» «

סופרבול

קולין קפרניק
מהי כריעת הברך שהפכה סמל באמריקה?



השמעת ההימנון האמריקאי ב"סופרבול" (Super Bowl) היא כמעט מוסד מקודש. האמת היא שכמעט כל דבר שיש באירוע השנתי הזה בארצות הברית הוא מקודש. אבל הרגע שבו שומעים הצופים במה שנחשב האירוע הנצפה ביותר של הטלוויזיה האמריקאית את ההימנון, הוא רגע מאחד.

סיפורו של קולין קפרניק (Colin Kaepernick), מספר 7 של סן פרנסיסקו ושחקן מוכשר ומצליח במיוחד בליגת הפוטבול, מתחיל בכריעת ברך. הספורטאי המצוין והמעוטר הזה כרע ברך בזמן נגינת ההמנון האמריקאי, במחאה על אלימות המשטרה נגד שחורים. "I choose to stand up by sitting down" הוא אמר והציב מראה מול פניה של ארצות הברית המתגזענת מחדש.

כי אמריקה של 2016, בהנהגת דונלד טראמפ, הגיעה למצב של יחסים בין-גזעיים בשפל שלא היה הכירה מאז המאבק של מרטין לותר קינג והימים השחורים של שנות ה-50 וה-60.

המחאה של קפרניק קילפה גם באחת, את המסכה מעל ליגת הפוטבול, ליגת ה-NFL המפורסמת של ארה"ב. הליגה החזקה והמצליחה הזו , כדאי לזכור, אמנם שיווקה תדמית כל-אמריקאית, אבל חייבים להודות שהיא הייתה ונשארה ליגה בבעלות מיליארדרים לבנים, שפנתה ישירות לקהל שרובו הוא לבן ועשיר. יעידו על כך מחירי הכרטיסים המטורפים לסופרבול - מעל 1500 דולר לכרטיס הזול ביותר בו.

כך יצא שמעשה היחיד של קפרניק הוביל את מחאת שחקני הפוטבול השחורים בליגה. רבים מהם החלו לכרוע בהשמעת ההמנון במשחקים וכך למחות.

מנהלי ליגת הפוטבול של ארה"ב (NFL) ראו בכך המרדה ובגידה בערכי ספורט. הספורטאי המוחה שילם את המחיר כולו. השחקן שהרוויח מההצלחה האדירה שלו סכומי עתק נותר מובטל מאז ולא זכה להצעות עבודה. הוא הפך לאחת הדמויות האהובות והשנואות באמריקה, כשהרגש אליו הוא כמובן לפי צבע העור - לבנים מתעבים אותו, בעוד השחורים מעריצים.

ממחאה של יחיד, כמעט בלתי מורגשת באצטדיון העצום ובאירוע השנתי החשוב והמשמעותי ביותר של אמריקה, הפכה המחאה של קפרניק לעניין של ממש. הנשיא טראמפ, אדם המייצג את אמריקה הגזענית שנגדה מחה קפרניק, קילל אותו, פשוטו כמשמעו, מהבית הלבן וכינה אותו "Son of a bitch". הוא גם הציע לו לעזוב את אמריקה וככל הנראה קיווה שאכן ינהג כך.

אמנם בעקבות מחאת קפרניק ליגת ה-NFL פתחה פרויקט בשם "תן השראה לשינוי" (Inspire Change), שמטרתו "לקדם חינוך, יחסי משטרה וקהילה ורפורמה במערכת הצדק". אבל למעשה, ה-NFL מנעה מקולין קפרניק לשחק, רק מפני שהוא מחה על חוסר הצדק באמריקה.

יותר מזה, רבים קלטו שהליגה הזו פשוט נחושה למחוק כל זכר למחאה של קפרניק ולהפוך אותה לאירוע שמדגים לספורטאים מה גבולות חופש הביטוי שלהם, בלי קשר לחוקה האמריקאית. הם הזמינו את הספורטאים להחליט בין השניים - או הכסף וההצלחה או דעות על דברים...

בשלב מסוים הליגה הודיעה שתאפשר לקפרניק אימון לדוגמה, אליו יגיעו מאמנים מעשרות קבוצות כדי לבחון את הכושר שלו. אבל היו שם שני תנאים שהוצבו לו. הראשון הוא שהתקשורת תישאר מחוץ לאימון והשני - שקפרניק יחתום שבעתיד הוא יימנע מלטעון שאינו משחק בגלל חרם כלשהו עליו. קפרניק הבין את הטריק וסירב לחתום. האירוע בוטל כמובן.

חברת נייקי לעומת זאת, עשתה מעשה אמיץ כשהפכה את קפרניק לפרזנטור שלה. הסיסמה של הקמפיין הייתה "האמן במשהו, גם אם המשמעות היא להקריב הכל". נייקי האמינה וסיכנה. השראה של ממש.

אבל המעשה של קפרניק הוא חלק מדיון רחב הרבה יותר בקהילה השחורה של אמריקה. יש את האקטיביסטים הבלתי מתפשרים, צעירים ברובם, שהדרך היחידה בעיניהם לשוויון היא פירוק מוחלט של הממסד הנוכחי. מהצד השני ניצבים אלו שמצביעים על דמויות כמו ברק אובמה, לברון ג'יימס, ריהאנה, ג'יי זי ודומיהם. הם גם אומרים שאם כבר אז רק כניסה לפוליטיקה תשדרג את הכריעה של קפרניק למשהו שאינו רק סמל.

כך או כך, ב-2019 דווח שקולין קפרניק, שלא קיבל הצעה לחוזה מאף קבוצה מאז הכריעה המפורסמת, הגיע לסיכום סודי עם ה-NFL ויזכה לפיצוי של כ-80 מיליון דולר מקבוצות הליגה. זה לא קרה מעצמו - קפרניק ושחקן נוסף בשם ריד, מי שהיה שחקן בקרולנייה פנת'רנס, תבעו את ה-NFL. הם האשימו אותה שבגלל המחאה שלהם, הם הוכנסו ל"רשימה שחורה" שהוסכמה עם כל מנהלי הקבוצות בליגה.


הנה סיפור הכריעה שהדליקה את אמריקה השחורה:

https://youtu.be/rwlopXMTzS4


עם הזמן זו הפכה לתופעה:

https://youtu.be/ddTRuCsyQCA


בסופרבול של 2019 כבר הייתה סערה (עברית):

https://youtu.be/3pfaDQoL0BA


הדיווחים היו בהלם:

https://youtu.be/gSwprUkiiAY


רק שנבין את החשיבות של הסופרבול האמריקאי (עברית):

https://youtu.be/I75AC8TiY1c


כיום קפרניק הפך לדמות השראה לרבים - כאן הוא מקריין פרסומת מלאת השראה של Nike שהייתה אמיצה ובחרה בו כפרזנטור:

https://youtu.be/7rzb04fPch8


פוליטיקאים כורעים ברך לזכר ג'ורג' פלויד שנרצח על ידי שוטר לבן:

https://youtu.be/DcIh7jQtDnM
פורטנייט
איך הפך פורטנייט למשחק המצליח בהיסטוריה?



פורטנייט (Fortnite) הוא משחק המחשב הלוהט של המאה ה-21 - משחק חברתי, שניתן לשחק בו לבד, מהבית, ועדיין להיות מוקף בחברים וירטואליים לנשק, כאלה שאינך מכיר ולעולם לא תכיר, או עם קבוצת החברים לכיתה או מהחיים האמיתיים. זהו משחק הישרדות המשלב משחק בנייה, כמו "Minecraft", עם משחק יריות "בגוף שלישי", בו השחקן, במקום לראות דרך עיני הדמות כמו במשחקי היריות בגוף ראשון, רואה את הדמות שהוא משחק מהצד, מאחור וכדומה.

מדובר במשחק המצליח בכל הזמנים, שממכר את המשתמשים באופן רשמי ורפואי. בשנים האחרונות הוא הפך לתופעה תרבותית. חברים נפגשים כדי לחוות אותו ביחד, צופים אחד בשני משחק בזמן אמת וחווים את העלילה ביחד. אנשים צופים ביחד במשחקים מוקלטים של זרים או מפורסמים ואלופי פורטנייט, ממש כמו שאנו צופים במשחקי המונדיאל, בגמר של תוכנית ריאליטי מצליחה או בגמר הסופרבול.

לכאורה לא היה שם משהו מיוחד שירמז על ההצלחה הזו מראש. הוא פשוט אבל יעיל ויש בו 2 אפשרויות משחק בלבד - "באטל רויאל" (Battle Royale) החינמי ו"להציל את העולם" (Save The World).

אמנם הגרפיקה מצוינת, אבל לא יוצאת דופן ויש משחקים רבים שהגרפיקה מרשימה יותר, אבל כאן ההורדה בחינם, אין בו טבח זוועותי ואפילו דם, בטח לא אלימות מבעיתה כמו ב-Call of Duty או GTA - מה שהופך את פורטנייט למותר לשיווק לבני 13 ומעלה וללהיט מתבגרים רותח וגם שניתן לשחק כאן עם קבוצה ואנשים שלא מכירים.

הסיפור כאן כורך את סוף העולם וקץ האנושות, במעין עולם מקביל, שנותרו בו שני האחוזים האחרונים מהאוכלוסייה. ילדי הפורטנייט חווים את העניין ביחד ומשחקים בקבוצות. הם מנסים לחסל את אלפי הזומבים הממוחשבים שנשלחים על ידי המשחק להרוג אותם. כל זאת על אדמת אי בודד ומוכה סופה קטלנית, ששטחי המחייה בו הולכים ומצטמצמים כל הזמן.

בלב מרחץ הדמים הזה, מוקפים אנשים יפים וציוריים, השחקנים מוצאים את עצמם במעין גן עדן וגיהינום גם יחד, שמערב דמויות הזויות ולכאורה לא קשורות - ביניהן אסירים, נערות במיני, גיבורי על, היפסטרים ורובוטים, עם אנשים שעוטים כנפיים, תחפושות קוספליי ומסכות גז, לצד חייזרים וערסים דיגיטליים. כולם, ללא יוצא מן הכלל, שחקנים כמוהם.

כי בפורטנייט ניתן לשחק מכל טלפון, טאבלט, מחשב וקונסולה, ללא הבדל בין השחקנים, חוץ כמובן מפריבילגים עם ארנק מלא שקונים בו לבוש מגניב וציוד וירטואלי יקר שמקנה להם יתרון. כי ככה זה בחיים, כי המשחק אולי חינמי לגמרי, אבל יוצריו מרוויחים הון. הכל בזכות העובדה שניתן לקנות בו את אותם פיצ'רים, כמו ויבקס, אותם מטבעות שמשיגים כשמגיעים לרמה גבוהה אבל רבים קונים בכסף אמיתי הרבה לפני כן. כי בדרך ל-4 מיליארד דולר הכנסות ב-2018 בלבד, מפתחי המשחק הזה פיצחו את הסוד הכי נחשק של תעשיית משחקי המחשב והמשחק החינמי שלהם הפך למשחק המחשב הרווחי ביותר היסטוריה!

במשחק הזה הכל לפנים. אין כאן ריצות כדי לחפש קרבות, אין קטעי המתנה, מעבר, הצטיידות או למידה. כאן הריגושים והסיפוקים הם מיידיים ואם אתה מת, תוך שניות תוכל לצאת שוב לקרב כאילו כלום. היתרון כאן, מבחינה חינוכית, שילדים מתרגלים לא לפחד מכישלונות. חשוב מאד להתפתחות!


הנה קדימון המשחק פורטנייט באטל רויאל:

https://youtu.be/URc-c8Rio7M


מהו פורטנייט:

https://youtu.be/_U2JbFhUPX8


והסבר למתחילים בפורטנייט (עברית):

https://youtu.be/aj45PpjxQqM
1984 (תשדיר פרסומת)
מהי הפרסומת הידועה בהיסטוריה?



הפרסומת שהכריזה על השקת מחשב המקינטוש נחשבת עד היום לפרסומת החשובה בהיסטוריה והטובה שבהן. הפרסומת, שהוקרנה בסופרבול של שנת 1984 והוכנה במיוחד לכבודו, הייתה כה מהפכנית שהיא הפכה את פרסומות הסופרבול לזירה החשובה בעולם הפרסום. המיוחד בה היה שהיא הוכנה במיוחד לקראת האירוע הספורטיבי הגדול ובהחלטת הנהלת 'אפל' לא הוצגה אחריו שוב. מאז הקרנתה החלו חברות עסקיות להכין ולייצר פרסומות במיוחד לסופרבול והפרסום בו הפך יקר משנה לשנה.

הייתה בפרסומת הזו הרבה יותר מהזמנה לעבור ממחשבי ה-PC של IBM, למחשבי אפל מקינטוש. היא הזמינה את המגניבים והשונים, האמנים והמעצבים וכל מי שרצה להרגיש אחר או מיוחד, למרוד במה שיש לכולם. באקט נדיר בפרסום הטלוויזיוני, היא עשתה זאת בלי להראות את המוצר ובכל זאת הביאה לכך שכולם דברו עליו. כשיצא המקינטוש הוא גם הצליח במכירותיו. בתור פרסומת ששודרה פעמיים בלבד, כנראה שהיא באמת הייתה הפרסומת הטובה ביותר שנוצרה.

הרעיון של הפרסומת היה "תשכחו מכל מה שהכרתם עד עתה". הוצגה בה מציאות שמזכירה את הספר "1984" של ג'ורג' אורוול. אולם אפלולי שבו יושב קהל אנשים שטופי מוח ולבושים בגוון אחד ומקשיבים בהכנעה לדבריו של "האח הגדול" מהספר '1984'. אל האולם פורצת אתלטית יפה ולבושה בצבעוניות מתריסה. אחריה רודפים שוטרי השלטון העריץ, אך היא מיידה פטיש גדול אל עבר המסך ומרסקת אותו. ההמונים נדהמים, פוערים פיות ומשתוממים בפליאה. הם לא העיזו לחשוב שניתן לנהוג כך.. ואז הודיעה חברת 'אפל' ש"1984 לא תהיה "1984".. או במילים אחרות, משנת 1984 תהיה אפשרות בחירה!

סרטון הפרסומת הגרנדיוזי בוים בידי רידלי סקוט, היוצר של "בלייד ראנר", סרט דיסטופי מובחר שהפרסומת של 'אפל' התכתבה איתו היטב. העולם המפוחד שלפני המקינטוש היה המשך טבעי לעולם העתידני והאפלולי שיצר רידלי סקוט ב"בלייד ראנר". האירוני בסרטון הזה הוא שממנו יחל תהליך הסגידה לאפל, שאמנם נרגע מעט כשסטיב ג'ובס נזרק מהחברה שהקים, אבל התחדש ביתר שאת, כשהוא שב לנהל אותה והפך את מאות מיליוני המעריצים שלו לכת טכנולוגית, שנוהה אחריו בעיניים עצומות. אירועי ההשקה של אפל, בניצוחו של ג'ובס, הפכו לאירועי מדיה המשודרים למאות מיליונים בזמן אמת, קצת כמו אותו מנהיג מהמסך הכחול ההוא, אבל ביותר גדול..


הנה סיפור הפרסומת החשובה בהיסטוריה:

http://youtu.be/PsjMmAqmblQ


פרסומת המקינטוש מ-1984 בשלמותה:

http://youtu.be/VtvjbmoDx-I


ההכרזה שאחריה, ששינתה את עולם המחשבים לתמיד:

http://youtu.be/c4mDbwoG5y4


ב-2004 הוסיפו באפל (בעזרת מחשב, איך לא?) אייפוד לגברת המפורסמת מהפרסומת האגדית של המקינטוש:

http://youtu.be/BxShzoUjiAQ


ואיך בר רפאלי קשורה לזה:

http://youtu.be/HPR3PB_VGVs?t=31s


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.