» «
אדובי פוטושופ
כיצד הפכה פוטושופ לעניין תרבותי-חברתי?
מהי תוכנת פוטושופ?


אין כמו תוכנת "פוטושופ" (Photoshop) בכדי להדגים עד כמה תוכנה טובה יכולה להפוך לקונצנזוס, משהו שכולם מסכימים עליו, ובו-זמנית גם להפוך לתופעה תרבותית של ממש ולהשפיע על החברה באופן משמעותי.

אדובי פוטושופ היא תוכנת עריכה גרפית שפותחה לצרכי עריכת תמונות ומרכיבים גרפיים. בתור התוכנה הפופולארית ביותר בקרב צלמים, משמשת פוטושופ הכלי העיקרי לליטוש תמונות, תחליף ל"חדר החושך" של צילומי הפילם. בעזרת פוטושופ יכולים הצלמים לשנות את בהירות התמונות, לחדד, לטשטש דברים שראוי להסתיר, לתקן את צבעיהן, לשנות גודל ולחתוך אותן. כך יכול הצלם לתקן בעיות שנוצרו בעת צילום התמונה ובמרכיבים השונים שלה.

אך במהלך השנים הפכה פוטושופ מכלי טכני בלבד לחלק מהתרבות המודרנית, המשפיע על האופן שבו חיים רבים בעולם. "לעשות פוטושופ" כיום הוא מושג מקביל לריטוש של תמונה ושיפור המצולם בה, כך שייראה טוב ממה שהוא באמת. עולם הפרסום משתמש בפוטושופ כדי להציג מוצרים יפים ומושלמים ממה שהם באמת.

כך למשל מעובדות תמונות דוגמנות, כמעט תמיד בפוטושופ או לפחות בתוכנות דוגמת תוכנת ה-Photoshop, כדי להציג דוגמניות רזות, נקיות מפצעונים ופגמי עור או כל סממן אחר של אנושיות. הבעיה היא שהצרת היקפים באופן גרפי יצר דימוי גוף רזה, שגרם לבנות ונשים רבות לדיאטות קשות ולהפרעות אכילה, שלא פעם מסתיימות בנזק בריאותי ואף במוות.

עד כדי כך הוחמרה התופעה, עד שבמספר מדינות בעולם התקבל חוק הדוגמניות, או בשמו העממי "חוק הפוטושופ". זהו חוק האוסר על הצרת ממדי גופן של דוגמניות באופן גרפי.

מפתחי הפוטושופ היו אנשי חברת אדובי מערכות (Adobe Systems), שאחראית למהפכת ה"הוצאה לאור שולחנית", אותה מהפכה שאפשרה לבעלי מחשב אישי להפיק בעצמם פרסומים ומוצרי דפוס, שבעבר נדרשו מערכות יקרות ומסורבלות כדי להפיקם. אגב, "אדובי" הוא שמו של נחל קטן (Adobe Creek) שזורם מאחורי ביתו של אחד ממייסדי החברה והוא נכלל בשמות כל מוצריה.


הנה תוכנת פוטושופ בגרסה 1.0:

https://youtu.be/Bhf8q3THToI


המפתחים המקוריים נזכרים איך הצבע הגיע לפוטושופ:

https://youtu.be/Tda7jCwvSzg


כמה מהדברים שניתן לעשות בפוטושופ:

https://youtu.be/3G7YBBi1s_U


חוק הפוטושופ והדעות לגביו (עברית):

https://youtu.be/z-K6cFNImqs


הנה הסיפור של פוטושופ:

https://youtu.be/Ldr55H3NVIo


כך נולדה פוטושופ:

https://youtu.be/EtzFvRjrvXM?long=yes
מסננים (צילום)
איך מצלמים עם מסננים?



מסננים, באנגלית פילטרים (Filters), מצמצמים את כמות האור שמגיעה אל העין, לעדשת הצילום במצלמה ולחיישן הדיגיטלי בצילום דיגיטלי.

הפילטרים מסייעים לצבוע את הצילום, לחזק צבעים, להדגישם או לקטב את התמונה, ובכל מקרה - ליצור אפקט על התמונה ולתת לה אופי מסוים.

פילטרים יכולים לפעול עוד לפני או בזמן העריכה. ברוב המקרים בעבר, הפילטר היה עשוי מעיגול זכוכית שמורכב בקדמת העדשה של המצלמה, בהברגה פשוטה. במצלמות הדיגיטליות של ימינו, לעומת זאת, הוא יכול להיות אלקטרוני. בוחרים בו מתפריט במצלמה או באפליקציית הצילום. תשאלו את אינסטגרם - היא עשתה מזה מיליארדים.

אבל איך הפילטר עובד?

אז יש מסננים שונים. למשל המסנן המונוכרומטי, מסנן את אור השמש, שנקרא אור לבן. האור הזה מורכב מקרני אור בצבעים שונים. כולם ביחד נותנים את האור הלבן. כשאין אף אחד מהם אז הצבע הוא שחור - כמו בלילה, שהוא שחור כי אין אור.

אז איך ניצור בעזרת פילטר מונוכרומטי צילום אדום למשל? - נשתמש במסנן אדום. המסנן האדום חוסם את כל צבעי האור פרט לצבע אדום. הצבע האדום עובר ולכן הצילום ייצא אדום.

כך פועל כל מסנן מונוכרומטי - חוסם את כל הצבעים האחרים ומעביר רק את הצבע "שלו" - מה שצובע את הצילום הצבע הזה.

אבל פילטרים יכולים לעשות הרבה יותר מאשר "לצבוע את הפריים". מסנן תת-אדום "סופג את החום" ו"מקרר" את הצילום. מסנן על-סגול חוסם דווקא את האור האולטרה סגול (על-סגול) וכך הלאה.

מסנני הקוטביות חוסמים את קרני האור לפי תכונת הקיטוב שלהן.

מבחינה אופטית, תפקידו של הפילטר לסנן חלק מאורכי הגל המגיעים לחיישן. הסינון הזה יכול ליצור מיסוך צבעים אבל סינון אורכי גל יכול גם ליצור אפקטים מיוחדים, שמאפשרים להגדיל את אפשרויות הצילום והיצירתיות.


הנה הדגמה של 3 פילטרים מומלצים לצלמים ומה הם עושים לתמונה, בלי ועם הפילטר:

https://youtu.be/ZwS884KUiOc


פילטר מקטב - מסנן מצלמה שמבטל השתקפויות (עברית):

https://youtu.be/SUagL-tW7pE


אפשרויות צילום שפילטרים יוצרים:

https://youtu.be/AIcUc5gogvM


ומסנן שמש בעבודה (עברית):

https://youtu.be/lps6Ur3A8VA
ריטוש תמונות
מה זה ריטוש תמונות?



ריטוש של תמונה הוא פעולת התיקון שלה, כדי לשפר אותה ואת מה שרואים בה.

מעבר לשימושים רגילים של שיפור תמונות ויצירת שילובים שונים או קולאז'ים, ריטוש התמונות זכה לפרסום בזכות השימוש הרב שעושים בו לשיפור המראה של דמויות המופיעות בפרסומות ובמגזינים של אופנה וסגנון.

לא אחת הדמויות מתוקנות כדי להפוך את הדוגמנים והדוגמניות ליפים הרבה יותר וחסרי פגמים. בשנים האחרונות יש אף ביקורת לא קטנה על הריטושים האלה, משום ההשפעה שלהם על אנשים, במיוחד צעירים, שמאמינים שגופם אינו מספיק יפה, כיוון שלהם יש פגמים, בניגוד לדמויות המושלמות והמרוטשות הללו שבמדיה. תוכלו לקרוא על כך בתגית "פוטושופ".

יש גם מקרים שבהם ריטוש של תמונות משמש כדי לשנות את ההיסטוריה. דיקטטורים ושליטים רבים משתמשים בעיבוד של צילומים כדי להקרין תדמית אמיצה, סמכותית וחכמה. התמונה של מוסוליני למשל, כשהוא מסתער על הסוס בקרב, רוטשה מתמונה עם סייס שאחז בסוס כדי שלא יפיל את הדיקטטור העלוב.


הנה סרטון שמראה אילו שינויים ריטוש תמונות מסוגל לחולל:

http://youtu.be/P4wI_o8gyxA


מה שקורה כשיכולת ריטוש הופכת לכישרון ומתיחה משעשעת וכיפית לעוברי אורח תמימים:

http://youtu.be/BRAM8MpqIeA


והדעות לגבי חוק הפוטושופ וריטוש תמונות של דוגמנים (עברית):

https://youtu.be/z-K6cFNImqs
מקדונלד'ס
איך בפרסומות האוכל כה יפה?



לא פעם שמתם לב בוודאי שמזון מהיר שפרסומות נראה הרבה יותר טוב מאשר על המגש במסעדה. ובכן, זה לא מקרה. המזון בפרסומות הוא דוגמן של המזון שאתם קונים בדלפק. הוא נראה מצוין כי הוא מצולם מצוין.

חוץ מאיפור, יש שם הכל. מדובר בהעמדה של המזון בצורה מדויקת מאד, כדי שיצטלם הכי טוב שאפשר. הוא גם מובלט בצבעיו ומצולם בעדשות מיוחדות.

מקדונלדס למשל, טוענים שהמזון המצולם הוא המזון הרגיל שהם מוכרים, אך ההצגה שלו בצילומים נועדה "להחמיא" לו. גם מה שלא נראה בצילום טוב מספיק, מתוקן לאחר מכן בעזרת מחשב ותוכנת פוטושופ. זה ממש כמו דוגמניות שהופכות בצילומים רזות יותר וחלקות יותר, בעזרת הטכנולוגיה.


כך מצלמים אוכל לפרסומות במקדונלדס:

https://youtu.be/oSd0keSj2W8


וזולא רק מקדונלדס כמובן:

https://youtu.be/d7iSFl5cp84

Photoshop

פרח הצמר הסיני
מהי תרמית השורשים האנושיים?



לא מעט אתרים באינטרנט מפיצים את תמונות השורשים האנושיים של "פרח הצמר הסיני" (Chinese Fleeceflower). האם הם אמתיים?

אמנם יש טכניקות של "פיסול בוטני" ופה ושם אפשר למצוא צורה מוכרת אקראית בשורשי צמחים כמו הג'ינג'ר, אבל כאן זה נראה מוגזם. מדובר בשורשים שנראים אנושיים לפרטי פרטים. תמיד מצורף לזה סיפור על איזה איכר סיני ששלף החוצה את שורשיו של "פרח הצמר הסיני" (Chinese Fleeceflower) וראה מולו "תינוק" מוזר שיצא מבטן האדמה, או דמויות של גבר ואישה, על כל הפרטים הגופניים שלהם...

לא חייבים להאמין בזה מיד. אם רוצים לבחון את זה, צריך לבדוק קודם כל איך זה מתועד. התופעה של זיהוי צורות בדברים מוכרת בפסיכולוגיה כ"פראידוליה". המושג מתייחס לזיהוי של דברים מהעולם שלנו בפרחים או בעצמים אחרים והתופעה הזו מזמינה גם כאן התפעלות רבה ופליאה על העולם המופלא שיוצר דברים כאלה.

יתכן שתופעות אקראיות של דמיון לבני אדם קיימות בשורשים מסוימים של צמחים. אבל תופעה שיוצרת שורשים כמו אלו שמופיעים בתמונות מסוימות היא לכל הפחות מתיחה מסוגננת בחסות תוכנת הפוטושופ הקרובה למקום מגוריהם. אין שום מידע מחקרי על צמח ששורשיו כאלה ובאופן לא מוזר כל התמונות עם השורשים הללו נראים מוזרים וחזקים על עצמן בדיוק בכל אתר שמדווח עליהם.

לא צריך להאמין לבדייה הזו. מדובר לדבריהם בצמח ששורשיו נראים כמו בני אדם, אבל באופן תמוה הסרטונים היחידים שבהם רואים אותם הם בטורקית, סינית ורוסית. לא סימן לתופעה אמתית מדי.


הנה סרטון התמונות של "פרח הצמר הסיני":

http://youtu.be/Dqu_HmzHPqA?t=40s
יופי
האם היופי בפרסומות הוא אמיתי?



היופי שבפרסומות הוא במידה רבה המצאה של הפרסומאים, האנשים שמייצרים את הפרסומות. פעמים רבות אנו חושבים שהנשים היפות והגברים המדהימים שבפרסומות הם אנשים כל כך יפים, אבל האמת היא קצת שונה.

כשהם מוקפים ומאורגנים מראש לצילומים, על ידי אנשי מקצוע מעולים ומיומנים, דוגמת מאפרים, מעצבי שיער, צלמים, תאורנים ומעצבים, הדוגמנים והדוגמניות הם יפים, אבל הרבה יותר ממה שהם ביום יום שלהם.

לא מאמינים? - אז ברור שאיפור ושיער אתם יודעים להעריך, אחרי הכל מי לא מתאפקת והולכת לספר טוב מדי פעם. אבל אתם לא משערים אפילו מה יכולים לעשות ליופי מרכיבי צילום אולפן כמו כיוון או שינוי של תאורה והצללה.

וגם אחרי שצולמו מאות צילומים ומתוכם נבחר הצילום המוצלח ביותר, לא הסתיימה עבודת ה"מישלום" (מלשון מושלם) של הדוגמנים והדוגמניות. כי אחרי האיפור והתסרוקות המרהיבים והמאוד מתוחכמים, אחרי בבימוי, התאורה, הצילום ועיצוב התמונה, עכשיו מוכנסים לצילום המושלם שינויים בלתי אפשריים בעזרת תוכנות מחשב כמו "Photoshop" - שינויים, תיקונים, שיפוצים ופילטרים רבים, שיכולים להפוך אנשים למושלמים.

הבעיה היא שאחרי שאנו רואים פרסומות כאלה, עם דוגמנים כל כך יפים, יש לנו ודאי הרגשה שאנחנו לא מספיק יפים. אם רק נבין שזו אינה מציאות אלא המצאה של פרסומאים, או נגזרות של האנשים שצולמו שם - נוכל לאהוב את עצמנו הרבה יותר.

חשוב לזכור שיופי אנושי קיים, אבל הוא לעולם אינו הכל בחיים. לכל אדם יש את הצדדים היפים שלו ועל כל אחד מאיתנו למצוא ולטפח את היפה שבנו. לא רק האנשים היפים מבחינה חיצונית הם יפים וגם הם לא יישארו תמיד יפים. היופי החיצוני דינו להעלם ואז מתחילים לחפש בנו את היופי הפנימי, האופי והתכונות המיוחדות שהופכים אנשים למיוחדים ואהובים. הבה נשקוד גם על תכונות אלה ואחרים יראו את היופי שבנו גם אם מבחינה חיצונית איננו כה יפים כמי שהיינו אולי רוצים להיות.


הנה אישה רגילה שהופכת באמצעים הללו לאישה מושלמת:

https://youtu.be/rOoI8sN0bTM


100 שנות יופי בסרטון קצר אחד:

https://youtu.be/LOyVvpXRX6w


והרצאת טד של דוגמנית יפהפיה שמספרת בכנות על ההפרש שבין המראה שלה בחיים ובין המציאות ועונה על שאלות ששואלים אותה הרבה (מתורגם):

https://youtu.be/KM4Xe6Dlp0Y?long=yes
יופי
מהו היופי ומה מושך אותנו אליו כל כך?



היופי (Beauty) של אנשים ובעלי חיים הוא עובדה מוכחת. יש יפים ויש פחות, או במילים נעימות יותר: יש יפים ויש נחמדים.

הקומיקאי האגדי רודני דיינג'רפילד זרק פעם בבדיחה ש"כשנולדתי הייתי כל כך מכוער שהרופא נתן סטירה לאימי."

אבל בואו נהיה רציניים לרגע ונשאל מה העניין עם ההערצה שלנו לאנשים יפים.

ליופי מרכיבים שונים. אלה גם הנעורים והבריאות שלנו שיוצרים את המראה היפה, אבל יש פרמטר אחר ומסקרן אף יותר. מסתבר שאנו מתוכנתים ביולוגית לראות את היופי בסימטריה של הפנים שלפנינו. אנשים עם מבנה פנים סימטרי נתפסים על ידינו בתור יפים יותר.

יופי אינו על-זמני. בכל חברה יש מודל יופי, שאולי משתנה במהלך הדורות אבל נוטה לקבוע אנשים עם תכונות חיצוניות מסוימות בתור יפים יותר ופחות יפים. נשים גבוהות, דקיקות, בעלות מראה נשי ועור לבן נחשבות כיום יפות במערב. אבל במזרח התיכון העריצו במשך מאות שנים נשים דשנות, בעלות איברים שופעים ולאו דווקא גבוהות. רזות נתפסו כעניות, לא בריאות ואפילו דוחות. הכל עניין של זמן, מקום ותרבות.

הצצה וחקר על מודלים של מראה חיצוני שכאלה תוכלו לגלות באאוריקה בתגית "מודל יופי".

ומה ההשפעה של היופי עלינו? - מסתבר שמפגש מפתיע עם אדם יפה גורם לנו לסוג של חוסר נוחות ואפילו עצבנות. הסיבה קשורה בשחרור של שני חומרים שונים במוח. מצד אחד אנו נהנים, כי משתחרר לנו דופמין, המוליך העצבי שאחראי על העונג. מצד שני, המוח מפריש את הורמון הקורטיזול, שאחראי על המתח ומגביר אצלנו תוקפנות.


הנה היופי של אנשים ומה שהוא מחולל סביבו (עברית):

https://youtu.be/QKGl54GwzK4


היופי כקונספט מופלא (מתורגם):

https://youtu.be/-O5kNPlUV7w


יש מי שלא אוהבים את ההשתלטות של היופי על התרבות (עברית):

https://youtu.be/K3RUIclvS8o


והרצאת טד של דוגמנית יפהפייה על היופי החיצוני וכמה שאיננו הכל ביופי (מתורגם):

https://youtu.be/KM4Xe6Dlp0Y?long=yes
חוק הגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות
מה המשמעות של חוק הדוגמניות?
מהו חוק הדוגמניות?


במדינות שונות חוקקו בשנים האחרונות חוקים שאוסרים על העסקת דוגמניות רזות מדי. החוקים הללו שנחקקו במדינות כמו ישראל, צרפת וספרד, הם חלק מניסיון לשים קץ לתופעה של רזון קיצוני של דוגמניות ושל עיבוד התמונות שלהן בתוכנת "פוטושופ" בכדי להצר את היקפי גופן.

מי שהחל את המסע אל החוק הזה הוא עדי ברקן הישראלי, צלם אופנה נודע שנפשו קצה בזיוף ובפער המסוכן שנוצר בין תעשיית האופנה לעולם האמיתי. לאחר ישראל הוא הצליח להשפיע על חוקים דומים גם במדינות האחרות.

כוונת החוקים הללו היא למנוע מבחורות צעירות ונערות להגיע לתת-משקל ולהפרעות אכילה דוגמת אנורקסיה ובולימיה. הדרך היא למנוע העסקה של דוגמנים ודוגמניות רזים במיוחד, בכדי שלא יהוו מודל לחיקוי בקרב האוכלוסייה.

החוק שמכונה בארץ באופן רשמי "חוק הגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות", זכה לשמות עממיים שונים, דוגמת "חוק הפוטושופ" ו"חוק הדוגמניות". בין השאר קובע החוק את המשקל המינימלי הנדרש לעיסוק בדוגמנות. המטרה היא להפנות את הדוגמניות והדוגמנים לבדיקות רפואיות שיקבעו למשל שאינם יורדים ממסת גוף (BMI) של 18.


הנה חוק הפוטושופ והעניין הבעייתי שהוא מנסה למנוע (עברית):

https://youtu.be/z-K6cFNImqs


חוק הדוגמניות עבר הרבה משוכות פוליטיות לפני שהתקבל (עברית):

https://youtu.be/pJ26SYD1Zd0


הסבר על חוק הדוגמניות (עברית):

https://youtu.be/AOGh1vfyse0


כך יוצא חוק הדוגמניות מישראל לחו"ל (עברית):

https://youtu.be/AlENYLLeqM4


קטע מסרט שמדגים את הלך המחשבה של בנות (עברית):

https://youtu.be/wY_w9lMkfuo


כך בנויה תעשיית הדוגמנות:

https://youtu.be/YP31r70_QNM


וכך מציגה הזמרת-דוגמנית נינט את הנימוקים בעד (עברית):

https://youtu.be/F0cyvBYk05s


אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

העולם הוא צבעוני ומופלא, אאוריקה כאן בשביל שתגלו אותו...

אלפי נושאים, תמונות וסרטונים, מפתיעים, מסקרנים וממוקדים.

ניתן לנווט בין הפריטים במגע, בעכבר, בגלגלת, או במקשי המקלדת

בואו לגלות, לחקור, ולקבל השראה!

אֵאוּרִיקַה - האנציקלופדיה של הסקרנות!

שלום,
נראה שכבר הכרתם את אאוריקה. בטח כבר גיליתם כאן דברים מדהימים, אולי כבר שאלתם שאלות וקיבלתם תשובות טובות.
נשמח לראות משהו מכם בספר האורחים שלנו: איזו מילה טובה, חוות דעת, עצה חכמה לשיפור או כל מה שיש לכם לספר לנו על אאוריקה, כפי שאתם חווים אותה.