שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
פוינטיליזם
מי צייר את מרפסת בית הקפה בלילה?
מרפסת בית הקפה בלילה (Cafe Terrace at Night) הוא אחד הציורים הידועים ביותר בתולדות הציור, בהצגת סביבה יומיומית. הוא צוייר בידי הצייר ואן גוך, שהתאפיין בכותרות הפשוטות שנתן לציוריו, כמו זו. בתחילה, אגב, הוא נקרא סתם "המרפסת".
נושא הציור, בית הקפה, הוא המוקד המואר והבהיר בציור. מדובר ככל הנראה בבית קפה אמיתי שהתקיים במציאות בעיירה ארל. גם אם לא היה פרי דמיונו של ואן גוך, הציור מתעד את המציאות באופן מהתל. הרי במציאות אין סיכוי שהעין תבחין בצורה כה ברורה בכוכבי השמיים, כשלפניהם יש מוקד תאורה כה חזק, כמו זה שמופיע סביב בית הקפה. הנקודה הזו, כמו אלמנטים אחרים בציוריו, מציגה שוב את התפיסה האישית של ואן גוך את המציאות, כפי שהוא ראה אותה בחזיונותיו האמנותיים והאישיים כל כך.
למרות שואן גוך מעולם לא חתם על היצירה, הוא מתייחס אליה רבות במסמכים מקצועיים רבים. הוא החל להכין את הרישומים לציור במקביל לציור אחר ומפורסם שלו, הציור "ליל כוכבים". זה היה בתקופה שבה סבל, כמו שאר אנשי העיירה ארל שבחבל פרובנס, מעוני, רעב וחולי. אבל יצירתיותו של ואן-גוך, כידוע, ניזונה דווקא מהמחסור שידע בתקופות חייו השונות.
בניגוד למנהגו באותה תקופה, צייר ואן גוך את הציור בגוונים נועזים. במיוחד הוא השתמש בו בהרבה מהגוון הצהוב. בשחור, לעומת זאת, כמעט ולא השתמש. זאת על אף שמדובר בלילה. באומץ הוא החליף את הצבע השחור והמתבקש ללילה, באריגת צבעים רבים שגורמת למתבונן להשלימו לבד.
בציור הוא גם הצמיד גוונים בהירים לגוונים כהים וכך יצר מצב שבו גם השמיים הבהירים שצייר הפכו קודרים, מגוון הבניינים הכהה שסמוכים להם. האפקט הזה נקרא "אפקט ההסמכה".
אגב, יש סברה שבציור רפרר ואן גוך לציור "הסעודה האחרונה" של לאונרדו. זה כולל את 12 הדמויות היושבות לשולחנות בית הקפה, ממש כמו הציור המפורסם של דה וינצ'י, דרך האיש העוזב את בית הקפה (יהודה איש קריות?) ועוד רמזים הקושרים את ואן גוך, בן לאיש דת שאף חשב בצעירותו להיות איש דת בעצמו, לציור הנודע על ארוחתו האחרונה של ישו.
הנה סיפורו של הציור "מרפסת בית קפה בלילה":
https://youtu.be/MAEw6G5dCLU
תרגיל אנימציה של סטודנט שנותן פרשנות וחיים לציור המופלא:
https://youtu.be/-8IPIfUwu78
יש מקומות שבהם המרפסת הופכת לשמלה:
https://youtu.be/K-K2HKyhDgE
או משחק בדו-וחצי ממד:
https://youtu.be/6wYdtYMKlQw
מרפסת בית הקפה בלילה (Cafe Terrace at Night) הוא אחד הציורים הידועים ביותר בתולדות הציור, בהצגת סביבה יומיומית. הוא צוייר בידי הצייר ואן גוך, שהתאפיין בכותרות הפשוטות שנתן לציוריו, כמו זו. בתחילה, אגב, הוא נקרא סתם "המרפסת".
נושא הציור, בית הקפה, הוא המוקד המואר והבהיר בציור. מדובר ככל הנראה בבית קפה אמיתי שהתקיים במציאות בעיירה ארל. גם אם לא היה פרי דמיונו של ואן גוך, הציור מתעד את המציאות באופן מהתל. הרי במציאות אין סיכוי שהעין תבחין בצורה כה ברורה בכוכבי השמיים, כשלפניהם יש מוקד תאורה כה חזק, כמו זה שמופיע סביב בית הקפה. הנקודה הזו, כמו אלמנטים אחרים בציוריו, מציגה שוב את התפיסה האישית של ואן גוך את המציאות, כפי שהוא ראה אותה בחזיונותיו האמנותיים והאישיים כל כך.
למרות שואן גוך מעולם לא חתם על היצירה, הוא מתייחס אליה רבות במסמכים מקצועיים רבים. הוא החל להכין את הרישומים לציור במקביל לציור אחר ומפורסם שלו, הציור "ליל כוכבים". זה היה בתקופה שבה סבל, כמו שאר אנשי העיירה ארל שבחבל פרובנס, מעוני, רעב וחולי. אבל יצירתיותו של ואן-גוך, כידוע, ניזונה דווקא מהמחסור שידע בתקופות חייו השונות.
בניגוד למנהגו באותה תקופה, צייר ואן גוך את הציור בגוונים נועזים. במיוחד הוא השתמש בו בהרבה מהגוון הצהוב. בשחור, לעומת זאת, כמעט ולא השתמש. זאת על אף שמדובר בלילה. באומץ הוא החליף את הצבע השחור והמתבקש ללילה, באריגת צבעים רבים שגורמת למתבונן להשלימו לבד.
בציור הוא גם הצמיד גוונים בהירים לגוונים כהים וכך יצר מצב שבו גם השמיים הבהירים שצייר הפכו קודרים, מגוון הבניינים הכהה שסמוכים להם. האפקט הזה נקרא "אפקט ההסמכה".
אגב, יש סברה שבציור רפרר ואן גוך לציור "הסעודה האחרונה" של לאונרדו. זה כולל את 12 הדמויות היושבות לשולחנות בית הקפה, ממש כמו הציור המפורסם של דה וינצ'י, דרך האיש העוזב את בית הקפה (יהודה איש קריות?) ועוד רמזים הקושרים את ואן גוך, בן לאיש דת שאף חשב בצעירותו להיות איש דת בעצמו, לציור הנודע על ארוחתו האחרונה של ישו.
הנה סיפורו של הציור "מרפסת בית קפה בלילה":
https://youtu.be/MAEw6G5dCLU
תרגיל אנימציה של סטודנט שנותן פרשנות וחיים לציור המופלא:
https://youtu.be/-8IPIfUwu78
יש מקומות שבהם המרפסת הופכת לשמלה:
https://youtu.be/K-K2HKyhDgE
או משחק בדו-וחצי ממד:
https://youtu.be/6wYdtYMKlQw
מה אופייני לציור יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי "לה גרנד ז'אט"?
אם תסתכלו היטב על הציור של ז'ורז' סרה, יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי "לה גרנד ז'אט", תראו שהוא מצויר מאלפי נקודות צבע בודדות, שביחד מרכיבות את התמונה המלאה.
זו טכניקה מרתקת של ציור בנקודות, שנקראת "פוינטיליזם", שיטה אמנותית לציור שאפשר לתרגם אותה למשהו כמו "נקודתיות". הצייר שכאן, ז'ורז' סרה, היה החלוץ בפיתוח הפוינטיליזם. תוכלו להכירה בתגית "פוינטיליזם" אבל שימו לב שכמו בתמונה שכאן, בשיטת הפוינטיליזם מצוירת התמונה בנקודות ובכתמים מבודדים של צבע, במקום בקווים ובמשיכות מכחול, כמו שמקובל בציורים ה"רגילים" של אותה התקופה.
בציור זה הציג סרה את מה שיהפוך לעיקר משימתו האמנותית - הוא התחיל את זרם ה"נאו-אימפרסיוניזם", תנועה שהמשיכה את האימפרסיוניזם ברעיונותיה אבל רצתה לחדש ולחקור טכניקות חדשות, כמו הציור בנקודות שרואים פה.
התנועה הזו זכתה בזמנה להרבה ביקורת על הגישה האמנותית שלה, אבל היא היוותה גשר חשוב לסגנון המרכזי שיבוא מאוחר יותר - המודרניזם.
נושא הציור כאן דומה למה שהעסיק את מרבית ציירי האימפרסיוניזם והפוינטליזם באותה תקופה - תיאור של חיי המעמד הבורגני ושעות הפנאי שלו בפריז של סוף המאה ה-19.
הנה סיפורו של סרה:
https://youtu.be/BOdmp7_BUhY
סרטון המציע עיון מדוקדק ביצירה "dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte":
http://youtu.be/9ifYz4bcpn8
והסבר על גדולתו של הציור הזה והסגנון הנקודתי שבו הוא מצויר:
http://youtu.be/3rD-MrDxfl0?t=37s
אם תסתכלו היטב על הציור של ז'ורז' סרה, יום ראשון אחר הצהריים על גדות האי "לה גרנד ז'אט", תראו שהוא מצויר מאלפי נקודות צבע בודדות, שביחד מרכיבות את התמונה המלאה.
זו טכניקה מרתקת של ציור בנקודות, שנקראת "פוינטיליזם", שיטה אמנותית לציור שאפשר לתרגם אותה למשהו כמו "נקודתיות". הצייר שכאן, ז'ורז' סרה, היה החלוץ בפיתוח הפוינטיליזם. תוכלו להכירה בתגית "פוינטיליזם" אבל שימו לב שכמו בתמונה שכאן, בשיטת הפוינטיליזם מצוירת התמונה בנקודות ובכתמים מבודדים של צבע, במקום בקווים ובמשיכות מכחול, כמו שמקובל בציורים ה"רגילים" של אותה התקופה.
בציור זה הציג סרה את מה שיהפוך לעיקר משימתו האמנותית - הוא התחיל את זרם ה"נאו-אימפרסיוניזם", תנועה שהמשיכה את האימפרסיוניזם ברעיונותיה אבל רצתה לחדש ולחקור טכניקות חדשות, כמו הציור בנקודות שרואים פה.
התנועה הזו זכתה בזמנה להרבה ביקורת על הגישה האמנותית שלה, אבל היא היוותה גשר חשוב לסגנון המרכזי שיבוא מאוחר יותר - המודרניזם.
נושא הציור כאן דומה למה שהעסיק את מרבית ציירי האימפרסיוניזם והפוינטליזם באותה תקופה - תיאור של חיי המעמד הבורגני ושעות הפנאי שלו בפריז של סוף המאה ה-19.
הנה סיפורו של סרה:
https://youtu.be/BOdmp7_BUhY
סרטון המציע עיון מדוקדק ביצירה "dimanche après-midi à l'Île de la Grande Jatte":
http://youtu.be/9ifYz4bcpn8
והסבר על גדולתו של הציור הזה והסגנון הנקודתי שבו הוא מצויר:
http://youtu.be/3rD-MrDxfl0?t=37s