שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
פרודקט פלייסמנט
מהו הפרסום הסמוי?
במשך שנים רבות הופיע על שולחנו של גרי סיינפלד, מהסיטקום האגדי "סיינפלד", מחשב מקינטוש מאובזר ונחשק. סיינפלד מעולם לא צולם בסדרה כשהוא משתמש בו, מה שמדגים היטב את רעיון "הפרסום הסמוי".
ואכן, בפרסום סמוי (Product Placement) מעבירים בתקשורת (במיוחד בקולנוע ובטלוויזיה) מסרים פרסומיים, בדרך כלל עבור תשלום ובהסתרה מלאה או חלקית של הכוונה הפרסומית הזו. אם מישהו מזכיר בראיון טלוויזיה או רדיו, מוצר או שירות, כבדרך אגב, במרבית המקרים מדובר בפרסום סמוי או "יחסי ציבור", "קידום מכירות", "ניהול מותג" ושאר מונחים מקבילים או קרובים. המקרים הברורים יותר הם קידום אלבום חדש, שמביים את האמן לראיון העוסק בחייו, אהבותיו וכדומה. סרט חדש שעומד לצאת מביא איתו כמעט תמיד ראיונות של השחקנים הראשיים וכוכבי הסרט, שנועדו לקדם את הסרט.
בסרטים רבים משתמשים בפרסומות סמויות - מהמשקאות ששותים הגיבורים ומוצרי המזון, דרך המכוניות, מוצרי הפנאי ועד לחברות התעופה והמלונות המופיעים בסרט - הרבה מהמרכיבים המסחריים שמוצגים על המסך הם כאלה. העובדה שהמכונית המהירה יותר במרדף קולנועי תהיה זו של יצרן מסוים ולעיתים קרובות מדגם ספציפי של המפעל, שווה המון כסף.
בטלוויזיה וברדיו נחשבות הפרסומות הסמויות לבעייתיות מבחינת האתיקה, מה עוד שיש מקרים שבהם מדובר בפרסומת תת-הכרתית או בלתי מודעת מבחינת הצופה או המאזין ברדיו. יש רבים שרואים בפרסום סמוי פרקטיקה נלוזה, שמפרה את החוזה הבלתי כתוב בין כלי התקשורת לצרכניהם, פרקטיקה שראוי שתעבור מן העולם. הסיכוי לכך הוא נמוך, בעיקר משום התחרות ההולכת ומתגברת בתחום הפרסום, שמקטינה כל הזמן את התקציבים המופנים לכלי התקשורת הללו, לטובת הפרסום באינטרנט שהולך ומתחזק. מה שאגב מזכיר לנו שפרסום סמוי נהוג גם במשחקי מחשב והוא הולך ומתגבר שם...
באופן אירוני, לא פעם נעלמות חברות מסחריות שהשקיעו הון עתק בפרסום סמוי וכך, שנים לאחר שחברות כמו אטארי, TWA ו-Pan Am ירדו מגדולתן או פשטו רגל, אנו ממשיכים לראות את מוצריהם מקודמים בסרט קולנוע וסדרות טלוויזיה.
לחברת Apple, אגב, היה הרבה יותר מזל. המקינטוש הראשון, זה שעל שולחנו של סיינפלד, הפך לאגדה. במקביל הוכרה גם סיינפלד כסיטקום הטוב בהיסטוריה והיא מוקרנת בקביעות בכל העולם, עד היום. כך יוצא שהמותג של Apple זוכה לכך שהפרסומת הסמויה שלו עובדת גם היום, עשרות שנים לאחר הופעתו של המק המיתולוגי ברקע של הפאנצ'ים של ג'ורג' והדחיפות של איליין, יש פרסומת סמויה שממשיכה לעבוד קשה...
זהו הפרסום הסמוי (עברית):
https://youtu.be/KxE5gPvoU-E?t=23s
ההיסטוריה של הפרסום הסמוי:
https://youtu.be/wACBAu9coUU
מהמשקפיים ועד למזון שאוכלות הדמויות -165 מיליון דולר הכניס "איש הפלדה" רק מפרסום סמוי של 100 מותגים!
https://youtu.be/iY56r2qj8f8
הסבר של עולם מיקום המוצרים:
https://youtu.be/pqf-WVgoq9E
דוגמאות של פרסום סמוי במשחקי מחשב:
https://youtu.be/jyo-y3xorAc
וכמה דוגמאות טובות לפרסום סמוי בקולנוע:
https://youtu.be/_3FLKuQa62c?long=yes
במשך שנים רבות הופיע על שולחנו של גרי סיינפלד, מהסיטקום האגדי "סיינפלד", מחשב מקינטוש מאובזר ונחשק. סיינפלד מעולם לא צולם בסדרה כשהוא משתמש בו, מה שמדגים היטב את רעיון "הפרסום הסמוי".
ואכן, בפרסום סמוי (Product Placement) מעבירים בתקשורת (במיוחד בקולנוע ובטלוויזיה) מסרים פרסומיים, בדרך כלל עבור תשלום ובהסתרה מלאה או חלקית של הכוונה הפרסומית הזו. אם מישהו מזכיר בראיון טלוויזיה או רדיו, מוצר או שירות, כבדרך אגב, במרבית המקרים מדובר בפרסום סמוי או "יחסי ציבור", "קידום מכירות", "ניהול מותג" ושאר מונחים מקבילים או קרובים. המקרים הברורים יותר הם קידום אלבום חדש, שמביים את האמן לראיון העוסק בחייו, אהבותיו וכדומה. סרט חדש שעומד לצאת מביא איתו כמעט תמיד ראיונות של השחקנים הראשיים וכוכבי הסרט, שנועדו לקדם את הסרט.
בסרטים רבים משתמשים בפרסומות סמויות - מהמשקאות ששותים הגיבורים ומוצרי המזון, דרך המכוניות, מוצרי הפנאי ועד לחברות התעופה והמלונות המופיעים בסרט - הרבה מהמרכיבים המסחריים שמוצגים על המסך הם כאלה. העובדה שהמכונית המהירה יותר במרדף קולנועי תהיה זו של יצרן מסוים ולעיתים קרובות מדגם ספציפי של המפעל, שווה המון כסף.
בטלוויזיה וברדיו נחשבות הפרסומות הסמויות לבעייתיות מבחינת האתיקה, מה עוד שיש מקרים שבהם מדובר בפרסומת תת-הכרתית או בלתי מודעת מבחינת הצופה או המאזין ברדיו. יש רבים שרואים בפרסום סמוי פרקטיקה נלוזה, שמפרה את החוזה הבלתי כתוב בין כלי התקשורת לצרכניהם, פרקטיקה שראוי שתעבור מן העולם. הסיכוי לכך הוא נמוך, בעיקר משום התחרות ההולכת ומתגברת בתחום הפרסום, שמקטינה כל הזמן את התקציבים המופנים לכלי התקשורת הללו, לטובת הפרסום באינטרנט שהולך ומתחזק. מה שאגב מזכיר לנו שפרסום סמוי נהוג גם במשחקי מחשב והוא הולך ומתגבר שם...
באופן אירוני, לא פעם נעלמות חברות מסחריות שהשקיעו הון עתק בפרסום סמוי וכך, שנים לאחר שחברות כמו אטארי, TWA ו-Pan Am ירדו מגדולתן או פשטו רגל, אנו ממשיכים לראות את מוצריהם מקודמים בסרט קולנוע וסדרות טלוויזיה.
לחברת Apple, אגב, היה הרבה יותר מזל. המקינטוש הראשון, זה שעל שולחנו של סיינפלד, הפך לאגדה. במקביל הוכרה גם סיינפלד כסיטקום הטוב בהיסטוריה והיא מוקרנת בקביעות בכל העולם, עד היום. כך יוצא שהמותג של Apple זוכה לכך שהפרסומת הסמויה שלו עובדת גם היום, עשרות שנים לאחר הופעתו של המק המיתולוגי ברקע של הפאנצ'ים של ג'ורג' והדחיפות של איליין, יש פרסומת סמויה שממשיכה לעבוד קשה...
זהו הפרסום הסמוי (עברית):
https://youtu.be/KxE5gPvoU-E?t=23s
ההיסטוריה של הפרסום הסמוי:
https://youtu.be/wACBAu9coUU
מהמשקפיים ועד למזון שאוכלות הדמויות -165 מיליון דולר הכניס "איש הפלדה" רק מפרסום סמוי של 100 מותגים!
https://youtu.be/iY56r2qj8f8
הסבר של עולם מיקום המוצרים:
https://youtu.be/pqf-WVgoq9E
דוגמאות של פרסום סמוי במשחקי מחשב:
https://youtu.be/jyo-y3xorAc
וכמה דוגמאות טובות לפרסום סמוי בקולנוע:
https://youtu.be/_3FLKuQa62c?long=yes
מה עושה ארט דיירקטור בקולנוע?
חפצים בקולנוע אומרים הרבה על הדמויות, על מי הן, מה הכנסתן, כוחן, התקופה והמקום שממנו באו וכמובן - הטעם שלהם בעיצוב. הם לא נבחרים במקרה כדי להקיף את הדמויות אלא בקפידה. גדולה.
מקצוע ה'ארט דיירקטור' (Art Director) בקולנוע הוא הקמת סטים לסרטים. ארט דיירקטור בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה והצילום הוא האדם אחראי על בחירה של האביזרים והאלמנטים שיצולמו, ארגונם וסידורם לקראת הצילום.
ארט דיירקטור הוא מעצב הסט והפריים בסצנה הקולנועית. לרוב מדובר באנשים בעלי גישה אמנותית וויזואלית מפותחת. הארט דיירקטור צריך לדעת לחקור כל תקופה או סיטואציה של מקום, זמן, תרבות וכדומה, מבחינת החפצים והמרכיבים שאפיינו אותם. זיהוי של הריהוט האופייני, כלי הרכב, החפצים, העיצוב - בכל אלה צריך לדייק על מנת לתת אמינות לסרט, התמונה או הסדרה המצולמים.
בסרטים גדולים ארט דירקטור עובד תחת הפרודקשן דיזיינר (Production Designer), ראש מחלקת הארט בסרט ומי שאחראי גם לבעלי מקצוע נוספים על הסט. הפרודקשן דיזיינר גם עובד עם הבמאי והמפיק על בחירת הלוקיישנים, כלומר המקומות בהם יצולמו הסצנות השונות.
שני ארט דיירקטורים מפתיעים בתולדות הקולנוע, היו צ'ארלס וריי איימס, מאבות העיצוב המודרני ומי שעסקו בעיצוב רהיטים מודרניסטיים שהפכו לאייקונים. השניים עסקו גם הם בתכנון תפאורות והקמה של סטים לסרטים.
הנה תפקיד הפרודקשן דיזיין או ארט דיירקשן בקולנוע:
http://youtu.be/pS47EXccx3I
אחד הנושאים למשל - כיסאות בסרטים:
https://youtu.be/FfGKNJ4mldE
או פרודקשן דיזיין, כמו בסרט "גרנד בודפשט":
http://youtu.be/m6rcTIKUdPk
ארט בסרט עלובי החיים:
http://youtu.be/K1pGPRDzx8A
יש גם ארט דיירקטור בעולם הפרסום:
http://youtu.be/PUWBWh9Vn80
וזה מה שהם עושים במשרד הפרסום (עברית):
http://youtu.be/J85xZgXSTF8
חפצים בקולנוע אומרים הרבה על הדמויות, על מי הן, מה הכנסתן, כוחן, התקופה והמקום שממנו באו וכמובן - הטעם שלהם בעיצוב. הם לא נבחרים במקרה כדי להקיף את הדמויות אלא בקפידה. גדולה.
מקצוע ה'ארט דיירקטור' (Art Director) בקולנוע הוא הקמת סטים לסרטים. ארט דיירקטור בתחומי הקולנוע, הטלוויזיה והצילום הוא האדם אחראי על בחירה של האביזרים והאלמנטים שיצולמו, ארגונם וסידורם לקראת הצילום.
ארט דיירקטור הוא מעצב הסט והפריים בסצנה הקולנועית. לרוב מדובר באנשים בעלי גישה אמנותית וויזואלית מפותחת. הארט דיירקטור צריך לדעת לחקור כל תקופה או סיטואציה של מקום, זמן, תרבות וכדומה, מבחינת החפצים והמרכיבים שאפיינו אותם. זיהוי של הריהוט האופייני, כלי הרכב, החפצים, העיצוב - בכל אלה צריך לדייק על מנת לתת אמינות לסרט, התמונה או הסדרה המצולמים.
בסרטים גדולים ארט דירקטור עובד תחת הפרודקשן דיזיינר (Production Designer), ראש מחלקת הארט בסרט ומי שאחראי גם לבעלי מקצוע נוספים על הסט. הפרודקשן דיזיינר גם עובד עם הבמאי והמפיק על בחירת הלוקיישנים, כלומר המקומות בהם יצולמו הסצנות השונות.
שני ארט דיירקטורים מפתיעים בתולדות הקולנוע, היו צ'ארלס וריי איימס, מאבות העיצוב המודרני ומי שעסקו בעיצוב רהיטים מודרניסטיים שהפכו לאייקונים. השניים עסקו גם הם בתכנון תפאורות והקמה של סטים לסרטים.
הנה תפקיד הפרודקשן דיזיין או ארט דיירקשן בקולנוע:
http://youtu.be/pS47EXccx3I
אחד הנושאים למשל - כיסאות בסרטים:
https://youtu.be/FfGKNJ4mldE
או פרודקשן דיזיין, כמו בסרט "גרנד בודפשט":
http://youtu.be/m6rcTIKUdPk
ארט בסרט עלובי החיים:
http://youtu.be/K1pGPRDzx8A
יש גם ארט דיירקטור בעולם הפרסום:
http://youtu.be/PUWBWh9Vn80
וזה מה שהם עושים במשרד הפרסום (עברית):
http://youtu.be/J85xZgXSTF8