» «
סחר חליפין
מה זה סחר חליפין?



סחר חליפין (barter) הוא מסחר שבו אנשים מחליפים ביניהם סחורות ושירותים. אין בסחר חליפין כסף כלל. למעשה, סחר החליפין הוא שיטת המסחר העתיקה ביותר בעולם. עוד לפני שהמציאו את הכסף, נהגו אנשים להחליף דברים שגידלו או ייצרו, תמורת דברים של אנשים אחרים בהם חפצו. חוקרים מצאו באפריקה עדויות לסחר חליפין כבר לפני 100 אלף שנים.

גם בעידן המודרני מתקיים סוג של בארטר, סחר-חליפין. אתרי אינטרנט שונים, אפליקציות ובעבר גם בעיתונים מתקיימים שוקי "קח-תן" שבהם לא מעט אנשים מפרסמים דברים שהיו מוכנים לתת, תמורת דברים שהם רוצים או זקוקים להם.


הנה סרט מצויר שמדגים את סחר החליפין והרגע שבו התחילו להחליפו:

http://youtu.be/4B3DKdLL-Mo?t=9s


סרטון שמציג את סחר החליפין ותולדות הכסף שאחריו:

http://youtu.be/ZXIuFpu72Nk


אפליקציה שמאפשרת מסחר בסחר חליפין (עברית):

https://youtu.be/XafYJNwrIGY


בנק מודרני שמבוסס על הרעיון של מטבע הוויר החברתי של שווייץ (עברית):

http://youtu.be/gY92_f7MRd4


וכלכלת השיתוף שהיא סוג של סחר חליפין מודרני (עברית):

https://youtu.be/w9MDrWjvyNo?long=yes
סחר חליפין
איך נולד סחר החליפין?



סחר חליפי (Barter) היא צורת מסחר שבה אנשים מחליפים ביניהם סחורות ושירותים, ללא שימוש בכסף. אבל איך היא התפתחה?

כמובן שאיננו יודעים מי חשב ראשון על הרעיון של ההחלפה. אבל בואו נודה שהגיוני שזה רעיון מאוד מתבקש. אם לי יש עץ של תפוזים בחצר, אני אסכים לתת לך 5 קילוגרם של תפוזים, בתמורה לשני ליטרים של חלב מהכבשה שאתה מגדל בחצרך.

השיטה הזו עבדה מצוין בעולם העתיק. למעשה, זוהי שיטת המסחר העתיקה ביותר בעולם. הרבה לפני שהמציאו את הכסף, נהגו אנשים להחליף ביניהם דברים שגידלו או ייצרו, תמורת דברים שקיבלו מאנשים אחרים. זו הייתה ראשיתה של הכלכלה שאנו מכירים היום.

כמובן שביום בו אני אגלה שלא בא לי יותר על החלב של הכבשה שלך, אבל אתה, לעומת זאת, תמשיך ותרצה ממני תפוזים - תהיה לנו בעיה. זה הרגע שבו אנו נזקקים לאמצעי תשלום חדש שיאפשר לי לתת לך תפוזים ולקבל משהו שתמורתו אקבל משכן אחר את הקפה המצוין שהוא מכין.

הדבר הזה יהיה כסף. מטבע עובר לסוחר. הוא ימיר את הזכות שקניתי, כשנתתי לך את התפוזים, למשהו שתמורתו אוכל לקבל סחורה מאדם אחר. הוא יקבל את הזכות לקבל משהו ממישהו אחר וכך הלאה. הכסף גם אומר לנו מה גודל הזכות שעומדת לרשותנו, כך שזו תחילתה של כלכלת הכסף, על כל משמעויותיה.


הנה סרטון על סחר חליפין כאמצעי תשלום קדום (מתורגם):

https://youtu.be/YDw61fytsFo


בעיות סחר החליפין הביאו להמצאת הכסף (עברית):

https://youtu.be/PSKa8Y0jmQQ


ועוד על סחר החליפין שקדם להמצאת הכסף:

http://youtu.be/1Wd6MW8gPK4
התמחות
למה התמחות טובה לכלכלה?



התמחות (Specialization) היא התרכזות בתחום מסוים ושיפור מתמיד כדי להפוך בו למומחה. תורת הכלכלה מקדשת את חלוקת העבודה. התמחות מאפשרת חלוקת עבודה יעילה ופחות בזבוז של זמן או אנרגיה. כשאנשים מתמחים בעבודות מסוימות הם יעשו אותן טוב יותר מאשר אם ינסו לעשות דברים שבהם הם מבינים פחות. כך יוכל כל אחד מהם להחליף את המוצרים שיצר במומחיותו במוצרים שיצרו אחרים, איש איש והתמחותו. בספרו "עושר העמים" ציין אדם סמית שאם הייצור יתנהל בחלוקת עבודה והתמחות יגדל פריון העבודה. הישגי המדינות המודרניות במאתיים השנים האחרונות מוכיחות זאת היטב.

גם החברה המודרנית וההייטק העולמי משתמשים בהתמחות כדי לייצר ולשווק מוצרים מדהימים, שאיש אינו מבין לגמרי. בעזרת המומחיות שלו, תורם כל אחד בתהליך הייצור את חלקו הקטן לפיתוח ושיווק המוצר. התוצאות מתבררות שוב ושוב כמדהימות. כבר בימי קדם השתמשה שיטת סחר החליפין בהתמחות של אנשים, שמכרו זה לזה או החליפו את תוצרתם המיוחדת, האחד עם השני. מגדל החסה נתן את החסות הגדולות והיפות שלו לרפתן, שמצידו גידל פרות בריאות ומסר לו חלב מצוין לשתייה וכך הלאה.

גם בימינו ההתמחות הביאה להישגים מדהימים. הרי אם נחשוב על כל מוצר שאנו קונים עכשיו, יש המונים שייצרו אותו. מהוגה הרעיון, המהנדסים, המפתחים, מעצבים, מתכנתים, טכנאים, מובילים, פרסומאים, משווקים, מפיצים ועוד ועוד - כל אחד מהם מומחה בעבודתו ועושה אותה הרבה יותר טוב מאשר זה שמנסה לייצר את הכל בעצמו.

כך גם בשירותים. אם היינו מנסים לטפל בכל התקלות והבעיות שיש לנו בבית, גם לתקן כל מכשיר וגם תקלות חשמל וביוב וצנרת ובינוי, היינו מזמן קורסים או שהבית היה מתמוטט על ראשנו. הרי כל בעלי המקצוע מתמחים איש איש בעבודתו. כל אחד מגיע למומחיות בתחומו. ההתמחות מאפשרת לו לעשות עבודה טובה יותר בתחום, מאשר מישהו שמנסה לעשות הכל.


הנה דוגמה פשוטה לשני אנשים מתמחים ומחליפים:

http://youtu.be/L90IsEykPfU


והסבר של ההתמחות ויתרונותיה הכלכליים:

http://youtu.be/e0H7r_Dl1CQ
בנק הזמן
מה זה בנק הזמן?



בנק הזמן הוא בנק של סחר חליפין. זהו פרויקט שבו אנשים נותנים זמן, כלומר עוזרים לאחרים. כך הם "מפקידים" את זמנם בבנק. אותם אנשים יכולים "לפדות" את הזמן שהפקידו, כשהם נזקקים לדבר מה מחברים אחרים בבנק הזמן.

כך למשל יכול מישהו ללמד גיטרה במשך שעתיים ובתמורה הוא יכול לקבל ממאגר בנק הזמן שעתיים שבהם מישהו יוציא לו את הכלב לטיול, או יטפל בגינה שלו, או ינסח מכתב משפטי שהוא צריך.

בשנים האחרונות התפתחו בנקי זמן במקומות שונים בעולם, כחלק מהמודעות הכלכלית שהביאו המחאות החברתיות במדינות רבות.


הנה סרטון שבו מסבירים חברים בבנק זמן על היתרונות בבנק הזמן שלהם (עברית):

http://youtu.be/BHZUYTRmaA8


ראיון עם מייסד בנק הזמן של ירושלים (עברית):

http://youtu.be/FqCX5RDP5Og


הסבר על בנק זמן לסטודנטים (עברית):

http://youtu.be/q0ggJm7Tv9A


ועדויות של חברים בבנק זמן לגבי היתרונות שבשיתוף ידע ויכולת שכזה (עברית):

http://youtu.be/NYWa32Ckri0

סחר חליפין

אטב ניירות אדום אחד
מי הצליח לקבל בית עבור סיכת נייר אדומה?



הכל החל כשבחור מקנדה בשם קייל מקדונלד החליט להחליף דברים שברשותו, החל מאטב נייר אדום בודד (Red paperclip) ועד שיגיע לבית של ממש. בסדרה מדהימה של עסקאות חליפין שערך באינטרנט ותעד באתר שהקים לשם כך, הוא הצליח במשך שנה להגיע למטרה - לבית של ממש.

ביולי 2005 הוא נסע לעיר ונקובר והחליף את האטב תמורת עט בצורת דג. בו ביום הוא החליף את העט בידית מפוסלת לדלת, אותה החליף לתנור טיולים ואז באו גנרטור, חבית מסיבות, שני אופנועי שלג, זכות לטיול מודרך, משאית טנדר, חוזה הקלטות, שכירות לשנה לבית, בילוי עם הזמר אליס קופר, כדור שלג ממונע, תפקיד בסרט ואז הגיע בית חווה בן שתי קומות בקיפלינג, ססקצ'ואן.

בעקבות העיסקה המוצלחת שעשה קייל הוא נכנס לספר השיאים של גינס לשנת 2008, בקטגוריית "סחר החליפין האינטרנטי המצליח ביותר".

אגב, זמן קצר לאחר שהגיע למטרה מקדונלד הודיע שהוא מעוניין להחליף את הבית שקיבל, כיוון שאינו מצליח לבלות בו כי את מרבית זמנו הוא מבלה במונטריאול..


הנה סרטון על המקרה של "בית עבור סיכת נייר":

http://youtu.be/BE8b02EdZvw


והרצאת Ted בה הוא מספר על הדרך שעבר - מסיכת נייר לבית שלם:

https://youtu.be/8s3bdVxuFBs?long=yes
TaskRabbit
מהם הארנבים האנושיים שעוזרים לנו?



מי לא חולם לפעמים להיות עצמאי והבוס של עצמו? - בשנים האחרונות פורחים אתרים שמאפשרים לשכור אנשים לעזרה בבית, לשליחויות, עבודות קטנות, הרכבת רהיטים של איקאה או התקנות של מכשירים.

חברות כמו TaskRabbit שהייתה מהראשונות בסצנה הזו מאפשרות מאז לאנשים להתפרנס ומצמצמות את האבטלה. אנשים בעלי יכולות, שבעבר נזרקו לאבטלה או לפנסיה ענייה יחסית, יכולים בעידן החדש לעבוד ולסייע למי שצריך בדיוק את הידע והמיומנות שיש להם.

לצד זה, חברות כאלה גם מוזילות את יוקר המחיה ומאפשרות לאדם לבצע משימות קשות, מורכבות או תובעניות, בקלות ובזול.

היום מיזמים כאלה הופכים לחברות השמה של כוח אדם זול. התחום זכה לכינוי "כלכלת החלטורה" ומהווה את הדרך הקלה שמאפשרת לאנשים ללא זמן פנוי שמוכנים לשלם, לקבל עזרה בתשלום מאנשים עם זמן פנוי וכישורים או יכולות שדרושים להם, לצורך ספציפי. הראשונים מקבלים את השירות והשניים זוכים להכנסה משלימה בעבודה או שירות שהם נותנים להם.


כך עבד האתר TaskRabbit עם ארנבי משימות אנושיים ועבודתם היומיומית:

http://youtu.be/GlUvHQwLT7k


מייסדת ומנהלת האתר מספרת כיצד חשבה עליו:

https://youtu.be/rM33wENmmd0?t=25s
שיתוף דירות
מהם אתרי שיתוף דירות וחדרים דוגמת Airbnb?



נניח שמישהו שוכר דירה יקרה והוא רוצה להקל על עצמו בהוצאות שכר הדירה, מה הוא יוכל לעשות? - האתר Airbnb למשל, הציע לבעלי דירות להשכיר את דירתם או חלק ממנה, לתיירים או מבקרים בעיר. תוך זמן קצר הוא הפך לאחד האתרים המצליחים בעולם. ככה זה כשאתה חוסך לתיירים ומטיילים כסף רב במהלך הטיול או החופשה ובו-בזמן מאפשר לבעלי דירות ובתים להתפרנס או לפחות להשלים הכנסה.

לצד החיסכון הכספי, אתרים כמו airbandb ו-Housetrip מיועדים למטיילים שמחפשים את החוויה האותנטית ולא התיירותית. אנשים רבים אוהבים את החוויה של בילוי חופשה בין תושבי המקום, כחלק מהמקומיים, בשכונות המגורים, עם הבילויים והאוכל המקומי ולא במלונות מנוכרים ויקרים.

הכלכלה הזו קיבלה מהר מאוד תנופה והתפתחה לתצלחה של ממש. משיתוף חדר בבית היא הפכה לחברה להשכרה של דירות שלמות והתחברה לטרנד של כלכלת החלטורה, או הגיק אקונומי. זה אומר שרבים החלו לעבוד בהכנת הדירות להשכרה, ניקוי, קבלת האורחים וטיפול בהם בזמן השהייה במקום. כך נוצר ענף תעסוקה חדש לחלוטין ותעשייה של השכרת חדרים ודירות לחופשה ולטווח קצר.

כך, במהלך התפתחות מהירה מאד של התחום, גם השתלטו עליו חברות מסחריות, בעלי הון ומשקיעים מקצועיים. הללו רוכשים דירות והופכים אותן לדירות להשכרה יומית. למעשה, הם מנהלים "מלונות לרוחב" - אוסף של דירות להשכרה יומית, המפוזרות במקומות שונים בעיר ושהרווחים מהן גדולים, בעוד ההוצאות קטנות משמעותית מאלה של מלון רגיל.


הנה המיזם והרעיון השיתופי של הדירות:

https://youtu.be/YK5OQdxXbPM


משכירי הדירות מציגים מה טוב בהשכרת דירתם:

https://youtu.be/lVIz0ZbJikw


וכאן החברות המתחרות שמנהלות דירות כאלה (עברית):

https://youtu.be/7wAb0rqsPUQ
שיתוף נסיעות
למה לאנשים לשלם עבור טרמפ במכוניות אובר?



רבים מאיתנו מכירים את אפליקציית המוניות Getit, הידועה בשמה הקודם "גט טקסי". אבל חברה עולמית מרתקת אף יותר היא Uber.

"אובר" היא חברה השונה בכך שהזמנת נסיעה באפליקציה שלה, לא תביא לכם נהגי מוניות הנוהגים באופן מקצועי במוניות, אלא אנשים פשוטים כמוכם, שיסיעו אתכם ברכבם הפרטי, בתמורה ל"השתתפות בהוצאות הנסיעה".

המרכאות, אגב, הן מפני שכולם כבר מבינים שלא מדובר כאן עוד בקארפול, שיתוף נסיעה של מישהו הנוסע ברכבו לכיוון מסוים, עם אנשים המעוניינים להצטרף אליו ומוכנים להשתתף בהוצאות שלו, אלא בשירות מוניות ללא מוניות. או בלשון אחרת - מוניות לא רשמיות, הנהוגות בידי בעליהן, בתמורה לדמי נסיעה מופחתים.

מדובר באחת הדוגמאות המוצלחות של עולם הכלכלה השיתופית. בעולם המודרני נוסעים כלי רכב רבים כשבתוכם אדם אחד. זה עניין טיפשי מהמון בחינות, כי מדובר גם בבזבוז של כסף רב על דלק וחנייה ובלאי של המכונית, אבל גם בפגיעה עצומה בסביבה, יצירת פקקי תנועה ענקיים, המבזבזים הון עתק למשק וזמן יקר לאנשים, ולא פחות מזה - מדובר בנסיעה בבדידות מזהירה, שבה אנשים מסתגרים לבדם במכונית לשעות ארוכות ונוהגים לבדם, מפקק לפקק, כשנם סגורים בתוך קופסה עם גלגלים.

כלכלת השיתוף מאפשרת לפתור את הבעיה הזו. שיתוף נסיעות או קארפול (carpool) מאפשר לכמה אנשים לנסוע ביחד במכונית אחת. נסיעה כזו היא זולה יותר ובחלק גדול מהמקרים גם מעניינת ומהנה יותר מנסיעה באמצעי תחבורה ציבורית רגילים.

הקארפול טובה לסביבה הרבה יותר, כי פחות מכוניות בכבישים פירושו פחות זיהום אוויר, פחות דלק שמתבזבז ופחות פקקים. נסיעה כזו היא גם בטוחה יותר מטרמפים חינמיים אך מסוכנים, שניתן אולי לתפוס בצידי הדרך, אך מבלי לדעת באמת מי האדם שאוסף אותך לנסיעה.

גם לבעל הרכב זה משתלם. בנסיעה של כמה שעות, שווה לבזבז כמה דקות ולאסוף שותף לנסיעה שמשלם חלק מעלות הנסיעה. בנוסף, לרבים מהנהגים נחמד שיש עם מי לדבר ולהעביר את זמן הנסיעה הארוך והמונוטוני.

"אובר" לא לבד. אתרי אינטרנט, אפליקציות כמו Waze ומוביט ושירותים שיתופיים כמו BlaBlaCar, מאפשרים או אפשרו לחבר לקארפול את מי שמעוניינים לנסוע בחסכון אך לא רוצים לעשות זאת בתחבורה ציבורית.

באמצעות ה"קרפול" הם יכולים להצטרף לנסיעות למרחקים ארוכים של בעלי רכב הנוסעים לאותו יעד.

כאמור, גם בתוך הערים מצליחים מיזמים חברתיים לגרום לאנשים לנסוע כטרמפיסטים משלמים, במכוניות פרטיות במקום במוניות. סטארטאפים כמו Uber, Lyft ו-SideCar מציעים תחליף זול למוניות ולתחבורה הציבורית העירונית.

התמורה ברורה לכולם - הנוסע מוותר על נסיעה עם נהג מקצועי, תמורת נסיעה זולה יותר, עם בני אדם שכבר באפליקציה ועל פי דירוג הנוסעים הקודמים שלהם, ניתן לדעת מי הם יהיו, מה האיכות האנושית והמקצועית שלהם ועד כמה הם אמינים ומעניינים לשיחה טובה בדרך...


כך נראה שיתוף הנסיעות דרך אפליקציה (עברית):

https://youtu.be/k8XjBvA1Yus


יתרונות הקארפולינג:

https://youtu.be/e-gIHqeNwTY


פרסומת שמסבירה את היתרונות (עברית):

http://youtu.be/yD0ZUU9KO0c


היתרונות הסביבתיים של שיתוף הנסיעות:

http://youtu.be/okD8RMpu2Vs


ומעט נתונים סטטיסטיים על יתרונות הקארפול, שיתוף הנסיעות:

http://youtu.be/jwaKRhPY4Zo


קארפול
מה זה קארפול, או נסיעה שיתופית?



קארפול (Carpool) בעברית "שיתוף נסיעות", היא נסיעה ביחד של אנשים זרים, בדרך כלל לעבודה אך גם לצרכים אחרים. הקארפולינג מאפשר חסכון בכסף והקטנה של העומס בכבישים ושל פגיעה בסביבה.

הקארפול מאפשר לכמה אנשים לנסוע יחדיו. נסיעה כזו היא כמובן זולה יותר, משום שאותם אנשים, אם היו נוסעים לבדם, כל אחד במכוניתו, היו מוציאים הרבה יותר על דלק ובלאי של הרכב. בנסיעה משותפת הם חוסכים גם בהוצאות החנייה, כבישי אגרה וכדומה.

אבל לקארפול יש גם יתרונות חברתיים ברורים. החיבור בין אנשים והתפתחות של קשרים, במיוחד בנסיעה משותפת וקבועה, הם דבר חשוב מאד, במיוחד במציאות האינדוודואליסטית של העידן המודרני.

הקארפול תורם גם לסביבה, כי הוא מקטין את מספר המכוניות בכבישים, מה שאומר פחות זיהום אוויר, פחות דלק שמתבזבז ופחות פקקי תנועה ועומסי תנועה.

בהשוואה לטרמפים, הקארפול גם בטוח יותר. כי ניתן לדעת יותר על הנוסעים שמצטרפים אליך, או הנהגים שאליהם תצטרף. זה כך גם כשמדובר באפליקציות קארפול ייעודיות, כמו BlaBlaCar, או רחבות יותר שמציעות גם קארפול, כמו waze (שבינתיים פרשה מהתחום) או moovit.


הנה הקארפול, הפתרון ההגיוני בשיתוף הנסיעות (עברית):

https://youtu.be/yJtEuAtziF4


נסיעה שיתופית מתאמים באמצעות אפליקציות:

https://youtu.be/8u7QTkFo71Q


אנשים מספרים על הקארפול שלהם:

https://youtu.be/dmGM_BYjAQw


פרסומת שמסבירה את היתרונות (עברית):

http://youtu.be/yD0ZUU9KO0c


מעט נתונים סטטיסטיים על יתרונות הקארפול, שיתוף הנסיעות:

http://youtu.be/jwaKRhPY4Zo


כיום מתעדפים בארצנו הפקוקה את הנסיעה השיתופית כאמצעי להקטנת העומס בכבישים (עברית):

https://youtu.be/PQ2O7SLPvNU


והזמרת אדל ב"קארפול קריוקי", תכנית טלוויזיה שמזמינה כוכבים לנסיעה משותפת ושירת קריוקי של שיריהם:

https://youtu.be/Nck6BZga7TQ?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.