» «

רוברט פולטון

ספינת קיטור
מי המציא את ספינת הקיטור?



האמריקאי רוברט פולטון ידוע בתור ממציא ספינת הקיטור (Steamboat), אבל כמו לא מעט המצאות בהיסטוריה, גם סיפור ההמצאה הזו הוא קצת יותר מורכב.

כי השאלה מי המציא את ספינת הקיטור אינה פשוטה כפי שנראה. בניגוד להמצאות רבות אחרות, ספינת הקיטור לא צצה לעולם בהבזק גאוני אחד אלא התפתחה הדרגתית דרך ניסויים של ממציאים שונים.

האמריקאי רוברט פולטון (Robert Fulton) זוכה לרוב לתהילה כמי שהפך את ספינת הקיטור לפרקטית, אך האמת היא שהוא ממש לא היה הראשון שניסה להפעיל ספינה באמצעות כוח קיטור.

למעשה, כשהקלרמונט של פולטון החלה במסעה הראשון, עמדו על החוף צופים רבים שצחקו וקראו לה "אי שפיות פולטון". הם שינו את הטון די מהר, עת ראו את הספינה מתקדמת בהצלחה במעלה הנהר.


#התפתחות ספינות הקיטור
כבר ב-1783 הצליח הצרפתי קלוד דה ז'ופרואה ד'אבאן (Claude de Jouffroy d'Abbans) להפליג בספינת קיטור על נהר הסאון, ליד העיר ליון. אך הטכנולוגיה שלו לא התפתחה מעבר לכך.

אחריו באו אחרים, כולל האמריקאי ג'ון פיץ' (John Fitch) שהפעיל ב-1787 ספינת קיטור על נהר הדלאוור. פיץ' אף הקים שירות סדיר של ספינות קיטור בין ערים בפנסילבניה, אך המיזם נכשל מבחינה מסחרית. זה סיפור עצוב במיוחד, שכן בשנת 1798 מת פיץ', כשהוא עני ומאוכזב, שנים ספורות בלבד לפני שספינות הקיטור יהפכו למצליחות מבחינה מסחרית.

רוברט פולטון מופיע בזירה ב-1807, כשהוא משיט את ה"קלרמונט" (Clermont). זוהי ספינת קיטור שתעשה מסע בכורה מוצלח מניו יורק לאלבני ותיחשב לימים למוצלחת הראשונה בין ספינות הקיטור.

אבל מה שהפך את פולטון למפורסם לא היתה הגאונות הטכנית שלו, אלא היכולת לשלב בין טכנולוגיה למסחר. כי פולטון הבין שספינת קיטור צריכה להיות לא רק חידוש טכנולוגי ותחבורתי מרשים, אלא לפני הכל גם כלי תחבורה רווחי. הקלרמונט היתה גדולה מספיק כדי לשאת נוסעים ומטענים, אך גם מהירה מספיק בכדי להתחרות בכלי שייט אחרים ואמינה מספיק כדי לשמש לשירות קבוע.


#כיצד פעלה ספינת הקיטור?
העיקרון היה פשוט יחסית ודומה לרכבות הקיטור ולמכוניות הקיטור, שיבואו בקרוב. הוא התבסס על דוד גדול שחימם מים עד שהפכו לקיטור. הקיטור בלחץ גבוה הופנה לתוך גליל שבו נעה בוכנה (piston), מעין ידית גדולה שעלתה וירדה, למעלה ולמטה.

הבוכנה הייתה מחוברת לגלגלי שיניים שתנועתם סובבה והפעילה גלגלי משוטים (paddle wheels), שהיו בצידי הספינה או במשוטים ענקיים בחלקה האחורי. הגלגלים דחפו את המים ובכך הניעו את הספינה קדימה.


#המשך התפתחות הקיטור בים
במהלך המאה ה-19 התפתחה הטכנולוגיה של ספינות הקיטור במהירות. המשוטים הוחלפו במדחפים (propellers) יעילים יותר, הדודים הפכו חזקים ובטוחים יותר וכדלק עיקרי שימש הפחם .

ב-1838 הצליחו שתי ספינות קיטור, הסיריוס (Sirius) והגרייט ווסטרן (Great Western), לחצות את האוקיינוס האטלנטי, תוך שימוש בקיטור בלבד, באופן מלא וללא מפרשים.

מכאן ישנו ספינות הקיטור את העולם באופן דרמטי. הן יקצרו את זמני השיט, יהפכו את התחבורה האוקיינית לצפויה יותר ויאפשרו פיתוח סחר בינלאומי בקנה מידה חסר תקדים. נהרות שבעבר היה קשה עד בלתי אפשרי לשוט בהם נגד הזרם הלכו והפכו לכבישים מהירים ומסחריים.

עד אמצע המאה ה-19 ספינות קיטור שלטו בנתיבי הים והנהרות בעולם,. התפקיד של רוברט פולטון כחלוץ המסחרי של הטכנולוגיה הזו נחרט בספרי ההיסטוריה.

אנקדוטה נחמדה שמדגימה את השינוי של ספינות הקיטור קשורה בהפלגה של הגרייט ווסטרן (Great Western) ב-1838. במסע החלוצי שלה, בשיט הראשון לניו יורק, היא נשאה עימה 7 נוסעים בלבד. אך כשחזרה לאנגליה היו עליה כבר 66 נוסעים, שנהנו מהתחבורה המהפכנית והיו גם ההוכחה הטובה ביותר לפוטנציאל של ספינות הקיטור.


הנה ספינת הקיטור הראשונה של פולטון והשפעתה ההיסטורית:

https://youtu.be/RRnE4nwNV2c


כך פעלה הקלרמונט של פולטון מ-1807:

https://youtu.be/WctpUFieniI


על החידוש של רוברט פולטון:

https://youtu.be/2QXq5D37YEw


שיט בספינת קיטור בגרמניה בימינו (ללא מילים):

https://youtu.be/IxSfBJhZTjs


והרצאה על תולדות ספינות הקיטור:

https://youtu.be/W79MLcQGBjI?long=yes


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.