שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
איך אפשר לרחף באוויר?
רִחוּף, רְחִיפָה או הרחפָה (levitation) הם כינויים ליכולת של עצם להתרומם באוויר ולו גם לזמן קצר, בלי תמיכה מכנית כלשהי. לשם ריחוף צריך לפעול כוח שיגבר על כוח הכבידה של כדור הארץ וכוח קטן יותר שיחזיק אותו במקום קבוע באוויר.
אין ככל הנראה לאיש את היכולת לעוף באוויר או לרחף ואפילו לשניות ספורות באוויר, אלא אם ניתר בצורה כלשהי. ואכן, יש כאלה שיכולים לרחף את "הניתור הצפרדעי" באמצעות שריריהם המאומנים.
אנשי המדיטציה הטרנסצנדנטלית טוענים שהמהרישי, מייסד המדיטציה הטרנסצנדנטלית, גרס שאיזון מושלם וקואורדינציה בין גוף לשכל הם הבסיס למה שהם מכנים "התעופה היוגית". לטענתם, לפחות בברושורים שלהם, בשעת התעופה הזו נמצא המוח של המרחף במצב של סדר מופתי ולכידות.
פול מקרטני, לעומת זאת, סיפר שכשה"חיפושיות" היו אצל המהרישי, ברישיקיש בשנת 1968, הם תרגלו את אימוני המדיטציה הטרנסצנדנטלית. פול עצמו שאל אז את המהרישי על עניין הריחוף והלה השיב שהוא עצמו מעולם לא ריחף כך ושאינו יודע על איש שהצליח בכך. המסתורין גדול ומרתק ורק מתרגלים מתקדמים במיוחד יוכלו להעיד באמת.
הנה קוסמי ואמני אשליות עושים שימוש בטריקים מעניינים כדי להרים באוויר אנשים:
https://youtu.be/vIDRKZjTkjE
או כמו זה:
https://youtu.be/4tbwX9aAFWs?t=24s
אמן האשליות הישראלי חזי דין תמיד יודע לייצר דברים שלא ברור בדיוק איך הם עובדים:
https://youtu.be/tu4qcmZ-6eg
וגם בכוח רב:
https://youtu.be/98bX1G0N7ag
יש כאלה שמצליחים באותו טריק להרשים בתכניות ריאליטי:
https://youtu.be/v15OcJTjNyE?t=44s
ו"הניתור הצפרדעי" באמצעות השרירים:
https://youtu.be/jlw8CxTkyxA?t=7m53s
רִחוּף, רְחִיפָה או הרחפָה (levitation) הם כינויים ליכולת של עצם להתרומם באוויר ולו גם לזמן קצר, בלי תמיכה מכנית כלשהי. לשם ריחוף צריך לפעול כוח שיגבר על כוח הכבידה של כדור הארץ וכוח קטן יותר שיחזיק אותו במקום קבוע באוויר.
אין ככל הנראה לאיש את היכולת לעוף באוויר או לרחף ואפילו לשניות ספורות באוויר, אלא אם ניתר בצורה כלשהי. ואכן, יש כאלה שיכולים לרחף את "הניתור הצפרדעי" באמצעות שריריהם המאומנים.
אנשי המדיטציה הטרנסצנדנטלית טוענים שהמהרישי, מייסד המדיטציה הטרנסצנדנטלית, גרס שאיזון מושלם וקואורדינציה בין גוף לשכל הם הבסיס למה שהם מכנים "התעופה היוגית". לטענתם, לפחות בברושורים שלהם, בשעת התעופה הזו נמצא המוח של המרחף במצב של סדר מופתי ולכידות.
פול מקרטני, לעומת זאת, סיפר שכשה"חיפושיות" היו אצל המהרישי, ברישיקיש בשנת 1968, הם תרגלו את אימוני המדיטציה הטרנסצנדנטלית. פול עצמו שאל אז את המהרישי על עניין הריחוף והלה השיב שהוא עצמו מעולם לא ריחף כך ושאינו יודע על איש שהצליח בכך. המסתורין גדול ומרתק ורק מתרגלים מתקדמים במיוחד יוכלו להעיד באמת.
הנה קוסמי ואמני אשליות עושים שימוש בטריקים מעניינים כדי להרים באוויר אנשים:
https://youtu.be/vIDRKZjTkjE
או כמו זה:
https://youtu.be/4tbwX9aAFWs?t=24s
אמן האשליות הישראלי חזי דין תמיד יודע לייצר דברים שלא ברור בדיוק איך הם עובדים:
https://youtu.be/tu4qcmZ-6eg
וגם בכוח רב:
https://youtu.be/98bX1G0N7ag
יש כאלה שמצליחים באותו טריק להרשים בתכניות ריאליטי:
https://youtu.be/v15OcJTjNyE?t=44s
ו"הניתור הצפרדעי" באמצעות השרירים:
https://youtu.be/jlw8CxTkyxA?t=7m53s
למה אסטרונאוטים מרחפים באוויר?
שמתם לב שבכתבות וסרטונים מתחנת החלל רואים את האסטרונאוטים שנמצאים שם כשהם מרחפים?
האם חשבתם פעם מדוע?
הסיבה היא שבחלל שורר חוסר משקל (Zero gravity) או לפחות מצב בו משקלו של גוף הוא כמעט אפסי (Weightlessness), קרוב מאוד לאפס (Microgravity).
ללא כבידה, או ליתר דיוק ללא כוח הכבידה, כל מה שבחללית מרחף. לכן וכדי שלא ייפגעו כל המכשירים והציוד, או יפגעו באסטרונאוטים, מחברים וקושרים אותם לקירות ולרצפת החללית.
בכדי להכין ולאמן אסטרונאוטים לשהות בחלל, יש לסוכנויות חלל כמו נאס"א מתקנים מיוחדים, דוגמת בריכות ענק, המאפשרות לחקות חוסר משקל על ידי ציפה ניטרלית, כשמסת הגוף, למעשה, משתווה למסה של המים. בכך מאפשרים מתקנים כאלו לאמן את האסטרונאוטים בחיים ובתפקוד במצבים של חוסר משקל או משקל זעיר.
האמת היא שבחלליות האסטרונאוטים בעצם נופלים, ממש נופלים, רק שהמהירות הגבוהה של החללית שומרת אותם באוויר. לכן, יש גם מטוסי אימון כאלו. במהלך טיסה במטוסי האימון הללו מבוטל כוח הכבידה, כשהטייסים מכוונים את המטוס להיות במשך 25 שניות כל פעם בנפילה חופשית בוואקום. זה מסייע לאמן את הנוסעים בחוסר משקל בהכנה לתנאים בחללית.
אגב, החיים בחוסר משקל פוגעים עד מונעים את ההתחדשות של השרירים והעצמות, מה שהופך את השהייה הארוכה בחלל למסוכנת או לפחות מזיקה, לפי אורך השהייה בחוסר משקל.
הנה הסיבה לריחוף של האסטרונאוטים בחלל:
https://youtu.be/iQOHRKKNNLQ
הבעיה בחיים בחלל עם חוסר משקל (מתורגם):
https://youtu.be/upp9-w6GPhU
הסבר נוסף לחוסר המשקל בחלל:
https://youtu.be/d57C2drB_wc
ותרגול חוסר הכבידה שמתרגלים האסטרונאוטים עוד באימונים, בתאי ריחוף ללא כוח כבידה:
https://youtu.be/IMIPTtvAuUU
שמתם לב שבכתבות וסרטונים מתחנת החלל רואים את האסטרונאוטים שנמצאים שם כשהם מרחפים?
האם חשבתם פעם מדוע?
הסיבה היא שבחלל שורר חוסר משקל (Zero gravity) או לפחות מצב בו משקלו של גוף הוא כמעט אפסי (Weightlessness), קרוב מאוד לאפס (Microgravity).
ללא כבידה, או ליתר דיוק ללא כוח הכבידה, כל מה שבחללית מרחף. לכן וכדי שלא ייפגעו כל המכשירים והציוד, או יפגעו באסטרונאוטים, מחברים וקושרים אותם לקירות ולרצפת החללית.
בכדי להכין ולאמן אסטרונאוטים לשהות בחלל, יש לסוכנויות חלל כמו נאס"א מתקנים מיוחדים, דוגמת בריכות ענק, המאפשרות לחקות חוסר משקל על ידי ציפה ניטרלית, כשמסת הגוף, למעשה, משתווה למסה של המים. בכך מאפשרים מתקנים כאלו לאמן את האסטרונאוטים בחיים ובתפקוד במצבים של חוסר משקל או משקל זעיר.
האמת היא שבחלליות האסטרונאוטים בעצם נופלים, ממש נופלים, רק שהמהירות הגבוהה של החללית שומרת אותם באוויר. לכן, יש גם מטוסי אימון כאלו. במהלך טיסה במטוסי האימון הללו מבוטל כוח הכבידה, כשהטייסים מכוונים את המטוס להיות במשך 25 שניות כל פעם בנפילה חופשית בוואקום. זה מסייע לאמן את הנוסעים בחוסר משקל בהכנה לתנאים בחללית.
אגב, החיים בחוסר משקל פוגעים עד מונעים את ההתחדשות של השרירים והעצמות, מה שהופך את השהייה הארוכה בחלל למסוכנת או לפחות מזיקה, לפי אורך השהייה בחוסר משקל.
הנה הסיבה לריחוף של האסטרונאוטים בחלל:
https://youtu.be/iQOHRKKNNLQ
הבעיה בחיים בחלל עם חוסר משקל (מתורגם):
https://youtu.be/upp9-w6GPhU
הסבר נוסף לחוסר המשקל בחלל:
https://youtu.be/d57C2drB_wc
ותרגול חוסר הכבידה שמתרגלים האסטרונאוטים עוד באימונים, בתאי ריחוף ללא כוח כבידה:
https://youtu.be/IMIPTtvAuUU
האם נעלם פעם אסטרונאוט בחלל?
מעולם לא נעלם אסטרונאוט עד היום בחלל. אמצעי הבטיחות בחלליות המאוישות לחלל הקפידו על שמירת ביטחונם של האסטרונאוטים בחלל. אבל על אף שזה לא קרה מעולם, הפחד מאירוע שכזה גדול מאד.
שירים נכתבו ונעשו גם סרטים על אסטרונאוטים שהשתחררו בטעות או בתאונה מהחללית שלהם ונפלו אל החלל האינסופי. למזלנו, הכל בדוי ולא קרה עדיין.
הנה מה שיחווה אסטרונאוט שיצוף כך בחלל:
https://youtu.be/jXil9P1xqKI
קדימון הסרט "כוח משיכה" שמציג דרמה כזו בחלל (מתורגם):
http://youtu.be/qJk1xXp7xc4
וכך מרגישים כשמרחפים בחלל בלי קשר לחללית שלך:
https://youtu.be/3YknL6aKjTo
והנה אסון של כמעט שתוכלו לחוות במשקפי ה-VR
https://youtu.be/1tA7ColD8IQ?qr=yes
מעולם לא נעלם אסטרונאוט עד היום בחלל. אמצעי הבטיחות בחלליות המאוישות לחלל הקפידו על שמירת ביטחונם של האסטרונאוטים בחלל. אבל על אף שזה לא קרה מעולם, הפחד מאירוע שכזה גדול מאד.
שירים נכתבו ונעשו גם סרטים על אסטרונאוטים שהשתחררו בטעות או בתאונה מהחללית שלהם ונפלו אל החלל האינסופי. למזלנו, הכל בדוי ולא קרה עדיין.
הנה מה שיחווה אסטרונאוט שיצוף כך בחלל:
https://youtu.be/jXil9P1xqKI
קדימון הסרט "כוח משיכה" שמציג דרמה כזו בחלל (מתורגם):
http://youtu.be/qJk1xXp7xc4
וכך מרגישים כשמרחפים בחלל בלי קשר לחללית שלך:
https://youtu.be/3YknL6aKjTo
והנה אסון של כמעט שתוכלו לחוות במשקפי ה-VR
https://youtu.be/1tA7ColD8IQ?qr=yes
איך הרחפת מרחפת מעל המים?
רחפת היא סוג של ספינה שאינה שטה אלא מרחפת על פני המים. כריות אוויר מאפשרות את הריחוף מעל המים וכך מקטינות את החיכוך במים ומאפשרות לרחפת להגיע למהירות שיט גדולה יותר.
רחפות הן אמצעי מהיר לצלוח בזמן קצר מרחקים לא גדולים בים, אבל בגלל האופן שבו היא נוסעת, כדאי להיות בעלי קיבה חזקה כשנוסעים ברחפת, במיוחד אם היא קטנה. הרחפות נוטות לגרום לחלק מהנוסעים להקיא ולהרגיש לא טוב.
בזכות שיטת כרית-האוויר שנוצרת על ידי המשאבות, רחפת יכולה לנוע גם על פני האדמה.
הנה רחפת מגיעה מהים, ממשיכה לרחף מעל הקרקע ונוחתת:
http://youtu.be/8ddvSMUzNs8
ורחפת ענקית שמעבירה אנשים וכלי רכב:
http://youtu.be/Y8I3aK5A13U
רחפת היא סוג של ספינה שאינה שטה אלא מרחפת על פני המים. כריות אוויר מאפשרות את הריחוף מעל המים וכך מקטינות את החיכוך במים ומאפשרות לרחפת להגיע למהירות שיט גדולה יותר.
רחפות הן אמצעי מהיר לצלוח בזמן קצר מרחקים לא גדולים בים, אבל בגלל האופן שבו היא נוסעת, כדאי להיות בעלי קיבה חזקה כשנוסעים ברחפת, במיוחד אם היא קטנה. הרחפות נוטות לגרום לחלק מהנוסעים להקיא ולהרגיש לא טוב.
בזכות שיטת כרית-האוויר שנוצרת על ידי המשאבות, רחפת יכולה לנוע גם על פני האדמה.
הנה רחפת מגיעה מהים, ממשיכה לרחף מעל הקרקע ונוחתת:
http://youtu.be/8ddvSMUzNs8
ורחפת ענקית שמעבירה אנשים וכלי רכב:
http://youtu.be/Y8I3aK5A13U
ריחוף
מהי הרכבת המגנטית המהירה בעולם?
בשאנגחאי שבסין נבנתה רכבת המגלב (קיצור של המילים MAGnetic LEVitation) המהירה ביותר בעולם. המגלב, רכבת הריחוף המגנטי, היא רכבת שבמקום לנסוע על פסי רכבת היא מרחפת מעל מסילת הרכבת, בלא שהיא זקוקה לגלגלים. הנעת הרכבת בשיטת ריחוף מגנטי היא בעזרת כוח אלקטרומגנטי. כוח זה נוצר באמצעות מגנטים ואלקטרומגנטים שדוחפים את הרכבת כלפי מעלה מהמסילה ואחרים שדוחפים את הרכבת קדימה, בהתאם להוראות נהגי הרכבת.
רכבת ריחוף מגנטי, שמפותחת בגרמניה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נוסעת במהירות גבוהה יותר מרכבות רגילות שנוסעות על גלגלים ולכן היא הרכבת המהירה ביותר בעולם. בניסויים הגיעו רכבות מגלב למהירויות של כמעט 600 קמ"ש. העובדה שאין מגע פיזי בין הרכבת למסילה מונעת חיכוך ביניהן ולכן הנסיעה מהירה וחלקה מאד. חסרונה של רכבת זו שהיא גורמת רעש גדול יותר מבחוץ ובנייתה היא יקרה הרבה יותר.
הנה התכנית המקורית של הרכבת המהירה בתבל:
http://youtu.be/tOK1goFBWQM
על רכבת המגלב:
http://youtu.be/SUBUTo82EQw
נסיעה בתוכה:
http://youtu.be/PTo-krTSZBA
והטכנולוגיה של רכבת המגלב:
http://youtu.be/aIwbrZ4knpg
בשאנגחאי שבסין נבנתה רכבת המגלב (קיצור של המילים MAGnetic LEVitation) המהירה ביותר בעולם. המגלב, רכבת הריחוף המגנטי, היא רכבת שבמקום לנסוע על פסי רכבת היא מרחפת מעל מסילת הרכבת, בלא שהיא זקוקה לגלגלים. הנעת הרכבת בשיטת ריחוף מגנטי היא בעזרת כוח אלקטרומגנטי. כוח זה נוצר באמצעות מגנטים ואלקטרומגנטים שדוחפים את הרכבת כלפי מעלה מהמסילה ואחרים שדוחפים את הרכבת קדימה, בהתאם להוראות נהגי הרכבת.
רכבת ריחוף מגנטי, שמפותחת בגרמניה מאז שנות ה-30 של המאה הקודמת, נוסעת במהירות גבוהה יותר מרכבות רגילות שנוסעות על גלגלים ולכן היא הרכבת המהירה ביותר בעולם. בניסויים הגיעו רכבות מגלב למהירויות של כמעט 600 קמ"ש. העובדה שאין מגע פיזי בין הרכבת למסילה מונעת חיכוך ביניהן ולכן הנסיעה מהירה וחלקה מאד. חסרונה של רכבת זו שהיא גורמת רעש גדול יותר מבחוץ ובנייתה היא יקרה הרבה יותר.
הנה התכנית המקורית של הרכבת המהירה בתבל:
http://youtu.be/tOK1goFBWQM
על רכבת המגלב:
http://youtu.be/SUBUTo82EQw
נסיעה בתוכה:
http://youtu.be/PTo-krTSZBA
והטכנולוגיה של רכבת המגלב:
http://youtu.be/aIwbrZ4knpg
מהי הליכת חלל?
בחודש מרץ 1965 יצא בפעם הראשונה קוסמונאוט הסובייטי בשם אלכסיי ליאונוב, לפעילות מחוץ לחללית החוץ-רכבית ווסחוד 2. הפעילות הזו זכתה לשם "הליכת חלל". כארבע שנים לאחר מכן יצא האסטרונאוט האמריקאי ניל ארמסטרונג אל מחוץ לנחתת הירח של אפולו 11, להליכה על קרקע הירח. פעילותו מחוץ לחללית זכתה לראשונה לכותרת "הליכת ירח".
כשמבצעים האסטרונאוטים עבודות תיקון ואחזקה בתחנת החלל למשל, הם יוצאים למה שנקרא "הליכת חלל" (Spacewalk), פעילות מחוץ לתחנת החלל. את הליכת החלל, או במושג המקצועי "פעילות חוץ-רכבית" (Extra-Vehicular Activity), מבצעים טייסי חלל מחוץ לחללית, בין כשנמצאים מחוץ לחללית המקיפה את כדור הארץ ובין כשיוצאים אל פני השטח של הירח, ומכאן השם "הליכת ירח".
בעת פעילות חוץ-רכבית לא מחוברים האסטרונאוטים אל החללית. הם זקוקים גם לכמות מספקת של חמצן וגם לכוח הנעה שיאפשר להם לחזור אל החללית.
#הסכנות בהליכת חלל
אף שהן נדירות, הסכנות מפגיעה בהליכה מחוץ לחללית הן לא קטנות.
בזכות חליפת החלל שלהם מוגנים האסטרונאוטים היוצאים להליכת חלל מהקור העצום ומהתנאים הקשים השוררים בחוץ. אך מחוץ לחללית יש סכנות אחרות.
דוגמאות?
אסטרונאוט בהליכת חלל יכול להיפגע מדברים כמו פסולת חלל, עצמים מעשי ידי אדם, כמו מיליוני חלקי חלליות, תחנות חלל ולוויינים שיצאו משימוש ומשייטים להם במרחב החללי בחופשיות מסוכנת.
יש גם עצמים שונים, דוגמת מטאוריטים ואסטרואידים ש"טסים" בחלל במהירויות עצומות ומסכנים את האסטרונאוטים.
בעת העבודות מחוץ לחללית, אפילו נזק קל לחליפת החלל שלהם יכול להביא לאובדן לחץ האוויר בתוך החליפה ובעקבותיו לחנק של האסטרונאוטים בהליכת חלל. בקיצור, לא רק "קר שם בחוץ" אלא גם מעט מסוכן...
הנה הסבר על הליכת החלל (עברית):
https://youtu.be/yEjL4Mj2t-o
זה הפחד הגדול של האסטרונאוטים - לאבד את החללית:
https://youtu.be/jXil9P1xqKI
וסרט תיעודי על הליכת חלל:
https://youtu.be/Z62z64-AyH0?long=yes
בחודש מרץ 1965 יצא בפעם הראשונה קוסמונאוט הסובייטי בשם אלכסיי ליאונוב, לפעילות מחוץ לחללית החוץ-רכבית ווסחוד 2. הפעילות הזו זכתה לשם "הליכת חלל". כארבע שנים לאחר מכן יצא האסטרונאוט האמריקאי ניל ארמסטרונג אל מחוץ לנחתת הירח של אפולו 11, להליכה על קרקע הירח. פעילותו מחוץ לחללית זכתה לראשונה לכותרת "הליכת ירח".
כשמבצעים האסטרונאוטים עבודות תיקון ואחזקה בתחנת החלל למשל, הם יוצאים למה שנקרא "הליכת חלל" (Spacewalk), פעילות מחוץ לתחנת החלל. את הליכת החלל, או במושג המקצועי "פעילות חוץ-רכבית" (Extra-Vehicular Activity), מבצעים טייסי חלל מחוץ לחללית, בין כשנמצאים מחוץ לחללית המקיפה את כדור הארץ ובין כשיוצאים אל פני השטח של הירח, ומכאן השם "הליכת ירח".
בעת פעילות חוץ-רכבית לא מחוברים האסטרונאוטים אל החללית. הם זקוקים גם לכמות מספקת של חמצן וגם לכוח הנעה שיאפשר להם לחזור אל החללית.
#הסכנות בהליכת חלל
אף שהן נדירות, הסכנות מפגיעה בהליכה מחוץ לחללית הן לא קטנות.
בזכות חליפת החלל שלהם מוגנים האסטרונאוטים היוצאים להליכת חלל מהקור העצום ומהתנאים הקשים השוררים בחוץ. אך מחוץ לחללית יש סכנות אחרות.
דוגמאות?
אסטרונאוט בהליכת חלל יכול להיפגע מדברים כמו פסולת חלל, עצמים מעשי ידי אדם, כמו מיליוני חלקי חלליות, תחנות חלל ולוויינים שיצאו משימוש ומשייטים להם במרחב החללי בחופשיות מסוכנת.
יש גם עצמים שונים, דוגמת מטאוריטים ואסטרואידים ש"טסים" בחלל במהירויות עצומות ומסכנים את האסטרונאוטים.
בעת העבודות מחוץ לחללית, אפילו נזק קל לחליפת החלל שלהם יכול להביא לאובדן לחץ האוויר בתוך החליפה ובעקבותיו לחנק של האסטרונאוטים בהליכת חלל. בקיצור, לא רק "קר שם בחוץ" אלא גם מעט מסוכן...
הנה הסבר על הליכת החלל (עברית):
https://youtu.be/yEjL4Mj2t-o
זה הפחד הגדול של האסטרונאוטים - לאבד את החללית:
https://youtu.be/jXil9P1xqKI
וסרט תיעודי על הליכת חלל:
https://youtu.be/Z62z64-AyH0?long=yes
מהי רכבת המגלב המהירה כל כך?
רכבת המגלב, או בשמה המלא "רכבת ריחוף מגנטי" (MAGLEV, קיצור של Magnetic levitation) היא רכבת המרחפת מעל פס יחיד, על גבי כרית אוויר. למהירותה העצומה ולצריכת האנרגיה הקטנה שלה תורם החיכוך הכמעט אפסי שבין הרכבת לפסים.
רכבת מסוג זה פועלת על דחייה מגנטית בין מגנט שבתחתית הרכבת ומגנט נוסף שמוטמע במסילה. כך, הולך וקטן החיכוך של הרכבת בפסים, האנרגיה שדרושה לנסיעה קטנה והיא מגיעה למהירות גבוהה מאד.
רכבות מגלב מסחריות מסוגלות להגיע בקלות למהירויות של מעל 400 קילומטרים לשעה ויותר. כבר כיום יש רכבות מגלב המגיעות למהירויות גדולות אף יותר. בניסוי שנערך לפני שנים אחדות, הצליח אבטיפוס של רכבת נוסעים מסוג מגלב להגיע למהירות של כמעט 500 קילומטרים לשעה, בקו שנע בין שנגחאי ובייג'ינג שבסין. לחברה שנקראת et3 יש תכניות מדהימות לפיתוח של רכבת שתעבור את המהירות של 6000 קילומטרים לשעה!
הנה רכבת המגלב של יפאן שמגיעה למהירות של 600 קילומטרים לשעה:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
ונוסע שהחליט למדוד מהירות של רכבת מגלב בסין, הגיע למהירות 431 קמ"ש:
https://youtu.be/ObGVc-1HBik
רכבת המגלב, או בשמה המלא "רכבת ריחוף מגנטי" (MAGLEV, קיצור של Magnetic levitation) היא רכבת המרחפת מעל פס יחיד, על גבי כרית אוויר. למהירותה העצומה ולצריכת האנרגיה הקטנה שלה תורם החיכוך הכמעט אפסי שבין הרכבת לפסים.
רכבת מסוג זה פועלת על דחייה מגנטית בין מגנט שבתחתית הרכבת ומגנט נוסף שמוטמע במסילה. כך, הולך וקטן החיכוך של הרכבת בפסים, האנרגיה שדרושה לנסיעה קטנה והיא מגיעה למהירות גבוהה מאד.
רכבות מגלב מסחריות מסוגלות להגיע בקלות למהירויות של מעל 400 קילומטרים לשעה ויותר. כבר כיום יש רכבות מגלב המגיעות למהירויות גדולות אף יותר. בניסוי שנערך לפני שנים אחדות, הצליח אבטיפוס של רכבת נוסעים מסוג מגלב להגיע למהירות של כמעט 500 קילומטרים לשעה, בקו שנע בין שנגחאי ובייג'ינג שבסין. לחברה שנקראת et3 יש תכניות מדהימות לפיתוח של רכבת שתעבור את המהירות של 6000 קילומטרים לשעה!
הנה רכבת המגלב של יפאן שמגיעה למהירות של 600 קילומטרים לשעה:
https://youtu.be/41X8-RQm6rc
ונוסע שהחליט למדוד מהירות של רכבת מגלב בסין, הגיע למהירות 431 קמ"ש:
https://youtu.be/ObGVc-1HBik
מהו כלי התעופה האישי?
מאיקרוס היווני שעף ונפל ועד לגיבורי העל המעופפים - החלום לעופף באוויר הוא ותיק כמעט כמונו, חלום של דורות.
מתקן טיסה על הגב, תרמיל ריחוף או תרמיל סילון - החלום לשאת עליך את המטוס האישי שלך לא הירפה. כבר בשנת 1955 נבנתה לצרכים צבאיים מכונת התעופה האישית Hiller VZ-1 אבל היא לא הצליחה להפוך לכלי תעופה אמיתי.
המון יזמים ויוזמות ניסו אחריה. מממציא רומני ותמהוני, אחד שרשם פטנט אבל מעולם לא הטיס כזה ועד חברה שיצרה תרמיל סילוני שכזה אבל לא הצליחה להתרומם ומכרה לחברה אחרת, שבכלל רצתה את המנוע הסילוני הזעיר בשביל טיל הטומהוק שפיתחה.
אחרי זה בא ה-Martin Jetpack שמפתחת חברת מרטין הוא מכשיר תעופה אישי, שממש כמו אופנוע, יכול לשאת אדם ממקום למקום, בצורה בטוחה, מהירה וזולה. בלי פקקי תנועה, בלי סיכון של נהגים שתויים, אך גם בלי נוסעים נוספים - פשוט ממריאים ומגיעים..
הג'טפק הוא כלי תעופה אישי. ניסויים מאויישים נעשים בו והיצרנים מקווים להוציאו לשיווק בקרוב. אין בו את כל התכונות שעליהם חלמנו במשך שנים רבות והוא עדיין לא בטיחותי לחלוטין, אבל התקווה הייתה להביאו לרמה הגבוהה הנחוצה כדי לקבל אישור הפצה לכל אחד.
כיום, ב-2021, כבר נמכרות חליפות סילון בהמוניהן לצבא האמריקאי בתור ה"ג'ט סוט" (Jet Suit), חליפת ריחוף שמאפשרת למי שעוטה אותה לרחף באוויר ממש כמו ג'יימס בונד באחד מסרטיו הידועים.
שם זה היה מהאפקטים המיוחדים, אבל הג'ט סוט היא חליפה שמטיסה אותך למרחקים של מאות ואלפי מטרים, בתעופה אישית מגניבה ויעילה שמתכוננת להראות אי שם בעתיד שגם בשדה הקרב היא מנצחת.
הנה תולדות תרמיל הסילון לדורותיו (עברית):
https://youtu.be/bIuFrTHdRfU
היום מטיסה הג'ט סוט, חליפת הריחוף החדשנית, חיילים ואנשים באוויר:
https://youtu.be/suHOLFhbwsM
יש גם את הסגוויי המעופף של פרנקי זפאטה:
https://youtu.be/yFcSbGBBLMg?t=2m3s&end=3m17s
המרטין ג'טפק משמש לשימושים צבאיים:
http://youtu.be/OtRUtJlacBI
כך נולדה החליפה המרחפת לפני כמה שנים:
https://youtu.be/EAJM5L9hhBs
הגירסה האישית של כלי התעופה האישי:
http://youtu.be/YxHL55BIjj8
טיסת ניסוי של המרטין ג'טפק המעופף:
http://youtu.be/SHPedpE70Es
אחד המתחרים:
http://youtu.be/Yolum7_0UCA
וה-VZ-1, מכונת התעופה של הילר, שפותחה ב-1955 והקדימה את זמנה בשנים רבות:
http://youtu.be/8aVIzyWO1HE
מאיקרוס היווני שעף ונפל ועד לגיבורי העל המעופפים - החלום לעופף באוויר הוא ותיק כמעט כמונו, חלום של דורות.
מתקן טיסה על הגב, תרמיל ריחוף או תרמיל סילון - החלום לשאת עליך את המטוס האישי שלך לא הירפה. כבר בשנת 1955 נבנתה לצרכים צבאיים מכונת התעופה האישית Hiller VZ-1 אבל היא לא הצליחה להפוך לכלי תעופה אמיתי.
המון יזמים ויוזמות ניסו אחריה. מממציא רומני ותמהוני, אחד שרשם פטנט אבל מעולם לא הטיס כזה ועד חברה שיצרה תרמיל סילוני שכזה אבל לא הצליחה להתרומם ומכרה לחברה אחרת, שבכלל רצתה את המנוע הסילוני הזעיר בשביל טיל הטומהוק שפיתחה.
אחרי זה בא ה-Martin Jetpack שמפתחת חברת מרטין הוא מכשיר תעופה אישי, שממש כמו אופנוע, יכול לשאת אדם ממקום למקום, בצורה בטוחה, מהירה וזולה. בלי פקקי תנועה, בלי סיכון של נהגים שתויים, אך גם בלי נוסעים נוספים - פשוט ממריאים ומגיעים..
הג'טפק הוא כלי תעופה אישי. ניסויים מאויישים נעשים בו והיצרנים מקווים להוציאו לשיווק בקרוב. אין בו את כל התכונות שעליהם חלמנו במשך שנים רבות והוא עדיין לא בטיחותי לחלוטין, אבל התקווה הייתה להביאו לרמה הגבוהה הנחוצה כדי לקבל אישור הפצה לכל אחד.
כיום, ב-2021, כבר נמכרות חליפות סילון בהמוניהן לצבא האמריקאי בתור ה"ג'ט סוט" (Jet Suit), חליפת ריחוף שמאפשרת למי שעוטה אותה לרחף באוויר ממש כמו ג'יימס בונד באחד מסרטיו הידועים.
שם זה היה מהאפקטים המיוחדים, אבל הג'ט סוט היא חליפה שמטיסה אותך למרחקים של מאות ואלפי מטרים, בתעופה אישית מגניבה ויעילה שמתכוננת להראות אי שם בעתיד שגם בשדה הקרב היא מנצחת.
הנה תולדות תרמיל הסילון לדורותיו (עברית):
https://youtu.be/bIuFrTHdRfU
היום מטיסה הג'ט סוט, חליפת הריחוף החדשנית, חיילים ואנשים באוויר:
https://youtu.be/suHOLFhbwsM
יש גם את הסגוויי המעופף של פרנקי זפאטה:
https://youtu.be/yFcSbGBBLMg?t=2m3s&end=3m17s
המרטין ג'טפק משמש לשימושים צבאיים:
http://youtu.be/OtRUtJlacBI
כך נולדה החליפה המרחפת לפני כמה שנים:
https://youtu.be/EAJM5L9hhBs
הגירסה האישית של כלי התעופה האישי:
http://youtu.be/YxHL55BIjj8
טיסת ניסוי של המרטין ג'טפק המעופף:
http://youtu.be/SHPedpE70Es
אחד המתחרים:
http://youtu.be/Yolum7_0UCA
וה-VZ-1, מכונת התעופה של הילר, שפותחה ב-1955 והקדימה את זמנה בשנים רבות:
http://youtu.be/8aVIzyWO1HE
מהו ההייפרלופ ומה המהפכה שהוא מבטיח?
הייפרלופ הוא רעיון למערכת הסעה על קולית, שהוצגה על ידי היזם הסדרתי והמיליארדר הדרום אפריקאי אילון מאסק. מאסק הציג את חזון ההייפרלופ של מערכת הסעה דמויית רכבת, המבוססת על ואקום ומגיעה למהירויות בלתי-נתפסות. את המהירות משיגים בה בעזרת ריחוף אלקטרומגנטי, שמקטין את ההתנגדות וההנעה היא באמצעות שינויי לחץ אוויר. זו תוכל להיות מה שהייתה הרכבת בעידן המרכבות והסוסים...
במהירות של כ-6,000 קילומטרים לשעה אמורה ההייפרלופ לגמוע מרחקים ולהעביר אנשים ממקום למקום, במהירות הבזק. הקו של לונדון-ניו יורק ייקח בקושי 45 דקות ובהייפרלופ שיקיף את העולם יוכל אדם להקיף את העולם כולו ב-6 שעות!
כדי להמחיש מה מתכננת חברת טסלה שהקים, יצרנית המכונית החשמלית המצליחה בעולם, לעתיד התחבורה המהירה בעולם, הציב מאסק חזון של פיתוח "בקוד פתוח", שבו יצטרפו אליו מהנדסים וממציאים אחרים וכולם ביחד יפתחו את ההמצאה הזו ויהפכו אותה לכלי תחבורה פעיל וממשי.
מעבר לתרומה הסביבתית של ההייפרלופ בהורדת כלי רכב מהכביש מתכנן מאסק שהייפרלופ תשתמש באנרגיה סולארית. על ידי לוחות סולאריים שיוצבו מעליה ויאפשרו ייצור של יותר חשמל מזה שהייפרלופ נזקקת לו, ייחסך הון עתק ותקטן משמעותית הפגיעה בסביבה.
הנה תכנית ההייפרלופ:
http://youtu.be/GiYb_0wOWqY
מפיו של הממציא (מתורגם):
https://youtu.be/mbHF5qGwnz4?t=93&end=3m04s
הסבר פשוט (עברית):
https://youtu.be/5rPFRmvgsEo?t=1m35s&end=2m45s
דוגמאות לריחוף אלקטרומגנטי:
https://youtu.be/O_K1J5FjlrE
באנגלית על ההייפרלופ:
http://youtu.be/z_JAlymIrOo
ההכרזה על הייפרלופ:
http://youtu.be/L2D4qDeHveA
וחברה שלקחה על עצמה את ההקמה הממשית על ההייפרלופ (מתורגם):
https://youtu.be/tf3Oy69CfOI
הייפרלופ הוא רעיון למערכת הסעה על קולית, שהוצגה על ידי היזם הסדרתי והמיליארדר הדרום אפריקאי אילון מאסק. מאסק הציג את חזון ההייפרלופ של מערכת הסעה דמויית רכבת, המבוססת על ואקום ומגיעה למהירויות בלתי-נתפסות. את המהירות משיגים בה בעזרת ריחוף אלקטרומגנטי, שמקטין את ההתנגדות וההנעה היא באמצעות שינויי לחץ אוויר. זו תוכל להיות מה שהייתה הרכבת בעידן המרכבות והסוסים...
במהירות של כ-6,000 קילומטרים לשעה אמורה ההייפרלופ לגמוע מרחקים ולהעביר אנשים ממקום למקום, במהירות הבזק. הקו של לונדון-ניו יורק ייקח בקושי 45 דקות ובהייפרלופ שיקיף את העולם יוכל אדם להקיף את העולם כולו ב-6 שעות!
כדי להמחיש מה מתכננת חברת טסלה שהקים, יצרנית המכונית החשמלית המצליחה בעולם, לעתיד התחבורה המהירה בעולם, הציב מאסק חזון של פיתוח "בקוד פתוח", שבו יצטרפו אליו מהנדסים וממציאים אחרים וכולם ביחד יפתחו את ההמצאה הזו ויהפכו אותה לכלי תחבורה פעיל וממשי.
מעבר לתרומה הסביבתית של ההייפרלופ בהורדת כלי רכב מהכביש מתכנן מאסק שהייפרלופ תשתמש באנרגיה סולארית. על ידי לוחות סולאריים שיוצבו מעליה ויאפשרו ייצור של יותר חשמל מזה שהייפרלופ נזקקת לו, ייחסך הון עתק ותקטן משמעותית הפגיעה בסביבה.
הנה תכנית ההייפרלופ:
http://youtu.be/GiYb_0wOWqY
מפיו של הממציא (מתורגם):
https://youtu.be/mbHF5qGwnz4?t=93&end=3m04s
הסבר פשוט (עברית):
https://youtu.be/5rPFRmvgsEo?t=1m35s&end=2m45s
דוגמאות לריחוף אלקטרומגנטי:
https://youtu.be/O_K1J5FjlrE
באנגלית על ההייפרלופ:
http://youtu.be/z_JAlymIrOo
ההכרזה על הייפרלופ:
http://youtu.be/L2D4qDeHveA
וחברה שלקחה על עצמה את ההקמה הממשית על ההייפרלופ (מתורגם):
https://youtu.be/tf3Oy69CfOI