שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהו לחץ חברתי ולמה הוא כל כך מפחיד הורים?
לחץ חברתי (Peer pressure) הוא לחץ על אדם מקבוצת השווים, מהחברים או מהסביבה החברתית שמסביבנו. הוא זה שיביא אותנו לנהוג במהירות מסוכנת, כשהחבר'ה נוסעים איתנו, לעשן חומרים שאיננו רוצים, לשתות ולאבד את זה כשאיננו באמת רוצים בכך, ועד לבחור מקצוע או ללמוד משהו שלא מעניין אותנו, רק כי הוא נחשב...
הלחץ החברתי אפילו יגרום לנו לבחור בני זוג שלא באמת עושים לנו טוב, רק כי הם מתקבלים יפה מסביבנו והופכים למעין "תכשיטים אנושי" שנותן הרגשה שאנו מוצלחים.
הלחץ החברתי הוא גורם רגשי, חזק מאוד ומשפיע בעוצמה על בני אדם. הוא מקבל את כוחו בשל הצורך האנושי המרכזי שלנו - להיות חלק מחבורה, להיות שייך לחברה, כמו שהיונקים רוצים להיות חלק מלהקה.
איך פועל הלחץ החברתי?
בני אדם הם יצורים חברתיים. בתור שכאלה אנו נוטים "לזרום", כלומר ללכת עם הזרם ולא נגדו. כי הלחץ החברתי הוא גורם קבוע ומתוכנת בנו. הוא נוכח וחזק בראשנו, בין אם הוא מופעל על ידי חברים וקולגות מסביבנו ובין אם הוא שקט ופועל מעצם היותו שם, בראש שלנו, בתור "מה יגידו" מטריף ולוחץ שכזה.
אבל החברתיות טבועה בנו. במוח האנושי יש חוויה של עונג מ"הביחד" עם החברים.
אם יש משהו שידוע לגבי גיל ההתבגרות, הרי זו הרגישות המוגברת של מתבגרים ללחצים חברתיים. הן השינויים ההורמונאליים שגופם חווה באותו שלב בחייהם, דרך השפעת הורמוני המין של המתבגר על הפרשה בקצב מוגבר של הדופמין שבמוחם. זה אותו מוליך עצבי שאחראי על ההנאה והריגוש ושכמות הקולטנים שאחראים עליו בקליפת המוח גדלה משמעותית במהלך שנות העשרה.
וזו גם השליטה בדחפים בגיל זה. הלחץ החברתי שולט במתבגרים בגדול. אצל בנים, אגב, זה קורה אפילו יותר מאצל בנות - דברים מסוכנים נתפסים כמתגמלים יותר בקבוצת השווים, הידועה בתור החבר'ה, מה שמעלה את הסיכוי לעשותם. זה ההסבר לנטילת הסיכונים הלא הגיונית אצל המושפעים מקריאות העידוד, או השיסוי של החבר'ה...
מה שבולט לא פחות הוא שבעת קבלת החלטה רגשית, בני נוער עושים שימוש מועט במידע ומכאן קצרה הדרך לקבלת החלטה שאינה החלטה רציונלית דווקא, מה שבולט עוד יותר כשהם נמצאים בקרב בני גילם.
ואכן, במחקר מהשנים האחרונות נמצא שעצם הידיעה שבני נוער אחרים רק מתבוננים בהם כשהם משחקים במשחק מחשב למשל, גם אם אינם נוכחים במקום, הביאה בני נוער להסתכן בו ולהציג עליה בתגובה המוחית של מערכת התגמול שבמוח.
מדעי המוח מלמדים גם שכשאנו שוהים בחברה, בעת שאנו חווים זכייה, רווח, הישג או ניצחון, פועל במוחנו אזור ההנאה, שנקרא "אזור הסטריאטום". הפעילות המוחית הזו בסטריאטום, כמה לא מפתיע, לא מתרחשת כשאנו חווים את ההישג, הזכייה או הרווח הללו לבדנו.
זו ככל הנראה הסיבה שכשקורה משהו טוב בחיינו, אנו ממהרים לחגוג אותו פומבית, עם חברינו ועם כל מי שאנחנו מחשיבים ככאלה. כאן הלחץ החברתי זוכה לרגע של זיכוך ואנו מקבלים חיזוק למי שאנחנו ולמעשינו המוצלחים.
מסר (עברית):
https://youtu.be/58Sy354hT1M
כך פועל הלחץ החברתי (עברית):
https://youtu.be/3Xq9UcDIyJk
ניסוי שמדגים את תרומת הלחץ החברתי או פגיעתו בפרט ובהישגיו (עברית):
https://youtu.be/kO1kgl0p-Hw
דוגמה ציונית מחויכת ללחץ החברתי (עברית):
https://youtu.be/z_p_igVYbbk
דוגמה ללחץ חברתי והבנה שלו (עברית):
https://youtu.be/zcjVjZ61_iI?long=yes
והרצאה מעולה להורים - על תקשורת טובה כדרך להפחית את השפעת הלחץ החברתי אצל המתבגרים שלהם (עברית):
https://youtu.be/x_BHPnOA5p0?long=yes
לחץ חברתי (Peer pressure) הוא לחץ על אדם מקבוצת השווים, מהחברים או מהסביבה החברתית שמסביבנו. הוא זה שיביא אותנו לנהוג במהירות מסוכנת, כשהחבר'ה נוסעים איתנו, לעשן חומרים שאיננו רוצים, לשתות ולאבד את זה כשאיננו באמת רוצים בכך, ועד לבחור מקצוע או ללמוד משהו שלא מעניין אותנו, רק כי הוא נחשב...
הלחץ החברתי אפילו יגרום לנו לבחור בני זוג שלא באמת עושים לנו טוב, רק כי הם מתקבלים יפה מסביבנו והופכים למעין "תכשיטים אנושי" שנותן הרגשה שאנו מוצלחים.
הלחץ החברתי הוא גורם רגשי, חזק מאוד ומשפיע בעוצמה על בני אדם. הוא מקבל את כוחו בשל הצורך האנושי המרכזי שלנו - להיות חלק מחבורה, להיות שייך לחברה, כמו שהיונקים רוצים להיות חלק מלהקה.
איך פועל הלחץ החברתי?
בני אדם הם יצורים חברתיים. בתור שכאלה אנו נוטים "לזרום", כלומר ללכת עם הזרם ולא נגדו. כי הלחץ החברתי הוא גורם קבוע ומתוכנת בנו. הוא נוכח וחזק בראשנו, בין אם הוא מופעל על ידי חברים וקולגות מסביבנו ובין אם הוא שקט ופועל מעצם היותו שם, בראש שלנו, בתור "מה יגידו" מטריף ולוחץ שכזה.
אבל החברתיות טבועה בנו. במוח האנושי יש חוויה של עונג מ"הביחד" עם החברים.
אם יש משהו שידוע לגבי גיל ההתבגרות, הרי זו הרגישות המוגברת של מתבגרים ללחצים חברתיים. הן השינויים ההורמונאליים שגופם חווה באותו שלב בחייהם, דרך השפעת הורמוני המין של המתבגר על הפרשה בקצב מוגבר של הדופמין שבמוחם. זה אותו מוליך עצבי שאחראי על ההנאה והריגוש ושכמות הקולטנים שאחראים עליו בקליפת המוח גדלה משמעותית במהלך שנות העשרה.
וזו גם השליטה בדחפים בגיל זה. הלחץ החברתי שולט במתבגרים בגדול. אצל בנים, אגב, זה קורה אפילו יותר מאצל בנות - דברים מסוכנים נתפסים כמתגמלים יותר בקבוצת השווים, הידועה בתור החבר'ה, מה שמעלה את הסיכוי לעשותם. זה ההסבר לנטילת הסיכונים הלא הגיונית אצל המושפעים מקריאות העידוד, או השיסוי של החבר'ה...
מה שבולט לא פחות הוא שבעת קבלת החלטה רגשית, בני נוער עושים שימוש מועט במידע ומכאן קצרה הדרך לקבלת החלטה שאינה החלטה רציונלית דווקא, מה שבולט עוד יותר כשהם נמצאים בקרב בני גילם.
ואכן, במחקר מהשנים האחרונות נמצא שעצם הידיעה שבני נוער אחרים רק מתבוננים בהם כשהם משחקים במשחק מחשב למשל, גם אם אינם נוכחים במקום, הביאה בני נוער להסתכן בו ולהציג עליה בתגובה המוחית של מערכת התגמול שבמוח.
מדעי המוח מלמדים גם שכשאנו שוהים בחברה, בעת שאנו חווים זכייה, רווח, הישג או ניצחון, פועל במוחנו אזור ההנאה, שנקרא "אזור הסטריאטום". הפעילות המוחית הזו בסטריאטום, כמה לא מפתיע, לא מתרחשת כשאנו חווים את ההישג, הזכייה או הרווח הללו לבדנו.
זו ככל הנראה הסיבה שכשקורה משהו טוב בחיינו, אנו ממהרים לחגוג אותו פומבית, עם חברינו ועם כל מי שאנחנו מחשיבים ככאלה. כאן הלחץ החברתי זוכה לרגע של זיכוך ואנו מקבלים חיזוק למי שאנחנו ולמעשינו המוצלחים.
מסר (עברית):
https://youtu.be/58Sy354hT1M
כך פועל הלחץ החברתי (עברית):
https://youtu.be/3Xq9UcDIyJk
ניסוי שמדגים את תרומת הלחץ החברתי או פגיעתו בפרט ובהישגיו (עברית):
https://youtu.be/kO1kgl0p-Hw
דוגמה ציונית מחויכת ללחץ החברתי (עברית):
https://youtu.be/z_p_igVYbbk
דוגמה ללחץ חברתי והבנה שלו (עברית):
https://youtu.be/zcjVjZ61_iI?long=yes
והרצאה מעולה להורים - על תקשורת טובה כדרך להפחית את השפעת הלחץ החברתי אצל המתבגרים שלהם (עברית):
https://youtu.be/x_BHPnOA5p0?long=yes
מיהם הנחושים ומה תפקידם של סרטוני המוטיבציה?
יש אנשים שהם נחושים, עובדים קשה כדי להשיג את המטרות שלהם. הם יוזמים ועובדים כמו מטורפים, ממציאים את עצמם כל יום מחדש, במאמצים עילאיים ובלתי נגמרים ולא פעם כנגד כל הסיכויים, על מנת להצליח.
לפעמים יש רגעי משבר. רגעים שבהם היזם, הספורטאי, הממציא או המדען שבכם, כמעט ומתפרק. ברגעים כאלה צריך להיות שם מישהו שמעודד ודוחף, מישהו שמאמין בך.
אבל לא תמיד יש אנשים כאלה. לא מעטים מהאנשים הללו מוקפים בחברים או בני משפחה שאינם מאמינים, שהם ספקנים. ההורים שלהם רוצים שיעבדו "כמו כולם", בעבודה עם משכורת כל חודש, עם קביעות ותנאים סוציאליים, שינהלו חיים בטוחים.
אבל הם רוצים יותר.
ומי יעודד אותם כשמאד קשה ולבד ואיש מסביב לא מעודד מספיק? - כי קשה זה חוסר האמון שהסביבה, במיוחד הסביבה הקרובה, מפגינה כלפי יוזמה או חתירה ליעד לא מוכר. והכי קשה זה להסתדר ולהצליח לקום בבוקר לעוד יום של מאמצים עילאיים, עם כל כך הרבה פקפוק וספקות מסביב.
וזה בדיוק התפקיד שנטלו לעצמם סרטוני המוטיבציה. מי שמצלמים, מקליטים או עורכים אותם, אלו אנשים שיוצרים סרטונים שמעודדים אותך להמשיך, לא להרפות ולא להישבר. לא פעם הסרטונים הללו כל כך משמעותיים, עד שהם מספיקים.
לעתים הם אפילו מלמדים את האנשים שמסביבכם, עם מה אתה או את מתמודדים ואיך לעודד אתכם. מאמנים אישיים ואנשים שעוזרים בעצמם לאנשים, נעזרים לא פעם בסרטונים הללו, כדרך לשנות את יחס הסביבה או לפחות לחזק את היכולת של מי שנעזרים בהם להמשיך בדרכם הקשה, גם ללא העידוד המבוקש.
הנה סרטון מוטיבציה מתורגם שמסביר על מה צריך להתגבר ואיך כדאי לחשוב כשרוצים להצליח:
https://youtu.be/GDuUcsINWSI
סרטון מוטיבציה שמדגים מה יכולים לעשות אנשים חרוצים שמתאמנים ולא מוותרים:
https://youtu.be/ZHulgLd3_2o
ועוד אחד עם תרגום שמדרבן לא לעצור לרגע, על אף הקשיים:
https://youtu.be/q0gg8uD3d_U
יש אנשים שהם נחושים, עובדים קשה כדי להשיג את המטרות שלהם. הם יוזמים ועובדים כמו מטורפים, ממציאים את עצמם כל יום מחדש, במאמצים עילאיים ובלתי נגמרים ולא פעם כנגד כל הסיכויים, על מנת להצליח.
לפעמים יש רגעי משבר. רגעים שבהם היזם, הספורטאי, הממציא או המדען שבכם, כמעט ומתפרק. ברגעים כאלה צריך להיות שם מישהו שמעודד ודוחף, מישהו שמאמין בך.
אבל לא תמיד יש אנשים כאלה. לא מעטים מהאנשים הללו מוקפים בחברים או בני משפחה שאינם מאמינים, שהם ספקנים. ההורים שלהם רוצים שיעבדו "כמו כולם", בעבודה עם משכורת כל חודש, עם קביעות ותנאים סוציאליים, שינהלו חיים בטוחים.
אבל הם רוצים יותר.
ומי יעודד אותם כשמאד קשה ולבד ואיש מסביב לא מעודד מספיק? - כי קשה זה חוסר האמון שהסביבה, במיוחד הסביבה הקרובה, מפגינה כלפי יוזמה או חתירה ליעד לא מוכר. והכי קשה זה להסתדר ולהצליח לקום בבוקר לעוד יום של מאמצים עילאיים, עם כל כך הרבה פקפוק וספקות מסביב.
וזה בדיוק התפקיד שנטלו לעצמם סרטוני המוטיבציה. מי שמצלמים, מקליטים או עורכים אותם, אלו אנשים שיוצרים סרטונים שמעודדים אותך להמשיך, לא להרפות ולא להישבר. לא פעם הסרטונים הללו כל כך משמעותיים, עד שהם מספיקים.
לעתים הם אפילו מלמדים את האנשים שמסביבכם, עם מה אתה או את מתמודדים ואיך לעודד אתכם. מאמנים אישיים ואנשים שעוזרים בעצמם לאנשים, נעזרים לא פעם בסרטונים הללו, כדרך לשנות את יחס הסביבה או לפחות לחזק את היכולת של מי שנעזרים בהם להמשיך בדרכם הקשה, גם ללא העידוד המבוקש.
הנה סרטון מוטיבציה מתורגם שמסביר על מה צריך להתגבר ואיך כדאי לחשוב כשרוצים להצליח:
https://youtu.be/GDuUcsINWSI
סרטון מוטיבציה שמדגים מה יכולים לעשות אנשים חרוצים שמתאמנים ולא מוותרים:
https://youtu.be/ZHulgLd3_2o
ועוד אחד עם תרגום שמדרבן לא לעצור לרגע, על אף הקשיים:
https://youtu.be/q0gg8uD3d_U
מהו המושג של "עמק המוות" ביזמות?
אחד הדימויים, או המושגים המוכרים, בעולם ההייטק הוא "עמק המוות" (The Valley of Death). ברררר... אבל לא לפחד. מדובר על דימוי, כמובן...
מי שמסתובב בעמק הסיליקון או ב"סיליקון ואדי" הישראלי שומע שוב ושוב מיזמים צעירים את המונח הזה ולפני שיתחלחל, כדאי שיידע ש"עמק המוות" הוא לגמרי עניין עסקי ועל אף הכינוי המורבידי, אין בו כלל אובדן חיים. אם כבר, אז המושג הזה מתאר תופעה שהיא חלק ממציאות עולם הסטארטאפים והיזמות החדשנית של המאה ה-21.
עמק המוות הוא אותו שלב קריטי בחיי סטארט-אפ, כשהכסף מההשקעה הראשונית מתחיל להיגמר, אבל ההכנסות עדיין לא מספיקות כדי לכסות את ההוצאות השוטפות. בעמק המוות, כל יום הוא מאבק הישרדות. יזם חכם פעם אמר ש"עמק המוות זה כמו ללכת על חבל דק מעל תהום, כשהחבל הולך ונגמר..."
ואכן, בעולם הגלובלי של ימינו, כשהתחרות ליזמים מגיעה מכל כיוון טכנולוגי וגאוגרפי, מסין לתל אביב, ברלין לסן פרנסיסקו או בסינגפור - היכולת לשרוד את עמק המוות הפכה למבחן הקשה ביותר של סטארטאפיסטים. הנתונים מאמתים את החשש ממנו ומספרים סיפור עצוב: תשעה מתוך עשרה סטארט-אפים לא שורדים את האתגר הזה, שבא בתקופה הכי שברירית שיש.
בכך "עמק המוות" הוא סוג של מבחן אבולוציוני של "הישרדות החזקים", של העידן החדש. כי בעידן שבו הטכנולוגיה משנה כל היבט בחיינו, הופך "עמק המוות" למעין מסנן טבעי, שמפריד בין חברות שמביאות לשוק ערך אמיתי, לבין כאלה שמבוססות רק על תקוות וחזון. יזמים יכולים לחשוב על העמק הנורא הזה ככור היתוך - או שיוצאים ממנו כפלדה מחושלת, או שנעלמים...
וזה עניין של אנרגיה. לא נדיר שיזמים יתארו את עמק המוות כ"חושך שלפני הזריחה". כי כמו שהמאה ה-21 פתחה כל כך הרבה הזדמנויות חדשות, היא גם הולידה אתגרים חדשים, שמובטחים למי שרוצים ליהנות מהן. בסופו של דבר, החברות שמצליחות לשרוד את "עמק המתים" ייצאו ממנו חזקות יותר, עם מודל עסקי מוכח ומגובש יותר ועם יכולת אמיתית להתחרות בשוק העולמי.
בסופו של יום, ההצלחה בצליחת עמק המוות דורשת שילוב של חדשנות, התאמה מהירה לשוק וניהול קפדני של משאבים. אבל אין חדשנות בלי כישלונות. כל יזם, שמתחיל מיזם, חייב להתכונן ולהניח שיתמודד עם מגוון שלבים בפיתוח המיזם שלו ואין מוצר או שירות שלא יעבור דרך השלב המכונה "עמק המוות". זהו שלב של הוכחת ההיתכנות, לא רק של המוצר והשירות, אלא של הצוות, הטכנולוגיה והתנאים שאותם יוצרים היזמים. הנפילה לעמק המוות היא חוויה חשובה לכל יזם ויזמת. לומדים בהם שיעורים חשובים על כישלון, לצד התקווה להצלחה ולמימוש, העוברת דרך התושייה, היצירתיות, העקביות ומגוון תכונות שמייצרות ניצחון והיזמים חייבים לגלות בהם.
הנה הסבר פשוט ומוחשי של מושג "עמק המוות":
https://youtu.be/lIXoCQflLNw
"עמק המוות" של החדשנות, שמפחיד משקיעים אבל החשוב בעולם היזמות (מתורגם):
https://youtu.be/-CBlVUPd25M
ניבוי של הצלחת הצוות ואיך מצליחים (עברית):
https://youtu.be/OXQVwa9p6B8
וכך לומדים ומשתפרים מכשלונות:
https://youtu.be/vsG4h-ZW2Fo
אחד הדימויים, או המושגים המוכרים, בעולם ההייטק הוא "עמק המוות" (The Valley of Death). ברררר... אבל לא לפחד. מדובר על דימוי, כמובן...
מי שמסתובב בעמק הסיליקון או ב"סיליקון ואדי" הישראלי שומע שוב ושוב מיזמים צעירים את המונח הזה ולפני שיתחלחל, כדאי שיידע ש"עמק המוות" הוא לגמרי עניין עסקי ועל אף הכינוי המורבידי, אין בו כלל אובדן חיים. אם כבר, אז המושג הזה מתאר תופעה שהיא חלק ממציאות עולם הסטארטאפים והיזמות החדשנית של המאה ה-21.
עמק המוות הוא אותו שלב קריטי בחיי סטארט-אפ, כשהכסף מההשקעה הראשונית מתחיל להיגמר, אבל ההכנסות עדיין לא מספיקות כדי לכסות את ההוצאות השוטפות. בעמק המוות, כל יום הוא מאבק הישרדות. יזם חכם פעם אמר ש"עמק המוות זה כמו ללכת על חבל דק מעל תהום, כשהחבל הולך ונגמר..."
ואכן, בעולם הגלובלי של ימינו, כשהתחרות ליזמים מגיעה מכל כיוון טכנולוגי וגאוגרפי, מסין לתל אביב, ברלין לסן פרנסיסקו או בסינגפור - היכולת לשרוד את עמק המוות הפכה למבחן הקשה ביותר של סטארטאפיסטים. הנתונים מאמתים את החשש ממנו ומספרים סיפור עצוב: תשעה מתוך עשרה סטארט-אפים לא שורדים את האתגר הזה, שבא בתקופה הכי שברירית שיש.
בכך "עמק המוות" הוא סוג של מבחן אבולוציוני של "הישרדות החזקים", של העידן החדש. כי בעידן שבו הטכנולוגיה משנה כל היבט בחיינו, הופך "עמק המוות" למעין מסנן טבעי, שמפריד בין חברות שמביאות לשוק ערך אמיתי, לבין כאלה שמבוססות רק על תקוות וחזון. יזמים יכולים לחשוב על העמק הנורא הזה ככור היתוך - או שיוצאים ממנו כפלדה מחושלת, או שנעלמים...
וזה עניין של אנרגיה. לא נדיר שיזמים יתארו את עמק המוות כ"חושך שלפני הזריחה". כי כמו שהמאה ה-21 פתחה כל כך הרבה הזדמנויות חדשות, היא גם הולידה אתגרים חדשים, שמובטחים למי שרוצים ליהנות מהן. בסופו של דבר, החברות שמצליחות לשרוד את "עמק המתים" ייצאו ממנו חזקות יותר, עם מודל עסקי מוכח ומגובש יותר ועם יכולת אמיתית להתחרות בשוק העולמי.
בסופו של יום, ההצלחה בצליחת עמק המוות דורשת שילוב של חדשנות, התאמה מהירה לשוק וניהול קפדני של משאבים. אבל אין חדשנות בלי כישלונות. כל יזם, שמתחיל מיזם, חייב להתכונן ולהניח שיתמודד עם מגוון שלבים בפיתוח המיזם שלו ואין מוצר או שירות שלא יעבור דרך השלב המכונה "עמק המוות". זהו שלב של הוכחת ההיתכנות, לא רק של המוצר והשירות, אלא של הצוות, הטכנולוגיה והתנאים שאותם יוצרים היזמים. הנפילה לעמק המוות היא חוויה חשובה לכל יזם ויזמת. לומדים בהם שיעורים חשובים על כישלון, לצד התקווה להצלחה ולמימוש, העוברת דרך התושייה, היצירתיות, העקביות ומגוון תכונות שמייצרות ניצחון והיזמים חייבים לגלות בהם.
הנה הסבר פשוט ומוחשי של מושג "עמק המוות":
https://youtu.be/lIXoCQflLNw
"עמק המוות" של החדשנות, שמפחיד משקיעים אבל החשוב בעולם היזמות (מתורגם):
https://youtu.be/-CBlVUPd25M
ניבוי של הצלחת הצוות ואיך מצליחים (עברית):
https://youtu.be/OXQVwa9p6B8
וכך לומדים ומשתפרים מכשלונות:
https://youtu.be/vsG4h-ZW2Fo
מה קרה בניסוי פיגמליון בכיתה?
"פיגמליון בכיתה" Pygmalion הוא שמו של ניסוי מפורסם בחינוך, שהתבצע בשיתוף פעולה עם מנהלי בתי ספר יסודיים, על תלמידי כיתות ד'.
הניסוי ניסה לבחון מימוש מעשי של אפקט פיגמליון (Pygmalion effect), בשמו המדעי "אפקט ציפיית המורה" (teacher-expectancy effect). השם הראשון מבוסס על סיפור פיגמליון המפורסם - ראו בתגית "אפקט פיגמליון".
הניסוי התקיים בשנת 1968, כשצמד חוקרים רוזנטל וג'ייקובסון ביצעו מבחן אינטיליגנציה לתלמידי כיתה ו' ולכאורה זיהה תלמידים ש"פורחים מאוחר". כלומר תלמידים שבתחילת הדרך אולי מפגרים אינטלקטואלית לעומת חבריהם, אך עד סוף הלימודים עשויים להצליח ולסגור את הפער מול חבריהם.
החוקרים החל בכך ששלפו רשימה אקראית של תלמידים שהגדירו כ"פורחים מאוחרים", למרות שלא הייתה כלל הבחנה ביניהם לבין האחרים.
נדגיש שוב - היה דבר במשותף לא היה לתלמידים שנבחרו אקראית ברשימה ומרביתם לא היו מחוננים.
בתחילת השנה קיבלה כל מורה רשימה של תלמידים כאלו בכיתותיה. מכאן ובמהלך השנה התלמידים הללו קיבלו מהמורה חיזוקים ועידוד על החשיבה שלהם, על תשובותיהם ה"נכונות" או המוצלחות, ללא שום קשר לאמת.
בתום שנת הלימודים התברר אכן שמי שהיו ברשימה, כלומר מי שהוגדרו כ"פורחים מאוחרים" אכן התקדמו יותר מתלמידים אחרים והשיגו במהלך השנה הישגים גבוהים יותר מהתלמידים שלא קיבלו חיזוקים והערכה מתמדת של המורים ליכולותיהם.
המורות, אגב, מי שהיללו את התלמידים הללו במהלך השנה, התקשו להאמין שהתלמידים שקיבלו בתחילת השנה ברשימת ה"פורחים מאוחרים", כלל אינם מחוננים.
מניסוי זה פיתחו רוזנטל וחבריו את הרעיון של אפקט פיגמליון בכיתה. תופעה שמסבירה כיצד ציפיות של מורים על תלמידים יכולות לשפר את ביצועיהם. האפקט מתבטא בשיפור בלימודים שחל בתלמיד, תודות לתמיכה רגשית, משוב, אתגרים קשים יותר והזדמנויות להצלחה שנותן לו המורה.
הניסוי והמחקר כולו, שזכה לשם "פיגמליון בכיתה", שינה את התפיסה החברתית על השפעת הציפיות המורחבת בהוראה. החוקרים רוזנטל וג'ייקובסון קיבלו חיזוקים ברחבי העולם על תרומתם המשמעותית באמצעותו - לחיבור שבין פסיכולוגיה וחינוך.
בנוסף, המחקר חשף שדעה קדומה של מורה על תלמיד יכולה לחולל שינוי וליצור תפיסת מציאות שגויה. על בסיס המחקר פרסם רוזנטל את ספרו המפורסם על "אפקט פיגמליון בחדר הכיתה" ובו ניסיון לאבחן את הגורמים להצלחה בלימודים, מתוך ציפיות המורה.
אנו נזכור ממנו שמורים מעצבים, במיוחד בבית ספר יסודי אבל לא רק, את התפיסה העצמית של תלמידיהם ואת האמונה בעצמם. "אפקט פיגמליון" הוא משמעותי, שכן הוא מדגים כיצד נבואה מגשימה את עצמה בכיתה ואיך תלמידים עונים בדרך כלל על ציפיות המורה.
#מחקר המשכי
שלל מחקרים הראו שהאפקט קיים ולא רק בחינוך. הוכחו למשל השפעות של דעות קדומות בקרב מורים, בעניינים כמו מוצא עדתי, מגדר, מעמד חברתי או אפילו לגבי תלמידים ממשפחה דתית. מחקרים אחרים לימדו על משתנים נוספים שיכולים לגרום להטיה באמונות המורים לגבי סיכויי ההצלחה של תלמידיהם.
הסתבר עם הזמן שהאפקט נפוץ גם במסגרות ארגוניות ויכול להגביר את האפקטיביות של עובדים, ספורטאים ועוד.
הנה סרטון על ניסוי פיגמליון בכיתה ופיגמליון אפקט:
https://youtu.be/vTyvv6VnfcI
סרטון אנימציה שמתאר את הניסוי החינוכי:
https://youtu.be/vJymYT_AkIc
וההשראה - סיפור פיגמליון היווני:
https://youtu.be/fSj8wQ0AD8s
"פיגמליון בכיתה" Pygmalion הוא שמו של ניסוי מפורסם בחינוך, שהתבצע בשיתוף פעולה עם מנהלי בתי ספר יסודיים, על תלמידי כיתות ד'.
הניסוי ניסה לבחון מימוש מעשי של אפקט פיגמליון (Pygmalion effect), בשמו המדעי "אפקט ציפיית המורה" (teacher-expectancy effect). השם הראשון מבוסס על סיפור פיגמליון המפורסם - ראו בתגית "אפקט פיגמליון".
הניסוי התקיים בשנת 1968, כשצמד חוקרים רוזנטל וג'ייקובסון ביצעו מבחן אינטיליגנציה לתלמידי כיתה ו' ולכאורה זיהה תלמידים ש"פורחים מאוחר". כלומר תלמידים שבתחילת הדרך אולי מפגרים אינטלקטואלית לעומת חבריהם, אך עד סוף הלימודים עשויים להצליח ולסגור את הפער מול חבריהם.
החוקרים החל בכך ששלפו רשימה אקראית של תלמידים שהגדירו כ"פורחים מאוחרים", למרות שלא הייתה כלל הבחנה ביניהם לבין האחרים.
נדגיש שוב - היה דבר במשותף לא היה לתלמידים שנבחרו אקראית ברשימה ומרביתם לא היו מחוננים.
בתחילת השנה קיבלה כל מורה רשימה של תלמידים כאלו בכיתותיה. מכאן ובמהלך השנה התלמידים הללו קיבלו מהמורה חיזוקים ועידוד על החשיבה שלהם, על תשובותיהם ה"נכונות" או המוצלחות, ללא שום קשר לאמת.
בתום שנת הלימודים התברר אכן שמי שהיו ברשימה, כלומר מי שהוגדרו כ"פורחים מאוחרים" אכן התקדמו יותר מתלמידים אחרים והשיגו במהלך השנה הישגים גבוהים יותר מהתלמידים שלא קיבלו חיזוקים והערכה מתמדת של המורים ליכולותיהם.
המורות, אגב, מי שהיללו את התלמידים הללו במהלך השנה, התקשו להאמין שהתלמידים שקיבלו בתחילת השנה ברשימת ה"פורחים מאוחרים", כלל אינם מחוננים.
מניסוי זה פיתחו רוזנטל וחבריו את הרעיון של אפקט פיגמליון בכיתה. תופעה שמסבירה כיצד ציפיות של מורים על תלמידים יכולות לשפר את ביצועיהם. האפקט מתבטא בשיפור בלימודים שחל בתלמיד, תודות לתמיכה רגשית, משוב, אתגרים קשים יותר והזדמנויות להצלחה שנותן לו המורה.
הניסוי והמחקר כולו, שזכה לשם "פיגמליון בכיתה", שינה את התפיסה החברתית על השפעת הציפיות המורחבת בהוראה. החוקרים רוזנטל וג'ייקובסון קיבלו חיזוקים ברחבי העולם על תרומתם המשמעותית באמצעותו - לחיבור שבין פסיכולוגיה וחינוך.
בנוסף, המחקר חשף שדעה קדומה של מורה על תלמיד יכולה לחולל שינוי וליצור תפיסת מציאות שגויה. על בסיס המחקר פרסם רוזנטל את ספרו המפורסם על "אפקט פיגמליון בחדר הכיתה" ובו ניסיון לאבחן את הגורמים להצלחה בלימודים, מתוך ציפיות המורה.
אנו נזכור ממנו שמורים מעצבים, במיוחד בבית ספר יסודי אבל לא רק, את התפיסה העצמית של תלמידיהם ואת האמונה בעצמם. "אפקט פיגמליון" הוא משמעותי, שכן הוא מדגים כיצד נבואה מגשימה את עצמה בכיתה ואיך תלמידים עונים בדרך כלל על ציפיות המורה.
#מחקר המשכי
שלל מחקרים הראו שהאפקט קיים ולא רק בחינוך. הוכחו למשל השפעות של דעות קדומות בקרב מורים, בעניינים כמו מוצא עדתי, מגדר, מעמד חברתי או אפילו לגבי תלמידים ממשפחה דתית. מחקרים אחרים לימדו על משתנים נוספים שיכולים לגרום להטיה באמונות המורים לגבי סיכויי ההצלחה של תלמידיהם.
הסתבר עם הזמן שהאפקט נפוץ גם במסגרות ארגוניות ויכול להגביר את האפקטיביות של עובדים, ספורטאים ועוד.
הנה סרטון על ניסוי פיגמליון בכיתה ופיגמליון אפקט:
https://youtu.be/vTyvv6VnfcI
סרטון אנימציה שמתאר את הניסוי החינוכי:
https://youtu.be/vJymYT_AkIc
וההשראה - סיפור פיגמליון היווני:
https://youtu.be/fSj8wQ0AD8s
עידוד
מהו אפקט פיגמליון?
אנו היהודים מייחסים לרב שלמה קרליבך את האימרה "כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו". ואכן היום אנו יודעים שהשפעת האופן שבו תופס מבוגר משמעותי את הילד היא אדירה. יש לכך גם אישורים במדע החינוך ובמחקר הפסיכולוגי.
"אפקט פיגמליון" (Pygmalion effect) הוא שמה של תופעה פסיכולוגית חיובית, המעמידה במרכז החינוך, העצמה והאימון האישי את "הכוח של הציפיות" או האמונה באדם, שמקדמת אותו מאוד.
האפקט הזה מדבר על כך שאם נחזק את התלמיד, הילד הפרטי או מישהו יקר לנו ונבליט את האמונה שהוא עתיד להצליח ולצמוח, יביאו העידוד, החיזוקים והאמונה ביכולותיו למוטיבציה גדולה אצלו ולהתקדמות של ממש, בלימודיו, בקריירה או בחייו בכלל.
למשל בחינוך, מסביר אפקט פיגמליון שאם מורה מצפה מתלמידיו להצליח ומאמין בהם, יגביר הדבר את המוטיבציה שלהם וישפר את הישגי הלומדים באופן משמעותי, גם הרבה אחרי שלא יהיה איתם.
הרעיון מסתדר היטב עם דמות המורה המעצב שרבים פוגשים בבית הספר היסודי, דמות מחנכת שגרמה לתלמיד להנעה עצמית ולהתכווננות להצלחה ולהשקעה משמעותיים. ככל שמורים כאלה מצפים מתלמידיהם ליותר, כך אפקט פיגמליון יהפוך משמעותי יותר ויביא לכך שהנבואה תגשים את עצמה והתלמידים אכן יענו על הציפיות של המורים ויצליחו.
"אפקט פיגמליון" הוכח בניסוי מפורסם שביצעו החוקרים רוזנטל וג'יקובסון ובו הראו שמורים שקיבלו מידע והאמינו לו, על כך שכמה תלמידים אקראיים בכתתם הם בעלי בעלי פוטנציאל לימודי גבוה והם צפויים להתקדם, יצרו בהתנהגותם כלפי תלמידים אלו שיפור משמעותי בהישגי התלמידים הללו.
אפקט פיגמליון נקרא גם "אפקט רוזנטל", על שם החוקר המרכזי באותו ניסוי המפורסם, שהשפיע מאד על עולם ההוראה.
ואגב, הרעיון שציפיותיו של אדם עשויות להשפיע על התנהגות הזולת, מקורו במיתוס ששורשיו עוד בתרבות היוונית והרומית. הוא גם זה שהקנה לאפקט פיגמליון את שמו. תוכלו להכיר אותו בתגית "פיגמליון". מסופר בו על פיגמליון הפַּסָּל, שיצר את פסל האישה האידאלית ואז התאהב בפסל שיצר. הוא כה האמין ואהב את הפסל עד שאלת האהבה והיופי, אפרודיטה, הפכה את הפסל לאישה של ממש.
הנה סרטון על אפקט פיגמליון (מתורגם):
https://youtu.be/vTyvv6VnfcI
הסבר פשוט של אפקט פיגמליון (עברית):
https://youtu.be/hJIBLUTaKwQ
ציפיות יוצרות הצלחה:
https://youtu.be/sZZs5atIGDU
סיפורו של הממציא הדגול אדיסון מדגים זאת היטב (מתורגם):
https://youtu.be/qgTGUUB7uys
עוד הסבר על אפקט פיגמליון:
https://youtu.be/3brv_x5RN_8
סרטון אנימציה שמתאר את הניסוי החינוכי:
https://youtu.be/vJymYT_AkIc
אפקט פיגמליון השפיע גם על העולם העסקי:
https://youtu.be/9Wl_MZc1cTU
כמו גם על הניהול:
https://youtu.be/Ihol-e93v58
ועוד על האפקט פיגמליון והאגדה שנתנה לו את שמו:
https://youtu.be/GVrZiohlby4
אנו היהודים מייחסים לרב שלמה קרליבך את האימרה "כל מה שילד צריך, זה מבוגר אחד שיאמין בו". ואכן היום אנו יודעים שהשפעת האופן שבו תופס מבוגר משמעותי את הילד היא אדירה. יש לכך גם אישורים במדע החינוך ובמחקר הפסיכולוגי.
"אפקט פיגמליון" (Pygmalion effect) הוא שמה של תופעה פסיכולוגית חיובית, המעמידה במרכז החינוך, העצמה והאימון האישי את "הכוח של הציפיות" או האמונה באדם, שמקדמת אותו מאוד.
האפקט הזה מדבר על כך שאם נחזק את התלמיד, הילד הפרטי או מישהו יקר לנו ונבליט את האמונה שהוא עתיד להצליח ולצמוח, יביאו העידוד, החיזוקים והאמונה ביכולותיו למוטיבציה גדולה אצלו ולהתקדמות של ממש, בלימודיו, בקריירה או בחייו בכלל.
למשל בחינוך, מסביר אפקט פיגמליון שאם מורה מצפה מתלמידיו להצליח ומאמין בהם, יגביר הדבר את המוטיבציה שלהם וישפר את הישגי הלומדים באופן משמעותי, גם הרבה אחרי שלא יהיה איתם.
הרעיון מסתדר היטב עם דמות המורה המעצב שרבים פוגשים בבית הספר היסודי, דמות מחנכת שגרמה לתלמיד להנעה עצמית ולהתכווננות להצלחה ולהשקעה משמעותיים. ככל שמורים כאלה מצפים מתלמידיהם ליותר, כך אפקט פיגמליון יהפוך משמעותי יותר ויביא לכך שהנבואה תגשים את עצמה והתלמידים אכן יענו על הציפיות של המורים ויצליחו.
"אפקט פיגמליון" הוכח בניסוי מפורסם שביצעו החוקרים רוזנטל וג'יקובסון ובו הראו שמורים שקיבלו מידע והאמינו לו, על כך שכמה תלמידים אקראיים בכתתם הם בעלי בעלי פוטנציאל לימודי גבוה והם צפויים להתקדם, יצרו בהתנהגותם כלפי תלמידים אלו שיפור משמעותי בהישגי התלמידים הללו.
אפקט פיגמליון נקרא גם "אפקט רוזנטל", על שם החוקר המרכזי באותו ניסוי המפורסם, שהשפיע מאד על עולם ההוראה.
ואגב, הרעיון שציפיותיו של אדם עשויות להשפיע על התנהגות הזולת, מקורו במיתוס ששורשיו עוד בתרבות היוונית והרומית. הוא גם זה שהקנה לאפקט פיגמליון את שמו. תוכלו להכיר אותו בתגית "פיגמליון". מסופר בו על פיגמליון הפַּסָּל, שיצר את פסל האישה האידאלית ואז התאהב בפסל שיצר. הוא כה האמין ואהב את הפסל עד שאלת האהבה והיופי, אפרודיטה, הפכה את הפסל לאישה של ממש.
הנה סרטון על אפקט פיגמליון (מתורגם):
https://youtu.be/vTyvv6VnfcI
הסבר פשוט של אפקט פיגמליון (עברית):
https://youtu.be/hJIBLUTaKwQ
ציפיות יוצרות הצלחה:
https://youtu.be/sZZs5atIGDU
סיפורו של הממציא הדגול אדיסון מדגים זאת היטב (מתורגם):
https://youtu.be/qgTGUUB7uys
עוד הסבר על אפקט פיגמליון:
https://youtu.be/3brv_x5RN_8
סרטון אנימציה שמתאר את הניסוי החינוכי:
https://youtu.be/vJymYT_AkIc
אפקט פיגמליון השפיע גם על העולם העסקי:
https://youtu.be/9Wl_MZc1cTU
כמו גם על הניהול:
https://youtu.be/Ihol-e93v58
ועוד על האפקט פיגמליון והאגדה שנתנה לו את שמו:
https://youtu.be/GVrZiohlby4