שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך מייצרים צמיגים?
הידעתם שמעל 200 חומרים מרכיבים את הצמיג שאנו מכירים? - תהליך הייצור של הצמיג הוא מורכב ביותר.
ראשית, בוחר היצרן את הגומי המתאים לייצור הצמיגים - לרכב פרטי למשל, משתמשים בגומי סינתטי, בעוד שלצמיגי משאית, המתאים הוא הגומי הטבעי. מהגומי הנבחר מכינים את התערובת, שמרכיבה את הצמיג ומבטיחה שיהיה חזק ועמיד. יש בה בין השאר גומי, פיח שחור, מעכבי חמצון, מאיצי הדבקה, שרף, חומרי ריכוך ועוד. מהתערובת תכין מכונת החיתוך יריעות ארוכות, שיקוררו בתוך מים. מהיריעות יורכבו הצמיגים, לרוב על ידי הלבשה על תוף מיוחד ומכבש שיקנה להם את הצורה הסופית והמוכרת שלהם.
בתהליך הגיפור, מוכנסים הצמיגים שהתקבלו לתוך מכבש גדול. המכבש הזה יהפוך אותם לגמישים, בתהליך שמערב חום גבוה ולחץ גדול.
בשלב האחרון, יוטבעו על הצמיגים החריצים, שחשובים לבטיחות ולהיצמדות לכביש. ייצור צמיגים מסתיים בהוספת הכיתובים, שרשומים על הדפנות של הצמיג. הצמיגים המוכנים ייארזו ויישלחו להפצה ולמכירה.
כך מייצרים את הצמיגים (מתורגם):
https://youtu.be/RErP_uIuPRw
מפעל לייצור צמיגים:
https://youtu.be/CX7_6mL7ksA
השיטה שבה מתכננים ומייצרים צמיגים:
http://youtu.be/Li-MKobBg5w
והתהליך המלא של ייצור הצמיגים, מהפקת הגומי שממנו הוא עשוי ועד למשלוח הצמיגים לחנויות:
http://youtu.be/4lVv1Qf5Pz8
למה בצמיגים יש חריצים?
למה תקר בצמיג מרוקן את האוויר ממנו?
מה סיפורו של הביבנדום?
ביבנדום (Bibendum) היא הלוגו, הדמות המסחרית שמזוהה עם חברת הצמיגים "מישלן". הביבנדום הוא מהסמלים המסחריים הוותיקים ביותר בעולם.
במהלך השנים, מיום השקתו ועד היום, עבר הביבנדום שינויים רבים, ששינו את מראהו והתדמית שהקרין במהלך כמעט 120 שנות קיומו. הוא הפך מיצור שמנמן ונהנתן ("שותה מסמרים", כמו שאפיינו אותו במשחק מילים פרסומי בצרפתית, על צמיג חזק) ל"ברנש" רזה יותר, ספורטיבי (היום הוא רץ) ושוויוני יותר.
האגדה מספרת שהסמל נולד כשבשנת 1894 ראה מייסד החברה אדוארד מישלן מספר צמיגים המונחים זה על זה ויוצרים מראה של גוף אנושי. מראה האדם של הצמיגים הללו הפכו אותו ללוגו המסחרי המוכר כל כך, שנבחר לא פעם ללוגו הטוב בעולם.
כמו סמלים מסחריים אחרים של חברות מובילות בתחומן, השפעת הלוגו הוותיק על התרבות היא לא קטנה. מהדמות הזו קיבלה את השראתה המעצבת הנודעת איילין גריי, שעיצבה את "כסא הביבנדום" (Bibendum Chair) בשנת 1925.
כך נולד הביבנדום בשנות ה-30:
https://youtu.be/c3rRqPTRiY4
איש המישלן, הלוגו של צמיגי מישלן:
https://youtu.be/PFFNg8kAguc
וכיסא הביבנדום של איילין גריי שעוצבו בהשראתו:
https://youtu.be/qef4qg_dI3I
ופרסומת בכיכובו של ביבנדום:
https://youtu.be/hsbM6EYVvDU
מהו השינוי בלוח השנה של פירלי?
הכל התחיל כשחברת הצמיגים פירלי, שנוהגת להוציא לאור כבר שנים רבות את "לוח השנה של פירלי" (Pirelli calendar) החליטה לשנות כיוון.
בלוח השנה המושקע הזה משקיעה החברה המון כסף. בכל שנה מגיעים צלמי אופנה מהידועים והטובים בעולם ומצלמים דוגמניות על בלבוש מינימלי.
העירום היה אמנותי אמנם ולא בסגנון המפתה של לוחות שנה של מוסכים, אבל הוא בטח לא פרגן למצולמות, אלא לתכונותיהן החיצוניות והבולטות לעין.
השינוי הסתמן עם הזמן, כשצלמים ידועים מעולם העיתונות החלו גם הם לקבל את האפשרות להציע צילומים ללוח. אחד מהם היה סטיב מקורי, צלם הנשיונל ג'יאוגרפיק שידוע במיוחד בצילום הנערה היפה שלו מאפגניסטן.
אבל לקראת הלוח של 2015 הזמינו בפירלי את הצלמת הידועה אנני ליבוביץ' וביקשו ממנה לצלם את מה שבזכותו היא הפכה לצלמת המפורסמת בעולם - הדיוקנאות שלה. הם ביקשו שתעשה בדיוק את מה שהיא רוצה ועושה נהדר.
ליבוביץ', סלבריטאית בפני עצמה וצלמת-על ידועה בכל העולם, החליטה על הקו שהיא הכי אוהבת. היא צילמה ללוח השנה של פירלי שורה של נשים מצליחות ומוכשרות להפליא. ההבדל היה בצילומים - כל הנשים היו לבושות, רובן נשים מבוגרות יחסית, 180 מעלות מהדוגמניות הדקיקות והמושכות חיצונית שהוצגו בלוח הזה בכל שנה מחדש.
וכך הפך הלוח הנודע, לראשונה בתולדותיו, לבעל אג'נדה שונה. הוא פירגן לחשיבה, ליצירתיות, לחריצות והכישרון ושם הצידה, לפחות לשנה אחת, את היופי החיצוני והנתונים הגופניים.
הנה סיפורו של לוח השנה שהשתנה:
https://youtu.be/g-yEJsvmYYo?t=38s
לוח שנה אופייני של פירלי משנות ה-90:
הלוח משנת 2010:
https://youtu.be/SNblsrfvuNA

הידעתם שמעל 200 חומרים מרכיבים את הצמיג שאנו מכירים? - תהליך הייצור של הצמיג הוא מורכב ביותר.
ראשית, בוחר היצרן את הגומי המתאים לייצור הצמיגים - לרכב פרטי למשל, משתמשים בגומי סינתטי, בעוד שלצמיגי משאית, המתאים הוא הגומי הטבעי. מהגומי הנבחר מכינים את התערובת, שמרכיבה את הצמיג ומבטיחה שיהיה חזק ועמיד. יש בה בין השאר גומי, פיח שחור, מעכבי חמצון, מאיצי הדבקה, שרף, חומרי ריכוך ועוד. מהתערובת תכין מכונת החיתוך יריעות ארוכות, שיקוררו בתוך מים. מהיריעות יורכבו הצמיגים, לרוב על ידי הלבשה על תוף מיוחד ומכבש שיקנה להם את הצורה הסופית והמוכרת שלהם.
בתהליך הגיפור, מוכנסים הצמיגים שהתקבלו לתוך מכבש גדול. המכבש הזה יהפוך אותם לגמישים, בתהליך שמערב חום גבוה ולחץ גדול.
בשלב האחרון, יוטבעו על הצמיגים החריצים, שחשובים לבטיחות ולהיצמדות לכביש. ייצור צמיגים מסתיים בהוספת הכיתובים, שרשומים על הדפנות של הצמיג. הצמיגים המוכנים ייארזו ויישלחו להפצה ולמכירה.
כך מייצרים את הצמיגים (מתורגם):
https://youtu.be/RErP_uIuPRw
מפעל לייצור צמיגים:
https://youtu.be/CX7_6mL7ksA
השיטה שבה מתכננים ומייצרים צמיגים:
http://youtu.be/Li-MKobBg5w
והתהליך המלא של ייצור הצמיגים, מהפקת הגומי שממנו הוא עשוי ועד למשלוח הצמיגים לחנויות:
http://youtu.be/4lVv1Qf5Pz8

מה מטרת החריצים שבצמיגי הרכב?
החריצים שעל הצמיג נועדו כדי לאפשר למים לעבור מתחת לצמיג ולהגדיל את אחיזתו הטובה בכביש. אם לא היו חריצים בצמיג, הוא היה חלק מאד וקשה היה לשלוט בו.
גם צמיג שחוק מאד הופך להיות חלק יותר והחריצים שלו נשחקים ונעלמים. לכן מחליפים למכוניות ואופנועים צמיגים שהתבלו.
אבל מה רע בצמיג חלק? - צמיגים חלקים הם מסוכנים מאד, מפני שהרכב מחליק בהם על הכביש ובמיוחד על כביש רטוב. במצב כזה של החלקה, עלול הנהג לאבד שליטה והרכב יכול בקלות להתהפך או להתנגש ברכב אחר.
כך פועלים החריצים בצמיג:
https://youtu.be/Lualcj06m68
מבנה הצמיג:
https://youtu.be/CX7_6mL7ksA
וצמיגים מיוחדים לכביש רטוב:
https://youtu.be/G5Vi5uDsLVE
החריצים שעל הצמיג נועדו כדי לאפשר למים לעבור מתחת לצמיג ולהגדיל את אחיזתו הטובה בכביש. אם לא היו חריצים בצמיג, הוא היה חלק מאד וקשה היה לשלוט בו.
גם צמיג שחוק מאד הופך להיות חלק יותר והחריצים שלו נשחקים ונעלמים. לכן מחליפים למכוניות ואופנועים צמיגים שהתבלו.
אבל מה רע בצמיג חלק? - צמיגים חלקים הם מסוכנים מאד, מפני שהרכב מחליק בהם על הכביש ובמיוחד על כביש רטוב. במצב כזה של החלקה, עלול הנהג לאבד שליטה והרכב יכול בקלות להתהפך או להתנגש ברכב אחר.
כך פועלים החריצים בצמיג:
https://youtu.be/Lualcj06m68
מבנה הצמיג:
https://youtu.be/CX7_6mL7ksA
וצמיגים מיוחדים לכביש רטוב:
https://youtu.be/G5Vi5uDsLVE

#מה עושה הפאנצ'ר לצמיגים?
כל מי שנתקל פעם בפאנצ'ר בצמיג הרכב, אותו תקר, חור או נקב בצמיג, מכיר את התחושה המעצבנת של לראות את הצמיג מתקמט, מאבד את האוויר ותוקע את המכונית. אבל מה שקורה בתוך הצמיג הוא דרמה פיזיקלית אמיתית המתרחשת בין שני כוחות חזקים.
כי מהו הצמיג בעצם? - צמיג הוא מעין בלון ענק וחזק שמכיל בתוכו אוויר דחוס מאוד. הלחץ בתוך הצמיג הוא פי 2 עד 3 מהלחץ הרגיל של האוויר שמסביבנו והוא נלחץ לשם בכוח, באמצעות המשאבה בתחנת הדלק.
האוויר הדחוס נשאר בצמיג כי הגומי אוטם אותו מכל הצדדים ומונע ממנו מלברוח החוצה. ברגע שיש תקר, באנגלית פאנצ'ר, כשמופיע נקב בצמיג, האוויר הדחוס שבתוך הצמיג מוצא לו מסלול בריחה. והפיזיקה עושה כאן את שלה - כמו תמיד, אוויר בורח מאזור של לחץ גבוה לאזור של לחץ נמוך.
זה כמו שאתם תקועים בין המון בני אדם, כולם דחוסים בדוחק ורוצים, ממש "מתים" לצאת מהלחץ ולהירגע בחוץ. או כמו מים שתמיד יזרמו במהירות למטה, בחוק טבע בסיסי שתמיד יתקיים ולא ניתן יהיה לעצור אותו.
נחזור לצמיג. לחץ האוויר הפנימי שבתוכו הוא שהופך את הצמיג לקשיח ויציב ומאפשר למכונית הכבדה לנסוע עליו ועל הצמיגים האחרים. כשיש תקר והאוויר בורח ממנו, נעלם אותו לחץ פנימי. ואחרי שהגומי איבד את הכוח שהחזיק אותו בלחץ והקשיח את הגלגל, הוא חוזר למצבו הטבעי, הרפוי והמקומט.
זה כמו בלון שמתרוקן מהאוויר. כשהקרום הגמיש שלו פשוט איבד את הכוח שניפח אותו לפני כן, הוא מתרופף והופך לסתם פיסת גומי מקומטת.
ומעניין שמי שפיתח בשנת 1888 את הצמיג הפניאומטי, הצמיג הממולא באוויר דחוס, היה וטרינר סקוטי בשם ג'ון דנלופ (John Boyd Dunlop). הוא פשוט רצה לעזור לבנו לרכוב בנוחות על האופניים וגילה שאוויר דחוס יכול לספוג זעזועים מהדרך ולהיות הרבה יותר נעים לרכיבה מאשר צמיג קשיח.
אבל יחד עם היתרון הגיע גם האתגר - איך לשמור על האוויר בתוכו. היום יש חומרי איטום שיכולים לסגור נקבים קטנים מבפנים וכך מתקנים פאנצ'רים בצמיגים. אבל העיקרון הפיזיקלי נשאר זהה. האוויר תמיד ימצא דרך להשתחרר למקום עם לחץ אוויר נמוך יותר, אם רק יהיה לו פתח לברוח דרכו. הטבע פשוט שואף לשיווי משקל.
הנה הצמיג המודרני המשוכלל:
https://youtu.be/BPYxLeW6WjM
כך מחליפים צמיג מפונצ'ר:
https://youtu.be/Tn-Xh5ldkXw
החלפת גלגל לילדים:
https://youtu.be/KjHECx0CViM
כיום יש צמיגים בטוחים יותר ללא פנימית:
https://youtu.be/FZQpdKq3HD8
ושיר לילדים על פנצ'ר בגלגל (עברית):
https://youtu.be/KucUrm1fnXA
כל מי שנתקל פעם בפאנצ'ר בצמיג הרכב, אותו תקר, חור או נקב בצמיג, מכיר את התחושה המעצבנת של לראות את הצמיג מתקמט, מאבד את האוויר ותוקע את המכונית. אבל מה שקורה בתוך הצמיג הוא דרמה פיזיקלית אמיתית המתרחשת בין שני כוחות חזקים.
כי מהו הצמיג בעצם? - צמיג הוא מעין בלון ענק וחזק שמכיל בתוכו אוויר דחוס מאוד. הלחץ בתוך הצמיג הוא פי 2 עד 3 מהלחץ הרגיל של האוויר שמסביבנו והוא נלחץ לשם בכוח, באמצעות המשאבה בתחנת הדלק.
האוויר הדחוס נשאר בצמיג כי הגומי אוטם אותו מכל הצדדים ומונע ממנו מלברוח החוצה. ברגע שיש תקר, באנגלית פאנצ'ר, כשמופיע נקב בצמיג, האוויר הדחוס שבתוך הצמיג מוצא לו מסלול בריחה. והפיזיקה עושה כאן את שלה - כמו תמיד, אוויר בורח מאזור של לחץ גבוה לאזור של לחץ נמוך.
זה כמו שאתם תקועים בין המון בני אדם, כולם דחוסים בדוחק ורוצים, ממש "מתים" לצאת מהלחץ ולהירגע בחוץ. או כמו מים שתמיד יזרמו במהירות למטה, בחוק טבע בסיסי שתמיד יתקיים ולא ניתן יהיה לעצור אותו.
נחזור לצמיג. לחץ האוויר הפנימי שבתוכו הוא שהופך את הצמיג לקשיח ויציב ומאפשר למכונית הכבדה לנסוע עליו ועל הצמיגים האחרים. כשיש תקר והאוויר בורח ממנו, נעלם אותו לחץ פנימי. ואחרי שהגומי איבד את הכוח שהחזיק אותו בלחץ והקשיח את הגלגל, הוא חוזר למצבו הטבעי, הרפוי והמקומט.
זה כמו בלון שמתרוקן מהאוויר. כשהקרום הגמיש שלו פשוט איבד את הכוח שניפח אותו לפני כן, הוא מתרופף והופך לסתם פיסת גומי מקומטת.
ומעניין שמי שפיתח בשנת 1888 את הצמיג הפניאומטי, הצמיג הממולא באוויר דחוס, היה וטרינר סקוטי בשם ג'ון דנלופ (John Boyd Dunlop). הוא פשוט רצה לעזור לבנו לרכוב בנוחות על האופניים וגילה שאוויר דחוס יכול לספוג זעזועים מהדרך ולהיות הרבה יותר נעים לרכיבה מאשר צמיג קשיח.
אבל יחד עם היתרון הגיע גם האתגר - איך לשמור על האוויר בתוכו. היום יש חומרי איטום שיכולים לסגור נקבים קטנים מבפנים וכך מתקנים פאנצ'רים בצמיגים. אבל העיקרון הפיזיקלי נשאר זהה. האוויר תמיד ימצא דרך להשתחרר למקום עם לחץ אוויר נמוך יותר, אם רק יהיה לו פתח לברוח דרכו. הטבע פשוט שואף לשיווי משקל.
הנה הצמיג המודרני המשוכלל:
https://youtu.be/BPYxLeW6WjM
כך מחליפים צמיג מפונצ'ר:
https://youtu.be/Tn-Xh5ldkXw
החלפת גלגל לילדים:
https://youtu.be/KjHECx0CViM
כיום יש צמיגים בטוחים יותר ללא פנימית:
https://youtu.be/FZQpdKq3HD8
ושיר לילדים על פנצ'ר בגלגל (עברית):
https://youtu.be/KucUrm1fnXA

ביבנדום (Bibendum) היא הלוגו, הדמות המסחרית שמזוהה עם חברת הצמיגים "מישלן". הביבנדום הוא מהסמלים המסחריים הוותיקים ביותר בעולם.
במהלך השנים, מיום השקתו ועד היום, עבר הביבנדום שינויים רבים, ששינו את מראהו והתדמית שהקרין במהלך כמעט 120 שנות קיומו. הוא הפך מיצור שמנמן ונהנתן ("שותה מסמרים", כמו שאפיינו אותו במשחק מילים פרסומי בצרפתית, על צמיג חזק) ל"ברנש" רזה יותר, ספורטיבי (היום הוא רץ) ושוויוני יותר.
האגדה מספרת שהסמל נולד כשבשנת 1894 ראה מייסד החברה אדוארד מישלן מספר צמיגים המונחים זה על זה ויוצרים מראה של גוף אנושי. מראה האדם של הצמיגים הללו הפכו אותו ללוגו המסחרי המוכר כל כך, שנבחר לא פעם ללוגו הטוב בעולם.
כמו סמלים מסחריים אחרים של חברות מובילות בתחומן, השפעת הלוגו הוותיק על התרבות היא לא קטנה. מהדמות הזו קיבלה את השראתה המעצבת הנודעת איילין גריי, שעיצבה את "כסא הביבנדום" (Bibendum Chair) בשנת 1925.
כך נולד הביבנדום בשנות ה-30:
https://youtu.be/c3rRqPTRiY4
איש המישלן, הלוגו של צמיגי מישלן:
https://youtu.be/PFFNg8kAguc
וכיסא הביבנדום של איילין גריי שעוצבו בהשראתו:
https://youtu.be/qef4qg_dI3I
ופרסומת בכיכובו של ביבנדום:
https://youtu.be/hsbM6EYVvDU
צמיגים

הכל התחיל כשחברת הצמיגים פירלי, שנוהגת להוציא לאור כבר שנים רבות את "לוח השנה של פירלי" (Pirelli calendar) החליטה לשנות כיוון.
בלוח השנה המושקע הזה משקיעה החברה המון כסף. בכל שנה מגיעים צלמי אופנה מהידועים והטובים בעולם ומצלמים דוגמניות על בלבוש מינימלי.
העירום היה אמנותי אמנם ולא בסגנון המפתה של לוחות שנה של מוסכים, אבל הוא בטח לא פרגן למצולמות, אלא לתכונותיהן החיצוניות והבולטות לעין.
השינוי הסתמן עם הזמן, כשצלמים ידועים מעולם העיתונות החלו גם הם לקבל את האפשרות להציע צילומים ללוח. אחד מהם היה סטיב מקורי, צלם הנשיונל ג'יאוגרפיק שידוע במיוחד בצילום הנערה היפה שלו מאפגניסטן.
אבל לקראת הלוח של 2015 הזמינו בפירלי את הצלמת הידועה אנני ליבוביץ' וביקשו ממנה לצלם את מה שבזכותו היא הפכה לצלמת המפורסמת בעולם - הדיוקנאות שלה. הם ביקשו שתעשה בדיוק את מה שהיא רוצה ועושה נהדר.
ליבוביץ', סלבריטאית בפני עצמה וצלמת-על ידועה בכל העולם, החליטה על הקו שהיא הכי אוהבת. היא צילמה ללוח השנה של פירלי שורה של נשים מצליחות ומוכשרות להפליא. ההבדל היה בצילומים - כל הנשים היו לבושות, רובן נשים מבוגרות יחסית, 180 מעלות מהדוגמניות הדקיקות והמושכות חיצונית שהוצגו בלוח הזה בכל שנה מחדש.
וכך הפך הלוח הנודע, לראשונה בתולדותיו, לבעל אג'נדה שונה. הוא פירגן לחשיבה, ליצירתיות, לחריצות והכישרון ושם הצידה, לפחות לשנה אחת, את היופי החיצוני והנתונים הגופניים.
הנה סיפורו של לוח השנה שהשתנה:
https://youtu.be/g-yEJsvmYYo?t=38s
לוח שנה אופייני של פירלי משנות ה-90:
הלוח משנת 2010:
https://youtu.be/SNblsrfvuNA
