שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה היה הקולוניאליזם?
הקולוניאליזם (Colonialism) הוא תופעה בה שולטת מעצמה חזקה בשטח או באוכלוסייה אחרת, תוך שהיא מנצלת את המשאבים המקומיים, שולטת ומכתיבה בה החלטות כלכליות, פוליטיות ותרבותיות ולעיתים גם מיישבת בה אוכלוסייה שלה.
הקולוניאליזם התרחש בעיקר ביבשת אמריקה, אפריקה, אסיה, אוסטרליה ואוקיאניה (אזור אוסטרליה וסביבתה), עם שליטה של המעצמות הקולוניאליות שהמרכזיות בהן היו ספרד, פורטוגל, בריטניה, צרפת, הולנד ובלגיה.
כמעט כל העולם שמחוץ לאירופה עבר בתקופה כלשהי שליטה קולוניאלית של מעצמה אירופית, במאות ה-16 עד ה-20.
#אפריקה כדוגמה
הקולוניאליזם באפריקה נולד בראשית המאה ה-19 כשממלכות אירופיות חזקות החלו במסעות לגילוי אפריקה. בריטים, צרפתים, גרמנים ואחרים חדרו מהחופים אל פנים היבשת השחורה. בעקבותיהם שטפו את אפריקה נוסעים וחוקרים כולל סוחרים, מיסיונרים ובהמשך גם צבאות ומדינאים שישתלטו ויקימו מושבות קולוניאליות ברחבי אפריקה כולה.
במהלך הכיבושים הללו התנהלו ביבשת מלחמות, מעשי טבח והרג המוניים ולא מעט אקטים אכזריים וקשים כלפי עמי אפריקה. לא מעט מאבקים ניהלו ביבשת צבאות אירופיים, בינם לבין עצמם.
הקולוניאליזם באפריקה נהנה בין השאר ממסעות הכיבוש שניהל קודם לכן שאקה מלך הזולו, מלחמות שהביאו ל"מפקאנה" (ההתנגשות) - מנוסה של שבטים רבים מפני צבא הזולו, שבטים שהתפזרו לכל רחבי דרום אפריקה, נלחמו בשבטים רחוקים והביאו להתפוררות של שבטים רבים והתמוטטות כללית של המבנה השבטי באזור.
ובארץ כזו, שדי התרוקנה מיושביה, הוקל על הבורים, ה"אפריקנרים" הלבנים ממוצא אירופי ובעיקר הולנדי, להשתלט ממושבת הכף הקטנה שלהם על כל דרום אפריקה הענקית של ימינו.
במלחמת הבורים, למשל, השתלטו הבריטים על חלקה הדרומי של היבשת והניעו את ההולנדים לנדוד צפונה. בהמשך המאה ה-19 הבריטים תכננו להקים שם התיישבות וחשקו בממלכת הזולו, ה"זולולנד", בין היתר כדי להעביד את אנשי הזולו ככוח עבודה זול לכריית יהלומים וזהב במכרות של דרום אפריקה.
הנה הקולוניאליזם:
https://youtu.be/x9e9YoQwrSw
ההיסטוריה של הקולוניאליזם:
https://youtu.be/Ui_imVTuCOY
מה מביא לסוף הקולוניאליזם? (מתורגם)
https://youtu.be/tE0ofkCZRCc
דיון חינוכי בין אימפריאליזם לילידים (עברית):
https://youtu.be/bJkfQA-6obY
דוגמה לצד האלים והנורא של הקולוניאליזם (מתורגם):
https://youtu.be/C2bjjwv4134
והקולוניאליזם הוא בעצם המשך לקולוניזציה בה החלו היוונים (עברית):
https://youtu.be/X43aTGLyyMU
מה היו ספינות העבדים?
בתקופת העבדות הועברו מחופי אפריקה בספינות עבדים (Slave ships) מעל 12 מיליון אפריקאים. הם נתפסו, הושטו ונמכרו לעבדות בחופי "העולם החדש" שביבשת אמריקה. שוק העבדות הבינלאומי ראה אז בשחורים של אפריקה סחורה עוברת לסוחר והספינות הללו היו הדרך להוביל את הסחורה לשווקים.
ספינות עבדים השיטו את השבויים המיועדים לעבדות בתנאים תת-אנושיים, כמו שמובילים היום בקר ותרנגולות לשחיטה. רעב, עינויים ועונשים קשים, כבילה מתמדת של קבוצות שבויים בשרשרות ברזל לדבוקה אחת, סאדיזם, משפטים לסרבני האכילה ועוד אירועים לא נתפסים, שמתחברים אל האיומים שבמעשי המין האנושי - כל אלו התרחשו על הספינות בדרך אל העבדות. ישנן עדויות על שבויים שקפצו אל הים והעדיפו להיטרף בידי הכרישים, מאשר לסבול את ייסורי הספינות הללו.
היסטוריונים מעריכים שכמעט 2 מיליון שבויים אפריקאים שהועברו בספינות אלה, מתו במהלך המסע. כמובן שלא נשארו עדויות מוחשיות על כך, מכיוון שהגופות הושלכו אל הכרישים שהקיפו כל העת את הספינות הללו ואיש מהמתים לא נקבר בקבר.
מי שהצליחו לשרוד את המסע הקשה והאכזרי בספינות העבדים, הפכו לעבדים בארצות שונות, ממרכז אמריקה ועד לדרום ארצות הברית והאיים הקריביים. ספינות העבדים שימשו להעברת עבדים לאמריקה במשך 400 שנה, לאורך כל תקופת העבדות.
הנה המסחר בעבדים ותפקיד ספינות עבדים בהיסטוריה הזוועתית של העבדות:
http://youtu.be/znwRJ5K85XI
סיפורו של סחר העבדים האטלנטי (מתורגם):
http://youtu.be/3NXC4Q_4JVg
כך הרגישו החיים על ספינות העבדים:
https://youtu.be/PmQvofAiZGA
ותמונות מהפלגות האימים בספינות העבדים:
http://youtu.be/yUnOt7O99zc?t=6s
מהי ההיסטוריה האפלה של זנזיבר?
זנזיבר של היום נחשב לאחד המקומות הנעימים בעולם, מקום של חופשות קסומות לאנשים שהרוויחו כסף ובאו לבלות. אבל לא רבים יודעים שהאי הזה היה בעבר אחד המקומות האיומים בהיסטוריה, במיוחד אם היית בעל צבע עור כהה.
כל זה כי האי הקסום זנזיבר נשלט במאות הקודמות בידי סוחרי עבדים ערבים, שניהלו ממנו את המסחר בעבדים אפריקאים. העבדים הללו נתפסו ונלקחו לזנזיבר, כדי שיהיו עבדים במושבות האירופיות באמריקה. סוחרי עבדים אלו כלאו את העבדים בבורות, כמו במגורי בהמות ואיחסנו אותם שם, עד שיגיעו ספינות העבדים לאסוף אותם ולהשיטם אל אמריקה. בספינות הללו הוחזקו העבדים בתנאים קשים ובסבל בל יתואר ורבים מהם מתו בדרך.
בורות העבדים שהשתמרו בזנזיבר, שהייתה אחד ממוקדי מסחר העבדים:
http://youtu.be/iWcOrNnHBIc
והעבדות המבצבצת מההיסטוריה של אי העבדים זנזיבר:
https://youtu.be/XnQ5kGpKHu8
איך הגיעו כהי העור מאפריקה לאמריקה?
העבדות היא ארוכת שנים ולמעשה כמעט תמיד הייתה קיימת. במהלך ההיסטוריה ניצלו האימפריות השונות עבדים ככוח עבודה זול וחלש. לרוב היו אלה שבויי מלחמה, שהוגלו והיו לעבדים במקומות אחרים באימפריה. אפילו אבותינו היהודים הוגלו על ידי הרומים, אחרי המרד הגדול, והפכו בחלקם הגדול לעבדים.
סחר העבדים האטלנטי הוא סיפורה של העבדות החדשה יותר ובעלת הממדים הגדולים ביותר. במהלכה ניצלו הכובשים האירופאים של יבשת אמריקה עבדים רבים לצרכיהם. החקלאיים. בתחילה הם ניסו להפוך את האינדיאנים לעבדים, אך בשל המחלות הרבות שפקדו אותם, מחלות שהגיעו עם הכובשים מאירופה, הסתבר שהם לא יוכלו להיות עבדים מוצלחים לכובשים. במקומם הובאו עבדים רבים מאפריקה.
סחר עבדים או ציד בני אדם באפריקה, היה השלב הראשון בהעברתם בכוח של אפריקאים תמימים למדינות אמריקה. שם הם היו לכוח-עבודה זול וחסר ערך אנושי מבחינת בעליהם. סוחרי העבדים היו חוטפים אותם או קונים אותם מבני שבטים יריבים באפריקה ומעבירים אותם לספינות עבדים, שהשיטו אותם לאמריקה ולאירופה. הסכומים ששולמו עבור העבדים היו כה גבוהים בעיני האפריקאים המקומיים, עד כדי כך שלעתים נמכרו עבדים לעבדות אפילו בידי בני משפחתם שלהם.
השבויים האפריקאים הועברו ל"עולם החדש", כינוייה של יבשת אמריקה, על ידי סוחרי עבדים ערביים או אירופאיים. בתחילה הם היו בעיקר מאנגליה ומפורטוגל ומאוחר יותר גם מהולנד וברזיל. השבויים הועברו לעולם החדש, אמריקה, בספינות העבדים ובתנאים אכזריים, כמעט לא אנושיים. היסטוריונים משערים שלמעלה מ-12.5 מיליון עבדים הובלו רק לאמריקה, וכמעט 2 מיליון מהם נספו בדרך לשם.
תקופת העבדות המודרנית נמשכה 400 שנה, מהמאה ה-16 ועד המאה ה-19.
הנה קטע מסרט שמספר על עבד אחד. הכפלה במאות אלפים תמחיש כמה סבל נגרם לעבדים שהובאו מאפריקה לאמריקה (מתורגם):
http://youtu.be/5kLLSvVKG1M?t=5s
וקטע נוסף מסרט על עבדים בשוק העבדים באימפריה הרומית, כולל עבד יהודי משעשע (כמובן שהעבדות האמיתית לא היתה משעשעת כלל):
http://youtu.be/Q6JMHruhODs
מה מיוחד באיי זנזיבר?
זנזיבר הוא ארכיפלג טרופי שמורכב משני איים - זנזיבר הוא הגדול ופמבה הקטן שנמצא כמה עשרות ק"מ מצפון לו. חופו המזרחי של זנזיבר רדוד ורחב ידיים והוא מוגבל על ידי שונית אלמוגים שנמצאת במרחק של כ-5 קילומטרים מהחוף. בעת השפל מגדלים ואוספים בו אצות למאכל. החוף המערבי של האי תלול יותר ומיושב ומיוער, ויש בו מנגרובים. איי זנזיבר מכונים לעיתים בשם "איי התבלינים".
בעבר זנזיבר היה מרכז של מוסלמים סוחרי עבדים, שעשו בו את רוב המסחר בעבדים שחורים מאפריקה. מקור השם זנזיבר הוא מעיוות של השם הערבי "זנג'י ברא", שניתן בתקופת המסחר בעבדים ופירושו "כושי החוצה".
זנזיבר שייכת למדינת טנזניה שבאפריקה.
הנה תמונות של הטבע והאנשים של זנזיבר כפי שצולמו במצלמת גו פרו:
http://youtu.be/A4Jd_Ck3mww
סרטון קצר על האי זנזיבר ועל החופשות הנעימות שמבלים בו (עברית):
http://youtu.be/Sk--YqGHCN0
ותיירים שמציגים את זנזיבר מהצד התיירותי שלו:
http://youtu.be/YO0KLSnM4Xs

הקולוניאליזם (Colonialism) הוא תופעה בה שולטת מעצמה חזקה בשטח או באוכלוסייה אחרת, תוך שהיא מנצלת את המשאבים המקומיים, שולטת ומכתיבה בה החלטות כלכליות, פוליטיות ותרבותיות ולעיתים גם מיישבת בה אוכלוסייה שלה.
הקולוניאליזם התרחש בעיקר ביבשת אמריקה, אפריקה, אסיה, אוסטרליה ואוקיאניה (אזור אוסטרליה וסביבתה), עם שליטה של המעצמות הקולוניאליות שהמרכזיות בהן היו ספרד, פורטוגל, בריטניה, צרפת, הולנד ובלגיה.
כמעט כל העולם שמחוץ לאירופה עבר בתקופה כלשהי שליטה קולוניאלית של מעצמה אירופית, במאות ה-16 עד ה-20.
#אפריקה כדוגמה
הקולוניאליזם באפריקה נולד בראשית המאה ה-19 כשממלכות אירופיות חזקות החלו במסעות לגילוי אפריקה. בריטים, צרפתים, גרמנים ואחרים חדרו מהחופים אל פנים היבשת השחורה. בעקבותיהם שטפו את אפריקה נוסעים וחוקרים כולל סוחרים, מיסיונרים ובהמשך גם צבאות ומדינאים שישתלטו ויקימו מושבות קולוניאליות ברחבי אפריקה כולה.
במהלך הכיבושים הללו התנהלו ביבשת מלחמות, מעשי טבח והרג המוניים ולא מעט אקטים אכזריים וקשים כלפי עמי אפריקה. לא מעט מאבקים ניהלו ביבשת צבאות אירופיים, בינם לבין עצמם.
הקולוניאליזם באפריקה נהנה בין השאר ממסעות הכיבוש שניהל קודם לכן שאקה מלך הזולו, מלחמות שהביאו ל"מפקאנה" (ההתנגשות) - מנוסה של שבטים רבים מפני צבא הזולו, שבטים שהתפזרו לכל רחבי דרום אפריקה, נלחמו בשבטים רחוקים והביאו להתפוררות של שבטים רבים והתמוטטות כללית של המבנה השבטי באזור.
ובארץ כזו, שדי התרוקנה מיושביה, הוקל על הבורים, ה"אפריקנרים" הלבנים ממוצא אירופי ובעיקר הולנדי, להשתלט ממושבת הכף הקטנה שלהם על כל דרום אפריקה הענקית של ימינו.
במלחמת הבורים, למשל, השתלטו הבריטים על חלקה הדרומי של היבשת והניעו את ההולנדים לנדוד צפונה. בהמשך המאה ה-19 הבריטים תכננו להקים שם התיישבות וחשקו בממלכת הזולו, ה"זולולנד", בין היתר כדי להעביד את אנשי הזולו ככוח עבודה זול לכריית יהלומים וזהב במכרות של דרום אפריקה.
הנה הקולוניאליזם:
https://youtu.be/x9e9YoQwrSw
ההיסטוריה של הקולוניאליזם:
https://youtu.be/Ui_imVTuCOY
מה מביא לסוף הקולוניאליזם? (מתורגם)
https://youtu.be/tE0ofkCZRCc
דיון חינוכי בין אימפריאליזם לילידים (עברית):
https://youtu.be/bJkfQA-6obY
דוגמה לצד האלים והנורא של הקולוניאליזם (מתורגם):
https://youtu.be/C2bjjwv4134
והקולוניאליזם הוא בעצם המשך לקולוניזציה בה החלו היוונים (עברית):
https://youtu.be/X43aTGLyyMU

בתקופת העבדות הועברו מחופי אפריקה בספינות עבדים (Slave ships) מעל 12 מיליון אפריקאים. הם נתפסו, הושטו ונמכרו לעבדות בחופי "העולם החדש" שביבשת אמריקה. שוק העבדות הבינלאומי ראה אז בשחורים של אפריקה סחורה עוברת לסוחר והספינות הללו היו הדרך להוביל את הסחורה לשווקים.
ספינות עבדים השיטו את השבויים המיועדים לעבדות בתנאים תת-אנושיים, כמו שמובילים היום בקר ותרנגולות לשחיטה. רעב, עינויים ועונשים קשים, כבילה מתמדת של קבוצות שבויים בשרשרות ברזל לדבוקה אחת, סאדיזם, משפטים לסרבני האכילה ועוד אירועים לא נתפסים, שמתחברים אל האיומים שבמעשי המין האנושי - כל אלו התרחשו על הספינות בדרך אל העבדות. ישנן עדויות על שבויים שקפצו אל הים והעדיפו להיטרף בידי הכרישים, מאשר לסבול את ייסורי הספינות הללו.
היסטוריונים מעריכים שכמעט 2 מיליון שבויים אפריקאים שהועברו בספינות אלה, מתו במהלך המסע. כמובן שלא נשארו עדויות מוחשיות על כך, מכיוון שהגופות הושלכו אל הכרישים שהקיפו כל העת את הספינות הללו ואיש מהמתים לא נקבר בקבר.
מי שהצליחו לשרוד את המסע הקשה והאכזרי בספינות העבדים, הפכו לעבדים בארצות שונות, ממרכז אמריקה ועד לדרום ארצות הברית והאיים הקריביים. ספינות העבדים שימשו להעברת עבדים לאמריקה במשך 400 שנה, לאורך כל תקופת העבדות.
הנה המסחר בעבדים ותפקיד ספינות עבדים בהיסטוריה הזוועתית של העבדות:
http://youtu.be/znwRJ5K85XI
סיפורו של סחר העבדים האטלנטי (מתורגם):
http://youtu.be/3NXC4Q_4JVg
כך הרגישו החיים על ספינות העבדים:
https://youtu.be/PmQvofAiZGA
ותמונות מהפלגות האימים בספינות העבדים:
http://youtu.be/yUnOt7O99zc?t=6s

זנזיבר של היום נחשב לאחד המקומות הנעימים בעולם, מקום של חופשות קסומות לאנשים שהרוויחו כסף ובאו לבלות. אבל לא רבים יודעים שהאי הזה היה בעבר אחד המקומות האיומים בהיסטוריה, במיוחד אם היית בעל צבע עור כהה.
כל זה כי האי הקסום זנזיבר נשלט במאות הקודמות בידי סוחרי עבדים ערבים, שניהלו ממנו את המסחר בעבדים אפריקאים. העבדים הללו נתפסו ונלקחו לזנזיבר, כדי שיהיו עבדים במושבות האירופיות באמריקה. סוחרי עבדים אלו כלאו את העבדים בבורות, כמו במגורי בהמות ואיחסנו אותם שם, עד שיגיעו ספינות העבדים לאסוף אותם ולהשיטם אל אמריקה. בספינות הללו הוחזקו העבדים בתנאים קשים ובסבל בל יתואר ורבים מהם מתו בדרך.
בורות העבדים שהשתמרו בזנזיבר, שהייתה אחד ממוקדי מסחר העבדים:
http://youtu.be/iWcOrNnHBIc
והעבדות המבצבצת מההיסטוריה של אי העבדים זנזיבר:
https://youtu.be/XnQ5kGpKHu8

העבדות היא ארוכת שנים ולמעשה כמעט תמיד הייתה קיימת. במהלך ההיסטוריה ניצלו האימפריות השונות עבדים ככוח עבודה זול וחלש. לרוב היו אלה שבויי מלחמה, שהוגלו והיו לעבדים במקומות אחרים באימפריה. אפילו אבותינו היהודים הוגלו על ידי הרומים, אחרי המרד הגדול, והפכו בחלקם הגדול לעבדים.
סחר העבדים האטלנטי הוא סיפורה של העבדות החדשה יותר ובעלת הממדים הגדולים ביותר. במהלכה ניצלו הכובשים האירופאים של יבשת אמריקה עבדים רבים לצרכיהם. החקלאיים. בתחילה הם ניסו להפוך את האינדיאנים לעבדים, אך בשל המחלות הרבות שפקדו אותם, מחלות שהגיעו עם הכובשים מאירופה, הסתבר שהם לא יוכלו להיות עבדים מוצלחים לכובשים. במקומם הובאו עבדים רבים מאפריקה.
סחר עבדים או ציד בני אדם באפריקה, היה השלב הראשון בהעברתם בכוח של אפריקאים תמימים למדינות אמריקה. שם הם היו לכוח-עבודה זול וחסר ערך אנושי מבחינת בעליהם. סוחרי העבדים היו חוטפים אותם או קונים אותם מבני שבטים יריבים באפריקה ומעבירים אותם לספינות עבדים, שהשיטו אותם לאמריקה ולאירופה. הסכומים ששולמו עבור העבדים היו כה גבוהים בעיני האפריקאים המקומיים, עד כדי כך שלעתים נמכרו עבדים לעבדות אפילו בידי בני משפחתם שלהם.
השבויים האפריקאים הועברו ל"עולם החדש", כינוייה של יבשת אמריקה, על ידי סוחרי עבדים ערביים או אירופאיים. בתחילה הם היו בעיקר מאנגליה ומפורטוגל ומאוחר יותר גם מהולנד וברזיל. השבויים הועברו לעולם החדש, אמריקה, בספינות העבדים ובתנאים אכזריים, כמעט לא אנושיים. היסטוריונים משערים שלמעלה מ-12.5 מיליון עבדים הובלו רק לאמריקה, וכמעט 2 מיליון מהם נספו בדרך לשם.
תקופת העבדות המודרנית נמשכה 400 שנה, מהמאה ה-16 ועד המאה ה-19.
הנה קטע מסרט שמספר על עבד אחד. הכפלה במאות אלפים תמחיש כמה סבל נגרם לעבדים שהובאו מאפריקה לאמריקה (מתורגם):
http://youtu.be/5kLLSvVKG1M?t=5s
וקטע נוסף מסרט על עבדים בשוק העבדים באימפריה הרומית, כולל עבד יהודי משעשע (כמובן שהעבדות האמיתית לא היתה משעשעת כלל):
http://youtu.be/Q6JMHruhODs
סחר עבדים

זנזיבר הוא ארכיפלג טרופי שמורכב משני איים - זנזיבר הוא הגדול ופמבה הקטן שנמצא כמה עשרות ק"מ מצפון לו. חופו המזרחי של זנזיבר רדוד ורחב ידיים והוא מוגבל על ידי שונית אלמוגים שנמצאת במרחק של כ-5 קילומטרים מהחוף. בעת השפל מגדלים ואוספים בו אצות למאכל. החוף המערבי של האי תלול יותר ומיושב ומיוער, ויש בו מנגרובים. איי זנזיבר מכונים לעיתים בשם "איי התבלינים".
בעבר זנזיבר היה מרכז של מוסלמים סוחרי עבדים, שעשו בו את רוב המסחר בעבדים שחורים מאפריקה. מקור השם זנזיבר הוא מעיוות של השם הערבי "זנג'י ברא", שניתן בתקופת המסחר בעבדים ופירושו "כושי החוצה".
זנזיבר שייכת למדינת טנזניה שבאפריקה.
הנה תמונות של הטבע והאנשים של זנזיבר כפי שצולמו במצלמת גו פרו:
http://youtu.be/A4Jd_Ck3mww
סרטון קצר על האי זנזיבר ועל החופשות הנעימות שמבלים בו (עברית):
http://youtu.be/Sk--YqGHCN0
ותיירים שמציגים את זנזיבר מהצד התיירותי שלו:
http://youtu.be/YO0KLSnM4Xs