שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
שאנל 5
מה הסיפור של שאנל 5 - הבושם הנמכר בעולם?
כל כמה שנים מתיימר בושם חדש ומסעיר, מלווה בקמפיין ששווה מיליונים, להיות הבושם הנמכר בעולם.
אבל כששאלו ב-1954 את מרילין מונרו, הכוכבת המפורסמת ביותר בעולם, "מה את לובשת במיטה?" היא ענתה את המענה הידוע ביותר שלה "רק מספר טיפות של שאנל מספר 5".
המענה הזה, ללא ספק התשובה הכי רווחית בתולדות האופנה, הזניק את מכירות בושם ה"שאנל מספר 5" (CHANEL N° 5) לשמיים ומאז הוא לא יורד משם.
עשורים רבים שהבושם הזה הוא הבושם הפופולרי ביותר בעולם. ואם השם "שאנל" מזכיר לכם משהו אז זה לא במקרה. את הבושם השיקה מעצבת האופנה האגדית קוקו שאנל ב-1922, בדיוק לפני 100 שנה.
הבושם בבקבוק המרובע, הידוע בשמו העממי "שאנל 5", הוא הבושם הראשון בעולם שיצא מטעמו של בית אופנה. ועם השנים הוא עצמו הפך לאייקון, גם עיצובי של ממש ולסמלו של בית האופנה הצרפתי שאנל. תרם לכך אמן הפופ ארט אנדי וורהול שצייר את הבקבוק המפורסם על 9 פרגודי משי והפך בכך את "שאנל 5" לאייקון עולמי.
ומרילין מונרו, אגב, איננה לבד. בקמפיינים של שאנל כיכבו במשך השנים כוכבות יפות, ביניהן קתרין דנב וניקול קידמן. כולן ייצגו את הבושם הנחשב, אך לא פחות מכך נהנו הן מהזוהר והקסם שאופפים אותו.
#תולדות בושם ה"שאנל 5"
הבושם הזה נולד כשב-1920 פנתה קוקו שאנל אל ארנסט בו, מומחה בשמים צרפתי, שרקח בשמים גם לצאר הרוסי ומשפחתו.
ההחלטה של שאנל הייתה לייצר בושם ייחודי, בושם מלאכותי שיישא את שמה ושרק בית האופנה שלה יוכל לייצר.
היא ביקשה ממנו שירקח עבורה "בושם בריח של אישה ולא של שושן". כשהציג ארנסט בו בפניה 6 דוגמאות ריח, היא אהבה את ניחוח הבושם מהבקבוק החמישי.
שאנל, שנהגה להציג את הקולקציה השנתית של בית האופנה שלה בכל שנה ב-5.5, תמיד ב-5 במאי, בחרה להשאיר את הספרה 5 כשם הבושם הרשמי. היא אף השאירה במוצר את תווית הבקבוק בסגנון המקורי ובצורה המלבנית של בקבוקי הייצור בהם הוצג לה הבושם לראשונה.
בניגוד להרבה בשמים עד אז, בושם ה"שאנל 5" לא התבסס על ניחוח מפרח אחד או פרחים ספורים. הוא נרקח מתערובת שכללה בסביבות 50 ריחות שונים, שהורכבו בנוסחה מוקפדת במיוחד.
אם בימינו כל בית אופנה נחשב מייצר את הבושם או הבשמים שלו ומשתמש בהם גם כמוצרים מכניסים וגם כמשווקי המותג שלו, עד קוקו שאנל איש לא קשר בין בשמים ואופנה.
כי הבושם הזה הצטרף מיד למאגר ההמצאות והחידושים שתרמה המעצבת פורצת הדרך לנשים, דוגמת השמלה השחורה הקטנה, השיזוף, מכנסי נשים, החצאית באורך "שאנל" (עד הברך) והארנק התולה על הכתף. הוא הפך לתקן של ממש, בעולם האופנה הבינלאומי.
הנה סיפורו של בושם השאנל 5:
https://youtu.be/tRQa33dqyxI
המוזה הבלונדינית שמכרה את השאנל 5 - מרילין מונרו:
https://youtu.be/Wo8UtWiYiZI
פרסומת אופיינית מבריטניה של הבושם העל-זמני:
https://youtu.be/VHc9k1qdKak
והפרסומות המסוגננות של שאנל מוכרות אותו גם היום:
https://youtu.be/0hcaaKhGL00
כל כמה שנים מתיימר בושם חדש ומסעיר, מלווה בקמפיין ששווה מיליונים, להיות הבושם הנמכר בעולם.
אבל כששאלו ב-1954 את מרילין מונרו, הכוכבת המפורסמת ביותר בעולם, "מה את לובשת במיטה?" היא ענתה את המענה הידוע ביותר שלה "רק מספר טיפות של שאנל מספר 5".
המענה הזה, ללא ספק התשובה הכי רווחית בתולדות האופנה, הזניק את מכירות בושם ה"שאנל מספר 5" (CHANEL N° 5) לשמיים ומאז הוא לא יורד משם.
עשורים רבים שהבושם הזה הוא הבושם הפופולרי ביותר בעולם. ואם השם "שאנל" מזכיר לכם משהו אז זה לא במקרה. את הבושם השיקה מעצבת האופנה האגדית קוקו שאנל ב-1922, בדיוק לפני 100 שנה.
הבושם בבקבוק המרובע, הידוע בשמו העממי "שאנל 5", הוא הבושם הראשון בעולם שיצא מטעמו של בית אופנה. ועם השנים הוא עצמו הפך לאייקון, גם עיצובי של ממש ולסמלו של בית האופנה הצרפתי שאנל. תרם לכך אמן הפופ ארט אנדי וורהול שצייר את הבקבוק המפורסם על 9 פרגודי משי והפך בכך את "שאנל 5" לאייקון עולמי.
ומרילין מונרו, אגב, איננה לבד. בקמפיינים של שאנל כיכבו במשך השנים כוכבות יפות, ביניהן קתרין דנב וניקול קידמן. כולן ייצגו את הבושם הנחשב, אך לא פחות מכך נהנו הן מהזוהר והקסם שאופפים אותו.
#תולדות בושם ה"שאנל 5"
הבושם הזה נולד כשב-1920 פנתה קוקו שאנל אל ארנסט בו, מומחה בשמים צרפתי, שרקח בשמים גם לצאר הרוסי ומשפחתו.
ההחלטה של שאנל הייתה לייצר בושם ייחודי, בושם מלאכותי שיישא את שמה ושרק בית האופנה שלה יוכל לייצר.
היא ביקשה ממנו שירקח עבורה "בושם בריח של אישה ולא של שושן". כשהציג ארנסט בו בפניה 6 דוגמאות ריח, היא אהבה את ניחוח הבושם מהבקבוק החמישי.
שאנל, שנהגה להציג את הקולקציה השנתית של בית האופנה שלה בכל שנה ב-5.5, תמיד ב-5 במאי, בחרה להשאיר את הספרה 5 כשם הבושם הרשמי. היא אף השאירה במוצר את תווית הבקבוק בסגנון המקורי ובצורה המלבנית של בקבוקי הייצור בהם הוצג לה הבושם לראשונה.
בניגוד להרבה בשמים עד אז, בושם ה"שאנל 5" לא התבסס על ניחוח מפרח אחד או פרחים ספורים. הוא נרקח מתערובת שכללה בסביבות 50 ריחות שונים, שהורכבו בנוסחה מוקפדת במיוחד.
אם בימינו כל בית אופנה נחשב מייצר את הבושם או הבשמים שלו ומשתמש בהם גם כמוצרים מכניסים וגם כמשווקי המותג שלו, עד קוקו שאנל איש לא קשר בין בשמים ואופנה.
כי הבושם הזה הצטרף מיד למאגר ההמצאות והחידושים שתרמה המעצבת פורצת הדרך לנשים, דוגמת השמלה השחורה הקטנה, השיזוף, מכנסי נשים, החצאית באורך "שאנל" (עד הברך) והארנק התולה על הכתף. הוא הפך לתקן של ממש, בעולם האופנה הבינלאומי.
הנה סיפורו של בושם השאנל 5:
https://youtu.be/tRQa33dqyxI
המוזה הבלונדינית שמכרה את השאנל 5 - מרילין מונרו:
https://youtu.be/Wo8UtWiYiZI
פרסומת אופיינית מבריטניה של הבושם העל-זמני:
https://youtu.be/VHc9k1qdKak
והפרסומות המסוגננות של שאנל מוכרות אותו גם היום:
https://youtu.be/0hcaaKhGL00
איך קוקו שאנל הפכה למהפכנית האופנה ומשחררת הנשים?
כוהנת האופנה והבשמים הצרפתייה קוקו שאנל (Coco Chanel) היא הדמות החשובה ביותר באופנה של המאה ה-20 ומי שהשפיעה על שחרור האישה ואחראית במידה רבה לשינוי המשמעותי כל כך שעברו הנשים במאה זו. בתשוקה אדירה, יצירתיות וסקרנות גדולים הפכה הילדה היתומה, שהופרדה מאחיה וגדלה בבתי יתומים, לכוהנת הגדולה של האופנה והבשמים בעת החדשה.
אבל שאנל הייתה מהפכנית בכמה מישורים. בתחום האופנה, היא לא הפסיקה לחדש ולפתח ושיחררה את האישה המודרנית מתכתיבי האופנה הנוקשים של העבר. ניתן לומר בקלות שהיא אחראית להישגים מהחשובים ביותר בתולדות האופנה המודרנית. בתחום העסקי, היא הקימה את אחד העסקים הגדולים והחשובים בעולם האופנה והייתה האישה הראשונה שהפכה את שמה למותג. בתחום החברתי, שינו ההישגים הפמיניסטיים שלה את הדימוי הנשי לחלוטין.
חייה של קוקו שאנל החלו בשנת 1883 כבת למשפחה פשוטה וחסרת השכלה. לאחר מות אימה, כשהייתה בת 6, פוזרו כל הילדים על ידי האב ושאנל גודלה בבית יתומים במנזר קתולי. כל חייה היא תחכה לאביה, שנטש אותה והוא לא יראה סימן.
בגיל 18 הייתה לזמרת מועדונים. אז זכתה לכינוי שיהיה מזוהה עימה כל כך, "קוקו", על שם כלבלב אבוד שעליו שרה. השינוי חל בגיל 20, כשהיא החלה לעבוד בחברה לייצור של בגדי כלות ותינוקות ובהשפעת חוויותיה שם, היא החלה לעצב לעצמה בגדים וכובעים.
די מהר שאנל התקבלה לחוגים הנכונים בפאריס וניהלה רומנים שסייעו לה לפתוח בגיל 27 את בית האופנה הראשון שלה. זה היה עסק לעיצוב כובעים ובגדים. בתוך זמן קצר היא זכתה להצלחה מסחררת והפכה מפורסמת ומצליחה בכל אירופה.
בשנות ה-30 של המאה העשרים כבר הייתה שאנל לטייקונית אופנה שכוכבות הקולנוע הגדולות מתהדרות במוצריה. היא מעצבת תלבושות לסרטים מפורסמים. כך גם החלה לשחרר את הנשים מכבלי האופנה של המאות הקודמות. היא גואלת אותן מהשימוש המעיק במחוכים, מהפכה שלא תאומן במונחי שחרור האשה, תחליף את כובעי הענק הנשיים בכובעים קטנים ואלגנטיים, תעצב את השמלה השחורה הקטנה - מוצר חובה במלתחה הנשית מאז, תקצר את השמלות והחצאיות אל מעל לברך (וכך תכין את הקרקע למהפכת ה"מיני").
כשהיא תעצב את חליפת שלושה החלקים הנשית שתהפוך למוצר דגל של "אופנת שאנל" ותשלב פריטי לבוש גבריים במלתחה שלה, שאנל בלי משים תוליד את מגמת ה"יוניסקס" בעולם האופנה. היא גם תעשה תספורת קצרה לעצמה, שתהפוך מיידית למודל חיקוי של כל אישה בפאריס.
יום אחד היא גם תשוב מחופשה מפנקת על יכטה כשהיא שזופה ושוב תשנה הכל - היא תוליד את אופנת השיזוף בעולם כולו.
כשפלשו הנאצים לצרפת, סגרה שאנל את מפעליה ועברה לגור במלון ריץ בפאריס. בית האופנה שלה המשיך למכור רק את בושם ה"שאנל מספר 5" המצליח שלה. גם כאן "הסתדרה" שאנל, כשניהלה רומן עם קצין נאצי בכיר והורשתה להישאר בדירת הפאר שלה, במלון ריץ, זאת על אף שהמלון הפך למפקדת הגסטאפו. תווית הבוגדת שתדבוק בה בתקופת הכיבוש הנאצי, לא תעזוב אותה לעולם.
לאחר המלחמה, כדי לחמוק מהמוניטין הרע שלה כמשתפת פעולה עם הנאצים בצרפת, שאנל נאלצת, בגיל 61, להתגורר בשווייץ. אבל המעמד המיתי שלה לא נפגע. יותר משהיא התגעגעה לעולם האופנה, הוא התגעגע אליה. כמי שיצרה אופנה שלא מתחלפת מדי שנה, היא הייתה הקונצנזוס האולטימטיבי. לא היה במעמד הגבוה מי שהתכחש לבגדים שלה, שפשוט לא התיישנו. ידועה האמירה המפורסמת שלה "האופנה חולפת - הסגנון נשאר."
הפילוסופיה שמאחורי עיצוביה הייתה חד-פעמית ועתידה להשפיע על הלבוש של כולנו - לבוש שלא מתאמץ אבל משדר אופנתיות וסגנון - שיק נונשלנטי שאין לו גיל או עונה, או אם תרצו, שיק שמתלבש על שוק ושיקפצו המעצבים המתחרים.
והיא לא ויתרה בקלות. כששבה בגיל 71 אל פאריס היא הסתערה על תעשיית האופנה שהשתנתה בינתיים וזכתה להצלחות מרשימות אף יותר. היא הרחיבה את בית האופנה, שפתחה מחדש, גם לארצות הברית. בהוליווד קוקו שאנל הופכת אז להצלחה מסחררת. כל כוכבות הקולנוע של התקופה לבשו את בגדיה. היא מוציאה מגוון גדול ומרשים של מוצרי אופנה והמוני בשמים חדשים.
כוכבת העל של התקופה, קתרין הפבורן, תגלם בברודוויי את דמותה, במחזמר "שאנל", שהפך להיט. היא שינתה את העולם ובתחילת שנות ה-70 מתה במלון ריץ', כשהיא מורישה את העסק הענק שלה לשותפה הנאמן. הוא ויורשיו שמרו על האימפריה שלה עד היום, בהצלחה גדולה הקרויה עד היום על שמה.
הנה סיפור חייה של קוקו שאנל:
https://youtu.be/2G88zqPxJ00
סקירה על האישה הגדולה של האופנה:
https://youtu.be/02zYwQ5B6M0
המהפכה הגדולה של קוקו שאנל שפרצה בגיל 71 לאמריקה:
https://youtu.be/xjzH6vRn5P0
מקומות בפאריס המזוהים עם קוקו שאנל:
https://youtu.be/F3QAxtE1L20
יום בחייה:
https://youtu.be/HzrPFJZR4dE
על השמלה השחורה הקטנה של קוקו שאנל:
https://youtu.be/M1Ag0Bg2l54
ותכנית חינוכית על האופנאית פורצת הדרך (עברית):
https://youtu.be/yU5sReNhdL8?long=yes
כוהנת האופנה והבשמים הצרפתייה קוקו שאנל (Coco Chanel) היא הדמות החשובה ביותר באופנה של המאה ה-20 ומי שהשפיעה על שחרור האישה ואחראית במידה רבה לשינוי המשמעותי כל כך שעברו הנשים במאה זו. בתשוקה אדירה, יצירתיות וסקרנות גדולים הפכה הילדה היתומה, שהופרדה מאחיה וגדלה בבתי יתומים, לכוהנת הגדולה של האופנה והבשמים בעת החדשה.
אבל שאנל הייתה מהפכנית בכמה מישורים. בתחום האופנה, היא לא הפסיקה לחדש ולפתח ושיחררה את האישה המודרנית מתכתיבי האופנה הנוקשים של העבר. ניתן לומר בקלות שהיא אחראית להישגים מהחשובים ביותר בתולדות האופנה המודרנית. בתחום העסקי, היא הקימה את אחד העסקים הגדולים והחשובים בעולם האופנה והייתה האישה הראשונה שהפכה את שמה למותג. בתחום החברתי, שינו ההישגים הפמיניסטיים שלה את הדימוי הנשי לחלוטין.
חייה של קוקו שאנל החלו בשנת 1883 כבת למשפחה פשוטה וחסרת השכלה. לאחר מות אימה, כשהייתה בת 6, פוזרו כל הילדים על ידי האב ושאנל גודלה בבית יתומים במנזר קתולי. כל חייה היא תחכה לאביה, שנטש אותה והוא לא יראה סימן.
בגיל 18 הייתה לזמרת מועדונים. אז זכתה לכינוי שיהיה מזוהה עימה כל כך, "קוקו", על שם כלבלב אבוד שעליו שרה. השינוי חל בגיל 20, כשהיא החלה לעבוד בחברה לייצור של בגדי כלות ותינוקות ובהשפעת חוויותיה שם, היא החלה לעצב לעצמה בגדים וכובעים.
די מהר שאנל התקבלה לחוגים הנכונים בפאריס וניהלה רומנים שסייעו לה לפתוח בגיל 27 את בית האופנה הראשון שלה. זה היה עסק לעיצוב כובעים ובגדים. בתוך זמן קצר היא זכתה להצלחה מסחררת והפכה מפורסמת ומצליחה בכל אירופה.
בשנות ה-30 של המאה העשרים כבר הייתה שאנל לטייקונית אופנה שכוכבות הקולנוע הגדולות מתהדרות במוצריה. היא מעצבת תלבושות לסרטים מפורסמים. כך גם החלה לשחרר את הנשים מכבלי האופנה של המאות הקודמות. היא גואלת אותן מהשימוש המעיק במחוכים, מהפכה שלא תאומן במונחי שחרור האשה, תחליף את כובעי הענק הנשיים בכובעים קטנים ואלגנטיים, תעצב את השמלה השחורה הקטנה - מוצר חובה במלתחה הנשית מאז, תקצר את השמלות והחצאיות אל מעל לברך (וכך תכין את הקרקע למהפכת ה"מיני").
כשהיא תעצב את חליפת שלושה החלקים הנשית שתהפוך למוצר דגל של "אופנת שאנל" ותשלב פריטי לבוש גבריים במלתחה שלה, שאנל בלי משים תוליד את מגמת ה"יוניסקס" בעולם האופנה. היא גם תעשה תספורת קצרה לעצמה, שתהפוך מיידית למודל חיקוי של כל אישה בפאריס.
יום אחד היא גם תשוב מחופשה מפנקת על יכטה כשהיא שזופה ושוב תשנה הכל - היא תוליד את אופנת השיזוף בעולם כולו.
כשפלשו הנאצים לצרפת, סגרה שאנל את מפעליה ועברה לגור במלון ריץ בפאריס. בית האופנה שלה המשיך למכור רק את בושם ה"שאנל מספר 5" המצליח שלה. גם כאן "הסתדרה" שאנל, כשניהלה רומן עם קצין נאצי בכיר והורשתה להישאר בדירת הפאר שלה, במלון ריץ, זאת על אף שהמלון הפך למפקדת הגסטאפו. תווית הבוגדת שתדבוק בה בתקופת הכיבוש הנאצי, לא תעזוב אותה לעולם.
לאחר המלחמה, כדי לחמוק מהמוניטין הרע שלה כמשתפת פעולה עם הנאצים בצרפת, שאנל נאלצת, בגיל 61, להתגורר בשווייץ. אבל המעמד המיתי שלה לא נפגע. יותר משהיא התגעגעה לעולם האופנה, הוא התגעגע אליה. כמי שיצרה אופנה שלא מתחלפת מדי שנה, היא הייתה הקונצנזוס האולטימטיבי. לא היה במעמד הגבוה מי שהתכחש לבגדים שלה, שפשוט לא התיישנו. ידועה האמירה המפורסמת שלה "האופנה חולפת - הסגנון נשאר."
הפילוסופיה שמאחורי עיצוביה הייתה חד-פעמית ועתידה להשפיע על הלבוש של כולנו - לבוש שלא מתאמץ אבל משדר אופנתיות וסגנון - שיק נונשלנטי שאין לו גיל או עונה, או אם תרצו, שיק שמתלבש על שוק ושיקפצו המעצבים המתחרים.
והיא לא ויתרה בקלות. כששבה בגיל 71 אל פאריס היא הסתערה על תעשיית האופנה שהשתנתה בינתיים וזכתה להצלחות מרשימות אף יותר. היא הרחיבה את בית האופנה, שפתחה מחדש, גם לארצות הברית. בהוליווד קוקו שאנל הופכת אז להצלחה מסחררת. כל כוכבות הקולנוע של התקופה לבשו את בגדיה. היא מוציאה מגוון גדול ומרשים של מוצרי אופנה והמוני בשמים חדשים.
כוכבת העל של התקופה, קתרין הפבורן, תגלם בברודוויי את דמותה, במחזמר "שאנל", שהפך להיט. היא שינתה את העולם ובתחילת שנות ה-70 מתה במלון ריץ', כשהיא מורישה את העסק הענק שלה לשותפה הנאמן. הוא ויורשיו שמרו על האימפריה שלה עד היום, בהצלחה גדולה הקרויה עד היום על שמה.
הנה סיפור חייה של קוקו שאנל:
https://youtu.be/2G88zqPxJ00
סקירה על האישה הגדולה של האופנה:
https://youtu.be/02zYwQ5B6M0
המהפכה הגדולה של קוקו שאנל שפרצה בגיל 71 לאמריקה:
https://youtu.be/xjzH6vRn5P0
מקומות בפאריס המזוהים עם קוקו שאנל:
https://youtu.be/F3QAxtE1L20
יום בחייה:
https://youtu.be/HzrPFJZR4dE
על השמלה השחורה הקטנה של קוקו שאנל:
https://youtu.be/M1Ag0Bg2l54
ותכנית חינוכית על האופנאית פורצת הדרך (עברית):
https://youtu.be/yU5sReNhdL8?long=yes