» «
קמרה אובסקורה
איך יוצרים קמרה אובסקורה בבית?



קמרה אובסקורה, אותה קופסה אפלה ששימשה בסיס לעולם הצילום, מסקרנת כבר דורות רבים את הסקרנים והחוקרים. היא אפשרה להקרין את המציאות על מסך עוד בתקופות שבהן לא היו קיימים החשמל, המצלמות והמקרן ובעיני בני התקופות העתיקות היא הייתה פלא פלאים.

אבל איך מייצרים קופסה אפלה של קאמרה אובסקורה?


כדי ליצור "קמרה אובסקורה" עושים כך:

1. מחשיכים לחלוטין חדר שבו נרצה לעשות את הניסוי.

2. עושים נקב קטן בקרטון וחוסמים חלון פתוח בקרטון.

3. על הקיר הנגדי לנקב מניחים מסך או סדין פרוש וכשמסתכלים רואים על המסך תמונה של העולם מבחוץ כשהיא מוצגת בצורה הפוכה.

זוהי ה"קאמרה אובסקיורה"!


הנה סרטון שמראה איך אפשר לעשות "קאמרה אובסקיורה" בעצמכם:

http://youtu.be/8pMrkXJ9OVQ
בלונים
האם אפשר לדקור בלונים מבלי לפוצץ אותם?


כשנדקור בלון נגרום לו להתפוצץ, נכון? - לא נכון, או לפחות לא בהכרח.. השיטה היא למרוח את השיפוד בווזלין וכך ניתן לנעוץ את השיפוד בבלון ולהכניסו לתוכו מבלי שהבלון יתפוצץ. הווזלין מסייע לשיפוד לחדור לתוך הבלון מבלי לפוצץ אותו.

ההסבר המלא של ד"ר אבי אסייג בסרטון הניסוי:

http://youtu.be/Kqf0ZbwDXWM
אש
איך להבעיר אש מתחת למים?



חומר דליק, חמצן וחום - זה מה שצריך כדי שאש תדלוק. הניסוי הבא מדגים איך ניתן להחזיק אש בוערת בתוך המים, בלי שהיא תכבה. השיטה: לא לאפשר למים לקרר אותה..


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/o-bLxVZgIpk
בקבוק
האם אפשר לנפח בלון בבקבוק?


לא ניתן לנפח בלון בתוך בקבוק. ניפוח הבלון לא מצליח כיוון שהבלון צריך לדחוק את האוויר שבתוך הבקבוק החוצה ואת זה אי אפשר לעשות בזמן הניפוח.

אז איך בכל זאת אפשר לנפח בלון בבקבוק? - כשמוזגים מים רותחים לתוך הבקבוק וכך מחממים אותו, שופכים את המים והפעם גורם האוויר שהולך ומתקרר, לניפוח הבלון.


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/W4HTMC8A6TA

ניסויים בבית

אף
איך לגרום לאדם להרגיש שיש לו אף ארוך?



האשליה שמוצגת בניסוי הבא מאפשרת לגרום לחבר לאשליה שיש לו אף ארוך במיוחד, כמו לפינוקיו. נסו את זה עם חברים ותראו כמה שזה מגניב..


הנה סרטון שמציג את האשליה המוחית הזו:

http://youtu.be/X9VdyS7Oxso?t=16s
סודה לשתייה
איך ליצור הר געש זעיר?



בניסוי ביתי חביב אפשר ליצור תגובה כימית של סודה לשתייה עם חומץ. זה יוצר הר געש זעיר וכשמוסיפים לו סבון זה הופך לחגיגה שלימה. כשמוסיפים לו סבון זה מגדיל עוד יותר את הקצף ואם נוסיף צבע מאכל אז הקצף גם יהיה בצבע.


הנה סרטון של הניסוי של הר געש מחומץ וסודה לשתייה:

http://youtu.be/HglYwcgAzfo
נרות
איך ניתן לכבות נר באמצעות מוזיקה?



מדליקים נר, לוקחים משפך ומחזיקים אותו כך שהמוסיקה תושמע בצידו הרחב מוזיקה, בעוד שצידו הצר יופנה אל הנר. כשנדליק את המוסיקה - הנר יכבה.

למה זה קורה? - גלי הקול של המוסיקה מרעידים את האוויר וכשמרבית האוויר ממוקד אל להבת הנר, הוא מצליח לכבות אותה!


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/enFrNe2kZp8
רצועת מביוס
איך ליצור רצועת מביוס לבד?
מהו הניסוי המתמטי במשטח נייר עם צד אחד בלבד?
האם אפשר ליצור משטח נייר עם צד אחד בלבד?


הנה ניסוי מדהים שמראה איך המתמטיקה היא דבר שאפשר להרגיש בידיים וכמה שהיא מופלאה. כל מה שצריך הוא פיסת נייר ארוכה ונייר דבק.


הנה סרטון עם הניסוי ליצירת רצועת מביוס לבד:

http://youtu.be/EaG4_EgIZPE


ערפל ביתי
איך ליצור ערפל בבית?



רוצים לייצר ערפל ביתי? - כדי לייצר ערפל בבית קונים קרח יבש, בעזרת ידיים עם כפפות, מניחים אותו בתוך כלי עשוי מתכת. היכנסו לחדר קטן בבית ושפכו מעט מים לתוך הכלי. החדר יתמלא די מהר בערפל.


הנה הסבר לניסוי יצירת הערפל בעצמנו:

http://youtu.be/AZFmV7F3R_A


אם רוצים, אפשר ליצור "מכונת ערפל" של ממש:

http://youtu.be/xhZ_pn6cR7w
האם אפשר להבעיר נר מתחת למים?



ודאי שכן. יש דרך מופלאה לגרום לנרות לבעור מתחת למים ואתם יכולים לעשות זאת גם בעצמכם. הסוד הוא לגרום לאש שבוערת עוד לפני שהיא במים, להמשיך לבעור גם כשהמים מכסים אותה.

שימו לב שניסוי כזה ניתן לעשות רק ביחד עם מבוגר לידכם.


הנה סרטון שבו מלמד ד"ר אבי ממכון ויצמן איך לגרום לנר לבעור בתוך המים. שימו לב שהניסוי לוקח יותר זמן מאשר מוצג בסרטון:

http://youtu.be/fj-iyzZkj6c
איך גורמים להרגשה שהידיים חסרות משקל?


הניסוי הבא משלה אתכם ומאפשר לכם להרגיש שלידיים שלכם אין משקל ושהן ממש מרחפות כלפי מעלה.


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/asX-svqD26U
האם ניתן להחזיק כוס מים הפוכה מבלי שהמים יישפכו?



הניסוי שנציג כאן מאפשר לכם להכיר את כוחו של לחץ האוויר - האוויר לוחץ מלמטה על הקרטון ומונע מהמים להישפך.

הנה סרטון שמדגים את הניסוי:

http://youtu.be/WU1RKUx18mo?t=30s
איך מכינים חומר שהוא גם נוזל וגם מוצק בו-זמנית?



אמנם נראה שאין חומר כזה, אבל אנשי מכון דוידסון יודעים לעשות מדע קסום וד"ר אבי עושה זאת עם כפית, 2 כוסות מים וקורנפלור, הידוע בשמו העברי "עמילן תירס". כשמערבבים אותם מקבלים נוזל שככל שנועצים בו את הכפית חזק יותר - הוא הופך מוצק יותר למגע!

כלומר, התערובת הזו יוצרת חומר נוזלי שכשמזיזים אותו הוא הופך מוצק.


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/mTJqm7YZLh0
איך ניתן לגרום לכדור לרחף באוויר?



בניסוי הבא, שמושתת על עקרון פיזיקלי (עקרון ברנולי) מעיפים כדור פינג-פונג באוויר והוא נשאר מרחף באוויר, מבלי ליפול למטה ומבלי לזוז לצדדים.


הנה סרטון הניסוי:

http://youtu.be/EBmcJMAbDw8
איך יוצרים חור שחור?


זה הגיוני שעם בלון מנופח ונייר אלומיניום ניתן ליצור חור שחור? - אממ... לא ממש!
חייבים גם מספריים...


הנה סרטון שמציג את הדרך שבה נוצרים חורים שחורים באמצעות הדמייה:

http://youtu.be/jGX7CTdCfNE
איך יוצרים מציאות רבודה לחינוך?



המציאות הרבודה (AR) היא טכנולוגיה שתוסיף רובד של ידע, על מה שאנו רואים. בתחומים שונים היא תוכל לעשות מהפכה של ממש. גם בתחום החינוך היא תוכל להעשיר את הלומדים, הן כמי שצורכים ידע חדש והן כמי שיוצרים ידע, שיוצג כשכבה של מציאות רבודה, לעיניהם של אחרים. ההוראה, את זה יודע כל מי שמלמד או מרצה, היא אחת הדרכים הכי טובות ללמוד...

אפליקציות וכלים של מציאות רבודה יוכלו וכבר משמשים בחינוך, בכדי להעשיר את ההוראה ואת עולם הידע של הלומד. כך יוכל להביט על איור בספר כלשהו ולראות כיצד האיור "קם לתחייה" על מסך הסמארטפון או הטאבלט שלו ובעתיד גם במשקפיים חכמות. דמיינו שבמקום ציור קפוא ודו-ממדי, יוכל הלומד לצפות בעצם המוצג לפניו, כשהוא נע ומכל צדדיו. ניתן לחזות במהלך פעולתו של העצם ובשינויים שחלים בו או בסביבתו, במהלך הפעולה. דמיינו אתר עתיק שבמציאות רבודה מוצגת שכבה מעליו ש"בונה אותו מחדש" ומציגה את צורתו והמראה שלו בימיו הגדולים, בטרם נהרס והתבלה. אם תמונה שווה אלף מילים, הרי שמציאות רבודה תוכל להעשיר את התמונה במכפלות מטורפות - בהשוואה למילים ואפילו לתמונות!

אבל לא רק מילים או צילומים. גם הוספה של הסברים והמחשות מילוליות, קישורים חכמים וצלילים יוכלו להעשיר את הלמידה מאד. המציאות הרבודה מאפשרת להוסיף את כל מרכיבי המידע, כך שיופיעו לעינינו על גבי המציאות. לא רק בספר, אלא גם בעולם האמיתי או בסביבה הלימודית שלו. דמיינו מידע כתוב, שמוצג לפי דרישה - על כל אובייקט שהלומד פוגש או נחשף אליו. כך גם יושמע או יוקרן כל מידע קולי, ויזואלי וכדומה.

כיום יש אפליקציות שמאפשרות ליצור חוויית מציאות רבודה בעצמכם. כל תלמיד יכול היום ליצור סביבות עם מציאות רבודה בקלות די רבה. הכלים עדיין בתחילתם, אבל אם רוצים לייצר תערוכה, למשל, שבה כל עבודה תתעורר לחיים, או תמיד הסבר מילולי או קולי עליה... בקיצור - הבנתם. אנחנו בעתיד!


הנה אפליקציה ליצירת מציאות רבודה על אובייקטים שונים:

https://www.youtube.com/watch?v=ZR4eSmmPCxg


כלי פופולארי במקומות רבים:

https://www.youtube.com/watch?v=GBKy-hSedg8


והנה יישומים לחינוך ולהוראה:

https://youtu.be/gTU73_i8AOg


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.