שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו גשר תלוי?
גשר תלוי (Suspension bridge) הוא גשר שבו הדרך תלויה באוויר, על גבי כבלי פלדה עצומים.
הגשר התלוי נחשב לגשר גמיש מאד ויכול להיות ארוך מאד ללא עמודים או קשתות. אלה יתרונות גדולים מאד בתכנון גשרים גדולים.
ישנם גשרים תלויים רבים בעולם. סימן ההיכר שלהם הוא הכבלים המתוחים בין עמודי הגשר הגבוהים ומהם יורדים כבלים שאוחזים בדרך.
גשר החבלים הוא סוג עתיק של גשר תלוי. הגשר התלוי המודרני, לעומתו, הוא גשר עשוי מפלדה, הידועה בחוזק, בגמישות ובעמידות שלה. הגשרים התלויים של ימינו מורכבים מסיפון עשוי פלדה, הנתלה על כבלי פלדה, כשהם עצמם מחוברים ועוברים מעל ומעבר לעמודי פלדה עצומים.
הנה הגשר התלוי העתיק שבקפילנו קנדה:
https://youtu.be/DE9LWq0CZjI
כך הומצא הגשר התלוי הראשון, בין אנגליה לאירלנד, מגשר החבלים העתיק:
http://youtu.be/tqKmDYzzyCI
כך מחליטים לבנות גשר תלוי בימינו, בין דנמרק לשוודיה:
http://youtu.be/-yLZYETYlmM
ובישוב נשר שליד חיפה יש גשרים תלויים בפארק שממש כיף לטייל בו:
http://youtu.be/6WMCiR7uAnA
גשר תלוי (Suspension bridge) הוא גשר שבו הדרך תלויה באוויר, על גבי כבלי פלדה עצומים.
הגשר התלוי נחשב לגשר גמיש מאד ויכול להיות ארוך מאד ללא עמודים או קשתות. אלה יתרונות גדולים מאד בתכנון גשרים גדולים.
ישנם גשרים תלויים רבים בעולם. סימן ההיכר שלהם הוא הכבלים המתוחים בין עמודי הגשר הגבוהים ומהם יורדים כבלים שאוחזים בדרך.
גשר החבלים הוא סוג עתיק של גשר תלוי. הגשר התלוי המודרני, לעומתו, הוא גשר עשוי מפלדה, הידועה בחוזק, בגמישות ובעמידות שלה. הגשרים התלויים של ימינו מורכבים מסיפון עשוי פלדה, הנתלה על כבלי פלדה, כשהם עצמם מחוברים ועוברים מעל ומעבר לעמודי פלדה עצומים.
הנה הגשר התלוי העתיק שבקפילנו קנדה:
https://youtu.be/DE9LWq0CZjI
כך הומצא הגשר התלוי הראשון, בין אנגליה לאירלנד, מגשר החבלים העתיק:
http://youtu.be/tqKmDYzzyCI
כך מחליטים לבנות גשר תלוי בימינו, בין דנמרק לשוודיה:
http://youtu.be/-yLZYETYlmM
ובישוב נשר שליד חיפה יש גשרים תלויים בפארק שממש כיף לטייל בו:
http://youtu.be/6WMCiR7uAnA
מהו גשר ביילי?
מעט מאד אנשים שינו את לבדם את עולם המלחמה כמו שעשה עובד משרד המלחמה הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה, אדם בשם דונלד ביילי. הוא פיתח גשר שניתן להרכיב בעת מלחמה, על פי הצורך, מעל לנהר או נחל. היכולת לבנות את הגשר בעבודה ידנית וללא סיוע של מנופים וציוד הנדסי כבד, מסייעת לכוחות הכובשים להניע כוחות צבא ולחצותם בזמן קצר, כך שלא מאבדים את המהירות בזמן הכיבוש.
גשר ביילי (Bailey bridge), שנקרא מאז על שמו, הוא גשר מוטות מהיר ויעיל להרכבה. בדרך כלל הוא עשוי מפלדה ויכול לשאת משקל של בין 24 טון ל-80 טון ובמקרים מסוימים אף יותר. בונים אותו על גדת הנהר ואז משיטים את הגשר על פני גלילונים מיוחדים אל הגדה הנגדית.
במקומות שונים בעולם נשארו גשרי הביילי בשימוש למשך שנים רבות, לאחר שנבנו בעת המלחמה. גם בישראל היו מספר גשרי ביילי וחלקם קיימים מאז ימי השלטון הבריטי ועד היום.
הנה טכנולוגיית גשרי הביילי, כפי שהוצגה ביומני קולנוע במהלך המלחמה:
https://youtu.be/zCoSmtUFUL8
גשר ביילי המפורסם ביותר - גשר אלנבי:
https://youtu.be/PVNp2DjLl-w
יוצר הגשר דונלד ביילי:
https://youtu.be/aFGh97Bg3cc
וגשר ביילי הישן ברמת הגולן שנקרא "גשר אריק":
https://youtu.be/tZ1tmneAK4E
מעט מאד אנשים שינו את לבדם את עולם המלחמה כמו שעשה עובד משרד המלחמה הבריטי בתקופת מלחמת העולם השנייה, אדם בשם דונלד ביילי. הוא פיתח גשר שניתן להרכיב בעת מלחמה, על פי הצורך, מעל לנהר או נחל. היכולת לבנות את הגשר בעבודה ידנית וללא סיוע של מנופים וציוד הנדסי כבד, מסייעת לכוחות הכובשים להניע כוחות צבא ולחצותם בזמן קצר, כך שלא מאבדים את המהירות בזמן הכיבוש.
גשר ביילי (Bailey bridge), שנקרא מאז על שמו, הוא גשר מוטות מהיר ויעיל להרכבה. בדרך כלל הוא עשוי מפלדה ויכול לשאת משקל של בין 24 טון ל-80 טון ובמקרים מסוימים אף יותר. בונים אותו על גדת הנהר ואז משיטים את הגשר על פני גלילונים מיוחדים אל הגדה הנגדית.
במקומות שונים בעולם נשארו גשרי הביילי בשימוש למשך שנים רבות, לאחר שנבנו בעת המלחמה. גם בישראל היו מספר גשרי ביילי וחלקם קיימים מאז ימי השלטון הבריטי ועד היום.
הנה טכנולוגיית גשרי הביילי, כפי שהוצגה ביומני קולנוע במהלך המלחמה:
https://youtu.be/zCoSmtUFUL8
גשר ביילי המפורסם ביותר - גשר אלנבי:
https://youtu.be/PVNp2DjLl-w
יוצר הגשר דונלד ביילי:
https://youtu.be/aFGh97Bg3cc
וגשר ביילי הישן ברמת הגולן שנקרא "גשר אריק":
https://youtu.be/tZ1tmneAK4E
למה משמש גשר מתרומם?
גשר נע, או גשר מתרומם, הוא גשר שבונים מעל תעלות או נהרות, שבהם עוברים כלי שיט גבוהים. אם היו בונים גשר רגיל במקומות כאלה, הוא היה מפריע לכלי שיט כאלה לשוט במקום. לכן, אחת לזמן מה, עולה הגשר למעלה ומאפשר לאוניות לעבור את הנהר או התעלה. לאחר שעברו, יורד הגשר בחזרה למקומו וכלי הרכב שממתינים, יכולים להמשיך ולנסוע.
הנה גשר מתרומם המפורסם בעולם:
http://youtu.be/vQwZDp0hiiM
וגשר מתרומם אחר:
http://youtu.be/uOLLauVFW-M
כך הוא נולד - הנה הגשר המורם של ימי הביניים:
http://youtu.be/8Ystd_V8tN4
גשר נע, או גשר מתרומם, הוא גשר שבונים מעל תעלות או נהרות, שבהם עוברים כלי שיט גבוהים. אם היו בונים גשר רגיל במקומות כאלה, הוא היה מפריע לכלי שיט כאלה לשוט במקום. לכן, אחת לזמן מה, עולה הגשר למעלה ומאפשר לאוניות לעבור את הנהר או התעלה. לאחר שעברו, יורד הגשר בחזרה למקומו וכלי הרכב שממתינים, יכולים להמשיך ולנסוע.
הנה גשר מתרומם המפורסם בעולם:
http://youtu.be/vQwZDp0hiiM
וגשר מתרומם אחר:
http://youtu.be/uOLLauVFW-M
כך הוא נולד - הנה הגשר המורם של ימי הביניים:
http://youtu.be/8Ystd_V8tN4
מהו גשר מיתרים ואיך קלטרווה שולט בגשרי המיתרים?
גשר מיתרים (Suspension bridge) הוא גשר שמעוגן בכבלים. הם שאוחזים את הגשר אל עמודי התמך החזקים והם שמקנים לו את המראה המרחף והאוורירי שלו.
גשרי מיתרים רבים נבנו בעולם, במהלך העשורים האחרונים. בכיר מתכנני גשרי המיתרים בעולם כיום הוא האדריכל הספרדי ד"ר סנטיאגו קלטרווה. בין השאר תכנן קלטרווה את גשרי המיתרים של ברצלונה, ולנסיה ובילבאו. הוא נחשב מהטובים שבמתכנני הגשרים בעולם ומי שאחראי לכמה מהגשרים התלויים היפים ביותר.
בארץ ידוע במיוחד גשר המיתרים בירושלים, שתכנן קלאטרווה בכניסה לעיר. הגשר שהאדריכל תכנן עם הדימוי של נבל ושופר תנ"כיים מורכב מ-4 חומרים שונים. בטון ופלדה משמשים בו לנשיאת הגשר וזכוכית ואבן לריצוף ולחיפוי של מסלול ההליכה.
על הגשר בירושלים נעה כיום הרכבת הקלה של העיר והוא משמש גם להולכי רגל. בשנים האחרונות הוא הפך במידה מסוימת לסמל של העיר, שיש לה גם כך סמלים אינספור.
הנה סיפורו של סנטיאגו קלטרבה:
http://youtu.be/qHgU037x_g4
על גשר המיתרים בירושלים:
http://youtu.be/-RllE0nkF0E
גשר המיתרים בדאלאס:
http://youtu.be/lYc6zM5wX5k
הנה גשר המיתרים על שם ואסקו דה גאמה בפורטוגל, הארוך ביותר באירופה:
https://youtu.be/HzoRmsJ6Zng
גשר מיתרים (Suspension bridge) הוא גשר שמעוגן בכבלים. הם שאוחזים את הגשר אל עמודי התמך החזקים והם שמקנים לו את המראה המרחף והאוורירי שלו.
גשרי מיתרים רבים נבנו בעולם, במהלך העשורים האחרונים. בכיר מתכנני גשרי המיתרים בעולם כיום הוא האדריכל הספרדי ד"ר סנטיאגו קלטרווה. בין השאר תכנן קלטרווה את גשרי המיתרים של ברצלונה, ולנסיה ובילבאו. הוא נחשב מהטובים שבמתכנני הגשרים בעולם ומי שאחראי לכמה מהגשרים התלויים היפים ביותר.
בארץ ידוע במיוחד גשר המיתרים בירושלים, שתכנן קלאטרווה בכניסה לעיר. הגשר שהאדריכל תכנן עם הדימוי של נבל ושופר תנ"כיים מורכב מ-4 חומרים שונים. בטון ופלדה משמשים בו לנשיאת הגשר וזכוכית ואבן לריצוף ולחיפוי של מסלול ההליכה.
על הגשר בירושלים נעה כיום הרכבת הקלה של העיר והוא משמש גם להולכי רגל. בשנים האחרונות הוא הפך במידה מסוימת לסמל של העיר, שיש לה גם כך סמלים אינספור.
הנה סיפורו של סנטיאגו קלטרבה:
http://youtu.be/qHgU037x_g4
על גשר המיתרים בירושלים:
http://youtu.be/-RllE0nkF0E
גשר המיתרים בדאלאס:
http://youtu.be/lYc6zM5wX5k
הנה גשר המיתרים על שם ואסקו דה גאמה בפורטוגל, הארוך ביותר באירופה:
https://youtu.be/HzoRmsJ6Zng
סוגי גשרים
איך בנוי גשר קשתות?
גשר קשתות, או גשר קשת, הוא גשר שנבנה על גבי קשת ענקית שתומכת בגשר. קשתות כאלה עשויות מבטון, אבן או פלדה. גשר הקשתות הוא מסוגי הגשרים העתיקים ביותר והרומאים השתמשו בו המון בפרויקטים של בניית הגשרים ומובילי המים, האקוודוקטים שלהם.
בגשר הקשתות פועלים מאמצי לחיצה. כמו קשת אבנים בנויה על היבשה, גשר כזה מקבל את חוזקו מהמשקל המונח עליו. האומנות שבצידו, או קו המתיחה שבמרכז הקשת, הם שמעניקים לו את הכוח.
גשר קשתות מתאים במיוחד לבנייה מעל נהרות או עמקים. הסיבה לכך היא שהקשת היא מהמבנים היחידים שאינם זקוקים לתמיכה במרכזם ולכן היא התאימה לבנייה של גשרים בימי קדם.
צריך להבין שבימי קדם לא היו מנופים ענקיים וטכנולוגיות משוכללות כמו אלה של היום, לא היו חומרי גלם מעולים כמו הפלדה, הבטון או אפילו ברזל, שהיה נדיר ויקר. זה הביא לכך שגשרים נבנו בעיקר מאבן ודרשו תכנון פשוט וחכם של קשתות, שיציעו את התמיכה הכי טובה במשקלים גדולים, במינימום המשאבים והזמן לבנייה.
זו הדרך בה בנוי גשר קשתות:
http://youtu.be/IByPW-3o9lY
עוד על הכוח והיתרונות של גשר הקשת:
http://youtu.be/UYtIFM1ek_M
ילדה שמדגימה את הכוח של הקשת:
http://youtu.be/yXB-sXKAAVU
גשר רכבת מ-9 קשתות:
http://youtu.be/7ipqiKiwle0
וגשר קשת מודרני שבנוי אחרת מגשר הקשת העתיק, אך עדיין הקשת היא חלק מחוזקו:
http://youtu.be/xgGUaM47wK8
גשר קשתות, או גשר קשת, הוא גשר שנבנה על גבי קשת ענקית שתומכת בגשר. קשתות כאלה עשויות מבטון, אבן או פלדה. גשר הקשתות הוא מסוגי הגשרים העתיקים ביותר והרומאים השתמשו בו המון בפרויקטים של בניית הגשרים ומובילי המים, האקוודוקטים שלהם.
בגשר הקשתות פועלים מאמצי לחיצה. כמו קשת אבנים בנויה על היבשה, גשר כזה מקבל את חוזקו מהמשקל המונח עליו. האומנות שבצידו, או קו המתיחה שבמרכז הקשת, הם שמעניקים לו את הכוח.
גשר קשתות מתאים במיוחד לבנייה מעל נהרות או עמקים. הסיבה לכך היא שהקשת היא מהמבנים היחידים שאינם זקוקים לתמיכה במרכזם ולכן היא התאימה לבנייה של גשרים בימי קדם.
צריך להבין שבימי קדם לא היו מנופים ענקיים וטכנולוגיות משוכללות כמו אלה של היום, לא היו חומרי גלם מעולים כמו הפלדה, הבטון או אפילו ברזל, שהיה נדיר ויקר. זה הביא לכך שגשרים נבנו בעיקר מאבן ודרשו תכנון פשוט וחכם של קשתות, שיציעו את התמיכה הכי טובה במשקלים גדולים, במינימום המשאבים והזמן לבנייה.
זו הדרך בה בנוי גשר קשתות:
http://youtu.be/IByPW-3o9lY
עוד על הכוח והיתרונות של גשר הקשת:
http://youtu.be/UYtIFM1ek_M
ילדה שמדגימה את הכוח של הקשת:
http://youtu.be/yXB-sXKAAVU
גשר רכבת מ-9 קשתות:
http://youtu.be/7ipqiKiwle0
וגשר קשת מודרני שבנוי אחרת מגשר הקשת העתיק, אך עדיין הקשת היא חלק מחוזקו:
http://youtu.be/xgGUaM47wK8
איך בונים גשרים?
מבחינה הנדסית, בניית גשר (Bridge construction) היא אחת ממשימות הבנייה המורכבות שיש. ישנם סוגים שונים של גשרים והטכניקות לבנייה של כל אחד מהם היא מעט שונה, אבל יש להן יסודות משותפים, תרתי משמע.
הבה נכיר את הדרך בה בונים גשרים מודרניים מהיותר שכיחים ומוכרים לנו:
בניית גשר מודרני תתחיל בתכנון מדוקדק שיבצעו המהנדסים. במסגרתו הם יחשבו את המשקל והעומסים שיוטלו על הגשר, יבחרו חומרים מתאימים לבנייה ויתכננו את המבנה שלו, עד הפרט האחרון.
הבנייה עצמה תתחיל בהקמת היסודות. תהליך זה כולל חפירה לעומק הקרקע ואחריה יציקת בטון מזוין, בכדי ליצור בסיס יציב. עתה ניתן לבנות את העמודים התומכים בגשר, לרוב מבטון או פלדה.
בשלב הבא ייבנה חלקו העליון של הגשר, כלומר המיסעה שעליו נוסעים. ישנן כמה שיטות אפשריות לשלב זה. או שיונחו קורות ארוכות בין העמודים, או שייבנו קשתות שיפזרו את העומס והמשקל לצדדים. לעתים, במקרה של גשר תלוי, ייתלה המיסעה מעמודים גבוהים באמצעות כבלים.
בשלב האחרון יותקנו על הגשר שכבת האספלט העליונה, התאורה, המעקות וכמובן גם מדרכות, אם ישנן כאלה.
כדי להבטיח את בטיחות ויציבות הגשר, הבנייה כולה מלווה בבדיקות קפדניות של מהנדסים.התוצאה המצופה היא של גשר בטוח וחזק, שמחבר בין מקומות, גדות או חופים ומאפשר זרימה מיטבית של התחבורה בין כולם.
כך בונים גשר:
http://youtu.be/Rn9RPAOcQ_0
עוד שיטה לבניית גשרים:
https://youtu.be/_anVJoFUCtk
סרטון קפיצות זמן שמציג בניה של גשר עצום מעל סכר הובר:
http://youtu.be/fu4_gY5TFOY
סרטון דומה של גשר מעל נהר:
http://youtu.be/8gvgUdQo9LM
אריגה ידנית של גשר חבלים:
https://youtu.be/JCxnStgZsTw
ובנייה של גשר מעל הים:
http://youtu.be/8RTWMEouKdw
מבחינה הנדסית, בניית גשר (Bridge construction) היא אחת ממשימות הבנייה המורכבות שיש. ישנם סוגים שונים של גשרים והטכניקות לבנייה של כל אחד מהם היא מעט שונה, אבל יש להן יסודות משותפים, תרתי משמע.
הבה נכיר את הדרך בה בונים גשרים מודרניים מהיותר שכיחים ומוכרים לנו:
בניית גשר מודרני תתחיל בתכנון מדוקדק שיבצעו המהנדסים. במסגרתו הם יחשבו את המשקל והעומסים שיוטלו על הגשר, יבחרו חומרים מתאימים לבנייה ויתכננו את המבנה שלו, עד הפרט האחרון.
הבנייה עצמה תתחיל בהקמת היסודות. תהליך זה כולל חפירה לעומק הקרקע ואחריה יציקת בטון מזוין, בכדי ליצור בסיס יציב. עתה ניתן לבנות את העמודים התומכים בגשר, לרוב מבטון או פלדה.
בשלב הבא ייבנה חלקו העליון של הגשר, כלומר המיסעה שעליו נוסעים. ישנן כמה שיטות אפשריות לשלב זה. או שיונחו קורות ארוכות בין העמודים, או שייבנו קשתות שיפזרו את העומס והמשקל לצדדים. לעתים, במקרה של גשר תלוי, ייתלה המיסעה מעמודים גבוהים באמצעות כבלים.
בשלב האחרון יותקנו על הגשר שכבת האספלט העליונה, התאורה, המעקות וכמובן גם מדרכות, אם ישנן כאלה.
כדי להבטיח את בטיחות ויציבות הגשר, הבנייה כולה מלווה בבדיקות קפדניות של מהנדסים.התוצאה המצופה היא של גשר בטוח וחזק, שמחבר בין מקומות, גדות או חופים ומאפשר זרימה מיטבית של התחבורה בין כולם.
כך בונים גשר:
http://youtu.be/Rn9RPAOcQ_0
עוד שיטה לבניית גשרים:
https://youtu.be/_anVJoFUCtk
סרטון קפיצות זמן שמציג בניה של גשר עצום מעל סכר הובר:
http://youtu.be/fu4_gY5TFOY
סרטון דומה של גשר מעל נהר:
http://youtu.be/8gvgUdQo9LM
אריגה ידנית של גשר חבלים:
https://youtu.be/JCxnStgZsTw
ובנייה של גשר מעל הים:
http://youtu.be/8RTWMEouKdw
מה יתרונו של גשר החבלים?
גשר חבלים (Rope bridge) אינו סוג נפרד של גשר, אלא אחד ממיני הגשרים התלויים, שמשתמשים בהם למעבר של הולכי רגל. גשר החבלים קל יחסית להקמה והוא מתוח על חבלים הקשורים בשני צידי הנחל.
ההליכה על גשר חבלים היא לעיתים מעט מפחידה, משום שגשרים כאלה רועדים בקלות ולא מרגישים יציבים, אבל גשר חבלים שקשור היטב הוא אחד מהגשרים העמידים למעבר של בני אדם.
הנה רינת ויויו על גשר חבלים (עברית):
http://youtu.be/Qypm4gaFlJs
גשר החבלים קאריק א-ריד:
https://youtu.be/6a_gkpAWC3c
הנה גשר שנטווה ביד:
https://youtu.be/JCxnStgZsTw
וכדאי לטייל בגשרי החבלים התלויים שבפארק נשר ליד חיפה, אחד מהם באורך 70 מטרים (עברית):
http://youtu.be/6WMCiR7uAnA
גשר חבלים (Rope bridge) אינו סוג נפרד של גשר, אלא אחד ממיני הגשרים התלויים, שמשתמשים בהם למעבר של הולכי רגל. גשר החבלים קל יחסית להקמה והוא מתוח על חבלים הקשורים בשני צידי הנחל.
ההליכה על גשר חבלים היא לעיתים מעט מפחידה, משום שגשרים כאלה רועדים בקלות ולא מרגישים יציבים, אבל גשר חבלים שקשור היטב הוא אחד מהגשרים העמידים למעבר של בני אדם.
הנה רינת ויויו על גשר חבלים (עברית):
http://youtu.be/Qypm4gaFlJs
גשר החבלים קאריק א-ריד:
https://youtu.be/6a_gkpAWC3c
הנה גשר שנטווה ביד:
https://youtu.be/JCxnStgZsTw
וכדאי לטייל בגשרי החבלים התלויים שבפארק נשר ליד חיפה, אחד מהם באורך 70 מטרים (עברית):
http://youtu.be/6WMCiR7uAnA
מה זה גשר קורה?
גשר קורה (Beam bridge) הוא גשר שבו יש כביש או מסילת רכבת המונחים על קורה ארוכה שנתמכת על ידי רגליים. לעיתים הרגליים הללו הן בתוך המים, במיוחד כשהגשר ארוך ועובר על פני ים או אגם גדול. גשרי קורה הם לעיתים מכוסים במעין מסדרון סגור.
בעבר היו בנויים גשרי קורה מעץ. כיום גשרי קורות מודרניים בנויים לרוב מבטון או מפלדה.
הנה גשר קורה להולכי רגל:
http://youtu.be/hV5xACl8Xsw
כך בונים גשרי קורה בים:
https://youtu.be/M7mBTf4hlWs
מניחים את הקורה לגשר מודרני:
http://youtu.be/7yIdg0eB88U
גשר קורה מכוסה:
http://youtu.be/Fx1izVFTSRI
וכך מובילים את הקורה:
http://youtu.be/8Dpo-e5hn0E
גשר קורה (Beam bridge) הוא גשר שבו יש כביש או מסילת רכבת המונחים על קורה ארוכה שנתמכת על ידי רגליים. לעיתים הרגליים הללו הן בתוך המים, במיוחד כשהגשר ארוך ועובר על פני ים או אגם גדול. גשרי קורה הם לעיתים מכוסים במעין מסדרון סגור.
בעבר היו בנויים גשרי קורה מעץ. כיום גשרי קורות מודרניים בנויים לרוב מבטון או מפלדה.
הנה גשר קורה להולכי רגל:
http://youtu.be/hV5xACl8Xsw
כך בונים גשרי קורה בים:
https://youtu.be/M7mBTf4hlWs
מניחים את הקורה לגשר מודרני:
http://youtu.be/7yIdg0eB88U
גשר קורה מכוסה:
http://youtu.be/Fx1izVFTSRI
וכך מובילים את הקורה:
http://youtu.be/8Dpo-e5hn0E
מהו גשר סירות?
גשר הסירות (Water bridge) הוא גשר שנבנה בשביל סירות. הסירות עוברות באמצעותו מעל לכביש או אזור יבשתי אחר.
גשר הסירות הוא למעשה אקוודוקט, מוביל מים מודרני. רק שבניגוד לאקוודוקט הרומי למשל, הוא לא מוביל מים למקומות שונים, אלא מעביר מים שנועדו לשיט של סירות וספינות קטנות.
גשר מגדבורג שבגרמניה הוא גשר סירות שנועד לאפשר לסירות לעבור מתעלה לתעלה, במקרה שזרימת מי נהר האלבה תיחלש. אורכו הוא 918 מטרים.
הנה גשרי סירות בעולם:
https://youtu.be/j8FazNS4OaA
גשר הסירות במגדבורג:
https://youtu.be/4k1a7Q2XBlI
ושיט על גשר הסירות מגדבורג:
https://youtu.be/stm0O5yCA8U
גשר הסירות (Water bridge) הוא גשר שנבנה בשביל סירות. הסירות עוברות באמצעותו מעל לכביש או אזור יבשתי אחר.
גשר הסירות הוא למעשה אקוודוקט, מוביל מים מודרני. רק שבניגוד לאקוודוקט הרומי למשל, הוא לא מוביל מים למקומות שונים, אלא מעביר מים שנועדו לשיט של סירות וספינות קטנות.
גשר מגדבורג שבגרמניה הוא גשר סירות שנועד לאפשר לסירות לעבור מתעלה לתעלה, במקרה שזרימת מי נהר האלבה תיחלש. אורכו הוא 918 מטרים.
הנה גשרי סירות בעולם:
https://youtu.be/j8FazNS4OaA
גשר הסירות במגדבורג:
https://youtu.be/4k1a7Q2XBlI
ושיט על גשר הסירות מגדבורג:
https://youtu.be/stm0O5yCA8U
מהו גשר הסירות של גרמניה?
גשר מגדבורג (Magdeburg) שהושלם בגרמניה בשנת 1993 הוא גשר ימי שנבנה במיוחד למעבר סירות בין תעלות שיט שונות. מטרת הגשר המשונה הזה היא שאם מימיו של נהר האלבה יפסיקו לזרום, הסירות יוכלו להמשיך ולנוע בתעלת המיטלנדקנל.
הגשר הוא מעין אקוודוקט (מוביל מים) מודרני. אורכו של גשר מגדבורג הוא כמעט קילומטר (918 מטרים ליתר דיוק).
הנה מראות הגשר המעניין הזה:
https://youtu.be/4k1a7Q2XBlI
השיט על גשר מגדבורג:
https://youtu.be/stm0O5yCA8U
ומצגת וידאו שלו:
https://youtu.be/M7CLwgJhNOU
גשר מגדבורג (Magdeburg) שהושלם בגרמניה בשנת 1993 הוא גשר ימי שנבנה במיוחד למעבר סירות בין תעלות שיט שונות. מטרת הגשר המשונה הזה היא שאם מימיו של נהר האלבה יפסיקו לזרום, הסירות יוכלו להמשיך ולנוע בתעלת המיטלנדקנל.
הגשר הוא מעין אקוודוקט (מוביל מים) מודרני. אורכו של גשר מגדבורג הוא כמעט קילומטר (918 מטרים ליתר דיוק).
הנה מראות הגשר המעניין הזה:
https://youtu.be/4k1a7Q2XBlI
השיט על גשר מגדבורג:
https://youtu.be/stm0O5yCA8U
ומצגת וידאו שלו:
https://youtu.be/M7CLwgJhNOU
איך בנוי גשר תומכות?
כבר מימי קדם ידעו המתכננים של גשרים עתיקים להוסיף קורות תומכות, כדי להעניק יציבות וכוח לגשר. התומכות משמשות לפיזור של המשקל שהגשר נושא עליו. מכיוון שהמשקל מפוזר על פני כמה נקודות, מעביר גשר התומכות את המשקל הזה באופן אחיד יותר. השיטה החכמה הזו הופכת אותו לאחד מסוגי הגשרים היציבים ביותר שיש.
עם הידע שנצבר בגשרי תומכות, ביחד עם השימוש הרב בברזל, שהתפתח במאה ה-19, הצליחו המהנדסים לבנות כבר אז גשרים חזקים מאי-פעם.
המצאת רכבת הקיטור באותה תקופה, הכריחה את מתכנני הגשרים לבנות גשרי תומכות והראשון שבהם , גשר פורת' שבסקוטלנד, נחשב עד היום לגשר מדהים בגודלו, בעמידותו ובחוזקו.
הנה סרטון שמציג את מקור החוזק של גשר התומכות:
http://youtu.be/xKVnaiGrIk8
והנה גשר פורת' שבסקוטלנד שנבנה ב-1890 והיה לגשר הפלדה הראשון בעולם. אורכו מעל 2.5 קילומטרים:
http://youtu.be/SuukiVsTaCE
הנה גשר התומכות הסקוטי פורת' מכל הכיוונים:
http://youtu.be/V1gIukqECRQ?t=11s
וסתם כדי שתהנו מיופי מדהים - הנה גשר פורת' מוקף בערפל אנגלי מושלם:
http://youtu.be/ZYQxrybpk9A
כבר מימי קדם ידעו המתכננים של גשרים עתיקים להוסיף קורות תומכות, כדי להעניק יציבות וכוח לגשר. התומכות משמשות לפיזור של המשקל שהגשר נושא עליו. מכיוון שהמשקל מפוזר על פני כמה נקודות, מעביר גשר התומכות את המשקל הזה באופן אחיד יותר. השיטה החכמה הזו הופכת אותו לאחד מסוגי הגשרים היציבים ביותר שיש.
עם הידע שנצבר בגשרי תומכות, ביחד עם השימוש הרב בברזל, שהתפתח במאה ה-19, הצליחו המהנדסים לבנות כבר אז גשרים חזקים מאי-פעם.
המצאת רכבת הקיטור באותה תקופה, הכריחה את מתכנני הגשרים לבנות גשרי תומכות והראשון שבהם , גשר פורת' שבסקוטלנד, נחשב עד היום לגשר מדהים בגודלו, בעמידותו ובחוזקו.
הנה סרטון שמציג את מקור החוזק של גשר התומכות:
http://youtu.be/xKVnaiGrIk8
והנה גשר פורת' שבסקוטלנד שנבנה ב-1890 והיה לגשר הפלדה הראשון בעולם. אורכו מעל 2.5 קילומטרים:
http://youtu.be/SuukiVsTaCE
הנה גשר התומכות הסקוטי פורת' מכל הכיוונים:
http://youtu.be/V1gIukqECRQ?t=11s
וסתם כדי שתהנו מיופי מדהים - הנה גשר פורת' מוקף בערפל אנגלי מושלם:
http://youtu.be/ZYQxrybpk9A