שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.
»
«
שילוח
מהי לוגיסטיקה?
לוגיסטיקה (Logistics) היא אחד המרכיבים החשובים ומהיסודות המכריעים ביותר באסטרטגיה הצבאית. אימרה צבאית ידועה ומצוטטת אומרת ש"חובבנים מדברים על אסטרטגיה, מקצוענים - על לוגיסטיקה."
לוגיסטיקה היא העברה של ציוד, אספקה ומידע מנקודת המוצא אל נקודת היעד. בשעת מלחמה, יספר לכם כל לוחם קרבי, חשובה ההזרמה הרציפה של המזון, המים, התחמושת והדלק - לא פחות מפיקוד, שליטה, רוח הקרב או התכניות המבצעיות.
חזק ככל שיהיה, ללא משאבים ותובלה יאבד כל כוח צבאי חלק ניכר מיכולת ההגנה וההתקפה שלו.
מטרת הלוגיסטיקה הצבאית היא למלא את הדרישות של יחידות הצבא הלוחמות. תכנון לוגיסטי נכון מאפשר לכוח הלוחם יעילות מבצעית וכלכלית. היעדר תכנון שכזה, מנגד, יקשה על כל כוח צבאי למצות את יכולותיו ויהפוך אותו איטי ומגושם, עם אספקה חסרה או עודפת ומסרבלת.
קציני לוגיסטיקה הם שקובעים כאן את אופן ומועדי העברת המשאבים והם אחראים על ניהול חלוקתם. הלוגיסטיקה הצבאית כוללת בדרך כלל ניהול שרשרת אספקה וניתוח של התנאים והמשתנים - מהם מנבאים הקצינים האחראים על התכנון והביצוע הלוגיסטי, ההובלה, העלויות, הבלאי, הצריכה והדרישה העתידית לאספקה.
#לוגיסטיקה מנצחת ומפסידה בהיסטוריה
בהיסטוריה לא חסרות דוגמאות של הצלחות וכשלונות לוגיסטיים. אם מצביאים היסטוריים כמו חניבעל, אלכסנדר הגדול והדוכס מוולינגטון היו גאוני אספקה ולוגיסטיקה, כל אחד בתקופתו, הרי שהיו גם כשלונות מפוארים בתחום.
נפוליאון, למשל, שנחשב בדרך כלל עילוי בתכנון הכיבושים שלו. סבל תבוסה גדולה במתקפה על רוסיה. היה זה בין היתר כישלון לוגיסטי חמור ומכריע, שיעמוד לו לרועץ במתקפה הכושלת והתבוסה הקשה שלו ברוסיה.
כשלון לוגיסטי היה גם מהגורמים העיקריים לתבוסה של כוחות מדינות הציר במערכה בצפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה. הצבא האיטלקי והגרמני היו מצוידים באופן לקוי והובסו על ידי הצי הבריטי ששלט בים התיכון ופגע בלוגיסטיקה שלהם.
במקרה ההפוך, לוגיסטיקה פגומה הייתה מהסיבות העיקריות שבגללן הובס אותו צבא האימפריה הבריטית החזקה, על ידי כוחותיו הקטנים אך נחושים של וושינגטון, במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית.
כרגע נראה שגם רוסיה עצמה נכשלה, כ-200 שנה אחרי שהביסה את נפוליאון, בכישלון לוגיסטי מרהיב, שהציגה בשלבים הראשונים והכושלים של מלחמתה באוקראינה.
ואגב, נפוליאון הוא זה שטבע את המימרה "הצבא צועד על קיבתו", כלומר לא רק כוחו הצבאי של הצבא הוא שמקדם את מטרות המלחמה, אלא גם המזון והאספקה השוטפת שמועברים אליו בכמות ובזמן הנכונים.
#לוגיסטיקה אזרחית
בעולם העסקי מיועדת הלוגיסטיקה לספק את הנדרש ללקוחות השונים, אם אלה פסי הייצור של החברה, שרשרות אספקה או לקוחות - מחברות עסקיות וארגונים ועד אנשים פרטיים.
בעברית, העברה של מטענים וסחורות והובלתם נקראת "שילוּח" או "שילוּח מטענים". כשהללו מועברים בין מדינות שונות, זהו "שילוּח בינלאומי".
הנה הסבר הלוגיסטיקה בדגש על ימית (עברית):
https://youtu.be/0kcFsQDyTM0
חברת לוגיסטיקה מסחרית מדגימה את העניין (ללא מילים):
https://youtu.be/bjvbFBtnLmo
בישראל, פעילות הלוגיסטיקה של הצבא מרוכזת על ידי חיל הלוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/PBEp3Zymb98
כתבה על מתנדבים המסייעים ללוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/dr0UFyJAO44
ופרסומת של חברת לוגיסטיקה:
https://youtu.be/xpydhXtbvbo
לוגיסטיקה (Logistics) היא אחד המרכיבים החשובים ומהיסודות המכריעים ביותר באסטרטגיה הצבאית. אימרה צבאית ידועה ומצוטטת אומרת ש"חובבנים מדברים על אסטרטגיה, מקצוענים - על לוגיסטיקה."
לוגיסטיקה היא העברה של ציוד, אספקה ומידע מנקודת המוצא אל נקודת היעד. בשעת מלחמה, יספר לכם כל לוחם קרבי, חשובה ההזרמה הרציפה של המזון, המים, התחמושת והדלק - לא פחות מפיקוד, שליטה, רוח הקרב או התכניות המבצעיות.
חזק ככל שיהיה, ללא משאבים ותובלה יאבד כל כוח צבאי חלק ניכר מיכולת ההגנה וההתקפה שלו.
מטרת הלוגיסטיקה הצבאית היא למלא את הדרישות של יחידות הצבא הלוחמות. תכנון לוגיסטי נכון מאפשר לכוח הלוחם יעילות מבצעית וכלכלית. היעדר תכנון שכזה, מנגד, יקשה על כל כוח צבאי למצות את יכולותיו ויהפוך אותו איטי ומגושם, עם אספקה חסרה או עודפת ומסרבלת.
קציני לוגיסטיקה הם שקובעים כאן את אופן ומועדי העברת המשאבים והם אחראים על ניהול חלוקתם. הלוגיסטיקה הצבאית כוללת בדרך כלל ניהול שרשרת אספקה וניתוח של התנאים והמשתנים - מהם מנבאים הקצינים האחראים על התכנון והביצוע הלוגיסטי, ההובלה, העלויות, הבלאי, הצריכה והדרישה העתידית לאספקה.
#לוגיסטיקה מנצחת ומפסידה בהיסטוריה
בהיסטוריה לא חסרות דוגמאות של הצלחות וכשלונות לוגיסטיים. אם מצביאים היסטוריים כמו חניבעל, אלכסנדר הגדול והדוכס מוולינגטון היו גאוני אספקה ולוגיסטיקה, כל אחד בתקופתו, הרי שהיו גם כשלונות מפוארים בתחום.
נפוליאון, למשל, שנחשב בדרך כלל עילוי בתכנון הכיבושים שלו. סבל תבוסה גדולה במתקפה על רוסיה. היה זה בין היתר כישלון לוגיסטי חמור ומכריע, שיעמוד לו לרועץ במתקפה הכושלת והתבוסה הקשה שלו ברוסיה.
כשלון לוגיסטי היה גם מהגורמים העיקריים לתבוסה של כוחות מדינות הציר במערכה בצפון אפריקה במהלך מלחמת העולם השנייה. הצבא האיטלקי והגרמני היו מצוידים באופן לקוי והובסו על ידי הצי הבריטי ששלט בים התיכון ופגע בלוגיסטיקה שלהם.
במקרה ההפוך, לוגיסטיקה פגומה הייתה מהסיבות העיקריות שבגללן הובס אותו צבא האימפריה הבריטית החזקה, על ידי כוחותיו הקטנים אך נחושים של וושינגטון, במהלך מלחמת העצמאות האמריקאית.
כרגע נראה שגם רוסיה עצמה נכשלה, כ-200 שנה אחרי שהביסה את נפוליאון, בכישלון לוגיסטי מרהיב, שהציגה בשלבים הראשונים והכושלים של מלחמתה באוקראינה.
ואגב, נפוליאון הוא זה שטבע את המימרה "הצבא צועד על קיבתו", כלומר לא רק כוחו הצבאי של הצבא הוא שמקדם את מטרות המלחמה, אלא גם המזון והאספקה השוטפת שמועברים אליו בכמות ובזמן הנכונים.
#לוגיסטיקה אזרחית
בעולם העסקי מיועדת הלוגיסטיקה לספק את הנדרש ללקוחות השונים, אם אלה פסי הייצור של החברה, שרשרות אספקה או לקוחות - מחברות עסקיות וארגונים ועד אנשים פרטיים.
בעברית, העברה של מטענים וסחורות והובלתם נקראת "שילוּח" או "שילוּח מטענים". כשהללו מועברים בין מדינות שונות, זהו "שילוּח בינלאומי".
הנה הסבר הלוגיסטיקה בדגש על ימית (עברית):
https://youtu.be/0kcFsQDyTM0
חברת לוגיסטיקה מסחרית מדגימה את העניין (ללא מילים):
https://youtu.be/bjvbFBtnLmo
בישראל, פעילות הלוגיסטיקה של הצבא מרוכזת על ידי חיל הלוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/PBEp3Zymb98
כתבה על מתנדבים המסייעים ללוגיסטיקה (עברית):
https://youtu.be/dr0UFyJAO44
ופרסומת של חברת לוגיסטיקה:
https://youtu.be/xpydhXtbvbo
איך מעבירות אוניות מכולות את כל הסחורה העולמית?
אוניית מכולות, או ספינת מכולות (Container ship) היא חוליה מרכזית בתעבורה העולמית והמסחרית.
מדובר בספינת משא, הנושאת מכולות. מכולה היא קופסת מתכת גדולה וחזקה, המיועדת לאחסון סחורות, לצורך של שינוע מטענים והעברה ימית.
אוניות המכולות הן חוליה מרכזית במערכת התעבורה, המשמשת להובלת מטענים. בכל מכולה מטען משלה וכל אונייה כזו יכולה לשאת מאות ואלפי מכולות, כשלעתים אף הרבה יותר.
תובלה ימית היא תחום בו מועברים בעיקר מוצרים וסחורות, שנרכשו בידי סיטונאים ויבואנים מהיצרנים הגדולים. הסחורה הזו מיוצרת במדינות עם המפעלים ואתרי הייצור הגדולים ביותר ובאמצעות מכולות היא מועברת אל מדינות המייבאות אותם לצרכנים.
#ההמצאה
הראשון שחשב על הרעיון הזה, והביא בשנות ה-30 של המאה ה-20 למהפך של ממש בשינוע מטענים בעולם, היה נהג המשאית האמריקאי מלקולם מקלין. זה קרה כשהמתין להטענה הארוכה והמעייפת של המשאית שלו. לפתע עלה בראשו הרעיון שאריזה של מטען כללי במכולות אחידות וסגורות יוכל לקצר ולייעל את הטענת ופריקת המטען ובכך יחסוך הרבה זמן וכסף. במיוחד בהקטנה של כוח האדם הנדרש לתהליך והזמן הרבה שנדרש לטעינה ופריקת החבילות בנמל.
לא בקלות התקבל החידוש היעיל של מקלין. בשנים הראשונות נתקל השינוע במכולות בהתנגדות עזה - הן מצד איגודי העובדים, שפעלו כדי למנוע את הפעלת אוניות המכולות, והן מצד חברות הספנות והרכבות, שהחידוש השפיע על רווחיהן.
אך בתוך מספר שנים שינה השימוש במכולות באופן משמעותי את פני ההובלה הימית ובהמשך על כל הסחר העולמי. אוניות המכולות הורידו באופן חד את עלויות העבודה והשינוע מנמל לנמל.
בימינו מגיע המטען ליעדו בתוך שבועות ספורים. כשאם בעבר עוכבו אוניות מטען כללי לטעינה ופריקה, במשך ימים בכל נמל, כיום ניתן לפרוק ולטעון את אוניות המכולות בתוך מספר שעות קטן.
מכיוון שהמטענים מועברים במכולה כשהם נעולים וחתומים, מוצדק לומר שהמכולות גם תרמו לירידה בגנבות של מטענים וסחורות, שלפני כן היו קלות ורבות יחסית.
הנה אניות המכולות שמחזיקות את המסחר הגלובלי על כתפיהן:
http://youtu.be/FN3VFgG922A
ספינת מכולות ענקית שמגיעה לנמל:
https://youtu.be/EdvxeN8F_24
הובלת ופריקת מכולות:
https://youtu.be/UH4rM_Uit5g
ספינת המכולות העצומה של evergreen:
https://youtu.be/imTMqGXvMFs
האניה הגדולה בעולם היכולה לשאת 80 אלף מכולות:
http://youtu.be/RUfGCngF9DI
וכך מייצרים מכולות:
https://youtu.be/pRC6cTovjsk?long=yes
אוניית מכולות, או ספינת מכולות (Container ship) היא חוליה מרכזית בתעבורה העולמית והמסחרית.
מדובר בספינת משא, הנושאת מכולות. מכולה היא קופסת מתכת גדולה וחזקה, המיועדת לאחסון סחורות, לצורך של שינוע מטענים והעברה ימית.
אוניות המכולות הן חוליה מרכזית במערכת התעבורה, המשמשת להובלת מטענים. בכל מכולה מטען משלה וכל אונייה כזו יכולה לשאת מאות ואלפי מכולות, כשלעתים אף הרבה יותר.
תובלה ימית היא תחום בו מועברים בעיקר מוצרים וסחורות, שנרכשו בידי סיטונאים ויבואנים מהיצרנים הגדולים. הסחורה הזו מיוצרת במדינות עם המפעלים ואתרי הייצור הגדולים ביותר ובאמצעות מכולות היא מועברת אל מדינות המייבאות אותם לצרכנים.
#ההמצאה
הראשון שחשב על הרעיון הזה, והביא בשנות ה-30 של המאה ה-20 למהפך של ממש בשינוע מטענים בעולם, היה נהג המשאית האמריקאי מלקולם מקלין. זה קרה כשהמתין להטענה הארוכה והמעייפת של המשאית שלו. לפתע עלה בראשו הרעיון שאריזה של מטען כללי במכולות אחידות וסגורות יוכל לקצר ולייעל את הטענת ופריקת המטען ובכך יחסוך הרבה זמן וכסף. במיוחד בהקטנה של כוח האדם הנדרש לתהליך והזמן הרבה שנדרש לטעינה ופריקת החבילות בנמל.
לא בקלות התקבל החידוש היעיל של מקלין. בשנים הראשונות נתקל השינוע במכולות בהתנגדות עזה - הן מצד איגודי העובדים, שפעלו כדי למנוע את הפעלת אוניות המכולות, והן מצד חברות הספנות והרכבות, שהחידוש השפיע על רווחיהן.
אך בתוך מספר שנים שינה השימוש במכולות באופן משמעותי את פני ההובלה הימית ובהמשך על כל הסחר העולמי. אוניות המכולות הורידו באופן חד את עלויות העבודה והשינוע מנמל לנמל.
בימינו מגיע המטען ליעדו בתוך שבועות ספורים. כשאם בעבר עוכבו אוניות מטען כללי לטעינה ופריקה, במשך ימים בכל נמל, כיום ניתן לפרוק ולטעון את אוניות המכולות בתוך מספר שעות קטן.
מכיוון שהמטענים מועברים במכולה כשהם נעולים וחתומים, מוצדק לומר שהמכולות גם תרמו לירידה בגנבות של מטענים וסחורות, שלפני כן היו קלות ורבות יחסית.
הנה אניות המכולות שמחזיקות את המסחר הגלובלי על כתפיהן:
http://youtu.be/FN3VFgG922A
ספינת מכולות ענקית שמגיעה לנמל:
https://youtu.be/EdvxeN8F_24
הובלת ופריקת מכולות:
https://youtu.be/UH4rM_Uit5g
ספינת המכולות העצומה של evergreen:
https://youtu.be/imTMqGXvMFs
האניה הגדולה בעולם היכולה לשאת 80 אלף מכולות:
http://youtu.be/RUfGCngF9DI
וכך מייצרים מכולות:
https://youtu.be/pRC6cTovjsk?long=yes