות בכל אחד מחלקי הגוף וליצור חוויית משחק מתקדמת ביותר.


הנה תולדות הקונסולות לאורך השנים:

https://youtu.be/jGPd5vBHc90


הקונסולות הטובות ביותר בתולדות המשחקים:

http://youtu.be/hGpVs3FmeOA


הנה קונסולת הסופר נינטנדו שהסעירה פעם את חובבי המשחקים:

http://youtu.be/MTzyz2TgGls


כמה מוצרים לא מוצלחים בסדרת הפלייסטיישן:

http://youtu.be/FZDbhQ1mzdI


ובעידן הקינקט של מיקרוסופט, הנה השוואה עם המתחרה move של סוני:

http://youtu.be/ruHLfQjWDa8
ארכיון האינטרנט
מהו ארכיון המשחקים הישנים?



ארכיון משחקי הרטרו הוא אתר שמציג אלפי משחקי מחשב מפעם, שעברו המרה כדי שניתן יהיה לשחק בהם באינטרנט. מדובר בפרויקט של ארכיון אינטרנט למשחקי העבר, שהשיק מאגר עצום של אלפי משחקים ישנים שניתן לשחק בהם מהדפדפן, ללא צורך בהורדה.

עם משחקים שברובם עובדים מעולה, אפשר ממש להרגיש את הימים של פעם, שחוזרים.. האתר הזה הוא חלק קטן מארכיון האינטרנט, גוף אמריקאי מסן פרנסיסקו, שמפעיל אתר להיסטוריה של המחשבים והאינטרנט. הארכיון מעוניין לשמור את כל תולדות הרשת, כל אתרי האינטרנט שהיו כאן, למען העתיד. קצת כמו הספריה של אלכסנדריה, אבל בגירסה הממוחשבת.


הנה מעט ממשחקי הרטרו המקוונים, עם הצלילים האופייניים של פעם:

http://youtu.be/aAJPtJTNa-I


סקירה של הארכיון:

http://youtu.be/Wx4Py7-WK7k


הנה סיפורו של ארכיון האינטרנט:

http://youtu.be/ArYd01plrPo


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.