שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מהי כת ומה הסכנות בה?
כל ילד מכיר את הילדים המקובלים האלה, שילדים אחרים נוהים אחריהם ועושים את רצונם. אולי יפתיע חלק מכם אבל גם למבוגרים יש אנשים כאלה. הם מושכים להקשיב להם ומשפיעים על אנשים רבים ולא פעם מצליחים ממש לשלוט בבני-אדם. לא פעם זה מסתיים בכך שהם יוצרים כת, שסובבת סביבם ומונהגת על ידם.
כת (Cult) היא קבוצה שהתרכזה סביב אישיות או רעיון כלשהו והפכה לקבוצה סגורה. פעילויות סגורות ופולחניות אינן אסורות מבחינת החוק, אך לא פעם הופכת הקבוצה הסגורה והמעניינת לכת הרסנית, המנצלת את חבריה וגורמת לרבים מהם לנזקים נפשיים, כלכליים ואפילו פיזיים. כתות כאלה הן מחוץ לחוק וחשוב לזהותן לפני שנסחפים אל תוכן והופכים לחברים שחייהם הולכים ונהרסים.
אם קבוצה מכתיבה לחלוטין את דרך ההתנהגות, הרגשות והחשיבה של חבריה, אם היא מרחיקה חברים בה ממשפחתם והופכת אותם תלויים בה, לוקחת מהם כסף ומטפחת מנהיג המקבל זכויות, כסף ושליטה בגורל החברים, די סביר שהיא הופכת לכת.
כדי למשוך מגויסים חדשים, מקפידות כתות להסתיר מהחברים החדשים והעתידיים שלהן את האופי והמטרות האמיתיות שלהן. הן עושות זאת על ידי פעילויות שיווק וגיוס שמוליכות שולל את המועמדים ומפתות אותם להצטרף. הם חשים שהם בדרך למעלה, להגשמת המטרות ושיפור האישיות, בזמן שהכת תלך ותסחוף אותם למעמקי הניצול והתלות בה.
כתות משתמשות בשיטות שונות של שליטה, כדי להפוך אנשים חדשים לחברים צייתנים וכנועים. בדרך כלל הן מבדילות את עצמן ואת המנהיגים שלהם מהנורמות ומהתפיסות החברתיות המקובלות. הן פוגעות בתא המשפחתי של חברי הכת ובערכי המשפחה המקובלים, שכן הכת מתיימרת להחליף את המשפחה ולהיות המשפחה החדשה של חבריה.
הכתות נוהגות גם לאמץ מנהגים רוחניים שונים הנראים חוקיים, אך מפעילות שיטות פסיכולוגיות שנוקט מנהיג הכת, כדי להרחיק את המצטרפים מהחברה שמסביב וליצור להם זהות חדשה, כזו שתאפשר לו לנצל ולשעבד אותם לטובתו ולטובת רווחיו האישיים, אם זה רווח כלכלי, רווח של מעמד, כבוד וכדומה.
מנהיגי כתות יוצרים תחושה אהבה ללא גבולות כלפי החברים החדשים. לצד זה הם משתמשים באמצעים פסיכולוגיים כדי ליצור אצלם תלות וחולשה, דורשים שיתוודו בפניהם על "חטאים" שעשו או אפילו רק חשבו, מחדירים אצלם פחד מעזיבת הכת או מערעור על דרכה, משתמשים במידע שקיבלו מהם כדי לתמרן ולנתק אותם מהעולם החיצוני וממשפחתם ושולטים בממדים שונים של אישיותם, משליטה במחשבות, הרגשות, וההתנהגות שלהם.
לצורך כל זה משתמשים מנהיגי כתות בטכניקות שליטה נוספות, כמו הלשנות, קירוב הוותיקים, הסתרת מידע מהחדשים, שיחות ארוכות עם המנהיג או עם בכירי הכת ועוד. כל אלו מביאים את המצטרף לשנות בהדרגה את זהותו ולהפוך לחבר שתלוי בקבוצה לחלוטין ולא מרגיש עד כמה הוא מנוצל ומשועבד לה.
הנה הכתות ואיך הן מושכות מאמינים (מתורגם):
https://youtu.be/kB-dJaCXAxA
כך כתות שולטות בחבריהן:
https://youtu.be/6xKUqTdNPDM
עדות של מי שהייתה חברה בכת על חלק ממה שעברה (עברית):
http://youtu.be/my2_rSBqL_A?t=2s
כמה כתות היסטוריות מוזרות, אכזריות ומופרכות:
https://youtu.be/lptW0sWALhE
10 כתות שעדיין פעילות עד היום:
https://youtu.be/_HQM5WaqfUs?long=yes
ודיון שמסביר על הכתות, איך להימנע ואיך לסייע למי שנקלע לכת:
http://youtu.be/uLGSh0LE7yg?t=4s?long=yes
למה אנשים מצטרפים לכתות?
שאלת ההצטרפות לכתות היא שאלה שמעסיקה חוקרים, פילוסופים ופסיכולוגים כבר שנים רבות ופשוטה ככל שהיא נשמעת, התשובה שלה מורכבת ועמוקה הרבה יותר ממה שנדמה. הכת היא לא סתם קבוצה מוזרה או מאגר של אנשים מתבודדים. היא פונה לצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר - הצורך בשייכות, משמעות, ביטחון והכוונה בעולם לעיתים מורכב ומבלבל.
הרבה אנשים מגיעים לכתות לאחר תקופות קשות בחייהם, כשהם מחפשים נקודת אחיזה. מי שעבר אובדן משפחתי כואב, גירושין או שברון לב, לדוגמה, עלול להרגיש שהחיים איבדו מהצבעוניות והמשמעות שלהם. ברגע כזה של חולשה, כת שתציע "מסלול ישר" או פתרון פשוט לבעיות חייהם, נראית כמו מנוחה לנפש. הדבר דומה לטיפוס על סלע קשיח כשאתה מוצף במערבולות.
למי שמצוי במצב נפשי או רוחני קשה, הכת עשויה להרגיש כמו סלע יציב שניתן להיאחז בו. מנגד, ישנם גם אנשים צעירים שמרגישים בודדים בחברה המודרנית, המשדרת ערכים אינדיבידואליסטיים ולעיתים קרובות מביאה לתחושת ניכור. עבור אנשים כאלה הכת היא כמו משפחה שנבחרה, קהילה שמספקת מקום חם וחברתי, ביחד עם תחושת שייכות לעומת הבדידות שבחוץ.
הרצון להיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי הוא מניע חזק במיוחד. כתות לעיתים מקרינות על חבריהן תחושת ייחודיות מיוחדת, תחושת נבחרות שונה מהסביבה הכללית.
המנהיג, לעיתים קרובות אדם עם כריזמה ומסוגל לגעת בנקודות כה אישיות ורוחניות, נותן לחברים תחושת ביטחון מוחלטת. הוא מציע הסברים פשוטים וברורים למה שקורה בעולם, עוזר לסדר את הכאוס הרגשי והפסיכולוגי שמלווה את החיים המודרניים.
בהמשך יש כמובן גם את השיטות שבהן משתמשות כתות כדי לשמור על ההמשכיות והשליטה, כמו בידוד מהסביבה, שליטה באינפורמציה, אינדוקטרינציה (הנחלה של דעות, עמדות, רעיונות, אמונות או השקפת עולם) ואפילו תלות רגשית ופיזית.
סיפורו של האני, צעיר שנכנס לכת בעקבות חיפוש אחר משמעות בחייו, הוא דוגמה לכך. הוא הגיע לכת לאחר שסיים שירות צבאי והרגיש אבוד בלי מטרה ברורה. בתוך הקבוצה הוא מצא חברים, סדר חיים וערכים שסיפקו לו מסגרת בטוחה. באותה תקופה הוא לא הבין שפספס את תחושת השוויון והבחירה החופשית שבהם הוא מאמין באופן טבעי ודי מהר נוצרה אצלו תלות במנהיג ובקהילה.
עם זאת, למי שחוצה את גבולות הכת ולומד על שיטות הפעולה שלה, ברור שהן פועלות על מספיק נקודות תורפה אנושיות ואין פרופיל אחד של "האדם שמצטרף לכת". יש אנשים חכמים, אישים יצירתיים ואידיאליסטים שנמשכים אל הקהילות הללו, בחיפוש אחר פתרון רוחני שונה מהמקובל.
בארצות שונות מצאו שאפילו אנשים משכילים ומעמיקים יכולים להיות קרבנות למנגנונים של כת, במיוחד בזמנים של משברים אישיים או חברתיים.
בין אם זו בדידות, חוסר מטרה או כאב רגשי, הכת היא למעשה סוג של פתרון מורכב לבעיות שהחברה המודרנית לא תמיד מצליחה לתת להן מענה טוב. היא פונה ישירות אל הצורך האנושי היסודי להיות חלק ממשהו משמעותי, משהו שאולי בחיים הרגילים נדמה לנו כבלתי נגיש. יחד עם זאת, יש לזכור כי מחיר הפשטות והביטחון הזה הוא לא פעם אובדן חופש אישי, שליטה חיצונית ולעיתים אף פגיעה אנושית קשה.
כלומר, אנשים מצטרפים לכתות כי הן מציעות משהו שרבים מהם מחפשים, כמו משמעות, קהילה וביטחון. אבל תמיד חשוב לזכור ולוודא שמחיר ההצטרפות לקבוצה חברתית לא יהפוך למעגל של שליטה ומניפולציה, שיכול להכביד על חיי האדם במידה שלא תאומן.
עוד על מנגנוני ההשתלטות הללו בתגית "כת".
כך הכתות מושכות אליהן חברים חדשים (מתורגם):
https://youtu.be/kB-dJaCXAxA
הסיבות שחברי כתות מנו שהביאו אותם להצטרף לכת:
https://youtu.be/jFCLFfz_pz0
איך תזהה שהתחברת לכת?
https://youtu.be/EukUyGCw8RU?long=yes
כך פועלים מנהיגי כתות:
https://youtu.be/WMgA_stKgKw?long=yes
והרצאת טד של חברת כת לשעבר:
https://youtu.be/fa7uN2vo6rc?long=yes
מהי למידה מבוססת פרויקטים?
אם היו מציעים לכם ללמוד בעזרת משימות שכוללות קריאה, חקר וכתיבה ולאחר מכן הצגה בפני קהל, במקום לשנן ולרשום פרטי ידע שהמורה או הספר מזרימים אליכם ואז להיבחן עליהם - מה הייתם בוחרים?
למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning) היא שיטת הוראה מודרנית המהווה חלופה ראויה ללמידה המסורתית. הלמידה מבוססת הפרויקטים, המכונה בראשי התיבות שלה PBL, נתפסת בעיני רבים כנכונה ומתאימה לעידן שבו ידע נגיש בשניות לכל אחד ומידע וידע ספציפיים, המתייחסים לתחום דעת אחד, הם פחות רלוונטיים בחינוך. במקומם מציעה שיטה זו למידה מבוססת פרויקטים, שאלה ותוצר.
השיטה מתבססת על שאלה פוריה, שמניעה את הפרויקט. אז מחליטים על תוצר שאותו מייצרים והוא יניע את תהליך הלמידה. לאחר מכן מתחילות קבוצות הלמידה לבצע את החקר. האמצעים מגוונים - מאינטרנט, ספרות וכתבי עת ועד לפגישות עם מומחים. במהלך הלמידה מגישים התלמידים תוצרי ביניים ומציגים לתלמידים האחרים, שמהם הם לומדים, באמצעות משוב, מה יש לשפר בהמשך המחקר. הלימוד הוא גם לגבי הדרך לקבל ולתת משוב איכותי ומכבד. בסוף התהליך כולו מציגים התלמידים את התוצר בפני הקהל כולו - מהכיתה ועד ההורים, מורים, מומחים שפגשו במהלך העבודה וכדומה.
למידה מבוססת פרויקטים (בראשי תיבות PBL) מעודדת יוזמה של התלמידים ומפתחת את החקר השיטתי. הלומדים רוכשים באמצעותה כישורים רלוונטיים למאה ה-21, כולל יכולת לעבוד בצוות, יכולות טיפול במידע ורכישת ידע, יישום של תהליכי חקר, הפקת תוצרים ברמה גבוהה ולבסוף - רכישת היכולת להציג את רעיונותיהם אל מול קהל - בפרזנטציה (הצגה פומבית בפני קהל), שבה הם מסבירים את התוצר, מגנים עליו ומבצעים רפלקציה, שפירושה שיקוף על תהליך הלמידה.
בתהליך זה משתנה גם מעמדו של המורה. במקום להיות מוסרי הידע לתלמידים, הופכים המורים למורים אוטונומיים, הבונים תכניות לימודים שמעניינות אותם ואת התלמידים. הם הופכים למנחים של למידה פעילה מצד התלמידים, למידת חקר, שבה החשיבה ושיתוף הפעולה מחליפים את שפיכת הידע מהמורה לתלמיד ואל המחברת ולשינון לקראת מבחן.
זה גם אומר שלימוד כזה לא בוחן רק את תוצרי הלמידה אלא גם את תהליך הלמידה עצמו. לכל אורך הלמידה מוגשות ונבחנות טיוטות וסקיצות, מתבצעים תהליכי רפלקציה ומשוב וכדומה. כל אלה נותנים תמונה טובה ומדויקת יותר על הלמידה והתהליך שעובר הלומד.
PBL הם ראשי התיבות באנגלית של 3 שיטות שונות:
למידה מבוססת פרויקטים (Project), למידה מבוססת שאלה (Problem) ולמידה מבוססת תוצר (Product).
הנה הסבר של שיטת הלמידה מבוססת הפרויקטים (מתורגם):
https://youtu.be/L6vBiFxeQCs
המבנה של הלמידה מבוססת הפרויקטים (עברית):
https://youtu.be/jBngtrOCHUk
זה מה שהתלמידים והמורים חווים מהמודל (עברית):
https://youtu.be/l6IguH-aOlQ
הסבר מעמיק (עברית):
https://youtu.be/Aizd6YOnqg8
גם בגיל הרך PBL עובד - עם שטוזים, שטויות בחרוזים (עברית):
https://youtu.be/EITXkXoI790
ההסבר של מושג ה-PBL - למידה מבוססת פרויקטים (עברית):
https://youtu.be/UrK_G5050yI?t=1s
בית ספר מדווח על הלמידה שמתבססת על פרויקטים ומה היא מקנה לתלמיד (עברית):
https://youtu.be/PgjTiNDci3s
ופרויקט PBL מהוואי שהתמקד בתחום המדעי להצלת כדור הארץ (מתורגם):
https://youtu.be/LMVkjBYWQos?long=yes
קבוצות

כל ילד מכיר את הילדים המקובלים האלה, שילדים אחרים נוהים אחריהם ועושים את רצונם. אולי יפתיע חלק מכם אבל גם למבוגרים יש אנשים כאלה. הם מושכים להקשיב להם ומשפיעים על אנשים רבים ולא פעם מצליחים ממש לשלוט בבני-אדם. לא פעם זה מסתיים בכך שהם יוצרים כת, שסובבת סביבם ומונהגת על ידם.
כת (Cult) היא קבוצה שהתרכזה סביב אישיות או רעיון כלשהו והפכה לקבוצה סגורה. פעילויות סגורות ופולחניות אינן אסורות מבחינת החוק, אך לא פעם הופכת הקבוצה הסגורה והמעניינת לכת הרסנית, המנצלת את חבריה וגורמת לרבים מהם לנזקים נפשיים, כלכליים ואפילו פיזיים. כתות כאלה הן מחוץ לחוק וחשוב לזהותן לפני שנסחפים אל תוכן והופכים לחברים שחייהם הולכים ונהרסים.
אם קבוצה מכתיבה לחלוטין את דרך ההתנהגות, הרגשות והחשיבה של חבריה, אם היא מרחיקה חברים בה ממשפחתם והופכת אותם תלויים בה, לוקחת מהם כסף ומטפחת מנהיג המקבל זכויות, כסף ושליטה בגורל החברים, די סביר שהיא הופכת לכת.
כדי למשוך מגויסים חדשים, מקפידות כתות להסתיר מהחברים החדשים והעתידיים שלהן את האופי והמטרות האמיתיות שלהן. הן עושות זאת על ידי פעילויות שיווק וגיוס שמוליכות שולל את המועמדים ומפתות אותם להצטרף. הם חשים שהם בדרך למעלה, להגשמת המטרות ושיפור האישיות, בזמן שהכת תלך ותסחוף אותם למעמקי הניצול והתלות בה.
כתות משתמשות בשיטות שונות של שליטה, כדי להפוך אנשים חדשים לחברים צייתנים וכנועים. בדרך כלל הן מבדילות את עצמן ואת המנהיגים שלהם מהנורמות ומהתפיסות החברתיות המקובלות. הן פוגעות בתא המשפחתי של חברי הכת ובערכי המשפחה המקובלים, שכן הכת מתיימרת להחליף את המשפחה ולהיות המשפחה החדשה של חבריה.
הכתות נוהגות גם לאמץ מנהגים רוחניים שונים הנראים חוקיים, אך מפעילות שיטות פסיכולוגיות שנוקט מנהיג הכת, כדי להרחיק את המצטרפים מהחברה שמסביב וליצור להם זהות חדשה, כזו שתאפשר לו לנצל ולשעבד אותם לטובתו ולטובת רווחיו האישיים, אם זה רווח כלכלי, רווח של מעמד, כבוד וכדומה.
מנהיגי כתות יוצרים תחושה אהבה ללא גבולות כלפי החברים החדשים. לצד זה הם משתמשים באמצעים פסיכולוגיים כדי ליצור אצלם תלות וחולשה, דורשים שיתוודו בפניהם על "חטאים" שעשו או אפילו רק חשבו, מחדירים אצלם פחד מעזיבת הכת או מערעור על דרכה, משתמשים במידע שקיבלו מהם כדי לתמרן ולנתק אותם מהעולם החיצוני וממשפחתם ושולטים בממדים שונים של אישיותם, משליטה במחשבות, הרגשות, וההתנהגות שלהם.
לצורך כל זה משתמשים מנהיגי כתות בטכניקות שליטה נוספות, כמו הלשנות, קירוב הוותיקים, הסתרת מידע מהחדשים, שיחות ארוכות עם המנהיג או עם בכירי הכת ועוד. כל אלו מביאים את המצטרף לשנות בהדרגה את זהותו ולהפוך לחבר שתלוי בקבוצה לחלוטין ולא מרגיש עד כמה הוא מנוצל ומשועבד לה.
הנה הכתות ואיך הן מושכות מאמינים (מתורגם):
https://youtu.be/kB-dJaCXAxA
כך כתות שולטות בחבריהן:
https://youtu.be/6xKUqTdNPDM
עדות של מי שהייתה חברה בכת על חלק ממה שעברה (עברית):
http://youtu.be/my2_rSBqL_A?t=2s
כמה כתות היסטוריות מוזרות, אכזריות ומופרכות:
https://youtu.be/lptW0sWALhE
10 כתות שעדיין פעילות עד היום:
https://youtu.be/_HQM5WaqfUs?long=yes
ודיון שמסביר על הכתות, איך להימנע ואיך לסייע למי שנקלע לכת:
http://youtu.be/uLGSh0LE7yg?t=4s?long=yes

שאלת ההצטרפות לכתות היא שאלה שמעסיקה חוקרים, פילוסופים ופסיכולוגים כבר שנים רבות ופשוטה ככל שהיא נשמעת, התשובה שלה מורכבת ועמוקה הרבה יותר ממה שנדמה. הכת היא לא סתם קבוצה מוזרה או מאגר של אנשים מתבודדים. היא פונה לצרכים האנושיים הבסיסיים ביותר - הצורך בשייכות, משמעות, ביטחון והכוונה בעולם לעיתים מורכב ומבלבל.
הרבה אנשים מגיעים לכתות לאחר תקופות קשות בחייהם, כשהם מחפשים נקודת אחיזה. מי שעבר אובדן משפחתי כואב, גירושין או שברון לב, לדוגמה, עלול להרגיש שהחיים איבדו מהצבעוניות והמשמעות שלהם. ברגע כזה של חולשה, כת שתציע "מסלול ישר" או פתרון פשוט לבעיות חייהם, נראית כמו מנוחה לנפש. הדבר דומה לטיפוס על סלע קשיח כשאתה מוצף במערבולות.
למי שמצוי במצב נפשי או רוחני קשה, הכת עשויה להרגיש כמו סלע יציב שניתן להיאחז בו. מנגד, ישנם גם אנשים צעירים שמרגישים בודדים בחברה המודרנית, המשדרת ערכים אינדיבידואליסטיים ולעיתים קרובות מביאה לתחושת ניכור. עבור אנשים כאלה הכת היא כמו משפחה שנבחרה, קהילה שמספקת מקום חם וחברתי, ביחד עם תחושת שייכות לעומת הבדידות שבחוץ.
הרצון להיות חלק ממשהו גדול ומשמעותי הוא מניע חזק במיוחד. כתות לעיתים מקרינות על חבריהן תחושת ייחודיות מיוחדת, תחושת נבחרות שונה מהסביבה הכללית.
המנהיג, לעיתים קרובות אדם עם כריזמה ומסוגל לגעת בנקודות כה אישיות ורוחניות, נותן לחברים תחושת ביטחון מוחלטת. הוא מציע הסברים פשוטים וברורים למה שקורה בעולם, עוזר לסדר את הכאוס הרגשי והפסיכולוגי שמלווה את החיים המודרניים.
בהמשך יש כמובן גם את השיטות שבהן משתמשות כתות כדי לשמור על ההמשכיות והשליטה, כמו בידוד מהסביבה, שליטה באינפורמציה, אינדוקטרינציה (הנחלה של דעות, עמדות, רעיונות, אמונות או השקפת עולם) ואפילו תלות רגשית ופיזית.
סיפורו של האני, צעיר שנכנס לכת בעקבות חיפוש אחר משמעות בחייו, הוא דוגמה לכך. הוא הגיע לכת לאחר שסיים שירות צבאי והרגיש אבוד בלי מטרה ברורה. בתוך הקבוצה הוא מצא חברים, סדר חיים וערכים שסיפקו לו מסגרת בטוחה. באותה תקופה הוא לא הבין שפספס את תחושת השוויון והבחירה החופשית שבהם הוא מאמין באופן טבעי ודי מהר נוצרה אצלו תלות במנהיג ובקהילה.
עם זאת, למי שחוצה את גבולות הכת ולומד על שיטות הפעולה שלה, ברור שהן פועלות על מספיק נקודות תורפה אנושיות ואין פרופיל אחד של "האדם שמצטרף לכת". יש אנשים חכמים, אישים יצירתיים ואידיאליסטים שנמשכים אל הקהילות הללו, בחיפוש אחר פתרון רוחני שונה מהמקובל.
בארצות שונות מצאו שאפילו אנשים משכילים ומעמיקים יכולים להיות קרבנות למנגנונים של כת, במיוחד בזמנים של משברים אישיים או חברתיים.
בין אם זו בדידות, חוסר מטרה או כאב רגשי, הכת היא למעשה סוג של פתרון מורכב לבעיות שהחברה המודרנית לא תמיד מצליחה לתת להן מענה טוב. היא פונה ישירות אל הצורך האנושי היסודי להיות חלק ממשהו משמעותי, משהו שאולי בחיים הרגילים נדמה לנו כבלתי נגיש. יחד עם זאת, יש לזכור כי מחיר הפשטות והביטחון הזה הוא לא פעם אובדן חופש אישי, שליטה חיצונית ולעיתים אף פגיעה אנושית קשה.
כלומר, אנשים מצטרפים לכתות כי הן מציעות משהו שרבים מהם מחפשים, כמו משמעות, קהילה וביטחון. אבל תמיד חשוב לזכור ולוודא שמחיר ההצטרפות לקבוצה חברתית לא יהפוך למעגל של שליטה ומניפולציה, שיכול להכביד על חיי האדם במידה שלא תאומן.
עוד על מנגנוני ההשתלטות הללו בתגית "כת".
כך הכתות מושכות אליהן חברים חדשים (מתורגם):
https://youtu.be/kB-dJaCXAxA
הסיבות שחברי כתות מנו שהביאו אותם להצטרף לכת:
https://youtu.be/jFCLFfz_pz0
איך תזהה שהתחברת לכת?
https://youtu.be/EukUyGCw8RU?long=yes
כך פועלים מנהיגי כתות:
https://youtu.be/WMgA_stKgKw?long=yes
והרצאת טד של חברת כת לשעבר:
https://youtu.be/fa7uN2vo6rc?long=yes

אם היו מציעים לכם ללמוד בעזרת משימות שכוללות קריאה, חקר וכתיבה ולאחר מכן הצגה בפני קהל, במקום לשנן ולרשום פרטי ידע שהמורה או הספר מזרימים אליכם ואז להיבחן עליהם - מה הייתם בוחרים?
למידה מבוססת פרויקטים (Project Based Learning) היא שיטת הוראה מודרנית המהווה חלופה ראויה ללמידה המסורתית. הלמידה מבוססת הפרויקטים, המכונה בראשי התיבות שלה PBL, נתפסת בעיני רבים כנכונה ומתאימה לעידן שבו ידע נגיש בשניות לכל אחד ומידע וידע ספציפיים, המתייחסים לתחום דעת אחד, הם פחות רלוונטיים בחינוך. במקומם מציעה שיטה זו למידה מבוססת פרויקטים, שאלה ותוצר.
השיטה מתבססת על שאלה פוריה, שמניעה את הפרויקט. אז מחליטים על תוצר שאותו מייצרים והוא יניע את תהליך הלמידה. לאחר מכן מתחילות קבוצות הלמידה לבצע את החקר. האמצעים מגוונים - מאינטרנט, ספרות וכתבי עת ועד לפגישות עם מומחים. במהלך הלמידה מגישים התלמידים תוצרי ביניים ומציגים לתלמידים האחרים, שמהם הם לומדים, באמצעות משוב, מה יש לשפר בהמשך המחקר. הלימוד הוא גם לגבי הדרך לקבל ולתת משוב איכותי ומכבד. בסוף התהליך כולו מציגים התלמידים את התוצר בפני הקהל כולו - מהכיתה ועד ההורים, מורים, מומחים שפגשו במהלך העבודה וכדומה.
למידה מבוססת פרויקטים (בראשי תיבות PBL) מעודדת יוזמה של התלמידים ומפתחת את החקר השיטתי. הלומדים רוכשים באמצעותה כישורים רלוונטיים למאה ה-21, כולל יכולת לעבוד בצוות, יכולות טיפול במידע ורכישת ידע, יישום של תהליכי חקר, הפקת תוצרים ברמה גבוהה ולבסוף - רכישת היכולת להציג את רעיונותיהם אל מול קהל - בפרזנטציה (הצגה פומבית בפני קהל), שבה הם מסבירים את התוצר, מגנים עליו ומבצעים רפלקציה, שפירושה שיקוף על תהליך הלמידה.
בתהליך זה משתנה גם מעמדו של המורה. במקום להיות מוסרי הידע לתלמידים, הופכים המורים למורים אוטונומיים, הבונים תכניות לימודים שמעניינות אותם ואת התלמידים. הם הופכים למנחים של למידה פעילה מצד התלמידים, למידת חקר, שבה החשיבה ושיתוף הפעולה מחליפים את שפיכת הידע מהמורה לתלמיד ואל המחברת ולשינון לקראת מבחן.
זה גם אומר שלימוד כזה לא בוחן רק את תוצרי הלמידה אלא גם את תהליך הלמידה עצמו. לכל אורך הלמידה מוגשות ונבחנות טיוטות וסקיצות, מתבצעים תהליכי רפלקציה ומשוב וכדומה. כל אלה נותנים תמונה טובה ומדויקת יותר על הלמידה והתהליך שעובר הלומד.
PBL הם ראשי התיבות באנגלית של 3 שיטות שונות:
למידה מבוססת פרויקטים (Project), למידה מבוססת שאלה (Problem) ולמידה מבוססת תוצר (Product).
הנה הסבר של שיטת הלמידה מבוססת הפרויקטים (מתורגם):
https://youtu.be/L6vBiFxeQCs
המבנה של הלמידה מבוססת הפרויקטים (עברית):
https://youtu.be/jBngtrOCHUk
זה מה שהתלמידים והמורים חווים מהמודל (עברית):
https://youtu.be/l6IguH-aOlQ
הסבר מעמיק (עברית):
https://youtu.be/Aizd6YOnqg8
גם בגיל הרך PBL עובד - עם שטוזים, שטויות בחרוזים (עברית):
https://youtu.be/EITXkXoI790
ההסבר של מושג ה-PBL - למידה מבוססת פרויקטים (עברית):
https://youtu.be/UrK_G5050yI?t=1s
בית ספר מדווח על הלמידה שמתבססת על פרויקטים ומה היא מקנה לתלמיד (עברית):
https://youtu.be/PgjTiNDci3s
ופרויקט PBL מהוואי שהתמקד בתחום המדעי להצלת כדור הארץ (מתורגם):
https://youtu.be/LMVkjBYWQos?long=yes
