» «
אייפון
מהי המהפכה שיצר האייפון?



לא הרבה פעמים קרה שמכשיר חדש מצליח, מיד עם צאתו, לחולל סערה בשוק שלם ולקחת אותו בסערה. זה מה שקרה ביום שבו הוכרז האייפון (iPhone) של חברת Apple. על הבמה עמד המנכ"ל האגדי של החברה, סטיב ג'ובס, והציג את הפלא ששינה את עולם הטלפון לתמיד.

המדהים הוא שהאייפון לא היה הראשון בשום דבר. לא הסמארטפון הראשון, לא הראשון שהיה לו מסך מגע, לא הטלפון הראשון עם מצלמה, או זה שמאפשר למשתמש להוריד ולקנות אפליקציות - אבל המכשיר הזה היה מגובש ומהודק והציע מכלול שסכומו היה גדול, הרבה יותר גדול מסכום כל המרכיבים שהוא הכיל. אה, והוא היה מעוצב להפליא... אבל זה הרגיל של Apple, לא?

בתחילה, המכשיר לא אמור היה להיות אלא אבולוציה של האייפוד, נגן המוסיקה המצליח של חברת אפל. סטיב ג'ובס בכלל לא רצה לייצר טלפון, אבל בכירי החברה לא הפסיקו לנדנד לו והוא נעתר.

המודל הראשון של האייפון לא היה טלפון טוב. רבים התלוננו שפשוט לא שומעים בו טוב. הגלישה באינטרנט הייתה איטית, הוא לא תמך בטכנולוגיות פלאש, היה יקר להחריד וכל האפליקציות בו היו של היצרנית עצמה. אבל זה לא הפריע לו להפוך להצלחה מסחררת ולסמל של כל מה שנחשק ב-2007.

בפרספקטיבה, האייפון הרעיד את עולם הטלפונים הניידים ושינה אותו לחלוטין. הוא הוליד תעשיות חדשות, הזניק את הכלכלה השיתופית ובכך שינה את הכלכלה העולמית ואת העולם כולו. בד בבד, חיסל האייפון את ענקיות המובייל הוותיקות. מי סופר היום את סוני אריקסון, את פאלם, את Windows phone, בלאקברי או נוקיה? - פעם הן היו ענקיות מובייל ומובילות שוק והיום - חברות שמנסות להחזיק מעמד מעל פני המים.

ההברקה הגדולה של האייפון הייתה הגלישה באינטרנט הרגיל. לא זה של ה-WAP, המוגבל והמקובל בכל הטלפונים הניידים עד אז. הגלישה הזו הפכה את הטלפון הנייד למה שהוא היום - מחשב בתנועה. היא גם יצרה מהר מאד את "כלכלת האפליקציות", שבתוך שנים ספורות הפכה לאחת הכלכלות החזקות בעולם. גם כאן התנגד בתחילה ג'ובס לפתוח את שוק האפליקציות למפתחים עצמאיים. אבל מרגע שנעתר, נפתח הסכר. אפליקציות מובייל, בנות שנים אחדות, שוות כיום יותר מתאגידים ותיקים ואדירים מהכלכלה הרגילה. הוליווד כולה לא מתקרבת לשווי של 5 האפליקציות המצליחות של ימינו. מותגים כמו ווטסאפ, Waze, גט טקסי או סנאפצ'ט, הם הקוקה קולה והלוויס החדשים. מעל מיליארד בני אדם פוקדים בכל יום את האפליקציות שנולדו באייפון והפכו ליומיום של כולנו ולמרכיב מרכזי בתרבות המודרנית.

וזה לא שאפל ניצחה בשוק כולו. אנדרואיד, מערכת הפעלה שגוגל קנתה ושחררה לכל היצרניות באופן חופשי, ניצחה אותה מזמן. המכשירים של המתחרים חזקים יותר ומכילים יותר פיצ'רים. גם סמסונג ולא אפל, היא יצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם. אבל האייפון ואפל הם עדיין מובילי השוק, אלו שכולם מביטים לראות מה החידושים שלהם, כדי לדעת מה המכשירים שלהם יכילו בשנה הבאה. הם עדיין המעוצבים ביותר, היקרים ביותר והנחשקים מכולם.


הנה האייפון והשינוי הבלתי נתפס שחולל (עברית):

https://youtu.be/7aT6Lbvm7Io


כך הוא הוצג האייפון הראשון:

https://youtu.be/vZYlhShD2oQ


מבט על המכשיר המהפכני, 10 שנים אחרי:

https://youtu.be/386sZZbzEc4


ועוד מבט:

https://youtu.be/TtFQgqe3ZFA


ומה שהוא חולל מאז:

https://youtu.be/pzlePBVu_Bs


הפרסומת הראשונה שלו:

https://youtu.be/6Bvfs4ai5XU


אחת הפרודיות שהמתחרים עושים על משתמשי האייפון:

https://youtu.be/SbmgV7Oyp0w


וכתבה נהדרת על השינויים שיוצרת ההתמכרות הזו באנושות:

https://youtu.be/RmVJ1acLGic?long=yes
נוקיה 3310
מהו הטלפון הסלולארי נוקיה 3310 שחזר מהמתים?



אחד מהדגמים המוכרים יותר בהיסטוריה של יצרנית הטלפונים הניידים "נוקיה" הוא מכשיר הנוקיה 3310 (Nokia 3310). מכשיר ה-Nokia 3310, שמכר 126 מיליון מכשירים, הושק בספטמבר 2000 והיה מכשיר הדגל של חברת "נוקיה" המצליחה. הוא נמכר כמו לחמניות טריות, ממש עד לתחילת הסוף, כמה רגעים לפני שפרץ לעולם מה שיהפוך לסיוט של היצרנית הפינית ולמחסל הרשמי שלה - האייפון של חברת "אפל".

הערך הנוסטלגי של ה-3310 הוא עצום. רבים רואים בו מכשיר שימושי, עמיד ואמין מאד והוא זכה למעמד מיתולוגי. קשה אולי להאמין, אבל משתמשים רבים מדווחים שהמכשירים הכל כך אמינים הללו, עדיין מתפקדים אצלם, אחרי יותר מ-15 שנות פעילות.

לאחרונה חידשה בעלת המותג "Nokia", חברה שקנתה אותו מהיצרנית המקורית בשם זה, את ייצור הנוקיה 3310. היא משווקת אותו במחיר של 50$, בגרסה שלא השתנתה הרבה, מעבר למסך צבעוני ומצלמה באיכות נמוכה שהתווספה לו. גם אם לא מדובר בלהיט ענק, נראה שלמכשיר החדש יהיה ביקוש מסוים. במיוחד רוצים בו שוחרי הנוסטלגיה והרטרו ואנשים שמרגישים שהסמארטפון שלהם עולה להם על העצבים.

סמארטון עולה על העצבים? - כן! - לא מעט אנשים מקטרים שהסמארטפונים החדשים הפכו במידה רבה את המשתמשים לעבדים שלהם. האפליקציות מבזבזות המון מהזמן הפנוי שלנו ורבים שואלים את עצמם מה יצא להם מזה... הדגם הזה מזכיר לרבים מאיתנו עולם פשוט הרבה יותר, עולם ששילמנו בו הרבה פחות וקיבלנו את עצמנו הרבה יותר, עולם שהעמיד במרכז את המשתמש, אותנו, ולא הנפיק אפליקציות בקצב מטורף, שכל אחת הופכת אותנו יותר ויותר מכורים, פחות ופחות משתמשים במוחנו, בזיכרוננו ובשאר הכישורים הקוגניטיביים שכל כך התגאינו בהם פעם.


הנה הנוקיה 3310 שמעורר לנו את בלוטות הנוסטלגיה, במבחן מהירות מול האייפון 6S:

https://youtu.be/EfVN97i3Yoo


האם ה-3310 המקורי יוכל לעמוד בפני נפילה מגובה של חצי קילומטר?

https://youtu.be/HU0m9ih0HMU


כבר ניסו לחדש אותו ב-2014:

https://youtu.be/K1g2sQlvn5A


וכך משווקים ב-2017 גרסת רטרו של המכשיר הזכור לטוב:

https://youtu.be/v3icpO7FfH8


חדש מול ישן:

https://youtu.be/8gJGZp51-lQ


ועוד סרטון על ה-3310 החדש:

https://youtu.be/jLbFHFsFCVQ
סלפי
מהו סלפי?



סֶלפִי הוא תמונה עצמית שהמצלם בה מצלם את עצמו. את הסלפי מצלמים בטלפון סלולרי או במצלמה דיגיטלית. צילום הסלפי מתבצע כשהמצלם מרחיק את המצלמה או הסמארטפון כמה שיותר מפניו או באמצעות צילום אל המראה שניצבת למולו.

צילומי סלפי כוללים לרוב את המצלם לבד, או אותו ביחד עם כמה אנשים לידו. צילומים אלו נפוצים בשנים האחרונות מאד, בעיקר בשל כמות המצלמות בסמארטפונים ושיתוף התמונות ברשתות החברתיות, כמו פייסבוק ואינסטגרם. בטקס פרסי האוסקר של שנת 2014 הועלה צילום סלפי של כמה מהכוכבים הגדולים של עולם הקולנוע והטלוויזיה והוא הפך לתמונה הפופולארית ביותר ברשת החברתית טוויטר.

המושג 'סלפי' הפך כה פופולארי, עד שבשנת 2013 הוא הפך ל'מילת השנה'. הקשר האסוציאטיבי בין הסלפי למילה האנגלית 'סלפיש' (Selfish), שמשמעותה אנוכי, מעורר מחשבה על הצורך שלנו להנציח את עצמנו, עד כדי הגזמה, סוג של נרקיסיזם ואפילו התמכרות.

מצד שני הוביל מוט הסלפי, אותו מתקן שנמכר במיליונים ברחבי העולם, את השדרוג של צילומי הסלפי לצילומים קבוצתיים. באופן אירוני הפך מוט הסלפי לכלי של הנצחה חברתית, שגם אם היא משמרת את הנרקיסיזם, היא גם הופכת אותו לקבוצתי.


הנה קליפ שמדגים עד כמה הפך הסלפי לחלק מהתרבות המודרנית:

http://youtu.be/kdemFfbS5H0


סלפי וידאו של חיפאים:

http://youtu.be/il1P_HQOBnc


סלפים שהסתיימו במוות - היזהרו בבקשה:

https://youtu.be/73c_noIbIy4


וסלפים שלא ממש הצליחו...

https://youtu.be/fPKicCI22nQ
סמארטפונים גמישים
מתי יפותחו הסמארטפונים הגמישים?



סמארטפונים גמישים (Flexible Smartphones) הם ממש עניין של זמן קצר. סמסונג, ענקית הטכנולוגיה ויצרנית הסמארטפונים הגדולה בעולם, מתכננת להציג בשנים הקרובות את הסמארטפונים המתקפלים הראשונים שלה. המרכזי שביניהם יהיה טלפון חכם שבחלקו הקדמי הוא יכלול צג OLED גמיש, שמנגנון ייחודי יאפשר לקפלו באופן מלא מבלי שהוא ייפגע.

נראה שלפניו תוציא החברה סמארטפון חצי מתקפל, שיכיל חלק גמיש. יהיו בו שני מסכים נפרדים לחלוטין ולא גמישים, שבמרכזם יפריד שטח גמיש שיהיה בעצמו בר קיפול.

סמסונג כבר הוציאה בעבר את הגלקסי ראונד - טלפון קעור, שהמסך שלו מציג את התמונה בהיותו קעור כל הזמן, כמו הטלוויזיות הקעורות של היצרנית הזו ואחרות שבאו בעקבותיה.


הטכנולוגיה כבר קיימת והוצגה על ידי יצרנית המסכים הללו, שתספק לסמסונג ולחברות אחרות מסכים גמישים:

https://youtu.be/A1azlGZiBvc


הנה הסמארטפון המעוגל שהיא הוציאה בעבר - הגלקסי ראונד:

https://youtu.be/fgAPrH_XGS0


כנראה שהסמארטפונים יהיו גמישים:

https://youtu.be/OsU2s92BCtA


האם כך הם יפעלו? - חברת סמסונג סברה כך שנים:

http://youtu.be/MKG7XRsG9KQ


הגלקסי פולד הקדים ובהתחלה קצת פישל:

https://youtu.be/E9ydQoi2VbA


אז הגיע הגלקסי פליפ החדש:

https://youtu.be/EgyV_89ptI8


וגם Huawei Mate X המתקפל:

https://youtu.be/m_Ow2Rl62cs

סמארטפונים

ספוטיפיי
כיצד ספוטיפיי מחדדת לנו את הטעם המוסיקלי?


אין הרבה חברות מסחריות דוגמת "ספוטיפיי" (Spotify), שבתוך שנים ספורות הפכו כה אהובות על הציבור. החברה מספקת שירים בהזרמה לכל מכשיר שיש לכם - לטלפון החכם, למחשב, טלוויזיה חכמה, עוזרת אישית או אפילו השעון החכם שלכם.

החברה השוודית הזו נותנת שירות מצוין ובמחיר סביר, תוך נגישות למיליוני שירים, אלבומים ורשימות השמעה (פלייליסטים) נהדרות של מוסיקה.

ספוטיפיי נחשבת לחברת הסטרימינג הגדולה בעולם, כלומר החברה להזרמת מוזיקה עם מספר המנויים הגדול בתבל. היא האחראית העיקרית למהפכת הסטרימינג, שגמלה מאות מיליוני צרכני מוסיקה מהורדות בלתי חוקיות של שירים ואלבומים, לטובת שירות בתשלום מלא. דמי המנוי הללו מתגמלים גם את ספוטיפיי כמובן, אבל גם את היוצרים ואת חברות התקליטים. לכם הם מספקים מוסיקה באיכות האזנה מצוינת, ישירות מהמקור.

אחד הצדדים הכי מעניינים ומיוחדים בשירות של ספוטיפיי הוא הפרסונליזציה שמופעלת בה. האלגוריתמים שלה לומדים בהתמדה את המשתמשים ומרבים להמליץ להם על אמנים, שירים וסגנונות מוסיקליים שהם ורק הם עשויים לאהוב. זה הכי בולט בפיצ'ר שנקרא Discover Weekly. מדובר ברשימה שבועית מופלאה שעולה בכל יום שני ומציעה לך שירים ומוזיקה שהאלגוריתם הגאוני שלהם חושב שעשוי להתאים לטעמך השבוע.

וואו. בכך הופכת ספוטיפיי מעוד שירות להאזנה למוסיקה, יש רבים כאלה, לכלי מיוחד ומעולה לטיפוח הטעם המוסיקלי ולגילוי של שירים ומוסיקה חדשה שאנו עשויים לאהוב.

ובל נטעה - חברות רבות עושות פרסונליזציה. אבל נדיר מאוד למצוא שירות שמצליח לדייק כל כך וממש לתת שירות מיטבי למשתמשים שלו. חברת "נטפליקס" (Netflix), למשל, שנוהגת להזרים סדרות וסרטים לטלוויזיה ולמכשירים של מנוייה, לא מצליחה להמליץ על כך טוב ומפספסת המון. גם אם נחשוב שאולי קל יותר לנצח בתחום המוסיקה מאשר בסרטים או סדרות, כדאי להיות מודעים לכך שגם מתחרותיה של ספוטיפיי בתחום המוזיקה לא הצליחו להגיע ליכולות שלה. היא פשוט טובה. ויפה ונעימה ומגניבה... טוב, שוודית אבל למזלנו לא יקרה כמו שוודיה.


הנה ספוטיפיי (עברית):

https://youtu.be/jSrckknI__s


על המנוי (עברית):

https://youtu.be/tI7Wsj-NhVg?t=19s


זו למידת המכונה שמאפשרת לספוטיפיי להציע את הרשימה השבועית המופלאה שלהם:

https://youtu.be/ai_aImEbBRw


כך פועלת מערכת ההמלצות המצוינת של ספוטיפיי:

https://youtu.be/N_U4tEh9p_8


והסבר על התכונות, כולל הפרסונליזציה שעושה ספוטיפיי (עברית):

https://youtu.be/coNq64f99bA
הזרמת מדיה
מהי טכנולוגיית הסטרימינג?



סטרימינג (Streaming), או "הזרמת מדיה", היא טכנולוגיית אינטרנט שבה מעבירים מדיה דיגיטלית, כמו מוסיקה, רדיו או וידאו, באופן רציף ומתמשך. המשתמש נהנה מהמדיה בזמן אמת, כשהיא משוגרת אליו דרך האינטרנט והוא לא נאלץ להמתין עד שתרד כולה למכשיר שלו ורק אז יוכל ליהנות ממנה (כך היו הדברים בעבר).

בימים שהמחשב הפך למוקד בידור מרכזי והטלפון הנייד שלנו הפך לכל כך הרבה יותר מטלפון, סטרימינג היא אחת התופעות החזקות ביותר בטכנולוגיה הבידורית המודרנית. שירותים כמו "ספוטיפיי" (Spotify) ו"אפל מיוזיק" (Apple music) מספקים שירים בהזרמה, מהשרתים שלהם לאוזניות שלכם. הצעירים של ימינו, דור ה-X אם תרצו, אפילו לא יודעים מהם קבצי mp3.

הרעיון הפשוט בסטרימינג הוא שמרגע שהמשתמשים "התחברו" לספק המדיה, תוכן כמו מוסיקה וסרטים מועברים אליהם באופן שוטף וכמעט ללא המתנה. בדרך זו מאפשר הסטרימינג התגברות על עומסי העברת המידע ברשת האינטרנט תוך האזנה קלה ורציפה למוסיקה מהענן, צפייה בשידורים חיים באינטרנט ובסרטים ממאגרים מקוונים.

יכולות נהדרות אלה גם עודדו את הפרסונליזציה של שירותים כאלה, שלומדים כיום את המשתמשים וממליצים להם על אמנים, שירים וסגנונות מוסיקליים, למשל, שהם עשויים לאהוב. בכך הם מגבירים את הנאמנות לשירות, את השימוש בו וההמלצות עליו לחברים.

בסטרימינג משתמשים גם שירותי הווידאו, הסרטים וסדרות כמו יוטיוב (YouTube), או "נטפליקס" (Netflix), שנוהגים להזרים סרטונים וסרטים, גם באיכות גבוהה מאד - לטלוויזיות החכמות שבבית, למחשבים ולסמארטפונים בתנועה.

בשידור תוכן בסטרימינג, הוא מושמע או מוצג למשתמש, עוד בטרם הסתיים תהליך ההעברה של כל המידע המרכיב אותו. כלומר, כבר בזמן הזרמת התוכן דרך האינטרנט יכול המשתמש לשמוע או לצפות בחלק שכבר הספיק להגיע למחשבו או אל הטלפון שלו עד אותו הרגע.

השיטה לבצע זאת היא ב"הזרמת" המדיה בחלקים ולא בבת-אחת. במקום שהמשתמש יקבל את כל השיר למשל, ורק אז יתחיל להאזין לו, מועבר אליו חלק קטן מהשיר והוא מתחיל להתנגן, כשבזמן שהוא שומע את החלק שכבר אצלו, מוזרם אליו החלק הבא. כך מושמעים ברצף כל חלקי השיר, כיחידה אחת. כך בדיוק מנוגנים גם סרטים בסטרימינג, כשבכל שלב עוברים חלקים מהסרט (כמה אלפי פריימים), במקביל לצפייה בו.


הנה הסטרימינג המודרני:

https://youtu.be/f22iqjkeLUU


הסבר על הסטרימינג ויתרונותיו:

https://youtu.be/UpbfcI7Zbqw


ספוטיפיי - שירות הסטרימינג המוסיקלי המוביל כיום (עברית):

https://youtu.be/tI7Wsj-NhVg?t=19s
מסרון
איך המסרונים החליפו את השיחות?



מיליארדים מהם נשלחים מדי יום בעולם ועשרות טריליונים בשנה. הם השתלטו על התקשורת העולמית בין אנשים. הם נשלחים ישירות בצורת SMS, או דרך תוכנות מסרים מיידיים כמו ווטסאפ ומסנג'ר.

אס־אם־אס (SMS, קיצור של Short Message Service), מסרון או הודעת טקסט קצרה, הם שמות לאחת ההמצאות הצעירות אך המשפיעות בתחום התקשורת הסלולארית. דור ה-Y, הדור הראשון שגדל עם הטלפון הסלולארי, אימץ אותם בחום והיכולת שלו לנהל מערכות יחסים וקשרים שלמות במסרונים שכאלה, כבר מזמן הפסיקה להפתיע. כי מרגע שהופיעו המסרונים, הם הפכו תוך זמן לאמצעי התקשורת החשוב ביותר בעולם הסלולארי, יש שיאמרו אפילו יותר מהשיחות הקוליות עצמן!

ניל פאפוורת, המהנדס ששלח בשנת 1992 את הודעת הטקסט הראשונה בהיסטוריה לטלפון סלולרי של אדם אחר, איחל במסר שלו "חג מולד שמח" ועשה היסטוריה. את המסר הזה שלח פאפוורת ממקלדת מחשב, מכיוון שצריך היה עדיין לפתח את האפשרות לשלוח מסרונים דרך הטלפון. אבל האיש שקיבל את ה-SMS הראשון, ריצ'רד ג'ארוויס, ראה אותו בטלפון שלו מיידית.

בתחילה המסרונים הללו נועדו להחליף את מכשירי הזימונית של מנהלים, רופאים ובעלי מקצועות דחופים, שנהגו לקבל בהם הודעות מידיות. אבל כשהצעירים גילו את דרך התקשורת הזו, הם הפכו למכורי מסרונים. השפה מקוצרת שנולדה במסרונים הללו הפכה לשפה הרשמית של הרשת. די מהר הם גם החלו להוסיף למסרון גם את הרגשונים מעולם הצ'אט, אותם פרצופוני רגשות שעשויים מאותיות וסימנים ושנולדו בחדרי השיחה של האינטרנט והתקשורת הממוחשבת שלפניו.

כיום קשה לדמיין את התרבות האנושית בלי המסרונים הללו. אנשים מנהלים מערכות יחסים שלמות בפחות מ-200 תווים, שמאפשרים להם הטלפונים בכל SMS כזה. עם הזמן נוספו גם מסרי המולטימדיה (MMS), שכוללים גם הודעות וידאו ותמונה, החלו שירותי שליחת המסרונים הפרסומיים (אתם מכירים אותם בתור ספאם), הצבעות לריאליטי ולשעשועוני טלוויזיה ב-SMS ועוד.


הנה תולדות המסרונים מ-2012 עת חגגו 20 שנה להמצאתם:

http://youtu.be/nEov-dnhFI4


כך הם מככבים בקולנוע:

https://youtu.be/uFfq2zblGXw
צילום בתלת ממד
איך ניתן לצלם בסמארטפון בתלת-ממד?



בימנו כבר לא נדרשות מצלמות מיוחדות לצילום תלת-ממדי. צילום כזה אפשרי אפילו בסמארטפון רגיל. גאדג'ט חדש מאפשר לצלם בתלת ממד בטלפונים סלולאריים ובמצלמות רגילות.

השיטה הנהדרת שפיתחו הממציאים מאפשרת למערכת של 4 מראות מכוונות היטב ללכוד 2 תמונות בזווית מעט שונה. העדשות של המתקן, המתלבש על הטלפון, הן במרחק דומה למרחק שבין שתי העיניים וכך הן מצלמות סרט, המדמה את מה שרואות העיניים האנושיות.

בעזרת אפליקציה שהחברה פיתחה משתלבות התמונות לתמונה תלת-ממדית, שנותנת את האשליית המוכרת של העומק. זה נעשה באמצעות שתי תמונות שונות במעט, המופיעות על מסך בסמארטפון.

כיום מוצעות שלל טכנולוגיות נוספות, המאפשרות הצגה בתלת ממד בסמארטפון רגיל. יש המשלבות שימוש בהולוגרמה המוקרנת מהטלפון. אחרות משתמשות בשכבות צילום המטעות את המוח ומאפשרות לייצר תחושת תלת ממד לעין בלתי מזוינת, כלומר ללא מתקני צפייה כמו משקפיים מיוחדים ועוד.


הנה ביקורת על מתקן המאפשר צילום בתלת ממד בסמארטפונים:

https://youtu.be/Qd86wyrfUpQ


בלאקברי
איך פרסם האיש החזק בעולם את טלפון הבלקברי?



הוא היה פעם הטלפון הבלתי מעורער של העשירים, הנחשבים, אנשי העסקים, ההון, ההייטק והכסף. אמרו עליו שהוא לא פחות ממכשיר ממכר והיו אף שנתנו לו את הכינוי "קראקברי".

בלקברי (BlackBerry) היה טלפון נייד אחר מכל מה שמסביב. זה היה מכשיר הטלקומוניקציה המתקדם של זמנו, מכשיר שבלעדיו גרסו אנשים רבים שחייהם אינם חיים.

אבל השיא שלו היה כשהנשיא האמריקאי הנבחר ברק אובמה התעקש עם בחירתו לנשיאות להמשיך ולהחזיק בבלקברי האהוב שלו. הוא סירב להיפרד ממנו, על אף מגבלות האבטחה שהיו כרוכות בכך. לבסוף הוא זכה לשמור על המכשיר שלו, ששימש אותו אז בעיקר למיילים ולשיחות טלפון. את התקשורת הנשיאותית שלו ביצע אובמה מאז במכשיר מיוחד לתקשורת סודית ביותר, אבל לצרכיו האישיים פיתחו בשבילו בממשל חבילת הצפנה ושדרוגים שהפכו אותו למאובטח מאוד.

אגב, מומחים העריכו אז שהמאבק שניהל אובמה, לשמור על המכשיר שלו, העניק ליצרנית הבלקברי הקנדית RIM פרסום ששווה בסביבות 50 מיליון דולרים. אם זה נשמע לכם הרבה, יעזרו לכם ודאי אינספור כתבות הטלוויזיה, הרדיו והעיתונים, שציטטו את האיש הפופולרי ביותר בעולם אומר על הבלקברי שלו ש"הם יצטרכו לקחת אותו בכוח ממני".

אבל כל זה לא סייע ל-Rim, היצרנית של בלקברי, שנאבקה אז בעיקר מול סטיב ג'ובס ואפל. הוא קידם את הפלא ששינה את העולם אז - האייפון. כמו תמיד הוא עשה זאת עם הכריזמה, העורמה והמוצרים המעולים ומדויקים שהוא ידע להוביל. בלקברי הלכה ואיבדה גובה. היא הייתה חברה שאמנם הקדימה את אפל בייצור של טלפונים חכמים, עם שליחה וקבלה של דואר אלקטרוני, פקסים על הרשת, גלישה באינטרנט וכדומה. אבל היא עשתה זאת נהדר, בעוד ש-Apple עשתה זאת מצוין.

אז הקסם של הבלקברי החזיק עוד קצת, אבל לטווח הארוך לא עזרו לבלקברי מכשירים חדשים שהוציאה. הבלקברי פספורט והבלקברי קלאסיק שלה הקפיצו את הטכנולוגיה של Rim קדימה, אבל זה פשוט לא מספיק ביחס לסמאטפונים, שטסו לשמיים במהירות. לא עזרה אפילו ההודאה בכישלון והעובדה שהיא זנחה את מערכת ההפעלה שלה, לטובת אנדרואיד ומסכים רגילים, על אף ששמרה על המקלדת הפיזית, בתור מקלדת נשלפת, רק כשצריכים אותה.

עד היום ממשיכים מכשירי בלקברי להתחדש. האם זה יצליח להחזיר את פורצת הדרך מקנדה, אל הקונצנזוס הטכנולוגי של שנות ה-20 במאה ה-21?


הנה הבלקברי:

https://youtu.be/f5Edt3oEVsk


כך האייפון חיסל אותו:

https://youtu.be/IQ8tcMW2Gow


דורות של בלאקברי אחד אחרי השני:

https://youtu.be/6DHWE7OojN0


כתב שניסה לחודש מכשיר בלקברי בשנת 2020 ומעיד שהוא נהדר, אבל חזר לאנדרואיד:

https://youtu.be/m0vSOc5eIQE


ותולדות הבלקברי:

https://youtu.be/1uWUSFUYVMU?long=yes
מאיפה באו האמוג'י?



האמוג'י (emoji) פותחו כשפת אייקונים (בעברית: סמלילים), בעקבות הרגשונים שהפכו לפופולאריים מאד בסלולאר ובאינטרנט, במיוחד בפורומים, מסרונים, צ'אטים ודואר אלקטרוני, מיילים. על הרגשונים תוכלו לקרוא באאוריקה, בתגית "רגשונים".

האמוג'י נולדו ביפאן, כמערכת סמלים שכללה מאות דמויות גרפיות. ביפאן ניתן היה לצרפם להודעות ומסרונים ברשתות הסלולאר. לכל אחת מהדמויות היה קוד ייחודי בתווים, שהציג אותה במסר. כשהסמארטפונים מיפאן ושאר מדינות המזרח הרחוק החלו לעבור למערב, הפכו האמוג'ים לאהודים. מי שבמיוחד אימצו אותם והשתמשו בהם היו בני נוער. עם הזמן פותחו כלים שמאפשרים להוסיף את האמוג'י מתפריטים ידידותיים למשתמש, כך שלא חייבים היו עוד לזכור את הקודים המיועדים לכל אמוג'י.

בשנת 2015 אף הוסיפה חברת "אפל" למכשיריה את האפשרות לשנות לאמוג'י את גוון העור, כדי שלא להציג אך ורק דמויות לבנות.


הנה מקומו של האמוג'י בעולם המודרני של המאה ה-21:

https://youtu.be/cgE_2XylOCk


סיפורם של האמוג'ים באמצעות.. אמוג'י:

https://youtu.be/tf0PLOexjc0


ההיסטוריה של האמוג'י:

https://youtu.be/SoZlB9pFV2M


הסיפור "לשבור את הקרח" של דיסני, שמסופר כולו באמוג'י:

https://youtu.be/qjycf7h4KZM


ואפילו את תורת האבולוציה אפשר להסביר עם האמוג'י:

https://youtu.be/PGRRXKek8G0
איך ייראו מסכי העתיד?



מסכי העתיד הולכים לכיוונים שונים. יש מדענים הגורסים שיותר ויותר מסכים יהיו וירטואליים, כלומר מסכים שאינם מסכים והם בעצם הולוגרמות של מסך. אחרים סבורים שמסכים גמישים יחליפו את המסכים הקשיחים שאנו מכירים. את המסך הגמיש ניתן יהיה לקפל, הוא יהיה קשיח יותר ויותר עמיד בפני שריטות, נפילות ופגיעות אחרות.

כבר היום יש מגמת של מסכים קעורים שנותנים הרגשה של עומק. כמוהם נמכרים גם מסכי התלת ממד שיוצרים עומק ויזואלי מדומה. כל אלה הם רק הניצנים של מסכי העתיד, שישמשו את המחשבים, הסמארטפונים והטלוויזיות של העתיד.


הנה סרטון שמדגים את המסכים הגמישים של העתיד:

http://youtu.be/f4AhTiQkWwk


והנה כיוונים אחרים של מסכי עתיד:

http://youtu.be/Vax5Vv8lUTU?t=13s


מסך מבוסס הולוגרמה כפי שצופה לנו העתיד:

http://youtu.be/wwUcZMfmj-Q


מסך גמיש שכבר קיים:

http://youtu.be/HU2nG9qy6vs


החזון של LG:

https://youtu.be/qIRjytgNuhM


והנה מסכים קעורים שכיום הולכים ונכנסים לתעשיית הטלוויזיה ורבים רואים בהם משהו מיותר:

http://youtu.be/nB_LFEAhK34
מהם המסכים הגמישים?



מסכים גמישים שרבים סבורים שיחליפו את המסכים הקשיחים של היום, הם מהחידושים המרגשים בתחום המחשבים והמובייל. מסכים אלו יוכלו בעתיד להתקפל כמו עיתון, להתגלגל כמו מגזין, להתפרש על השולחן כמו מפת דרכים ועוד. הם ישולבו במכשירים שונים, מעיתון אלקטרוני, דרך ספרים דיגיטליים, מפות שולחן פעילות ועוד אפשרויות שהיום איננו חושבים עליהן, כמו למשל טלוויזיה ניידת שמתקפלת לתיק כמו מפה.

טכנולוגיית Gyricon הגמישה, שכבר היום קיימת בנייר אלקטרוני, עשויה מחלקיקים דקיקים מאד שצפים על המסך ומשנים את צורתם בהעברת זרם חשמלי.

המסכים הגמישים יוכלו גם להשתלב ב"אינטרנט של הדברים" ולשמש בתור המסכים של מכשירים שאינם דווקא מחשבים. ולא רק שניתן יהיה לקפל אותם - הם גם יהיו קשיחים יותר, עמידים מאי-פעם בפני שריטות ואף חסינים מנפילות ופגיעות אחרות שמסכים רגילים לא שורדים.


למה המסכים הגמישים מתעכבים?

https://youtu.be/mo6nF-T58PA


הנה טכנולוגיית המסך הגמיש כפי שהיא כבר קיימת:

http://youtu.be/HU2nG9qy6vs


סרטון קונספט שבינתיים התממש והציג את החזון של חברת סמסונג לגבי עתיד המסכים הגמישים:

http://youtu.be/MKG7XRsG9KQ


המסכים הגמישים כפי שייראו אולי בעתיד:

http://youtu.be/f4AhTiQkWwk


ואבטיפוס של מסך גמיש שכזה:

https://youtu.be/KHSdObeUdxI
מהו פודקאסט?



פודקאסט (Podcast), בעברית הֶסְכֵּת, הוא תכנית רדיו (ולעתים גם וידאו), שמועברת אל כל העולם דרך האינטרנט. בניגוד לרדיו והטלוויזיה הרגילים, שהכריחו את המאזין לפתוח את מקלט הרדיו בשעה מסוימת וביום מסוים, את הפודקאסטים ניתן להוריד ולהאזין להם כשרוצים ויכולים. פרסום קבצי השמע והווידאו נעשה ברשת האינטרנט, ממנה מורידים את הפודקאסטים למחשב, לטלפון החכם או לנגן המוסיקה של המאזין.

כל ערוץ פודקאסט מציע סדרת פרקים, פודקאסטים, שניתן להוריד או להאזין להם ישירות בכל זמן ומקום. הטכנולוגיה הזו מאפשרת למאזינים לבחור את התוכן שהם צורכים, מתי הם רוצים להאזין לו ומה הדרך המועדפת לכך - באמצעות המחשב, הטלפון החכם או נגן ה-MP3. ניתן להאזין לפודקאסט בכל מקום שיש בו גישה לאינטרנט, או ללא חיבור לאינטרנט, אם הורד ונשמר מראש במכשיר.

אחד השינויים שהביא עולם הפודקאסטים הוא היכולת שהוא נתן לכל אחד, להשמיע את קולו ולפרסם את דעותיו והמומחיות שלו, ללא הגבלה, צנזורה, או תלות בתאגידים, מוסדות ו"בעלי האמצעים".

מאזיני פודקאסט נוהגים לשלב את ההאזנה לפודקאסטים עם פעילויות נוספות, כמו בזמן הנהיגה, בחדר הכושר, בזמן עבודה או בנסיעה ברכבת ובאוטובוס. כך פותר הפודקאסט את בעיית השעמום ובו-בזמן מאפשר להאזין לתכנית שאוהבים, גם כשלא מחוברים. אפשרויות נוספות שכמובן אין בשידורי רדיו רגילים הן לעצור ולהמשיך להאזין מאוחר יותר, להריץ קדימה בקטעים משעממים, לחזור אחורה כדי לשמוע שוב וכדומה.

במהלך העשור הראשון של שנות האלפיים, נוצרו רבבות פודקאסטים ברחבי הרשת. הקלות הגדולה של יצירת פודקאסט והפצתו לכל מקום בעולם, הביאה להצלחה גדולה של התחום. בשנת 2005 נבחרה המילה "פודקאסט" כמילת השנה על ידי המילון האנגלי של אוקספורד.

המילה "פודקאסט" נוצרה משתי מילים. הראשונה היא Pod שנגזר מהאייפוד, נגן המדיה של Apple, שבו בלטו הפודקאסטים להורדה. פודקאסט הוא השילוב שלו עם המילה "שידור" (Broadcast).


הנה תופעת הפודקאסט:

http://youtu.be/fM5lXOFD4Zg


למה צריך פודקאסטים (עברית):

https://youtu.be/6nlhWSCrWDg


וכך מסביר זאת בחור מבריק עם חוש הומור:

http://youtu.be/Wra7XFovzTo


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.