שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
מה היה מטוס השטוקה הצווח בהפצצה?
עם הצווחה מקפיאת הדם שלו, מטוס השטוקה (Stuka) ההיסטורי היה אחד מכלי הנשק המפחידים ביותר של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.
כולם הכירו אותו כיונקרס יו-87 (Junkers Ju-87), אך הכינוי שלו "שטוקה" בא מהשם המקוצר של המילה הגרמנית למטוס קרב צלילה - שטורצקמפףפלוגצייג (Sturzkampfflugzeug).
החידוש של השטוקה היה טכני והוא נבע משיטת הצלילה הישירה שלו אל ועל המטרה. המטוס הזה צלל בזווית של 60-80 מעלות ובמהירות של עד 390 קמ"ש, מה שאיפשר לו דיוק יוצא דופן בהפצצות שלו.
המהנדסים הגרמנים עוד הגדילו לעשות והתקינו על רגלי הנחיתה של השטוקה צופרים מיוחדים שכונו "חצוצרות יריחו" (Jericho Trumpets). באופן זה, כשהמטוס צלל לקראת תקיפה, יצרו הצופרים יללה מחרידה שגרמה לבהלה עצומה בקרב האזרחים והחיילים למטה, ביעד שלו ובסמוך.
בפעם הראשונה שהשטוקה נחשף והראה את יעילותו, זה היה ב-1937, במלחמת האזרחים בספרד. זו הייתה הגיחה של הלגיון קונדור (Legion Condor) הגרמני, גיחה שהפציצה את העיר גרניקה (Guernica), זו שהתפרסמה דווקא באותן הפצצות שהחריבו אותה וצוירה על ידי פיקאסו המזועזע והנציח אותה בציור המפורסם שבתגית "גרניקה".
כך שמכאן ולתמיד שינה השטוקה את פני הקרב האווירי והעביר אותו מהפצצה אסטרטגית וכללית להתקפות דיוק קטלניות ומפחידות פי כמה. אין פלא שבתחילת מלחמת העולם השנייה השטוקה הפך לכוכב של הבליצקריג, אותן התקפות בזק של הצבא הגרמני הכובש את פולין ובהמשך את צרפת, במהירויות חסרות תקדים.
הטייס האגדי הנס-אולריך רודל (Hans-Ulrich Rudel) טס בשטוקה שלו יותר מ-2,530 גיחות ופגע ביותר מ-500 טנקים ומשוריינים. ב-1941 הוא אף הצליח להטביע במפרץ פינלנד את ספינת הקרב הסובייטית "מאראט" (Marat).
החולשה הגדולה של השטוקה, אגב, הייתה המהירות האיטית שלו ופגיעותו למטוסי קרב. כשהיתרון האווירי הגרמני הלך והתערער לתוך המלחמה, במיוחד לאחר הקרב על בריטניה, השטוקה הפך לקורבן קל של מטוסי בעלות הברית. למרות זאת, הוא המשיך לשרת בחזית המזרחית עד סוף המלחמה והשאיר חותם עמוק על ההיסטוריה הצבאית, כנשק שחיבר בין כוח פיזי, יכולת השמדה והפצצה מעולה והטלת אימה פסיכולוגית על האויב.
הנה סיפורו של מטוס השטוקה הנאצי (עברית):
https://youtu.be/PjhBw1VeWx8
לסאונד שלו היה אפקט משתק על המותקפים:
https://youtu.be/Evi8YYDywL4
וסרט תיעודי על מטוס התקיפה המאיים של היטלר (מתורגם):
https://youtu.be/xcSp_ssCXYE?long=yes
מי נחשב לטייס הקרב הגדול אי-פעם?
קראו לו הנס אולריך רודל (Hans-Ulrich Rudel) והוא נחשב טייס הקרב הגדול בכל הזמנים.
מי שהיה אולי גדול גיבורי המלחמה הגרמנים במלחמת העולם השנייה היה טייס מפציץ יונקרס Ju 87 גרמני, מטוס הפצצה שכונה אז "שטוקה" ולחם במהלך כל המלחמה.
אלוף הטייסים הנס אולריך רודל נולד בשנת 1916 בעיירה קונרדסולדאו, שהייתה חלק מהאימפריה הגרמנית. הוא התגייס ללופטוואפה ב-1936, עבר קורס טיס וקיבל את ההסמכה כטייס הפצצה.
את דרכו המבצעית הוא החל כטייס "שטוקות" בפולין 1939 ובמהלכה הוא השתתף בקרבות הקשים על מוסקבה וסטלינגרד.
32 פעם הופל מטוסו של רודל ושוב ושוב הוא מצא את עצמו צונח אל הקרקע. פעמים רבות אחרות הוא שב לבסיסו במטוסים פגועים קשה שאף הושבתו. במהלך אחת הפגיעות הללו הוא נפצע ורגלו הימנית אף נקטעה חלקית.
אנקדוטה מעניינת מספרת שרודל חזר פעם מגיחה מבצעית, עם יותר מ-200 פגיעות של קליעים במטוס שלו. הוא כמובן המשיך לטוס ולקראת סוף המלחמה שרד עוד התרסקות ונפל בשבי הסובייטי.
אבל הפציעה שלו בהחלט לא מנעה מרודל להמשיך ולטוס. במרץ 1944 הופל מטוסו בעומק השטח הסובייטי, במרחק של 50 קילומטרים מהגבול בשלב זה. לאחר שהצליח לברוח הוא הופיע בבסיסו - כאילו לא קרה דבר.
בצד היותו גיבור מלחמה נאצי, כיום נחשב הנס אולריך הגרמני לטייס המצטיין במלחמת העולם השנייה. אם נניח רגע את הצד בו הוא לחם ונבחן את פועלו, נבין בקלות את גדולתו כמקצוען מלחמה ותעופה.
כי במהלך המלחמה רודל יצא ל-2,530 גיחות הפצצה. הוא השמיד ככל הנראה 519 טנקים לצד רכבות, תותחים, ספינות מלחמה ומאות מטרות סובייטיות אחרות. בתוך כך הוא גם הפיל תשעה מטוסי קרב וחשוב לזכור שהוא עצמו הטיס יונקרס שטוקה, שהיה מפציץ צלילה ולא מטוס קרב שבנוי לציד של מטוסים.
ב-1944, במהלך המלחמה, הוא היה ללוחם היחידי שעוטר בעיטור הגבוה ביותר של צבא גרמניה - אות צלב האבירים של צלב הברזל עם עלי אלון מוזהבים, חרבות ויהלומים.
את המלחמה הוא סיים בהטיסו מטוסים כשרגלו האחת קטועה והשנייה בגבס. בתום המלחמה מצא עצמו מי שזכה לעשרות אותות הצטיינות גבוהים ונחשב לטייס הקרב הגדול בכל הזמנים, כשהוא בורח לדרום אמריקה. במשך כמה שנים הוא חי שם וזוכה להערצת המנהיגים של פרגוואי וארגנטינה ולידידותם.
ב-1953 הוא שב לגרמניה נכנס לפוליטיקה ולעסקים, כשבדרך הוא גם מעורב בפעילות ניאו-נאצית ובשערוריה פוליטית שרק גיבור כמוהו יכול לשרוד. ישנן שמועות היסטוריות שבשלב מסוים הוא גם היה סוכן של המוסד הישראלי, אבל לא ניתן לאמתן.
הנה סיפורו של הנס אולריך רודל:
https://youtu.be/JHCocpH8maM
מצגת וידאו על האיש:
https://youtu.be/7r8g90jAmnc
על הטייס המעוטר ביותר במלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/4ff2GupoLaI
נתפס בשבי הרוסים בתום המלחמה:
https://youtu.be/WTp38Ph3Rxk
סקירת הקריירה הצבאית של אולריך:
https://youtu.be/zZHCvPim0eA?long=yes
וסרטון תיעודי על מחסל הטנקים רודל:
https://youtu.be/gPWeIgkznt4?long=yes
שטוקה

עם הצווחה מקפיאת הדם שלו, מטוס השטוקה (Stuka) ההיסטורי היה אחד מכלי הנשק המפחידים ביותר של גרמניה הנאצית במלחמת העולם השנייה.
כולם הכירו אותו כיונקרס יו-87 (Junkers Ju-87), אך הכינוי שלו "שטוקה" בא מהשם המקוצר של המילה הגרמנית למטוס קרב צלילה - שטורצקמפףפלוגצייג (Sturzkampfflugzeug).
החידוש של השטוקה היה טכני והוא נבע משיטת הצלילה הישירה שלו אל ועל המטרה. המטוס הזה צלל בזווית של 60-80 מעלות ובמהירות של עד 390 קמ"ש, מה שאיפשר לו דיוק יוצא דופן בהפצצות שלו.
המהנדסים הגרמנים עוד הגדילו לעשות והתקינו על רגלי הנחיתה של השטוקה צופרים מיוחדים שכונו "חצוצרות יריחו" (Jericho Trumpets). באופן זה, כשהמטוס צלל לקראת תקיפה, יצרו הצופרים יללה מחרידה שגרמה לבהלה עצומה בקרב האזרחים והחיילים למטה, ביעד שלו ובסמוך.
בפעם הראשונה שהשטוקה נחשף והראה את יעילותו, זה היה ב-1937, במלחמת האזרחים בספרד. זו הייתה הגיחה של הלגיון קונדור (Legion Condor) הגרמני, גיחה שהפציצה את העיר גרניקה (Guernica), זו שהתפרסמה דווקא באותן הפצצות שהחריבו אותה וצוירה על ידי פיקאסו המזועזע והנציח אותה בציור המפורסם שבתגית "גרניקה".
כך שמכאן ולתמיד שינה השטוקה את פני הקרב האווירי והעביר אותו מהפצצה אסטרטגית וכללית להתקפות דיוק קטלניות ומפחידות פי כמה. אין פלא שבתחילת מלחמת העולם השנייה השטוקה הפך לכוכב של הבליצקריג, אותן התקפות בזק של הצבא הגרמני הכובש את פולין ובהמשך את צרפת, במהירויות חסרות תקדים.
הטייס האגדי הנס-אולריך רודל (Hans-Ulrich Rudel) טס בשטוקה שלו יותר מ-2,530 גיחות ופגע ביותר מ-500 טנקים ומשוריינים. ב-1941 הוא אף הצליח להטביע במפרץ פינלנד את ספינת הקרב הסובייטית "מאראט" (Marat).
החולשה הגדולה של השטוקה, אגב, הייתה המהירות האיטית שלו ופגיעותו למטוסי קרב. כשהיתרון האווירי הגרמני הלך והתערער לתוך המלחמה, במיוחד לאחר הקרב על בריטניה, השטוקה הפך לקורבן קל של מטוסי בעלות הברית. למרות זאת, הוא המשיך לשרת בחזית המזרחית עד סוף המלחמה והשאיר חותם עמוק על ההיסטוריה הצבאית, כנשק שחיבר בין כוח פיזי, יכולת השמדה והפצצה מעולה והטלת אימה פסיכולוגית על האויב.
הנה סיפורו של מטוס השטוקה הנאצי (עברית):
https://youtu.be/PjhBw1VeWx8
לסאונד שלו היה אפקט משתק על המותקפים:
https://youtu.be/Evi8YYDywL4
וסרט תיעודי על מטוס התקיפה המאיים של היטלר (מתורגם):
https://youtu.be/xcSp_ssCXYE?long=yes

קראו לו הנס אולריך רודל (Hans-Ulrich Rudel) והוא נחשב טייס הקרב הגדול בכל הזמנים.
מי שהיה אולי גדול גיבורי המלחמה הגרמנים במלחמת העולם השנייה היה טייס מפציץ יונקרס Ju 87 גרמני, מטוס הפצצה שכונה אז "שטוקה" ולחם במהלך כל המלחמה.
אלוף הטייסים הנס אולריך רודל נולד בשנת 1916 בעיירה קונרדסולדאו, שהייתה חלק מהאימפריה הגרמנית. הוא התגייס ללופטוואפה ב-1936, עבר קורס טיס וקיבל את ההסמכה כטייס הפצצה.
את דרכו המבצעית הוא החל כטייס "שטוקות" בפולין 1939 ובמהלכה הוא השתתף בקרבות הקשים על מוסקבה וסטלינגרד.
32 פעם הופל מטוסו של רודל ושוב ושוב הוא מצא את עצמו צונח אל הקרקע. פעמים רבות אחרות הוא שב לבסיסו במטוסים פגועים קשה שאף הושבתו. במהלך אחת הפגיעות הללו הוא נפצע ורגלו הימנית אף נקטעה חלקית.
אנקדוטה מעניינת מספרת שרודל חזר פעם מגיחה מבצעית, עם יותר מ-200 פגיעות של קליעים במטוס שלו. הוא כמובן המשיך לטוס ולקראת סוף המלחמה שרד עוד התרסקות ונפל בשבי הסובייטי.
אבל הפציעה שלו בהחלט לא מנעה מרודל להמשיך ולטוס. במרץ 1944 הופל מטוסו בעומק השטח הסובייטי, במרחק של 50 קילומטרים מהגבול בשלב זה. לאחר שהצליח לברוח הוא הופיע בבסיסו - כאילו לא קרה דבר.
בצד היותו גיבור מלחמה נאצי, כיום נחשב הנס אולריך הגרמני לטייס המצטיין במלחמת העולם השנייה. אם נניח רגע את הצד בו הוא לחם ונבחן את פועלו, נבין בקלות את גדולתו כמקצוען מלחמה ותעופה.
כי במהלך המלחמה רודל יצא ל-2,530 גיחות הפצצה. הוא השמיד ככל הנראה 519 טנקים לצד רכבות, תותחים, ספינות מלחמה ומאות מטרות סובייטיות אחרות. בתוך כך הוא גם הפיל תשעה מטוסי קרב וחשוב לזכור שהוא עצמו הטיס יונקרס שטוקה, שהיה מפציץ צלילה ולא מטוס קרב שבנוי לציד של מטוסים.
ב-1944, במהלך המלחמה, הוא היה ללוחם היחידי שעוטר בעיטור הגבוה ביותר של צבא גרמניה - אות צלב האבירים של צלב הברזל עם עלי אלון מוזהבים, חרבות ויהלומים.
את המלחמה הוא סיים בהטיסו מטוסים כשרגלו האחת קטועה והשנייה בגבס. בתום המלחמה מצא עצמו מי שזכה לעשרות אותות הצטיינות גבוהים ונחשב לטייס הקרב הגדול בכל הזמנים, כשהוא בורח לדרום אמריקה. במשך כמה שנים הוא חי שם וזוכה להערצת המנהיגים של פרגוואי וארגנטינה ולידידותם.
ב-1953 הוא שב לגרמניה נכנס לפוליטיקה ולעסקים, כשבדרך הוא גם מעורב בפעילות ניאו-נאצית ובשערוריה פוליטית שרק גיבור כמוהו יכול לשרוד. ישנן שמועות היסטוריות שבשלב מסוים הוא גם היה סוכן של המוסד הישראלי, אבל לא ניתן לאמתן.
הנה סיפורו של הנס אולריך רודל:
https://youtu.be/JHCocpH8maM
מצגת וידאו על האיש:
https://youtu.be/7r8g90jAmnc
על הטייס המעוטר ביותר במלחמת העולם השנייה:
https://youtu.be/4ff2GupoLaI
נתפס בשבי הרוסים בתום המלחמה:
https://youtu.be/WTp38Ph3Rxk
סקירת הקריירה הצבאית של אולריך:
https://youtu.be/zZHCvPim0eA?long=yes
וסרטון תיעודי על מחסל הטנקים רודל:
https://youtu.be/gPWeIgkznt4?long=yes
